Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä. Tämä on siksi tärkeä aihe, koska pyhäpäiväkysymys on myös pelastuskysymys. Ei niin, että pelastuisimme tekojemme kautta, ainoastaan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, koska emme voi saada syntejämme anteeksi muuta kuin Jeesuksen sovitusuhrin kautta. Mutta Jumala vaatii, että luovumme synneistämme, jos mielimme päästä Taivaaseen ja Uuteen Maahan. Ja synti on juuri Jumalan lain rikkomista, myös sitä jos emme pyhitä sapatinpäivää.
No niin, eli neljäs käsky kehottaa pyhittämään seitsemännen päivän ja olemaan silloin tekemättä työtä ja askareita. Tämän käskyn rikkominen on myös syntiä(1.Joh.3:4).
Toiset viettävät pyhäpäivänään sunnuntaita, toiset lauantaita ja kolmannet väittävät voivansa itse valita minkä päivän tahansa. Tää kolmas vaihtoehto putoaa heti pois, koska Jumala on nimenomaan kehoittanut pyhittämään seitsemännen päivän. Mitä päivää juutalaiskansa pyhitti Vanhan Testamentin aikaan, siitä selviää mikä oli oikea pyhäpäivä Vanhan Liiton aikana. Tunnettu tosiasia on, että juutalaiskansa on aina pyhittänyt pyhäpäivänään lauantai-sapattia, joka ajoittuu perjantain ja lauantain auringonlaskujen väliin. Eka vaihtoehto, eli sunnuntaikin putoaa siten pois, kun luemme Matteuksen evankeliumista, että Jeesus opetti ettei laista katoa ja poistu(eikä siis muutukaan) yksikään kirjain tai piirto (Matt.5:17-21). Ja tätä vahvistaa myös se, että luettuamme Uuden Testamentin alusta loppuun, emme sieltä löydä yhtään mainintaa siitä, että pyhäpäivä pitäisi muuttaa viikon seitsemänneltä päivältä viikon ensimmäiselle päivälle.
Ja viikon seitsemäs päivähän oikeasti on lauantai, vaikka se Suomessa ja joissakin muissakin maissa 1970-luvun alussa muutettiinkin sunnuntaiksi. Ihmisten tekemä muutos ei muuta Jumalan säädöksiä.
Kirkkohistoriasta taas selviää, että 300-luvun alussa Rooman valtakunnassa tapahtui jotain outoa. Silloin, vuonna 321 keisari lailla teki viikon ensimmäisestä päivästä, aurinkopäivästä, Rooman yhteiskunnan viikottaisen vapaapäivän. Rooman kirkko paavi Sylvesterin johdolla seurasi pian perässä lopettaen sapatinvieton ja alkaen viettää pyhäpäivänään aurinkopäivää, viikon ensimmäistä, joka nyt oli Rooman yhteiskunnan lakisääteinen juhlapäivä.
Eli oikea Raamatullinen pyhäpäivä on sapatti-lauantai. Sapattiuskonpuhdistus menee nopealla vauhdilla eteenpäin. Jatkuvasti ympäri maailmaa uskovat huomattuaan asian, alkavat pyhittään oikeata pyhäpäivää sapatti-lauantaita ja luopuvat sunnuntaista. Suurin sapattia viettävä seurakunta taitaa nykyään olla Seitsemännen Päivän Adventtiseurakunta, ja toisena tulee perässä Seitsemännen Päivän Helluntaiseurakunta, joita heitäkin on jo useita miljoonia.
Voit kuunnella aiheesta lisää Ellen Whiten audiokirjasta Youtubesta Suuri Taistelu-kirjasta. Kirjoitat vain Youtubeen: Suuri Taistelu. Toki löytyy myös kirjana.
Liity sinäkin sapatinviettäjien joukkoon ja astu askel eteenpäin kuuliaisuuden tiellä ja vältä pedon merkki.
RAAMATULLINEN PYHÄPÄIVÄ ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
22
582
Vastaukset
- Anonyymi
Monille on vaikea käsittää, että sapatti kuuluu myöskin Uuden Liiton kristityille.
- Anonyymi
Adventismipalstalla 2008 Adventisti ylifariseus_1:sen kirjoitus. Hyvin ymmärrettävää.
ILMESTYSKIRJAN PETO TUNNISTETTU.
Kumpi on tärkeämpää tälle ajalle, tunnistaa peto vaiko hänen merkkinsä. Jos tunnistetaan jalan jäljet mutta ei kulkijaa, on rosvo merkeistä huolimatta karkuteillä.
Jos tunnistetaan peto mutta ei tunnisteta hänen tapojaan merkitä askeleitaan, voidaan joutua pedon merkitsemäksi saaliiksi.
Monet pitävät mikrosirua pedon merkkinä, ja monelle raha on paholaisen verta, joka merkitsee omistajansa paholaisen merkille.
Yhtä kaikki heille ei selviä kuka on paholaisen merkin takana oleva peto, ja kuinka se tunnistetaan. Vastauksia etsitään kaikkialta muualta kuin Raamatusta, vaikka Raamattu on itsensä tulkki.
Mikrosirut ja erilaiset valvontavälineet ovat kyllä pedon hallussa olevia välineitä, mutta niiden avulla kumarretaan muutakin kuin petoa.
Tekniikka on aina ollut pedon etsijöiden hampaissa, mutta junakaan ei ollut peto vaikka radan päästä löytyikin hirviö.
Mikrosiru ei ole peto, ja rahakin on vaihdon väline, jolla peto hallitsee kaupan, työelämän ja kirkollisen toiminnan aikatauluja omalla jumalattomalla tavallaan.
Kuitenkaan kansa ei tunnista petoa, sillä se pukeutuu karitsan vaatteisiin ja rakentelee sille kirkkoja, saaden sen kumartamaan itseään.
Raamatun tuntomerkit pedosta löytyvät Raamatusta ja Lutherin kirjoituksista. "Ompa paavi, eli antikristus rohjennut muuttaa Jumalan kymmentä käskyäkin, muuttaen sapatin sunnuntaiksi".
Kahdeksan Raamatun kohtaa Danielin kirjasta ja Ilmestyskirjasta vahvistaa Lutherin käsitykset oikeiksi.
Paavi ei ole Kristuksen sijainen maan päällä, vaan Pyhä Henki, sen pitäisi olla kaikille selvä asia.
Vicarivs Filii Dei=666 kirjainten numeroarvot Ison Tietosanakirjan mukaan. Historia ja Raamattu kertovat pedosta ja merkistä samalla tavalla, eikä Jumalan ikuinen merkkikään ole salassa Raamatun sivuilta.
1. Ensimmäiseksi peto menee Jumalan temppeliin, ja julistaa olevansa Jumala.
2. Toiseksi peto muuttaa ajat ja lait, ja surmaa Jumalan pyhiä.
3. Kolmanneksi pukeutuu helakan punaan ja purppuraan, joka on katolisen kirkon tunnusväri.
4. Neljänneksi asuu kaupungissa, jossa on seitsemän kukkulaa, eli Roomassa.
5. Viidenneksi peto saa kuolinhaavan, ja paranee.
6. Kuudenneksi hallinta-aika 1260 vuotta, ennen kuolinhaavaa, jolloin säkkipukuiset todistajat ( Vanha ja Uusi Testamentti) levitettiin omalla kielellä Latinan sijasta, joka on pedon kieli nykyäänkin.
7. Seitsemänneksi on maan porttojen ja kauhistusten äiti, joka on Rooma.
8. Kahdeksanneksi, saa kaikki pienet ja suuret kumartamaan itseään, sen jonka kuolinhaava parani, eli paavin.
Nykyinen Eurooppa todistaa kaiken oikeaksi katolisen kirkon vaikutusvallan kasvaessa, ja sunnuntailakien korostuessa.
Pedon muuttama lepopäivä "SUNNUNTAI" on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen, kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli vuodesta 321 jKr. lähtien.
Tuomioiden julistaminen on eri asia kuin merkin aikaansaaminen paavin toimesta keskiajoista lähtien, mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun saakka.
VERTAILUKOHTEET: 2. Moos.31:12-18 ja Ilm.13:11-18. 5. Moos.6:1-8
Jumalan merkki, ja pedon merkki vastakkain. Rangaistuskin sama, eli kuolemantuomio. Jumalan merkin rikkomisesta tuomio on iankaikkinen. Pedon merkin kohdalla se on pedon aikakauteen liittyvä rangaistus.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventismipalstalla 2008 Adventisti ylifariseus_1:sen kirjoitus. Hyvin ymmärrettävää.
ILMESTYSKIRJAN PETO TUNNISTETTU.
Kumpi on tärkeämpää tälle ajalle, tunnistaa peto vaiko hänen merkkinsä. Jos tunnistetaan jalan jäljet mutta ei kulkijaa, on rosvo merkeistä huolimatta karkuteillä.
Jos tunnistetaan peto mutta ei tunnisteta hänen tapojaan merkitä askeleitaan, voidaan joutua pedon merkitsemäksi saaliiksi.
Monet pitävät mikrosirua pedon merkkinä, ja monelle raha on paholaisen verta, joka merkitsee omistajansa paholaisen merkille.
Yhtä kaikki heille ei selviä kuka on paholaisen merkin takana oleva peto, ja kuinka se tunnistetaan. Vastauksia etsitään kaikkialta muualta kuin Raamatusta, vaikka Raamattu on itsensä tulkki.
Mikrosirut ja erilaiset valvontavälineet ovat kyllä pedon hallussa olevia välineitä, mutta niiden avulla kumarretaan muutakin kuin petoa.
Tekniikka on aina ollut pedon etsijöiden hampaissa, mutta junakaan ei ollut peto vaikka radan päästä löytyikin hirviö.
Mikrosiru ei ole peto, ja rahakin on vaihdon väline, jolla peto hallitsee kaupan, työelämän ja kirkollisen toiminnan aikatauluja omalla jumalattomalla tavallaan.
Kuitenkaan kansa ei tunnista petoa, sillä se pukeutuu karitsan vaatteisiin ja rakentelee sille kirkkoja, saaden sen kumartamaan itseään.
Raamatun tuntomerkit pedosta löytyvät Raamatusta ja Lutherin kirjoituksista. "Ompa paavi, eli antikristus rohjennut muuttaa Jumalan kymmentä käskyäkin, muuttaen sapatin sunnuntaiksi".
Kahdeksan Raamatun kohtaa Danielin kirjasta ja Ilmestyskirjasta vahvistaa Lutherin käsitykset oikeiksi.
Paavi ei ole Kristuksen sijainen maan päällä, vaan Pyhä Henki, sen pitäisi olla kaikille selvä asia.
Vicarivs Filii Dei=666 kirjainten numeroarvot Ison Tietosanakirjan mukaan. Historia ja Raamattu kertovat pedosta ja merkistä samalla tavalla, eikä Jumalan ikuinen merkkikään ole salassa Raamatun sivuilta.
1. Ensimmäiseksi peto menee Jumalan temppeliin, ja julistaa olevansa Jumala.
2. Toiseksi peto muuttaa ajat ja lait, ja surmaa Jumalan pyhiä.
3. Kolmanneksi pukeutuu helakan punaan ja purppuraan, joka on katolisen kirkon tunnusväri.
4. Neljänneksi asuu kaupungissa, jossa on seitsemän kukkulaa, eli Roomassa.
5. Viidenneksi peto saa kuolinhaavan, ja paranee.
6. Kuudenneksi hallinta-aika 1260 vuotta, ennen kuolinhaavaa, jolloin säkkipukuiset todistajat ( Vanha ja Uusi Testamentti) levitettiin omalla kielellä Latinan sijasta, joka on pedon kieli nykyäänkin.
7. Seitsemänneksi on maan porttojen ja kauhistusten äiti, joka on Rooma.
8. Kahdeksanneksi, saa kaikki pienet ja suuret kumartamaan itseään, sen jonka kuolinhaava parani, eli paavin.
Nykyinen Eurooppa todistaa kaiken oikeaksi katolisen kirkon vaikutusvallan kasvaessa, ja sunnuntailakien korostuessa.
Pedon muuttama lepopäivä "SUNNUNTAI" on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen, kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli vuodesta 321 jKr. lähtien.
Tuomioiden julistaminen on eri asia kuin merkin aikaansaaminen paavin toimesta keskiajoista lähtien, mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun saakka.
VERTAILUKOHTEET: 2. Moos.31:12-18 ja Ilm.13:11-18. 5. Moos.6:1-8
Jumalan merkki, ja pedon merkki vastakkain. Rangaistuskin sama, eli kuolemantuomio. Jumalan merkin rikkomisesta tuomio on iankaikkinen. Pedon merkin kohdalla se on pedon aikakauteen liittyvä rangaistus.
1234567---Paljon asiaa.
- Anonyymi
Tämä ei oikeastaan ole suorastaan totta. Alkuseurakunnan aikoina monet pakana kristityt pitivät lepopäivänään sunnuntaita. Ensimmäinen kristillinen kirjoitus Sapatin lopettamisesta, ja sunnuntain aloituksesta löytyy ensimmäiseltä vuosisadalta Ignatiuksen kirjeistä. Myös Ilmestyskirjan alussa puhutaan milloin Johannes sai sanoman ja kyseessä on herran päivä eli sunnuntai (Ilm 1:10) "Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, "
Apostolien teoissa myös tulee selväksi (15:20) "vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta." ettei pakanoille edes annettu sapattikäskyä, koska se koettiin heille turhaksi.
Jeesus sanoo matteuksen evankeliumissa (5:17) "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."
Kolossalaiskirje (2:16-17) "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. " Tämä jae tekee selväksi ettei sapatin vietto ole kuin tulevaisuuden varjo eli ennen kristusta tullut käsky, jonka hän meidän vapahtajamme on täyttänyt. Room 7:4-6 "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. 5Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, 6mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa."
Tässä puhutaan siitä että laki on kuoletettu ja sapatti mukana. Paavali ilmaisee selvästi että olemme irti laista, Paavali sanoo että elämme uudessa tilassa ja uudessa liitossa eikä kirjaimen vanha enää pidättele meitä. Myös roomalais 14 puhuu vahvasti "Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä. 2Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. 3Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa. 4Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. 6Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa. 7Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä. 8Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat. "
Paavali sanoo tässä ettei sillä minä päivänä herraa juhlitaan ole ongelma. Meidän pitäisi ennenminkin juhlia herraa jumalaamme jokapäivä koko sydämestämme.
Galatalaiskirje (3:10) puhuu vahvasti lain noudattamista vastaan, sillä olemme uudessa liitossa ja meidän pitää noudattaa Jeesuksen meille antamia sääntöjä. "Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". " tämän takia meidän ei pitäisi perustaa uskoamme lakiin vaan herraamme Jeesukseen.
Jumalan armoa ja siunausta kaikille tämän lukeville, toivottavasti saatte tästä jotakin irti. Haluaisin vielä haastaa teitä sapattiin uskovia. Löytäkää yksikin paikka uudesta testamentista, jossa Jeesus puhuu miten sapatti pitäisi jatkossa pitää. Jeesus kyllä mainitsee kaikki muut 10 käskyä muttei sapattia ja se on syystä. Armoa ja siunausta kaikille, kunnia sinulle Jeesus Kristus meidän pelastajamme.- Anonyymi
Mitä kumoutui Ristillä ? Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona, esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait, ne kumoutuivat. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita.
Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.
Jeesus ei tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, vaan täyttämään ne viimeistä piirtoa myöten.
Juutalaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. VIIKKOSAPATTI PERUSTUI JUMALALLISEEN ESIMERKKIIN JA ANNETTIIN JO LUOMISESSA IHMISELLE. Siis sapatti on pyhäpäivä myöskin Uuden liiton kristityille, Jumalan siunaama ja pyhittämä.
Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, JOTKA VIITTASIVAT KRISTUKSEEN JA KUMOUTUIVAT HÄNESSÄ TÄYTTYMYKSENÄ.
Luterilainen katekimus v.1948. Artikkeli: Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Uudesta Testamentista luemme Jeesuksen sanat: Sapatti on asetettu ihmistä varten.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
Kuka muutti ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla sunnuntain viikon ensimmäisen nimen Herran päiväksi.
1234567--- Anonyymi kirjoitti:
Mitä kumoutui Ristillä ? Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona, esikuvallisesti viittasivat Kristukseen, kuten uhrilait, ne kumoutuivat. Enää ei tarvitse uhrata karitsoita.
Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit.
Jeesus ei tullut kumoamaan lakia ja profeettoja, vaan täyttämään ne viimeistä piirtoa myöten.
Juutalaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. VIIKKOSAPATTI PERUSTUI JUMALALLISEEN ESIMERKKIIN JA ANNETTIIN JO LUOMISESSA IHMISELLE. Siis sapatti on pyhäpäivä myöskin Uuden liiton kristityille, Jumalan siunaama ja pyhittämä.
Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, JOTKA VIITTASIVAT KRISTUKSEEN JA KUMOUTUIVAT HÄNESSÄ TÄYTTYMYKSENÄ.
Luterilainen katekimus v.1948. Artikkeli: Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Uudesta Testamentista luemme Jeesuksen sanat: Sapatti on asetettu ihmistä varten.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
Kuka muutti ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla sunnuntain viikon ensimmäisen nimen Herran päiväksi.
1234567---Matteuksen evankeliumissa 5:17-20 sanotaan "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Jeesus täytti koko lain ja vanhan liiton ja antoi meille uuden tilalle, joka perustuu rakkauteen. Jeesus antoi meille myös tiedon mitkä käskyt pysyvät ja mitä tulee lisää. Rakasta jumalaa koko sydämestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Tätä jaetta käytetään usein väärin sanomaan, että laki olisi edelleen voimassa. Niin kuin jakeessa 18 sanotaan laista ei katoa pieninkään kirjain ei ainoakaan piirto. Tässä puhutaan selvästi Toorasta eli mooseksen ensimmäisistä 5 kirjasta, joitten nimi on "laki". Mooseksen laista on hävinnyt monet erilaiset kirjaimet, sillä emme enää noudata esim. uhreja sillä ne on täytetty, saamme nykyään myös käyttää vaatteita, joissa on monia eri materiaaleja. Tästä siis tulee selväksi että Mooseksen laista ei ole puhe vaan heprealaisista kirjoituksista.
Jos jatkamme taas sapatista sapatti mainitaan ensimmäisen kerran toisessa mooseksessa 16:23 jos luet alkukertomuksen sanaa sapatti ei ikinä mainita vaan jumala lepää seitsemäntenä päivänä ja antaa vasta sapatin myöhemmin. Myöskään Abrahamille Jumala ei mainitse sapatista eikä Nooalle vaan vasta Moosekselle erämaassa. Sapatti kehittyy toisessa Mooseksen kirjassa ja siihen sanotaan kuolemanrangaistus mukaan. Pitäisikö sekin ylläpitää? Apostolien teot 15 pakanoille annetaan ohjeita ja sapattia ei mainita, sillä se ei ole heille. Sapatti annettiin juutalaisille ja ikinä kellekkään muulle, kuin juutalaisia ole sanottu, että heidän se pitäisi pitää.
Jeesus kyllä täytti lain viimeistä piirtoa myöten ja sapatti on vasta varjo Jeesuksesta niinkuin aiemminkin puhuin. Paavali mainitsee kolossalaiskirjeessä sapatin ja erilaiset juhlapäivät ja erikoissapatit.
"Uudesta Testamentista luemme Jeesuksen sanat: Sapatti on asetettu ihmistä varten." Kyllä ja sama jae jatkuu eikä ihminen sapattia varten. Miksi jätit tämän osan jakeesta pois. Se on hyvin tärkeä osa eli ihminen on sapattia tärkeämpi. Paavali myös puhuu ettei ihmisiä saisi tuomita pitävät he sapatin tai ei.
Jos menemme viimeiseen väitteeseesi, niin kyllä silloin tapahtui virallinen muutos, mutta sitä ennen jo vietettiin sunnutaita ja sapattia molempia. Minun mielestäni on harhaanjohtavaa sanoa, että se muutettiin 325 JKr. kun sitä pidettiin ennenkin. Tästä tulee kuva kun se olisi sponttaani ja väärin, vaikka sille löytyy monia perusteluja eikä vaihdos ollut radikaali.
Haluan kuitenkin tehdä selväksi ettei sapatin viettäminen ole väärin tai huonompaa. Sapatti ei ole pakollinen eikä syntiä viettää. Room 14 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma."
Et vieläkään löytänyt yhtäkään paikkaa, jossa puhuttaisiin sapatin pidon tärkeydestä tai ketään ohjesteittaisiin uudessa testamentissa.Hyvä kun olet lainannut johdonmukaisesti Raamattua. Ignatiuksen kirjeeseen en ottaisi niin kantaa, koska on syy, miksi se ei ole päätynyt Raamattuun. Haluaisin silti haastaa esittämiäsi tulkintoja.
Herran päivä viittaa Raamatussa johdonmukaisesti johonkin muuhun kuin sunnuntaihin. (ks. Jes 13:6, 1. Tes 5:2, Apt T. 2:20, Mal 3:23)
Apostolien tekojen kohta ei myöskään näe tarpeellisena sunnuntain viettämistä. Siitä voidaan korkeintaan päätellä, ettei kysymys ole niin keskeinen. Myöskään apostolit eivät kumoa sitä, mitä Herra on asettanut. He pikemminkin vättelevät kysymystä, joka on myöhemmin saanut kovempaa polarisaatiota.
Kirjeessä kolossalaisille Paavali ei viitta että sapatti on kristuksen varjo vaan, että jopa kristuksen noustua se on tulevaisuuden varjo.
Viimeisissä paikoissasi olet nostanut kohtia, jotka toteavat, että fyysinen lain noudattaminen ei ole uuden liiton aikana tarpeellista. Kuitenkin ennen kristusta on ilmoitettu juutalaisille muun muassa seuraavat kohdat: "Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen." Mii. 6:8
Silloin Samuel sanoi: ”Ovatko polttouhrit ja teurasuhrit Herralle yhtä mieluisia kuin kuuliaisuus hänen äänelleen? Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, tottelevaisuus parempi kuin pässien rasva, 1. Sam. 15:22
Lisää löytyy kun etsii Raamatusta.
Näihin kaikkiin Jeesus viittaa puhuessaan vuorisaarnaansa:
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Se taas, joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion. Mutta joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.
23 Jos siis tuot lahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, käy ensin sopimassa veljesi kanssa ja mene sitten uhraamaan lahjasi. " Matt 5:22-24
Vuorisaarnan yksi tärkeä teema on myös se kuinka kristityn tulisi elää Jumalan lain kanssa, jota Paavali myöhemmin kuvaa "sydämmen ympärileikkaamiseksi, ja josta Hesekielin suulla on ilmoitettu "Minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan heidän sisimpäänsä. Minä poistan kivisydämen heidän rinnastaan ja annan heille lihasydämen," Hes 11:19
Mitä tulee mielestäni oikein hyvään haasteeseen, kirjoitin sitä varten kokonaisen kommentin alemmaksi, mutta voin vielä kysyä, miksi tulisi olla paikka Uudessa Testamentissä, jossa Jeesus muuttaa luomisessa itse antamaansa käskyä. Niin kuin se on luomisessa annettu, niin Jeesuskin sitä noudatti. Hyviä ideoita sapatin viettoon saa muualta Raamatusta, mutta kuten sanottu ihminen ei ole sapattia varten. Sen lisäksi uskon, että Raamattu on innoitettu kokonaisuus, jossa monet Vanhankin Testamentin paikat ovat hyvin sovellettavissa nykypäivään, kunhan varotaan "Fariseusten hapatusta".
Vielä siunausta kaikille, kun tutkitte kysymystä tai jotenkin muuten etsitte ennen kaikkea Hänen vanhurskasta tahtoaan.- Anonyymi
Raimorautiainen kirjoitti:
Hyvä kun olet lainannut johdonmukaisesti Raamattua. Ignatiuksen kirjeeseen en ottaisi niin kantaa, koska on syy, miksi se ei ole päätynyt Raamattuun. Haluaisin silti haastaa esittämiäsi tulkintoja.
Herran päivä viittaa Raamatussa johdonmukaisesti johonkin muuhun kuin sunnuntaihin. (ks. Jes 13:6, 1. Tes 5:2, Apt T. 2:20, Mal 3:23)
Apostolien tekojen kohta ei myöskään näe tarpeellisena sunnuntain viettämistä. Siitä voidaan korkeintaan päätellä, ettei kysymys ole niin keskeinen. Myöskään apostolit eivät kumoa sitä, mitä Herra on asettanut. He pikemminkin vättelevät kysymystä, joka on myöhemmin saanut kovempaa polarisaatiota.
Kirjeessä kolossalaisille Paavali ei viitta että sapatti on kristuksen varjo vaan, että jopa kristuksen noustua se on tulevaisuuden varjo.
Viimeisissä paikoissasi olet nostanut kohtia, jotka toteavat, että fyysinen lain noudattaminen ei ole uuden liiton aikana tarpeellista. Kuitenkin ennen kristusta on ilmoitettu juutalaisille muun muassa seuraavat kohdat: "Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen." Mii. 6:8
Silloin Samuel sanoi: ”Ovatko polttouhrit ja teurasuhrit Herralle yhtä mieluisia kuin kuuliaisuus hänen äänelleen? Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, tottelevaisuus parempi kuin pässien rasva, 1. Sam. 15:22
Lisää löytyy kun etsii Raamatusta.
Näihin kaikkiin Jeesus viittaa puhuessaan vuorisaarnaansa:
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Se taas, joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion. Mutta joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.
23 Jos siis tuot lahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, käy ensin sopimassa veljesi kanssa ja mene sitten uhraamaan lahjasi. " Matt 5:22-24
Vuorisaarnan yksi tärkeä teema on myös se kuinka kristityn tulisi elää Jumalan lain kanssa, jota Paavali myöhemmin kuvaa "sydämmen ympärileikkaamiseksi, ja josta Hesekielin suulla on ilmoitettu "Minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan heidän sisimpäänsä. Minä poistan kivisydämen heidän rinnastaan ja annan heille lihasydämen," Hes 11:19
Mitä tulee mielestäni oikein hyvään haasteeseen, kirjoitin sitä varten kokonaisen kommentin alemmaksi, mutta voin vielä kysyä, miksi tulisi olla paikka Uudessa Testamentissä, jossa Jeesus muuttaa luomisessa itse antamaansa käskyä. Niin kuin se on luomisessa annettu, niin Jeesuskin sitä noudatti. Hyviä ideoita sapatin viettoon saa muualta Raamatusta, mutta kuten sanottu ihminen ei ole sapattia varten. Sen lisäksi uskon, että Raamattu on innoitettu kokonaisuus, jossa monet Vanhankin Testamentin paikat ovat hyvin sovellettavissa nykypäivään, kunhan varotaan "Fariseusten hapatusta".
Vielä siunausta kaikille, kun tutkitte kysymystä tai jotenkin muuten etsitte ennen kaikkea Hänen vanhurskasta tahtoaan.Ilo keskustella kanssasi armon kuoma
Malakia 3:23 ei käänny herran päiväksi hepreaksi ja vaikka kääntyisi siitä huomataan heti ettei ole kyse samsta asiasta, kuin ilmestyskirjassa. Herran päivällä näissä paikoissa viitataan Jeesuksen toiseen tulemiseen/väitellysti johonkin muuhun, mutta ei samalla tavalla kuin ilmestyskirjassa.
"9Minä, Johannes, teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin Jumalan sanan ja Jeesuksen todistuksen tähden saaressa, jonka nimi on Patmos. 10Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, 11joka sanoi: "Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan". "
Johannes sanoo olleensa hengessä herran päivänä eli sunnuntaina. Kyllä Johannes vietti luultavimmin myös sapattia, mutta sunnuntai ei ole keksintö 300 luvulta vaan alkukristityt jo viettivät sitä.
Jos puhutaan vielä neuvoston päätöksestä apostolien teoissa, niin kyllä fariseukset ja apostolit olivat asiasta erimieltä ja tekivät kompromissin. En usko apostolien juosseen pakoon hankalia kysymyksiä, vaan saivat jumalan tahdon läpi.
"Kirjeessä kolossalaisille Paavali ei viitta että sapatti on kristuksen varjo vaan, että jopa kristuksen noustua se on tulevaisuuden varjo." kol 2:17"jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen." Tässä ei puhuta tulevaisuudesta, vaan tapahtuvien tulevien asioiden varjosta, mikä mielestäni viittaa selvästi Jeesukseen. Myös loppu, mutta ruumis on Jeesuksen eli me kuulumme Jeesukselle.
Olen samaa mieltä kanssasi vuorisaarnan merkityksestä, mutta koko varsinainen pointtini on se, että sapattia ei ole annettu ikinä meille vaan juutalaisille ja Jeesus täyttää kaiken vanhassa testamentissa puhutun, Jeesus ei kumonnut tai vaihtanut käskyjä ja säädöksiä. Vaan Jeesus saattoi ne päätökseen, eivätkä ne enää ole tarpeellisia meille. Kol 2:13-14 "Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, 14ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. " efe 2:15.
En sanoisi luomisessa olevan yhtään käskyä. Alkukertomuksessa vain todetaan, että jumala lepäsi. 1 moos 2: "Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." En näe tässä käskyä. Olisi kiinnostavaa kuulla miten tulitset tämän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilo keskustella kanssasi armon kuoma
Malakia 3:23 ei käänny herran päiväksi hepreaksi ja vaikka kääntyisi siitä huomataan heti ettei ole kyse samsta asiasta, kuin ilmestyskirjassa. Herran päivällä näissä paikoissa viitataan Jeesuksen toiseen tulemiseen/väitellysti johonkin muuhun, mutta ei samalla tavalla kuin ilmestyskirjassa.
"9Minä, Johannes, teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin Jumalan sanan ja Jeesuksen todistuksen tähden saaressa, jonka nimi on Patmos. 10Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, 11joka sanoi: "Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan". "
Johannes sanoo olleensa hengessä herran päivänä eli sunnuntaina. Kyllä Johannes vietti luultavimmin myös sapattia, mutta sunnuntai ei ole keksintö 300 luvulta vaan alkukristityt jo viettivät sitä.
Jos puhutaan vielä neuvoston päätöksestä apostolien teoissa, niin kyllä fariseukset ja apostolit olivat asiasta erimieltä ja tekivät kompromissin. En usko apostolien juosseen pakoon hankalia kysymyksiä, vaan saivat jumalan tahdon läpi.
"Kirjeessä kolossalaisille Paavali ei viitta että sapatti on kristuksen varjo vaan, että jopa kristuksen noustua se on tulevaisuuden varjo." kol 2:17"jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen." Tässä ei puhuta tulevaisuudesta, vaan tapahtuvien tulevien asioiden varjosta, mikä mielestäni viittaa selvästi Jeesukseen. Myös loppu, mutta ruumis on Jeesuksen eli me kuulumme Jeesukselle.
Olen samaa mieltä kanssasi vuorisaarnan merkityksestä, mutta koko varsinainen pointtini on se, että sapattia ei ole annettu ikinä meille vaan juutalaisille ja Jeesus täyttää kaiken vanhassa testamentissa puhutun, Jeesus ei kumonnut tai vaihtanut käskyjä ja säädöksiä. Vaan Jeesus saattoi ne päätökseen, eivätkä ne enää ole tarpeellisia meille. Kol 2:13-14 "Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, 14ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. " efe 2:15.
En sanoisi luomisessa olevan yhtään käskyä. Alkukertomuksessa vain todetaan, että jumala lepäsi. 1 moos 2: "Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." En näe tässä käskyä. Olisi kiinnostavaa kuulla miten tulitset tämän.YSTÄVÄ SÄ LAPSIEN. Alakansakoulun Raamatunhistoria. Kouluhallituksen hyväksymä 22.2.1950.
USKONTO KIRJASTA LUETTUA: Kun Jumala nyt kuuden pitkän luomispäivän jälkeen katsoi kaikkea, mitä hän oli tehnyt, niin hän näki, että kaikki oli kovin hyvää. Silloin Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, ja siksi Jumala siunasi sen päivän ja pyhitti sen meidänkin lepopäiväksemme.
1. Sunnuntai
2. Maanantai
3. Tiistai
4. KESKIVIIKKO
5. Torstai
6. Perjantai
7. Lauantai, sapatti
1234567--- - Anonyymi
Markohenksilä kirjoitti:
Matteuksen evankeliumissa 5:17-20 sanotaan "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."
Jeesus täytti koko lain ja vanhan liiton ja antoi meille uuden tilalle, joka perustuu rakkauteen. Jeesus antoi meille myös tiedon mitkä käskyt pysyvät ja mitä tulee lisää. Rakasta jumalaa koko sydämestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Tätä jaetta käytetään usein väärin sanomaan, että laki olisi edelleen voimassa. Niin kuin jakeessa 18 sanotaan laista ei katoa pieninkään kirjain ei ainoakaan piirto. Tässä puhutaan selvästi Toorasta eli mooseksen ensimmäisistä 5 kirjasta, joitten nimi on "laki". Mooseksen laista on hävinnyt monet erilaiset kirjaimet, sillä emme enää noudata esim. uhreja sillä ne on täytetty, saamme nykyään myös käyttää vaatteita, joissa on monia eri materiaaleja. Tästä siis tulee selväksi että Mooseksen laista ei ole puhe vaan heprealaisista kirjoituksista.
Jos jatkamme taas sapatista sapatti mainitaan ensimmäisen kerran toisessa mooseksessa 16:23 jos luet alkukertomuksen sanaa sapatti ei ikinä mainita vaan jumala lepää seitsemäntenä päivänä ja antaa vasta sapatin myöhemmin. Myöskään Abrahamille Jumala ei mainitse sapatista eikä Nooalle vaan vasta Moosekselle erämaassa. Sapatti kehittyy toisessa Mooseksen kirjassa ja siihen sanotaan kuolemanrangaistus mukaan. Pitäisikö sekin ylläpitää? Apostolien teot 15 pakanoille annetaan ohjeita ja sapattia ei mainita, sillä se ei ole heille. Sapatti annettiin juutalaisille ja ikinä kellekkään muulle, kuin juutalaisia ole sanottu, että heidän se pitäisi pitää.
Jeesus kyllä täytti lain viimeistä piirtoa myöten ja sapatti on vasta varjo Jeesuksesta niinkuin aiemminkin puhuin. Paavali mainitsee kolossalaiskirjeessä sapatin ja erilaiset juhlapäivät ja erikoissapatit.
"Uudesta Testamentista luemme Jeesuksen sanat: Sapatti on asetettu ihmistä varten." Kyllä ja sama jae jatkuu eikä ihminen sapattia varten. Miksi jätit tämän osan jakeesta pois. Se on hyvin tärkeä osa eli ihminen on sapattia tärkeämpi. Paavali myös puhuu ettei ihmisiä saisi tuomita pitävät he sapatin tai ei.
Jos menemme viimeiseen väitteeseesi, niin kyllä silloin tapahtui virallinen muutos, mutta sitä ennen jo vietettiin sunnutaita ja sapattia molempia. Minun mielestäni on harhaanjohtavaa sanoa, että se muutettiin 325 JKr. kun sitä pidettiin ennenkin. Tästä tulee kuva kun se olisi sponttaani ja väärin, vaikka sille löytyy monia perusteluja eikä vaihdos ollut radikaali.
Haluan kuitenkin tehdä selväksi ettei sapatin viettäminen ole väärin tai huonompaa. Sapatti ei ole pakollinen eikä syntiä viettää. Room 14 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma."
Et vieläkään löytänyt yhtäkään paikkaa, jossa puhuttaisiin sapatin pidon tärkeydestä tai ketään ohjesteittaisiin uudessa testamentissa.Sapatti kuuluu itsestään selvyytenä kymmenenkäskyn lakiin.
Raamatusta luemme: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
Joka kääntää korvansa lakia kuulemasta, sen rukouskin on kauhistus.
Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa.
1234567---
- Anonyymi
Unohdin vielä mainita että sunnuntaita siis vietetään Jeesuksen ylösnuosemuksen juhlana, jota jo ensimmäisellä vuosisadalla monet pakanat ja juutalaiset sitä viettivät sapatin kanssa tai kokonaan ilman sapattia.
- Anonyymi
Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu kymmenenkäskyn lakiin. Sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.
En ole vapaapäivien vastustaja, on hyvä, että on sunnuntaitkin vapaita, saa tehdä rästiinjääneitä kotitöitä. Sunnuntaina, niinkuin kaikkina muinakin päivinä on hyvä muistaa Jeesuksen ylösnousemusta. Jeesus on mennyt valmistamaan meille sijaa.
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattisin synagoogaan opettamaan ja paransi sairaita opetustensa ohessa.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu kymmenenkäskyn lakiin. Sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.
En ole vapaapäivien vastustaja, on hyvä, että on sunnuntaitkin vapaita, saa tehdä rästiinjääneitä kotitöitä. Sunnuntaina, niinkuin kaikkina muinakin päivinä on hyvä muistaa Jeesuksen ylösnousemusta. Jeesus on mennyt valmistamaan meille sijaa.
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattisin synagoogaan opettamaan ja paransi sairaita opetustensa ohessa.
1234567---Jatkan vielä:
Arvostetun Piispan Eero Huovisen kirjoitus Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana.
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. VIELÄ 1970- luvun alussa viikomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
1234567--- Anonyymi kirjoitti:
Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu kymmenenkäskyn lakiin. Sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.
En ole vapaapäivien vastustaja, on hyvä, että on sunnuntaitkin vapaita, saa tehdä rästiinjääneitä kotitöitä. Sunnuntaina, niinkuin kaikkina muinakin päivinä on hyvä muistaa Jeesuksen ylösnousemusta. Jeesus on mennyt valmistamaan meille sijaa.
Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattisin synagoogaan opettamaan ja paransi sairaita opetustensa ohessa.
1234567---Olen samaa mieltä kanssasi ei ole väärin viettää myöskään sapattia. Mutta sapattia ei ole pakko pitää pyhäpäivänä eikä uusi testamentti niin sano.
Tottakai Jeesus meni synagoogaan sapattina, eikä ikinä rikkonut sapattia Jeesuksenhan piti elää laki täydellisesti läpi, ja täyttää se. Jeesus ei myöskään mennyt mitenkään muutenkaan Mooseksen lakia vastaan sillä, se olisi ollut ennen syntiä.Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vielä:
Arvostetun Piispan Eero Huovisen kirjoitus Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana.
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. VIELÄ 1970- luvun alussa viikomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
1234567---Kysyisin eikö Jeesuksen ylösnousemus ole mielestäsi juhlimisen arvoista. Siitä saimme mahdollisuuden pelastua ja uuden elämän.
Markohenksilä kirjoitti:
Kysyisin eikö Jeesuksen ylösnousemus ole mielestäsi juhlimisen arvoista. Siitä saimme mahdollisuuden pelastua ja uuden elämän.
Onhan jokainen päivä Jumalan lahja eikä yksi Herralle annettu päivä toista tärkeämpi. "Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa tehkää se Jumalan kunniaksi." 1. Kol. 10:31
Myös roomalaisten 14. Luku puhuu samasta asiasta. Mutta sapatti on annettu levon päiväksi heti luomisessa. Silloin lepäsivät sekä Jumala, että ihminen. Myös Jeesus lepäsi haudassaan sapatin yli. Sapatti on annettu myös liiton merkiksi. Aadamille luvattiin, että kerran synti tuhottaisiin. Hänelle annettiin merkiksi avioliitto, Nooalle annettiin liiton merkiksi sateenkaari, Abrahamille ympärileikkaus ja Moosekselle kymmenen käskyä. Tämä liitto täytettiin ristillä, mutta syntiä ei olla vielä tuhottu. Eivät myöskään vanhan liiton merkit ova kumoutuneet. Uhri on Jeesus, ympärileikattava on sydän ja "avioliitto" on Kristuksen ja seurakunnan välillä ja ilmestyskirjassa Jumalan valtaistuimen ympärillä on "sateenkaaren kaltainen smaragdinvärinen hohde" Ilm 4:3 (jakeen loppuosa). Mitä kymmeneen käskyyn tulee ne kaikki sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn: Kolme ensimmäistä ovat osassa rakasta Jumalaa, käskyt 5-10 ovat rakasta lähimmäistäsi ja viimeisenä sapattikäsky osassa "niin kuin itseäsi". Laki ei siis ole kadonnut minnekkään. "Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." Matt 19:6 (jakeen loppuosa)- Anonyymi
Raimorautiainen kirjoitti:
Onhan jokainen päivä Jumalan lahja eikä yksi Herralle annettu päivä toista tärkeämpi. "Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa tehkää se Jumalan kunniaksi." 1. Kol. 10:31
Myös roomalaisten 14. Luku puhuu samasta asiasta. Mutta sapatti on annettu levon päiväksi heti luomisessa. Silloin lepäsivät sekä Jumala, että ihminen. Myös Jeesus lepäsi haudassaan sapatin yli. Sapatti on annettu myös liiton merkiksi. Aadamille luvattiin, että kerran synti tuhottaisiin. Hänelle annettiin merkiksi avioliitto, Nooalle annettiin liiton merkiksi sateenkaari, Abrahamille ympärileikkaus ja Moosekselle kymmenen käskyä. Tämä liitto täytettiin ristillä, mutta syntiä ei olla vielä tuhottu. Eivät myöskään vanhan liiton merkit ova kumoutuneet. Uhri on Jeesus, ympärileikattava on sydän ja "avioliitto" on Kristuksen ja seurakunnan välillä ja ilmestyskirjassa Jumalan valtaistuimen ympärillä on "sateenkaaren kaltainen smaragdinvärinen hohde" Ilm 4:3 (jakeen loppuosa). Mitä kymmeneen käskyyn tulee ne kaikki sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn: Kolme ensimmäistä ovat osassa rakasta Jumalaa, käskyt 5-10 ovat rakasta lähimmäistäsi ja viimeisenä sapattikäsky osassa "niin kuin itseäsi". Laki ei siis ole kadonnut minnekkään. "Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." Matt 19:6 (jakeen loppuosa)Sapattia ei varsinaisesti annettu maailman alussa. Ensimmäisen kerran sapatti mainitaan toisessa Mooseksen kirjassa. Raamatussa ei myöskään sanota, että ihminen olisi levännyt seitsemäntenä päivänä. Alkukertomuksessa ei ole käskyä sapatin noudattamisesta. Sapatti vaan perustuu maailman alkuun.
Kyllä syntiä ei ole vielä tuhottu, mutta vanha liitto on täytetty ja tilalle ollaan laitettu uusi, parempi. Room 7:4 "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. "
Jeesus täytti ristillä vanhan liiton ja antoi meille uuden, niinkuin me pystymme uudelleen syntymään Kristuksessa herrassamme. Sapatti oli siis Jeesuksen varjo (kol 2:16) ja Jeesuksessa täyttyy sapatti. Jeesus on sapatin herra.
Konteksti on hyvin tärkeää ensinnäkin matteus 19:6 liittyy avioliittoon ei sapattiin. Tietenkään ihmisen ei pidä mennä Jumalan käskyjä vastaan emmekä sitä teekkään.
Ja meidän liittomme merkki Jeesuksen kanssa on kaste, jossa saamme pyhän hengen. Anonyymi kirjoitti:
Sapattia ei varsinaisesti annettu maailman alussa. Ensimmäisen kerran sapatti mainitaan toisessa Mooseksen kirjassa. Raamatussa ei myöskään sanota, että ihminen olisi levännyt seitsemäntenä päivänä. Alkukertomuksessa ei ole käskyä sapatin noudattamisesta. Sapatti vaan perustuu maailman alkuun.
Kyllä syntiä ei ole vielä tuhottu, mutta vanha liitto on täytetty ja tilalle ollaan laitettu uusi, parempi. Room 7:4 "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. "
Jeesus täytti ristillä vanhan liiton ja antoi meille uuden, niinkuin me pystymme uudelleen syntymään Kristuksessa herrassamme. Sapatti oli siis Jeesuksen varjo (kol 2:16) ja Jeesuksessa täyttyy sapatti. Jeesus on sapatin herra.
Konteksti on hyvin tärkeää ensinnäkin matteus 19:6 liittyy avioliittoon ei sapattiin. Tietenkään ihmisen ei pidä mennä Jumalan käskyjä vastaan emmekä sitä teekkään.
Ja meidän liittomme merkki Jeesuksen kanssa on kaste, jossa saamme pyhän hengen.Olet oikeassa. Uuden liiton merkki on kaste vedestä ja Pyhästä Hengestä, sekä ehtollinen.
Sen sijan, vaikka suomenkielinen Raamattu ei sitä tiedäkkään, alkutekstissä heti luomiskertomuksessa kun Jumala lepäsi on sana Shabbat, levätä. Sana on vakiintunut juutalaisten nimitys lauantaille, seitsemännelle päivälle, sekä erinäisille vuotuisille juhlille ja nk. sapattivuosille.
Kuten selitin, sapatti ei ollut Jumalan liiton merkkinä Aadamille, hänelle Jumala antoi avioliiton. Sapatti on merkkinä liitosta Mooseksen kymmenen käskyn laissa. Olisi kuitenkin perustelematonta sanoa, että kymmenen käskyä olisi jokin tulesta temmattu uusi taakka ihmiskunnalle, jos Jumala on kuitenkin sama. Siksi huomautan, että Jumala toimii lakinsa mukaan ja pyhittää lepopäivän. Minkä muun lain mittapuulla olisi Jumala todettu vanhurskaaksi. Toisaalta, kuka muu voisi tehdä vanhurskaan lain kuin Jumala.
Itse en vielä ymmärrä ajatusta, että lain täyttäminen kuitenkin syrjäyttää lain, koska lain perusteella meidät on havaittu Jumalalle kelpaamattomiksi ja Kristuksen armoa tarvitseviksi.
Mitä vielä tulee kolossalaisten 2:16-17, vertailtuani useita käännöksiä (toki kielistä joita osaan, eli englanti ja suomi) Kaikissa, paitsi Raamattu kansalle sanottaan niiden asioiden olevan vain tulevaisuuden varjo. Preesensissä. Ihmettelen miksi kristityt hylkäisivät merkin, tai "varjon", joka kuitenkin viittaa heidän vapahtajaansa. Mitä varjosta saa vertauskuvallisesti mielenkiintoista, on se, että se ei saa tietenkään himmentää todellisuutta, joka on kristus.
On oikein ettei Matt. 19:6 ole kontekstiltaan sapattiin liittyvä, mutta se vain sanoitti parhaiten sen ajtuksen, kuinka laki on sopusoinnussa pelastuksen kanssa, kuten mies ja nainen yhdessä kristuksessa. Ko. Raamatun paikkaa on muutenkin hyvä soveltaa, koska erityisesti vanhan testamentin puolella Jumalan kansaa kuvataan joskus morsiamena ja liittoa avioliiton kaltaisena. Ks. Hoos. (voi toki johtua myös israelin uskottomuudesta, mutta mielestäni mielenkiintoinen näkökulma)
Luettuani kolossalaiskirjettä vielä vähän matkaa törmäsin kohtaan: Kol. 3:5-17. Joka puhuu myös kuolettamisesta, kuten roomalaiskirjekin, mutta tällä kertaa kuoletetaan kaikki laittomuus. Eli sen lisäksi, että meidät on kuoletettu laista, meitä kehotetaan kuolettamaan itsestämme laittomuus, ja kehotetaan etsimään Jumalan mielen mukaista elämää. (älkää tulkitko sapatin puollusteluksi, vain pieni nosto)
Voitte itse tutkia ja päättää, mitä mieltä olette; sisälltyykö sapatti rakkauden kaksoikäskyyn esittämälläni tavalla. Jos ei toivon rakentavaa kritiikkiä ja hyviä kohtia raamatusta "nuhteeksi ja ojennukseksi".
Ps. huomasin kirjoittaneeni 1. Kor. vahingossa 1 Kol.- Anonyymi
Raimorautiainen kirjoitti:
Olet oikeassa. Uuden liiton merkki on kaste vedestä ja Pyhästä Hengestä, sekä ehtollinen.
Sen sijan, vaikka suomenkielinen Raamattu ei sitä tiedäkkään, alkutekstissä heti luomiskertomuksessa kun Jumala lepäsi on sana Shabbat, levätä. Sana on vakiintunut juutalaisten nimitys lauantaille, seitsemännelle päivälle, sekä erinäisille vuotuisille juhlille ja nk. sapattivuosille.
Kuten selitin, sapatti ei ollut Jumalan liiton merkkinä Aadamille, hänelle Jumala antoi avioliiton. Sapatti on merkkinä liitosta Mooseksen kymmenen käskyn laissa. Olisi kuitenkin perustelematonta sanoa, että kymmenen käskyä olisi jokin tulesta temmattu uusi taakka ihmiskunnalle, jos Jumala on kuitenkin sama. Siksi huomautan, että Jumala toimii lakinsa mukaan ja pyhittää lepopäivän. Minkä muun lain mittapuulla olisi Jumala todettu vanhurskaaksi. Toisaalta, kuka muu voisi tehdä vanhurskaan lain kuin Jumala.
Itse en vielä ymmärrä ajatusta, että lain täyttäminen kuitenkin syrjäyttää lain, koska lain perusteella meidät on havaittu Jumalalle kelpaamattomiksi ja Kristuksen armoa tarvitseviksi.
Mitä vielä tulee kolossalaisten 2:16-17, vertailtuani useita käännöksiä (toki kielistä joita osaan, eli englanti ja suomi) Kaikissa, paitsi Raamattu kansalle sanottaan niiden asioiden olevan vain tulevaisuuden varjo. Preesensissä. Ihmettelen miksi kristityt hylkäisivät merkin, tai "varjon", joka kuitenkin viittaa heidän vapahtajaansa. Mitä varjosta saa vertauskuvallisesti mielenkiintoista, on se, että se ei saa tietenkään himmentää todellisuutta, joka on kristus.
On oikein ettei Matt. 19:6 ole kontekstiltaan sapattiin liittyvä, mutta se vain sanoitti parhaiten sen ajtuksen, kuinka laki on sopusoinnussa pelastuksen kanssa, kuten mies ja nainen yhdessä kristuksessa. Ko. Raamatun paikkaa on muutenkin hyvä soveltaa, koska erityisesti vanhan testamentin puolella Jumalan kansaa kuvataan joskus morsiamena ja liittoa avioliiton kaltaisena. Ks. Hoos. (voi toki johtua myös israelin uskottomuudesta, mutta mielestäni mielenkiintoinen näkökulma)
Luettuani kolossalaiskirjettä vielä vähän matkaa törmäsin kohtaan: Kol. 3:5-17. Joka puhuu myös kuolettamisesta, kuten roomalaiskirjekin, mutta tällä kertaa kuoletetaan kaikki laittomuus. Eli sen lisäksi, että meidät on kuoletettu laista, meitä kehotetaan kuolettamaan itsestämme laittomuus, ja kehotetaan etsimään Jumalan mielen mukaista elämää. (älkää tulkitko sapatin puollusteluksi, vain pieni nosto)
Voitte itse tutkia ja päättää, mitä mieltä olette; sisälltyykö sapatti rakkauden kaksoikäskyyn esittämälläni tavalla. Jos ei toivon rakentavaa kritiikkiä ja hyviä kohtia raamatusta "nuhteeksi ja ojennukseksi".
Ps. huomasin kirjoittaneeni 1. Kor. vahingossa 1 Kol.Hepreassa sana Shabbat tarkoittaa lepoa, häviämistä ja lopettamista. Se ei ole sama asia kuin sapatti, kyllä tiedän myös sana sapatti tulee tästä sanasta.
"Itse en vielä ymmärrä ajatusta, että lain täyttäminen kuitenkin syrjäyttää lain, koska lain perusteella meidät on havaittu Jumalalle kelpaamattomiksi ja Kristuksen armoa tarvitseviksi." Lakia ei ole syrjäytetty, se ei ikinä ollut meille, laki annettiin Juutalaisille ja kun muille tuli mahdollisuus pelastua, Jeesus opetti meille säännöt joiden mukaan elää, kuten vuorisaarnassa kerrotaan. Jeesus täytti mistä Toora ja profeetat olivat puhuneet uudesta paremmasta liitosta.
Hepr 8:8-13 "Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, 9en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. 10Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 11Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. 12Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." 13Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä, kaikkien kuuluisi itse lukea raamattua ja näiden keskusteluiden tarkoitus on saada ihmisiä katsomaan asiaa monesta näkökulmasta. Rakkautta ja siunausta teille kaikille tulevaan päivään ja viikonloppuun. Hyvää sapattia Advetisteille ja muille sitä viettäville. - Anonyymi
Markohenksilä kirjoitti:
Kysyisin eikö Jeesuksen ylösnousemus ole mielestäsi juhlimisen arvoista. Siitä saimme mahdollisuuden pelastua ja uuden elämän.
Pidä ylösnousemuspäivän ohella ehdottomasti Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti pyhäpäivänä. Sapatin yllä on pyhyys ja pysyy. "MUISTA"
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hepreassa sana Shabbat tarkoittaa lepoa, häviämistä ja lopettamista. Se ei ole sama asia kuin sapatti, kyllä tiedän myös sana sapatti tulee tästä sanasta.
"Itse en vielä ymmärrä ajatusta, että lain täyttäminen kuitenkin syrjäyttää lain, koska lain perusteella meidät on havaittu Jumalalle kelpaamattomiksi ja Kristuksen armoa tarvitseviksi." Lakia ei ole syrjäytetty, se ei ikinä ollut meille, laki annettiin Juutalaisille ja kun muille tuli mahdollisuus pelastua, Jeesus opetti meille säännöt joiden mukaan elää, kuten vuorisaarnassa kerrotaan. Jeesus täytti mistä Toora ja profeetat olivat puhuneet uudesta paremmasta liitosta.
Hepr 8:8-13 "Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, 9en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra. 10Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 11Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. 12Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä." 13Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
Olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä, kaikkien kuuluisi itse lukea raamattua ja näiden keskusteluiden tarkoitus on saada ihmisiä katsomaan asiaa monesta näkökulmasta. Rakkautta ja siunausta teille kaikille tulevaan päivään ja viikonloppuun. Hyvää sapattia Advetisteille ja muille sitä viettäville.Oletan että viittaat apostolien kokouksen päätökseen apostolien teoissa, jossa todetaan että "pakanakristittyjen" tulisi välttää haureutta, verta ja epäjumalille uhrattua lihaa, Apt. T. 15:29, sanoessasi, että lakia ei annettu meitä varten vaan se on vain juutalaisille. Sitemmin Paavali kirjoittaa, Jeesuksen sanoihin viitaten, ettei se mitä syömme voi saastuttaa meitä. 1. Kor 10:23-> ja Room. 14:1->. Kirjeissä myös puhutaan seurakunnille esimerkiksi seuraavissa paikoissa, kuinka lain pitäisi näkyä kristityn elämässä: Room 8:2-3, 1. Kor 5, Ef. 4:28-32, Tes. 4, Tit. 3, Hepr. 8: 8-12, Hepr. 10:23, Jaa 2:14-26. Kirjeisssä tulee esille myös näkökulma, ettei laki ole ollut tai tule oleva pelastukseksi kenellekkään, vaan se on annettu määrittämään synti (Room. 7:7) ja ohjeeksi:
Gal. 3:24-25 Näin laista on tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me tulisimme vanhurskaiksi uskosta. Mutta uskon tultua emme enää ole kasvattajan alaisia.
Mitä tulee Heprealaiskirjeen 8:13, olen edelleen sitä mieltä ja valmis perustelemaan näkemykseni Raamatulla, että Vanha Liitto ei ole lain liitto, vaan uhrien liitto, jossa lain merkitys on synnin määrittäminen ja elämänohje. Mitä laissa oleviin uhrisäädöksiin tulee, ne ovat pappeja koskevia, ja Heprealaiskirjeessä puhutaan, kuinka Jeesus on uuden liiton ylipappi. (Neljännestä luvusta aina kymmenenteen lukuun).
Vielä alkuperäisestä aiheesta harhautuneina, mitä olen hiljattain lukenut sapatista. Ensin Ilm. 1:10, jossa on hämmentävä lausahdus, nimittäin Herran Päivä, nimi, jota on käytetty myöhemmin sunnuntaista. Kuitenkin se on ainut laatuaan Raamatussa, kun sunnutaihin usein viitataan viikon ensimmäisenä päivänä. Kaiken lisäksi Ilmestyskirjan Johannes on todennäköisesti yksi apostoleista ja syntyperältään Juutalainen. Itse tulkitsen kohdan puhuvan Jeesuksen takaisintulosta Herran Päivänä. Muissa kohdissa Raamattua käytetään saman kaltaista ilmaisua tuosta tapahtumasta ja pitää ottaa huomioon, että tämä kohta on kirjoitettu kreikaksi, kun monet muut hepreaksi.
Löysin myös asiaa tutkiessani mielenkiintoisen kohdan, josta nyt poimin muutamia jakeita. Suosittelen lukemaan luvut ihan itse. Eli Heprealaisten luvut 3-4: 19Näemme siis, että epäuskon tähden he eivät voineet päästä siihen lepoon. 1Varokaamme siis, ettei kenenkään teistä havaittaisi jääneen taipaleelle, sillä lupaus päästä hänen lepoonsa on yhä voimassa. 3 Sen sijaan me, jotka tulimme uskoon, pääsemme lepoon. (-) 4Jossakin kohdassa hän on sanonut seitsemännestä päivästä: ”Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistaan.” 5Ja tässä taas: ”He eivät pääse minun lepooni.” 6Koska siis on varmaa, että jotkut pääsevät siihen ja että ne, joille hyvä sanoma ensiksi julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden vuoksi, Jumalan kansalla on siis sapatinlepo vielä edessäpäin. 10Joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan niin kuin Jumalakin omista teoistaan. 11Pyrkikäämme siis pääsemään siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
Tässä Paavali antaa painoarvoa sapatille ja neljännen luvun 4-5 jakeessa sanoo, että Jumala asetti sen luomisessa ja yhdistää sen vahvasti lepoon.
Toinen hyvä kohta on Jesajan 56:2-8
2Autuas on se ihminen, joka tämän tekee, ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka varoo saastuttamasta sapattia ja tekemästä käsillään mitään pahaa. 3Älköön muukalainen, joka on liittynyt Herran joukkoon, sanoko: ”Varmasti Herra erottaa minut kansastaan.” Älköönkä kuohittu sanoko: ”Minähän olen kuiva puu.”
4Sillä näin sanoo Herra : Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini, valitsevat sen, mikä on minulle mieleen ja pysyvät minun liitossani, 5 minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on parempi kuin pojat ja tyttäret. Minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.
6Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran kansaan palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitaan – kaikki, jotka varovat saastuttamasta sapattia ja pysyvät minun liitossani – 7 heidät minä tuon pyhälle vuorelleni, ja he saavat iloita minun rukoushuoneessani. Heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa minun alttarillani ovat minulle mieluisat, sillä minun huonettani on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. 8Herra, Herra sanoo näin, hän, joka kokoaa Israelin karkotetut: Minä kokoan vielä muitakin näiden koottujen lisäksi.
Mielenkiintoista on se, että kohdassa puhutaan mielestäni kristityistä, koska mainitaan, kuinka muukalaiset liittyvät Herran kansaan ja kuinka hänen huonettaan kutsutaan kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.
Mitä vielä on sapatista sanottavaa, että pelkästään siitäkin sanotaan, että se muistuttaa meitä lupauksesta, jonka Jumala on antanut, nimittäin pelastaa ihmiskunnan. Hes. 20:12, 2. Moos. 31:13 ja Hepr. 4:9.
Siunausta taas kaikille arkeen ja voimaa uskoa tässä maailmanajassa. - Anonyymi
Markohenksilä kirjoitti:
Kysyisin eikö Jeesuksen ylösnousemus ole mielestäsi juhlimisen arvoista. Siitä saimme mahdollisuuden pelastua ja uuden elämän.
Pidän mielessä Jeesuksen ylönousemuksen jokaisena päivänä. Jeesus on mennyt valmista maan meille sijaa.
Jumalan antama sapatti tulee kuitenkin pitää pyhänäpäivänä. Jeesuksen esimerkki: Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan opettamaan ja samalla paransi sairaita.
Pidä sinäkin rukoushuoneesi ovet sapattisin auki jumalanpalveluksille.
1234567---
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!
Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä552908340% kansasta pitää Yleä selkeästi vasemmistolaisena
Vähän kylmä suihku epäilijöille. "Yle Uutiset sijoitettiin kyselyssä suurista medioista selvästi eniten vasemmistolaise2701787Hokki on konkurssissa!
Aivan uskomattoman hienosti on lähtenyt rahoituskierros käyntiin! ❤️ https://hokki.fi/ajankohtaista/hokki-kainuu-oy-hak561588- 1241566
Suomessa miesten työttömyys on korkeinta koko EU:ssa. Hienoa Orpo-Purra
Työttömyys lisääntyi helmikuussa – Suomen miesten tilanne synkin EU:ssa Tilastokeskuksen mukaan työttömiä 15–74-vuotiai1901539- 3351231
Vasuri ehdokas pilaa koko puolamgan.
On siinä vasureilla Kova riita pukari ehdokkaana vaaleissa. Jos "pääsisi" ei yhtään kokousta ettei tule valituksia. Eikö621206- 931197
Olet kaikella todennäköisyydellä
Ainut ihminen tällä pallolla, josta menen täysin hämilleni ja tuntuu että ÄO laskee samantien neandertalin tasolle. Kaik391115Kyllä on paha mieli
Olen niin luottavainen kaikesta huolimatta ollut sinuun. Luottanut että välität ihan oikeasti etkä halua minua satuttaa.251033