Kun lukee Paavalin kirjeitä niin on täysin perusteltua olettaa hänen olleen homoseksuaali, joka ei tietenkään kunnon fariseuksena hyväksynyt tilannettaan. Sen voi olla myös syynä hänen poikkeuksellisen voimakkaalle kiivailulleen lain puolesta ja vaikkapa kristinuskoa vastaan. Lain tiukka noudattaminen ei Paavalille kuitenkaan helpotusta tuonut, hän ei taipumuksestaan päässyt eikä lakikaan muuta kuin pahensi hänen synnintuntoaan.
Tämä olotila ehkä muokkasi hänen psyykensä lopulta ymmärtämään kristinuskon mahdollisuudet. Taistellessaan Jeesus-liikettä vastaan hän oli varmaankin myös jo omaksunut jotakin kehitteillä olevasta Jeesus-traditiosta. Paavali juuri innokkaasti kehitteli armon teologiaa, jossa ihminen ei vanhurskaudu lakia noudattamalla, vaan uskosta. Hän myös kehitteli synti-käsitystään, ja synnistä tulikin hänelle ihmisen ulkopuolinen, lähes persoonallinen voima, joka otti ihmisen valtaansa.
Paavali oli hyvin ristiriitainen hahmo. Toisaalta hyvin oman arvonsa tunteva, toisaalta syvän itseinhon vallassa. Kun luemme Paavalin tekstiä, huomaamme, että seksuaalinen kanssakäyminen samaa sukupuolta olevien välillä on ehkä kamalinta mitä hän voi kuvitella. Roomalaiskirjeestä luemme, että hän käsittää sen suorastaan Jumalan rangaistukseksi. Paavalilla oli piikki, josta hän ei pyynnöistään huolimatta päässyt eroon. Kuten hän kirjoitti, hänessä asuva synti sai hänet tekemään sitä mitä hän ei tahtonut.
Kunnon juutalaisena Paavali ei oppinut hyväksymään taipumustaan, mutta kuten voimme todeta kun avoimin mielin luemme hänen tekstiää, ei hän myöskään voinut olla toteuttamatta taipumustaan. Kuinka helpottavaa hänelle onkaan ollut vakuuttua yksin uskosta ja armosta vanhurskauttamisesta, ilman lain tekoja!
Eihän tämä lyhyt kuvaus ole 100 % todiste suuntaan tai toiseen, sellaista emme koskaan saa, mutta mielestäni todennäköisin tilanne Paavalin kohdalla. Lisäksi Paavali vastoin juutalaista käytäntöä oli naimaton, vaikka ei aivan tavatonta ollut naimattomuuskaan, joten tämän seikan voimme vain todeta. Eli Paavalin näkemys ehkä ihmisen iljettävimmästä taipumuksesta, syvä itseinho omasta käyttäytymisestä, ja suuri helpotus armosta vanhurskauttamisesta, homoseksuaalisuus sopisi näiden motiiviksi erittäin hyvin.
Vähän Paavalista
49
185
Vastaukset
- Anonyymi
No sinä olet ilmeisesti homo kun yrität epätoivoisesti tuota tuoda julki.
- Anonyymi
Mistä päättelet että aloittaja oli laitalössiä ?
- Anonyymi
En tiiä , mut opetuslapset oli ainakin viiniveikkoja ! Jeesuskin joutu järven muuttaa viiniksi .
- Anonyymi
Ilmeisesti olet ateisti ja vähän pöljä?
- Anonyymi
Todella mielenkiintoinen aloitus!
Tämä jae minua on aina ihmetyttänyt, en ymmärrä sitä.
Luulenpa nyt vihdoin viimein saavani siihen sinulta vastauksen.
Paavali ikäänkuin väittää siinä, ettei muilta alkuperäis-apostoleilta muiden seuralaistensa kanssa (itsehän hän oli pakanoiden apostoli) ole saaneet lupaa pitää vaimoja mukanaan, vaikka eihän hänellä itsellään sellaista ollut. Tarkoittiko vihittyä vaimoa vai vain uskonsisarta, jää epäselväksi.
Siis, miksi Paavali tuollaista väitti?
Ei ole uskottava väite! Miksi häntä olisi kielletty pitämästä (nais-)vaimoa mukanaan?!
Jokin käännösvirhe ehkä koko lauseessa?
1.Korinttolaiskirje:
9:5 Eikö meillä olisi oikeus kuljettaa muassamme vaimoa, uskonsisarta, niinkuin muutkin apostolit ja Herran veljet ja Keefas tekevät? - Anonyymi
Laitoin vahingossa toiseen samankaltaiseen viestiin kysymykseni ja on laitettava se tähän toistamiseen.
Mielenkiintoinen aloitus!
1.Korinttolaiskirje:
9:5 Eikö meillä olisi oikeus kuljettaa muassamme vaimoa, uskonsisarta, niinkuin muutkin apostolit ja Herran veljet ja Keefas tekevät?
Tämä jae minua on aina ihmetyttänyt, en ymmärrä sitä.
Luulenpa nyt vihdoin viimein saavani siihen sinulta vastauksen.
Paavali ikäänkuin väittää siinä, ettei muilta alkuperäis-apostoleilta muiden seuralaistensa kanssa (itsehän hän oli pakanoiden apostoli) ole saaneet lupaa pitää vaimoja mukanaan, vaikka eihän hänellä itsellään sellaista ollut. Tarkoittiko vihittyä vaimoa vai vain uskonsisarta, jää epäselväksi.
Siis, miksi Paavali tuollaista väitti?
Ei ole uskottava väite! Miksi häntä olisi kielletty pitämästä (nais-)vaimoa mukanaan?!
Jokin käännösvirhe ehkä koko lauseessa?- Anonyymi
Pääasia, että Paavalilla oli vaimo.
Naisen olisi olit todella turvatonta niissä paikoissa missä Paavali teki lähetystyötä.
- Anonyymi
Se ei ole selvinnyt mitä pahaa Paavali tekee, mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä, mutta että kiivailee kristinuskoa vastaan, jonka on itse tehnyt - tuota väitettä en ymmärrä.
- Anonyymi
Ja koko Paavalin luoma kristinuskohan juuri perustuu Roomalaiskirje 7. luvun mukaan, palvelemaan lihalla synnin lakia, viimmeinen jae.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja koko Paavalin luoma kristinuskohan juuri perustuu Roomalaiskirje 7. luvun mukaan, palvelemaan lihalla synnin lakia, viimmeinen jae.
Lutherin teos sidottu ratkaisuvalta, Paavalin opin referaatti siihen, ettei ihminen hallitse omia tekojaan, antaa tiedon Lutherin sanoin, että kyse on manipuloinnista "Paavali haluaakin meidän olevan ja tekevän kaiken niin, että se on ansainnut vain vihan, eikä mitään armoa", Luther kirjoittaa, joten hän pitää juutalaisen Paavalin opetusta täysin harkittuna. Samaan viittaa Lutherin teos 'Juutalaisista ja heidän valheistaan".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin teos sidottu ratkaisuvalta, Paavalin opin referaatti siihen, ettei ihminen hallitse omia tekojaan, antaa tiedon Lutherin sanoin, että kyse on manipuloinnista "Paavali haluaakin meidän olevan ja tekevän kaiken niin, että se on ansainnut vain vihan, eikä mitään armoa", Luther kirjoittaa, joten hän pitää juutalaisen Paavalin opetusta täysin harkittuna. Samaan viittaa Lutherin teos 'Juutalaisista ja heidän valheistaan".
Jeesus opetuksineen oli Paavalin vihamies, lisäksi juutalaisten jumala tulivuori Jahve, Baal määräsi ihmeidentekijän surmaamisen, koska tämä houkutteli toisen jumalan luo 5.Moos.13, sekä koston käden nostettavaksi seuraajien ylle. Ja Paavali sanoo Raamatussa palvelleensa isiensä jumalaa tällä opilla (kristinusko).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus opetuksineen oli Paavalin vihamies, lisäksi juutalaisten jumala tulivuori Jahve, Baal määräsi ihmeidentekijän surmaamisen, koska tämä houkutteli toisen jumalan luo 5.Moos.13, sekä koston käden nostettavaksi seuraajien ylle. Ja Paavali sanoo Raamatussa palvelleensa isiensä jumalaa tällä opilla (kristinusko).
Raamatussa Paavali pitää tiukasti kiinni siitä, että hän itse on kristiuskon luoja, kuten 1.Kor.4:15 sanoo "minä teidät synnytin", ja 2.Kor.11:2 "minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen". Ja kannattaa huomata hän synnytti TEIDÄT, ei itseään, Paavali oli loppuun asti itse juutalainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa Paavali pitää tiukasti kiinni siitä, että hän itse on kristiuskon luoja, kuten 1.Kor.4:15 sanoo "minä teidät synnytin", ja 2.Kor.11:2 "minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen". Ja kannattaa huomata hän synnytti TEIDÄT, ei itseään, Paavali oli loppuun asti itse juutalainen.
4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
Juuri niin, Paavali uudestisynnytti pakanat, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja aloitusviestissä kirjoittelet "taistella Jeesus-liikettä vastaan" ja "ymmärtää kristinuskon mahdollisuudet", kun itse on kaikki luonut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
Juuri niin, Paavali uudestisynnytti pakanat, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja aloitusviestissä kirjoittelet "taistella Jeesus-liikettä vastaan" ja "ymmärtää kristinuskon mahdollisuudet", kun itse on kaikki luonut.
Ja Paavalin luomalla juutalaiseen syntioppiin Baal-jumalalla luomalla kristinuskolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten tai puhumansa taivasten valtakunnan isä Jumalan kanssa - kristinusko on Jeesuksen opetusten sabotointi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri niin, Paavali uudestisynnytti pakanat,Niinpä, mutta Baal-jumalan uhrikulttioppiin, eikä Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan oppiin Israelin Jumalalla, joka kielsi viattoman veren vuotattamisen.
- Anonyymi
Kun Paavali kirjoittaa että eikö ole oikeutta pitää mukanaan uskonsisarta, niin se jatkuu: "Olemmeko minä ja Barnabas ainoat, joiden on tehtävä ansiotyötä?" Vanhemmissa käännöksissä se on joilla ei ole oikeutta tehdä fyysistä työtä. Mikä viittaa siihen että uskonsisaret olisi mukana muutenkin kuin vain mukana. Ja ei uusin käännös sulje pois sitä mahdollisuutta että häneltä ja Barnabasekselta puuttuu joku huvitus kun he vain tekevät ansiotyötä.
Ehkä siinä marinassa paljastuu jotain Paavalin inhimillisestä puolesta sekä siitä miten muilla oli naiset mukana ja Paavali oli siitä vähän kade.
Mutta Paavalin homoilu on vedetty aivan samalla hatusta kuin se että on henkipatto ja patologinen valehtelija. Ne ovat silkkaa. harhaoppisten horinoita.- Anonyymi
Siksi onkin syytä pysyä vain Paavalin itse puhumassa, että miten hän synnytti teidät palvelemaan lihalla synnin lakia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi onkin syytä pysyä vain Paavalin itse puhumassa, että miten hän synnytti teidät palvelemaan lihalla synnin lakia.
Jonka tärkeänä perustana on Jeesuksen opetus taivasten valtakunnasta Matt.13:33, jonka Paavali käskee perkaamaan pois 1.Kor.5:7, koska Jeesus on teurastettu Kristuksena, tosi Jumalana, pääsiäisen uhrilampaana ja hänen omalla opillaan ja määräyksestään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonka tärkeänä perustana on Jeesuksen opetus taivasten valtakunnasta Matt.13:33, jonka Paavali käskee perkaamaan pois 1.Kor.5:7, koska Jeesus on teurastettu Kristuksena, tosi Jumalana, pääsiäisen uhrilampaana ja hänen omalla opillaan ja määräyksestään.
Ja kun pysytään tosiasioissa ja Raamatun tarinassa ja tekstissä, niin ei tule niitä harhaoppisten horinoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trollaat oikei olan takaa, jahvekultti. 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trollaat oikei olan takaa, jahvekultti. 😂
Se on äärettömän helppoa näemmä mielestäsi Raamatun jakein ja Raamatun totuudella. Sietää lukijoiden ihmetellä uskovaisia.
- Anonyymi
Ei tarvitse kovin paljon tulkita kun saa sen kuvan että Paavali haaveilee siitä että voisi uskonsisarta matkoillaan jyräyttää. Ja on siitä muille kateellinen.
Ja kyllä Paavali oli hommassa ollut kiinni, tiesi mitä se on kun oli ollut ennen uskoon tuloaan kiihkofariseus. Jos olisi vainonnut sapatin viettäjiä että heidät voisi tappaa, niin siinä on silloin eksynyt myös sille polulle että on päässyt naisen suloihin käsiksi. Joten hän tiesi asian ja ehkä juuri siksi mietti sitä että miksi he eivät voi asiaa harrastaa kun kerran muut sitä tekee.- Anonyymi
Vaikuttaa olevan mielenvikainen.
- Anonyymi
Mihin uskoon arvelet Paavalin tulleen kiihkofarisealaisuudestaan, synnytettyään teidät palvelemaan lihalla synnin lakia ja teurastettuaan Jeesuksen pääsiäisen uhrilampaana, ja käskemällä perkaamaan Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan pois?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikuttaa olevan mielenvikainen.
