Keskimäärin +3 kertaa viikossa treenit:
Käsipainoilla hauis pyramidina aloittan 10kg/12,5kg/15kg/17,5kg/20kg/17.5kg/15kg/12,5kg/10kg/ Kymmenen kilon lämmityksellä menee noin 20-25 krt, siitä vähentäen raskaampaan josa 20kg menee vielä 4-6 krt. Tauot välissä 55-65 sek.
2-3 minuutin tauko, jonka jälkeen soutulaite maximi levelillä (24) 6 min, joka on matkassa noin 1300 metriä, eli ihan hyvää vauhtia.
2-3 minuutin tauko jonka jälkeen lankuttaminen 3x 60 sekuntia noin 45 sekunnin tauoilla. Teen lankuttamisen suorin käsin, koska joku sanoi tehokkaammaksi. Tämän jälkeen vatsalihasliikkeitä 3x25. Noin 40 sekunnin tauolla.
2-3 minuutin tauko, jonka jälkeen hauistreeni, mutta pidän käsipainoja pystyssä, eli peukalot ylöspäin. Pyramidina menee elikä
12,5kg/15kg/17,5kg/20kg/17,5kg/15kg/12,5kg. 12.5 kilon alotuksella menee noin 16-20 krt, siitä vähentäen raskaampaan josa 20kg menee vielä 4-6 krt. Tauot välissä 55-65 sek.
Tämän päälle eripäivinä uimassa n 3x viikossa 1000 metriä 30 minuuttiin, sekä tämän päälle kävelyä kohtuullisella vauhdilla n, 10 000 askelta päivässä.
Miltä toi kuulostaa ?
Penkkiä tekisin mielelläni, mutta olkapää ei oikein siedä sitä, mutta onko toi treeni yleensä järkevä/tehokas/hyvä, meneekö joku väärin tms ?
Viiskymppinen äijä reenaa ?
5
111
Vastaukset
- Anonyymi
No Terve!
Saisko näin 68v kertoa jotain vinkkiä nuoremmalle? Itse olin vielä kohtuu kovassa kunnossa 54-55 vuotiaana. Sen jälkeen alkaa suoritustaso himmetä. Vielä 68 vuotiaana voi juosta kuten tänään 8km, mutta eipä juoksutapahtumiin enää viitsi mennä.
Mitä miehen sitten kannattaa huomioida?
Puntin nosto on ihan jees, mutta sitä ei nyt ihan päälajina kannata liikaa harrastaa. Miehen ongelma on ylävartalon paino suhteessa jalkoihin ikääntyessä. Tämä "tasapaino" tulee yhä tärkeämmäksi iän karttuessa. Jalkojen voimaa kannattaa ylläpitää ja ylävartalon keveyttä lisätä.
Itse aloittaisin tai lisäsin anaerobista liikuntaa ja huolehtisin jalkojen lihaksista. Miehen vanhentuessa jaloista lähtee lihakset ensin ja ne ohenevat ja heikkenevät ensin.
Kävelyyn kannattaa lisätä hölkkää. Mutta kaikista parhaiten ikääntyneille miehille olisi opetella ottamaan lyhyitä spurtteja esim yhtenä harjoituskertana viikossa. Kaksi hidasvauhtista hölkkää/viikko ja yksi intervalli tyyppinen, mutta vetojen ei tarvitse olla pitkiä. Ne voivat olla kiihdyts täyteen vauhtiin ja siitä letkeästi jartuttamalla. Näitä 5-6 kertaa.
Tässä kehittyy myös tasapaino.
Voima harjoittelut voi jättää välipäiville. Mutta harjoittelu siten, että se ei nosta elopainoa! Mieluummin ikääntyessä painoa alas (tietämättä mikä se elopaino on tällä hetkellä).
On hyvä myös treenata jo nyt sitä, että sitoo kengät jalkaan seisoen, ei istuen. Pukee vaatteet (housut ja sukat) seisten, ei istuen. Näin tämäkin treeni on jokapäiväistä tasapaino/voima treeniä. Inhottavaa mutta hyödyllistä!
Miesten suurin ongelma on ylävartalon paino (joka vanhemmiten lisääntyy) suhteessa jalkojen voimaan.
Kädet kyllä normaalisti riittää, mutta voihan niitä myös treenata pienillä painoilla!
Näin tekisin minä.
T. Cooper menee vielä 2500-2600m 68 vuotiaana. Kestävyyskunnon säilyminen on A ja O. - Anonyymi
Minkä takia pitää tehdä hauiksia noin paljon?
- Anonyymi
En tiedä, enkä tekisi jos voisin treenata penkillä. Käsissä tarvin kuitenkin työelämässä papua, ja kyllä mun fyssari sano että mulla olis voimaa reilusti. Ei kyllä siltä aina itestä tunnu. Joku puhu aerobisesta liikunnasta, niin uiminenhan on mitä mainiointa siihen. Jaloille tulee kuitenkin soudussa aika kovahko reeni, oon ainaki jaloista täysin hapoilla ku vedän ton "soutulaite maximi levelillä (24) 6 min, joka on matkassa noin 1300 metriä" Siinä on siis penkki mikä liukuu ees taas ja työnnetään samalla jaloilla ja käsillä loppu.
Onko tos mun treenis joku väärin ? Olen siis alotuspostaaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, enkä tekisi jos voisin treenata penkillä. Käsissä tarvin kuitenkin työelämässä papua, ja kyllä mun fyssari sano että mulla olis voimaa reilusti. Ei kyllä siltä aina itestä tunnu. Joku puhu aerobisesta liikunnasta, niin uiminenhan on mitä mainiointa siihen. Jaloille tulee kuitenkin soudussa aika kovahko reeni, oon ainaki jaloista täysin hapoilla ku vedän ton "soutulaite maximi levelillä (24) 6 min, joka on matkassa noin 1300 metriä" Siinä on siis penkki mikä liukuu ees taas ja työnnetään samalla jaloilla ja käsillä loppu.
Onko tos mun treenis joku väärin ? Olen siis alotuspostaaja.Liikaa hauiksia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liikaa hauiksia.
No ei tuossa mitään kummemmin liikaa ole. Ei toki optimi treenausta, mutta hyvänähn se on jos ihmiset pitävät itseään kunnossa. Kova setti ton ikäiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412957Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau262789Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342776Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4372506Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1521838Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431828Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241395Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41222- 741119
- 281057