Miksi monia kriittisiä osia tehdään nykyään muovista?

Anonyymi-ap

Autojen moottoreista varmaan melkein kaikki lohkoa ja kantta lukuun ottamatta ovat nykyään muovia. Taitaa Vagin kaikkien uusien mallien öljypohjatkin viimeisimpänä olla muovia.

Miksi tätä tehdään? Seosmetallinen termarikoppa tai kriittiset metalliset jäähdytykseen liittyvät putket ovat lähes ikuisia, mutta muovista tehdyt vastaavat ovat valmista kauraa muutaman vuoden/100-150tkm kilsan jälkeen.

Eikö valmistajia vain yksinkertaisesti kiinnosta tehdä enää asioita ns. kunnolla? Riittää, että takuuaika plus vähän päälle ja se siitä.

21

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raha ratkaisee.
      Ja siitä kaikki ongelmat alkavat Euroopassa.
      Eu- armahtaa Kiinalaiset hevonvitunpaska- autot
      mukamas päästöjen takia.
      Kommarit ( viher- vasemmistolaiset ) pelaavat suoraan AASIALAISTEN roska- autovalmistajien pussiin.
      Euroopan autovalmistajat joutuvat ongelmiin ja työpaikat katoavat.
      samalla katoavat tulot/ verot joilla esim. Saksa- valtiota ylläpidetään.
      Invaasio vasemmistosta on siis TOSIASIA.
      ---- SOTA ----
      selkokielellä

    • Anonyymi

      Voi tuota tietämättömyyden tuskaa. Muoveista löytyy paljon kestävämpiä ja sitkeimpiä laatuja kuin useat seosmetallit ja muut metallit. Kyse on tietenkin mitoituksesta kuinka osat kestää. Auton painoa yritetään keventää ja käyttää järkeviä materiaaleja. Aina ei onnistuta kerrasta, oli materiaali mitä tahansa, esismekkinä Toyotan diesel koneet joissa kannen pultit irtoilivat kun vaihtoivat valurauta lohkon kevytmetalliin, muilla ei sellaista ole ollut.

      • Anonyymi

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.

        Autoilla ei ole tarkoitus ajella + 20 vuotta ja eipä nuo ilman remontteja liiku ja ihan sama mistä ne osat on tehty siinä vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.

        Tottahan metalli väsyy ja kuluu, pitää vielä ymmärtää kohteet missä mitäkin materiaali voi ja kannataa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan metalli väsyy ja kuluu, pitää vielä ymmärtää kohteet missä mitäkin materiaali voi ja kannataa käyttää.

        No höpöhöpä. Metallinen venttiilikoppa, termarikotelo, jäähdytysputki ei väsy eikä veny, vaan kestää ikuisesti. Muovinen kyllä hapertuu ja haurastuu ja alkaa vuotamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpöhöpä. Metallinen venttiilikoppa, termarikotelo, jäähdytysputki ei väsy eikä veny, vaan kestää ikuisesti. Muovinen kyllä hapertuu ja haurastuu ja alkaa vuotamaan.

        Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.

        No ei se kyllä nykyautoihin ole mikään "helppo homma" toki autosta ja kohteesta riippuen. Monessa autossa saat purkaa puolipäivää konehuonetta, että pääset vikakohteeseen kiinni.

        Toista se on 70-luvun Corollassa, jossa kaikki on kuin tarjottimella, jossa vaikka laturin tai melkein minkä tahansa osan vaihtaa max vartissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä muovin käytössä pidemmän päälle on parempaa verrattuna metalliin? Jos puhutaan vaikka yli 20 vuotiaista ja paljon ajetuista? GM:n, BMW:n ja Minin(bmw) moottoreissa nämä aiheuttavat ikääntyessään jatkuvia ongelmia. Mainittakoon vaikka juurikin Minin/bmw;n muovinen termarikotelo. Muovi kovettuu ja haurastuu, metalli ei.

        En ymmärrä väitettäsi, että miten muovi on metallia kestävämpää. Ainakaan niitä metalleita kestävämpää, mitä moottoreissa on käytetty iät ja ajat. Muovi haurastuu, metalli ei.

        Muistuipa mieleen Fordin kokeilu joskus 60 -luvulla. Tehtiin vaihdekepin vaihdelaatikkoon kiinnitysmuhvi muovista. Vaan ei tehty kauaa, koska halkesivat järjestään. Itsekin niitä muutaman kevytmetallisiin vaihdoin...
        Se muovinen osa takaa jonon marmoritiskillä. Tosin saattaa johtaa uusien myynnin laskuunkin pitemmässä juoksussa, mutta pikavoitto on se, joka kauppiasta kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oikein vääntää, niin kaikesta löytyy ongelmaa, mutta eipä nuo ihan äkkiä haperru ja helppo ja halpa vaihtaa uudet.

        Helppo ja helppo... Vaan mistäs varaosan saat ja mihin hintaan? Sitä metallista kun ei tarvitsisi uusia koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se kyllä nykyautoihin ole mikään "helppo homma" toki autosta ja kohteesta riippuen. Monessa autossa saat purkaa puolipäivää konehuonetta, että pääset vikakohteeseen kiinni.

        Toista se on 70-luvun Corollassa, jossa kaikki on kuin tarjottimella, jossa vaikka laturin tai melkein minkä tahansa osan vaihtaa max vartissa.

        Kyllä minä nuo "vartin remontit" ja -remontoijat tiedän. Yleensä niissä menee ainakin pari tuntia, ei tosin aina. Ja niitten remontoijien kertomalla menetelmällä ei taatusti onnistu!
        On näitä nähty ja kuultu.
        Terv. autonasentaja evp.


    • Anonyymi

      Kauanko auton täytyy kestääkään ?
      Ylimääräisen painon kuskaamista pyritään välttämään. Paljonko sähköautossa
      on ylimäääistä massaa ja miten sitä pyritään välttämään? Suomen valtio maksaa
      1500€ romutuspalkkiota vähintään 10 vuotta vanhasta autosta kun se poistetaan
      liikenteestä lopullisesti. Varaosana voi esim. moottori jatkaa toimintaansa
      muussa autossa tai teollisuuskäytössä mikä tuntuu järkevältä.
      Tuontiauto aiheuttaa negatiivista kauppavajetta valtiolle kun se toisessa
      maassa valmistetaan, maan osassa.

    • Anonyymi

      Puolet kaikesta pumpatusta öljystä menee muualle kuin polttoaineisiin. Kun siirrytään sähköön niin järkevää tunkea muovia joka paikkaan.

      • Anonyymi

        Ja siinäkö se perussyy, hihii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siinäkö se perussyy, hihii?

        Muovi ei ruostu ja sillä saa kevennettyä autoa.


      • Anonyymi

        Sabicin muovikomposiitti käy mainiosti akkukoteloihin.


    • Anonyymi

      Muovin ominaisuudet heikkenevät ajanoloon

      • Anonyymi

        Riippuu muovista ja kauanko sen pitäisi kestää.


    • Anonyymi

      Halpuutus on se syy kuten hipaisunäytötkin joihin tungettu kaikki koska on halpa niin tehdä

      • Anonyymi

        Olen aina miettinyt, että mitä siinä vaiheessa tehdään, kun kosketusnäyttö sanoo itsensä irti 10-20v sisään ja kaikki auton kriittiset toiminnot ovat sen takana? Autohan on tällöin käyttökelvoton, vaikka liikkuisikin eteen ja taakse. Uusi osa valmistajalta maksaa tonneja, jos ylipäätään on enää saatavissa. Korjaaminenkin voi olla hankalaa ja todennäköisesti osa on koodattu auton runkonumeroon, etkä siten saa purkuosaakaan toimimaan.

        Kai nämä on sitten tarkoitettu kertakäyttövehkeiksi siinä missä nykyiset puhelimetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina miettinyt, että mitä siinä vaiheessa tehdään, kun kosketusnäyttö sanoo itsensä irti 10-20v sisään ja kaikki auton kriittiset toiminnot ovat sen takana? Autohan on tällöin käyttökelvoton, vaikka liikkuisikin eteen ja taakse. Uusi osa valmistajalta maksaa tonneja, jos ylipäätään on enää saatavissa. Korjaaminenkin voi olla hankalaa ja todennäköisesti osa on koodattu auton runkonumeroon, etkä siten saa purkuosaakaan toimimaan.

        Kai nämä on sitten tarkoitettu kertakäyttövehkeiksi siinä missä nykyiset puhelimetkin.

        Eiköhän noita näyttöjä saa jo tonneja halvemmalla. Jos auto on liki 20 vuotta vanha, niin saa se jo hajotakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8287
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      112
      5784
    3. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      56
      5297
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5216
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3881
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3051
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2767
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2558
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2532
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2501
    Aihe