Milloin synoptinen ongelma revisioidaan niin että huomioi muut varhaiset evankeliumit?

Anonyymi-ap

Koska olisi mukavaa tietää miten Heprealaisten evankeliumi, Ebioniittien evankeliumi ja Nasarealaisten evankeliumi sopivat yhteen ja sijoittuvat synoptiseen ongelmaan yhdessä Markuksen, Matteuksen ja Luukkaan kanssa.

11

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja Pietarin Evankeliumi

    • Anonyymi

      "Heprealaisten evankeliumi, Ebioniittien evankeliumi ja Nasarealaisten evankeliumi"

      Kukaan ei ole löytänyt noita tekstejä vaikka varhainen kirkko väitetysti lainalee katkelmia niistä. Kuitenkin niiden olemassaoloa puoltavien fragmenttien puute puhuisi enemmän sen puolesta että niitä ei ole koskaan ollut olemassa eikä kirjoitettu. Koska jos ne olisi joskus ollut olemassa, niin oeltettavasti niistä olisi jäänyt jälkeen edes jotain todisteita.

      • "Kuitenkin niiden olemassaoloa puoltavien fragmenttien puute puhuisi enemmän sen puolesta että niitä ei ole koskaan ollut olemassa eikä kirjoitettu."

        No mutta eikö tämä lähestymistapa kumoa sitten myös synoptiset evankeliumit ja Jeesuksen historiallisuuden? Bart Ehrmanin tärkein argumentti Jeesuksen historiallisuudesta on se, että vaikka synoptisissa evankeliumeissa on valtavasti ristiriitoja ja virheitä niin silti ne ovat pohjimmiltaan totta, koska on olemassa hypoteettinen lähde. Tuosta lähteestä ei ole olemassa mitään todisteita ja sinun lähestymistavallasi tuon lähteen voi todeta hölynpölyksi ja romauttaa koko Ehrmanin ja Maurice Caseyn elämäntyön.

        "Only Bart Ehrman and Maurice Casey have thoroughly attempted to prove Jesus’ historical existence in recent times. Their most decisive point? The Gospels can generally be trusted – after we ignore the many, many bits that are untrustworthy – because of the hypothetical (i.e. non-existent) sources behind them."

        https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/12/18/did-historical-jesus-exist-the-traditional-evidence-doesnt-hold-up/


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Kuitenkin niiden olemassaoloa puoltavien fragmenttien puute puhuisi enemmän sen puolesta että niitä ei ole koskaan ollut olemassa eikä kirjoitettu."

        No mutta eikö tämä lähestymistapa kumoa sitten myös synoptiset evankeliumit ja Jeesuksen historiallisuuden? Bart Ehrmanin tärkein argumentti Jeesuksen historiallisuudesta on se, että vaikka synoptisissa evankeliumeissa on valtavasti ristiriitoja ja virheitä niin silti ne ovat pohjimmiltaan totta, koska on olemassa hypoteettinen lähde. Tuosta lähteestä ei ole olemassa mitään todisteita ja sinun lähestymistavallasi tuon lähteen voi todeta hölynpölyksi ja romauttaa koko Ehrmanin ja Maurice Caseyn elämäntyön.

        "Only Bart Ehrman and Maurice Casey have thoroughly attempted to prove Jesus’ historical existence in recent times. Their most decisive point? The Gospels can generally be trusted – after we ignore the many, many bits that are untrustworthy – because of the hypothetical (i.e. non-existent) sources behind them."

        https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/12/18/did-historical-jesus-exist-the-traditional-evidence-doesnt-hold-up/

        Vai ei ole todisteita siitä että Matteus ja Luukas käyttävät Markusta ja Q-lähdettä lähteinään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei ole todisteita siitä että Matteus ja Luukas käyttävät Markusta ja Q-lähdettä lähteinään.

        ”…Q-lähdettä…”

        Ja mistä museosta tämä Q-lähde löytyy?


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        ”…Q-lähdettä…”

        Ja mistä museosta tämä Q-lähde löytyy?

        Tutkijat löysivät Q-lähteen kun vertasivat synoptisia evankeliumeja. Kyseessä on teksti joka on yhteistä Matteukselle ja Luukkaalle mutta ei Markukselle. Se on formaatiltaan samanlainen kuin Tuomaan evankeliumi ja muut logiat joiden frakmentteja on löydetty. Nykyisin se tietäminen on tekstikritiikin alkeita ja se kertoo meille evankeliumien toimitustyöstä. Kyseinen teksti alkaa sillä että anonyymi "hän" (modernit evankeliumita asettavat tämän Johannes kastajan suuhun) julistaa väkevästi kaikille (tai kastettavaksi tuleville): "Te kyykäärmeiden jälkeläiset! Kuka varoitti teitä pakenemaan tulevaa vihaa? Kantakaa siis parannuksen arvoisia hedelmiä älkääkä sanoko itsellenne: 'Meillä on isämme Aabraham.' Sillä minä sanon teille, että Jumala voi herättää Aabrahamille lapsia näistä kivistä. Ja kirves on jo laskettu puiden juurelle. Sen tähden jokainen puu, joka ei kanna hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun perässäni tuleva on minua väkevämpi, jonka kenkiä en ole arvollinen sitomaan. Hän kastaa sinut tulella. Hänellä on seula kädessään, ja hän puhdistaa puimatantereensa perusteellisesti ja kokoaa vehnänsä aittan - mutta hän polttaa rikkaviljat sammumattomalla tulella." Siitä puuttuu Jeesuksen kaste ja sen sijaan autiomaassa ja siitä puuttuu kokonaan passionarratiivi eli pääsiäiskertomus ristiinnaulitsemisesta. Sen sijaan se painottaa vahvasti mailmanlopullista el8 eskatologista sanomaa.

        Tuolta voit lukaista tuon Q:n kokonaisuudessaan: https://www.livius.org/sources/content/q-text/

        Laitan tåhän myös tietoa Q:sta: https://en.wikipedia.org/wiki/Q_source


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tutkijat löysivät Q-lähteen kun vertasivat synoptisia evankeliumeja. Kyseessä on teksti joka on yhteistä Matteukselle ja Luukkaalle mutta ei Markukselle. Se on formaatiltaan samanlainen kuin Tuomaan evankeliumi ja muut logiat joiden frakmentteja on löydetty. Nykyisin se tietäminen on tekstikritiikin alkeita ja se kertoo meille evankeliumien toimitustyöstä. Kyseinen teksti alkaa sillä että anonyymi "hän" (modernit evankeliumita asettavat tämän Johannes kastajan suuhun) julistaa väkevästi kaikille (tai kastettavaksi tuleville): "Te kyykäärmeiden jälkeläiset! Kuka varoitti teitä pakenemaan tulevaa vihaa? Kantakaa siis parannuksen arvoisia hedelmiä älkääkä sanoko itsellenne: 'Meillä on isämme Aabraham.' Sillä minä sanon teille, että Jumala voi herättää Aabrahamille lapsia näistä kivistä. Ja kirves on jo laskettu puiden juurelle. Sen tähden jokainen puu, joka ei kanna hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun perässäni tuleva on minua väkevämpi, jonka kenkiä en ole arvollinen sitomaan. Hän kastaa sinut tulella. Hänellä on seula kädessään, ja hän puhdistaa puimatantereensa perusteellisesti ja kokoaa vehnänsä aittan - mutta hän polttaa rikkaviljat sammumattomalla tulella." Siitä puuttuu Jeesuksen kaste ja sen sijaan autiomaassa ja siitä puuttuu kokonaan passionarratiivi eli pääsiäiskertomus ristiinnaulitsemisesta. Sen sijaan se painottaa vahvasti mailmanlopullista el8 eskatologista sanomaa.

        Tuolta voit lukaista tuon Q:n kokonaisuudessaan: https://www.livius.org/sources/content/q-text/

        Laitan tåhän myös tietoa Q:sta: https://en.wikipedia.org/wiki/Q_source

        "Tutkijat löysivät Q-lähteen kun vertasivat synoptisia evankeliumeja."

        Missä tätä lähdetää pystyy lukemaan?

        Sinun sanoillasi: "Kuitenkin Q-lähteen olemassaoloa puoltavien fragmenttien puute puhuisi enemmän sen puolesta että sitä ei ole koskaan ollut olemassa eikä kirjoitettu."


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        "Tutkijat löysivät Q-lähteen kun vertasivat synoptisia evankeliumeja."

        Missä tätä lähdetää pystyy lukemaan?

        Sinun sanoillasi: "Kuitenkin Q-lähteen olemassaoloa puoltavien fragmenttien puute puhuisi enemmän sen puolesta että sitä ei ole koskaan ollut olemassa eikä kirjoitettu."

        Ei ole minun kirjoittama vaan jonkun muun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minun kirjoittama vaan jonkun muun.

        Tämä joku muu on ilmiselvä uskovainen, joka haluaisi kieltää noiden muiden, kiusallisten ja ristiriitaisten evankeliumien koko olemassaolo ja hän käyttää argumenttina sitä, ettei niistä löydy fragmentteja. Samalla argumentilla voidaan kumota myös Q-lähde. Keskusteltaa te uskovaiset keskenänne siitä, onko fragmenttien olemattomuus todiste siitä, ettei koko dokumenttia ole olemassa.


      • Anonyymi
        Extremist_atheist kirjoitti:

        Tämä joku muu on ilmiselvä uskovainen, joka haluaisi kieltää noiden muiden, kiusallisten ja ristiriitaisten evankeliumien koko olemassaolo ja hän käyttää argumenttina sitä, ettei niistä löydy fragmentteja. Samalla argumentilla voidaan kumota myös Q-lähde. Keskusteltaa te uskovaiset keskenänne siitä, onko fragmenttien olemattomuus todiste siitä, ettei koko dokumenttia ole olemassa.

        Rauhoitu nyt vähän Eivät kaikki ole uskovaisia. Vai millä perusteella minä olen nyt muka uskovainen? Ai koska puhun tekstihistoria, tekstikritiikistä ja Q1lähteestä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rauhoitu nyt vähän Eivät kaikki ole uskovaisia. Vai millä perusteella minä olen nyt muka uskovainen? Ai koska puhun tekstihistoria, tekstikritiikistä ja Q1lähteestä?

        ” Vai millä perusteella minä olen nyt muka uskovainen?”

        Sillä perusteella, että valehtelet Q-lähteestä ikään kuin se olisi olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      229
      3344
    2. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      21
      3312
    3. Klaukkalan onnettomuus

      Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      40
      1869
    4. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      96
      1422
    5. Martinan uudet tuulet

      Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1402
    6. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

      Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      54
      1372
    7. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1328
    8. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

      Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      209
      1302
    9. Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?

      Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe
      Maailman menoa
      181
      1241
    10. Kunnan piikkiin meni nuorten surma

      Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu
      Nurmijärvi
      51
      1078
    Aihe