Muistatteko, Fiat 500, takatuuppari.

Anonyymi-ap

26

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessa oli suositumpi se Fiat 600. "perhe aitona".. Ja oli kuulemma sen aikaisena autona aivan hyvä. Ja yleinen malli.
      Nyt näyttää Fiat olevan melko harvinainen merkki Suomessa.

      • Anonyymi

        Fiat 600 oli isompi moottori ja vesijäähdytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiat 600 oli isompi moottori ja vesijäähdytys.

        Oli sen korikin vähän isompi.


    • Anonyymi

      Kun hintaero 600:een oli hyvin pieni niin eipä viissatasta paljoa mennyt kaupaksi.
      Tosin aitoja Fiat 600 autoja oli aika vähän. Ne oli SEAT, Zastava tai Neckar autoja. Neckaria pidettiin parhaana.

    • Anonyymi

      Olen ajanut fiat 600 autolla. On se varmaan ollut riittävä 1960 70 L
      kun silloin muutkin autot oli samanlaisia.
      Se 600 on toimiva auto ja mukava . Ei ole pitkän matkan matka-auto !
      En pidä huonona ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ihmisetkin olivat lyhyempiä ja laihoja nykymittapuun mukaan, tukijullit ei edes mahtuisi kun jäävät traktorinkin ohjaamoon kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisetkin olivat lyhyempiä ja laihoja nykymittapuun mukaan, tukijullit ei edes mahtuisi kun jäävät traktorinkin ohjaamoon kiinni.

        70-luvulla meitä oli joskus kusiaisessa neljä aikuista ja kaksi lasta kyydissä. Kyllä sopu tilaa antaa. Tilaa ei liiemmin oltu hukattu turhaan. Rattikin oli niin lähellä ovea, että paksummilla rukkasilla ajo oli hankalaa.


    • Fiathan on iso konserni.
      Valmistavat laivan ja junankin moottoreita, joten autobusiness ei ole niin
      suurta.
      Joskus on ihmetelty sitä Fiatin aikanaan tekemää Lada - kauppaa.
      Lieneekö ollut kannattava?!
      Elleivät he olisi kauppaa tehneet, sen olisi kuitenkin tehnyt joku muu.
      Oli lisäksi asemoitunut pienien kotteroiden valmistajiksi, joten uudemmat,
      isommat teknisetkin mallit, 131 Mirafiori ja 132 eikä edes 130 houkutelleet
      ostajia.
      Kuulin lisäksi aivan äskettäin, että nykyisiin liikenteessä oleviin Fiateihin
      varaosien saatavuus on tuskan takana - tilattava milloin mistäkin - ns.
      "random-merkki" kun on.

    • Anonyymi

      Fiatilla oli aikoinaan paljon enemmän tai vähemmän virallista lisenssi valmistusta. Suomessa tunnetuimpia oli Lada, Polski-Fiat ja Seat.
      Erityisesti Fiat-kauppiaat piilottelevat valmistusmaata. Eipä Zastavaa tiennyt Kroatialaiseksi kun mallinimessä olevasta Z-kirjaimesta. Myös Seatin nimi oli enemmän tai vähemmän piilotettu. Steyr myytiin rehellisesti Fiat-Steyr nimellä.
      Romaniassa valmistettu Fiat 640 traktori aiheutti monelle pettymyksen. Sittemmin sitä myytiin Universal nimellä. Kaupankäynti loppui pian.
      Suomessa myytiin myös romanialaista Renault 8:aa. Laatu oli alussa ihan kelvollinen mutta huononi kun romanialainen osa valmistus pääsi vauhtiin. Nykyään tuo on Dacia ja laatukin on saatu kohdalleen

      • Anonyymi

        Tuli pieni aivopieru. Zastavaa tehtiin tietenkin Serbiassa. Tuo Kroatia tuli kun siellä tehtiin Torpedo-traktoria joka oli lisenssi Deutz.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli pieni aivopieru. Zastavaa tehtiin tietenkin Serbiassa. Tuo Kroatia tuli kun siellä tehtiin Torpedo-traktoria joka oli lisenssi Deutz.

        "Zorron" status oli aivan erilainen, kuin Fiat 128:n. Fiat oli sentään länsiauto, vaikka olivatkin melko läheistä sukua toisilleen.


    • Anonyymi

      Joo, olen ajanut Fiat 600. Jäykkä kaasupoljin ja iso ratti.

    • Anonyymi

      Lada oli fiatille busines, myivät koko tehtaan.. Varmaan italialle yhtä merkittävää kauppa-yhteistyötä se oli. Kuin oli aiemmin Suomelle se NL ja venäjän kauppa.
      ( -Suomikin nousi 1944 jälkeen juuri sen NL kaupan ansiosta taloudellisesti. Ja sitten Suomi alkoi taantua 1990 jälkeen kun NL muuttui venäjäksi.).
      Suomi on ollut lamassa jo noin 1990 - 2o25. Välillä oli se nokia buumi,
      mutta 2008-2025 ollaan maattu lamassa.
      Ja esim.. oma autoteollisuus Suomessa on ollut näpertelyä.
      Ei olla loistettu sillä alalla.
      Aiemmin, Fiat, autonovo, oli aktiivi kauppias, ja hankkija myi fiattia. Oli yleinen merkki Suomessa. Myöhemmin delta auto tuhosi fiat kaupan Suomessa.
      Nyt ei ole suomalaista maahantuojaa, ja pohjoismaiden fiat, tai stellantis nykyään, ei ole kiinnostunut pienistä pohj.maiden markkinoista ?

      Itsellä on auto ongelmana se, ettei löydy enää yksinkertaisia käyttö-autoja.
      Sellaisia edullista ylläpitää,,, joita kylä korjaamo korjaa ja itse on helppo ylläpitää.
      Siis auto kuin mopo... - Ehkä joku modernimpi "lada" tyyppinen kehitysmaa malli puuttuu, jolla ajelisin kauppa-matkat ja pikku-ajot .

      • Anonyymi

        Sama huomio, ei ole oikein niitä "perus-autoja".
        Joku dacia ehkä on lähinnä.
        Mutta kun daciaa katsoin, ja kysyin ostaa sitä hinnat alkaen mallia.
        Niin olisi saanut vain kalliimman lisä-varuste version.
        - Jätin ostamatta. Kun just itse etsin sitä perus-käyttö--autoa.
        Ja käytettyjä sitten aloin katsella ja aika romuja on useat käytetyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama huomio, ei ole oikein niitä "perus-autoja".
        Joku dacia ehkä on lähinnä.
        Mutta kun daciaa katsoin, ja kysyin ostaa sitä hinnat alkaen mallia.
        Niin olisi saanut vain kalliimman lisä-varuste version.
        - Jätin ostamatta. Kun just itse etsin sitä perus-käyttö--autoa.
        Ja käytettyjä sitten aloin katsella ja aika romuja on useat käytetyt.

        Argo olisi varmaan aika yksinkertainen ja tyylikäs, ihme ettei myydä Euroopassa.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Argo

        Puntolla olen hiukan ajanut ja oli vanhanakin paljon parempi ajaa kuin moni uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Argo olisi varmaan aika yksinkertainen ja tyylikäs, ihme ettei myydä Euroopassa.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Argo

        Puntolla olen hiukan ajanut ja oli vanhanakin paljon parempi ajaa kuin moni uusi.

        Arki kulkineeksi sopii just esim. tuollainen.. " joku kehitysmaa malli"
        ja Suomihan on nykyään melkoinen kehitysmaa jo,
        ja on muuttumassa entistä enemmän kehitysmaaksi....kaikin puolin..
        - Siis näihin laskevan elintason ja turvattomuuden oloihin se hyvä olisi yksinkertainen auto. Ilman liikaa tekniikkaa.
        Fiat albea taisi olla viimeisiä karvalakki malleja Suomessa ?
        Itsellä on nyt jäänyt auto ostamatta, kun ei löytynyt sitä sopivaa,
        jo tuossa ylläkin kuvattua järkevää "perus-autoa".
        Tarjolla on liikaa tekniikkaa, huoltoja, ja hintaa.
        Mopo autoakin tuumin, mutta koeajo ei vakuuttanut. Ei pysy liikenteen mukana se.
        Mutta, Retro Fiat 500, tuo vanha malli olisi just se sopiva itselle.
        Koeajoin uuden fiat500 etuvedon, ja ei se hassumpi ollut.
        Mutta ei se intouttanut ostamaan.
        Aiemmin olen ajellut puntolla, golfilla, pololla, skodalla,,, jne..
        Ja ne kaikki alkoi purkaantua jo 200 000 km jälkeen, heikko laatu !..
        Nyt olen ilman autoa ja ei ole löytynyt sopivaa auto-mopoa kauppakassiksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arki kulkineeksi sopii just esim. tuollainen.. " joku kehitysmaa malli"
        ja Suomihan on nykyään melkoinen kehitysmaa jo,
        ja on muuttumassa entistä enemmän kehitysmaaksi....kaikin puolin..
        - Siis näihin laskevan elintason ja turvattomuuden oloihin se hyvä olisi yksinkertainen auto. Ilman liikaa tekniikkaa.
        Fiat albea taisi olla viimeisiä karvalakki malleja Suomessa ?
        Itsellä on nyt jäänyt auto ostamatta, kun ei löytynyt sitä sopivaa,
        jo tuossa ylläkin kuvattua järkevää "perus-autoa".
        Tarjolla on liikaa tekniikkaa, huoltoja, ja hintaa.
        Mopo autoakin tuumin, mutta koeajo ei vakuuttanut. Ei pysy liikenteen mukana se.
        Mutta, Retro Fiat 500, tuo vanha malli olisi just se sopiva itselle.
        Koeajoin uuden fiat500 etuvedon, ja ei se hassumpi ollut.
        Mutta ei se intouttanut ostamaan.
        Aiemmin olen ajellut puntolla, golfilla, pololla, skodalla,,, jne..
        Ja ne kaikki alkoi purkaantua jo 200 000 km jälkeen, heikko laatu !..
        Nyt olen ilman autoa ja ei ole löytynyt sopivaa auto-mopoa kauppakassiksi !

        Vähiin autoilu tarpeisiin sellaista halpaa perus pikku-autoa ei ole sattunut kohdalle.
        Minä olen aiemmin ajellu esim. minillä. Se austin- morris mini. Englantilainen kottero.
        malli oli jostain 1970 suunnasta. Siinä oli vikaa ja sähkö ongelmia silloin.
        Viime vuonna kävin uuden Minin koeajamassa, kun tuli idea että siinä olisi kätevä pikkuauto.
        Mutta ei se uusi mini tuntunut houkuttavalta kuitenkaan.
        Oli kyllä hyvä tavallinen auto .
        Ja hinta-laatu, ei luonu houkutusta, niin ajatukset unohtui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arki kulkineeksi sopii just esim. tuollainen.. " joku kehitysmaa malli"
        ja Suomihan on nykyään melkoinen kehitysmaa jo,
        ja on muuttumassa entistä enemmän kehitysmaaksi....kaikin puolin..
        - Siis näihin laskevan elintason ja turvattomuuden oloihin se hyvä olisi yksinkertainen auto. Ilman liikaa tekniikkaa.
        Fiat albea taisi olla viimeisiä karvalakki malleja Suomessa ?
        Itsellä on nyt jäänyt auto ostamatta, kun ei löytynyt sitä sopivaa,
        jo tuossa ylläkin kuvattua järkevää "perus-autoa".
        Tarjolla on liikaa tekniikkaa, huoltoja, ja hintaa.
        Mopo autoakin tuumin, mutta koeajo ei vakuuttanut. Ei pysy liikenteen mukana se.
        Mutta, Retro Fiat 500, tuo vanha malli olisi just se sopiva itselle.
        Koeajoin uuden fiat500 etuvedon, ja ei se hassumpi ollut.
        Mutta ei se intouttanut ostamaan.
        Aiemmin olen ajellut puntolla, golfilla, pololla, skodalla,,, jne..
        Ja ne kaikki alkoi purkaantua jo 200 000 km jälkeen, heikko laatu !..
        Nyt olen ilman autoa ja ei ole löytynyt sopivaa auto-mopoa kauppakassiksi !

        Pikku ajoihin olen minä myös katsellut autoa.
        Ja ajattelin uuden auton, n. 4- takuulla olevan ostaa.
        Kun on niin monta jatkuvasti särkyvää käytettyä autoa jo ollut.
        Ja sama huomio, ei yhtään houkuttavaa pikku-autoa, hinnat alkaen,
        edullista mallia ole sattunut silmiin.
        Fiat 500 uuden kävin katsomassa. Hinta ei innosta.
        Muuten menisi pikku-auton tarpeeseen kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku ajoihin olen minä myös katsellut autoa.
        Ja ajattelin uuden auton, n. 4- takuulla olevan ostaa.
        Kun on niin monta jatkuvasti särkyvää käytettyä autoa jo ollut.
        Ja sama huomio, ei yhtään houkuttavaa pikku-autoa, hinnat alkaen,
        edullista mallia ole sattunut silmiin.
        Fiat 500 uuden kävin katsomassa. Hinta ei innosta.
        Muuten menisi pikku-auton tarpeeseen kyllä.

        Se vaan on käyttö-auto pula.
        Kaikenlaisia liian teknisiä ja liikaa huoltoa vaativia näyttää olevan tarjolla.
        Ja Sähköautoa ei kannata ostaa käytettynä, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaan on käyttö-auto pula.
        Kaikenlaisia liian teknisiä ja liikaa huoltoa vaativia näyttää olevan tarjolla.
        Ja Sähköautoa ei kannata ostaa käytettynä, jne.

        Hybrideissä on tuplasti tekniikkaa ja vanhana sitten tulee tuplasti vikoja.
        Kun hybridin akku pilautuu, niin ei voi käyttää polttomoottori-autona !! menee siis romuksi!! paristo akku on niin kallis.
        Täys Sähkö auto on tulevaisuutta, jos kun nykyiset räjähdys-palo vaaralliset paristot kehittyy.
        Tälläiselle "köyhälle" olisi just perinteinen yksinkertainen, pieni poltto-moottori kinneri se sopivin. Mutta sama ongelma on, kuin jo yllä kerrottu,, ei niitä ole tarjolla.
        Mutta kaikenlaisia tingeltangel autoja kyllä on.
        Itse ajelin käytetyillä ja lopulta kyllästyin jatkuvaan korjaamiseen täysin. Vikaa aina. Kun laatu on heikko.
        Ja uutta autoa en ole ostanut kun ei ole löytynyt kunnollista tekniikkaa.
        Ja huomio, että autottomuuteenkin tottuu, vaikka aluksi oli hankalaa.
        Pikku pöristin, tuo alkuperäne fiat 500 olisi aika sopiva auto-mopo minullekin....


      • Anonyymi

        Kyllä se Fiatin alamäki johtui ihan tuotteistaan. Kun tahallaan sutta tekee, niin alkaa maine levitä ja kaupat vähetä.
        Minulla on yksi Fiat ollut eikä toista tule. Oli siinä monta hyvääkin asiaa, mutta luvattoman paljon heikkouksia ja virheellistä suunnittelua jo piirustuslaudalla.
        Muutenkin Italian laatu on Italian laatu. Makaroonissa se reiän porauksen onnistuminen on sivuseikka, spagetissa ei sitäkään voi epäinnistua. Kaikki tekniikka on sitten eri asia. Yhtä huonoa teknistä laatua löytyy vain Tanskasta, esimerkiksi kaikki Danfossin tuotteet - tehdään tahallaan nopeasti rikkoutuviksi varaosamyynnin takaamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähiin autoilu tarpeisiin sellaista halpaa perus pikku-autoa ei ole sattunut kohdalle.
        Minä olen aiemmin ajellu esim. minillä. Se austin- morris mini. Englantilainen kottero.
        malli oli jostain 1970 suunnasta. Siinä oli vikaa ja sähkö ongelmia silloin.
        Viime vuonna kävin uuden Minin koeajamassa, kun tuli idea että siinä olisi kätevä pikkuauto.
        Mutta ei se uusi mini tuntunut houkuttavalta kuitenkaan.
        Oli kyllä hyvä tavallinen auto .
        Ja hinta-laatu, ei luonu houkutusta, niin ajatukset unohtui.

        Sehän onkin BMW. Ja iso ja painava möhkö, vaikka optisen harhan ja nimiodotuksen perusteella näyttää pieneltä. Jos pikkuautoa etsit, niin selvitä numerot: paino ja mitat.
        Et löydä pikkuautoa montakaan. Se uusi Fiat 500 -kin on ainakin korkea tötterö, muita numeroita en ulkoa muista enkä viitsi etsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän onkin BMW. Ja iso ja painava möhkö, vaikka optisen harhan ja nimiodotuksen perusteella näyttää pieneltä. Jos pikkuautoa etsit, niin selvitä numerot: paino ja mitat.
        Et löydä pikkuautoa montakaan. Se uusi Fiat 500 -kin on ainakin korkea tötterö, muita numeroita en ulkoa muista enkä viitsi etsiä.

        - kolari turvallisuus vaatimukset, ja kaikki lisälaitteet nostaa painoa.
        Kulutus kasvaa kun turhia kiloja on ja kuljetetaan, ajetaan.... pikku-autoissakin.
        Mopo auto taitaa olla kevyt, ja rajoitettu nopeus.
        Ja kolari tilanteessa turvaton.
        Ja käyttökulut vakuutukset ovatkin mopo autolle kovat !
        Edullinen liikkuminen on yritetty estää Suomessa monin tavoin.

        Köyhä maksaa kaikesta. Ja vastaavasti varakkaat saa edut, ja vähentävät verotuksessa kuluina omat menonsa, jne. jne..
        Siis vääristynyt köyhiin kohdistuva tasa-verotus on julmaa...


    • Anonyymi

      Se isompi eli Fiat 600 oli loistava talviauto. Ainoa, missä oli 32 hv:n lämmityslaite, mistä sai koko jäähdyttimen läpi kulkevan kuuman ilman puhalletuksi sisään niin, että
      takapenkin takana oli suorastaan hillitön kuumuus.

      • Anonyymi

        Kuplassapa oli tehokkaampi, ei kuitenkaan riittänyt sulttamaan jäätä tuulilasista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5508
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      485
      2509
    3. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      27
      1329
    4. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      5
      1255
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

      Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1039
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

      Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      954
    7. Pystytkö unohtamaan

      Minut?
      Ikävä
      61
      868
    8. Nainen, tunnetko saman kuin minä

      Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      43
      843
    9. Ei ois kyllä kivaa

      Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      827
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

      HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      193
      796
    Aihe