Porukka nauramaan! TV 1 tänään 14.35 vuodelta 1966 Moskvitch

Anonyymi-ap

Eliten ensiesittely Suomessa. Suomettuneille Kekkos faneille tulee kyynel silmään ja YYA ihanuus palaa mieliin. Kreml valitsi meille hallituksetkin silloin ja ei tarvinnut ajatella itsenäisesti. Lähellä keskustaa oleville se oli paratiisi ja hekuma. Ja vielä Elite, ja vielä käyntiin lähtevä, tai sitten photoshopattu käyntiin.

42

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onkohan lisävalolla ja ralliraidoilla! Se kova peli menemään ja siinä oli vilkut!

    • Anonyymi

      HO HOO, HO HOO! "Moottorin kova ääni on kiusallinen, mutta lämmityslaitteen melu peittää sen"! Olipas hauska pätkä. Suomi oli suurin vientimaa venäläisille autoilla, kiitos Kekkosen niillä romuilla piti yrittää tulla toimeen, mutta onneksi se ajanjakso päättyi aika nopeasti.

      • Anonyymi

        Toimittajan suusta kuultiin sentään muutama kriittinenkin huomautus, vaikka neuvostoautosta puhuikin. Toki pääosin myönteisiä arvioita esitti.

        Moni huvittava tekninen omimaisuus kuului standardina 1960-luvun länsiautoihinkin. Mutta oliko missään länsiautossa virtalukko vasemman käden puolella, kuten tuossa Mossessa ja vielä 1980-luvulla Ladassakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimittajan suusta kuultiin sentään muutama kriittinenkin huomautus, vaikka neuvostoautosta puhuikin. Toki pääosin myönteisiä arvioita esitti.

        Moni huvittava tekninen omimaisuus kuului standardina 1960-luvun länsiautoihinkin. Mutta oliko missään länsiautossa virtalukko vasemman käden puolella, kuten tuossa Mossessa ja vielä 1980-luvulla Ladassakin?

        Ainakin Toytossa ja muissa japseissa oli virtalukko vasemmalla 60- luvulla.


    • Anonyymi

      Oli hauska pätkä ja ihan oikeasti noita on Suomeen tuotu. Ikkunat pysyy talvella melkein sulina, kun moottori on lämminnyt kunnolla, takaikkuna jäätyi koeajossa lämmityksestä huolimatta ja melu oli mahdoton.

    • Anonyymi

      Mutta mites tää liittyy palstan aiheeseen?

      • Anonyymi

        Kekkonen kehui niitä ja möi maaseudulle päntiönään.


      • Anonyymi

        Sylvi Kekkulihan se ajoi Elite Mossella. Oisko Kgb lahjoittanut sen?

        Kekkuli mainittu, siis kuuluu kepulisaitille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sylvi Kekkulihan se ajoi Elite Mossella. Oisko Kgb lahjoittanut sen?

        Kekkuli mainittu, siis kuuluu kepulisaitille.

        Jos et usko, niin lue tämä:


        https://yle.fi/a/3-6638756

        Sylvi Kekkonen oli Helsingissä tunnettu autoilevana naisena

        Rouva Kekkonen sai lahjaksi ensimmäisen länsimaihin tuodun Moskvitsh Eliten

        Tasavallan puolison Mosse on näytteillä Kangasalan Mobiliassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et usko, niin lue tämä:


        https://yle.fi/a/3-6638756

        Sylvi Kekkonen oli Helsingissä tunnettu autoilevana naisena

        Rouva Kekkonen sai lahjaksi ensimmäisen länsimaihin tuodun Moskvitsh Eliten

        Tasavallan puolison Mosse on näytteillä Kangasalan Mobiliassa

        Maksoiko Kekkuli ruplakassasta lahjaverot?


        Kun neuvostoliittolainen Moskvitsh-tehdas toi uuden 408-mallin markkinoille vuonna 1964, auton ulkomaan markkinointi aloitettiin Suomesta. Uudelle mallille annettiin markkinointinimeksi Elite. Oy Konela Ab esitteli Eliten kevätnäyttelyssään vuonna 1965.

        Ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Lahjoituksen päivämääräksi on kirjattu 24.4.1965.

        - Sylvin nähtiin edustavan Suomen eliittiä, Piltz kertoo.
        Mainettaan parempi Mosse

        Moskvitsh Eliteä valmistettiin kahden vuoden aikana kaksi miljoonaa kappaletta. Osittain suuri määrä selittyy vähäisellä muulla tarjonnalla.

        Sylville tuli autoharrastajien mukaan liukuhihnan kolmas Mosse, Ainoa musta auto oli tehty länsimaisia esitteitä varten. Sylvin auto oli ensimmäinen länsimaihin tuotu Mosse. Teknisesti se vastasi edeltäjäänsä, sillä moottori oli samanlainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksoiko Kekkuli ruplakassasta lahjaverot?


        Kun neuvostoliittolainen Moskvitsh-tehdas toi uuden 408-mallin markkinoille vuonna 1964, auton ulkomaan markkinointi aloitettiin Suomesta. Uudelle mallille annettiin markkinointinimeksi Elite. Oy Konela Ab esitteli Eliten kevätnäyttelyssään vuonna 1965.

        Ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Lahjoituksen päivämääräksi on kirjattu 24.4.1965.

        - Sylvin nähtiin edustavan Suomen eliittiä, Piltz kertoo.
        Mainettaan parempi Mosse

        Moskvitsh Eliteä valmistettiin kahden vuoden aikana kaksi miljoonaa kappaletta. Osittain suuri määrä selittyy vähäisellä muulla tarjonnalla.

        Sylville tuli autoharrastajien mukaan liukuhihnan kolmas Mosse, Ainoa musta auto oli tehty länsimaisia esitteitä varten. Sylvin auto oli ensimmäinen länsimaihin tuotu Mosse. Teknisesti se vastasi edeltäjäänsä, sillä moottori oli samanlainen.

        Huomenta Munakarva! Aikaisin aloitit. HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksoiko Kekkuli ruplakassasta lahjaverot?


        Kun neuvostoliittolainen Moskvitsh-tehdas toi uuden 408-mallin markkinoille vuonna 1964, auton ulkomaan markkinointi aloitettiin Suomesta. Uudelle mallille annettiin markkinointinimeksi Elite. Oy Konela Ab esitteli Eliten kevätnäyttelyssään vuonna 1965.

        Ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Lahjoituksen päivämääräksi on kirjattu 24.4.1965.

        - Sylvin nähtiin edustavan Suomen eliittiä, Piltz kertoo.
        Mainettaan parempi Mosse

        Moskvitsh Eliteä valmistettiin kahden vuoden aikana kaksi miljoonaa kappaletta. Osittain suuri määrä selittyy vähäisellä muulla tarjonnalla.

        Sylville tuli autoharrastajien mukaan liukuhihnan kolmas Mosse, Ainoa musta auto oli tehty länsimaisia esitteitä varten. Sylvin auto oli ensimmäinen länsimaihin tuotu Mosse. Teknisesti se vastasi edeltäjäänsä, sillä moottori oli samanlainen.

        Ei maksanut, Korsimo toi ne salassa veroviranomaisilta ja haki lisää Tehtaankadulta selkärepussaan. Sylvi sai kovaa kyytiä venäläisiltä Elitessään. Siinä oli lisävarusteena mikrofoni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksoiko Kekkuli ruplakassasta lahjaverot?


        Kun neuvostoliittolainen Moskvitsh-tehdas toi uuden 408-mallin markkinoille vuonna 1964, auton ulkomaan markkinointi aloitettiin Suomesta. Uudelle mallille annettiin markkinointinimeksi Elite. Oy Konela Ab esitteli Eliten kevätnäyttelyssään vuonna 1965.

        Ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Lahjoituksen päivämääräksi on kirjattu 24.4.1965.

        - Sylvin nähtiin edustavan Suomen eliittiä, Piltz kertoo.
        Mainettaan parempi Mosse

        Moskvitsh Eliteä valmistettiin kahden vuoden aikana kaksi miljoonaa kappaletta. Osittain suuri määrä selittyy vähäisellä muulla tarjonnalla.

        Sylville tuli autoharrastajien mukaan liukuhihnan kolmas Mosse, Ainoa musta auto oli tehty länsimaisia esitteitä varten. Sylvin auto oli ensimmäinen länsimaihin tuotu Mosse. Teknisesti se vastasi edeltäjäänsä, sillä moottori oli samanlainen.

        Deluxe mallissa oli listoja enemmän, siitä ilosta sai maksaa rutkasti lisää. Konela mainosti aikoinaan näitä romuja: Liity Eliittiin, presidentin puolisokin ajaa Elitellä! Tosin unohtivat kertoa, että ilmaisella ja ei maksanut Sylvi autoedustaan veroa. Tyypillinen maalaisliittolainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta Munakarva! Aikaisin aloitit. HO HOO, HO HOO!

        On minulla nekin vielä tallella ja ei ole harmaita... himottaako 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et usko, niin lue tämä:


        https://yle.fi/a/3-6638756

        Sylvi Kekkonen oli Helsingissä tunnettu autoilevana naisena

        Rouva Kekkonen sai lahjaksi ensimmäisen länsimaihin tuodun Moskvitsh Eliten

        Tasavallan puolison Mosse on näytteillä Kangasalan Mobiliassa

        Sylvi Kekkonen ei Mossella kuitenkaan ajanut. Hän arvosti enemmän länsiautoja:

        "Ensimmäinen Suomeen tuotu Elite luovutettiin rouva Sylvi Kekkoselle. Hallitusneuvos Matti Kekkosen mukaan hänen äitinsä ei kuitenkaan käyttänyt autoa, vaan antoi sen tasavallan presidentin kanslian käyttöön. Myöhemmin tuo Elite oli opetusautona Kainuun ammattioppilaitoksessa Kajaanissa, kunnes se siirtyi tieliikennemuseo Mobilian kokoelmiin vuonna 1992."

        https://urly.fi/3IXT


      • Ookko vähän tyhmä?


    • Anonyymi

      Moskova-kortilla mtk-ml-kepu pelasi itselleen valtavat, vastikkeettomat ja kansantalouden kestokyvyn ylittävät maataloustukiaiset. Mosset hajosivat ja neukkula kaatui, mutta poliittisesti sementoidut maataloustukiaiset jäivät tuhoamaan Suomea.

    • Anonyymi

      Deluxe Elitessä oli takalasinlämmitin, että kädet ei jäädy Eliteä työntäessä. Siperiassa sitä mallia myytiin kuin häkää ja markkinat oli kuumat.

    • Anonyymi

      Mutta persutrolli, lakot unohtui.

      Niin ja kommunsitit.

    • Anonyymi

      Me kommunistisen Keskusta-puolueen toverit arvostamme kommunistitovereidemme valmistamia laatutuotteita.

    • Anonyymi

      Viime vuonna Moskvitsch Elite kokoontumisajossa Päijänteen jäällä oli enää yksi itäautoille uskollinen paikalla, niin se aika hoitaa nämäkin ongelmat hitaasti mutta varmasti. Nykyään Eliteä tehdään Kiinassa, samoin Ladaa.

    • Anonyymi

      Suomettuneisuus ja ryssän romut kulki käsi kädessä. Hirveitä vehkeitä, mutta onneksi ryssä romahti.

    • Anonyymi

      Saivat venäjällä Eliten kulkemaan yli 200 km tunnissa, MI-8 helikopterista.

    • Anonyymi

      Littumaassa rakastettiin Ladaa ja Eliteä, tasaisella oli hyvä päästellä 9,7 litraa satasella!

    • Anonyymi

      Puolustusvoimat kävi aina salaa hinaamassa Kekkosen levinneen Eliten ja taas ylistettiin ylivertaista venäläisten tekniikkaa! Elite pelaa kuin pers´tärryytin, venäläinen pers´tärryytin.

    • Anonyymi

      Nämä ryssän hilavitkuttimet on hulvattoman hauskoja romuja! Koko venäjä on suuri Bonk-Industry näyttely.

    • Anonyymi

      Elitestä ei tullut niin hyvä matikkapyydystä kuin Ladasta.

    • Anonyymi

      Tietämättömänä asiasta, niin kuuluiko Eliteen edes lisävarusteena radio eli takasiko valmistaja, että ajellessa pystyi samalla kuuntelemaan Neuvostoliiton propagandaa?

      • Anonyymi

        Muistaakseni dokumentissa mainittiin, että radion sai lisävarusteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni dokumentissa mainittiin, että radion sai lisävarusteena.

        Mutta siitä radiosta taisi kuulla vain Neuvostoliiton kanavia


    • Anonyymi

      Niihin aikoihin, oli kulutus tuotteet aika vaatimattomia, ja palkat kehnoja. Ostovoimaa vain ei ollut. - Siksi halvat tuotteet, kuten nykyäänkin oli se suuri kulutuskohde.
      - - Noin omana kokemuksena esim. mopon hankinta oli jo suuri ostos huonoilla palkoilla.
      --Suomi saatiin pyörilleen mopolla, sitten edullisemmilla itä-autoilla.
      Ja oli sen aikaiset monet euro-autotkin aika heikkoja, renu, fiat, austin,, jne..
      Melko vaatimatonta kalustoa oli.. ja on nykyäänkin.
      - Tässä lyhyt video, Suomi Pyörilleen, kuvaa hieman kehitystä;
      https://youtu.be/rs76HMHfD1U?si=fzIK_zY1CEPy04G-

    • Anonyymi

      Tuosta on noin 60 vuotta ja tekniikka on noista ajoista kehittynyt paljon. Mosse oli oman aikansa edullisin tuon kokoluokan nykyaikainen auto.

      Täytyy kertoa muistikuva 70-luvun alusta. Odotimme erästä perhettä vierailulle, mutta heitä ei kuulunut sovittuun aikaan. Tiesimme, että olivat liikkeellä Moskvits Elitellä. Lopulta saapuivat paikalle ja perheenpää totesi: "olen sillä ajanut melkein 30 000 ja vasta nyt jätti tien päälle". Isäni jätti mainitsematta, että omalla Toyotallamme oli ajettu jo reilut 100 000 km ilman ongelmia.

      • Anonyymi

        Korjasiko Mossensa itse tien päällä? Neukkuautoissahan oli vakiovarusteena mittava työkalupakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjasiko Mossensa itse tien päällä? Neukkuautoissahan oli vakiovarusteena mittava työkalupakki.

        Tuosta tapauksesta pitää mainita, että auto oli jäänyt reilun kilometrin päähän ja kuski oli yrittänyt keksiä vikaa muttei ollut löytänyt. Perhe tuli siis jalan loppumatkan.


    • Anonyymi

      Mutta noillakin vain ajettiin ja siirryttiin pisteestä A pisteeseen B.
      Silloin ei ajankuvaan kuulunut teinix kaasuttelut

    • Anonyymi

      Vieläkin naurattaa tuo Mosse vouhotus, oli se surkeaa aikaa, mutta hauskaa näillä ryssän romuilla.

    • Anonyymi

      Elite tehtiin siksi, kun Volgan autokompinaatti väitti keksineensä maailman huonoimman auton, Mossen kaveri hermostui ja kehuvat panevansa paremmaksi ja rakensivat vielä huonomman auton eli Eliten. Nauru maistui Mossen iskurityöläisille, kun Elite valittiin maailman huonoimmaksi autoksi.

    • Anonyymi

      Valtion virastojen autot olivat kaikki joko Saabeja tai Elitejä. Poliisille hankittiin enimmäkseen Saabeja, mutta hitaamman vauhdin virastoille Elitejä, koska Neuvostoliitto vaati, että Suomi tuo sieltä muutakin kuin öljyä.

    • Anonyymi

      Voi helekutti noita ryssän romuja, vielä autona kehtasivat tuotakin myydä. Maataloustyökone se oli.

    • Anonyymi
      UUSI

      Vieläkin naurattaa tuota Eliten esittely! Uuden Lada Niva Sportin esittely on samaa tasoa ja yhä hauska. Putler ajaa sillä ilman paitaa rinnat riippuen ja surullinen katse silmissä maastossa moskovan keskustassa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Lada Niva Sport😂😂😂😂😂😂 etsi nimestä viisi virhettä!!!

    • Anonyymi
      UUSI

      Kaikkea ne keksii, zinkkiämpäristä tekivät alumiinifolion avulla valojen umpiot!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      94
      2103
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      14
      1711
    3. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      99
      1708
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      93
      1336
    5. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1176
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      173
      1125
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      916
    8. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      56
      896
    9. Se hetki kun

      Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      890
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      123
      858
    Aihe