Putoaako tankkerin ankkuri vahingossa?

Anonyymi-ap

Isojen tankkereiden ankkuriketju on esim. 87 mm:n tangosta väännettyä vitjaa, eli tanko, josta lenkit on väännetty ja hitsattu kasaan, kestää esim. tavallisen lujuusluokka 8:n mukaan 800N/neliömillillä eli tangon poikkipinta-alan ollessa tuo 5900 neliömilliä on tangon vetomurtolujuus min. 470 tonnia. Murtolujuutta laskettaessa N on noin 0.1 kg.
Ketjulenkin murtolujuus lasketaan lenkkitavaran paksuuden ja sen lämpökäsittelyn antaman lujuuden mukaan. Ankkureiden painot Eagle S:n kokoisissa laivoissa ovat mahdollisesti 10 tonnin luokkaa.
Onkohan Eagle S:n ankkuriketjuun kohdistunut yli viiden sadan tonnin kuormitus Suomenlahden rajusti repivässä aallokossa ja se on vanhana ja väsyneenä napsahtanut poikki ja ankkuri on lerpahtanut meren pohjaan?
Vai onkohan ankkurin lapioissa ja kiinnityskohdassa vääntymiä, kun se löytyy raahausjäljen loppupäästä jonkin siirtolohkareen kolosta?

27

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Video laivasta ei selvästikään aito vaan tehty tietokoneella, ankkuritkin luonnottoman suuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Video laivasta ei selvästikään aito vaan tehty tietokoneella, ankkuritkin luonnottoman suuria.

        Mitä videota tarkoitat, ei linkin videossa ole mitään ankkureita edes näkyvissä! Ihan normikettinkiä tuossa tehdään, käytännössä melko samankokoista tehtiin jo WW2 aikoihin. Jos käyt vaikka pohjois- Norjassa Tirpiz- museossa, siellä pihamaalla voit nähdä samanlaista kettinkiä, se on ko. laivan hylystä otettu talteen sodan jälkeen...ja huom: Tirpizin uppouma oli vain noin 50000 tonnia kun isojen rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia...että siksi ne melko tukevat kettingit...
        Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO- yms. merenkulun turvallisuussopimuksissa, myös m/s Eagle S:n ankkurit täyttänevät ko. vaatimukset, varsinkin jos se toinenkin olisi vielä paikoillaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä videota tarkoitat, ei linkin videossa ole mitään ankkureita edes näkyvissä! Ihan normikettinkiä tuossa tehdään, käytännössä melko samankokoista tehtiin jo WW2 aikoihin. Jos käyt vaikka pohjois- Norjassa Tirpiz- museossa, siellä pihamaalla voit nähdä samanlaista kettinkiä, se on ko. laivan hylystä otettu talteen sodan jälkeen...ja huom: Tirpizin uppouma oli vain noin 50000 tonnia kun isojen rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia...että siksi ne melko tukevat kettingit...
        Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO- yms. merenkulun turvallisuussopimuksissa, myös m/s Eagle S:n ankkurit täyttänevät ko. vaatimukset, varsinkin jos se toinenkin olisi vielä paikoillaan...

        '' rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia....''

        Tankkereiden, ei muiden.

        ''Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO...''

        Joopa joo:))))

        Fysiikanlait määrittelevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        '' rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia....''

        Tankkereiden, ei muiden.

        ''Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO...''

        Joopa joo:))))

        Fysiikanlait määrittelevät.

        Fysiikanlaki EI ole yhdyssana!
        Mikä om IMO..???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysiikanlaki EI ole yhdyssana!
        Mikä om IMO..???

        Ei hei mutta, se taitaa olla lyhenne sanoista International maritime organization....vai kuinka, jookos kookos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä videota tarkoitat, ei linkin videossa ole mitään ankkureita edes näkyvissä! Ihan normikettinkiä tuossa tehdään, käytännössä melko samankokoista tehtiin jo WW2 aikoihin. Jos käyt vaikka pohjois- Norjassa Tirpiz- museossa, siellä pihamaalla voit nähdä samanlaista kettinkiä, se on ko. laivan hylystä otettu talteen sodan jälkeen...ja huom: Tirpizin uppouma oli vain noin 50000 tonnia kun isojen rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia...että siksi ne melko tukevat kettingit...
        Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO- yms. merenkulun turvallisuussopimuksissa, myös m/s Eagle S:n ankkurit täyttänevät ko. vaatimukset, varsinkin jos se toinenkin olisi vielä paikoillaan...

        Rauhoitu ja katso video uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhoitu ja katso video uudestaan.

        Rauhoitu ja kerro mistä videosta puhut..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fysiikanlaki EI ole yhdyssana!
        Mikä om IMO..???

        Jos ei muuta ole, aina voi päteä näppäilyvihreistä:)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhoitu ja kerro mistä videosta puhut..?

        No mitäs luulisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        '' rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia....''

        Tankkereiden, ei muiden.

        ''Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO...''

        Joopa joo:))))

        Fysiikanlait määrittelevät.

        Esim. Oasis of the seas: Yli 220000 tonnia...
        Laivojen ankkurien minimipaino yms. määritellään ihan kansainvälisen merilain pykälissä.
        Että sellaista joopajoota se on....


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Oasis of the seas: Yli 220000 tonnia...
        Laivojen ankkurien minimipaino yms. määritellään ihan kansainvälisen merilain pykälissä.
        Että sellaista joopajoota se on....

        Voisitko anonyymi veli kertoa esim. Oasis of the seas mikä siinä on yli 200000 tonnia.? Uppouma jossakin tilanteessa ja missä, kuollut paino vaiko puhutko rekisteritonneista, joka on tilavuusmitta?

        Onhan laivoja tosiaan monen kokoisia. Mukavaa jutustelua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Oasis of the seas: Yli 220000 tonnia...
        Laivojen ankkurien minimipaino yms. määritellään ihan kansainvälisen merilain pykälissä.
        Että sellaista joopajoota se on....

        Oasis of the Seas: 100 000t

        Kansainvälinen merilaki, ei ole eikä ole ollutkaan.


    • Anonyymi

      Millainen "repivä aallokko" vallitsi Suomenlahdella tapahtuman aikoihin..?????

      • Anonyymi

        Sarkasmi ei näytä olevan kommentoijan vahvinta aluetta.


      • Anonyymi

        Repivästä aallokosta viisastelee sivun aloittaja!


    • Anonyymi

      Mikä teitä vaivaa?

      • Anonyymi

        Venäjän teettämä tahallinen sabotaasi, eli eräs hybridisodankäynnin muoto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän teettämä tahallinen sabotaasi, eli eräs hybridisodankäynnin muoto.

        Mitä todisteita tästä on? Ei yhtään mitään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä todisteita tästä on? Ei yhtään mitään.

        Niin paljon ettei kaikkia voi oikeudessa edes esittää, eikä ole tarpeenkaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin paljon ettei kaikkia voi oikeudessa edes esittää, eikä ole tarpeenkaan.

        Ai miksi ei voi, erikoisia todisteita sellaiset joita ei voi oikeudessa esittää?
        Oletatko muuten että tämän tuhotyön tilaaja ja maksaja saataisiin joskus oikeuden eteen? Miten etenee oikeudenkäynti esim. Nord Stream tai Balticconnetor- putkien tihutöiden tilaajaa vastaan..?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin paljon ettei kaikkia voi oikeudessa edes esittää, eikä ole tarpeenkaan.

        Mutta et keksinyt ensimmäistäkään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miksi ei voi, erikoisia todisteita sellaiset joita ei voi oikeudessa esittää?
        Oletatko muuten että tämän tuhotyön tilaaja ja maksaja saataisiin joskus oikeuden eteen? Miten etenee oikeudenkäynti esim. Nord Stream tai Balticconnetor- putkien tihutöiden tilaajaa vastaan..?

        Oikeudenkäynnin kestolla on rajansa, ja se rajoittaa mitä todisteita esitetään. Ei ole järkeä käyttää vuosikausia täysin selvässä tapauksessa.
        Laiva ja lasti on jo takavarikoitu ja voidaan tuomita menetetyksi valtiolle ja muille vahingon kärsineille riippumatta siitä saadaanko tilaajaa oikeuteen vai ei. Älä siis takerru epäolennaisuuksiin. Ja koita ymmärtää että Suomen laki pätee Suomessa, ei sitä koko planeetalla voida voimakeinoin saattaa voimaan, joten ne muut tapaukset voit unohtaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta et keksinyt ensimmäistäkään.

        Ei todisteita keksitä, kyse kun ei ole fiktiosta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Eihän ankkuri mitään riko, jos se vain irtoaa ja laskeutuu pohjaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Mitenkä ankkuri ihan itsekseen ketjusta irtoaisi?!?


    • Anonyymi
      UUSI

      Laskemasi ketjulenkki kestää 2 kertaa enemmän .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      398
      16571
    2. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      264
      6351
    3. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3788
    4. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      200
      2849
    5. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      14
      2422
    6. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      144
      2326
    7. Tiistaina nähdään.

      Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      110
      1680
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

      Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      48
      1489
    9. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1244
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1226
    Aihe