Ihmiset, jotka ihmettelevät hybridi-Tojotan pientä 12 V akkua ja haluaisivat siihen isomman käynnist

Anonyymi-ap

Ihmiset, jotka ihmettelevät hybridi-Tojotan pientä 12 V akkua ja haluaisivat siihen isomman käynnistysakun, eivät ollenkaan ymmärrä hybridi-Tojotan hienoa toimintaideaa. Hybridi-Tojota ei tarvitse ollenkaan satoja ampeereita antavaa 12 V käynnistysakkua, sillä autossa ei ole ollenkaan paljon virtaa tarvitsevaa käynnistysmoottoria. 12 V akku on autossa vai siksi, että se pystyy syottämään tietokoneelle ja käynnistysreleille sähkön, kun virta laitetaan päälle. Virran päällekytkemisen jälkeen auton DC/DC-muuttaja alkaa ladata välittömästi 12 V akkua. Muuttaja ottaa virtansa suurjänniteakusta, jota Tojotassa ei koskaan päästetä tyhjäksi. Polttomoottori käynnistyy sitten omia aikojaan suurjänniteakusta saatavan virran avulla. Hybridi-Tojotan starttaamisessa ei ole ikinä mitään vaikeuksia, sillä ajoakussa kyllä riittää hönkää.
hybridi-Tojotassa
i 12 V:n akun napajännite on aina 14,8 V, kun virta on päällä, joten akku pysyy aina täysin varattuna. Jos joillakin ulkopuolisilla laitteilla akkua kuormitetaan kovasti silloin, kun autossa ei ole virta päällä, niin tietysti 12 V akun varaustila voidaan saada liian alhaiseksi. Tällöin olisi syytä kytkeä autoon virta päälle, jotta DC/DC muuttaja voisi ladata 12 V akkua. Jos ajoakku alkaa silloin liikaa tyhjentyä, niin polttomoottori hyrähtää käyntiin ja alkaa ladata ajoakkua ihan automaattisesti. Kun ajoakussa on taas riittävästi hönkää, niin polttomoottori pysähtyy automaattisesti ja 12 V akun varaus DC/DC muuttajalla voi jatkua häiriöttömästi.

8

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hybridi-Toyotan käytössä kannattaisi muistaa yksi jippo. Jos autolla ajetaan viikossa vain pikkupyrähdyksiä, niin 12 V akun varaustila saattaa mennä liian alhaiseksi. Autossa pitäisi olla virta päällä ainakin tunnin viikossa, niin silloin 12 V akku ehtii varautua tarpeeksi.

      Jos ajoaikaa on viikossa vähemman kuin tunti, niin silloin auto pitää jättää vähäksi aikaa pihalle seisomaan virta päällä, jolloin auto itse lataa 12 V akun automaattisesti täyteen. Jos autolla ajetaan lähes kaikkina päivinä, niin 12 V akun varaustilasta ei tarvitse välittää mitään. Akku pysyy silloin täydessä varauksessa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toyotan systeemi on todella hieno, ja se toimii hyvin varmasti. Ilmeisesti Saksassa ongelmia aiheuttaneissa C-HR-autoissa on ollut eurooppalainen ensiasennusakku, jonka laatu on ollut heikko. Minulla on jo 7 vuotta liikenteessä ollut hybridi-Toyota, eikä siinä ole ollut mitään käynnistysvaikeuksia. 12 V akku on ominaisuuksiltaan kuin uusi, mutta autossani onkin laadukas japanilainen akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan systeemi on todella hieno, ja se toimii hyvin varmasti. Ilmeisesti Saksassa ongelmia aiheuttaneissa C-HR-autoissa on ollut eurooppalainen ensiasennusakku, jonka laatu on ollut heikko. Minulla on jo 7 vuotta liikenteessä ollut hybridi-Toyota, eikä siinä ole ollut mitään käynnistysvaikeuksia. 12 V akku on ominaisuuksiltaan kuin uusi, mutta autossani onkin laadukas japanilainen akku.

        Toyotan hybridit ovat vähän liiankin hienoja. Akkuja ripoteltu ympäri autoa takakonttia ja matkustamoa myöten.

        Minua arveluttaisi laittaa lastani istumaan penkkiin jonka takapuolen alla on suurjänniteakku ym. Voimavirtakaapeleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan hybridit ovat vähän liiankin hienoja. Akkuja ripoteltu ympäri autoa takakonttia ja matkustamoa myöten.

        Minua arveluttaisi laittaa lastani istumaan penkkiin jonka takapuolen alla on suurjänniteakku ym. Voimavirtakaapeleita.

        Tojoissa on vakiovarusteena sähkötuoli jos elämä alkaa tuntua tylsältä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei hybridi-Toyotassa ole mitään suunnittelumokaa 12 V akun latauspiirissä. Jos akku on kunnollinen, niin se kyllä pysyy aina täysin ladattuna, mikäli autolla ajetaan noin 1 tunti viikossa. Normaalissa kotikäytössä autolla tulee aina enemmänkin ajoa.

        Hybridi-Toyota on paras auto starttamaan pakkasessa. Moottori käynnistetään auton suurjännitteisellä ajoakulla, josta ei teho lopu. 12 V akusta otetaan vain pieni käynnistysreleen vetovirta. Kun auton ulko-ovi avataan, niin silloin ABS-jarrujen pumppu ottaa kyllä 12 V akusta hetken melkoisen suurta virtaa, mutta pumpun käyntijakso on suhteellisen lyhyt, joten se ei akkua tyhjennä.


    • Anonyymi

      Saksassa kukaan ei tiedä autojen todellista hinausmäärää. Autonvalmistusmaassa on myös valmistajien hinauspalveluita, joiden määriä tuskin julkaistaan. Eiköhän se ole saksalainen auto tienposkessa Suomessakin, jonka merkin vain voi yrittää arvioida.
      Onko sinunkin autosi kojelaudassa automaattisesti yhdistävä nappula hinauspalveluun?
      Tätä juuri tarkoitin yllä olevalla. Miksi eräissä autoisssa tätä eivät suunnittelijat ole laittaneet omiin autoihinsa? Minä en tuota autoa ostaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7853
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3607
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2605
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe