Miksi monia kriittisiä osia tehdään nykyään muovista?

Anonyymi-ap

Autojen moottoreista varmaan melkein kaikki lohkoa ja kantta lukuun ottamatta ovat nykyään muovia. Taitaa Vagin kaikkien uusien mallien öljypohjatkin viimeisimpänä olla muovia.

Miksi tätä tehdään? Seosmetallinen termarikoppa tai kriittiset metalliset jäähdytykseen liittyvät putket ovat lähes ikuisia, mutta muovista tehdyt vastaavat ovat valmista kauraa muutaman vuoden/100-150tkm kilsan jälkeen.

Eikö valmistajia vain yksinkertaisesti kiinnosta tehdä enää asioita ns. kunnolla? Riittää, että takuuaika plus vähän päälle ja se siitä.

21

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raha ratkaisee.
      Ja siitä kaikki ongelmat alkavat Euroopassa.
      Eu- armahtaa Kiinalaiset hevonvitunpaska- autot
      mukamas päästöjen takia.
      Kommarit ( viher- vasemmistolaiset ) pelaavat suoraan AASIALAISTEN roska- autovalmistajien pussiin.
      Euroopan autovalmistajat joutuvat ongelmiin ja työpaikat katoavat.
      samalla katoavat tulot/ verot joilla esim. Saksa- valtiota ylläpidetään.
      Invaasio vasemmistosta on siis TOSIASIA.
      ---- SOTA ----
      selkokielellä

    • Anonyymi

      Voi tuota tietämättömyyden tuskaa. Muoveista löytyy paljon kestävämpiä ja sitkeimpiä laatuja kuin useat seosmetallit ja muut metallit. Kyse on tietenkin mitoituksesta kuinka osat kestää. Auton painoa yritetään keventää ja käyttää järkeviä materiaaleja. Aina ei onnistuta kerrasta, oli materiaali mitä tahansa, esismekkinä Toyotan diesel koneet joissa kannen pultit irtoilivat kun vaihtoivat valurauta lohkon kevytmetalliin, muilla ei sellaista ole ollut.

      • Anonyymi

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.

        Autoilla ei ole tarkoitus ajella + 20 vuotta ja eipä nuo ilman remontteja liiku ja ihan sama mistä ne osat on tehty siinä vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.

        Tottahan metalli väsyy ja kuluu, pitää vielä ymmärtää kohteet missä mitäkin materiaali voi ja kannataa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan metalli väsyy ja kuluu, pitää vielä ymmärtää kohteet missä mitäkin materiaali voi ja kannataa käyttää.

        No höpöhöpä. Metallinen venttiilikoppa, termarikotelo, jäähdytysputki ei väsy eikä veny, vaan kestää ikuisesti. Muovinen kyllä hapertuu ja haurastuu ja alkaa vuotamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpöhöpä. Metallinen venttiilikoppa, termarikotelo, jäähdytysputki ei väsy eikä veny, vaan kestää ikuisesti. Muovinen kyllä hapertuu ja haurastuu ja alkaa vuotamaan.

        Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.

        No ei se kyllä nykyautoihin ole mikään "helppo homma" toki autosta ja kohteesta riippuen. Monessa autossa saat purkaa puolipäivää konehuonetta, että pääset vikakohteeseen kiinni.

        Toista se on 70-luvun Corollassa, jossa kaikki on kuin tarjottimella, jossa vaikka laturin tai melkein minkä tahansa osan vaihtaa max vartissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.

        Muistuipa mieleen Fordin kokeilu joskus 60 -luvulla. Tehtiin vaihdekepin vaihdelaatikkoon kiinnitysmuhvi muovista. Vaan ei tehty kauaa, koska halkesivat järjestään. Itsekin niitä muutaman kevytmetallisiin vaihdoin...
        Se muovinen osa takaa jonon marmoritiskillä. Tosin saattaa johtaa uusien myynnin laskuunkin pitemmässä juoksussa, mutta pikavoitto on se, joka kauppiasta kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.

        Helppo ja helppo... Vaan mistäs varaosan saat ja mihin hintaan? Sitä metallista kun ei tarvitsisi uusia koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se kyllä nykyautoihin ole mikään "helppo homma" toki autosta ja kohteesta riippuen. Monessa autossa saat purkaa puolipäivää konehuonetta, että pääset vikakohteeseen kiinni.

        Toista se on 70-luvun Corollassa, jossa kaikki on kuin tarjottimella, jossa vaikka laturin tai melkein minkä tahansa osan vaihtaa max vartissa.

        Kyllä minä nuo "vartin remontit" ja -remontoijat tiedän. Yleensä niissä menee ainakin pari tuntia, ei tosin aina. Ja niitten remontoijien kertomalla menetelmällä ei taatusti onnistu!
        On näitä nähty ja kuultu.
        Terv. autonasentaja evp.


    • Anonyymi

      Kauanko auton täytyy kestääkään ?
      Ylimääräisen painon kuskaamista pyritään välttämään. Paljonko sähköautossa
      on ylimäääistä massaa ja miten sitä pyritään välttämään? Suomen valtio maksaa
      1500€ romutuspalkkiota vähintään 10 vuotta vanhasta autosta kun se poistetaan
      liikenteestä lopullisesti. Varaosana voi esim. moottori jatkaa toimintaansa
      muussa autossa tai teollisuuskäytössä mikä tuntuu järkevältä.
      Tuontiauto aiheuttaa negatiivista kauppavajetta valtiolle kun se toisessa
      maassa valmistetaan, maan osassa.

    • Anonyymi

      Puolet kaikesta pumpatusta öljystä menee muualle kuin polttoaineisiin. Kun siirrytään sähköön niin järkevää tunkea muovia joka paikkaan.

      • Anonyymi

        Ja siinäkö se perussyy, hihii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siinäkö se perussyy, hihii?

        Muovi ei ruostu ja sillä saa kevennettyä autoa.


      • Anonyymi

        Sabicin muovikomposiitti käy mainiosti akkukoteloihin.


    • Anonyymi

      Muovin ominaisuudet heikkenevät ajanoloon

      • Anonyymi

        Riippuu muovista ja kauanko sen pitäisi kestää.


    • Anonyymi

      Halpuutus on se syy kuten hipaisunäytötkin joihin tungettu kaikki koska on halpa niin tehdä

      • Anonyymi

        Olen aina miettinyt, että mitä siinä vaiheessa tehdään, kun kosketusnäyttö sanoo itsensä irti 10-20v sisään ja kaikki auton kriittiset toiminnot ovat sen takana? Autohan on tällöin käyttökelvoton, vaikka liikkuisikin eteen ja taakse. Uusi osa valmistajalta maksaa tonneja, jos ylipäätään on enää saatavissa. Korjaaminenkin voi olla hankalaa ja todennäköisesti osa on koodattu auton runkonumeroon, etkä siten saa purkuosaakaan toimimaan.

        Kai nämä on sitten tarkoitettu kertakäyttövehkeiksi siinä missä nykyiset puhelimetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina miettinyt, että mitä siinä vaiheessa tehdään, kun kosketusnäyttö sanoo itsensä irti 10-20v sisään ja kaikki auton kriittiset toiminnot ovat sen takana? Autohan on tällöin käyttökelvoton, vaikka liikkuisikin eteen ja taakse. Uusi osa valmistajalta maksaa tonneja, jos ylipäätään on enää saatavissa. Korjaaminenkin voi olla hankalaa ja todennäköisesti osa on koodattu auton runkonumeroon, etkä siten saa purkuosaakaan toimimaan.

        Kai nämä on sitten tarkoitettu kertakäyttövehkeiksi siinä missä nykyiset puhelimetkin.

        Eiköhän noita näyttöjä saa jo tonneja halvemmalla. Jos auto on liki 20 vuotta vanha, niin saa se jo hajotakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1618
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      67
      1591
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      164
      1370
    4. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      66
      1237
    5. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      279
      1195
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      106
      1191
    7. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      60
      1059
    8. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      61
      1056
    9. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      91
      982
    10. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      57
      960
    Aihe