Oppitunti: Pitää ymmärtää antiikin hybris ja nemesis

Anonyymi-ap

9

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kreikkalaisessa ajattelussa ja draamassa hybris ja nemesis ovat keskeisiä käsitteitä, mutta en sotkisi niitä kristinuskoon.

      Syntiinlankeemustarinan voi nähdä vielä hybris (uhma) ja nemesis (rangaistus) käsitteiden kautta, mutta kun kristinuskossa mukaan tuelee maaginen "perisynti" -käsite ja syntien sovitus veriuhrilla, niin ollaan aika syvällä magian ja mystiikan puolella ja irti sinällään loogisesta hybris-nemesis (rikos ja rangaistus) -ajattelusta.

      • Anonyymi

        Kristinuskossa synnillä tarkoitetaan ihmisen hybristä joka johtaa harmatiaan. Siitä seuraa nemesis, josta voi pelastua katarsiksen kautta.


      • "...mutta en sotkisi niitä kristinuskoon."

        No itse asiassa kristinusko on ollut hybristä vajaa 2000 vuotta. Nemesis nousi vähitellen renessanssista, humanismista, tieteellisestä vallankumouksesta ja valistuksen ajasta suistaen vähä vähältä kristinuskoa pois jalustaltaan ja viimeisten vuosikymmenten aikana korttitalon romahdus on vain kiihtynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskossa synnillä tarkoitetaan ihmisen hybristä joka johtaa harmatiaan. Siitä seuraa nemesis, josta voi pelastua katarsiksen kautta.

        Perisyntiopin mukaan KAIKKI on syntisiä. Koko käsitteeltä "hybris" menee pohja, jos se on samanlainen synnynnäinen ominaisuus kuin vaikka ruokahalu. Nemesikseen sisältyy ajatus "ansaitusta" kostosta. Jos hybris-käsitettä soveltaa kristinuskoon, niin ihmisen olemassaolo on jo hybristä, josta on luvassa rangaistus - nemesis.

        Antiikin kreikkalaiset olivat loogisia ja "länsimaisia" ihmisiä. Siksi heidän luoma tietyn sisäisen logiikan omaava hybris-nemesis-ajattelu on laadullisesti toisenlaista kuin mystiikkaan ja magiaan pohjaava itämainen ajattelu, josta juutalainen traditio ja sitä myötä kristinusko nousee.

        Ajattelun laadullisen eron näkee, kun vaikka lukee VT:n kirjoja ja vertaa sitä kreikkalaisen sotilaan ja historioitsijan Ksenofonin (n. 430—355 eaa.) kirjoittamaan kirjaan "Kymmenentuhatta" tai "Kyyroksen sotaretki" (kumpaakin nimeä kirjasta käytetään). Ksenofonin teksti on saman ikäinen tai jopa vanhempi kuin useimmat VT:n kirjat, mutta häntä lukieassa lukee länsimaisen ihmisen melko "modernia" tekstiä. VT:n tarinat ovat arkaaisia ja itämaisen mystiikan sävyttämiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisyntiopin mukaan KAIKKI on syntisiä. Koko käsitteeltä "hybris" menee pohja, jos se on samanlainen synnynnäinen ominaisuus kuin vaikka ruokahalu. Nemesikseen sisältyy ajatus "ansaitusta" kostosta. Jos hybris-käsitettä soveltaa kristinuskoon, niin ihmisen olemassaolo on jo hybristä, josta on luvassa rangaistus - nemesis.

        Antiikin kreikkalaiset olivat loogisia ja "länsimaisia" ihmisiä. Siksi heidän luoma tietyn sisäisen logiikan omaava hybris-nemesis-ajattelu on laadullisesti toisenlaista kuin mystiikkaan ja magiaan pohjaava itämainen ajattelu, josta juutalainen traditio ja sitä myötä kristinusko nousee.

        Ajattelun laadullisen eron näkee, kun vaikka lukee VT:n kirjoja ja vertaa sitä kreikkalaisen sotilaan ja historioitsijan Ksenofonin (n. 430—355 eaa.) kirjoittamaan kirjaan "Kymmenentuhatta" tai "Kyyroksen sotaretki" (kumpaakin nimeä kirjasta käytetään). Ksenofonin teksti on saman ikäinen tai jopa vanhempi kuin useimmat VT:n kirjat, mutta häntä lukieassa lukee länsimaisen ihmisen melko "modernia" tekstiä. VT:n tarinat ovat arkaaisia ja itämaisen mystiikan sävyttämiä.

        Eikö hyvän ja pahan tiedon puusta syöminen ollut hybristä. Se vain johti sitten periytyvään syntisyyteen, kuten syntymyyteissä on tapana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö hyvän ja pahan tiedon puusta syöminen ollut hybristä. Se vain johti sitten periytyvään syntisyyteen, kuten syntymyyteissä on tapana.

        Itse asiassa hedelmänsyönti ei ollut varsinaista tai puhdasta hybristä, vaan hyväuskoisuutta. Viaton Eeva uskoi käärmettä, joka suostutteli hänet syömään.

        Se, että synnit periytyvät viattomille lapsille on taas äärimmäisen primitiivistä "moraalia", jos moraalia ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisyntiopin mukaan KAIKKI on syntisiä. Koko käsitteeltä "hybris" menee pohja, jos se on samanlainen synnynnäinen ominaisuus kuin vaikka ruokahalu. Nemesikseen sisältyy ajatus "ansaitusta" kostosta. Jos hybris-käsitettä soveltaa kristinuskoon, niin ihmisen olemassaolo on jo hybristä, josta on luvassa rangaistus - nemesis.

        Antiikin kreikkalaiset olivat loogisia ja "länsimaisia" ihmisiä. Siksi heidän luoma tietyn sisäisen logiikan omaava hybris-nemesis-ajattelu on laadullisesti toisenlaista kuin mystiikkaan ja magiaan pohjaava itämainen ajattelu, josta juutalainen traditio ja sitä myötä kristinusko nousee.

        Ajattelun laadullisen eron näkee, kun vaikka lukee VT:n kirjoja ja vertaa sitä kreikkalaisen sotilaan ja historioitsijan Ksenofonin (n. 430—355 eaa.) kirjoittamaan kirjaan "Kymmenentuhatta" tai "Kyyroksen sotaretki" (kumpaakin nimeä kirjasta käytetään). Ksenofonin teksti on saman ikäinen tai jopa vanhempi kuin useimmat VT:n kirjat, mutta häntä lukieassa lukee länsimaisen ihmisen melko "modernia" tekstiä. VT:n tarinat ovat arkaaisia ja itämaisen mystiikan sävyttämiä.

        Perisynti on sitä että ihminen on luonnostaan ja synnystään taipuvainen hybrikseen ja siitä seuraa harmatia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisynti on sitä että ihminen on luonnostaan ja synnystään taipuvainen hybrikseen ja siitä seuraa harmatia.

        Näin on. Kunnianhimo on saanut ihmisen keksimään malaria- ja syöpälääkkeitä eikä ole tyytynyt Jumalan säätämään järjestykseen.


    • Anonyymi

      kyllä se viimeinen tuomi oli kopioitu egyptistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2394
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      246
      2118
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1812
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1471
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1386
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1347
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      185
      1204
    8. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1140
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1015
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      941
    Aihe