Helluntailaisuus ja profeetta Elia? (Osa D - 11-01-2025)

Anonyymi-ap

INTROA

Tämä on osa D kirjoitussarjassa (palstan sääntöjen mukaan = keskustele helluntailaisuudesta).

Viitekehyksenä edelleen helluntailaisuus ja Raamatun Sanan opetukset – tällä kertaa pastori Enkeli Mäntän häikäisevässä valossa.

Aiemmat osat löydät näistä linkeistä:
Osa A: https://keskustelu.suomi24.fi/t/18776261/helluntailaisuus-ja-profeetta-elia--(-osa-a---11-01-2025)
Osa B: https://keskustelu.suomi24.fi/t/18776265/helluntailaisuus-ja-profeetta-elia--(-osa-b----11-01-2025)
Osa C: https://keskustelu.suomi24.fi/t/18776271/helluntailaisuus-ja-profeetta-elia--(-osa-c----11-01-2025)

1) Tuliset vaunut ja Elian taivasmatka?
--------------------------------------------

Profeetta Elia – uskonpuhdistajien kantaisä ja taivaaseen suhauttajien pioneeri. Kun aika koitti, ettei maan päällä enää ollut tarpeeksi tilaa Elialle ja hänen liekehtivälle sanomalleen, Jumala katsoi parhaaksi siirtää hänet suoraan taivaallisiin. Mutta miten? Ei tietenkään hiljaa ja huomaamatta!

Raamattu kertoo, että "tuli vaunut ja hevoset" (2 Kun 2:11) nappasivat Elian mukaansa ja vei hänet suoraan taivaan hoviin. Eikä siinä suinkaan ollut kyse mistään hiljaisesta yliluonnollisesta hetken huomiosta. Ei, se oli kunnon spektaakkeli! Tulipyörät vinkuen ja hevoset lieskoja sylkien. Jos Elia olisi elänyt tämän ajan helluntailaisuudessa, se olisi ollut vähintäänkin YouTube-trendien kärjessä ja somessa olisi jaettu raivoisasti: "Katso video – näin Elia katosi kuin raketti taivaaseen!"

Ajatella, millainen herätyskokouksen loppuhuipennus tuo olisikaan ollut? Tarpeeksi tulinen saarna, väkijoukon sydämet kytevänä – ja sitten saarnamies itse häviäisi liekeissä suoraan Herran kirkkauteen. Ei ihme, että Elisa jäi suu auki huutelemaan, että "Isäni, isäni, Israelin sotavaunut ja sen ratsumiehet!"

2) Mitä helluntailainen näkökulma voisi tarjota?
--------------------------------------------------

Jos Elian tarinaa soveltaisi nykypäivän helluntailaiseen kontekstiin, saattaisi tapahtua jotain tällaista:
- Elia puhuu voimallisesti tulesta ja siitä, kuinka Herra on kuluttava tuli, mutta kukaan ei odota hänen päätyvän sellaisen keskelle ihan konkreettisesti.
- Kuoron taustalla soitetaan loputonta toistoa virrestä "Käy Herra tiesi päälläni" – samalla kun Elia suuntaa kohti korkeuksia.
- Joku nuorempi helluntailainen yrittää ikuistaa tapahtuman kännykällä, mutta kirkkaus polttaa kameran kennon.

Onko tämän ajan kristikunta valmis tulisille vaunuille? Eikö useimmat olekin siirtyneet "mukavuusmatkojen" aikakauteen? Nykypäivän Elian tarvitsisi luultavasti perustaa komitea, suunnitella vastuullinen hiilineutraali taivasmatka ja huolehtia, että kaikki olisi dokumentoitu asianmukaisesti.

3) Profeetta Elian mallista inspiraatiota?
----------------------------------------------

Olisiko mahdollista, että tällaiset "tuliset vaunut" – eli kokonaisvaltainen, järisyttävä hengellinen tapahtuma – tapahtuisivat vielä tänä päivänä? Vai onko kaikki nykyisin liian kesyä?

Helluntailaisuuden piirissä saatetaan yhä puhua Pyhän Hengen tulesta, mutta entä jos se tuli ei enää sytytä kuin kynttilöitä jumalanpalvelusten alttarilla? Sillä välin, kun odotellaan uusia tulisia vaunuja, tämä aika on päättänyt tyytyä sähköpotkulautoihin ja virtuaalilieskoihin.

Kenties juuri siksi Elian esimerkki on niin pysäyttävä. Se haastaa: onko hengellisyys vain näennäistä palamista, vai uskalletaanko vielä hypätä liekkien keskelle – vaikka se tarkoittaisi taivaanporttien avautumista?

4) Kysymystä?
-------------------

Milloin viimeksi näit tulisia vaunuja? Vai joko ne ovat muuttuneet latteiksi powerpoint-esityksiksi ja hajuttomiksi palavereiksi?

Ja ennen kaikkea: olisiko meillä rohkeutta – kuten Elialla – lähteä täysillä mukaan Jumalan kutsuun, vaikka matkan lopussa odottaisi tulivaunu? Vai tyytyisimmekö mieluummin matkakortin lataamiseen ja arjen rutiineihin?

Entä jos taivaallinen tuli odottaa vain niitä, jotka uskaltavat pyytää sitä?

5

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nyt menee pieleen !

Olet itse "syönyt" tuon herätysliikkeiden "hengen tuli" opin.

Tuli polttaa kuonaa !

Tuli on kuva kärsimyksistä ja niiden kautta pyhittymisestä!

Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Eli ensin kastetaan Hengellä ja vasta sen jälkeen alkaa Hengen pyhitystyö, jossa pyhittyminen paljolti toteutuu kärsimysten kautta ja avulla, eli Kristuksen oman esimerkin mukaan:

1. Piet. 4:1 Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-

Hepr. 2:18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

Siis kärsimykset puhdistavat ja jalostavat Jumalan lasta.

Mal. 3:3 Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa.

Miten siis kulta ja hopa puhdistetaan ja saadaan epäpuhtaudet pois ?

Tulessa, kovassa kuumuudessa, eli uskovan kohdalla siis kärsimyksissä.

Raamattu puhuu myös jalokivistä.

Jalokivet syntyvät kovassa paineessa ja kuumuudessa.

Mutta näistä asioista ei puhuta, eikä niitä haluta kuulla, kun nämä ovat ikäviä asioita uskoville, halutaan vaan helppoa elämää täällä maan päällä, vaikka siis Kristuksen oma esimerkki todistaa ihan muuta, eli Hän kulki kärsimysten tien ja tuli Tulella suolatuksi !

Mark. 9:49 Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava.

Tämä sanoma tulesta on aivan eri, kuin se kuva, jonka esim. herätysliikkeiden laulut tulesta antavat !

Anotaan tulta taivaasta, mutta ei tajuta edes sitä, että mitä silloin oikeasti pyydetään !

Eli kuvitellaan ihan väärin tulen kuvastavan Pyhän Hengen voimaa.

Hepr. 12:29 sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli.

• Anonyymi

Tämä ydin kohta jäi pois edellisestä:

Hepr. 2:10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.

Eli kärsimys siis jalostaa meitäkin, tuon Kristuksen esimerkin mukaan.

• Anonyymi

Hiljaista tuli.

• Anonyymi

Tuliko ihan uutta asiaa, vai mistä tämä hiljaisuus?

• Anonyymi

Aliquam scribere
      Tempus est scriptis respondere.
      Ad 2025.1.13. praemisit
      Fuga ad finem venit.

X X X

Å Å

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe