Tutkimus: Sähköautot kestävät yhtä pitkään kuin polttomoottoriautot

Anonyymi-ap

46

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskimääräinen eurojen tuhoutumisnopeus on siis edelleen pelottavan paljon suurempi.
      Jos vaikka Rellu Clio 17 000€ ja clion sähköautovastine 27 000€ menevät paaliin saman ikäisenä niin tuo 10 000€ täytyisi saada muina etuina jos sitä ei saa kestävyytenä. Periaatteessa sen voi tietty saadakin jos Clio polttaa elämänsä aikana bensiiniä 10 000 litraa. Mutta aika täpärälle tuo laskelma saattaa mennä.

      • Anonyymi

        1. omistaja joutuu kärsimään myös suuremmat rahoituskulut. Tai jos sattui olemaan 27 000 € takataskussa, niin silloin menettää sijoitustuotot 10 000 € sijoituksesta.

        Myös arvonalenema puraisee pahiten 1. omistajaa.

        2. omistajalle ja siitä eteenpäin sähkövatakain on jo paljon edullisempi. Mutta myös riskialttiimpi. Polttomoottoriautolla ajavat repivät pelihousunsa jostain 2000 € vaihteistoremontista tms. Vatkaimissa tuo on vasta lähtötaso.... pienikin kolhu pohjaan tai akun uupuminen voi kustantaa 20 000+ € eli korjauskulu hyvinkin helposti >> auton arvo.

        Eikä se akun uupuminen ole ainoa mahd. vikapaikka. Etenkin autojen sis. rak. latauslaitteita näkyy poksuvan sekä sähköautoissa että plugareissa ja kolarikorjaukset myös hinnoissaan. Itseasiassa niin hinnoissaan, että pienikin kolhu helmakoteloon tai pohjaan = auto menee oitis paalattavaksi.

        Pitäisi aina olla kasko, mutta sekin on reilusti kalliimpi kuin polttomoottoriautoissa, koska tähtitieteelliset korjauskulut.


      • Anonyymi

        Tosiasiassa uudehkot polttisautot päätyvät vikaantumisen vuoksi paaliin suhteellisesti paljon useammin kuin vastaavat sähköautot. Nykyaikaisessa polttisautossa kympin parin vika ei ole mikään harvinaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa uudehkot polttisautot päätyvät vikaantumisen vuoksi paaliin suhteellisesti paljon useammin kuin vastaavat sähköautot. Nykyaikaisessa polttisautossa kympin parin vika ei ole mikään harvinaisuus.

        No tietty sinulta jäi lukematta tuo TM:n artikkeli. Jonka mukaan bensa-auto menee paaliin marginaalisesti vähemmillä kilometreillä kuin sähköauto ja diesel auto kestää vähän enemmän kuin vain marginaalisesti enemmän kilometrejä kuin sähköauto tai bensa-auto.

        Eurot määräävät mikä on paalaukseen johtava vika, ei suoraan kilometrit. Jos verrataan saman arvoista sähköatuoa ja polttomoottoriautoa, niin paalauspäätökseen johtaa varmaan eurolleen saman suuruinen vika. Mutta joo...jos vertaat 10 000 euron arvoista polttomoottoriautoa vastaavaan 20 000€ sähköautoon, niin silloin kyllä polttomoottoriauto menee todennäköisemmin paaliin 8 000€ viasta kuin "vastaava" sähköauto.


    • Anonyymi

      Turhaa pohdintaa !?
      Asian ydin on, mitä maksaa sähköauton akuston vaihto ?

      • Anonyymi

        eli vanhaa ei osteta vaan uusi...


      • Anonyymi

        Ei sitä akustoa tarvitse vaihtaa kun tutkimuksen mukaanne kestää helposti 20 vuotta ja sehän on enemmän kuin autojen keski-ikä briteissä, harmittaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli vanhaa ei osteta vaan uusi...

        Tottahan käytettyjen markkinat toimivat kuten ennenkin, oletko ihan sekaisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä akustoa tarvitse vaihtaa kun tutkimuksen mukaanne kestää helposti 20 vuotta ja sehän on enemmän kuin autojen keski-ikä briteissä, harmittaako?

        Tutkimusten mukaan akusto tai koko auto täytyy vaihtaa, kun pohjasta tai helmakotelosta löytyy peukalonpään kokoinen painuma muistona osumasta esim. jääpaakkuun aurausvallissa, jonka läpi piti risteyksessä tunkea.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010847506.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan käytettyjen markkinat toimivat kuten ennenkin, oletko ihan sekaisin?

        ei järkeä ostaa käytettyä...miksi ostaisin..? en halua riskiä että akku hajoaa ,talouteni ei kestäisi sitä.. esim jos 20.000 saa uuden ja ajaa sillä 8v , niin mitä järkeä on maksaa käytetystä 10.000...? 8v vanhasta ja odottaa milloin vikavalo syttyy mittaristossa..
        2000€ palaa rahaa vanhassakin vuodessa arvon alennusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan akusto tai koko auto täytyy vaihtaa, kun pohjasta tai helmakotelosta löytyy peukalonpään kokoinen painuma muistona osumasta esim. jääpaakkuun aurausvallissa, jonka läpi piti risteyksessä tunkea.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010847506.html

        Ei nuo asiat perustu mihinkään tutkimukseen vaan autojen valmistajien haluun sanoutua irti vastuusta. On parempi vaatia koko akku vaihdettavaksi auton omistajan kustannuksella kuin ottaa vastuu, huonosti valmistetun, akkuun aiheutetusta piilevästä fataalista viasta.

        Tälläiset asiat kannattaa käydä läpi uuutta autoa ostettaessa, millaisia vikoja akkuun voi tulla ja millaisia painumia auton pohjapanssarissa sallitaan, sekä miten akku on suojattu. Yleisestikkin kannattaa auton myyjän kanssa käydä läpi millaisia vikoja katsotaan kuuluvan normaaliin auton käyttöön ja mistä vioista auton valmistaja sanoutuu isti takuukorjauksien ollessa kyseessä.


    • Anonyymi

      Ajoneuvot ja liikenne
      Autot
      Autoliikkeet ja auton ostaminen

      Kuluttajanlypsylautakunta ja teslat
      Anonyymi-ap
      2025-01-30 09:42:29

      https://www.is.fi/autot/art-2000010953059.html

      VW tuulet puhaltaa-asiakas aina syyllinen-käyttövirhe ja väärä sää

      hih juu

      • Anonyymi

        Nyt alkaa juttusi olla aika epätoivoisia, Aina autoissa on vikoja ja Teslassa on myös takuu.
        Tuo "käyttövirhe" juttusi kertoo älykkyytesi tason. Muista tapaus Toyota, ei mennyt moottorin hajoaminen uudehkosta autosta takuuseen kun autolla oli ajettu ylinopeutta.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sähköautot joutuvat merkittävästi muita autoja useammin hinattavaksi
        https://www.hs.fi/talous/art-2000009992406.html

        "Hinaustilanteita syntyy muun muassa maanteiden latauspisteiltä, kun akku ei lataudu tai täyty."

        Patteriauton lyhyen toimintamatkan vuoksi on jatkuvasti pakko ottaa riskiä ja mitoittaa ajot niin, että just ja just pääsee larturille. Jos ao laturi on rikki, latausluukku jäässä tai lataus ei vaan lähde ohjemisto bugituksen vuoksi käyntiin, on käsissä tasan 1 vaihtoehto - hinausauton tilaaminen.

        Myös juuttuminen on yleinen hinauksen syy. 2,2 tonnin massa ja juosten kusten toteutettu luistonesto ei ole hyvä yhdistelmä.


    • Anonyymi

      korjaukset ja vakuutukset ovat kalliimmat...

    • Anonyymi

      auton omistajien määrä tulee vähentymään tulevaisuudessa .kaikilla ei ole varaa pitää sähköautoa samanlailla kuin sitä 1500€ arvosta bensiiniautoa..sähköautoa ei voi tai ei kannata seisottaa ulkona sateessa ja pakkasessa pitkiä aikoja..ne hapettuvat pilalle..suomen ilmasto on ongelmallinen autoille vaihtuvien ilmmojen takia..

      • Anonyymi

        Autojen määrä ei ole vähentynyt ainakaan Suomessa, vaikka myynti on vähentynyt. Autoja poistuu käytöstä paljon vähemmän, kuin hankitaan uusia tai käytettyjä ulkomailta.

        Eli koko ajan kasvaa autojen määrä per ajokortillinen. On useampaa autoa per talous, on harrastepelejä. No, tämähän ei sinällään haittaa, jos ei kilometrimäärät kasva.

        Tässä näkyy hyvin, miten kestäviksi ja luotettaviksi polttomoottoriautot ovat kehittyneet. Paha myydä uusia, kun jengi ajaa tyytyväisenä 10+ vuotiailla.

        Paha laskea laatua, jotta saisi tiuhempaan tahtiin myytyä samalle hepulle uuden auton. Ei toimi polttomoottoriautojen kanssa, mutta vatkaimien kanssa näkyy toimivan. Autoja kehitetään kilvan korjauskelvottomiksi. Akut valetaan täyteen massaa ja liimataan osaksi koria niin, että särkyvät, jos niitä yritetään irrottaa. Kun korjaus on työlästä ja kallista, on helpointa romuttaa pienenkin vaurion kärsinyt vatkain. Vakuutustan tämän maksaa. Jätän kotitehtäväksi selvittää, mistä vakuutusyhtiöt repivät rahat tähän leikkiin ja miten se näkyy vatkaimien vaihtoarvossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen määrä ei ole vähentynyt ainakaan Suomessa, vaikka myynti on vähentynyt. Autoja poistuu käytöstä paljon vähemmän, kuin hankitaan uusia tai käytettyjä ulkomailta.

        Eli koko ajan kasvaa autojen määrä per ajokortillinen. On useampaa autoa per talous, on harrastepelejä. No, tämähän ei sinällään haittaa, jos ei kilometrimäärät kasva.

        Tässä näkyy hyvin, miten kestäviksi ja luotettaviksi polttomoottoriautot ovat kehittyneet. Paha myydä uusia, kun jengi ajaa tyytyväisenä 10 vuotiailla.

        Paha laskea laatua, jotta saisi tiuhempaan tahtiin myytyä samalle hepulle uuden auton. Ei toimi polttomoottoriautojen kanssa, mutta vatkaimien kanssa näkyy toimivan. Autoja kehitetään kilvan korjauskelvottomiksi. Akut valetaan täyteen massaa ja liimataan osaksi koria niin, että särkyvät, jos niitä yritetään irrottaa. Kun korjaus on työlästä ja kallista, on helpointa romuttaa pienenkin vaurion kärsinyt vatkain. Vakuutustan tämän maksaa. Jätän kotitehtäväksi selvittää, mistä vakuutusyhtiöt repivät rahat tähän leikkiin ja miten se näkyy vatkaimien vaihtoarvossa.

        ota huomioon että inflaatio on laukannut sitä vauhtia ettei päivärahoilla enää autoa pidetä kuten ennenvanhaan ....sähköautoissa on kalliimmat korjaukset ja vakuutukset,renkaat jne...moni vaihtaakin autonsa sähköpyörään ja näin tekee moni jatkossa...ei järkeä pitää kaupungissa sähköautoa jos ajaa vähän ja sähköauton seisottaminen on myrkkyä akustolle ja liittimille, se sähköauton parkkipaikkakin maksaa paljon taloyhtiössä ...joissain jopa 80€ kk...niin miten luulet että työttömät ja pienituloiset eläkeläiset säilyttää autoaan taloyhtiön maksupaikoilla ..kerro kerro..


    • Anonyymi

      Nyt tuli kyllä ikävää tietoa sähköautoilua vastustavalle Don Quiotelle.

      • Anonyymi

        "Haapala vaihtoi joulun alla taksikäytössä olleen, sangen yleisen Škoda Enyaqin ajoakun. Sitä ladattiin jatkuvasti nopeilla pikalatureilla, ja akku oli rapakunnossa vajaan 200 000 kilometrin kohdalla."

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010847506.html

        Pari vuotta sitten patteripetterit uhosi, ettei patterivatkaimen arvo laske, vaan nousee, koska hurja kysyntä ja akku kestää ikuisesti.

        Todellisuudessa arvonalenema on julma. Koska vatkaimet ovat kalliita, pelkkä arvonalenema voi olla liki tonni/kk eikä käyttökään ole ilmaista. Pikalataus matkan varella voi kustantaa pari kymppiä per laaki -> "polttoainekulu" pahimmillaan samaa luokkaa polttomoottoriauton kanssa. Eli sitä kuuluisaa säästöä tuleekin vain nurkka-ajoissa, joissa pärjää kotilatauksella.

        Ja jos kotilatausta ei ole.... maksetaan enemmän ja tuhotaan akku nopeammin.

        Patteriuskovat myös tykkää mainostaa joitain puoli miljoonaa tai täyden miljoonan poljettuja vatkaimia, mutta näihin onkin yleensä vaihdettu sähkömoottori ja/tai akku ainakin kertaalleen.

        Ja se paljonpuhuttu huoltovapaus... >2 tonnin massan vuoksi allustan palikoita menee ja renkaita menee. On ilmastointia ja akun jäähdytystä. Sähkömoottori voi olla nestejäähdytteinen, jopa niin, että neste kiertää roottorissa (siis pyörivässä osassa).... jolloin jonkin tiivisteen kustessa on joko sähkömoottori tai alennusvaihde täynnä jäähdytysnestettä!

        Ja lopuksi on hyvä muistuttaa, että 10 mm painuma pohjalevyssä tai helmakotelossa on hylkäysperuste katsastuksessa. Ja yleensä paalaustuomio, koska pelkkä akuston purku, tarkastus ja uuden pohjalevyn asennus voi maksaa pitkälti yli 10 000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Haapala vaihtoi joulun alla taksikäytössä olleen, sangen yleisen Škoda Enyaqin ajoakun. Sitä ladattiin jatkuvasti nopeilla pikalatureilla, ja akku oli rapakunnossa vajaan 200 000 kilometrin kohdalla."

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010847506.html

        Pari vuotta sitten patteripetterit uhosi, ettei patterivatkaimen arvo laske, vaan nousee, koska hurja kysyntä ja akku kestää ikuisesti.

        Todellisuudessa arvonalenema on julma. Koska vatkaimet ovat kalliita, pelkkä arvonalenema voi olla liki tonni/kk eikä käyttökään ole ilmaista. Pikalataus matkan varella voi kustantaa pari kymppiä per laaki -> "polttoainekulu" pahimmillaan samaa luokkaa polttomoottoriauton kanssa. Eli sitä kuuluisaa säästöä tuleekin vain nurkka-ajoissa, joissa pärjää kotilatauksella.

        Ja jos kotilatausta ei ole.... maksetaan enemmän ja tuhotaan akku nopeammin.

        Patteriuskovat myös tykkää mainostaa joitain puoli miljoonaa tai täyden miljoonan poljettuja vatkaimia, mutta näihin onkin yleensä vaihdettu sähkömoottori ja/tai akku ainakin kertaalleen.

        Ja se paljonpuhuttu huoltovapaus... >2 tonnin massan vuoksi allustan palikoita menee ja renkaita menee. On ilmastointia ja akun jäähdytystä. Sähkömoottori voi olla nestejäähdytteinen, jopa niin, että neste kiertää roottorissa (siis pyörivässä osassa).... jolloin jonkin tiivisteen kustessa on joko sähkömoottori tai alennusvaihde täynnä jäähdytysnestettä!

        Ja lopuksi on hyvä muistuttaa, että 10 mm painuma pohjalevyssä tai helmakotelossa on hylkäysperuste katsastuksessa. Ja yleensä paalaustuomio, koska pelkkä akuston purku, tarkastus ja uuden pohjalevyn asennus voi maksaa pitkälti yli 10 000 €.

        ja millähän senkin tietää käytettyä ostaessa miten on latailtu ,eikä mittauskaan pelasta tietoa onhan voitu tehdä myyntikorjaus....auton huoltohistoria pitäisi saada tietoon ennen ostoa...eli se sähköinen raamattu johon ei ostaja pääse käsiksi ennen ostoa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja millähän senkin tietää käytettyä ostaessa miten on latailtu ,eikä mittauskaan pelasta tietoa onhan voitu tehdä myyntikorjaus....auton huoltohistoria pitäisi saada tietoon ennen ostoa...eli se sähköinen raamattu johon ei ostaja pääse käsiksi ennen ostoa..

        Akulle pitäisi tehdä kuntotesti ja auton pohja pitäisi tarkastaa osumien varalta.

        Silti jää riski hintavista remonteista, esim. nämä moottorien jäähdytysnestevuodot ja sis. rak. latauslaitteen hajoaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akulle pitäisi tehdä kuntotesti ja auton pohja pitäisi tarkastaa osumien varalta.

        Silti jää riski hintavista remonteista, esim. nämä moottorien jäähdytysnestevuodot ja sis. rak. latauslaitteen hajoaminen.

        Kaikissa autoissa on riski kalliisiin remontteihin. Nuo sähköiset osat tulevat tulevaisuudessa halpenemaan kun autot yleistyvät ja valmistusmäärät kasvaa ja suunnittelukulut vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja millähän senkin tietää käytettyä ostaessa miten on latailtu ,eikä mittauskaan pelasta tietoa onhan voitu tehdä myyntikorjaus....auton huoltohistoria pitäisi saada tietoon ennen ostoa...eli se sähköinen raamattu johon ei ostaja pääse käsiksi ennen ostoa..