Todellisuudessa, kun Paavali kertoo tekevänsä sitä pahaa mitä mitä vihaa, eikä pysty olemaan tekemättä, ja sanoo syyksi, koska synti asuu hänessä, niin se tekee sen pahan, eikä hän,.
Perustelu on sama kuin psykopaattitasoisella sarjamurhjaajalla, kun ääni päässä käskee tappamaan.
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku 7, koko kristinuskon perusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuudessa, kun Paavali kertoo tekevänsä sitä pahaa mitä mitä vihaa, eikä pysty olemaan tekemättä, ja sanoo syyksi, koska synti asuu hänessä, niin se tekee sen pahan, eikä hän,.
Perustelu on sama kuin psykopaattitasoisella sarjamurhjaajalla, kun ääni päässä käskee tappamaan.
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku 7, koko kristinuskon perusta.Ajatelkaa koko kristinusko perustuu psykopaattitasoisen henkilön puolustus perusteluihin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatelkaa koko kristinusko perustuu psykopaattitasoisen henkilön puolustus perusteluihin!
Ja 2000 vuotta on tapettu ihmisiä Jeesuksesta alkaen, jotka eivät ole suostuneet tämän opin puhuvaa Pedon kuva jumaluutta kumartamaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja 2000 vuotta on tapettu ihmisiä Jeesuksesta alkaen, jotka eivät ole suostuneet tämän opin puhuvaa Pedon kuva jumaluutta kumartamaan!
Ja kaiken lisäksi - Ilmestyskirja, 13 luku - se on saanut niin pienet kuin suuret, orjat ja vapaat, köyhät sekä rikkaat panemaan kastemerkin otsaansa ja vihkisormuksen käteensä pedon merkeiksi, ettei kukaan muu voi tehdä kauppaa kuin juutalaiset ja voidaan alistaa rahanvallalla, kun jäi pois se kyky, jonka Jeesus lupasi seuraajilleen eli ihmeidenteko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaiken lisäksi - Ilmestyskirja, 13 luku - se on saanut niin pienet kuin suuret, orjat ja vapaat, köyhät sekä rikkaat panemaan kastemerkin otsaansa ja vihkisormuksen käteensä pedon merkeiksi, ettei kukaan muu voi tehdä kauppaa kuin juutalaiset ja voidaan alistaa rahanvallalla, kun jäi pois se kyky, jonka Jeesus lupasi seuraajilleen eli ihmeidenteko.
Juutalaisten Baal-jumala on kuningas Salomon Jumala, joka keräsi tällä opilla mm. esikoispoikien hengen säästämisellä 666 talentia kultaa kansalta vuodessa, jotka lapset myös syötiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaisten Baal-jumala on kuningas Salomon Jumala, joka keräsi tällä opilla mm. esikoispoikien hengen säästämisellä 666 talentia kultaa kansalta vuodessa, jotka lapset myös syötiin.
Syötiin kuin Jeesus kristinuskon ehtoollisella Paavalin antamin ehtoollissanoin (1.Kor.11:23) kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun 'taivasten valtakunnan isä Jumala, Israelin Jumala, antoi ainokaisen poikansa'.
Todellisuudessa kolminaisuusopin mukaan ristille kuoli itse Israelin Jumala, niin että juutalaiset voivat valehdella, että heidän puhuva Pedon kuvansa olisikin ollut muinainen Israelin Jumala, millä väitteellä (holokausti, sana tarkoittaa kokonaan poltettua uhrilahjaa Baal-jumalalle) juutalaiset saivat palestiinalaisten maat itselleen Israelin valtion perustamista varten 1948. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syötiin kuin Jeesus kristinuskon ehtoollisella Paavalin antamin ehtoollissanoin (1.Kor.11:23) kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun 'taivasten valtakunnan isä Jumala, Israelin Jumala, antoi ainokaisen poikansa'.
Todellisuudessa kolminaisuusopin mukaan ristille kuoli itse Israelin Jumala, niin että juutalaiset voivat valehdella, että heidän puhuva Pedon kuvansa olisikin ollut muinainen Israelin Jumala, millä väitteellä (holokausti, sana tarkoittaa kokonaan poltettua uhrilahjaa Baal-jumalalle) juutalaiset saivat palestiinalaisten maat itselleen Israelin valtion perustamista varten 1948.Nyt juutalaiset YK päätöksellä on määrätty 12 kuukaudessa luovuttamaan nämä maat takaisin palestiinalaisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt juutalaiset YK päätöksellä on määrätty 12 kuukaudessa luovuttamaan nämä maat takaisin palestiinalaisille.
Ja kansainvälinen rikostuomioistuin Haagissa on määrännyt Israelin pääministeri Netanjahun pidätettäväksi.
Tässä kohdassa nyt mennään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kansainvälinen rikostuomioistuin Haagissa on määrännyt Israelin pääministeri Netanjahun pidätettäväksi.
Tässä kohdassa nyt mennään.Olemme äärimmäisen vakavassa ja vaarallisessa tilanteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy Paavalin Roomalaiskirje, luku 7, koko kristinuskon perusta.Et ymmärrä , koska Pyhä Henki sinulta puuttuu!
- Anonyymi
ArtoTTT
Palstan jutut alkaa kyllä olla jo melko heikolla tasolla.- Anonyymi
Mitään omia ajatuksia aiheeseen liittyen sinulla ei siis ole. Lyttäät muut etkä edes perustele.
Anonyymi kirjoitti:
Mitään omia ajatuksia aiheeseen liittyen sinulla ei siis ole. Lyttäät muut etkä edes perustele.
Sinulla tosiaan on ihan omat ajatuksesi joilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon tai Raamatun kanssa.
- Anonyymi
On varsin luonnollista että Paavali haaveili naista matkoillaan ja siitä miten se sulostuttaisi hänen matkojaan.
Jos missä, niin siinä ei ole mitään erikoista.
Kaikki muu voi olla hullutta.- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Lue kuule Paavalin matkat niin romanttiset ajatuksesi katoavat.
Mitä pahemmat matkat sitä enemmän sitä naisen sulostusta ja lohtua kaipaisi siten miten vain nainen voi antaa.
Ja kieltämättä jotain sen suuntaista Paavalin tekstistä voi lukea.
Siinä ei pysty olemaan väärin tulkintaa niin paljon kuin siinä että Paavali on henkipatto ja patologinen valehtelija.
Kysymys on kuitenkin siitä että Paavali haaveile vain siitä ja oli muille kade. Ei siitä että olisi ollut matkalla naisen kanssa. Anonyymi kirjoitti:
Mitä pahemmat matkat sitä enemmän sitä naisen sulostusta ja lohtua kaipaisi siten miten vain nainen voi antaa.
Ja kieltämättä jotain sen suuntaista Paavalin tekstistä voi lukea.
Siinä ei pysty olemaan väärin tulkintaa niin paljon kuin siinä että Paavali on henkipatto ja patologinen valehtelija.
Kysymys on kuitenkin siitä että Paavali haaveile vain siitä ja oli muille kade. Ei siitä että olisi ollut matkalla naisen kanssa.Höpöhöpö! Kukaan vaimostaan välittävä mies ei ottaisi vaimoaan mukaan sellaisille matkoille.
- Anonyymi
Heimo.Vesa kirjoitti:
Lue kuule Paavalin matkat niin romanttiset ajatuksesi katoavat.
Jos Jeesuksen sanoin jumaluutena Paavalilla on Saatana, joka on Jeesuksen sanoin kaiken valheen isä, niin kuinkasinä laitat uskosi Paavaliin etkä Jeesukseen?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jeesuksen sanoin jumaluutena Paavalilla on Saatana, joka on Jeesuksen sanoin kaiken valheen isä, niin kuinkasinä laitat uskosi Paavaliin etkä Jeesukseen?!
Kaikki Paavalin tarinathan voi olla keksittyjä. Ajattele 2000 vuotta sitten kirjoitettua, Jeesuksen surmaajan ja Rooman kansalaisen varakkaasta roomalaisperheestä, jolla oli pojalleen vataa antaa maineiikkan rabbi Gamaliel vanhemman koulutus!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki Paavalin tarinathan voi olla keksittyjä. Ajattele 2000 vuotta sitten kirjoitettua, Jeesuksen surmaajan ja Rooman kansalaisen varakkaasta roomalaisperheestä, jolla oli pojalleen vataa antaa maineiikkan rabbi Gamaliel vanhemman koulutus!
Herra oli sen aikaista eliittiä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Herra oli sen aikaista eliittiä!
Johti vielä Suuren juutalaisneuvoston johdossakin Jeesuksen ja tämän oppilaiden surmaamisia!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Johti vielä Suuren juutalaisneuvoston johdossakin Jeesuksen ja tämän oppilaiden surmaamisia!
Koska ne palvoivat Juutalaisten kivittämää Jeesusta.
Paavalin Jeesuksen ristiinnaulitsi Saatana omakätisesti.
- AnonyymiUUSI
Hänellä oli joku "uskottu" mies kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2143274
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il213272Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess401809- 961412
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik2391369Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie541362- 991318
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1981254Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe1741214Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu451051