Kansalaisen ohjeet toimittajan varalle.
Jos saat puhelun tai jonkun muun yhteydenoton toimittajalta.
Muutama ohje sen varalle.
- toimittajan kysymyksiin ei ole pakko vastata
- toimittaja ei ole viranomainen tai mikään muukaan virallinen taho.
- voit aina pyytää kysymykset sähköpostilla, siihenkään ei ole pakko vastata.
- mikäli et halua vastata toimittajalle, hän voi esittää provosoivan kysymyksen jotta saisi sinut painostettua vastaamaan.
- toimittajat saattavat soitta useaan kertaan, voit estää numeron tai olla vastaamatta
- jos kuitenkin päädyt haastateltavaksi, sinulla on aina oikeus nähdä kirjoitettu teksti ja vaatia korjauksia. Muiden samaan yhteyteen haastateltujen sanomisia et pääse lukemaan
- toimittaja kysyy usein aluksi helppoja yleisiä kysymyksiä jonka jälkeen kysymysten luonne saattaa muuttua ikäväksi
- kun haastattelu on päättynyt, älä jää keskustelemaan toimittajan kanssa, hän saattaa esittää kysymyksiä jotka hän lisää artikkeliin
- mieti kahdesti suostutko vastaamaan tai haastateltavaksi
Journalistin ohjeet
https://jsn.fi/journalistin-ohjeet/
Listaa voi ja saa täydentää
Toimittaja soittaa sinulle, mitä teen?
8
208
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos ohjeista. Nämä tuli tarpeeseen.
Minulle kävi todella ikävästi erään toimittajan kanssa. Hän kertoi tekevän haastattelun liittyen työhöni mutta yllättäen kysymykset siirtyi erääseen vanhaan asiaan ja artikkeli lopulta koski henkilökohtaista elämääni ja sen mollamista.
Toimittajalle tosiaan ei ole pakko vastata. - Anonyymi
Valitettavasti vain negatiivinen uutisointi myy ja mediatalot on voittoa tavoittelevia yrityksiä
- Anonyymi
Toimittajalle ei tosiaan ole pakko vastata tai antaa haastattelua.
- Anonyymi
Usein toimittajat kysyvät aluksi helppoja kysymyksiä, jonka jälkeen alkaa tulla vaikeita ja usein epämiellyttäviä koska päämäärä on saada vastaus josta voi vetää ilkeitä otsikoita.
Muuten artikkeli ei kiinnosta ja ei saada mainosklikkejä.
Nykyään kannattaa vastata vain sähköpostilla ja varata aikaa vastauksen tekemiseen, sekä käyttää viestinnän osaavia henkilöitä.- Anonyymi
Ennen kuin harkitseekaan vastaamista, kannattaa vastaamiselle määritellä sellainen hinta, että toimittaja toivottaa saman tien hyvää päivänjatkoa.
- Anonyymi00006
Minne voi olla yhteydessä jos toimittaja vainoaa ja soittelee jatkuvasti ja härnää tuttuvia?
- Anonyymi00007
Voinko kieltää minua koskevan artikkelin jossa esitetyt asiat ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi00008
Toimittajalle ei ole tosiaan pakko vastata. Hän ei ole viranomainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896082KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3475470Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222737Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521021982Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071738- 1141601
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241474Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351433