Paavali vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa. Aika voidaan laskea hänen kirjeestään galatalaisille ja sen ajoituksesta (48 engl. Wikipedia) sekä Apostolien tekojen ajoituksesta.
Paavali sanoo Jeesuksen syntyneen Israelin kansaan Daavidin sukuun ja kuolleen ristillä, minkä asian opetuslapset todistivat ennen häntä. Hänellä oli sama usko kuin heillä. (Gal. 1)
Jeesus ei siis ole pelkkä henkiolento, joka olisi keksitty vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Myytikot ovat väärässä ja valehtelevat: Paavalin Jeesus on ihminen, minkä Paavali sanoo suoraan kirjeissään.
Miksi Jeesus on historian henkilö?
156
540
Vastaukset
"Paavali vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa."
Paavali ei kerro oikeastaan mitään yksityiskohtia Jeesuksesta. Paavali ei mainitse Jeesuksen silminnäkijöitä. Hän ei pitänyt silminnäkijäkertomuksia tärkeinä. Päin vastoin, hän ei arvosanut niitä vaan piti tärkeänä henkilökohtaista ilmestystä. Tämän hän tuo esille varsin yksiselitteisesti ihan ensimmääisen kirjeensä alussa.
12 'Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. '
16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä '
Avainsanat tässä ovat: "kukaan ei sitä minulle opettanut, en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä".- Anonyymi
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja
Apostoleja oli jo ennen Paavalia.
1:22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
1:23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
1:24 ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.
Paavalia ennen oli opetuslapsia, jotka uskoivat samalla tavalla kuin hän.
2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
2:8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä
Tässä on mainittu nimeltä opetuslapsia.
Korinttolaiskirje:
15:3 Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,
15:4 ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
15:5 ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.
15:6 Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.
15:7 Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille.
15:8 Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt.
Paavali sanoo silminnäkijöitä olleen.
Roomalaiskirje:
1:3 hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
Jeesus oli Daavidin sukua ja ihminen.
"Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut IHMISEN kautta.” 1Kor 15:21
”Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden IHMISEN, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi… Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden IHMISEN vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;” Room 5:15, 18 Anonyymi kirjoitti:
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja
Apostoleja oli jo ennen Paavalia.
1:22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
1:23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
1:24 ja he ylistivät Jumalaa minun tähteni.
Paavalia ennen oli opetuslapsia, jotka uskoivat samalla tavalla kuin hän.
2:7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille -
2:8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa -
2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä
Tässä on mainittu nimeltä opetuslapsia.
Korinttolaiskirje:
15:3 Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,
15:4 ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
15:6 Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.
15:8 Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt.
Paavali sanoo silminnäkijöitä olleen.
Roomalaiskirje:
Jeesus oli Daavidin sukua ja ihminen.
"Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut IHMISEN kautta.” 1Kor 15:21
”Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden IHMISEN, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi… Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden IHMISEN vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;” Room 5:15, 18"Apostoleja oli jo ennen Paavalia."
Apostoli ei ole silminnäkijä vaan henkilö, jolle tämä henkiolento oli ilmestynyt. Sanoihan Paavali itseäänkin apostoliksi.
"Tässä on mainittu nimeltä opetuslapsia."
No, tuossahan on merkittäviä ristiriitoja. Sanot Keefasta toisessa yhteydessä Pietariksi, mutta tässä Keefasta ei ole laskettu mukaan "12 opetuslapsen joukkoon" vaan puhutaan Keefaasta ja kahdestatoista eli siis 1+12 = 13. Lisäksi tuota kohtaa pidetään myöhemmin lisättynä sepityksenä. Se ei todellakaan ole kertomus silminnäkijöistä tai eheästä todistusketjusta.
"Paavali sanoo silminnäkijöitä olleen."
Mutta lainaamassasi Raamatun kohdassa ei puhuta silminnäkijästä.
"Jeesus oli Daavidin sukua ja ihminen."
Mutta eihän tämä voi olla totta, jos kyseessä on neitseellinen syntymä. Miksi ihmeessä yrität todistella historiallista ihmistä todisteella, joka jo itsessään kertoo, ettei se pidä paikkansa? Taidat olla melkoinen rusinanpoimija. Poimit myyteistä rusinoita ja väität niitä faktoiksi.- Anonyymi
Extremist_atheist kirjoitti:
"Apostoleja oli jo ennen Paavalia."
Apostoli ei ole silminnäkijä vaan henkilö, jolle tämä henkiolento oli ilmestynyt. Sanoihan Paavali itseäänkin apostoliksi.
No, tuossahan on merkittäviä ristiriitoja. Sanot Keefasta toisessa yhteydessä Pietariksi, mutta tässä Keefasta ei ole laskettu mukaan "12 opetuslapsen joukkoon" vaan puhutaan Keefaasta ja kahdestatoista eli siis 1 12 = 13. Lisäksi tuota kohtaa pidetään myöhemmin lisättynä sepityksenä. Se ei todellakaan ole kertomus silminnäkijöistä tai eheästä todistusketjusta.
Mutta eihän tämä voi olla totta, jos kyseessä on neitseellinen syntymä. Miksi ihmeessä yrität todistella historiallista ihmistä todisteella, joka jo itsessään kertoo, ettei se pidä paikkansa? Taidat olla melkoinen rusinanpoimija. Poimit myyteistä rusinoita ja väität niitä faktoiksi.Paavali ei sano Jeesuksen syntyneen neitseestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali ei sano Jeesuksen syntyneen neitseestä.
Naisesta. Paavali sanoo Jeesuksen syntyneen naisesta.
Anonyymi kirjoitti:
Naisesta. Paavali sanoo Jeesuksen syntyneen naisesta.
"Naisesta. Paavali sanoo Jeesuksen syntyneen naisesta."
Jonka isä on Jumala, ei Joosef. Tuon jälkeen neitseestä syntyminen on pelkkää semantiikkaa.
4 Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi- Anonyymi
"Apostoleja oli jo ennen Paavalia."
No, tuossahan on merkittäviä ristiriitoja. Sanot Keefasta toisessa yhteydessä Pietariksi, mutta tässä Keefasta ei ole laskettu mukaan "12 opetuslapsen joukkoon" vaan puhutaan Keefaasta ja kahdestatoista eli siis 1 12 = 13. Lisäksi tuota kohtaa pidetään myöhemmin lisättynä sepityksenä. Se ei todellakaan ole kertomus silminnäkijöistä tai eheästä todistusketjusta.
Mutta eihän tämä voi olla totta, jos kyseessä on neitseellinen syntymä. Miksi ihmeessä yrität todistella historiallista ihmistä todisteella, joka jo itsessään kertoo, ettei se pidä paikkansa? Taidat olla melkoinen rusinanpoimija. Poimit myyteistä rusinoita ja väität niitä faktoiksi.En ole sanonut Keefasta Pietariksi.
Paavalin ja Luukkaan kertomuksissa ei ole mainitsemaasi ristiriitaa.
Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus näyttäytyi Pietarille ennen muita apostoleja. (Luuk 24:34) Sen jälkeen kahdelletoista opetuslapselle, joiden joukossa oli kaksi Emmauksen tiellä kulkenutta miestä, mutta apostoleista Tuomas ei ollut paikalla. (Luuk 24; Joh 20:24) Tämä kaikki pitää yhtä Paavalin evankeliumin kanssa, joten mitään ristiriitaa tai virhettä ei ole.
Jeesus näyttäytyi Jaakobille, veljelleen, ja vasta sitten kaikille apostoleille, niin että Tuomas oli läsnä. (1Kor 15:7; Joh 20:24ss.) Tämä kaikki pitää yhtä evankeliumien kanssa - Anonyymi
Jonka isä on Jumala, ei Joosef. Tuon jälkeen neitseestä syntyminen on pelkkää semantiikkaa.
4 Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksiPaavali ei puhunut mitään neitseestä syntymisestä.
- Anonyymi
4 Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksiPaavali sanoi Jeesuksen tulleen Jumalan pojaksi vasta ylösnousemuksessa. Roomalaiskirje 1:3-4
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sanoi Jeesuksen tulleen Jumalan pojaksi vasta ylösnousemuksessa. Roomalaiskirje 1:3-4
"Paavali ei puhunut mitään neitseestä syntymisestä."
"Paavali sanoi Jeesuksen tulleen Jumalan pojaksi vasta ylösnousemuksessa. Roomalaiskirje 1:3-4"
Eli evankeliumit ovat väärässä?- Anonyymi
4 Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksiNo mutta emmehän me usko, että jeesuksen isä oli jumala. Sen enempää kuin, että Jeesus oli jumala itse.
Anonyymi kirjoitti:
No mutta emmehän me usko, että jeesuksen isä oli jumala. Sen enempää kuin, että Jeesus oli jumala itse.
"No mutta emmehän me usko, että jeesuksen isä oli jumala."
No mutta todistat ihmisjeesusta todistajalla, joka uskoo, että Jeesuksen isä oli Jumala.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sanoi Jeesuksen tulleen Jumalan pojaksi vasta ylösnousemuksessa. Roomalaiskirje 1:3-4
Jaa, mutta Paavali sanoo ihan suoraan: hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
Lihan puolesta Daavidin siemenstä. Eli ihmisalkuperä. - Anonyymi
"Paavali ei puhunut mitään neitseestä syntymisestä."
"Paavali sanoi Jeesuksen tulleen Jumalan pojaksi vasta ylösnousemuksessa. Roomalaiskirje 1:3-4"
Eli evankeliumit ovat väärässä?Eiköhän ne kaikki ole väärässä, Paavali myös. Jeesus ei herännyt kuolleista eikä ole Jumalan poika, kun ei ole jumalaakaan.
Toin vain esille sen, mitä Paavali sanoi kirjeissään ja mitä ei sanonut. - Anonyymi
"No mutta emmehän me usko, että jeesuksen isä oli jumala."
No mutta todistat ihmisjeesusta todistajalla, joka uskoo, että Jeesuksen isä oli Jumala.Jumalan poika on titteli tai arvonimi, jolla on monta merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan poika on titteli tai arvonimi, jolla on monta merkitystä.
Ja lisäksi Paabali kutsuu jumalaa myös heidän isäkseen.
2. Kor. 1:2
Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus oli Jumalan poika jo ennen maan päälle tuloaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta emmehän me usko, että jeesuksen isä oli jumala. Sen enempää kuin, että Jeesus oli jumala itse.
Urpo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne kaikki ole väärässä, Paavali myös. Jeesus ei herännyt kuolleista eikä ole Jumalan poika, kun ei ole jumalaakaan.
Toin vain esille sen, mitä Paavali sanoi kirjeissään ja mitä ei sanonut.Urpoja selityksiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan poika on titteli tai arvonimi, jolla on monta merkitystä.
Kyllä on urpoja selityksiä.
Poika on titteli..hehehehhehehehehehehehheheheheheheheheh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on urpoja selityksiä.
Poika on titteli..hehehehhehehehehehehehhehehehehehehehehNo onpas urpoa tekstiä. Varmaan taas kopsaaja liikkeellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, mutta Paavali sanoo ihan suoraan: hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
Lihan puolesta Daavidin siemenstä. Eli ihmisalkuperä.Raamatun sukuluetteloiden mukaan Jeesus oli Daavidin sukua äitinsä puolelta ja myös kasvatusisänsä puolelta.
- Anonyymi
Evankeliumit todistavat Jeesuksen. Jeesus todistaa evankeliumit. Evankeliumin ulkopuolisia todisteita on, mutta ne kaikki ovat kadonneet.
Paavalin kirjeet ovat ristiriidassa evankeliumien kanssa. Paavalin Jeesus oli henkiolento ilman historiallisen ihmisen yksityiskohtia ja menneisyyttä. Evankeliumien Jeesus oli sepitetty ihminen, joka on ristiriidassa Paavalin kirjeiden kanssa.- Anonyymi
Paavalin mukaan Jeesus oli lihan puolesta Daavidin sukua. Room. 1:3
Paavalin mukaan Jeesus oli syntynyt naisesta. Gal 4:
4 Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi - Anonyymi
Jeesus tuli tuhansille ihmiselle tutuksi Jerusalemissa!
