Miksi pikkuauto ei muka sovellu pitkien taipaleiden taittamiseen?

Anonyymi-ap

Ajoin viikonloppuna Fiestalla reissun pohjoiseen.

Olipas upea ajaa, tarkka tunnokas ohjaus, menee kuin juna, vakkari pitää vauhdin ja välimatkan ja 140 hevosvoimaa hoitaa ohitukset upeasti ja automaatti-ilmastointi pitää sisälämpötilan sopivana, vaikka pakkanen kiristyi pohjoiseen mentäessä. Kitakrenkailla meno oli äänetöntä kuin sukkasillaan.

Tavaratilaan mahtuu ostoskasseja ja matkalaukkua.

Paljon mukavampihan tuo oli ajaa kuin isommat japanilaiset ja korealaiset. Miksi sitten ainakin ennen sanottiin, että pitkälle matkalle pitää olla iso auto?

43

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et siis ole koskaan ajanut kunnon autoilla. Kiva kun sulle Fiesta on se oikea, eihän siinä mitään.

      • Anonyymi

        Aina olen omilla autoilla ajellut enkä Kunnon. Mutta itse olen ajellut oikein jenkkibiilistä lähtien ja edellinenkin kottero oli isomman sorttinen, jonka vaihdoin pieneen autoon. Siis ensimmäistä kertaa mulla on pieni biili. Kulkee kun herhiläinen ne pitkätkin matkat ja menee pieneen tilaan parkkiin/kääntyy pienellä säteellä, ei eroa isosta muuten, hyvä ajomukavuuskin. Syö polttoainettakin, kun isompikin sonni.


    • Anonyymi

      Olipa tuossa taannoin juttu lehdessä kun kaksi pissiliisaa ajoivat mopoautolla Tampereelta Helsinkiin ja takaisin ja olivat kovin iloisia ja tyytyväisiä.

    • Anonyymi

      Nykyajan ns. pikkuautot onkin ihan hyviä autoja, kompaktin kokoisia, näppäriä kulkineita, mutta jos olisit joutunut ajamaan saman matkan vm. -77 Fiestalla, mielipiteesi voisi olla vähän toinen...

    • Anonyymi

      En ole omistanut Vectroja pienempiä autoja, jotka Fiestaan verrattuna
      ovat kaikki isoja.
      Sen sijaan olen ajanut kaikilla ajanut tosi pitkiä matkoja, pari kertaa
      Välimerelle ja useammin Alpeille laskettelemaan.
      Ajoajat hyvinkin 12h ja päälle.
      Ajonopeudet pelkästään Saksan moottoriteillä ovat sillä lailla eri luokkaa,
      että 170 kmh ollaan jo jaloissa ja niskaa valaistaan takaapäin tämän tästä
      pitkillä!
      Nyt 15 vuoden ajan E-Mersuilla.
      Onhan se sisätilojen äänimaailma ja jousitusmukavuus aivan toinen!
      Mikäli tuntitolkulla joutuu kuuntelemaan moottorin huutoa, ettei puhetta
      paljoa kuulu, niin se kyllä väsyttää.

      • Anonyymi

        Auton meteli ei sinänsä liity auton kokoon vaan auton muihin ominaisuuksiin. Nykyaikaiset pikkuautot ovat ihan yhtä hiljaisia kuin isommat autot.

        Ja jotkut pikkuautot ovat myös nopeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton meteli ei sinänsä liity auton kokoon vaan auton muihin ominaisuuksiin. Nykyaikaiset pikkuautot ovat ihan yhtä hiljaisia kuin isommat autot.

        Ja jotkut pikkuautot ovat myös nopeita.

        Kyllä nuo pikkuautot ovat vaan poikkeuksetta äänekkäimpiä kuin kunnolliset isot autot ja terhakas pikkuautot ovat yleensä kovin epämukavia jousituksensa ja sporttisuutensa takia.
        Molempia olen omistanut 40 vuoden autoiluni aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton meteli ei sinänsä liity auton kokoon vaan auton muihin ominaisuuksiin. Nykyaikaiset pikkuautot ovat ihan yhtä hiljaisia kuin isommat autot.

        Ja jotkut pikkuautot ovat myös nopeita.

        fiesta ottaa turbokoneisena liki 200 siinä tippuu uudet tehovolvotkin joissa rajoitin 180....


      • Anonyymi

        Minä ajioin ennen Suomessakin pääteillä aina vähintään 160km/h, nykyään ei voi kun kameroita ja rosvoja joka puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo pikkuautot ovat vaan poikkeuksetta äänekkäimpiä kuin kunnolliset isot autot ja terhakas pikkuautot ovat yleensä kovin epämukavia jousituksensa ja sporttisuutensa takia.
        Molempia olen omistanut 40 vuoden autoiluni aikana.

        Jousituksia laidasta laitaan niin isoissa kuin pienissä ja monissa nykyään säädettävä. Honda oli hyvä ajaa kunnes iskarit meni huonoksi, ihme kun ei katsastuksessa huomauttaneet.


    • Anonyymi

      Ei tuohon mitään järkevää perustelua olekaan. Pitkiä matkoja voi kulkea sekä isoilla että pienillä autoilla. Ei ole mitään järkeä ottaa isoa autoa, jos pienikin auto riittää. Ei edes vaikka kulkisi pitkiä matkoja. Tietenkin automyyjät haluavat myydä mieluiten isoja autoja, koska niistä saa paremmin rahaa.

      • Anonyymi

        No tuostahan ei ollut kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuostahan ei ollut kysymys.

        Nimen omaan tuosta on kyse. Isojen autojen paremmuus pitkillä matkoilla on lähinnä autovalmistajien propagandaa. Isojen autojen paremmuus pitkillä matkoilla on pelkkää mielikuvituksen tuotetta.


    • Anonyymi

      Olet nähnyt unta.

    • Anonyymi

      Ajappas sillä Fiestallasi kunnon räntäsateessa tai polanteita, niin voit ymmärtää hyvän ja huonon eron.

      • Anonyymi

        Ja pikkuautot ovat huonolla kelillä usein parempia kuin isot autot. Varsinkin korkeat "kaupunkimaasturit" ovat paskoja ajettavia. Parhaita ajettavia ovat matalat autot.

        Ylipäätään autokauppiaat eli ammattimaiset valehtelijat vain kaupittelevat täällä sitä valetta, että pitkillä matkoilla pitäisi olla iso auto. Mitään todellista syytä siihen ei ole. Pikkuautolla voi aivan yhtä hyvin ajaa pitkiä matkoja kuin isolla autollakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pikkuautot ovat huonolla kelillä usein parempia kuin isot autot. Varsinkin korkeat "kaupunkimaasturit" ovat paskoja ajettavia. Parhaita ajettavia ovat matalat autot.

        Ylipäätään autokauppiaat eli ammattimaiset valehtelijat vain kaupittelevat täällä sitä valetta, että pitkillä matkoilla pitäisi olla iso auto. Mitään todellista syytä siihen ei ole. Pikkuautolla voi aivan yhtä hyvin ajaa pitkiä matkoja kuin isolla autollakin.

        Nykyään isot maasturitkin voi olla henkilöautomaisen mukavia ja suorituskykyisiä, mutta on sitten hintaakin. Ei tosin pahemmin Qashqaitakaan haukuta vaikka halvimmasta päästä, viimeistä mallia jo kehuivat.


    • Anonyymi

      Totta helkutissa sopii tuo ajattelu pohjaa 30 vuoden takaiseen jolloin pikkuautot vasta todella alkoi kehittyä ominaisuuksiensa puolesta

    • Anonyymi

      1.0 turbo on paska..

      • Anonyymi

        Matka-ajossa kulutus kasvaa ja meteli nousee jos ajaa kovempaa. Sähköautot hiljaisemoia, mutta niillähän ei voi ajaa kovaa matka-ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matka-ajossa kulutus kasvaa ja meteli nousee jos ajaa kovempaa. Sähköautot hiljaisemoia, mutta niillähän ei voi ajaa kovaa matka-ajossa.

        Fordin 999-kuutioinen turbokone kiertää satasen vauhdissa reilu 2000 rpm. Et varmasti kuule sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fordin 999-kuutioinen turbokone kiertää satasen vauhdissa reilu 2000 rpm. Et varmasti kuule sitä.

        Nyt puhuttiinkin kovasta vauhdista, 160-200 ja yli, testeissä valittaneet melusta jo moottoritienopeudella ja kulutus kasvaa valtavasti.


    • Anonyymi

      Minulla oli kesällä autovuokraamosta Fiesta, jolla oli yllättävän hyvä ajaa, ei häpeä isommilleen. Minulla oli aikanaan 70-luvun Fiesta, joka oli aikanaan ihan siedettävä sompailtava, mutta ovatpa autot kehittyneet.

      Harmi, että Ford lopettaa Fiestan valmistuksen, ei kuulemma käy kaupaksi enää. Ehkä Fiestan katumaasturiversio Puma on sitten parempi...

      • Anonyymi

        Lopetuksen syy ei ollut se ettei ne olisi menneet kaupan, mutta päästörajat ja muut vaatimukset olisivat nostaneet hinnan liian korkeaksi ettei sitä olisi kannattanut valmistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopetuksen syy ei ollut se ettei ne olisi menneet kaupan, mutta päästörajat ja muut vaatimukset olisivat nostaneet hinnan liian korkeaksi ettei sitä olisi kannattanut valmistaa.

        Tämä on se EU:n päätösten kirous.
        Sen takia, että tältäkin palstalta löytyy yksi pikkuautolla lapin reissun ajava, on EU kaikessa viisaudessaan vaatinut kaikkiin kauppakasseihin kaistavahdit, kuljettajan vireystilan valvonnat yms. systeemit, ihan siltä varalta, että joku päättää ajaa Fiestalla lappiin.

        EU tuhoaa eurooppalaisen pikkuautoihin perustuvan liikennejärjestelmän vaatimalla pikkuautoihin tuhansilla euroilla tekniikkaa, josta ei oikeastaan ole pikkuauoissa mitään muuta kuin haittaa ja kaikki tämä sen takia, että kyseisillä autoilla on luvallista ajaa lappiin tai mennä autobahnalle, vaikka nämä autot viettävät 99% kilometreistään sahatessaan kaupunkiympäristössä työpaikan ja kodin ja kodin ja kaupan väliä.

        EU meni Saksan autoteollisuuden lobbauksen ansaan, määräämällä kaikkiin autoihin mitä ihmeellisempiä varusteita pakollisena. Tämän tarkoituksena sekä pitää EU:n ulkopuolelta tuleva kilpailu minimissään, että suunnata kysyntää juuri sellaisiin automalleihin joita saksassa tuotetaan....hyvin meni kunnes sähköautot kusivat koko saksalaisten kuvion, eikä EU osaa enää korjata töppiään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on se EU:n päätösten kirous.
        Sen takia, että tältäkin palstalta löytyy yksi pikkuautolla lapin reissun ajava, on EU kaikessa viisaudessaan vaatinut kaikkiin kauppakasseihin kaistavahdit, kuljettajan vireystilan valvonnat yms. systeemit, ihan siltä varalta, että joku päättää ajaa Fiestalla lappiin.

        EU tuhoaa eurooppalaisen pikkuautoihin perustuvan liikennejärjestelmän vaatimalla pikkuautoihin tuhansilla euroilla tekniikkaa, josta ei oikeastaan ole pikkuauoissa mitään muuta kuin haittaa ja kaikki tämä sen takia, että kyseisillä autoilla on luvallista ajaa lappiin tai mennä autobahnalle, vaikka nämä autot viettävät 99% kilometreistään sahatessaan kaupunkiympäristössä työpaikan ja kodin ja kodin ja kaupan väliä.

        EU meni Saksan autoteollisuuden lobbauksen ansaan, määräämällä kaikkiin autoihin mitä ihmeellisempiä varusteita pakollisena. Tämän tarkoituksena sekä pitää EU:n ulkopuolelta tuleva kilpailu minimissään, että suunnata kysyntää juuri sellaisiin automalleihin joita saksassa tuotetaan....hyvin meni kunnes sähköautot kusivat koko saksalaisten kuvion, eikä EU osaa enää korjata töppiään.

        Enemmänhän niistä pikkuautossa on hyötyä, kolari ison auton kanssa olisi kohtalokasta. Minulla kyllä voisi mennä hermot kun piippailevat koko ajan ja teillähän on usein jyrinäraidat.


    • Anonyymi

      Eihän uusimmat Fiestat ole edes kovin pieniä, jotkut sentään kiertäneet ympäri Eurooppaa vanhoilla Fiat 600:kin.

      Hyvin voi nykyisillä "pikkuautoilla" ilmastoinnilla ja muilla mukavuuksilla ajaa pitempiäkin matkoja ja kaupungissa jopa mukavampi, mutta maanteillä mieluummin silti isompi.

    • Anonyymi

      Pikkuauto on tarkoitettu pikkuteille.

    • Anonyymi

      Onhan pienet autot yleensä suunniteltu kaupunkiautoiksi. Esim ohjaus ei paras maantiellä, melunvaimennukseeen ei niin panostettu, tehot heikohkoja ohituksiin jne.
      Lisäksi lyhyt akseliväli saa helpommin heittelehtimään. Penkit usein pienempiä eikä niin mukavia pitkään istua.

      • Anonyymi

        Onko sinulla asiasta tuoreita kokemuksia?


      • Anonyymi

        Kevyempi pikkuauto samoilla tehoilla ripeämpi ohituksissa, eikä meteliäkään jos samanlainen moottori. Nylyään isoissakin autoissa voi olla 1L turbo, eikä kaikissa äänieristys tai jousitus sen parempi..


      • Anonyymi

        Pieni ja kevyt auto on tosin samalla moottorilla nopeampi kuin iso ja raskas auto. Joten tuo on siltä osin myytti. Varsinkin isot katumaasturit ovat moottorin kokoon verrattuna tehottomia.

        Paino heikentää aina auton nopeutta, kiihtyvyyttä ja ajettavuutta ja siksihän kunnolliset urheiluautot ovat kevyitä ja matalia. En sinänsä sano, että pikkuautot olisivat urheiluautoja, mutta ne päihittävät usein isot autot juuri keveytensä ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni ja kevyt auto on tosin samalla moottorilla nopeampi kuin iso ja raskas auto. Joten tuo on siltä osin myytti. Varsinkin isot katumaasturit ovat moottorin kokoon verrattuna tehottomia.

        Paino heikentää aina auton nopeutta, kiihtyvyyttä ja ajettavuutta ja siksihän kunnolliset urheiluautot ovat kevyitä ja matalia. En sinänsä sano, että pikkuautot olisivat urheiluautoja, mutta ne päihittävät usein isot autot juuri keveytensä ansiosta.

        Katumaastureissa ärsyttää keinuminen suomalaisilla routateillä. Jos penkeissä ei ole sivuttaistukeakaan, ajaminen on epämukavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katumaastureissa ärsyttää keinuminen suomalaisilla routateillä. Jos penkeissä ei ole sivuttaistukeakaan, ajaminen on epämukavaa.

        Riippuu paljon katumaasturista.


    • Anonyymi

      Itse asiassa viimeisen sukupolven Fiesta ei ole kovinkaan pieni auto. Akseliväli ratkaisee ja se ei ole ihan lyhimmästä päästä.

      • Anonyymi

        Samaa kokoluokkaa kuin C-mersun edeltäjä, ns. pikkumersu, mikä oli tuolloin jo aikas iso auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa kokoluokkaa kuin C-mersun edeltäjä, ns. pikkumersu, mikä oli tuolloin jo aikas iso auto.

        Olipa kerran, hiihii!


    • Anonyymi

      Ihan hyvä ajettava tuo Fiesta oli, mutta onhan se liian kevyt ja tuhnu maanteille ja varsinkin huonolla säällä. Pienii ajoihin mitä mainion auto.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Yleensä syyt ovat sisämelu, kiikkerämpi kyyti, ahtaampi ja penkit ovat lyhyemmät ja kun joutuu pelkkien pakaroiden varassa istumaan niin takareidet puutuvat ja kipeytyvät nopeasti samoin selkä. Fiesta voi olla iloinen poikkeus ja onkin pienemmissä autoissa terävintä kärkeä. Itse muistan kun minulla oli vanha opel corsa ajoin sillä yhtäkyytiä 200kilometriä niin kyllä sen jälkeen tunsi ajaneensa olin ihan jumissa joka paikasta vähän aikaa näytti kun puu ukko kävelisi kun mikään paikka ei joustanut ennenkuin vetristyi. Jos olisi ollut vaihtoehtoja olisin ajanut sen rallin ennemmin isolla volvolla tai vaikkapa ford mondeolla.

      • Anonyymi

        Corsa pikkukoneella oli ainakin toivottoiman laiska, mutta esim Kadett 1.6 oli ihan ok ajaa. Vectra mukava ja tehoakin riittävästi, mutta vaati totuttelemista pienempien jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Corsa pikkukoneella oli ainakin toivottoiman laiska, mutta esim Kadett 1.6 oli ihan ok ajaa. Vectra mukava ja tehoakin riittävästi, mutta vaati totuttelemista pienempien jälkeen.

        Ketä sinun autohistoriasi ja ikivanhat kokemukset kiinnostaa?


    • Anonyymi
      UUSI

      Mikä on pikkuauto? No ainakin se asia muuttunut ajan mittaan.

      Kun BMW julkaisi 3-sarjan sen akseliväli on sama kuin nyt myytävässä Toyota Yarisissa.

      Kun BMW julkaisi ensimmäisen 520 mallin sen akseliväli oli 2636mm mikä on 76mm enemmän kuin uudessa Yarisissa.

      Oliko 3-sarjalainen pikkuauto millä ei voinut ajaa kuin lähikauppaan.
      Ehkä näin mutta aikalainen 5-sarjalainen oli kuitenkin peräti 64mm akseväliltään nykyistä Corollaa lyhkäisempi eli ei kai sitten silläkään voinut kovin pitkälle ajella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 328
      4843
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2266
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2109
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1486
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1407
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1002
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      987
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      949
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      854
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      776
    Aihe