Auton lämmitys näyttää vievän sähköä pakkasilla 5 - jopa 10 kW. Melkoinen lukema, johan tuolla lämpiää keskikokoinen omakotitalo.
Siksi tosiaan ajatuksissa laittaa Webasto tai Eberi sähköautoon. Siis esim. Webasto Air Top Evo 40 tai tehokkaampi Evo 55
https://www.webastoasennus.fi/webaston-asennus/webasto-ilmalammittimet/
Saisi kulutuslukemat varmaan lähelle kesäkulutusta, eikä tippuisi range talvellakaan niin totaalisesti.
Ajatuksia ja maahdollisia kokemuksia kenelläkään?
Webasto sähköautoon
29
298
Vastaukset
- Anonyymi
Anteeksi kielenkäyttöni, mutta: Senkin ääliö, webasto toimii polttoaineella. Ajattelitko laittaa sähköautoon bensatankin ja moottorinkin?
- Anonyymi
Irtosäiliön, senkin ääliö 😊 Bensaa en ajatellut, vaan dieseliä = polttoöljyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtosäiliön, senkin ääliö 😊 Bensaa en ajatellut, vaan dieseliä = polttoöljyä.
Lämmitä sähköllä piuhan varassa sitten pue pilkkihaalari päälle kun lähdet ajamaan, näin pääset helpoiten
Jos laittaa webaston pitää olla 12v akku, jota latailla aina välillä,
- Anonyymi
Asennuksineen ei tuu ikinä maksaan itteensä takasi. Lämmitä auto piuhanpääs niin akkua ei mene kuin ylläpitoon.
- Anonyymi
No ei se uusi sähköautokaan maksa ikinä itteensä takasi. Ja hyvin tässä sähkiksessä tarkenee, menee vaan sähköä tolkuttomasti pelkkään lämmitykseen.
- Anonyymi
Joku muukin on miettinyt, ehkä asentanutkin?
https://www.kahaviesti.fi/webastolla-pidempi-ajosade-sahkoautolle/ - Anonyymi
Webasto vie polttoainetta noin 1,5 litraa tunnissa, eli löpölläkin se se maksaa 2€ luokkaa. Sähköllä lämmität tuon tunnin halvemmalla, eikä tarvitse rakennella mitään, saati tapella Trafin kanssa löpön käytöstä autossa.
- Anonyymi
Webasto vie ~½ litraa tunnissa ja löpöä saa käyttää lämmitykseen ihan missä vaan. Kyse ei ollut kustannuksista, vaan sähköauton pakkasilla totaalisesti tippuvasta rangesta.
- Anonyymi
Sähkö on halpaa ja siksi sitä kannataa käyttää myös lämmitykseen.
- Anonyymi
Saat autoosi kaksi murhekryyniä lisää: Iso 12 voltin lyijyakku, diesel-säiliön tankkaussotkuineen ja polttoainepumppu Webastoa varten ja itse Webasto tietenkin ja bonarille dieselinkäryinen auto. Googlaapas vähän miten paljon ihmisillä on ongelmia Webastojen kanssa - erityisesti diesel-mallien kanssa. Ota edes bensiinimalli, mutta mieluummin älä ota mitään.
Auton sisätilahan lämpenee aika pienellä energiamäärällä, mutta toki ajan kanssa lämpöä vuotaa ulos ja energiaa saa hukkattua. Mitä lyhyemmässä ajassa auton saa lämpimäksi eli mitä suuremmalla lämmitysteholla sitä pienemmällä energiamäärällä selviää.- Anonyymi
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Siis esim. 10 kW = 10 x 1000 W sähköpattereita
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Voi pyhä yksinkertaisuus, älä ääliö selitä omakotitalon lämmitysenergiaa ja huipputehoa toisiinsa. Keskiverto okt vie 3,5 kw/ tunti 70 kwh.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Miten ääliö pitää ihmisen olla, että edes kehtaa kirjoitella tuollaista. Ellei sitten oikeasti kuvittele olevansa jonkin asteinen Essobesserwisswisseri.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Näin varmaan on, kun pitää autoa lämpimänä yhtä kyytiä läpi vuoden. :D
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus, älä ääliö selitä omakotitalon lämmitysenergiaa ja huipputehoa toisiinsa. Keskiverto okt vie 3,5 kw/ tunti 70 kwh.
Riippuu keleistä talon koosta. Meillä menee -25 lukemilla n. 5 kW / tunti (suora sähkölämmitys).
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu keleistä talon koosta. Meillä menee -25 lukemilla n. 5 kW / tunti (suora sähkölämmitys).