        Auto kerää tietokoneeseensa tiedot monista asioista, mm. hybrideissä sähköajon määrän ja bensalla ajon määrän ja se riittää jo aika pitkälle. Jos ostaa auton merkkiliikkeestä, niin eiköhän se huoltohistoria selviä helposti jos haluaa olla oikein varovainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa autoissa on riski kalliisiin remontteihin. Nuo sähköiset osat tulevat tulevaisuudessa halpenemaan kun autot yleistyvät ja valmistusmäärät kasvaa ja suunnittelukulut vähenee.

        Sähköautoissa vaan se remonttien hinta on 10x

        Polttomoottoriautoissa kalliimmasta päästä moottorin tai vaihteiston laukeaminen. Tavismallin autoon moottorin vaihto tehdaskunnostettuun kustantaa luokkaa 10 000 €.

        Tämäkin on yleensä liian kova hinta suhteessa käytetyn arvoon, joten helpointa myydä auto purkuosiksi ja ostaa vastaava käytetty (mutta ehjä) tilalle.

        Vatkaimissa jo pelkkä vian tutkiminen voi maksaa 10 000 €. Joten ei kannata edes tutkia, olisiko korjaus mahdollinen. Ja korjaus voi maksaa enemmän kuin UUSI auto. Joten ei kannata korjakaan. Paaliin vaan oikopäätä. Kertakäyttötuotteita kun ovat.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa vaan se remonttien hinta on 10x

        Polttomoottoriautoissa kalliimmasta päästä moottorin tai vaihteiston laukeaminen. Tavismallin autoon moottorin vaihto tehdaskunnostettuun kustantaa luokkaa 10 000 €.

        Tämäkin on yleensä liian kova hinta suhteessa käytetyn arvoon, joten helpointa myydä auto purkuosiksi ja ostaa vastaava käytetty (mutta ehjä) tilalle.

        Vatkaimissa jo pelkkä vian tutkiminen voi maksaa 10 000 €. Joten ei kannata edes tutkia, olisiko korjaus mahdollinen. Ja korjaus voi maksaa enemmän kuin UUSI auto. Joten ei kannata korjakaan. Paaliin vaan oikopäätä. Kertakäyttötuotteita kun ovat.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html

        Ihanan halpaa autoilua kertakäyttöisillä patteriautoilla

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ca4317ac-2624-4d06-94ff-3c79b6652f68

        https://tekniikanmaailma.fi/hybridiauton-akku-piiputti-korjaus-maksoi-24-000-euroa-kuluttajariitalautakunta-ratkaisi-mika-on-myyjan-vastuu/

        https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/kyselyn-tuloksia-sahkoautojen-toteutuneita-akkujen-vaihtoja-tai-korjauksia


    • Anonyymi

      jos ei työtä niin ei sähköautoakaan..muuten aivan sama millä ajaa...ilmastoon on turha vedota..sitä ei yksistään sähköautoilu pelasta...pitäisi olla rauha maapallolla mutta ei hyvältä näytä sekään..pommeja vaan tehdään lisää ja lisää

    • Anonyymi

      katsastus ei mitään kerro totuutta autosta... ei kerro suomessakaan...

    • Anonyymi

      Se on tosiaan ihan sama millä ajaa.. oli auto sitten 2000 tai 200 000 € arvoinen tojota , skoda tai porsche, niin jos omistaja tyytyväinen ajopeliinsä niin ei pitäis olla ongelma kellekkään. Pitäis puhaltaayhteen hiileen eikä riidellä jostain peltilehmistä. Sodan ym konfliktin alkaessa on ihan turha kysellä ajatko sä bensa vai sähköautolla ??

      • Anonyymi

        "Sodan ym konfliktin alkaessa on ihan turha kysellä ajatko sä bensa vai sähköautolla ??"

        No sillä voi olla merkitystä. Bensa-autolla ei pääse minnekään, koska polttoainetta ei saa. Sähköautolla pääsee, siksi niistä tuli Ukrainassakin sodan alettua niin suosittuja.


    • Anonyymi

      TM: "Tulosten mukaan sähköautojen keskimääräinen käyttöikä on briteissä 18,4 vuotta".
      Vähän outo lukema.

