Meidän tulisi kunnostaa kulkuyhteyksiämme tuolla pohjoisessa normielämän ja mahdollisiin kriiseihin varautuessa.
Olisi saatava toimivat kuljetusyhteydet ympäri vuoden auki oleviin satamiin. Kuten tiedämmä ja historia on jo opettanut, niin meidän rakas itämeri ei sitä ole.
Se on lutakko jonka liikenne pystyttiin rajaamaan jo edellisessä sodassa ja tämänpäivän kalustolla liikenteen pysäyttäminen kriisissä tapahtuisi nopeasti.
Nykyisen raskaan kaluston kuljettaminen rekoilla Norjan satamista meidän itärajalle olisi todella iso ja epävarma juttu. Kuljetukset on hoidettava junilla.
Tuon radan olisi mielestäni, ihan ehdottomasti olla eurooppalainen 1435mm leveä.
Tuon hinta olisi murto-osa tuon hullun Helsinki-Turku pikaraiteen kustannuksista.
Tuon hyöty olisi kriisivalmiuden lisäksi myös matkailulle ja teollisuudelle melkoinen verrattuna tuohon kalliimpaan Helsinki-Turku työmatkaliikenteen nopeuttamiseen.
Molempiin saisi fiksuti toimien myös EU-rahaa.
Mitä mieltä olette asiasta?
P.S.
Meillä on ollut melkoisesti vouhotustya tuosta Karjalan palauttamisesta.
Mielestäni energian voisi mielummin käyttää keskusteluun Petsamon palauttamisesta. Petsamossahan meillä oli Jäämeren satama.
Raideleveyttä tässä metin.....
43
449
Vastaukset
- Anonyymi
Jos sovitaan rajanylityspaikaksi Haaparanta, niim riittää Tornion seudulle riittävän iso ratapiha kuorman siirtoon tai telien vaihtoon. Ainakin tankit siirtyy vikkelästi vaunusta toiseen omin voimin.
Kapearaidetta ei kannata Suomeen tehdä kuin aivan minimit.- Anonyymi
Eikö tuo ylimääräinen lastin purku ja lastaaminen juuri vaadi melkoisesti ihmisiä sitä tekemään. Eivät simerkiksi nuo 100 tankkiakaan ihan muutamalla ukolla siirry. Kriisitilanyeessa tuskin olisi näitä kuormausharjoittelun vaatimia tunteja olemaas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tuo ylimääräinen lastin purku ja lastaaminen juuri vaadi melkoisesti ihmisiä sitä tekemään. Eivät simerkiksi nuo 100 tankkiakaan ihan muutamalla ukolla siirry. Kriisitilanyeessa tuskin olisi näitä kuormausharjoittelun vaatimia tunteja olemaas.
Vaunujen lastaus ja purku ovat ihan rutiinihommaa. Hyvä ne muutenkin käynnistää puolessa välissä matkaa rintamalle.
- Anonyymi
Mene jo sotimaan ja jätä miettiminen viisammille.
- Anonyymi
Meillä ei riitä Petsamon palauttamiseen sotilaallinen voima, et tuo on kuolleena syntynyt ajatus.
- Anonyymi
Ei sitä kukaan kaipaakaan!
Kyse oli Norjasta tulevasta radasta ja sen leveydestä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä kukaan kaipaakaan!
Kyse oli Norjasta tulevasta radasta ja sen leveydestäSiihen on edullisempi vaihtoehto kun laiva tuo tavaraa pohjois-Norjaan, niin ne lastataan jo Norjassa meidän raideleveydellä oleviin juniin, silloin uuden radan pätkän rakentaminen on edullisempaa kuin koko Suomen rataverkon uusiminen.
- Anonyymi
"Meillä ei riitä Petsamon palauttamiseen sotilaallinen voima, et tuo on kuolleena syntynyt ajatus."
No miksi sitten vuosikymmeniä on vouhkattu sitä karjalan palautusta?
Vai onko Karjalan palautus mahdollista mutta Petsamon ei? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä kukaan kaipaakaan!
Kyse oli Norjasta tulevasta radasta ja sen leveydestäRata tulee Suomeen Ruotsista. Haaparannassahan on jo ylityspaikka. Tornion puolella ei nykyisin isompaa kuormansiirtoa voi tehdä ja sinne tarvitaan investointeja.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tornio–Haaparanta-rata - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Meillä ei riitä Petsamon palauttamiseen sotilaallinen voima, et tuo on kuolleena syntynyt ajatus."
No miksi sitten vuosikymmeniä on vouhkattu sitä karjalan palautusta?
Vai onko Karjalan palautus mahdollista mutta Petsamon ei?Kumpikaan ei ole mahdollista. Ääntähän mahtuu ilmaan vaikka kuinka paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Meillä ei riitä Petsamon palauttamiseen sotilaallinen voima, et tuo on kuolleena syntynyt ajatus."
No miksi sitten vuosikymmeniä on vouhkattu sitä karjalan palautusta?
Vai onko Karjalan palautus mahdollista mutta Petsamon ei?Kumpikaan noista ei ole palautettavissa, hourupäiden hourailua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumpikaan ei ole mahdollista. Ääntähän mahtuu ilmaan vaikka kuinka paljon.
Toki molemmat ovat mahdollisia. Samoilla paikoilla ne ovat kuin ennenkin. Eikä pidä unohtaa Sallan alueitakaan.
Nyt kun Venäjä laitetaan kunnolla polvilleen voisi olla oikea aika palautuksillekin.
Maata kannattaa aina ottaa milloin tarjolla on, koska maan valmistaminen on lopetettu.
- Anonyymi
Eihän siihen tarvita kuin yksi lisä raide pohjakin valmiina mutta luulisi että helpompi olisi vain vaihtaa kuorma rekka auoissakin on siirrettävät rahtilaatkot
- Anonyymi
Kyllä kiirettömässä kuljetuksessa ehtii noita siirtoja tehdä.
Aloittaja kertoi, että rata tulee isosti armeijan tarpeisiin. Heillä ei aina riitä aika turhiin vaununvaihtoihin eikä tuumaustunteihin. - Anonyymi
"Eihän siihen tarvita kuin yksi lisä raide pohjakin"
Taitaa olla sitten vähän haastetta kun junat kohtaavat? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eihän siihen tarvita kuin yksi lisä raide pohjakin"
Taitaa olla sitten vähän haastetta kun junat kohtaavat?Eiväthän junat kohtaa samalla raiteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiväthän junat kohtaa samalla raiteella.
Toivottavasti eivät enää nykyään kohtaa.
- Anonyymi
Ei siihen riitä rahaa kaikki menee urpon tunnin junaan.
- Anonyymi
Millähän vehkeillä se Petsamo palautettaisiin? Petsamo oli osa Suomea vain parikymmentä vuotta, asukkaiden enemmistö ei ole ollut muuna aikana suomalaisia.
- Anonyymi
Tuohan on jo ihan käytännössä mahdollista. Par'aikaa kunnostetaan Tornion ja Haaparannan välistä rautatiesiltaa. Torniosta Haaparantaan kulkee jo vanhastaan kaksi raideleveyttä ja telinvaihtoja leveyksien välillä on Torniossa tehty jo iät ja ajat. 2024 saatiin myös Laurila-Tornio-raide sähköistettyä. Haaparannalta pääsee junalla käytännössä kaikkiin niihin Norjan satamiin, jotka tässä yhteydessä kyseeseen tulisivat.
- Anonyymi
...ja tuolle yhteydelle on jo saatu avaajan peräänkuuluttamaa EU-rahaa kymmeniä miljoonia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...ja tuolle yhteydelle on jo saatu avaajan peräänkuuluttamaa EU-rahaa kymmeniä miljoonia.
Joo mutta tiettyjen äänestäjien tunnin juna-projektissa unohdettiin hakea tai sitten hakemus ryssittiin eikä sitä tukea tullut.
Onneksi sitten oikein pääministeri tuli apuun ja laittoi muutaman sata miljoonaa sivuun tätä turkulaisia palvelevaa prokjektia varten.
Kun tätä ketjua luin, niin kaivoi noiden projektien kustannuksia ja se on totta, että mikä tahansa noista jäämeren projekteista olisi halvempi kuin tämä turkulaisten liikematkailun nopeuttamishanke.
- Anonyymi
Millä venäläiset kuljettavat nopeasti kalustoa ja huoltotarvikkeita Suomen puolelle jos täällä siirrytään kapeampaan raideleveyteen kuin Venäjän puolella on?
- Anonyymi
Ei ne siihen raiteita tarvitse, käsiaseet kulkee miesten mukana ja raskasaseistus kulkee omilla pyörillä tai telaketjuilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne siihen raiteita tarvitse, käsiaseet kulkee miesten mukana ja raskasaseistus kulkee omilla pyörillä tai telaketjuilla.
Tottakai raiteita käytetään hyväksi kun sisämaahan eteneviä joukkoja huolletaan. Raiteilla tavara liikkuu nopeasti määränpäähän kun ei tarvi rajalla vaihtaa raideleveyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai raiteita käytetään hyväksi kun sisämaahan eteneviä joukkoja huolletaan. Raiteilla tavara liikkuu nopeasti määränpäähän kun ei tarvi rajalla vaihtaa raideleveyttä.
Silloin on edullisempaa kerätä rajanylityspaikoilta kiskot pois, parikymmentä kilometriä kiskotonta rataa hidastaa junan kulkua jo huomattavasti.
- Anonyymi
Uskoisin että venäläiset hallitsee myös tuon akselileveyden kavennuksen, ei se mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Tosin sen rakettitieteenkin ne hallitsee...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin on edullisempaa kerätä rajanylityspaikoilta kiskot pois, parikymmentä kilometriä kiskotonta rataa hidastaa junan kulkua jo huomattavasti.
Siis venäjän puolellako suunnittelin tuota kiskojen poistoa tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoisin että venäläiset hallitsee myös tuon akselileveyden kavennuksen, ei se mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole. Tosin sen rakettitieteenkin ne hallitsee...
Kyllä varmastri venäläiset tuon osaa?
Oletkos kuullut, että ovatko saaneet sen perseensuristimensa jo pärisemään? Entäs onko koko jo sellainen, että se mahtuu? - Anonyymi
Venäläinen luotijuna = juna josta lentää luoteja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäläinen luotijuna = juna josta lentää luoteja
Johon lentää...
- Anonyymi
Espanjalainen varmaan toimii hyvin Suomen talvessa
- Anonyymi
Vaasa-Uumaja siltaan kaksoisraiteet ja tietoliikennekaapelit sinne turvaan
- Anonyymi
Tunneli siihen kannattaa tehdä. Tunnelia kun ei voi taivaalta käsin tuhota, eikä siihen vaikuta myrskytkään.
- Anonyymi
Ensin kai pitäisi olla tuollainen silta olemassa.
- Anonyymi
Niin ja Helsinki- Washington välille kans.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensin kai pitäisi olla tuollainen silta olemassa.
Oliko se että 50 -70 km on jo "valmiina" sitä Norrbackan Raippaluodon siltaa että siitä pitäisi vain jatkaa eteenpäin
- Anonyymi
Raideleveyden muutos on aika helppo homma, siirtää toista raidetta sen viitisen senttiä. Pelit, lyhentää akselia tms helppo juttu.
Alue palautukset voi tällä erää unohtaa. Kenties Karjala itsenäistyy muutenkin rajan takana kunhan saasta poistuu kremlistä. Sen Karjalan kanssa voidaan tehdä raja kauppaa ilman rajan avausta. Jäämeren yhteyttä en näe mitenkään tarpeellisena mutta ei kai siitä haittaa olisi.- Anonyymi
Hölynpölyä. Muuttavavälyksiset telit on keksitty jo ajat sitten. Raiteisiin tai akseleihin ei tarvitse koskea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hölynpölyä. Muuttavavälyksiset telit on keksitty jo ajat sitten. Raiteisiin tai akseleihin ei tarvitse koskea.
Ajatus onkin että idän raiteet ei ole samat kuin meillä. Siksi meidän raiteet pitää muuttaa. Ei ryssällä mitään muuttuvia ole tai ainakaan toimi.
"Jäämeren yhteyttä en näe mitenkään tarpeellisena mutta ei kai siitä haittaa olisi."
Onko Sinulla sitten joku ratkaisu jolla saadaan juna-laiva-kuljetukset ratkaistua myös kriisitilateessa?
- Anonyymi
Raideleveyteen ei saa koskea, AKT suuttuu !
Suomi on pidettävä lakkoilijoiden mielivallalla Euroopasta eristettävänä. - Anonyymi
Helsinki-Turku pikaraide on tai oli typeryyden huippu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️871833Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1451298YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621120- 64988
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan82921Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli85850Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029836Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.127833Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.47827- 57810