Ihan linjassa talo ja sähkölaskut. Viime talvi 10 pakkasastetta ja 2,5 kw keskimäärin/ h 20 astetta 4 kwn paikkeilla. Rahassa. 350€ ja 600€.
- Anonyymi
Osta Uniper Tuppuraiselta ( sdp )
saat sen eurolla
on sähköä sulle
sdp
sdp- saat sähköä voit paistaa lettua- AnonyymiUUSI
Taas Persu kertoo tyhmyydestään avoimesti.
- Anonyymi
Kun siinä sähköautossa on riittävän iso akku ja erittäin energiatehokas ilmalämpöpumppuun pohjautuva lämmitystekniikka ei sitä sähkönkulutusta pahemmin huomaa esilämmityksessä. Auto on lämmin ja lasit sulat pakkasella todella nopeasti. Samaan nautintoa ja kätevyyttä ei koe polttomoottoriautolla. Jos ajaa jollain vanhalla sähköautolla niin varmaan sähköa kuluu aivan eri lailla.
- AnonyymiUUSI
Kyse ei ole esilämmityksestä vaan ajaessa lämmitykseen kuluvasta sähköstä.
Kulutus tänään 120 km mökkireissulla ~20 kWh/100 km, lämpöä oli +1 aste. Sama reissu pari viikkoa sitten, kulutus ~30 kWh/100 km, pakkasta oli -23.
Auto oli piuhan päässä niin mökillä, kuin kotonakin ja parinkymmenen minuutin esilämmitykset hoituivat verkkosähköllä
Lämmitys haukkaa sähköä julmetusti ja vaikuttaa toimintamatkaan mielestäni (liian) paljon. - AnonyymiUUSI
Lämpöpumput säästävät energiaa, mutta niiden hyötysuhde pienenee pakkasen kiristyessä. Siksi myös lämpöpumpulla varustetuissa sähköautoissa joudutaan kovilla pakkasilla turvautumaan lämmitysvastukseen = range pienenee huomattavasti.
- Anonyymi
On ollu:
” Climate control in the passenger compartment takes place via a bio-ethanol powered heater fitted in all cars. The car's ethanol tank can carry 14.5 litres of bio-ethanol. The filler cap is located where the fuel filler cap is located in a conventional Volvo C30.”
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/37345 - Anonyymi
Yritäpäs ressukka aivan ensimmäiseksi ymmärtää tehon (kW) ja energiankulutuksen (kWh) ero.
Sen jälkeen voit siirtyä (itsellesi) vaikeampien asioiden pohdintaan.- AnonyymiUUSI
Hyvin sanottu.
Hauskoja nämä kateelliset hönöt jotka eivät edes ymmärrä perusasioita ja pitävät isoa meteliä jostain numeroista mitkä ovat heille mystiikkaa. - AnonyymiUUSI
Ressukalla menee samaan kasaan tehot, energiat, prosentit ja promilet.
- AnonyymiUUSI
Ei kovin kauan n. 15 minuuttia. Hiukan lyhyemmän ajan, kuin 6kw kiuas saunomisen aikana. 50 c.
- AnonyymiUUSI
Essobesserwisserin kannattaa miettiä miksi sähköautoon ei laiteta 6 kw:n sähkövastusta. Tunnettua on, että vastus toimii 100% hyötysuhteella. Miksi siis laittaa 6Kw ilmalämpöpumppu, se tosin kesällä toimii viilentäjänä, besserin ei tarvitse kesällä pitää päätä ulkona ikkunasta, kuten sarjakuvakoira. Voisi katsella vähäpukeisia naisia kieli pitkällä kirjaimellisesti. Menkääpä oikein porukalla sinne peräkylän Shellille miettimään, kertokaa muillekin uudesta termofysiikasta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Essobesserwisserin kannattaa miettiä miksi sähköautoon ei laiteta 6 kw:n sähkövastusta. Tunnettua on, että vastus toimii 100% hyötysuhteella. Miksi siis laittaa 6Kw ilmalämpöpumppu, se tosin kesällä toimii viilentäjänä, besserin ei tarvitse kesällä pitää päätä ulkona ikkunasta, kuten sarjakuvakoira. Voisi katsella vähäpukeisia naisia kieli pitkällä kirjaimellisesti. Menkääpä oikein porukalla sinne peräkylän Shellille miettimään, kertokaa muillekin uudesta termofysiikasta.
Kaikissa sähköautoissa ei ole (lämmitys)ilppiä, vaan lämmitys hoidetaan perinteisellä vastuksella. Joissain Tesloissa ilmalämpöpumppu ei tunnu kestävän Suomen olosuhteita, näin olen ainakin lukenut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594703
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2133241- 1143061
- 482894
- 232558
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2482003- 1081872
- 361865