- Anonyymi
"Evankeliumit todistavat Jeesuksen. Jeesus todistaa evankeliumit."
Kaikkien kehäpäätelmien äiti. Priceless!
"Evankeliumin ulkopuolisia todisteita on, mutta ne kaikki ovat kadonneet."
Voi voi, minne ihmeeseen ne ovat kadonneet. Luulisi että näin tärkeistä asioista pidettäisiin parempaa huolta.
- Anonyymi
"Paavali sanoo Jeesuksen syntyneen Israelin kansaan Daavidin sukuun..."
Hymyilyttää kun teisti yrittää pää märkänä todistaa henkiolennon historiallisuuden väittämällä tätä neitseestä syntynyttä henkiolentoa kuuluvaksi ihmisisänsä sukuun, jonka geenejä tällä henkiolennolla ei voi olla koska syntyi neitseellisesti.- Anonyymi
Jeesuksella ei ollut ihmisisää, jauhat soopaa!
- Anonyymi
Jeesus ei ollut 'henkiolento', vaan ihminen. Isä Jumala on hänen isänsä, mutta hän on äitinsä kautta Daavidin jälkeläinen. Myös Joosef, Jeesuksen kasvatusisä, oli Daavidin jälkeläinen.
- Anonyymi
"Paavali vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa. "
Väärin. Paavali VÄITTI vainonneensa kristittyjä. Mitään todisteita Rooman virkamiessten harjoittamasta kristittyjen vainosta 30-luvulla jaa sen paremmin Syyriasta kuin Palestiinastakaan ei ole. Muutenkaan kristittyjen (ja ateistien, koska kristittyjähän vainottiin koska he olivat "ateisteja") vainot eivät olleet mitenkään järjestelmällisiä ennen vuotta 64 jaa.
"Paavali sanoo Jeesuksen syntyneen Israelin kansaan Daavidin sukuun ja kuolleen ristillä, minkä asian opetuslapset todistivat ennen häntä."
Väärin. Jeesus tai hänen opetuslapsensa eivät tiettävästi kirjoittaneet riviäkään tai ainakaan mitään dokumenttia ei ole säilynyt. Kaikki kristinuskon tarinat ovat myöhäisempää perua ja nimen omaan muistiinmerkittyjä TARINOITA. Opetuslapset kuuluivat samaan tarinaperinteeseen kuin Jeesuskin. Oliko takana jotain todenperäistä vai ei on spekulaatiota.
Huomattavaa myös on, että juutalaisena Jeesus olisi saarnannut ja puhunut opetuslastensa kanssa arameaa (tai arameaa, johon oli sotkettu hebreaa), mutta kaikki evankeliumit, Paavalin kirjeet, apostolien teot jne kirjoitettiin kreikaksi. Eli kreikaksi kerrottiin tarinoita saarnaajasta joka saarnasi arameaa, mutta missään ei säilynyt dokumentoituna ole yhtäkään Jeesuksen arameankielistä lausetta. Miksi ei? Eikö Jeesuksen puheet olleet aikalaisten mielestä niin merkittäviä tai vaikuttavia, että ne olisi kannattanut kirjoittaa muistiin?- Anonyymi
"Mitään todisteita Rooman virkamiessten harjoittamasta kristittyjen vainosta 30-luvulla jaa sen paremmin Syyriasta kuin Palestiinastakaan ei ole."
Onko joku sellaista tässä ketjussa väittänyt? - Anonyymi
Paavali kirjoitti ihmisestä, joka naulittiin ristiin ja tämän todistajia Paavali oli vainonnut.
- Anonyymi
Tuohon aikaan luku ja kirjoitustaitoisia oli arviolta 1-2% koko väestöstä ja vain eliiteillä oli varaa näiden opettamiseen. Evankeliumit ovat kuulema hyvällä kreikankielellä kirjoitettu, eli kirjoittajat olivat korkeasti koulutettua eliittiä. Jeesuksen opetuslapsista ei kukaan ollut korkeasti koulutettuja ja historiallisesti kukaan heistä ei osannut kreikkaa korkeintaan kuin pari sanaa.
Joku voi väittää että he sanelivat tekstiä kun nämä oppineet kirjoittivat, mutta mistä rahat tähän? Kirjoitusten laatiminen oli hyvin kallista tuohon aikaan.
Ja miksi vasta vuosikymmenten jälkeen alkaa laatia kirjoituksia. Evankeliumien kirjoittaminen tapahtumista on niin pitkä aika, että se olisi verrannollinen jos nyt vuonna 2025 alkaisi ilmestymään ensimmäisiä kirjoja presidentti Mauno Koivistosta. Miettikää miten pitkä aika se on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon aikaan luku ja kirjoitustaitoisia oli arviolta 1-2% koko väestöstä ja vain eliiteillä oli varaa näiden opettamiseen. Evankeliumit ovat kuulema hyvällä kreikankielellä kirjoitettu, eli kirjoittajat olivat korkeasti koulutettua eliittiä. Jeesuksen opetuslapsista ei kukaan ollut korkeasti koulutettuja ja historiallisesti kukaan heistä ei osannut kreikkaa korkeintaan kuin pari sanaa.
Joku voi väittää että he sanelivat tekstiä kun nämä oppineet kirjoittivat, mutta mistä rahat tähän? Kirjoitusten laatiminen oli hyvin kallista tuohon aikaan.
Ja miksi vasta vuosikymmenten jälkeen alkaa laatia kirjoituksia. Evankeliumien kirjoittaminen tapahtumista on niin pitkä aika, että se olisi verrannollinen jos nyt vuonna 2025 alkaisi ilmestymään ensimmäisiä kirjoja presidentti Mauno Koivistosta. Miettikää miten pitkä aika se on.whataboutismia. Kaikkea voi tuolla tavalla "perustella".
- Anonyymi
UT todistaa, että Jeesus oli maan päällä 33 v ajan.
Sen todistaa myös VT, että oli jumalan poika! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitään todisteita Rooman virkamiessten harjoittamasta kristittyjen vainosta 30-luvulla jaa sen paremmin Syyriasta kuin Palestiinastakaan ei ole."
Onko joku sellaista tässä ketjussa väittänyt?Siihen riittää Raamatun kertomukset!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
whataboutismia. Kaikkea voi tuolla tavalla "perustella".
Voitko kertoa mikä oli väärin tekstissäni ja että miksi se oli väärin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku sellaista tässä ketjussa väittänyt?Paavali satuili tarinan, jossa hän oli paatunut kristittyjen vainoaja ja sitten kääntyi äkkiä "apostoliksi".
Tätä samaa kikkaa käyttävät monet amerikkalaiset saarnaajat, jotka tekaisevat itselleen "synkän" menneisyyden jotta heidän "herätyksensä" vaikuttaisi dramaaattisemmalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi vasta vuosikymmenten jälkeen alkaa laatia kirjoituksia. Evankeliumien kirjoittaminen tapahtumista on niin pitkä aika, että se olisi verrannollinen jos nyt vuonna 2025 alkaisi ilmestymään ensimmäisiä kirjoja presidentti Mauno Koivistosta. Miettikää miten pitkä aika se on.Raamatun tarinassa Jeesus ruokkii yhdellä taikatempullaan 5000 ihmistä (viisi leipää ja kaksi kalaa -taru). Jos noista 5000 ihmisestä 2% oli kirjoitustaitoista, niin tilaisuudessa piti siis olla 100 kirjoitustaitoista. Kukaan ei hämmästynyt tai vaikuttunut Jeesuksen taikatempista ja saarnasta niin paljon että olisivat kirjoittaneet mitään ylös.
Tuohon Mauno Koivisto -vertaukseen voisi vielä lisätä, että että kaikki ne Mauno Koivistoa koskevat kirjat kirjoitettaisiin tanskaksi eli kielellä, jota Mauno Koivisto ei koskaan puhunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun tarinassa Jeesus ruokkii yhdellä taikatempullaan 5000 ihmistä (viisi leipää ja kaksi kalaa -taru). Jos noista 5000 ihmisestä 2% oli kirjoitustaitoista, niin tilaisuudessa piti siis olla 100 kirjoitustaitoista. Kukaan ei hämmästynyt tai vaikuttunut Jeesuksen taikatempista ja saarnasta niin paljon että olisivat kirjoittaneet mitään ylös.
Tuohon Mauno Koivisto -vertaukseen voisi vielä lisätä, että että kaikki ne Mauno Koivistoa koskevat kirjat kirjoitettaisiin tanskaksi eli kielellä, jota Mauno Koivisto ei koskaan puhunut.No tarina ei tietenkään ole tosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitko kertoa mikä oli väärin tekstissäni ja että miksi se oli väärin?
Mitä yleensä yrität kertoa tekstilläsi? Joka tapauksessa Koivistoa ja oletettua historian Jeesusta ei voi verrata toisiinsa.
"Voisiko kenties olla niin, että . . ." on vain spekulointia ei muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä yleensä yrität kertoa tekstilläsi? Joka tapauksessa Koivistoa ja oletettua historian Jeesusta ei voi verrata toisiinsa.
"Voisiko kenties olla niin, että . . ." on vain spekulointia ei muuta.Sitä voidaan verrata ajallisesti. Kirjoitukset Jeesuksesta ilmeistyi ajallisesti samaan aikaan kuin esim. Koiviston kirjoitukset vasta vuonna 2025. Yritin esimerkilläni tuoda esiin miten paljon aikaa on kulunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä voidaan verrata ajallisesti. Kirjoitukset Jeesuksesta ilmeistyi ajallisesti samaan aikaan kuin esim. Koiviston kirjoitukset vasta vuonna 2025. Yritin esimerkilläni tuoda esiin miten paljon aikaa on kulunut.
Toisena esimerkkinä voisin keksiä uskonnon juuri nyt ja vasta 30-40 vuoden päästä alettaisiin kirjoittamaan keksimäni uskonnon oppeja ylös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisena esimerkkinä voisin keksiä uskonnon juuri nyt ja vasta 30-40 vuoden päästä alettaisiin kirjoittamaan keksimäni uskonnon oppeja ylös.
Milloin mielestäsi Jeesus kuoli ja koska Paavali kirjoitti ensimmäisen kirjeensä, joka on tiedossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin mielestäsi Jeesus kuoli ja koska Paavali kirjoitti ensimmäisen kirjeensä, joka on tiedossa?
Paavali kirjoitti kirjeensä ehkä jo 10 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, mikä on jo erittäin pitkä aika, mutta varhaisin evankeliumi kirjoitettiin aikaisintaan 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, mikä on todella todella pitkä aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali kirjoitti kirjeensä ehkä jo 10 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, mikä on jo erittäin pitkä aika, mutta varhaisin evankeliumi kirjoitettiin aikaisintaan 30 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, mikä on todella todella pitkä aika.
Lisään vielä että Paavali ei juuri puhu Jeesuksesta juuri ollenkaan kun hän oli elossa, ainoastaan näkyjuttuja ja omaa teologiaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, koska oletettu Jeesus kuoli, ei ole mikään itsestäänselvyys. Koska Paavali kirjoitti ensimmäisen tekstinsä, on epäselvää sekin. Ukko kiersi maita ja mantuja pitkään, vuosikymmeniä (?) ja meidän aikaamme on säilynyt noin seitsemän aidoiksi laskettua kirjettä.
Tässä on aika paljon epävarmuustekijöitä.
Mutta totta on, että Paavalin teologia eroaa Jeesuksen vastaavasta, jos evankeliumeihin on uskominen. Tai ehkä ne enemmänkin kuvastavat alkukristillisyyden kirjoa, kuten Paavalikin, joka itsekin sanoo olevansa erilainen ryhmän mukaan.
Totta kai myöhemmin kirjoitettu tekstit kertovat kirjoittajien näkemyksistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tarina ei tietenkään ole tosi.
No onko Jeesuskaan tosi?
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun tarinassa Jeesus ruokkii yhdellä taikatempullaan 5000 ihmistä (viisi leipää ja kaksi kalaa -taru). Jos noista 5000 ihmisestä 2% oli kirjoitustaitoista, niin tilaisuudessa piti siis olla 100 kirjoitustaitoista. Kukaan ei hämmästynyt tai vaikuttunut Jeesuksen taikatempista ja saarnasta niin paljon että olisivat kirjoittaneet mitään ylös.
Tuohon Mauno Koivisto -vertaukseen voisi vielä lisätä, että että kaikki ne Mauno Koivistoa koskevat kirjat kirjoitettaisiin tanskaksi eli kielellä, jota Mauno Koivisto ei koskaan puhunut."Tuohon Mauno Koivisto -vertaukseen voisi vielä lisätä, että että kaikki ne Mauno Koivistoa koskevat kirjat kirjoitettaisiin tanskaksi eli kielellä, jota Mauno Koivisto ei koskaan puhunut."
Eikä kirjat olisi Mauno Koivistosta, vaan Suomen suurimmasta presidentistä, Taavi Tolvasesta, joka tuli presidentiksi Urho Kekkosen jälkeen ja hallitsi presidenttinä aina Mauno Koiviston valintaan saakka.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onko Jeesuskaan tosi?
Riippuu siitä mitä tarkoitat Jeesuksella. Uuden testamentin Jeesus ei ole tosi. Mutta on mahdollista, että on elänyt juutalainen mies, joka on toiminut innoittajana kristinuskolle, mikä itse asiassa selittäisi helpoimmin koko uskonnon synnyn.
Jeesukseen uudessa testamentissa on kenties yhdistetty muitakin eläneitä ja kuolleita.
Kristinuskokin on saanut vaikutteensa zarahustralaisuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi vasta vuosikymmenten jälkeen alkaa laatia kirjoituksia. Evankeliumien kirjoittaminen tapahtumista on niin pitkä aika, että se olisi verrannollinen jos nyt vuonna 2025 alkaisi ilmestymään ensimmäisiä kirjoja presidentti Mauno Koivistosta. Miettikää miten pitkä aika se on.Matteus oli veronkerääjä, eli luku- ja kirjoitustaitoinen. Luukas oli lääkäri. Paavali oli hankkinut korkean roomalaisen koulutuksen. Johannes oli nuori poika Jeesuksen eläessä. Ilmeisesti hänkin oppi kirjoittamaan, koska hänhän kirjoitti ylös vanhana miehenä Patmoksella saamansa Jeesuksen ilmestyksen.
Kreikka oli sen ajan englanti. Nykyäänkin, jos haluaa kirjoittaa traktaatin, jota monet voivat lukea, ei sitä kukaan savon murteella kirjoita, vaan englanniksi, tai ainakin suomeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onko Jeesuskaan tosi?
Olisipa valtava ihme, että aloitettaisiin ajanlasku uudestaan miehestä, joka ei olisi koskaan ollut olemassa! Miten sen selittäisitte?
Toinen uskomaton ihme olisi ollut se, että Jeesukseen uskovat olisivat mieluummin kuolleet kidutuskuoleman kuin luopuneet uskostaan, jos siis 'tiesivät' sen olevan valhetta. Jeesuksen opetuslapset ja viisisataa muuta olivat hänen silminnäkijöitään vielä hänen kuolleista noustuaan. Hänen eläessään tekemiään ihmeitä todisti vielä useampi. Olisitteko te valmiit marttyyrikuolemaan edes kaikkein rakkaimman läheisenne puolesta? En minäkään. Jeesuksen takia voisin sen tehdä, Pyhän Hengen voimasta, muistaen, että kuoleman jälkeen alkaa ikuisuus, ja että saan viettää sen taivaassa.
- Anonyymi
Jeesus oli todellinen henkilö, siitä on tuhansia todistabis
Pulinat pois ateistit- Anonyymi
Jeesus oli todellinen henkilö, mutta Raamatun kuvaus hänestä on pitkälti fiktiota.
- Anonyymi
siino kirjoitti:
Jeesus on yhtä todellinen kuin Aku Ankka.
Näin kommentoi tosi urpo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin kommentoi tosi urpo!
Jaa; neljällä sanallako hän kommentoi, en tajunnut kommenttisi sisältöä
Totta haastat, kommenttisi oli typerä
U skovainen
R iukuttaja
P ienimielinen
O nanoija ?
- Anonyymi
Myytikot paljastuvat valehtelikoiksi, kun väittävät, että Paavali ei puhunut mitään ihmisestä Jeesuksesta: että Paavalin Jeesus oli pelkkä henkiolento ja myytti. Paavali sanoo suoraan monta kertaa, että Jeesus oli ihminen.
Roomalaiskirje:
Galatalaiskirje:
4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
On ilmiselvää, että Paavalin Jeesus oli ihminen, niin kuin hän suoraan sanoi.
Roomalaiskirje:
5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden IHMISEN, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden IHMISEN vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
Myytikot menettävät uskottavuutensa eikä heitä voida arvostaa, koska he valehtelevat näin selvässä asiassa.
Jeesuksen historiallisuus on parhaiten todistettu Paavalin kirjeissä. Paavali ei kerro mitään neitseestä syntymisestä eikä Jeesuksen tekemistä ihmeistä. Hän toteaa yksinkertaisesti Jeesuksen olleen ihminen, jonka Jumala herätti kuolleista.
Vaikka väite kuolleista herättämisestä ei olekaan tosi, niin on Jeesuksen ihmisyys selvä Paavalin kirjeissä. Jos niitä ei olisi, niin pelkkien evankeliumien perusteella ei olisi vahvaa näyttöä asiasta.
Paavali olisi jäänyt tuoreeltaan kiinni valheesta, jos ihmistä Jeesusta ei olisi elänyt ja kuollut ristillä. Seurakunnat olisivat kuulleet Jerusalemin ja Juudean juutalaisilta, että sellaista henkilöä ei ollut elänyt. Siksi on hyvin perusteltu, että Jeesus oli todellinen ihminen.- Anonyymi
Totta haastat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta haastat
Tai jos et sanonut mitään se on Jeesus se joka päässäni humisee
nämä äänet.. - Anonyymi
"... hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä"
Paavali ei uskonnut Jeesuksen neitseelliseen sikiämiseen. Se kopioitiin kristinuskon muuttumattomaksi totuudeksi vasta myöhemmin jostain muualta.
- Anonyymi
Paavali sanoi Jeesuksen olleen todellinen ihminen ja kertoi uskovista, jotka olivat samaa mieltä jo ennen häntä.
- Anonyymi
Paavali sanoi, että Jeesus, jota hän ei ollut koskaan nähnyt olisi ollut todellinen henkilö.
Jos Jeesus oli ollut todellinen ja oli tuhansia ihmisiä, jotka olivat kuulleet hänen saarnojaan, niin miksi Jeesus-kultin perustamiseen tarvittiin Paavali, joka ei ollut Jeesusta koskaan tavannut eikä häntä koskaan kuunnellut? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sanoi, että Jeesus, jota hän ei ollut koskaan nähnyt olisi ollut todellinen henkilö.
Jos Jeesus oli ollut todellinen ja oli tuhansia ihmisiä, jotka olivat kuulleet hänen saarnojaan, niin miksi Jeesus-kultin perustamiseen tarvittiin Paavali, joka ei ollut Jeesusta koskaan tavannut eikä häntä koskaan kuunnellut?Paavali ei perustanut seurakuntaa. Se oli olemassa jo ennen kuin hänestä tuli Jeesuksen seuraaja.
- Anonyymi
Paavali ei koskaan tavannut Jeesusta. Hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta tietää, mihin sukuun Jeesus syntyi. Uskomus, että Jeesus syntyi Daavidin sukuun pohjaa vanhoihin myytteihin.
Historiallisesti pitävät todisteet Jeesuksesta ovat ällistyttävän vähäisiä. Kaikille lienee selvää, etteivät kuolleet kävelleet Jerusalemin kaduilla evankeliumien kertomusten mukaisesti. Evankeliumit ovat kansantaruja - tai ylös kirjoitettuja huhuja - eivät luotettavia historian lähteitä. Paavalin kirjoituksistakin merkittävä osa on väärennyksiä - eivätkä Paavalin itse kirjoittamia.
Muutama historioitsija mainitsee Jeesuksen tai Kristuksen, mutta näissäkin tapauksissa historioitsija ei mainitse lähdettä - ja todennäköisesti vain toistelee sitä, mitä silloin eläneet kristityt uskoivat.
Minä uskoisin, että jonkinlainen tuntematon kiertävä kansanparantaja oli Jeesus-myytin taustalla. Mutta suuri osa, mitä evankeliumeissa on vain tarinointia, missä eri tarinoita sekoitettiin osaksi Jeesus-hahmoa.
Oleellista tässä on pohtia: Kuka näki ja mitä? Mihin kirjoittaja perusti oman tietonsa? Kertookohän edes sitä? Miksi ei kerro? Tiedämmekö edes, kuka kirjoittaja oli?"Minä uskoisin, että jonkinlainen tuntematon kiertävä kansanparantaja oli Jeesus-myytin taustalla. Mutta suuri osa, mitä evankeliumeissa on vain tarinointia, missä eri tarinoita sekoitettiin osaksi Jeesus-hahmoa."
On hämmentävää, miten ratinaaliset ihmiset sepittävät tällaista. Huomatko, että sepitit tässä kaksi asiaa täysin omasta päästäsi? Keksit "jonkinlainen tuntemattoman kiertävän kansanparantajan" ja "eri tarinoita". Juuri tämä on ainoa Jeesuksen historiallisuuden todistus. Evankeliumit todistavat, että Jeesus on totta. Jeesus todistaa, että evankeliumit on pohjimmiltaan totta. On ollut erilaisia tarinoita, jotka todistavat Jeesuksesta, mutta ne ovat kadonneet.
Ihmiset ovat sepittäneet tuhansia myyttejä ilman, että niiden taustalla on ollut todellista ihmistä. Miksi Jeesustarinoiden taustalla pitäisi olla jokin tuntematon kiertävä kansanparantaja? Siksikö, että olet suomalainen? Äsken oli joulu? Isovanhempasi ovat kristittyjä? Ala-asteen opettajasi oli kristitty? Sinua on aivopesty pienenä kristinuskoon?- Anonyymi
"Minä uskoisin, että jonkinlainen tuntematon kiertävä kansanparantaja oli Jeesus-myytin taustalla. Mutta suuri osa, mitä evankeliumeissa on vain tarinointia, missä eri tarinoita sekoitettiin osaksi Jeesus-hahmoa."
On hämmentävää, miten ratinaaliset ihmiset sepittävät tällaista. Huomatko, että sepitit tässä kaksi asiaa täysin omasta päästäsi? Keksit "jonkinlainen tuntemattoman kiertävän kansanparantajan" ja "eri tarinoita". Juuri tämä on ainoa Jeesuksen historiallisuuden todistus. Evankeliumit todistavat, että Jeesus on totta. Jeesus todistaa, että evankeliumit on pohjimmiltaan totta. On ollut erilaisia tarinoita, jotka todistavat Jeesuksesta, mutta ne ovat kadonneet.
Ihmiset ovat sepittäneet tuhansia myyttejä ilman, että niiden taustalla on ollut todellista ihmistä. Miksi Jeesustarinoiden taustalla pitäisi olla jokin tuntematon kiertävä kansanparantaja? Siksikö, että olet suomalainen? Äsken oli joulu? Isovanhempasi ovat kristittyjä? Ala-asteen opettajasi oli kristitty? Sinua on aivopesty pienenä kristinuskoon?Ihmiset ovat sepittäneet myös myyttejä, joidan taustalla on ollut todellinen ihminen.
Sinulla on ikävä tapa käydä henkilöön, johtuu varmaan siitä ettei sinulla ole mitään todellista kommentoitavaa. Tiukka pipo ja niukasti puisia leluja?
- Anonyymi
Muutama fakta: Paavali ei puhunut mitään Jeesuksen biologisesta syntyperästä, elämästä ihmisenä ja kuolemasta ristillä ihmisenä. Hän puhui vain taivaallisesta henkiolennosta. Hän ei mainitse ketään, joka olisi uskonut ennen häntä.
Paavali perusti kristinusko ja keksi Jeesuksen omasta päästään.- Anonyymi
Osaatko perustella jotain tätä vastaan? Eli kerro, mihin Paavali perusti omat tietonsa? Missä Paavali tapasi Jeesuksen tai kuka kertoi hänelle Jeesuksesta? Misten tiedämme, ettei Jeesus ollut vain Paavalin tai joidenkin muiden varhaiskristittyjen keksintöä?
- Anonyymi
No nämä eivät ole faktoja.
Paavali nimen omaan sanoo, että Jeesus -joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
Ja syntynyt naisesta. Tullut lain alaiseksi.
Nämä on todettu tässä avauksessa jo moneen kertaan.
Ja kyllä Paavali mainitsee ketään, joka on uskonut ennen häntä.
18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
Room. 16:7
Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.
Tämä alkaa olla aika tylsää. Myyttiteoreetikot ovat heikoilla jäillä, eivätkä ymmärrä asiaa tai halua ymmärtää. Samanlaista tyhmää jääräpäisyyttä kuin uskovaisillakin. Anonyymi kirjoitti:
No nämä eivät ole faktoja.
Paavali nimen omaan sanoo, että Jeesus -joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
Ja syntynyt naisesta. Tullut lain alaiseksi.
Nämä on todettu tässä avauksessa jo moneen kertaan.
Ja kyllä Paavali mainitsee ketään, joka on uskonut ennen häntä.
18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
Room. 16:7
Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.
Tämä alkaa olla aika tylsää. Myyttiteoreetikot ovat heikoilla jäillä, eivätkä ymmärrä asiaa tai halua ymmärtää. Samanlaista tyhmää jääräpäisyyttä kuin uskovaisillakin."Myyttiteoreetikot ovat heikoilla jäillä, eivätkä ymmärrä asiaa tai halua ymmärtää. Samanlaista tyhmää jääräpäisyyttä kuin uskovaisillakin."
Jos Jeesuksen historiallisuuden puolustuksen ainoa argumentti on: "Evankeliumit todistavat Jeesuksen olevan tosi ihminen. Jeesus todistaa evankeliumit todeksi. Jeesuksesta on silminnäkijäkertomuksia, mutta ne ovat kaikki kadonneet." ja toinen osapuoli sanoo, ettei ole syytä olettaa ylimääräistä niin kumpikohan tässä tapauksessa on myytikko? Kyllä se myytikko on historiallisen Jeesuksen sepittäjä.- Anonyymi
"Myyttiteoreetikot ovat heikoilla jäillä, eivätkä ymmärrä asiaa tai halua ymmärtää. Samanlaista tyhmää jääräpäisyyttä kuin uskovaisillakin."
Jos Jeesuksen historiallisuuden puolustuksen ainoa argumentti on: "Evankeliumit todistavat Jeesuksen olevan tosi ihminen. Jeesus todistaa evankeliumit todeksi. Jeesuksesta on silminnäkijäkertomuksia, mutta ne ovat kaikki kadonneet." ja toinen osapuoli sanoo, ettei ole syytä olettaa ylimääräistä niin kumpikohan tässä tapauksessa on myytikko? Kyllä se myytikko on historiallisen Jeesuksen sepittäjä.Olen lukenut nämä sinun "todistuksesi" aika moneen kertaan ja joka kerta joudun ajattelemaan ettei sinulla ole tietoa asioista. Olet ilmeisesti saanut jonkinlaisen "herätyksen" netistä, kenties Carrierin kirjasta. Carrier muuten ei sano, että on mahdotonta etti Jeesuksessa olisi jotain historiallista. Vain, että todennäköisyys on pieni.
Aivan hullunkurista on ryhtyö lobbaamaan taivaassa ristiinnaulittua Jeesusta yhden raamatun ulkopuolisen tekstin perusteella. Alkukristillisyys oli niin sekalaista sakkia, että siihen mahtui kaikenlaisia näkemyksiä, joita tänä päivänä pidetään ei-kristillisinä.
Paavalilla on voinut olla gnostilaisia ajatuksia, mutta hän mainitsee kirjoituksissaan selvästi Jeesuksen olleen ihminen. - Anonyymi
"Myyttiteoreetikot ovat heikoilla jäillä, eivätkä ymmärrä asiaa tai halua ymmärtää. Samanlaista tyhmää jääräpäisyyttä kuin uskovaisillakin."
Jos Jeesuksen historiallisuuden puolustuksen ainoa argumentti on: "Evankeliumit todistavat Jeesuksen olevan tosi ihminen. Jeesus todistaa evankeliumit todeksi. Jeesuksesta on silminnäkijäkertomuksia, mutta ne ovat kaikki kadonneet." ja toinen osapuoli sanoo, ettei ole syytä olettaa ylimääräistä niin kumpikohan tässä tapauksessa on myytikko? Kyllä se myytikko on historiallisen Jeesuksen sepittäjä.No sinähän voit toki uskoa asiasta mitä haluat. Jostain syystä uskosi ei vain oikein saa kannatusta. Johtuu varmaan siitä, että asia ei ole lainkaan niin selvä, kuin haluat sen esittää.
- Anonyymi
Kyllä Jesse saattoi olla todellinen henkilö. Huijareitahan maailmassa on aina piisannut.
Jegendaa jäppisestä on sitten rakenneltu jälkkäteen.
Aamen. - Anonyymi
Paavali ei käytä Jeesuksesta kertaakaan nimitystä "ihminen" . Puhuu näystä ja henkiolennosta, joka haudattiin taivaaseen Galatiassa.
- Anonyymi
Ateisti valehtelee taas.
1Kor. 15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
Roomalaiskirje:
5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden IHMISEN, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden IHMISEN vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
- Anonyymi
Jos Jeesus ei olisi kuollut ristillä vaan olisi kuvitteellinen henkilö, niin Paavali ja opetuslapset ennen häntä olisivat jääneet kiinni valheestaan eikä kukaan olisi uskonut evankeliumia.
Jo pelkästään se, että evankeliumia uskottiin 30-luvun alussa, puoltaa sitä, että Jeesus oli todellinen ihminen. Kuka olisi uskonut fiktiivisen henkilön ylösnousemuksen kaupungissa, jossa asui?” Kuka olisi uskonut fiktiivisen henkilön ylösnousemuksen kaupungissa, jossa asui?”
Oletko kuullut sanontaa ”Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.” Kyse on juuri siitä, ettei näitä Jeesustarinoita uskottu väitetyillä tapahtumapaikoilla. Eipä tietenkään uskottu, nehän oli sepitettyjä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nemo_propheta_in_patria- Anonyymi
” Kuka olisi uskonut fiktiivisen henkilön ylösnousemuksen kaupungissa, jossa asui?”
Oletko kuullut sanontaa ”Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.” Kyse on juuri siitä, ettei näitä Jeesustarinoita uskottu väitetyillä tapahtumapaikoilla. Eipä tietenkään uskottu, nehän oli sepitettyjä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nemo_propheta_in_patriaEnsimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia ja todistivat ylösnousemuksesta Jerusalemissa. Jerusalemin seurakunta oli keskeisessä roolissa evankeliumin alussa.
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia ja todistivat ylösnousemuksesta Jerusalemissa. Jerusalemin seurakunta oli keskeisessä roolissa evankeliumin alussa.
”Ensimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia ja todistivat ylösnousemuksesta Jerusalemissa.”
Mutta nämä totistukset ovat kadonneet kuin pieru Saharaan. Ovcamin periaatteen mukaan parempi suhtautua niihin juuri näin. Jeesuksesta ei ole silminnäkijäkertomuksia eikä historiallista Jeesusta ollut olemassa. On vain henkiolennosta sepitettyjä myyttejä. Paavali kertoi oikein tästä hahmosta. Paavalille Jeesus oli puhtaasti henkiolento, ilmestys, harhanäky.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia ja todistivat ylösnousemuksesta Jerusalemissa. Jerusalemin seurakunta oli keskeisessä roolissa evankeliumin alussa.
Jos Jerusalemissa oli ollut alkuseurakunta, jossa olisi vaikuttanut Jeesuksen saarnat kuulleita juutalaissia, niin missä on Jerusalemin seurakunnan tuottamat arameankieliset kirjeet ja muut dokumentit? Miksi Raamattuun on vanhimpina tekstinä valikoitunut Paavalin kreikaksi kirjoittamat kirjeet?
- Anonyymi
”Ensimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia ja todistivat ylösnousemuksesta Jerusalemissa.”
Mutta nämä totistukset ovat kadonneet kuin pieru Saharaan. Ovcamin periaatteen mukaan parempi suhtautua niihin juuri näin. Jeesuksesta ei ole silminnäkijäkertomuksia eikä historiallista Jeesusta ollut olemassa. On vain henkiolennosta sepitettyjä myyttejä. Paavali kertoi oikein tästä hahmosta. Paavalille Jeesus oli puhtaasti henkiolento, ilmestys, harhanäky.Paavali sanoo ensimmäisten todistajien nimiä ja heidät tunnettiin Jerusalemissa.
1.Korinttolaiskirje:
15:3 …Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden… hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä…
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
IHMINEN kuoli ristillä, IHMINEN haudattiin (Jerusalemiin hautaan) ja IHMINEN näyttäytyi (ensin Jerusalemissa) opetuslapsille kuolleista heräämisen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jerusalemissa oli ollut alkuseurakunta, jossa olisi vaikuttanut Jeesuksen saarnat kuulleita juutalaissia, niin missä on Jerusalemin seurakunnan tuottamat arameankieliset kirjeet ja muut dokumentit? Miksi Raamattuun on vanhimpina tekstinä valikoitunut Paavalin kreikaksi kirjoittamat kirjeet?
Miksi juutalaista messiasta ja Israelin Jumalaa julistettiin pakanoille ja miksi julistajat olivat juutalaisia?
Jos Jeesus olisi keksitty henkiolento, niin miksi hänen sanottiin olleen juutalainen ihminen?
Juutalaiset jäivät pian vähemmistöön ja siksi kirjoitettiin pakanoiden ymmärtämällä kielellä. Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin, mutta vuosikymmeniä myöhemmin oli tarvetta kreikankielisille teksteille. Paavali kirjoitti seurakuntiin, joissa oli paljon pakanoita, joten hän kirjoitti kreikaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi juutalaista messiasta ja Israelin Jumalaa julistettiin pakanoille ja miksi julistajat olivat juutalaisia?
Jos Jeesus olisi keksitty henkiolento, niin miksi hänen sanottiin olleen juutalainen ihminen?
Juutalaiset jäivät pian vähemmistöön ja siksi kirjoitettiin pakanoiden ymmärtämällä kielellä. Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin, mutta vuosikymmeniä myöhemmin oli tarvetta kreikankielisille teksteille. Paavali kirjoitti seurakuntiin, joissa oli paljon pakanoita, joten hän kirjoitti kreikaksi.Jos siis Jeesus oli keksitty henkiolento ja häntä tarjottiin pakanoille, niin olisi varmasti valittu pakanoille sopivampi hahmo pakanauskonnoista.
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sanoo ensimmäisten todistajien nimiä ja heidät tunnettiin Jerusalemissa.
1.Korinttolaiskirje:
15:3 …Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden… hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä…
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
IHMINEN kuoli ristillä, IHMINEN haudattiin (Jerusalemiin hautaan) ja IHMINEN näyttäytyi (ensin Jerusalemissa) opetuslapsille kuolleista heräämisen jälkeen.Mutta tuossa Raamatun tekstissä ei sanota että ihminen eikä sanota, että Jerusalem.
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiset jäivät pian vähemmistöön ja siksi kirjoitettiin pakanoiden ymmärtämällä kielellä. Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin, mutta vuosikymmeniä myöhemmin oli tarvetta kreikankielisille teksteille. Paavali kirjoitti seurakuntiin, joissa oli paljon pakanoita, joten hän kirjoitti kreikaksi."Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin..."
Occamin periaatteen mukaan ei ole syytä olettaa tällaisia. Samalla logiikalla meidän pitäisi olettaa, että Mustanaamiostakin oli yksityisiä kirjeitä ja suullista sanomaa, jotka kertoivat todellisesta Chrostoper Walkerista, TODELLISESTA IHMISESTÄ Mustanaaminen takana.- Anonyymi
Mutta nämä totistukset ovat kadonneet kuin pieru Saharaan. Ovcamin periaatteen mukaan parempi suhtautua niihin juuri näin. Jeesuksesta ei ole silminnäkijäkertomuksia eikä historiallista Jeesusta ollut olemassa. On vain henkiolennosta sepitettyjä myyttejä. Paavali kertoi oikein tästä hahmosta. Paavalille Jeesus oli puhtaasti henkiolento, ilmestys, harhanäky.Toistat jatkuvasti samoja satuja ilmeisesti ajatellen, että sadut uskotaan kun riittävästi toistetaan. Uskottavuutesi on nolla.
- Anonyymi
Mutta tuossa Raamatun tekstissä ei sanota että ihminen eikä sanota, että Jerusalem.
Kyllä sanotaan.
Korinttolaiskirje:
Jaakob ja Keefas olivat Jerusalemissa Paavalin mukaan. Gal. 1-2 - Anonyymi
"Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin..."
Occamin periaatteen mukaan ei ole syytä olettaa tällaisia. Samalla logiikalla meidän pitäisi olettaa, että Mustanaamiostakin oli yksityisiä kirjeitä ja suullista sanomaa, jotka kertoivat todellisesta Chrostoper Walkerista, TODELLISESTA IHMISESTÄ Mustanaaminen takana.Olettaa siis mitä? On yleisesti tunnettu fakta, että sanoma Jeesuksesta kerrottiin ensin suullisesti. Niin Paavalikin teki. Kirjeet tulivat tämän jälkeen.
Anonyymi kirjoitti:
Olettaa siis mitä? On yleisesti tunnettu fakta, että sanoma Jeesuksesta kerrottiin ensin suullisesti. Niin Paavalikin teki. Kirjeet tulivat tämän jälkeen.
"Olettaa siis mitä?"
Olettaa sitä, että Jeesus oli historiallinen. Toinen pakollinen oletus on kadonneet silminnäkijätodistukset. Tämä on pakko tehdä, koska jokainen rationaalinen tutkija pitää evankeliumeita sepitettyinä myytteinä. Ei historiallisina faktoina.
"On yleisesti tunnettu fakta, että sanoma Jeesuksesta kerrottiin ensin suullisesti."
Joo, varmaan myyttejä on aluksi kerrottu suullisesti, mutta ei ole mitään silminnäkijätodistuksia.- Anonyymi
"Olettaa siis mitä?"
Olettaa sitä, että Jeesus oli historiallinen. Toinen pakollinen oletus on kadonneet silminnäkijätodistukset. Tämä on pakko tehdä, koska jokainen rationaalinen tutkija pitää evankeliumeita sepitettyinä myytteinä. Ei historiallisina faktoina.
"On yleisesti tunnettu fakta, että sanoma Jeesuksesta kerrottiin ensin suullisesti."
Joo, varmaan myyttejä on aluksi kerrottu suullisesti, mutta ei ole mitään silminnäkijätodistuksia.Miksi Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen, jos Jeesus ei ollut ihminen?
Anonyymi kirjoitti:
Miksi Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen, jos Jeesus ei ollut ihminen?
Paavali ei ollut koskaan tavannut ihmisjeesusta eikä hän välittänyt edes silminnäkijäkertomuksista. Päin vastoin hän vähättelee muiden kertomuksia ja piti tärkeänä henkilökohtaista harhanäkyä.
Koita nyt jo ymmärtää, ettei historiallista Jeesusta voi todistaa. Yritykset ovat kehäpäätelmiä ja oletuksia, joissa myytit ja todellisuus sekoittuvat. Ne ovat vain akateemisia häpeäpilkkuja. Jeesustodisteiden logiikalla voidaan todistaa mikä tahansa todeksi. Otetaan esimerkiksi Asklepios.
1. Asklepioksesta on myytti. Myytissä Asklepios on ihminen ja taitava parantaja.
2. Koska on olemassa Asklepioksen myytti, täytyy myytin takana olla todellinen historiallinen Asklepios. Eivät kai ihmiset valehtele ja keksi omasta päästään tällaisia tarinoita.
3. Koska on olemassa myytin takana oleva ihminen Asklepios. Se todistaa Asklepioksen myytin pohjimmiltaan todeksi. Sen perimmäinen viesti on siis aivan totta. Siitä todistaa historiallinen Asklepios.
4. Historiallisesta Asklepioksesta on kerrottu silminnäkijätarinoita. Ne eivät ole olleet liioiteltuja vaan historiallista kovaa faktaa. Nuo silminnäkijäkertomukset ovat kadonneet, mutta ne todistavat historiallisen Asklepioksen todeksi ja hänestä kertovat myytit pohjimmiltaan todeksi.
Näin. Asklepios on todistettu. Jos haluat kumota todistukseni niin minä käytän sitä sitten historiallisen Jeesuksen kumoamiseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Asklepios- Anonyymi
"Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin..."
Occamin periaatteen mukaan ei ole syytä olettaa tällaisia. Samalla logiikalla meidän pitäisi olettaa, että Mustanaamiostakin oli yksityisiä kirjeitä ja suullista sanomaa, jotka kertoivat todellisesta Chrostoper Walkerista, TODELLISESTA IHMISESTÄ Mustanaaminen takana.Mustanaamion kirjoittaja kirjoitti fiktiota yleisölle, joka tiesi hänen kirjoittavan fiktiota, koska hän sanoi niin eikä kukaan väittänyt mustanaamion olevan todellinen ihminen.
Paavali kirjoitti todellisesta ihmisestä, jonka monet hänen tuttavansa olivat tunteneet henkilökohtaisesti ja jonka kuolema oli yleisesti tiedossa Jerusalemissa.
Huomaatko mitään eroa näissä kahdessa? - Anonyymi
Paavali ei ollut koskaan tavannut ihmisjeesusta eikä hän välittänyt edes silminnäkijäkertomuksista. Päin vastoin hän vähättelee muiden kertomuksia ja piti tärkeänä henkilökohtaista harhanäkyä.
Koita nyt jo ymmärtää, ettei historiallista Jeesusta voi todistaa. Yritykset ovat kehäpäätelmiä ja oletuksia, joissa myytit ja todellisuus sekoittuvat. Ne ovat vain akateemisia häpeäpilkkuja. Jeesustodisteiden logiikalla voidaan todistaa mikä tahansa todeksi. Otetaan esimerkiksi Asklepios.
1. Asklepioksesta on myytti. Myytissä Asklepios on ihminen ja taitava parantaja.
2. Koska on olemassa Asklepioksen myytti, täytyy myytin takana olla todellinen historiallinen Asklepios. Eivät kai ihmiset valehtele ja keksi omasta päästään tällaisia tarinoita.
3. Koska on olemassa myytin takana oleva ihminen Asklepios. Se todistaa Asklepioksen myytin pohjimmiltaan todeksi. Sen perimmäinen viesti on siis aivan totta. Siitä todistaa historiallinen Asklepios.
4. Historiallisesta Asklepioksesta on kerrottu silminnäkijätarinoita. Ne eivät ole olleet liioiteltuja vaan historiallista kovaa faktaa. Nuo silminnäkijäkertomukset ovat kadonneet, mutta ne todistavat historiallisen Asklepioksen todeksi ja hänestä kertovat myytit pohjimmiltaan todeksi.
Näin. Asklepios on todistettu. Jos haluat kumota todistukseni niin minä käytän sitä sitten historiallisen Jeesuksen kumoamiseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/AsklepiosPaavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen. Kiistätkö tämän?
Anonyymi kirjoitti:
Mustanaamion kirjoittaja kirjoitti fiktiota yleisölle, joka tiesi hänen kirjoittavan fiktiota, koska hän sanoi niin eikä kukaan väittänyt mustanaamion olevan todellinen ihminen.
Paavali kirjoitti todellisesta ihmisestä, jonka monet hänen tuttavansa olivat tunteneet henkilökohtaisesti ja jonka kuolema oli yleisesti tiedossa Jerusalemissa.
Huomaatko mitään eroa näissä kahdessa?"Mustanaamion kirjoittaja kirjoitti fiktiota yleisölle, joka tiesi hänen kirjoittavan fiktiota, koska hän sanoi niin eikä kukaan väittänyt mustanaamion olevan todellinen ihminen."
Silti Mustanaamion pystyy todistamaan historialliseksi ihmiseksi jos käytämme Jeesustodistelun logiikkaa. Sitä paitsi Ensimmäisen Mustanaamion isä oli laivapoikana Santa Marialla Kolumbuksen ensimmäisellä matkalla. Mustanaamion pääkallosormus on peräisin keisari Nerolta. Sormus on tehty Jeesuksen ristiinnaulitsemisen nauloista. Ei kai tällaista kukaan keksi omasta päästään pelkäksi fiktioksi? Täytyyhän näiden taustalla olla totuuden siemen. Eikö vain? Samalla tavalla kuin Jeesustarinoissakin.- Anonyymi
"Mustanaamion kirjoittaja kirjoitti fiktiota yleisölle, joka tiesi hänen kirjoittavan fiktiota, koska hän sanoi niin eikä kukaan väittänyt mustanaamion olevan todellinen ihminen."
Silti Mustanaamion pystyy todistamaan historialliseksi ihmiseksi jos käytämme Jeesustodistelun logiikkaa. Sitä paitsi Ensimmäisen Mustanaamion isä oli laivapoikana Santa Marialla Kolumbuksen ensimmäisellä matkalla. Mustanaamion pääkallosormus on peräisin keisari Nerolta. Sormus on tehty Jeesuksen ristiinnaulitsemisen nauloista. Ei kai tällaista kukaan keksi omasta päästään pelkäksi fiktioksi? Täytyyhän näiden taustalla olla totuuden siemen. Eikö vain? Samalla tavalla kuin Jeesustarinoissakin.Todelliseen ihmiseen liitetään fiktiota ja näin on tehty myös Jeesuksen kohdalla, otaksun.
Anonyymi kirjoitti:
Todelliseen ihmiseen liitetään fiktiota ja näin on tehty myös Jeesuksen kohdalla, otaksun.
Huomaatko argumenttivirheesi? Oletat, että fiktion takana on todellinen ihminen. Sinun logiikalla fiktio todistaa todellisen ihmisen ja todellinen ihminen todistaa fiktion. Sinulla on kehäpäätelmä, jossa fakta ja fiktio on iloisesti sekaisin. Tuo sopii uskontoon ja teologiaan, mutta ei historian tieteenalaan. Occamin periaatteella ei ole syytä olettaa todellista ihmistä, jos käsissä on pelkkä myytti.
- Anonyymi
https://fi.wikipedia.org/wiki/AsklepiosAsklepios ei ole Jeesus, joten tämä ei todista Jeesuksesta mitään. Moitit toisia kehäpäätelmistä ja huonoista todisteista, mutta itse olet vielä surkeampi.
- Anonyymi
Huomaatko argumenttivirheesi? Oletat, että fiktion takana on todellinen ihminen. Sinun logiikalla fiktio todistaa todellisen ihmisen ja todellinen ihminen todistaa fiktion. Sinulla on kehäpäätelmä, jossa fakta ja fiktio on iloisesti sekaisin. Tuo sopii uskontoon ja teologiaan, mutta ei historian tieteenalaan. Occamin periaatteella ei ole syytä olettaa todellista ihmistä, jos käsissä on pelkkä myytti.
Sinulta loppuivat taas eväät kesken. Voi voi. Ei kannattaisi ryhtyä ehdottomaksi kannatajaksi hypoteesille, jolle ei ole todisteita.
- Anonyymi
Paavali ja apostolit ennen häntä olisivat jääneet tuoreeltaan kiinni valheesta, jos Jeesus ei ollut todellinen ihminen ja kuollut ristillä, eikä kukaan olisi uskonut heitä. Perustan oletukseni tähän.
Rakennettiin siis tarina todellisen ihmisen perusteelle, jonka ruumis oli kadonnut.
Unohdit vastata kysymykseen :
Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen. Kiistätkö tämän? Anonyymi kirjoitti:
Asklepios ei ole Jeesus, joten tämä ei todista Jeesuksesta mitään. Moitit toisia kehäpäätelmistä ja huonoista todisteista, mutta itse olet vielä surkeampi.
"Moitit toisia kehäpäätelmistä ja huonoista todisteista, mutta itse olet vielä surkeampi."
Minähän todistin Asklepioksen sinun logiikallasi. Näköjään uskovaiselle pitää se myyttinen hahmo olla joku muu kuin oman uskonnon kohde niin lopulta hänkin huomaa oman uskonsa naurettavuuden. Jeesus on tosiaankin surkea kehäpäätelmä, kuten huomasit.- Anonyymi
"Moitit toisia kehäpäätelmistä ja huonoista todisteista, mutta itse olet vielä surkeampi."
Minähän todistin Asklepioksen sinun logiikallasi. Näköjään uskovaiselle pitää se myyttinen hahmo olla joku muu kuin oman uskonnon kohde niin lopulta hänkin huomaa oman uskonsa naurettavuuden. Jeesus on tosiaankin surkea kehäpäätelmä, kuten huomasit.No onpa surkea esitys. Joudut varmaan kohta myöntämään ettei myytti-Jeesukselle olekaan kunnon perusteita.
Ehkäpä sinun tulisi käydä "todisteesi" vielä kerran läpi. Jos niitä siis olikaan. - Anonyymi
Käsissä ovat Paavalin kirjeet, joissa hän kertoo 30-luvun alussa vaikuttaneista uskovista ja ihmisestä nimeltä Jeesus, joka oli kuollut ristillä. Nämä uskovat olivat todellisia ihmisiä ja samoin Jeesus: muuten Paavali olisi jäänyt kiinni valheesta.
Anonyymi kirjoitti:
Sinulta loppuivat taas eväät kesken. Voi voi. Ei kannattaisi ryhtyä ehdottomaksi kannatajaksi hypoteesille, jolle ei ole todisteita.
"Ei kannattaisi ryhtyä ehdottomaksi kannatajaksi hypoteesille, jolle ei ole todisteita."
Mille hypoteesille? Kumpi on yksinkertaisempi selitys?
Vaihtoehto 1:
Fakta: on olemassa sisäisesti ristiriitainen joukko myyttejä, mutta ei myytin ulkopuolisia todisteita siitä, että myytin kohde olisi totta.
Johtopäätös: Myytin kohdetta ei ole syytä pitää todellisena, koska mitkään muut lähteet eivät siitä kerro ja myytin sisäiset ristiriidat kyseenalaistavat myytin todistusarvon.
Vaihtoehto 2:
Fakta: on olemassa sisäisesti ristiriitainen joukko myyttejä, mutta ei myytin ulkopuolisia todisteita siitä, että myytin kohde olisi totta.
Oletus 1: Myytin kohde on totta.
Oletus 2: Myyttiä on edeltänyt vakavampia todisteita, jotka eivät ole sisäisesti ristiriitaisia. Nämä vakavasti otettavat todisteet ovat kadonneet.
Johtopäätös: Myytin kohde on totta koska myytti todistaa kohteen todeksi ja kohde todistaa myytin todeksi (kehäpäätelmä). Myytin todistaa todeksi kadonneet vakavasti otettavat todisteet.
Vaihtoehdossa 2 on siis kaksi turhaa oletusta, kuten Jeesustodistelussa ja johtopäätös on kehäpäätelmä, kuten Jeesustodistelussakin.Anonyymi kirjoitti:
Paavali ja apostolit ennen häntä olisivat jääneet tuoreeltaan kiinni valheesta, jos Jeesus ei ollut todellinen ihminen ja kuollut ristillä, eikä kukaan olisi uskonut heitä. Perustan oletukseni tähän.
Rakennettiin siis tarina todellisen ihmisen perusteelle, jonka ruumis oli kadonnut.
Unohdit vastata kysymykseen :
Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen. Kiistätkö tämän?"Perustan oletukseni tähän."
Turhia oletuksia. Ihmiset ovat keksineet tuhansia myyttejä, joiden kohteet eivät ole totta. Vammaisella logiikallasi kaikki jumalat, taruolennot, sadut ja myytit olisivat totta. Kertojat olisivat jääneet valheesta kiinni, jos ne eivät olisi totta. Eikö vain?Anonyymi kirjoitti:
Käsissä ovat Paavalin kirjeet, joissa hän kertoo 30-luvun alussa vaikuttaneista uskovista ja ihmisestä nimeltä Jeesus, joka oli kuollut ristillä. Nämä uskovat olivat todellisia ihmisiä ja samoin Jeesus: muuten Paavali olisi jäänyt kiinni valheesta.
"...muuten Paavali olisi jäänyt kiinni valheesta."
Ei Paavali valehdellut. Tuon ajan ihmiset pitivät henkiolentoa yhtä todellisena kuin fyysistä ihmistä. Jos Paavali kertoi Jeesusharhanäystään niin hänet otettiin aivan todesta. Huomaa, että jopa kirjoitustaitoinen, sen ajan mittapuun oppinut evankeliumin kirjoittajakin uskoi aaveisiin. Ei noille ollut vaikea kertoa ihan vakavalla naamalla Jeesuharhoista ja ne uskottiin ihan totena. Sadan vuoden päästä tapahtumista keksittiin, että sepitetäänpä kunnnolliset tarinat, joissa tämä aave onkin todellinen ihminen.- Anonyymi
"Perustan oletukseni tähän."
Turhia oletuksia. Ihmiset ovat keksineet tuhansia myyttejä, joiden kohteet eivät ole totta. Vammaisella logiikallasi kaikki jumalat, taruolennot, sadut ja myytit olisivat totta. Kertojat olisivat jääneet valheesta kiinni, jos ne eivät olisi totta. Eikö vain?Ei.
- Anonyymi
"...muuten Paavali olisi jäänyt kiinni valheesta."
Ei Paavali valehdellut. Tuon ajan ihmiset pitivät henkiolentoa yhtä todellisena kuin fyysistä ihmistä. Jos Paavali kertoi Jeesusharhanäystään niin hänet otettiin aivan todesta. Huomaa, että jopa kirjoitustaitoinen, sen ajan mittapuun oppinut evankeliumin kirjoittajakin uskoi aaveisiin. Ei noille ollut vaikea kertoa ihan vakavalla naamalla Jeesuharhoista ja ne uskottiin ihan totena. Sadan vuoden päästä tapahtumista keksittiin, että sepitetäänpä kunnnolliset tarinat, joissa tämä aave onkin todellinen ihminen.Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen. Kiistätkö tämän?
Anonyymi kirjoitti:
Ei.
No jos tämä valheesta kiinni jäämisen riski ei toimi argumenttina niin miksi tunget sitä Jeesustodisteeksi?
Anonyymi kirjoitti:
Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen. Kiistätkö tämän?
"Kiistätkö tämän?"
Ei minun sitä tarvitse kiistää. Paavali kiistää sen itse ensimmäisen kirjeen alussa.
[11] Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
[12] Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.- Anonyymi
"Kiistätkö tämän?"
Ei minun sitä tarvitse kiistää. Paavali kiistää sen itse ensimmäisen kirjeen alussa.
[11] Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
[12] Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.Paavali sanoo Jeesuksen olleen ihminen. Valehtelet ja olet harhainen.
1Kor 15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
IHMINEN kuoli ristillä, IHMINEN haudattiin (Jerusalemiin hautaan) ja IHMINEN näyttäytyi (ensin Jerusalemissa) opetuslapsille kuolleista heräämisen jälkeen.
On ilmiselvää, että Paavalin Jeesus oli ihminen, niin kuin hän suoraan sanoi.
Roomalaiskirje:
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden IHMISEN vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; - Anonyymi
No jos tämä valheesta kiinni jäämisen riski ei toimi argumenttina niin miksi tunget sitä Jeesustodisteeksi?
Jokainen kertomus ja myytti on arvioitava erikseen omana tapauksenaan. Väität Jeesuksen olevan fiktiota, koska häneen on liitetty myyttejä ja valheita ihmeistä. Samalla periaatteella pitäisi olla fiktiota kaikki ne historian henkilöt joiden kohdalla näin on tehty. He ovat kuitenkin todellisia.
Otetaan esimerkki lähihistoriasta. Smiths Wigglesworth, William Marrion Branham ja Niilo Ylivainio kertomuksien mukaan paransivat sairaita ja herättivät kuolleita. He ovat silti todellisia ihmisiä.
Samoin ovat todellisia ihmisiä Paavali, apostolit Pietari ja Johannes ja Jeesus tainäinvoidaanhyvinperusteluin olettaa. Heidän on sanottu tehneen samoja tekoja, mutta ei se tee heistä välttämättä fiktiota.
Sekään ei tee ihmisestä välttämättä fiktiota, että hänen kurjoituksiaan ei ole löydetty. Muutenhan Sokrates ei olisi todellinen!
Jos olisit johdonmukainen, niin pitäisit kaikkia edellä mainittuja fiktiona, mutta et sitä tee, koska arvioit kunkin tapauksen erikseen. - Anonyymi
” Kuka olisi uskonut fiktiivisen henkilön ylösnousemuksen kaupungissa, jossa asui?”
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nemo_propheta_in_patriaNo tuohan itse asiassa toimii Jeesuksen historiallisuuden puolesta. Miksi kirjoittaa etteivät vanhemmat ymmärtäneet Jeesuksen messiaanista ja jopa jumalallista luonnetta, saati että muut kyläläiset olisivat uskoneet Jeesuksen touhuihin.
- Anonyymi
Mutta nämä totistukset ovat kadonneet kuin pieru Saharaan. Ovcamin periaatteen mukaan parempi suhtautua niihin juuri näin. Jeesuksesta ei ole silminnäkijäkertomuksia eikä historiallista Jeesusta ollut olemassa. On vain henkiolennosta sepitettyjä myyttejä. Paavali kertoi oikein tästä hahmosta. Paavalille Jeesus oli puhtaasti henkiolento, ilmestys, harhanäky.Ylösnousemuksesta ei ole todisteita, sen sijaan historiallisen Jeesuksen olemassaolo on mahdollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyviä kysymyksiä. Ehkä tähän ovat vaikuttaneet raamatun kehitys ja se, että juutalaiskristillisyys jäi kuitenkin hellenistisen suuntauksen jalkoihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiset jäivät pian vähemmistöön ja siksi kirjoitettiin pakanoiden ymmärtämällä kielellä. Sanoma levisi ensin suullisesti eikä tarvetta teksteille ollut. Onhan niitä yksityisiä kirjeitä varmaan ollut arameaksikin, mutta vuosikymmeniä myöhemmin oli tarvetta kreikankielisille teksteille. Paavali kirjoitti seurakuntiin, joissa oli paljon pakanoita, joten hän kirjoitti kreikaksi."Miksi juutalaista messiasta ja Israelin Jumalaa julistettiin pakanoille ja miksi julistajat olivat juutalaisia?"
Olen itsekin ihmetellyt tätä. Mutta hellenistinen suuntaus selvästi vetosi ihmisiin ja sai kannatusta. Lisäksi sillä oli ahkera lobbausryhmä. - Anonyymi
"Olettaa siis mitä?"
Joo, varmaan myyttejä on aluksi kerrottu suullisesti, mutta ei ole mitään silminnäkijätodistuksia."Tämä on pakko tehdä, koska jokainen rationaalinen tutkija pitää evankeliumeita sepitettyinä myytteinä"
Siitä huolimatta rationaaliset tutkijat pitävät Jeesusta jollain tavoin historiallisena.
Mitä sillä sitten tarkoitetaankin. - Anonyymi
"Ei kannattaisi ryhtyä ehdottomaksi kannatajaksi hypoteesille, jolle ei ole todisteita."
Mille hypoteesille? Kumpi on yksinkertaisempi selitys?
Vaihtoehto 1:
Johtopäätös: Myytin kohdetta ei ole syytä pitää todellisena, koska mitkään muut lähteet eivät siitä kerro ja myytin sisäiset ristiriidat kyseenalaistavat myytin todistusarvon.
Vaihtoehto 2:
Oletus 1: Myytin kohde on totta.
Oletus 2: Myyttiä on edeltänyt vakavampia todisteita, jotka eivät ole sisäisesti ristiriitaisia. Nämä vakavasti otettavat todisteet ovat kadonneet.
Johtopäätös: Myytin kohde on totta koska myytti todistaa kohteen todeksi ja kohde todistaa myytin todeksi (kehäpäätelmä). Myytin todistaa todeksi kadonneet vakavasti otettavat todisteet.
Vaihtoehdossa 2 on siis kaksi turhaa oletusta, kuten Jeesustodistelussa ja johtopäätös on kehäpäätelmä, kuten Jeesustodistelussakin.Yleistät ja yksinkertaistat liikaa. Et selvästi ymmärrä asioista mitään. Missä se yliopiston julkaisu viipyy? Eivätkö rahkeesi riitä muuhun kuin samojen "todisteiden" jankuttamiseen Suomi24:ssä?
Olet selvästikin tietämätön siitä, että Paavali mainitsee Jeesuksen ihmiseksi. Sen verran monta kertaa olet tämän jo ohittanut. Noin heikoilla eväillä ei pidä lähteä tällaiseen hommaan. Mutta ei hätää, kun uskottavuutesi putosi nollaan, voit aina tehdä uuden nikin ja yrittää uudelleen ;) - Anonyymi
"Perustan oletukseni tähän."
Turhia oletuksia. Ihmiset ovat keksineet tuhansia myyttejä, joiden kohteet eivät ole totta. Vammaisella logiikallasi kaikki jumalat, taruolennot, sadut ja myytit olisivat totta. Kertojat olisivat jääneet valheesta kiinni, jos ne eivät olisi totta. Eikö vain?Ei toki, vain sinun logiikallasi ne olisivat totta.
- Anonyymi
"Kiistätkö tämän?"
[12] Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.Väännät nyt taas kertomusta. Paavali kertoi aivan selvästi, että Jeesus syntyi naisesta, tuli lain alaiseksi ja oli ihminen. Hänen ei olisi tarvinnut tehdä niin, jos hän olisi pitänyt Jeesusta vain taivaallisena olentona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämä on pakko tehdä, koska jokainen rationaalinen tutkija pitää evankeliumeita sepitettyinä myytteinä"
Siitä huolimatta rationaaliset tutkijat pitävät Jeesusta jollain tavoin historiallisena.
Mitä sillä sitten tarkoitetaankin."Siitä huolimatta rationaaliset tutkijat pitävät Jeesusta jollain tavoin historiallisena."
Tämä ei onnistu muuten kuin kehäpäättelyllä ja oletuksilla. Osaatko sanoa montako vertaisarvioitua tutkimusta Jeesuksen historiallisuudesta on tehty viimeisen sadan vuoden aikana? Kyllä, ei yhtään ainoaa. Maurice Casey ja Bard Ehrman ovat yrittäneet, mutta lopputulokset ovat tieteellisiä häpeäpilkkuja ja ne onkin julkaistu vain kirjoina, ei tieteellisinä papereina. Joten rationaaliset tutkijat pitävät Jeesusta historiallisena lähinnä sen vuoksi, että kristinusko on niin läpitunkevaa Länsimaissa vielä tänäkin päivänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleistät ja yksinkertaistat liikaa. Et selvästi ymmärrä asioista mitään. Missä se yliopiston julkaisu viipyy? Eivätkö rahkeesi riitä muuhun kuin samojen "todisteiden" jankuttamiseen Suomi24:ssä?
Olet selvästikin tietämätön siitä, että Paavali mainitsee Jeesuksen ihmiseksi. Sen verran monta kertaa olet tämän jo ohittanut. Noin heikoilla eväillä ei pidä lähteä tällaiseen hommaan. Mutta ei hätää, kun uskottavuutesi putosi nollaan, voit aina tehdä uuden nikin ja yrittää uudelleen ;)"Olet selvästikin tietämätön siitä, että Paavali mainitsee Jeesuksen ihmiseksi. "
Paavali voi väittää mitä tahansa. Hän ei tavannut Jeesusta eikä Jeesuksen silminnäkijöitä. Paavalin Jeesus oli henkilökohtainen ilmestys, jota nykyään sanotaan hallusinaatioksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olet selvästikin tietämätön siitä, että Paavali mainitsee Jeesuksen ihmiseksi. "
Paavali voi väittää mitä tahansa. Hän ei tavannut Jeesusta eikä Jeesuksen silminnäkijöitä. Paavalin Jeesus oli henkilökohtainen ilmestys, jota nykyään sanotaan hallusinaatioksi.Joo, niin voi. Mutta kun kerran myyttiteoreetikot vetoavat raamattuun, niin voi siihen vedota muutkin. Selvästi te ette ole tietoisia olleet asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Siitä huolimatta rationaaliset tutkijat pitävät Jeesusta jollain tavoin historiallisena."
Tämä ei onnistu muuten kuin kehäpäättelyllä ja oletuksilla. Osaatko sanoa montako vertaisarvioitua tutkimusta Jeesuksen historiallisuudesta on tehty viimeisen sadan vuoden aikana? Kyllä, ei yhtään ainoaa. Maurice Casey ja Bard Ehrman ovat yrittäneet, mutta lopputulokset ovat tieteellisiä häpeäpilkkuja ja ne onkin julkaistu vain kirjoina, ei tieteellisinä papereina. Joten rationaaliset tutkijat pitävät Jeesusta historiallisena lähinnä sen vuoksi, että kristinusko on niin läpitunkevaa Länsimaissa vielä tänäkin päivänä.No olet tämän saman litanian postannut jo moneen kertaan, eikä se edelleenkään ole mikään todiste. Jos se sinua vakuuttaa, niin okei, mutta ei kannata odottaa sitä kaikilta muilta.
Anonyymi kirjoitti:
No olet tämän saman litanian postannut jo moneen kertaan, eikä se edelleenkään ole mikään todiste. Jos se sinua vakuuttaa, niin okei, mutta ei kannata odottaa sitä kaikilta muilta.
"No olet tämän saman litanian postannut jo moneen kertaan..."
Niin tosiaan, tuo litania on osoitus siitä, etteivät rationaaliset tutkijat pidä Jeesusta historiallisena. Jeesuksen historiallisuutta ei ole kukaan tutkija edes uskaltanut väittää viimeisen sadan vuoden aikana kun se tarkoittaa samalla oman akateemisen uran tuhoamista ja itsensä naurettavaksi tekemistä.- Anonyymi
"No olet tämän saman litanian postannut jo moneen kertaan..."
Niin tosiaan, tuo litania on osoitus siitä, etteivät rationaaliset tutkijat pidä Jeesusta historiallisena. Jeesuksen historiallisuutta ei ole kukaan tutkija edes uskaltanut väittää viimeisen sadan vuoden aikana kun se tarkoittaa samalla oman akateemisen uran tuhoamista ja itsensä naurettavaksi tekemistä.Oletko lukenut tämän artikkelin
www.seurakuntalainen.fi/uutiset/essee-mitaan-jeesusta-ei-ole-koskaan-ollut-olemassa-jeesus-denialismi-ja-tieteellinen-jeesus-tutkimus/
Mitäpä mieltä olet siitä?
Ja jätä se partaveitsi nyt sinne kylppärin kaappiin. Anonyymi kirjoitti:
Oletko lukenut tämän artikkelin
www.seurakuntalainen.fi/uutiset/essee-mitaan-jeesusta-ei-ole-koskaan-ollut-olemassa-jeesus-denialismi-ja-tieteellinen-jeesus-tutkimus/
Mitäpä mieltä olet siitä?
Ja jätä se partaveitsi nyt sinne kylppärin kaappiin.”Mitäpä mieltä olet siitä?”
Kankaanniemi häpäisee itsensä tuolla naurettavalla esseellään. Jos Jeesustodisteet nojaavat kehäpäätelmään ja todisteiden sepittämiseen niin en kyllä kehtaisi verrata näiden argumenttivirheisen esille nostajia holokaustin kieltäjiin. Matti Kankaanniemi on tuon esseen perusteella delusionaalinen hullu. No, tuollaisia akateemisia häpeäpilkkuja ei olekaan muualla kuin teologian alalla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylösnousemuksesta ei ole todisteita, sen sijaan historiallisen Jeesuksen olemassaolo on mahdollinen.
Todisteen kertoo raamattu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miksi juutalaista messiasta ja Israelin Jumalaa julistettiin pakanoille ja miksi julistajat olivat juutalaisia?"
Olen itsekin ihmetellyt tätä. Mutta hellenistinen suuntaus selvästi vetosi ihmisiin ja sai kannatusta. Lisäksi sillä oli ahkera lobbausryhmä.Juutalaiset ovat jumalan valittu kansa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todisteen kertoo raamattu
Raamattu on ihmisten keksimää potaskaa.
Se ei todista muuta kuin kirjoittajansa hulluiksi. - Anonyymi
”Mitäpä mieltä olet siitä?”
Kankaanniemi häpäisee itsensä tuolla naurettavalla esseellään. Jos Jeesustodisteet nojaavat kehäpäätelmään ja todisteiden sepittämiseen niin en kyllä kehtaisi verrata näiden argumenttivirheisen esille nostajia holokaustin kieltäjiin. Matti Kankaanniemi on tuon esseen perusteella delusionaalinen hullu. No, tuollaisia akateemisia häpeäpilkkuja ei olekaan muualla kuin teologian alalla.No jos kommenttisi on pelkkää henkilöön kohdistuvaa arvostelua ja nimittelyä, niin Sinä olet tässä heikoilla.
Anonyymi kirjoitti:
No jos kommenttisi on pelkkää henkilöön kohdistuvaa arvostelua ja nimittelyä, niin Sinä olet tässä heikoilla.
Kankaanniemihän se arvostelee henkilöön menevästi. Hän vertaa historian tutkijoita holokaustin kieltäjiin pelkästään sen perusteella, että nämä kehtaavat kutsua Jeesustodisteluita kehäpäättelyksi ja todisteiden sepittämiseksi.
- Anonyymi
Kankaanniemihän se arvostelee henkilöön menevästi. Hän vertaa historian tutkijoita holokaustin kieltäjiin pelkästään sen perusteella, että nämä kehtaavat kutsua Jeesustodisteluita kehäpäättelyksi ja todisteiden sepittämiseksi.
He he, nyt luit taas ihan omalla tavallasi ja päätit varmuuden vuoksi pysytellä rannalla. No mikäpä siinä, ei tuo asiaasi edistä.
- Anonyymi
Jaa miksikö.
Siksi koska oli maan päällä 2000 vuotta sitten! - Anonyymi
Jeesus on ollut ennen kuin maailmankaikkeus perustetiin se avaa Raamatun Jeesuksen luokse. Jeesuksen sisäinen tuntemus avaa kaiken valon ja elämän tien. Minä Olen!
- Anonyymi
Minä olen on jumala VT
- Anonyymi
Paavali sanoi Jeesuksen olleen ihminen ja kuolleen ristillä, jota asiaa silminnäkijät todistivat ja heitä oli vielä elossa, kun hän kirjoitti. Pietari, Johannes ja Jaakob heistä olivat tunnettuja myös muualla Uudessa testamentissa ja perimätiedossa.
Monet juutalaiset todistivat tätä samaa ennen Paavalia. Jos Jeesus ei olisi ollut todellinen ihminen ja kuollut ristillä, niin juutalaiset olisivat tienneet sen. Jeesuksen kuoleman täytyi siis olla tunnettu asia: muuten evankeliumia ei olisi uskottu heti 30-luvun alussa, mistä ajasta Paavali kertoo.
Tämä on paras perustelu Jeesuksen historiallisuudesta. Häneen liitetyt myytit ja valheet eivät tee hänestä fiktiota. Eikä se, että häneltä itseltään ei ole jäänyt kirjoituksia, ei tee sitä. Muutenhan monet muutkin historian henkilöt olisivat fiktiota!- Anonyymi
Juuri näin.
Ateistit voi LOPETTAA TYHJÄ PV HORINAT - Anonyymi
Jeesus on yhtä todellinen kuin Mikki Hiiri. Jos Mikki Hiiri naulittaisiin ristiin, se auttaisi sinua synneissäsi saman verran kuin Jeesuksen hirttäminen.
- Anonyymi
Ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia. He uskoivat juutalaiseen messiaaseen, joka kuoli ristillä, mutta Jumala herätti hänet kuolleista ja otti tykönsä taivaaseen.
Tämä messias on Daavidin jälkeläinen, Israelille luvattu ikuinen kuningas, jonka arvonimi on Jumalan poika. (1. Aik. 17:13; 22:8-10)
Tähän evankeliumiin monet juutalaiset uskoivat 30-luvun alussa ja heitä Paavali vainosi, kunnes kääntyi itsekin kristityksi. Jeesus oli lihaa ja verta oleva ihminen, jonka Jumala herätti kuolleista ja otti tykönsä taivaaseen.
Jos Jeesus ei olisi ollut tunnettu ihminen juutalaisten keskuudessa ja kuollut ristillä, niin olisivatko tuhannet juutalaiset uskoneet häneen?- Anonyymi
Jos Jeesus ei olisi ollut tunnettu ihminen juutalaisten keskuudessa ja kuollut ristillä, niin olisivatko tuhannet juutalaiset uskoneet häneen?"
Eivät olisi uskoneet. Apostolit olisivat paljastuneet valehtelijoijsi, jos ei olisi ollut ihmistä Jeesusta, joka kuoli ristillä.
Evankeliumin mukaan ihminen kärsi ja kuoli ristillä ja Jumala herätti tämän ihmisen - juutalaisen miehen - kuolleista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jeesus ei olisi ollut tunnettu ihminen juutalaisten keskuudessa ja kuollut ristillä, niin olisivatko tuhannet juutalaiset uskoneet häneen?"
Eivät olisi uskoneet. Apostolit olisivat paljastuneet valehtelijoijsi, jos ei olisi ollut ihmistä Jeesusta, joka kuoli ristillä.
Evankeliumin mukaan ihminen kärsi ja kuoli ristillä ja Jumala herätti tämän ihmisen - juutalaisen miehen - kuolleista.Myytikoiden väitteet ovat typeriä ja järjen vastaisia: ne kumpuavat syvältä uskosta, joka kieltää faktat ja todellisuuden.
He sanovat, ettei Paavali puhunut MITÄÄN ihmisestä Jeesuksesta. Että henkiolento naulittiin ristille ja haudattiin ja nousi ylös haudasta. Paavali ei tätä sanonut. Se on Myytikoiden valhe. ”Jos Jeesus ei olisi ollut tunnettu ihminen juutalaisten keskuudessa ja kuollut ristillä, niin olisivatko tuhannet juutalaiset uskoneet häneen?”
Jos Jeesus olisi ollut tunnettu ihminen niin siitä olisi kerrottu muuallakin kuin sata vuotta myöhemmin sepitetyissä myyteissä.- Anonyymi
”Jos Jeesus ei olisi ollut tunnettu ihminen juutalaisten keskuudessa ja kuollut ristillä, niin olisivatko tuhannet juutalaiset uskoneet häneen?”
Jos Jeesus olisi ollut tunnettu ihminen niin siitä olisi kerrottu muuallakin kuin sata vuotta myöhemmin sepitetyissä myyteissä.Miksi pienen kansan saarnaajasta pitäisi kertoa suurvallan historiassa? Tai muutamasta tuhannesta uskovasta? Ai niin: heistä kerrotaan, vaikka ei tarvitsisi vähäisen merkityksen vuoksi!
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pienen kansan saarnaajasta pitäisi kertoa suurvallan historiassa? Tai muutamasta tuhannesta uskovasta? Ai niin: heistä kerrotaan, vaikka ei tarvitsisi vähäisen merkityksen vuoksi!
” Miksi pienen kansan saarnaajasta pitäisi kertoa suurvallan historiassa?”
Siksi, koska esimerkiksi Johannes kastajasta kerrotaan niin, ettei historiallisuudesta jää epäilystä. Eikö tämä ole merkittävä teologinen ja historiallinen ristiriita?
1. Teologinen ristiriita: Miksi ihmisen pitää kastaa Jumalan poika?
2. Historiallinen ristiriita: Miksi historioitsija kertoo merkkihenkilön kastajasta, mutta ei merkkihenkilöstä itsestään?- Anonyymi
” Miksi pienen kansan saarnaajasta pitäisi kertoa suurvallan historiassa?”
Siksi, koska esimerkiksi Johannes kastajasta kerrotaan niin, ettei historiallisuudesta jää epäilystä. Eikö tämä ole merkittävä teologinen ja historiallinen ristiriita?
1. Teologinen ristiriita: Miksi ihmisen pitää kastaa Jumalan poika?
2. Historiallinen ristiriita: Miksi historioitsija kertoo merkkihenkilön kastajasta, mutta ei merkkihenkilöstä itsestään?Kyllähän Josefus mainitsee Jeesuksen, Jaakobin veljen.
Jeesus ei ollut Josefukselle mikään merkkihenkilö, toisin kuin Johannes Kastaja, jota juutalaiset arvostivat suuresti. Jeesusta he vihasivat ja vainosivat hänen seuraajiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän Josefus mainitsee Jeesuksen, Jaakobin veljen.
Jeesus ei ollut Josefukselle mikään merkkihenkilö, toisin kuin Johannes Kastaja, jota juutalaiset arvostivat suuresti. Jeesusta he vihasivat ja vainosivat hänen seuraajiaan.Näin, tästä myytikot eivät halua keskustella: "Vaikka monelta osin kritiikki on osuvaa, on esimerkiksi Josefuksen maininta Jaakobista, Jeesuksen veljestä, mitä todennäköisimmin aito ja vaikeasti poisselitettävissä"
Anonyymi kirjoitti:
Näin, tästä myytikot eivät halua keskustella: "Vaikka monelta osin kritiikki on osuvaa, on esimerkiksi Josefuksen maininta Jaakobista, Jeesuksen veljestä, mitä todennäköisimmin aito ja vaikeasti poisselitettävissä"
"...Josefuksen maininta Jaakobista, Jeesuksen veljestä, mitä todennäköisimmin aito ja vaikeasti poisselitettävissä."
Miksi Jaakobin tekemisiä selitetään tarkasti ja monisanaisesti, mutta tämä maailmanhistorian merkkihenkilö mainitaan vain parin sanan sivulauseessa "Jaakob, jonka veli on Jeesus" eikä tuosta edes selviä, että kyseessä olisi Jeesus Nasaretilainen.- Anonyymi
"...Josefuksen maininta Jaakobista, Jeesuksen veljestä, mitä todennäköisimmin aito ja vaikeasti poisselitettävissä."
Miksi Jaakobin tekemisiä selitetään tarkasti ja monisanaisesti, mutta tämä maailmanhistorian merkkihenkilö mainitaan vain parin sanan sivulauseessa "Jaakob, jonka veli on Jeesus" eikä tuosta edes selviä, että kyseessä olisi Jeesus Nasaretilainen.Siksi että Jaakob oli tuhatpäisen seurakunnan johtaja, mutta Jeesuksella oli kuollessaan vain toistakymmentä seuraajaa.
Anonyymi kirjoitti:
Siksi että Jaakob oli tuhatpäisen seurakunnan johtaja, mutta Jeesuksella oli kuollessaan vain toistakymmentä seuraajaa.
"Siksi että Jaakob oli tuhatpäisen seurakunnan johtaja..."
Mikä seurakunta tämä oli?- Anonyymi
Miksi Jaakobin tekemisiä selitetään tarkasti ja monisanaisesti, mutta tämä maailmanhistorian merkkihenkilö mainitaan vain parin sanan sivulauseessa "Jaakob, jonka veli on Jeesus" eikä tuosta edes selviä, että kyseessä olisi Jeesus Nasaretilainen.Kaikkea voi kyseenalaistaa, joskus jopa pseudokriittisyyteen asti.
- Anonyymi
"Siksi että Jaakob oli tuhatpäisen seurakunnan johtaja..."
Mikä seurakunta tämä oli?Jerusalemissa
- Anonyymi
Tekoäly copilot kertoo näin
Monet tutkijat ja teologit pitävät Jeesusta historiallisena henkilönä. Tämä näkemys perustuu sekä Raamatun että muinaisten historiallisten lähteiden analysointiin. Esimerkiksi **E.P. Sanders**, **Gerd Theissen** ja **John Dominic Crossan** ovat tunnettuja tutkijoita, jotka ovat tutkineet Jeesusta historiallisena henkilönä.
Toisaalta on myös pieni joukko tutkijoita ja skeptikkoja, jotka uskovat Jeesuksen olevan pelkkä myytti tai symbolinen hahmo. Tämä näkemys tunnetaan usein nimellä **Jeesus-denialismi**. Tällaisia tutkijoita ovat esimerkiksi **Robert M. Price** ja **Richard Carrier**.
Onko sinulla jotain erityistä, mitä haluaisit tietää näistä näkemyksistä tai tutkijoista?- Anonyymi
Jeesus-denialismi on näkemys, jonka mukaan Jeesus Nasaretilaista ei ole koskaan ollut olemassa historiallisena henkilönä. Tämä teoria on saanut jonkin verran huomiota, mutta se on edelleen marginaalinen näkökulma akateemisessa maailmassa. Esimerkiksi teologian tohtori Matti Kankaanniemi on todennut, että Jeesus-denialismin teoriat ovat hataria ja perustuvat usein analogioihin ja rinnastuksiin muiden Lähi-idän uskontojen kanssa.
Jeesus-denialismia on käsitelty myös tieteellisissä julkaisuissa, kuten suomalaisen teologiryhmän artikkelissa, joka nosti Jeesus-denialismin osaksi historian Jeesus-tutkimusta. Tämä näkökulma herättää keskustelua ja haastaa perinteisiä käsityksiä Jeesuksen historiallisuudesta.
Onko sinulla jotain erityistä, mitä haluaisit tietää tästä aiheesta?
- Anonyymi
Nyt lopetatte idiootti horinat!
Jeesus oli elänyt kirkkaudessa jo kauan ennen kuin hän syntyi ihmiseksi tänne maan päälle ? Raamattu ilmoittaa meille, että hän on Jumalan “esikois”-Poika. Se merkitsee sitä, että hänet luotiin ENNEN Jumalan perheen MUITA POIKIA. Hän on myös Jumalan “ainokainen ” Poika, koska hän on ainoa, jonka Jumala on suoranaisesti luonnut, kaikki muu on saanut syntynsä hänen kauttaan hänen toimiessaan Jumalan PÄÄVÄLIKAPPALEENA. Ennen kuin hän syntyi maan päälle poikalapseksi, hän siis palveli taivaissa, missä hänet tunnettiin SANANA, Jumalan PUHEMIEHENÄ.- Anonyymi
Juuri näin!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773731
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851668Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek281422- 1591298
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut221092Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2021071Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?921028- 351021
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk124969- 62785