Sähköautojen myynti kasvoi vuonna 2024 päinvastaisista väitteistä huolimatta.

Anonyymi-ap

Sähköajoneuvojen markkinat kokivat huomattavan kasvun vuonna 2024, ja maailmanlaajuiset myyntiluvut osoittivat vastustajien olevan väärässä. Vuosi 2024 oli vuosi täynnä harhaanjohtavia väitteitä poliittisten hahmojen, tiedotusvälineiden ja jopa alan toimijoiden taholta. Silti sähköautosektori jatkoi kasvuaan. Rho Motion, sähköajoneuvojen tutkimuskonsultti, julkaisi äskettäin raportin, jossa korostetaan sähköautojen myynnin merkittävää kasvua maailmanlaajuisesti.

Vastoin yleistä käsitystä sähköautojen myynti ei ole hidastunut. Itse asiassa he ovat tehneet uusia ennätyksiä lähes kaikilla alueilla ympäri maailmaa. Ainoa poikkeus oli Eurooppa, jossa myynti laski 3 %, mikä johtui pääasiassa sähköajoneuvojen kannustimien lopettamisesta Saksassa.

Sähköajoneuvojen myynnin kasvu on vaikuttavaa, kun otetaan huomioon, että Teslan vuosimyynti laski ensimmäisen kerran sitten vuoden 2011. Tämä lasku johtui melko vanhentuneesta mallistosta, kun päivitetty Model 3 ja nyt Model Y olivat liian myöhässä juhliin. Kiistanalainen toimitusjohtaja teki oman osansa ja vieraannutti monia asiakkaita. Tästä huolimatta sähköautojen kokonaismarkkinat jatkoivat kasvuaan, mikä osoittaa sähköajoneuvojen vahvaa kysyntää.

17

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköautojen myynti kasvoi vuonna 2024, ja myös itse kasvuvauhti kiihtyi. Rho Motionin tietojen mukaan maailmassa myytiin 17,1 miljoonaa ladattavaa autoa vuonna 2024 verrattuna 13,6 miljoonaan vuonna 2023 ja 10,4 miljoonaan vuonna 2022. Se on 3,5 miljoonan yksikön kasvu vuonna 2024 ja selvästi enemmän kuin 3,2 miljoonan yksikön kasvu vuonna 2023. .

      Kasvun kiihtyminen lentää harhaanjohtavien kertomusten edessä. Monet otsikot ja raportit ovat virheellisesti väittäneet, että sähköautojen myynti on hidastunut, mikä ajaa ajatusta kamppailevista markkinoista. Todelliset tiedot osoittavat täysin päinvastaista tilannetta.

      Vaikka painopiste on ollut sähköautojen myynnissä, yksi tärkeä tosiasia on jäänyt huomaamatta - polttomoottoriautojen myynnin pitkän aikavälin lasku. Maailman polttomoottoriautojen myynti saavutti huippunsa vuonna 2017, eikä se ole elpynyt sen jälkeen. Ei ole epäilystäkään siitä, että tämä lasku jatkuu vain, kun sähköautot kasvattavat suosiota ja tulevat helpommin saavutettaviksi.

      • Anonyymi

        Sähköautojen myyntiin liittyvällä jatkuvalla väärällä tiedolla on ollut todellisia seurauksia. Autonvalmistajat ja hallitukset ovat käyttäneet näitä vääriä kertomuksia perustellakseen sähköajoneuvojen tavoitteidensa pienentämistä. Jopa kuluttajien käsityksiin on kohdistunut negatiivinen vaikutus.

        Haasteista ja väärästä tiedosta huolimatta sähköajoneuvojen tulevaisuus on vakaa. Tekniikka kehittyy edelleen; uudet mallit tarjoavat pidemmät kantamat, nopeammat latausajat ja paremman suorituskyvyn. Akkujen hinnat ovat vihdoin laskemassa, ja maailmanlaajuinen latausinfrastruktuuri laajenee.

        Sähköajoneuvot ovat välttämätön askel kohti kestävää tulevaisuutta, eivät vain hauras trendi. Voimme vähentää riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista ja parantaa ilmanlaatua sähköllä. Voimmeko korjata ympäristön? Ei, ei huomenna. Mutta olemme saastuttaneet planeettamme reilusti yli 100 vuoden ajan, ja asioiden korjaaminen vaatii paljon enemmän vaivaa ja aikaa. Sähköautot eivät tee sitä yksinään, mutta ne ovat askel oikeaan suuntaan. Vaihtoehto on yksinkertaisesti tyhmä.

        https://www.arenaev.com/electric_vehicle_sales_surge_despite_global_misinformation_campaign-news-4320.php


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen myyntiin liittyvällä jatkuvalla väärällä tiedolla on ollut todellisia seurauksia. Autonvalmistajat ja hallitukset ovat käyttäneet näitä vääriä kertomuksia perustellakseen sähköajoneuvojen tavoitteidensa pienentämistä. Jopa kuluttajien käsityksiin on kohdistunut negatiivinen vaikutus.

        Haasteista ja väärästä tiedosta huolimatta sähköajoneuvojen tulevaisuus on vakaa. Tekniikka kehittyy edelleen; uudet mallit tarjoavat pidemmät kantamat, nopeammat latausajat ja paremman suorituskyvyn. Akkujen hinnat ovat vihdoin laskemassa, ja maailmanlaajuinen latausinfrastruktuuri laajenee.

        Sähköajoneuvot ovat välttämätön askel kohti kestävää tulevaisuutta, eivät vain hauras trendi. Voimme vähentää riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista ja parantaa ilmanlaatua sähköllä. Voimmeko korjata ympäristön? Ei, ei huomenna. Mutta olemme saastuttaneet planeettamme reilusti yli 100 vuoden ajan, ja asioiden korjaaminen vaatii paljon enemmän vaivaa ja aikaa. Sähköautot eivät tee sitä yksinään, mutta ne ovat askel oikeaan suuntaan. Vaihtoehto on yksinkertaisesti tyhmä.

        https://www.arenaev.com/electric_vehicle_sales_surge_despite_global_misinformation_campaign-news-4320.php

        Totta, kyseessä on autovalmistajien ja hallitusten välinen salajuoni autoilun sähköistämiseksi. Molemminpuolinen edun tavoittelu on vähänkin itse asiaa ajatteleville ilmiselvää, tyhmät lampaat ei vaan usko.


    • Anonyymi

      Lukekaahan tuosta ylempää, älkääkä valehdelko.

    • Anonyymi

      Ihan sama kasvoiko vai laski

      • Anonyymi

        Eihän tuo siltä näytä kun laskemisesta koko ajan valehtelet.


    • Anonyymi

      Perinteinen kusetus "ladattavaa autoa". Veroteknisistä syistä sähköautoiksi rekisteröityjen polttomoottoriautojen (ns. plugarit) myynti kasvoi.

      Sähkövatkaimien myynti ROMAHTI jo kesällä 2024. Mutta plugarien myynnin kasvun ansiosta vatkaimet + plugarit = "ladattavat" ei kovin pahasti miinuksella.

      Myös rekisteröintitilastot vielä OK, kun 2024 purettiin parin edellisen vuoden komponenttipulan aikana syntynyttä tilausjonoa. Mutta vuodenvaihteessa 2024/2025 romahti vatkaimien rekisteröinnitkin.

      • Anonyymi

        Väitteesi ovat täysin virheellisiä. Tuollaista se on ihmisellä, jolle kuvitelma on tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi ovat täysin virheellisiä. Tuollaista se on ihmisellä, jolle kuvitelma on tieto.

        Uusia vatkaimia reksteröitiin 29536 vuonna 2023.

        2024 rekisteröinnit 21 868 kpl eli -36 % edellisvuoteen verrattuna. Myyntimäärissä pudotus vieläkin rajumpi, koska iso osa 2024 rekisteröidyistä autoista oli tilattu jo 6 kk.... 2 vuotta aikaisemmin, mutta toimitus venyi komponenttipulan vuoksi.

        Vrt. bensakäyttöiset -3 % edellisvuoteen verrattuna.

        Eikä ole enää toimitusvaikeuksista kiinni. Ympäri maailmaa on tehtaidet pihat ja tuontisatamat täynnä vatkaimia. Vatkaimien tuotantoa onkin ajettu alas jo 2023 loppukeväästä lähtien myynnin hyydyttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi ovat täysin virheellisiä. Tuollaista se on ihmisellä, jolle kuvitelma on tieto.

        Petteri taitaa edelleen katsella vuoden vanhoja tilastoja. Kuten pettereillä on tapana. Vatkaimien myynti ROMAHTI 2024. Joten petterit tumputtaa yhä 2023 tilastojen ja ennusteiden kanssa.


    • Anonyymi

      Päivitetty Model 3 julkaistiin jo vuosi sitten, joten se ei selitä mitään. Eikä Model Y:n uudessa mallissa ole mitään erikoista eikä sitä kukaan oikeasti ole odottanut. Varsinkin kun Model Y:n päivitetyssä versiossa ratti on surkea ja pikemminkin heikennys aiemmasta. Joillain hieman uudistuneen näköisillä ajovaloilla ei ole paskankaan väliä. Ja eihän kukaan edes tiennyt uuden mallin olevan tulossa, joten miten ihmiset sitä muka olisi odottanut? Tuo selittely on idioottimaista.

      Teslan myynnit eivät tule kasvamaan tänäkään vuonna. Varsinkin kun Teslan Cybertruck on myös flopannut.

      • Anonyymi

        Vain kaksi viimeistä lausetta meni oikein. Muu on kuvitelmaa.


    • Anonyymi

      Kuvitelma ja luulo hallitsevat sähköautojen vastustajan elämää.

    • Anonyymi

      Esson baarin väitteitä ja juttuja ei pidä uskoa. Aloituksessa on totuus.

    • Anonyymi

      Mittarina autokannan kehitys 2023-2024 on parempi.
      Bensiini -25298
      Diesel-29455
      Sähkö+35435
      Tämä on tilastollinen autokannan kehitys. Autokanta ei ole kasvanut vuoden 2017 jälkeen., kuin hiukan. vuoden 2007 jälkeen yhtenäkään vuotena määrä ei ole kasvanut. Dieselien määrä on vähentynyt samaa tahtia, kun EV on lisännyt. Suomen autokanta ei näytä kasvamisen merkkejä suomessa 650 autoa/1000 henkilöä ei riitä kuskit. Suoralla laskennalla 1,5%/v. näyttää siltä, mutta jokaista rekisteröityä EV:tä kohti poistuu 0,8 polttomoottoriautoa. Autoja on jo yli tarpeen kaupungeissa ei mahdu enää pihalle 3:tta...neljättä autoa. Suhteellinen muutos on suurempi (esim 50+50 on sata, toisesta pois 10 ja toiseen lisää 10 on 40/60 eroa repesi 20.) Autokauppa ei koskaan tule palautumaan huimiin 140000/vuosi lukemiin johtuu väen ikääntymisestä, autokanta ei ole kasvanut samaan tahtiin, kuin maahan muuton aiheuttama väestön kasvu edellyttää isot ikäluokat menettävät ajolupansa ja autoja tulee entistä enemmän tarpeettomiksi. Hiipuvassa tilanteessa edullisten käytettyjen sähköautojen tuonti sysää suhdetta poispäin polttomoottorista. Jossain vaiheessa 10-15 vuotta alkaa sähköautotkin poistua, jolloin muutos hidastuu. Mihinkään -60 luvun jobbarien kulta-aikaan ei ole enää paluuta......onneksi. Silloin meni kaupaksi minkälainen romu tahansa. Autojen määrä 2 kertaistui/vuosi. Surullisin esimerkki oli Cheker taksit, osa oli niin romuja, ettei niillä voinut aloittaa liikennettä ilman perusteellista remonttia. Kolareissa kuoli 1300 ihmistä/vuosi. Eipä paljon ikävä ole vanhoihin hyviin aikoihin. Mikäli tuo 25-30% osuus/vuosi säilyy EV osuus kasvaa eksponentiaalisesti.

    • Anonyymi

      Onko tuo tämän ketjun otsikko jo joiltakin unohtunut?

      • Anonyymi

        Näköjään taas on ja valehtelu on voimissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      122
      6018
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      540
      2106
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      28
      1378
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1263
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1123
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1015
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      991
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      65
      931
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      26
      924
    10. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      915
    Aihe