Mikä ihmeen epäselvyys

Anonyymi-ap

Mikä ihmeen epäselvyys köyhillä on toimeentuloista.
Jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvia menoja ovat esimerkiksi ruoka ja vaatteet. Nämä menot otetaan toimeentulotuessa huomioon kiinteänä summana, johon ei voi vaikuttaa. Summaa kutsutaan perusosaksi. Sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.

Perusosaan sisältyvät

ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet
henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja internetin käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.

26

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä se epäselvyys johtuu siitä että köyhä EI lähes koskaan saa käteen laissa ilmoitettua perusosaa kokonaisena koska vuokra menot EI lähes koskaan ole KELAn rajojen mukaiset.
      Vaan koska vuokra nousee joka vuosi 20-50€ niin se ylimenevvä osa menee aina tuosta perusosasta.
      Jos parin vuoden kuluttua jos et muuta 200€ kuluilla uuteen mistä lie löytyvään halvempaan asuntoon niin "perusosasi"" ei olekaan 590€/kk vaan 490€/kk.

      Lisäksi listassa olevia "välttämättämiä" menoja ei ole varaa edes ostaa tuolla rahalla. Joten lista on jo valmiiksi valhetta ja utopiaan.

      • Anonyymi00028

        Sinulla menee tuohon harrastus&virkistystoimintaan eli kaljaan ja pelaamiseen kaikki eikä edes riitä.


    • Anonyymi

      ravintomenot = nistipataa
      vaatemenot = ryysyjä
      vähäiset terveydenhuoltomenot, esimerkiksi itsehoitolääkkeet = huumeita, lääkkeitä
      henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot = 1x vk/suihku
      paikallisliikenteen käyttö = poliisiauto, ambulanssi
      sanomalehden tilaus = ei kiinosta
      puhelimen ja internetin käyttö 24/7 kokoajan
      harrastus- ja virkistystoiminta = nukkuminen , kelalomakkeiden täyttö
      muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot. = kärpäsiä pörrää

      • Anonyymi

        Itsehoitolääkkeet ovat yskänlääke, vitamiinit , silmätipat, särkylääkkeet.
        Vitamiineja tarvitsee koska kaupan halpa ruoka on täysin ilman vitamiineja ja saa muutoin vakavia puutosoireita kuten ripulia, silmien kuivumista, näön hämärtymistä, unettomuutta, uupumusta, väsymystä , vilustumisia, huimausta.
        Vitamiinien puutosoireet löytyy helposti netistä. Ei tarvitse mennä pyytämään myrkkyjä lääkäreiltä niiden "hoitoon" kun syö vitamiineja.


      • Anonyymi

        Minulla ei ole ryysyjä.


      • Anonyymi

        Voi että, mulla siisti koti,ruokaa,ei päihteitä,ei edes tupakkaa.


      • Anonyymi00027

        Up😅👍


    • Anonyymi

      Sitten se kylläkin jos asuu ns, liian kalliissa vuokra asunnossa ja vaaditaan että muuta halvempaan, kuka ehdoin tahdoin muuttaa sitten johonki halpaan vuokra yksiöön mikä täynnä päihdeongelmaisia.

      • Anonyymi

        " muuttaa sitten johonki halpaan vuokra yksiöön mikä täynnä päihdeongelmaisia."

        Miksi kukaan muuttaisi tuollaiseen? Eikä kai onnistuisikaan ilman lupaa yksiön haltijalta?


      • Anonyymi

        Eikö siellä vuokra yksiössä voisi asua ihan yksinkin tai jopa parisuhteessa.
        Usein kyllä näkyy kämppiä, missä loisii monta nistiä vaikka vain 1 on vuokralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " muuttaa sitten johonki halpaan vuokra yksiöön mikä täynnä päihdeongelmaisia."

        Miksi kukaan muuttaisi tuollaiseen? Eikä kai onnistuisikaan ilman lupaa yksiön haltijalta?

        Siis tarkoittaen taloa missä majailee päihdeongelmaisia vaikka kuinka halvalla saisi yksiön vuokrattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siellä vuokra yksiössä voisi asua ihan yksinkin tai jopa parisuhteessa.
        Usein kyllä näkyy kämppiä, missä loisii monta nistiä vaikka vain 1 on vuokralla.

        Ai sellaisissa vierailet?


    • Anonyymi

      Taidat asua yksiössä päihdeongelmaisena ja olet vakuuttunut siitä ettei varaa syödä kuin makaronia.

      • Anonyymi

        Nii se ite asuu.


    • Anonyymi

      Suurimmalle osalle tulonsiirroilla eläville nuo ovat ymmärrettäviä asioita. Sinulle ilmeisesti ei mutta ehkä selkenee aikanaan. Tai sitten ei.

    • Anonyymi

      Ei mitään epäselvää

      • Anonyymi

        Mutta tasaisen sekavaa koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tasaisen sekavaa koko ajan.

        Tissutellen kioskilta ostettuja oluita pitkän päivän ja aikanaan juolahtaa mieleen jakaa humalan voimin aatoksiaan nettiin.


    • Anonyymi

      Saa sieltä kioskilta safkaakin ja usein tajouksia-15prossaa,en mene jonotteleen kauppaan.

      • Anonyymi

        Käy Rajamarketissa, siellä on paljon rajummat alennukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy Rajamarketissa, siellä on paljon rajummat alennukset.

        Eivät kaikki edes tämän palstan lukijat asu itäsuomessa tai savossa.


    • Anonyymi

      En syö joka päivä.

    • Anonyymi00023

      Vääristyneet ajatukset monella toimeentulotuesta niinkuin mukamas joku kansalaisraha ma vaan täs oon työttömänä periaatteella.

    • Anonyymi00024

      Kannattaa hakeutua työ-kyvyttömyys eläkkeelle.

      • Anonyymi00025

        Kaikki eivät ole niin ilmiselvästi hulluja kuin sinä.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Kaikki eivät ole niin ilmiselvästi hulluja kuin sinä.

        Jauhopäät kuntouttaviin hommiin ettei kirjoitetaan eläkettä kiäh kiäh.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe