Kova kysymys parasiiteissta

Anonyymi-ap

Miksi Jumala suunnitteli enimmäkseen loisia?

JOS eliöt ovat älykkäästi suunniteltuja ja KUN suurin osa eliölajeista elää loisina jostain toisesta eliöstä, niin Jumala on siis käyttänyt suurimman osan luomisvoimastaan niihin. Kun parasiiteilla on vielä usein väli-isäntiä, niin monet muut eliöt on täytynyt suunnitella lois-yhteensopiviksi, niin että parasiitin koko elinkierto onnistuu.

Raamattu ei anna vastausta edes siihen, missä vaiheessa paratiisin parasiitit luotiin. Yhdessä isäntiensä kanssa vai erikseen jälkikäteen?

10

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tutki sinä. Kaikella on merkitystä ja kaikki vaikuttaa kokonaisuuteen. Kaikelle on oma tärkeä paikkansa. En väitä ymmärtäväni asioita mutta yritän ymmärtää kokonaisuutta.

• Anonyymi

Tyypillistä uskovaisten diiba-daabaa.
        Satoja tuhansia lapsia kuolee malarialoisen uhrina joka vuosi, koska sillä on "tarkoitus"?
        No jos sillä on tarkoitus, niin eikö uskovaisten pitäisi vastustaa kiivaasti kaikkia ponnistuksia malarian hoitamiseksi ja estämiseksi? Siinähän estetään Jumalan säätämää "tarkoitusta"?

• Anonyymi
        UUSI

>> yritän ymmärtää kokonaisuutta

Suomeksi: kieltäydyn miettimästä koko asiaa, koska se on uhka uskomuksilleni.

• Anonyymi
      UUSI

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen kuulemma. Eli sienien ja bakteerien kasvualustaksi. Ja ilman tätä symbioottista suhdetta, ihminen kuolisi.
      Miksi näin?

Olisi joskus mielenkiintoista kuulla selitys tälle asialle. Mutta kuten aina, ei kreationismi selitä mitään.

• Anonyymi
        UUSI

Symbioosien lisäksi, kannttaa muistaa, että MIHINKÄÄN MUUHUN ELÄINLAJIIN ei ole erikoistunut niin montaa loiseliölajia kuin ihmiseen. Ihminen on "luomakunnan kruunu" myös loisien määrässä.

Ihminen on symbioottinen kokonaisuus monella tavalla. Suolistobakteerit ovat yleisesti tunnettu symbioosikumppanimme. Aivan viimeaikoina on löydetty myös "aivobakteereita" eli osa suolistossakin esiintyvistä bakteerilajeista elää myös aivoissamme. Tämä vihjaa siihen, että edes aivotoimintamme, jota pidetään "peri-inhiimillisimpänä" alueena ei olekkaan täysin "itsenäistä" vaan perustuu jossain määrin ihminen-bakteeri-symbioosiin. Koska suolisto- (ja ilmeisessti myös aivo-) bakteerit tuottavat hermoston välittäjäaineita niillä on aktiivinen rooli hermostomme toiminnassa.

Symbiooseja on myös aivan perusrakenteessamme, solutasolla. Mitokondriota kutsutaan yleensä "soluelimeksi" mutta rakenteellisesti se on bakteeri, jolla on oma rengasmainen dna-perimä. Mitokondrion rakentamiseen ei ole "ohjeita" solujemme tumassa, vaan perimme mitokondriot munassolussa äidiltämme sellaisenaan ja ne lisääntyvät itsenäisesti jakautumalla. Hermosolussa voi olla miljoona mitokondriota. Kaikkien aitotumallisten soluissa olevat mitokondriot ovat endosymbioottisia ("partnerinsa" solun sisällä eläviä) bakteereita.

Samanlainen "soluelin", joka todellisuudessa on endosymbioottinen bakteeri, on kasvien ja levien viherhiukkanen. Viherhiukkanen on solun sisällä elämään sopeutunut syanobakteeri. Silläkin on oma rengasmainen (eli "bakteerimainen") dna-kromosomi ja sekin lisääntyy vain jakautumalla eikä kasvien tumasssa ole ohjeita viherhiukkasten rakentamiseen.

Se, että kaikki aitotumalliset perustuvat solutasolta lähtien eri eliölajien symbioosiin (joskus monikerroksiseen symbioosiin) on ristiriidassa luomisuskon kanssa. Jos lajit on luotu "valmiina", niin miten ne ovat kuitenkin useiden lajien yhdistelmiä?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Symbioosien lisäksi, kannttaa muistaa, että MIHINKÄÄN MUUHUN ELÄINLAJIIN ei ole erikoistunut niin montaa loiseliölajia kuin ihmiseen. Ihminen on "luomakunnan kruunu" myös loisien määrässä.

Ihminen on symbioottinen kokonaisuus monella tavalla. Suolistobakteerit ovat yleisesti tunnettu symbioosikumppanimme. Aivan viimeaikoina on löydetty myös "aivobakteereita" eli osa suolistossakin esiintyvistä bakteerilajeista elää myös aivoissamme. Tämä vihjaa siihen, että edes aivotoimintamme, jota pidetään "peri-inhiimillisimpänä" alueena ei olekkaan täysin "itsenäistä" vaan perustuu jossain määrin ihminen-bakteeri-symbioosiin. Koska suolisto- (ja ilmeisessti myös aivo-) bakteerit tuottavat hermoston välittäjäaineita niillä on aktiivinen rooli hermostomme toiminnassa.

Symbiooseja on myös aivan perusrakenteessamme, solutasolla. Mitokondriota kutsutaan yleensä "soluelimeksi" mutta rakenteellisesti se on bakteeri, jolla on oma rengasmainen dna-perimä. Mitokondrion rakentamiseen ei ole "ohjeita" solujemme tumassa, vaan perimme mitokondriot munassolussa äidiltämme sellaisenaan ja ne lisääntyvät itsenäisesti jakautumalla. Hermosolussa voi olla miljoona mitokondriota. Kaikkien aitotumallisten soluissa olevat mitokondriot ovat endosymbioottisia ("partnerinsa" solun sisällä eläviä) bakteereita.

Samanlainen "soluelin", joka todellisuudessa on endosymbioottinen bakteeri, on kasvien ja levien viherhiukkanen. Viherhiukkanen on solun sisällä elämään sopeutunut syanobakteeri. Silläkin on oma rengasmainen (eli "bakteerimainen") dna-kromosomi ja sekin lisääntyy vain jakautumalla eikä kasvien tumasssa ole ohjeita viherhiukkasten rakentamiseen.

Se, että kaikki aitotumalliset perustuvat solutasolta lähtien eri eliölajien symbioosiin (joskus monikerroksiseen symbioosiin) on ristiriidassa luomisuskon kanssa. Jos lajit on luotu "valmiina", niin miten ne ovat kuitenkin useiden lajien yhdistelmiä?

Tarvitaan kokoava ja kohoava henki, joka yhdistää osaset siten, että ihminen henkisenä olentona pystyy tutkimaan itseään osana tuota kaikkeuden henkeä.

Apina ei siihen pysty.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tarvitaan kokoava ja kohoava henki, joka yhdistää osaset siten, että ihminen henkisenä olentona pystyy tutkimaan itseään osana tuota kaikkeuden henkeä.

Apina ei siihen pysty.

Ansiokas helmiäsioille-tyylinen selvitys biologiasta - ja miten "vastaa" todellisuudesta ihottumaa saava kreationisti (jolla on - luultavasti - esim simpanssin kanssa yhteinen kantamuoto) :D.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ansiokas helmiäsioille-tyylinen selvitys biologiasta - ja miten "vastaa" todellisuudesta ihottumaa saava kreationisti (jolla on - luultavasti - esim simpanssin kanssa yhteinen kantamuoto) :D.

Ai jaa, olen siis kreationisti. Hyvä, että sanoit luultavasti simpanssi.

Minulla on henkinen pystyihmismuotti, kuin valopaita, joka laskeutui ylhäältä luoden aineellisen nykyihmisen.

Neadertalin hengestä jäi vaan rippeet, kun uusi kehittyneempi yang valopaitaa kantava henki laskeutui pimeämmän yin vartalon päälle;).

Huomaatteko, miten olette jämähtäneet tiettyihin kaavoihin ja oppeihin? Ette ole uskontoon jämähtäneitä parempia. Kiva vähän ravistella;).

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ai jaa, olen siis kreationisti. Hyvä, että sanoit luultavasti simpanssi.

Minulla on henkinen pystyihmismuotti, kuin valopaita, joka laskeutui ylhäältä luoden aineellisen nykyihmisen.

Neadertalin hengestä jäi vaan rippeet, kun uusi kehittyneempi yang valopaitaa kantava henki laskeutui pimeämmän yin vartalon päälle;).

Huomaatteko, miten olette jämähtäneet tiettyihin kaavoihin ja oppeihin? Ette ole uskontoon jämähtäneitä parempia. Kiva vähän ravistella;).

"Ai jaa, olen siis kreationisti."
        No yleisen määritelmän mukaan, sinulla on tietysti oma.

"Hyvä, että sanoit luultavasti simpanssi."
        Sanoin "luultavasti" siksi, koska kreationistia eivät näytä koskevan muutkaan universumissa havaitut säännönmukaisuudet.

"olette jämähtäneet tiettyihin kaavoihin ja oppeihin"
        Minä olen esim jämähtänyt siihen oppiin, että evoluutio on olemassa oleva ilmiö.
        Muutan toki mieltäni, jos joku todistaa, ettei niin ole. Sinulle taas sen olemassaoloa ei voi todistaa. Minkään nettikirjoittelijan yksityiset fantasiat eivät ole todisteita.

"Ette ole uskontoon jämähtäneitä parempia."
        Lasketko itsesi "uskontoon jämähtäneeksi", vai omiin fantasioihinsa jämähtäneeksi?

ps sinulta kysyttiin toisaalla hävinneistä geeneistä, mietitkö vielä vastaustasi vai etkö huomannut?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Ai jaa, olen siis kreationisti."
        No yleisen määritelmän mukaan, sinulla on tietysti oma.

"Hyvä, että sanoit luultavasti simpanssi."
        Sanoin "luultavasti" siksi, koska kreationistia eivät näytä koskevan muutkaan universumissa havaitut säännönmukaisuudet.

"olette jämähtäneet tiettyihin kaavoihin ja oppeihin"
        Minä olen esim jämähtänyt siihen oppiin, että evoluutio on olemassa oleva ilmiö.
        Muutan toki mieltäni, jos joku todistaa, ettei niin ole. Sinulle taas sen olemassaoloa ei voi todistaa. Minkään nettikirjoittelijan yksityiset fantasiat eivät ole todisteita.

"Ette ole uskontoon jämähtäneitä parempia."
        Lasketko itsesi "uskontoon jämähtäneeksi", vai omiin fantasioihinsa jämähtäneeksi?

ps sinulta kysyttiin toisaalla hävinneistä geeneistä, mietitkö vielä vastaustasi vai etkö huomannut?

"Lasketko itsesi "uskontoon jämähtäneeksi", vai omiin fantasioihinsa jämähtäneeksi?"

En, koska olen kuin leikkisä simpanssi. Heittelen kuperkeikkoja, jämähtämättä mihinkään.

Jospa henkinen yin-yang energia on juuri luonteenpiirre. Apina ei pysty jämähtämään, siinä on liikaa kuperkeikkaenergiaa. Eli siinä mielessä jotkut meistä on simpansseja. Jotkut enemmän härkäpäisen jämähtäneitä.

Minussa on paljon roskaa, en pysy raamien sisällä;).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      143
      7181
    2. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      120
      2907
    3. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      14
      1777
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      67
      1757
    5. 60
      1374
    6. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      168
      1344
    7. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1199
    8. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      35
      970
    9. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      936
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      41
      904
    Aihe