Isojen tankkereiden ankkuriketju on esim. 87 mm:n tangosta väännettyä vitjaa, eli tanko, josta lenkit on väännetty ja hitsattu kasaan, kestää esim. tavallisen lujuusluokka 8:n mukaan 800N/neliömillillä eli tangon poikkipinta-alan ollessa tuo 5900 neliömilliä on tangon vetomurtolujuus min. 470 tonnia. Murtolujuutta laskettaessa N on noin 0.1 kg.
Ketjulenkin murtolujuus lasketaan lenkkitavaran paksuuden ja sen lämpökäsittelyn antaman lujuuden mukaan. Ankkureiden painot Eagle S:n kokoisissa laivoissa ovat mahdollisesti 10 tonnin luokkaa.
Onkohan Eagle S:n ankkuriketjuun kohdistunut yli viiden sadan tonnin kuormitus Suomenlahden rajusti repivässä aallokossa ja se on vanhana ja väsyneenä napsahtanut poikki ja ankkuri on lerpahtanut meren pohjaan?
Vai onkohan ankkurin lapioissa ja kiinnityskohdassa vääntymiä, kun se löytyy raahausjäljen loppupäästä jonkin siirtolohkareen kolosta?
Putoaako tankkerin ankkuri vahingossa?
27
270
Vastaukset
- Anonyymi
Kettinkiä syntyy kolmessa vuorossa......
https://www.youtube.com/watch?v=Uj3vTq7EjPo- Anonyymi
Video laivasta ei selvästikään aito vaan tehty tietokoneella, ankkuritkin luonnottoman suuria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Video laivasta ei selvästikään aito vaan tehty tietokoneella, ankkuritkin luonnottoman suuria.
Mitä videota tarkoitat, ei linkin videossa ole mitään ankkureita edes näkyvissä! Ihan normikettinkiä tuossa tehdään, käytännössä melko samankokoista tehtiin jo WW2 aikoihin. Jos käyt vaikka pohjois- Norjassa Tirpiz- museossa, siellä pihamaalla voit nähdä samanlaista kettinkiä, se on ko. laivan hylystä otettu talteen sodan jälkeen...ja huom: Tirpizin uppouma oli vain noin 50000 tonnia kun isojen rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia...että siksi ne melko tukevat kettingit...
Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO- yms. merenkulun turvallisuussopimuksissa, myös m/s Eagle S:n ankkurit täyttänevät ko. vaatimukset, varsinkin jos se toinenkin olisi vielä paikoillaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä videota tarkoitat, ei linkin videossa ole mitään ankkureita edes näkyvissä! Ihan normikettinkiä tuossa tehdään, käytännössä melko samankokoista tehtiin jo WW2 aikoihin. Jos käyt vaikka pohjois- Norjassa Tirpiz- museossa, siellä pihamaalla voit nähdä samanlaista kettinkiä, se on ko. laivan hylystä otettu talteen sodan jälkeen...ja huom: Tirpizin uppouma oli vain noin 50000 tonnia kun isojen rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia...että siksi ne melko tukevat kettingit...
Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO- yms. merenkulun turvallisuussopimuksissa, myös m/s Eagle S:n ankkurit täyttänevät ko. vaatimukset, varsinkin jos se toinenkin olisi vielä paikoillaan...'' rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia....''
Tankkereiden, ei muiden.
''Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO...''
Joopa joo:))))
Fysiikanlait määrittelevät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
'' rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia....''
Tankkereiden, ei muiden.
''Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO...''
Joopa joo:))))
Fysiikanlait määrittelevät.Fysiikanlaki EI ole yhdyssana!
Mikä om IMO..??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fysiikanlaki EI ole yhdyssana!
Mikä om IMO..???Ei hei mutta, se taitaa olla lyhenne sanoista International maritime organization....vai kuinka, jookos kookos?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä videota tarkoitat, ei linkin videossa ole mitään ankkureita edes näkyvissä! Ihan normikettinkiä tuossa tehdään, käytännössä melko samankokoista tehtiin jo WW2 aikoihin. Jos käyt vaikka pohjois- Norjassa Tirpiz- museossa, siellä pihamaalla voit nähdä samanlaista kettinkiä, se on ko. laivan hylystä otettu talteen sodan jälkeen...ja huom: Tirpizin uppouma oli vain noin 50000 tonnia kun isojen rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia...että siksi ne melko tukevat kettingit...
Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO- yms. merenkulun turvallisuussopimuksissa, myös m/s Eagle S:n ankkurit täyttänevät ko. vaatimukset, varsinkin jos se toinenkin olisi vielä paikoillaan...Rauhoitu ja katso video uudestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu ja katso video uudestaan.
Rauhoitu ja kerro mistä videosta puhut..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fysiikanlaki EI ole yhdyssana!
Mikä om IMO..???Jos ei muuta ole, aina voi päteä näppäilyvihreistä:)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rauhoitu ja kerro mistä videosta puhut..?
No mitäs luulisit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
'' rahtilaivojen uppoumat ovat nykyään luokkaa 200000- 300000 tonnia....''
Tankkereiden, ei muiden.
''Laivojen ankkurien koko ja malli yms. on määritelty kansainvälisissä IMO...''
Joopa joo:))))
Fysiikanlait määrittelevät.Esim. Oasis of the seas: Yli 220000 tonnia...
Laivojen ankkurien minimipaino yms. määritellään ihan kansainvälisen merilain pykälissä.
Että sellaista joopajoota se on.... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Oasis of the seas: Yli 220000 tonnia...
Laivojen ankkurien minimipaino yms. määritellään ihan kansainvälisen merilain pykälissä.
Että sellaista joopajoota se on....Voisitko anonyymi veli kertoa esim. Oasis of the seas mikä siinä on yli 200000 tonnia.? Uppouma jossakin tilanteessa ja missä, kuollut paino vaiko puhutko rekisteritonneista, joka on tilavuusmitta?
Onhan laivoja tosiaan monen kokoisia. Mukavaa jutustelua. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Oasis of the seas: Yli 220000 tonnia...
Laivojen ankkurien minimipaino yms. määritellään ihan kansainvälisen merilain pykälissä.
Että sellaista joopajoota se on....Oasis of the Seas: 100 000t
Kansainvälinen merilaki, ei ole eikä ole ollutkaan.
- Anonyymi
Millainen "repivä aallokko" vallitsi Suomenlahdella tapahtuman aikoihin..?????
- Anonyymi
Sarkasmi ei näytä olevan kommentoijan vahvinta aluetta.
- Anonyymi
Repivästä aallokosta viisastelee sivun aloittaja!
- Anonyymi
Mikä teitä vaivaa?
- Anonyymi
Venäjän teettämä tahallinen sabotaasi, eli eräs hybridisodankäynnin muoto.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Venäjän teettämä tahallinen sabotaasi, eli eräs hybridisodankäynnin muoto.
Mitä todisteita tästä on? Ei yhtään mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä todisteita tästä on? Ei yhtään mitään.
Niin paljon ettei kaikkia voi oikeudessa edes esittää, eikä ole tarpeenkaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin paljon ettei kaikkia voi oikeudessa edes esittää, eikä ole tarpeenkaan.
Ai miksi ei voi, erikoisia todisteita sellaiset joita ei voi oikeudessa esittää?
Oletatko muuten että tämän tuhotyön tilaaja ja maksaja saataisiin joskus oikeuden eteen? Miten etenee oikeudenkäynti esim. Nord Stream tai Balticconnetor- putkien tihutöiden tilaajaa vastaan..? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin paljon ettei kaikkia voi oikeudessa edes esittää, eikä ole tarpeenkaan.
Mutta et keksinyt ensimmäistäkään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai miksi ei voi, erikoisia todisteita sellaiset joita ei voi oikeudessa esittää?
Oletatko muuten että tämän tuhotyön tilaaja ja maksaja saataisiin joskus oikeuden eteen? Miten etenee oikeudenkäynti esim. Nord Stream tai Balticconnetor- putkien tihutöiden tilaajaa vastaan..?Oikeudenkäynnin kestolla on rajansa, ja se rajoittaa mitä todisteita esitetään. Ei ole järkeä käyttää vuosikausia täysin selvässä tapauksessa.
Laiva ja lasti on jo takavarikoitu ja voidaan tuomita menetetyksi valtiolle ja muille vahingon kärsineille riippumatta siitä saadaanko tilaajaa oikeuteen vai ei. Älä siis takerru epäolennaisuuksiin. Ja koita ymmärtää että Suomen laki pätee Suomessa, ei sitä koko planeetalla voida voimakeinoin saattaa voimaan, joten ne muut tapaukset voit unohtaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta et keksinyt ensimmäistäkään.
Ei todisteita keksitä, kyse kun ei ole fiktiosta.
- AnonyymiUUSI
Eihän ankkuri mitään riko, jos se vain irtoaa ja laskeutuu pohjaan.
- AnonyymiUUSI
Mitenkä ankkuri ihan itsekseen ketjusta irtoaisi?!?
- AnonyymiUUSI
Laskemasi ketjulenkki kestää 2 kertaa enemmän .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.39816571- 2646351
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny113788- 2002849
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il142422- 1442326
Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos1101680Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon481489- 901244
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411226