Oppitunti: Pitää ymmärtää antiikin hybris ja nemesis

Anonyymi-ap

Jotta ja jos aikoo ymmärtää kristinuskon synnin ja Jumalan vihan. Koska Paavali lainasi ja muokkasi synnin ja koston käsitettä lainamalla sen raskaasti antiikin hybriksen ja nemesiksen -konseptista joille kristinusko on edelleen nykypäivänä velkaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybris
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hamartia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nemesis_(mytologia)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Katarsis

9

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kreikkalaisessa ajattelussa ja draamassa hybris ja nemesis ovat keskeisiä käsitteitä, mutta en sotkisi niitä kristinuskoon.

      Syntiinlankeemustarinan voi nähdä vielä hybris (uhma) ja nemesis (rangaistus) käsitteiden kautta, mutta kun kristinuskossa mukaan tuelee maaginen "perisynti" -käsite ja syntien sovitus veriuhrilla, niin ollaan aika syvällä magian ja mystiikan puolella ja irti sinällään loogisesta hybris-nemesis (rikos ja rangaistus) -ajattelusta.

      • Anonyymi

        Kristinuskossa synnillä tarkoitetaan ihmisen hybristä joka johtaa harmatiaan. Siitä seuraa nemesis, josta voi pelastua katarsiksen kautta.


      • "...mutta en sotkisi niitä kristinuskoon."

        No itse asiassa kristinusko on ollut hybristä vajaa 2000 vuotta. Nemesis nousi vähitellen renessanssista, humanismista, tieteellisestä vallankumouksesta ja valistuksen ajasta suistaen vähä vähältä kristinuskoa pois jalustaltaan ja viimeisten vuosikymmenten aikana korttitalon romahdus on vain kiihtynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskossa synnillä tarkoitetaan ihmisen hybristä joka johtaa harmatiaan. Siitä seuraa nemesis, josta voi pelastua katarsiksen kautta.

        Perisyntiopin mukaan KAIKKI on syntisiä. Koko käsitteeltä "hybris" menee pohja, jos se on samanlainen synnynnäinen ominaisuus kuin vaikka ruokahalu. Nemesikseen sisältyy ajatus "ansaitusta" kostosta. Jos hybris-käsitettä soveltaa kristinuskoon, niin ihmisen olemassaolo on jo hybristä, josta on luvassa rangaistus - nemesis.

        Antiikin kreikkalaiset olivat loogisia ja "länsimaisia" ihmisiä. Siksi heidän luoma tietyn sisäisen logiikan omaava hybris-nemesis-ajattelu on laadullisesti toisenlaista kuin mystiikkaan ja magiaan pohjaava itämainen ajattelu, josta juutalainen traditio ja sitä myötä kristinusko nousee.

        Ajattelun laadullisen eron näkee, kun vaikka lukee VT:n kirjoja ja vertaa sitä kreikkalaisen sotilaan ja historioitsijan Ksenofonin (n. 430—355 eaa.) kirjoittamaan kirjaan "Kymmenentuhatta" tai "Kyyroksen sotaretki" (kumpaakin nimeä kirjasta käytetään). Ksenofonin teksti on saman ikäinen tai jopa vanhempi kuin useimmat VT:n kirjat, mutta häntä lukieassa lukee länsimaisen ihmisen melko "modernia" tekstiä. VT:n tarinat ovat arkaaisia ja itämaisen mystiikan sävyttämiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisyntiopin mukaan KAIKKI on syntisiä. Koko käsitteeltä "hybris" menee pohja, jos se on samanlainen synnynnäinen ominaisuus kuin vaikka ruokahalu. Nemesikseen sisältyy ajatus "ansaitusta" kostosta. Jos hybris-käsitettä soveltaa kristinuskoon, niin ihmisen olemassaolo on jo hybristä, josta on luvassa rangaistus - nemesis.

        Antiikin kreikkalaiset olivat loogisia ja "länsimaisia" ihmisiä. Siksi heidän luoma tietyn sisäisen logiikan omaava hybris-nemesis-ajattelu on laadullisesti toisenlaista kuin mystiikkaan ja magiaan pohjaava itämainen ajattelu, josta juutalainen traditio ja sitä myötä kristinusko nousee.

        Ajattelun laadullisen eron näkee, kun vaikka lukee VT:n kirjoja ja vertaa sitä kreikkalaisen sotilaan ja historioitsijan Ksenofonin (n. 430—355 eaa.) kirjoittamaan kirjaan "Kymmenentuhatta" tai "Kyyroksen sotaretki" (kumpaakin nimeä kirjasta käytetään). Ksenofonin teksti on saman ikäinen tai jopa vanhempi kuin useimmat VT:n kirjat, mutta häntä lukieassa lukee länsimaisen ihmisen melko "modernia" tekstiä. VT:n tarinat ovat arkaaisia ja itämaisen mystiikan sävyttämiä.

        Eikö hyvän ja pahan tiedon puusta syöminen ollut hybristä. Se vain johti sitten periytyvään syntisyyteen, kuten syntymyyteissä on tapana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö hyvän ja pahan tiedon puusta syöminen ollut hybristä. Se vain johti sitten periytyvään syntisyyteen, kuten syntymyyteissä on tapana.

        Itse asiassa hedelmänsyönti ei ollut varsinaista tai puhdasta hybristä, vaan hyväuskoisuutta. Viaton Eeva uskoi käärmettä, joka suostutteli hänet syömään.

        Se, että synnit periytyvät viattomille lapsille on taas äärimmäisen primitiivistä "moraalia", jos moraalia ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisyntiopin mukaan KAIKKI on syntisiä. Koko käsitteeltä "hybris" menee pohja, jos se on samanlainen synnynnäinen ominaisuus kuin vaikka ruokahalu. Nemesikseen sisältyy ajatus "ansaitusta" kostosta. Jos hybris-käsitettä soveltaa kristinuskoon, niin ihmisen olemassaolo on jo hybristä, josta on luvassa rangaistus - nemesis.

        Antiikin kreikkalaiset olivat loogisia ja "länsimaisia" ihmisiä. Siksi heidän luoma tietyn sisäisen logiikan omaava hybris-nemesis-ajattelu on laadullisesti toisenlaista kuin mystiikkaan ja magiaan pohjaava itämainen ajattelu, josta juutalainen traditio ja sitä myötä kristinusko nousee.

        Ajattelun laadullisen eron näkee, kun vaikka lukee VT:n kirjoja ja vertaa sitä kreikkalaisen sotilaan ja historioitsijan Ksenofonin (n. 430—355 eaa.) kirjoittamaan kirjaan "Kymmenentuhatta" tai "Kyyroksen sotaretki" (kumpaakin nimeä kirjasta käytetään). Ksenofonin teksti on saman ikäinen tai jopa vanhempi kuin useimmat VT:n kirjat, mutta häntä lukieassa lukee länsimaisen ihmisen melko "modernia" tekstiä. VT:n tarinat ovat arkaaisia ja itämaisen mystiikan sävyttämiä.

        Perisynti on sitä että ihminen on luonnostaan ja synnystään taipuvainen hybrikseen ja siitä seuraa harmatia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perisynti on sitä että ihminen on luonnostaan ja synnystään taipuvainen hybrikseen ja siitä seuraa harmatia.

        Näin on. Kunnianhimo on saanut ihmisen keksimään malaria- ja syöpälääkkeitä eikä ole tyytynyt Jumalan säätämään järjestykseen.


    • Anonyymi

      kyllä se viimeinen tuomi oli kopioitu egyptistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      214
      3254
    2. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      21
      3242
    3. Klaukkalan onnettomuus

      Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess
      Maailman menoa
      35
      1758
    4. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      96
      1402
    5. Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat

      Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie
      Ikävä
      54
      1352
    6. Martinan uudet tuulet

      Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      1319
    7. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1308
    8. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee

      Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO
      Maailman menoa
      198
      1244
    9. Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?

      Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe
      Maailman menoa
      157
      1169
    10. Kunnan piikkiin meni nuorten surma

      Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu
      Nurmijärvi
      43
      1027
    Aihe