Auton lämmitys näyttää vievän sähköä pakkasilla 5 - jopa 10 kW. Melkoinen lukema, johan tuolla lämpiää keskikokoinen omakotitalo.
Siksi tosiaan ajatuksissa laittaa Webasto tai Eberi sähköautoon. Siis esim. Webasto Air Top Evo 40 tai tehokkaampi Evo 55
https://www.webastoasennus.fi/webaston-asennus/webasto-ilmalammittimet/
Saisi kulutuslukemat varmaan lähelle kesäkulutusta, eikä tippuisi range talvellakaan niin totaalisesti.
Ajatuksia ja maahdollisia kokemuksia kenelläkään?
Webasto sähköautoon
50
640
Vastaukset
- Anonyymi
Anteeksi kielenkäyttöni, mutta: Senkin ääliö, webasto toimii polttoaineella. Ajattelitko laittaa sähköautoon bensatankin ja moottorinkin?
- Anonyymi
Irtosäiliön, senkin ääliö 😊 Bensaa en ajatellut, vaan dieseliä = polttoöljyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtosäiliön, senkin ääliö 😊 Bensaa en ajatellut, vaan dieseliä = polttoöljyä.
Lämmitä sähköllä piuhan varassa sitten pue pilkkihaalari päälle kun lähdet ajamaan, näin pääset helpoiten
Jos laittaa webaston pitää olla 12v akku, jota latailla aina välillä,
- Anonyymi
Asennuksineen ei tuu ikinä maksaan itteensä takasi. Lämmitä auto piuhanpääs niin akkua ei mene kuin ylläpitoon.
- Anonyymi
No ei se uusi sähköautokaan maksa ikinä itteensä takasi. Ja hyvin tässä sähkiksessä tarkenee, menee vaan sähköä tolkuttomasti pelkkään lämmitykseen.
- Anonyymi
Joku muukin on miettinyt, ehkä asentanutkin?
https://www.kahaviesti.fi/webastolla-pidempi-ajosade-sahkoautolle/ - Anonyymi
Webasto vie polttoainetta noin 1,5 litraa tunnissa, eli löpölläkin se se maksaa 2€ luokkaa. Sähköllä lämmität tuon tunnin halvemmalla, eikä tarvitse rakennella mitään, saati tapella Trafin kanssa löpön käytöstä autossa.
- Anonyymi
Webasto vie ~½ litraa tunnissa ja löpöä saa käyttää lämmitykseen ihan missä vaan. Kyse ei ollut kustannuksista, vaan sähköauton pakkasilla totaalisesti tippuvasta rangesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Webasto vie ~½ litraa tunnissa ja löpöä saa käyttää lämmitykseen ihan missä vaan. Kyse ei ollut kustannuksista, vaan sähköauton pakkasilla totaalisesti tippuvasta rangesta.
Kyllä se Webadto vei minulla litran tunnissa, tai vähän ylikin. Toki, onhan noita myynnissä eri tehoisina. Omallani ainakin lämpeni hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se Webadto vei minulla litran tunnissa, tai vähän ylikin. Toki, onhan noita myynnissä eri tehoisina. Omallani ainakin lämpeni hyvin.
Jos esitteeseen on uskominen, niin Webaston ilmalämmittien kulutus olisi:
2 kW malli 0,13 – 0,27 l/h, 3,5 kW 0,16 – 0,37 ja 5 kW 0,16 – 0,52 l/h
- Anonyymi
Sähkö on halpaa ja siksi sitä kannataa käyttää myös lämmitykseen.
- Anonyymi
Saat autoosi kaksi murhekryyniä lisää: Iso 12 voltin lyijyakku, diesel-säiliön tankkaussotkuineen ja polttoainepumppu Webastoa varten ja itse Webasto tietenkin ja bonarille dieselinkäryinen auto. Googlaapas vähän miten paljon ihmisillä on ongelmia Webastojen kanssa - erityisesti diesel-mallien kanssa. Ota edes bensiinimalli, mutta mieluummin älä ota mitään.
Auton sisätilahan lämpenee aika pienellä energiamäärällä, mutta toki ajan kanssa lämpöä vuotaa ulos ja energiaa saa hukkattua. Mitä lyhyemmässä ajassa auton saa lämpimäksi eli mitä suuremmalla lämmitysteholla sitä pienemmällä energiamäärällä selviää.- Anonyymi
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Siis esim. 10 kW = 10 x 1000 W sähköpattereita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Voi pyhä yksinkertaisuus, älä ääliö selitä omakotitalon lämmitysenergiaa ja huipputehoa toisiinsa. Keskiverto okt vie 3,5 kw/ tunti 70 kwh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Miten ääliö pitää ihmisen olla, että edes kehtaa kirjoitella tuollaista. Ellei sitten oikeasti kuvittele olevansa jonkin asteinen Essobesserwisswisseri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, vai lämpiää auto piellä energiamäärällä. Auton lämmitys vie yhtä paljon energiaa kuin keskiverto omakotitalon lämmitys.
Webastoja ja Ebereitä minulla on ollut jo vuosikymmenet bensa- ja dieselautoissa ilman isompia ongelmia. Webasto ei käryä, diesel säiliö ei haise, eikä tankkauskaan aiheuta sotkua kuin tumpeloille. Se 12 v akkukin löytyy jokaisesta sähköautosta.
Lähinnä kokemuksia olisin kaivannut...Näin varmaan on, kun pitää autoa lämpimänä yhtä kyytiä läpi vuoden. :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus, älä ääliö selitä omakotitalon lämmitysenergiaa ja huipputehoa toisiinsa. Keskiverto okt vie 3,5 kw/ tunti 70 kwh.
Riippuu keleistä talon koosta. Meillä menee -25 lukemilla n. 5 kW / tunti (suora sähkölämmitys).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu keleistä talon koosta. Meillä menee -25 lukemilla n. 5 kW / tunti (suora sähkölämmitys).
Ihan linjassa talo ja sähkölaskut. Viime talvi 10 pakkasastetta ja 2,5 kw keskimäärin/ h 20 astetta 4 kwn paikkeilla. Rahassa. 350€ ja 600€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus, älä ääliö selitä omakotitalon lämmitysenergiaa ja huipputehoa toisiinsa. Keskiverto okt vie 3,5 kw/ tunti 70 kwh.
-15-25 kelit, niin sähköauto tarvitsee vähintään tuon 3,5 kWh tehon pelkkään lämmitykseen. Tai paremminkin matkustajat tarvitsevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-15-25 kelit, niin sähköauto tarvitsee vähintään tuon 3,5 kWh tehon pelkkään lämmitykseen. Tai paremminkin matkustajat tarvitsevat.
3,5 kW ei riitä -25 pakkasilla yhdenkään sähköauton lämmitykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus, älä ääliö selitä omakotitalon lämmitysenergiaa ja huipputehoa toisiinsa. Keskiverto okt vie 3,5 kw/ tunti 70 kwh.
Jos talon lämmitys vie esmes 3,5 kw tunnissa ja sähkiksen lämmitys saman 3,5 kw tunnissa, niin kulutuksia voi minunkin mielestä sanoa saman suuruiseksi.
- Anonyymi
Osta Uniper Tuppuraiselta ( sdp )
saat sen eurolla
on sähköä sulle
sdp
sdp- saat sähköä voit paistaa lettua- Anonyymi
Taas Persu kertoo tyhmyydestään avoimesti.
- Anonyymi
Kun siinä sähköautossa on riittävän iso akku ja erittäin energiatehokas ilmalämpöpumppuun pohjautuva lämmitystekniikka ei sitä sähkönkulutusta pahemmin huomaa esilämmityksessä. Auto on lämmin ja lasit sulat pakkasella todella nopeasti. Samaan nautintoa ja kätevyyttä ei koe polttomoottoriautolla. Jos ajaa jollain vanhalla sähköautolla niin varmaan sähköa kuluu aivan eri lailla.
- Anonyymi
Kyse ei ole esilämmityksestä vaan ajaessa lämmitykseen kuluvasta sähköstä.
Kulutus tänään 120 km mökkireissulla ~20 kWh/100 km, lämpöä oli +1 aste. Sama reissu pari viikkoa sitten, kulutus ~30 kWh/100 km, pakkasta oli -23.
Auto oli piuhan päässä niin mökillä, kuin kotonakin ja parinkymmenen minuutin esilämmitykset hoituivat verkkosähköllä
Lämmitys haukkaa sähköä julmetusti ja vaikuttaa toimintamatkaan mielestäni (liian) paljon. - Anonyymi
Lämpöpumput säästävät energiaa, mutta niiden hyötysuhde pienenee pakkasen kiristyessä. Siksi myös lämpöpumpulla varustetuissa sähköautoissa joudutaan kovilla pakkasilla turvautumaan lämmitysvastukseen = range pienenee huomattavasti.
- Anonyymi
On ollu:
” Climate control in the passenger compartment takes place via a bio-ethanol powered heater fitted in all cars. The car's ethanol tank can carry 14.5 litres of bio-ethanol. The filler cap is located where the fuel filler cap is located in a conventional Volvo C30.”
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/37345 - Anonyymi
Yritäpäs ressukka aivan ensimmäiseksi ymmärtää tehon (kW) ja energiankulutuksen (kWh) ero.
Sen jälkeen voit siirtyä (itsellesi) vaikeampien asioiden pohdintaan.- Anonyymi
Hyvin sanottu.
Hauskoja nämä kateelliset hönöt jotka eivät edes ymmärrä perusasioita ja pitävät isoa meteliä jostain numeroista mitkä ovat heille mystiikkaa. - Anonyymi
Ressukalla menee samaan kasaan tehot, energiat, prosentit ja promilet.
- Anonyymi
Ei kovin kauan n. 15 minuuttia. Hiukan lyhyemmän ajan, kuin 6kw kiuas saunomisen aikana. 50 c.
- Anonyymi
Essobesserwisserin kannattaa miettiä miksi sähköautoon ei laiteta 6 kw:n sähkövastusta. Tunnettua on, että vastus toimii 100% hyötysuhteella. Miksi siis laittaa 6Kw ilmalämpöpumppu, se tosin kesällä toimii viilentäjänä, besserin ei tarvitse kesällä pitää päätä ulkona ikkunasta, kuten sarjakuvakoira. Voisi katsella vähäpukeisia naisia kieli pitkällä kirjaimellisesti. Menkääpä oikein porukalla sinne peräkylän Shellille miettimään, kertokaa muillekin uudesta termofysiikasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Essobesserwisserin kannattaa miettiä miksi sähköautoon ei laiteta 6 kw:n sähkövastusta. Tunnettua on, että vastus toimii 100% hyötysuhteella. Miksi siis laittaa 6Kw ilmalämpöpumppu, se tosin kesällä toimii viilentäjänä, besserin ei tarvitse kesällä pitää päätä ulkona ikkunasta, kuten sarjakuvakoira. Voisi katsella vähäpukeisia naisia kieli pitkällä kirjaimellisesti. Menkääpä oikein porukalla sinne peräkylän Shellille miettimään, kertokaa muillekin uudesta termofysiikasta.
Kaikissa sähköautoissa ei ole (lämmitys)ilppiä, vaan lämmitys hoidetaan perinteisellä vastuksella. Joissain Tesloissa ilmalämpöpumppu ei tunnu kestävän Suomen olosuhteita, näin olen ainakin lukenut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Essobesserwisserin kannattaa miettiä miksi sähköautoon ei laiteta 6 kw:n sähkövastusta. Tunnettua on, että vastus toimii 100% hyötysuhteella. Miksi siis laittaa 6Kw ilmalämpöpumppu, se tosin kesällä toimii viilentäjänä, besserin ei tarvitse kesällä pitää päätä ulkona ikkunasta, kuten sarjakuvakoira. Voisi katsella vähäpukeisia naisia kieli pitkällä kirjaimellisesti. Menkääpä oikein porukalla sinne peräkylän Shellille miettimään, kertokaa muillekin uudesta termofysiikasta.
Ilmapämpöpumpun teho hiipuu sitä mukaa kun kelit kylmenevät. Siksi sähköautoissa on myös julmetusti virtaa kuluttava isotehoinen sähkövastus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Essobesserwisserin kannattaa miettiä miksi sähköautoon ei laiteta 6 kw:n sähkövastusta. Tunnettua on, että vastus toimii 100% hyötysuhteella. Miksi siis laittaa 6Kw ilmalämpöpumppu, se tosin kesällä toimii viilentäjänä, besserin ei tarvitse kesällä pitää päätä ulkona ikkunasta, kuten sarjakuvakoira. Voisi katsella vähäpukeisia naisia kieli pitkällä kirjaimellisesti. Menkääpä oikein porukalla sinne peräkylän Shellille miettimään, kertokaa muillekin uudesta termofysiikasta.
Pane se Tokmannin pilkkihaalari päälle kun lähdet ajamaan sähköautolla kovassa pakkasessa, jos auto sippaa on jo riitävästi päällä hinuria odotellessa
- Anonyymi
Asteita voi vähentää, jos vaatetus on kunnossa.
- Anonyymi
Jep. Pilkkihaalarit, kavareuhka, rukkaset ja huopatossut ovatkin mitä mukavimmat autoiluvarusteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Pilkkihaalarit, kavareuhka, rukkaset ja huopatossut ovatkin mitä mukavimmat autoiluvarusteet.
Vielä kintaat rukkasiin
- Anonyymi
Aikoinaan minulla oli vanhan mallinen 2kW sisätilan lämmitin ilman termostaattia, ja jo sillä sai autosta melkein saunan.
10 kW auton lämmitykseen on aika uskomaton teho, saunakin lämpenee pienemmällä.- Anonyymi
Joo, mutta missä ajassa sillä 2 kW:n lämmittimellä saa autosta lämpimän (jos lähtölämpötila on nyt vaikka -20 pakkasta), on toinen juttu.
Lisäksi ajossa viiman jäähdyttävä vaikutus on huomattava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta missä ajassa sillä 2 kW:n lämmittimellä saa autosta lämpimän (jos lähtölämpötila on nyt vaikka -20 pakkasta), on toinen juttu.
Lisäksi ajossa viiman jäähdyttävä vaikutus on huomattava.Mikä estää laittamasta lämpöpuhallinta kabiiniin? Defan saa muutamalla kympillä ja kyllä ne on ohjaamon muutaman kuution ilmatilan hyvin lämmittäneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä estää laittamasta lämpöpuhallinta kabiiniin? Defan saa muutamalla kympillä ja kyllä ne on ohjaamon muutaman kuution ilmatilan hyvin lämmittäneet.
Muutaman kympin lämpöpuhallin? Siis miten käyttäisit sellaista ajaessa ja mitä hyötyä siitä olisi sähköautossa edes esilämmitykseen? Ainakin meidän sähköauto lämpiää ilman lisälämmittimiä, mutta kovilla pakkasilla AJAESSA lämmitykseen kuluu melkoisesti AKKUenergiaa.
- Anonyymi
Saka.fi sivuilta kopioitua, omat kokemukset ovat samat:
"Otetaan esimerkiksi kuvitteellinen sähköauto, jossa on 80 kWh:n käytettävä akkukapasiteetti. Kesällä matkaa ajaessa kulutus on 18 kWh/100 km, jolloin kantama on noin 440 km. Talvella yli 20 asteen pakkasilla kulutus voikin nousta yli 30 kWh:n, jolloin kantama tipahtaa noin 260 kilometriin tai sen alle." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saka.fi sivuilta kopioitua, omat kokemukset ovat samat:
"Otetaan esimerkiksi kuvitteellinen sähköauto, jossa on 80 kWh:n käytettävä akkukapasiteetti. Kesällä matkaa ajaessa kulutus on 18 kWh/100 km, jolloin kantama on noin 440 km. Talvella yli 20 asteen pakkasilla kulutus voikin nousta yli 30 kWh:n, jolloin kantama tipahtaa noin 260 kilometriin tai sen alle."Lämmitetäänkö ajaessa myös sähköauton akustoa? Se voisi selittää pienen? osan isosta sähkönkulutuksesta pakkasella.
- Anonyymi
Ei matkustamoa kannata lämmittää kohtuuttoman lämpimäksi millään lämmittimellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei matkustamoa kannata lämmittää kohtuuttoman lämpimäksi millään lämmittimellä.
Diiselillä voi ajaa t-paidassa Helsingistä Ouluun yhtä kyytiä 30 asteen pakkasessa ilman latailua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diiselillä voi ajaa t-paidassa Helsingistä Ouluun yhtä kyytiä 30 asteen pakkasessa ilman latailua
Niin voi, siksi meillä onkin sähkö- ja dieselautot.
- Anonyymi
Osta sähkölämmitteiset vaatteet 12v..hanskat,takki,kengät,lämpöphjalliset ..näihin 12v oma akku ja lisäksi itsestään lämpiävät pussit olkapäille ja kenkiin .
Kyllä tarkenee...susiturkin voi vielä laittaa lisäksi jos ei noilla tarkene..- Anonyymi
ja heiniä kenkiin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844