      • Anonyymi

        Mikä tuossa ihmetyttää pientä polkijaa?


      • Anonyymi

        No ei varmaan ole..briteissä sataa vettä ja on kosteutta..jos suomessa menee kosteus ja vesi moottoriin no johan on ihme jos ei briteissä..ihan huuhaata tällaiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuossa ihmetyttää pientä polkijaa?

        Vatkaimia ei ole ollut käytössä merkittäviä määriä kuin vasta muutaman vuoden ajan. On taas vedelty hatusta huikeat lupaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuossa ihmetyttää pientä polkijaa?

        Montako Teslaa mahtaa olla mukana tuossa tilastossa, jonka mukaan 18,4 vuotta olisi jotenkin oletettava kestoikä keskimäärin sähköautoille. Roadstereita tuohon tilastoon olisi ehtinyt...3 kappaletta
        Mutta jos kerran paaliin on jo päätynyt muutama X,S,3 ja Y:kin, niin tuo 18,4 vuotta taitaa sisältää myös Mummo Ankan sähköauton? Mutta Mummo Ankan auto on ilmeisesti paalattu kuitenkin Ameriikassa....ei sekään siis selitä.


    • Anonyymi

      Kyllä 2005-2018 oltiin viellä aika lapsen kengissä viellä sähköautoissa tutkijat jolla on sähköautoihin kytköksiä jotain kautta ja väittävät sähköauton kestävyydeksi yli 18 vuotta??? Suomeen taisi jopa 5kpl tulla vuonna 2008 sähköautoja, niin sopii kysyä onko ne viellä rekisterissä.

    • Anonyymi

      Aivan varmasti kestävät yhtä kauan ja 100 -vuotias veteraaniauto, ei ole harvinaisuus tulevaisuudessa. Aivan kuten tälläkin hetkellä, autot toimivat vaikka kuinka kauan.

      • Anonyymi

        Nykyiset ruostesuojaamattomat autot ei kestä edes 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset ruostesuojaamattomat autot ei kestä edes 20 vuotta.

        Näin...suolaa enemmän suolaa...johdot hapettuu poikki..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset ruostesuojaamattomat autot ei kestä edes 20 vuotta.

        Ruostesuojausta voi lisätä itsekin ja autoa pestä säännöllisesti joten riippuu miten huolehtii autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset ruostesuojaamattomat autot ei kestä edes 20 vuotta.

        Nykyisen autokannan keski-ikä on päälle 13 vuotta ja keskimääräinen romutusikä 21 vuotta. Polttomoottoriautoilla.

        Korjauskelvottomiksi suunnitellut vatkaimet eivät tule samaan pääsemään, koska ovat korjauskelvottomiksi suunniteltuja.


    • Anonyymi

      Kylläkait ne akut ja moottorit , mutta ei johdotukset..eikä Stefat..sä oppaita yksikin Stefa joka ei kovetu..

      • Anonyymi

        Ei kestä akut eikä moottorit. Vatkaimien moottoreita vaivaavat nestevuodot. Kas kun nestejäähdytys näissäkin.

        Ja akkuihin saattaa päästä kosteutta sisälle, jolloin alkaa korroosio tehdä sähköosissa tuhojaan.

        Onhan Suomessakin jo nähty vatkaimia, joiden akku tod. näk. pilattu tulvaveteen ajamalla. Matka ei katkea heti, joten auton ehtii hyvin laittaa kiertoon - mieluummin ulkomaille - ennen kuin ongelmia alkaa pikku hiljaa ilmenemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kestä akut eikä moottorit. Vatkaimien moottoreita vaivaavat nestevuodot. Kas kun nestejäähdytys näissäkin.

        Ja akkuihin saattaa päästä kosteutta sisälle, jolloin alkaa korroosio tehdä sähköosissa tuhojaan.

        Onhan Suomessakin jo nähty vatkaimia, joiden akku tod. näk. pilattu tulvaveteen ajamalla. Matka ei katkea heti, joten auton ehtii hyvin laittaa kiertoon - mieluummin ulkomaille - ennen kuin ongelmia alkaa pikku hiljaa ilmenemään.

        Niinpä...jos katselee noita korjausvideoita niin vesi niihin pääsee jostain liittimen läpiviennistä..tai kondessoitunut vesi .. sitten arkku mennyt pilalle pikalatauksella....tämä vuosi onkin ollut paha kun pakastuu ja lauhtuu vähän väliä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe