Auto Japanista

Mulle on tulossa auto Japanista. Mites tuo Hangon sataman ennakkolasku pitäis maksaa? Tili nro on ulkomailla ja herjaa et viitenro ei voi olla kotimainen..
Lisäksi mikä osote siihen pitää laittaa? Tuo PL 26 jne?

Ja miten tuo tulli-ilmo tehdään? Niinkun mikä nuista vaihtoehdoista on oikea?
Voisko joku vähän jelppiä😅

3

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annetut tiedot ovat vähän puutteelliset, enkä tiedä onko minusta tähän
      apua.
      Tulliselvityksen voi tietenkin myös itse tehdä Hangossa, mutta
      helpommalla selviää, jos apunaan käyttää huolintaliikettä, esim.
      Oy Victor Ek Ab.
      Jos kuitenkin päätät tehdä itse, niin näillä pääset alkuun:
      Auto toimitetaan Hangon satamaan kenties kontissa.
      - Mikäli Hangon satama on lähettänyt sinulle laskun, se tietenkin
      maksetaan heille. Mikäli pankkitili on ulkomailla, kyse saattaa olla rahdista.
      Varmista, että maksu siinä tapauksessa menee oikeaan paikkaan.
      Hangon satama laskuttaa kontin purkamisesta ja auton varastoinnista
      aiheututuvia kustannuksia satamassa ennen tulliselvitystä.
      Tulliselvitysaikaa oli aikaisemmin 20 pv, mutta tämä on voinut muuttua.
      - Jotta Tulli Hangossa voi ottaa auton käsittelyyn, tarvitaan varustamon
      tai sen edustajan antama luovutuslupa. (Voi hyvinkin olla sama mainittu yritys)
      - Luovutuslupa annetaan, mikäli auton rahti laivayhtiölle on maksettu.
      - Tullissa tarvitaan kauppalasku alkuperäisenä, mahdollisesti myös siirretty alkuperäinen merirahtikirja, mikäli sellainen lähtösatamassa on kuljetusta
      varten laadittu.
      - Tulli laskee tullin määrän perustuen tuontitavaran ns. CIF-arvoon.
      He lisäävät siihen arvonlisäveron 25,5%.
      Käteisasiakkaat joutuvat maksamaan tullin ja alv:n ennen, kuin auton saa
      haltuunsa.
      - Mikäli auton merkki ja malli on tyypitetty Suomessa, autoveron laskeminen saatetaan jo tehdä Hangon tullissa, mutta jos asia vaatii lisäselvitystä, niin
      jossain muussa tullin yksikössä.
      Huomaa, että huolintaliikkeen käyttö voi olla hyödyllistä, mutta on siis
      maksullista.
      Ehkä saat vaikkapa viikon maksuaikaa tullimaksuja varten, koska a.o. liike
      on Tullin luottoasiakas.
      Autoverotus on hoidettava muutaman päivän aikana, mutta autoverolle saa kohtuullisesti maksuaikaa.
      Onnea matkaan!

      Nimim. Asioiden kanssa joskus puuhatellut.

    • Anonyymi

      Taasko sinulle on tulossa auto Japanista? Taidat olla kovin hauska poika.

      • Anonyymi00003

        En näe tuossa mitään ongelmaa, että joku ihminen ostaa ja maahantuo käytetyn japanilaisen auton suoraan japanista. Japanilaiset valmistaa heidän omassa maassaan vielä laadukkaampia autoja kuin eurooppassa, työmoraaliakin on enemmän valmistusvirheiden ehkäisemiseen.
        Tästä voidaan ottaa esimerkiksi Subarun 2.5l bensaturbo, mikä kärsi sylenterikannen tiivisteen rikkoutumisen ongelmista mitä myytiin euroopassa, yhdysvalloisssa ennen vuotta 2011. Samaan aikaan Subaru valmisti 2.0l bensaturboa joka oli vielä tehokkaampi, mutta silti kestävämpi ja luotettavampi moottori kuin tuo 2.5l bensaturbo.

        Jos joku muu harkitsee käytetyn auton maahantuontia japanista niin esimerkiksi Respect Motors on yksi hyvä sivusto siihen tarkoitukseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe