Minusta krääsän haaliminen ei ole elintasoa, vaan nimenomaan kertoo elintason puutteesta, tyylitajuttomuudesta. Kaikki hyvä on ihan jotain muuta kun krääsää, laukkuja, vaatteita, tavaraa tai muuta hilavitkutinta.
Elintaso on elämänasenne. Se, että on edellytykset elää ja hengittää, olla suht terve.
Mitä!!? :D
23
336
Vastaukset
- Anonyymi
Yst terv kiusaajat
- Anonyymi
Niin, kaipaako lisäselvitystä? Minusta hyvä elintaso on hyvä vasta, kun se ei ole kaupallisen kautta kyhättyä nippeli nappelin ja muun roinan keräilyä. Jos puuhun kapuat ja maahan ei jää mitään, voit silti kokea hyvää elintasoa. Sehän on ihan elämänasenne mihin sitouttaa nk. elintasonsa. Yks arvostaa materiaalin haalintaa ja on onnellinen romujensa keskellä, toinen taas elämyksineen vapaa kuin taivaanlintu niistä ja kokee omaavansa hyvän elintason.
Jasu- Anonyymi
Itse nautin tarveharkinnasta. Ja siitä kun joku juttu käy tarpeettomaksi, sen saa joku toinen. En haali tarvetta pidemmäksi mitään, vaan laitan kiertoon ja kierrätän. Enkä osta yhtään mitään mitä en tarvi. Hyvä elintaso on mielestäni tämä.
Ei puutu mitään. Mulla on kaikki mitä tarvin, vaikkei mulla ole kaikkea mitä voisin ostaa. Voisin elää niukemminkin, mutta perheeni ei voisi. Joten..
Jasu
Sitähän mä oon yrittäny sanoa. Ylikulutus on suurin ympäristö ongelmamme ja lisäksi aiheuttaa epäinhimillisiä olosuhteita kolmansiin maihin. Siinä vaan on niin suuret toimijat s-ryhmä, kesko, tokmanni niin niillä on niin paljon vaikutusvaltaa, että on helpompi syyllistää yksittäistä ihmistä liikenteestä ja asunnon lämmittämisestä. Mä oon läheltä seurannut, kun esim sota aikojen ihmiset on keränneet krääsää. Kaikki paikat täynnä ja suurin osin käyttämättöminä.
Mä ite oisin valmis jakamistalouteen. voitais jakaa esim keittiötarvikkeet ja mä ite oisin valmis antaa omat työstökoneet yhteiskäyttöön. Mulle riittäis omaisuus joka mahtuu tähän yhteen huoneeseen. Elintasoa vois kartuttaa esim opiskelemalla.
Kun löytäis luotettavia ihmisiä, joiden kanssa tää ois mahdollista?- Anonyymi
Juu, itellä kanssa omaisuuden suhteen tuota, riittää kun löytyy sänky mitä ei alta viedä, paikka missä peseytyä, syödä ja levätä. Omaisuus voi mahtua vaikka selkäreppuun. Se on jännä tunne, kun omistaminen ei ole tärkeetä.
Mulle kun nuorena oli tärkeetä olla oma talo, omaa sitä sun tätä. Nykyään ei. Itse lahjoitan kalusteita ja muuta käyttötavaraa eteenpäin, kun oma tarve loppuu. Ukrainalauset leipoo mun entisillä keittiökoneilla hyvää kakkua yms. myyntiin. 😊
Meni tarpeeseen. Kuten läjäpäin muutakin vaatetta, kenkää ja huonekalua.
JasuMinusta krääsän haaliminen ei ole elintasoa, vaan nimenomaan kertoo elintason puutteesta, tyylitajuttomuudesta. Kaikki hyvä on ihan jotain muuta kun krääsää, laukkuja, vaatteita, tavaraa tai muuta hilavitkutinta.
Elintaso on elämänasenne. Se, että on edellytykset elää ja hengittää, olla suht terve.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, itellä kanssa omaisuuden suhteen tuota, riittää kun löytyy sänky mitä ei alta viedä, paikka missä peseytyä, syödä ja levätä. Omaisuus voi mahtua vaikka selkäreppuun. Se on jännä tunne, kun omistaminen ei ole tärkeetä.
Mulle kun nuorena oli tärkeetä olla oma talo, omaa sitä sun tätä. Nykyään ei. Itse lahjoitan kalusteita ja muuta käyttötavaraa eteenpäin, kun oma tarve loppuu. Ukrainalauset leipoo mun entisillä keittiökoneilla hyvää kakkua yms. myyntiin. 😊
Meni tarpeeseen. Kuten läjäpäin muutakin vaatetta, kenkää ja huonekalua.
JasuMinusta krääsän haaliminen ei ole elintasoa, vaan nimenomaan kertoo elintason puutteesta, tyylitajuttomuudesta. Kaikki hyvä on ihan jotain muuta kun krääsää, laukkuja, vaatteita, tavaraa tai muuta hilavitkutinta.
JasuNiin oli mun teksti tuo irroitettu alkuperäisestä, jonka liitin tuohon perään. Lähti viesti vahingossa ennen kun ehtisin selvittää. Ilmeisesti ajatukseni oli jotenkin outo?
Jasu
- Anonyymi
Elintaso on elimen asento.
Katso lentopallo Tv2 suora lähetys... loppuikin jo juueikin.
Joku todella suuri kuin joku tyttö minkä näin kaupan jotkut kaverityttöjä. jättikokoinen hui näin hänwr.
maapallo räjähtää supernovaksi arvaamatta, niin jos haluaa katsoa saksalaisten tekemän avaruussarjaa LEXX jossa aika söpö näytelijätyttö Eva Haberman.
youtubessa on noita jaksojakin - Anonyymi
Olet Jero optimistinen idealisti. Jos tuo tavoittelemasi ajatus toteutuisi, niin sehän olisi ainakin melkein parasta resurssien hyötykäyttöä. Mutta toteat kyllä lopuksi, että toteutuminen vaatii pyyteettömiä samalla tavalla ajattelevia.
Itse yritän noudattaa esi-isieni oppeja. Hyödykettä käytetään niin kauan kuin se toimii. Jos tarvekalu hajoaa niin arvioidaan, korjataanko vai hankitaanko uusi.
Jokapäiväisessä elämässä se näkyy niin, että käytän tässä vaimovainaan puhelimia loppuun. Oljypannu on vuodelta -59 ja sähkökattila vuodelta -73. Akkupora, yksi niistä on viime vuosituhannelta.
Ruohonleikkurit. Niin kauan kun ne lähtee käymään, niin ei hävitetä. Pihatraktori. Vm -73 IH MCCormic.
Lankapuhelinliittymäkin löytyy ja faxi! Toimivat. Kaikeksi kummaksi, on vielä asiakkaita, jotka vaativat faksin olemassaoloa varaviestimenä.
Ja jos tiiätte, millainen on salaojalapio, niin kellarissa talvehtii sellainen. Paras lapioni for ever. Vaarini jäljiltä 1800 -luvun lopulta. Ja vielä original varsi ja kahva, puumerkkeineen! Ennen aikaan työmailla piti olla merkityt työkalut. Meillä merkki oli kaksitoistasakarainen tähti.
Autot ovat kyllä uusia. EURO 6. Mutta niillä ansaitsenkin elantoni.
Ja aloittaja on kyllä asialinjalla. Arvostan.
Mies 65 - Anonyymi
Olen täysin materialisti. Tykkään hienoista autoista ja kauniista taloista. Rakastan ajaa nopeilla autoilla. Ihailen auton verhoilua ja tekniikkaa. Tykkään poreammeesta ja useasta terassista. Hienosta älykellosta ja uusimman mallin puhelimesta.
Minulla olisi vara ostaa kaupasta kaikkea uutta, mutta tykkään haalia kaikenlaista kirpputoreilta. Tunnen oloni hyväksi siellä.
Tosi rikkaiden elintasoon on matkaa, mutta voin ostaa kaupasta, mitä haluan katsomatta hintoja ja matkustella useita kertoja vuodessa.
Elintaso on tällä hetkellä kiva lisä ja arjen luksus. Kuitenkin osaisin elää vaatimattomastikin. Ihminen tulee lopulta toimeen todella vähällä. Nautin tästä hetkestä ja teen hyväntekeväisyyttä. Saan iloa siitä, että on mahdollisuus auttaa myös muita. - Anonyymi
Pula-ajan kokeneet ihmiset tuntuvat olevan näitä tavaran hamstraajia.
Ja samoin ehkä muuta turvattomuutta kokeneet ihmiset.
-keinovaginamies-Olen kuullut ja jopa uskonut saman mutta nyt vähän muuttanut ajatusta. Ehkä niillä ei vain ollut mitään kykyä käsitellä sellaista käsitettä kuin jäte tai tavaran "heittäminen". Kun siis jossain vaiheessa tavaraa ostettiin ja oli hyvin vähän ja kaikelle keksittiin käyttöä. Aika pitkään suurin osa tavarasta oli puuta, nahkaa, luonnonkuitutekstiiliä ja vähän metallia. Hajonnut ja loppuunkulunut voitiin vaan hylätä ihan mihin vaan ja luonto hoiti asian kuntoon.
Sitten kun nurkkiin alkoi ilmaantua kaikenlaista lasipurkkia ja peltiämpäriä niin jonkin aikaa niitäkin pystyi kierrättämään käyttöön ja sitten varastoida siltä varalta jos niille ilmaantuisi käyttöä.
- Anonyymi
jos laittaa todella pljon jotain kysymyksiä jonnekin tekoäly-robotille jumiutuu koko dataccenterit googgelillakin..
Oli erikoinen juttu pyykkituvassa kun hirveä joku kebab-kakan haju, ilmoitin joo oiutoa jaq ja syy selvisikin jollain rikkoutunut vessanpönttö josata kakkimasasa pyykkituvassa kun häpwesi kai... ilmoitin joku tuuletusjuttu swellinen kai sairrwen ollurt. Mielestäni riittävä määrä "krääsää" on myös osa elintasoa. Se, että ihmisellä riittävästi vaatteita, kodintarcukkeita yma mahdollistaa sujuvan arjen ja on niin osa hyvää elintasoa. Eihän sen tarvitse tarkoittaa mitään ylenpalttista, mutta mielestäni hyvään elintasoon kuuluu esim se, että ihmisellä löytyy tarvikkeet harrastaa jotain sellaista, mitä haluaa harrastaa. On aika vaikea vaikkapa harrastaa tennistä ilman tennismailaa.
Se on kyllä totta, että ihmisillä noin keskimäärin on aivan liikaa tavaraa, myös minulla. En ole kyllä haalinut mitään ylettömästi, mutta vuosien saatossa tavaraa on tavalla tai toisella kaappiin päätynyt siitä huolimatta, että laitan tavaraa kierrätykseen aika helposti.- Anonyymi
Vaikka minimalismi on yksi suuntaus, niin jotkut ovat sitä kokeiltuaan palanneet entiseen normiinsa. Ehkä sittenkin haluaa säilyttää sen vedenkeittimen siinä keittiötasolla. Tuskin kukaan näkee arjen tarve-esineitä ylimääräisinä juttuina ja nuo harrastusvälineet on oma lukunsa. - cu-
- Anonyymi
Ääripäässä on sitten ne himohamstraajat, jotka vain haalivat. Tuota selitetään lapsuudenaikaisella turvattomuuden tunteella mitä sitten yritetään tilkitä tavaralla. Tai roinalla vinkkelistä riippuen. Taitaa olla aika häilyvä raja, että onko haalimista vai hamstrausta. Meneekö raja siinä, kun asuntoon muodostuu polkuja huoneesta toiseen, eikä keittiönpöydän äärellä enää mahdu syömään. Ja mitäänhän ei saa heittää pois, eikä myöskään myydä. Esinekulttuurista lienee kaikenlaisia tutkimuksia. Luin jostakin ulkolaisesta tyypistä, jonka kotona ei ollut melkein mitään ja joku vieras oli sitten todennut, että täällä täytyy olla edes sohva. Tyypillä ei siis ollut olkkarissa mitään tuoliakaan. Joku tutkija kuuli tästä ja kiinnostui ja päätti haastatella tätä ja ilmeni, että tyypillä oli lapsena äärimmäisen uskovaiset ja syyllistävät vanhemmat, jotka kuvaannollisesti kuihduttivat tämän elämänalun jo lähtötelineillä. Aikuisiällä sitten toki oli työelämässä jossakin valtion virastossa ja eli arkeaan paitsi että oli henkisesti jäänyt hieman ontoksi ja se heijastui käytännössä myös ääriminimalistisena kotina. - cu-
Se on sitä talouskasvua, kun tuotetaan rompetta ja saadaan ihmiset ostamaan ne kaikki. Lopulta siitä kaikesta tulee jätettä. Kierrättäminen pitäisi saada paljon tehokkaammaksi kuin se nyt on. Suomessa melko hyvällä tasolla, mutta on maita, jossa sitä ei ole ollenkaan. Seuraukset on järkyttäviä. Lisäks, muovia on maailmassa jo ihan liikaa.
Täällähän on monenlaista mielipidettä. Monessa asiassa oon kyllä samaa mieltä. Jos puhutaan uusien hankinnasta, niin mä en oikeestaan oo mitään keittiökonetta ostanu. Kaikki oon saanu käytettynä. Yhen paistinpannun oon osatannu, mutta mulla ei oo ees mikroo, enkä kahvinkeittimen tilalle enää hommannu uutta. Kalusteet on samat mitä oli sillon 30 v sitten kun omilleni muutin. Ainoostaan sängyn oon ostanu, kun mun mielestä nukkumiseen pitää panostaa ja senhän mä otan mukaan, jos joskus pääsen sinne yhteistalouteen. Keittiökaapistot on mulla vuosimallia 54 ja hyvin toimii, että pikkusen matalat ovat. Myöskään pyykkikonetta ei oo vaan pakkaan ne säkkiin ja käyn pesemässä ne äitillä. Sekin on vanha kone, mutta ostetaan sinne sitten uus kun tarvii. Tulostinkin on vuodelta 2007, ihme kun toimii, kun ei välttämättä windowsit enää vanhoja tunnista.
Sitten taas mihin oon panostanu, ensinnäkin puhelin on kallis, kun kuvaan noita you tube videoita, mutta en sitä tietenkään uusi kun tarvittaessa. Neljä vuotta oli edellinen. Siinä tuli kameran vakaimeen häiriö. Sitten ton bemarin ostin neljä vuotta sitten. Aattelin ensin että sillä saa naisia, mutta ei se toiminu, mutta teknisesti tietenkin toimi ja onhan se mukava ajaa ja uudella autolla turvallista vähän pidemmälle lähtee. Enkä nyt muutenkaan pida auton hankintaan minään rikkeenä, kun kuitenkin viisi vuotta meni pelkällä polkupyörällä, siis 30 vuotta vanhalla Trekillä. Vaatteitakin tulee ostettua vähän liikaa ja siihenkin on syynä toi youtube kuvaus ja tietenkin myös toi nais homma.- Anonyymi
Siis naisten saannin takia ostit auton? - cu-
Anonyymi kirjoitti:
Siis naisten saannin takia ostit auton? - cu-
Juu totta kai. Mutta ei se hukkaan menny. Voin lämpimästi suositella noita ns. parempia autoja. Mielellään maksan kympin lisää siitä ajomukavuudesta.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Juu totta kai. Mutta ei se hukkaan menny. Voin lämpimästi suositella noita ns. parempia autoja. Mielellään maksan kympin lisää siitä ajomukavuudesta.
Eipä siinä, jos muutenkin käyttöön. Vanhan sanonnan mukaan raha ei tuo onnea mutta mieluummin itkee mersussa kuin ladassa. Tuo jakamis/vaihto/vastapalvelutalous. Muistaakseni jossakinpäin Pirkanmaata on jo jonkin vuoden toiminut tuollainen yhteisö ja taitaa pyöriä edelleen. Melkein vaatii samanhenkisiä ihmisiä onnistuakseen ja siihen nähden vaikea kuvitella, että yhteiskuntatasolla tällaiseen lähdettäisiin ikinä. Jostakin saavutetusta ei helpolla haluta luopua. - cu-
- Anonyymi
Ennen minä Volvolla ajan ku Ladalla ! . Oli krääsää tai ei .
Ylenpalttista hamstraamista en oikein ymmärrä, mutta en ihan aina sitäkään, että eletään tosi askeettisesti ja talo kaikuu tyhjänä kuin joku varastohalli. Keskitie on tässäkin paras.
- Anonyymi
Juurikin näin
Esteettinen ilmiasu ei pidä sisällään mitään ylimääräistä rekvisiittaa.
Olen joskus tullut ajatelleeksi, kuinka kaunis on avoin asunto ilman minua ja synkkiä romujani aurinkoisena kevätpäivänä.
(hihitystä)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225004- 234083
- 272371
- 342184
- 371978
- 151878
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191567- 121481
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons201209Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101144