Kotitalouksien kulutus ollut vaimeaa

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010959308.html
"– Toisaalta kokonaisuutena suhdanne on aika huono, ja se näkyy siinä, että työttömyys on edelleen kasvanut ja kotitalouksien kulutus on ollut vaimeata.
Suomessa vallitsee outo luulo hintojen noususta, ekonomisti sanoo – ”En tiedä, mistä tämä johtuu”
Ekonomistien mukaan luottamus talouteen perustuu viime kädessä siihen, millaiseksi kuluttaja oman ja lähipiirinsä taloudellisen tilanteen kokee."

Hyvätuloiset ekonomistit ihmetelee, kun ihmisten eli ekonomisteja köyhempien kuluttaminen ei lisäänny.
Kaupoissa hinnat nousee edellee, ei 10 eurolla saa juuri mitään vähänkään kalliimpaa ruokaa 2-4€ tuotteita ostokoriin.
Kaikilla ei ole edes tuloja, vaikkei ne sitä usko, joilla tuloja on.
Asumiskustannuksiin menee niin paljon rahaa, ettei kulutukseen sitten rahaa jää, kun sähkön, lämmityksen ja veden hintaa lähes joka vuosi korotetaan.
Jos asumiskustannuksiin menvät rahat saisi laittaa ruokaa, niin sisäfilepihviä olisi joka viikko pöydässä ja muita kalliita ökyruokia.

16

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kukaan kuluta, ellei ole rahoja, jota kuluttaa.

• Anonyymi

Toisessa ketjussa eläkeläistaatto sanoo naapurit tilaavat pizzoja laskulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisessa ketjussa eläkeläistaatto sanoo naapurit tilaavat pizzoja laskulle.

Ja kansa, eli kaikki veronmaksajat maksavat sitten laskun, mikäli raha tulee lopulta Kelasta.

• Anonyymi

Persaukisten kulutuksella ei kokonaisuudessa ole merkitystä. Ja "ettei kulutukseen sitten rahaa jää, kun sähkön, lämmityksen ja veden hintaa lähes joka vuosi korotetaan" Kulutusta ne ovat sähkö, vesi ja lämmityskin. Ongelma on, että hyvätuloiset mieluummin säästävät, kuin kuluttavat.

• Anonyymi

Itse olen tilannut tuotteita vain netistä, kaupasta ostan vain ulkolaisia ruokia ja tuotteita. On turha maksaa suomessa ylihintaa kun ulkmailta saa halvemmalla. Tuote ei eroa mitenkään muuten paitsi hinnoissa. Suomi on hinnoitellut itsensä ulos.

Hirvittää nää suomen hinnat. Ei kukaan jräkevä osta kalllitta jos halvemmalla saman tuotteen saa ulkomailta.

• Anonyymi

Joo, maahantuojan ALV+kate ja vähittäismyyjän ALV ja kate niin maan rajojen sisällä
        tuotteet olematon alkuhinta nelinkertaistuu . mikä on jo törkeätä.
        Kuulustaa laillistetulta ryöstöltä. Ei mikään ihme, että TEMU jyllää ja posti
        kantaa selkä vääränä paketteja.

• Anonyymi

Ihmiset ovat tulleet ostoksissaan hyvin varovaisiksi ja välttävät turhuuksia.
      Kirpputorit ovat tursollaan tavaraa, mitä ihmiset ovat ostanmeet niinä
      löysän rahan aikoina ja nyt niitä pitää myydä hädissään pois.

• Anonyymi

Olen säästänyt 150 euroa joka kuukausi. Syön ruokaa vähemmän mitä ennen. En käy missään vaan makoilen kotona joten rahaa ei mene. Rahaa menee kyllä keväästä alkaen kalastukseen, pitää maksaa venepaikka ja kalastusluvat ja niihin menee yl 300 euroa.

• Anonyymi

Kulutamme tavaroita, asioita ja palveluja vain todellisten tarpeidemme mukaan eikä siihen ole tullut mitään muutosta vuosikausiin.
      Ainoa ylimääräinen oli matkustelu mutta korona ja sen loppuvaiheissa ilmennyt vaimoni sairaus lopetti sen luonnostaan.

• Anonyymi

Asiantuntijat niin kovasti kehottaa kuluttamaan, mutta minä en sitä tee.
      Palkka on ihan ok ja ylimäärästä jäis kuluttamiseen, mutta minä säästän vanhuuden varalle. Pientä riskitöntä sijoitusta olen harrastanut, mutta se mikä on tilillä on se turva. Tulevaan eläkkeeseen en enää luota, eikä sekään häävi tule olemaan. Sairauksiin pitää myös osata varautua.

• Anonyymi

Meillä ei mene ruokaan juurikaan yhtään, haemme aina leipäjonosta ilmaiset ruuat, ostamme harvoin kaupasta. Ilmaiseksi kun ruuat saa, niitä pitää hyödyntää.

Paljon on ilmaisia asioita, monet huonekalutkin on kirpparilta tai jostain ilamsiesta netistä haettu, ja maalattu ja korjattu, ei mene niihinkään rahaa. Meillä kaikki tulot säästyy, ja lapsilisät jätetään alsten tileille, käyttämättöminä, kun ei tarvi sitä rahaa kun ilmaista ja kirpparitavaraa on tarjolla. Nyt lapsilla on 14 vuoden rahat tallessa... isot tilit kaikilla.

Kauppias on keksinyt rahastuksen, jos sitä uskoo, menettää kaikki rahat, jos tekee omia ratkaisuita säästää valtavasti.

• Anonyymi

Kun käy ruokajakelussa, sitä saa ilmaista ruokaa, se on tosi hyvää, kauppojen hyvää ylijäämää ruokaa. mikä on tosi hyvää, päivämääriä jälkjellä. Silloin ei edes tunnumissään jos joutuu heittää jotain pois, koska ei ole itse laittanut rahaa siihen ruokaan, helposti voi laittaa roskiin jos ei halua syödä.

Ruokakauppaan ei mene juurikaan rahaa, se on hyvä asia, ja nyt vaalien alla on hyvä syödä vaaliteltoissa, monesti kerkii päivän aikan kiertää monet kerrat samat telta.

Ensin yritän hankkia ilmaiseksi kaikki mitä tarvin, ja sitten kirpparilta, viimeiskeksi kaupasta, sieltä en paljon tarvi ostaa mitään, Elän ilmaista elämää, edes töissä ei tarvi käydä kun kelasta saa laskut msettua tt tuella. Kätevä suomi on hyvin orkanisoinnu ihmisten eilmaisen elämän.

• Anonyymi

Kyllä on. Toiset varastaa, toiset kaivaa roskiksia ja toiset pyytää kavereilta apua. Näin nyt toimii suomi. Perkele.

• Anonyymi

Toivottavasti ei roskiksia peno, ilmaisia ruokia ja tavaroita on siistimmässkin paikoissa tarjolla.

Surullistahan se on että 2000 luvulla orpo on pakottanut ihmiset käyhyyteen rikastuakseen itse.

kaikki vaan valehtelemaan niin tulee rikkaaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti ei roskiksia peno, ilmaisia ruokia ja tavaroita on siistimmässkin paikoissa tarjolla.

Surullistahan se on että 2000 luvulla orpo on pakottanut ihmiset käyhyyteen rikastuakseen itse.

kaikki vaan valehtelemaan niin tulee rikkaaksi.

Heitin juuri avaamattoman pussin "lihapullia" roskiin. Erehdyin siis ostamaan
        todella halpoja eineksiä vuosien tauon jälkeen ja tulin siihen tulokseen, että
        se yhden euron lihapullapussi on ihmisravinnoksi kelpaamatonta. (HK)
        Kahden euron kasvis pullat olivat sentään ihan makoisia muusin kanssa.(Boltsi)

• Anonyymi

Ihmiset ovat vihdoinkin alkaneet käsittää, että talouden vaihteluiden vuoksi
      pitää myös kunnolla varautua niihin huonoihin aikoihin.
      Niinpä kulutusta pitää vähän rajoittaa ja lisätä säästämistä (siis varautumista).
      Kaikki turhat ostokset pois ja ensisistäkin turhuuksista voi jo luopua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5617
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      11
      2601
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      186
      2199
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      163
      1693
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      72
      1486
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      32
      1394
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1354
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      72
      1263
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1175
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      219
      1157
    Aihe