Käytettynä maahantuoduista 74 % ja ensirekisteröidyistä 53 % oli ladattavia henkilöautoja.
Pelkät polttomoottorit ovat historiaa:
Käytettynä maahantuotiin 2.013 ladattavaa henkilöautoa, joista 1.079 oli täyssähköautoja ja 934 ladattavaa hybridiä:
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/010_yksmaah_tau_101.px/
Tammikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 54 % oli sähköautoja
Täyssähköautoja 1.639 autoa.
Ladattavia hybridejä, bensa 1.341 autoa
Ladattavia hybridejä, diesel 25 autoa
Yhteensä 3.005 sähköautoa
Tammikuussa maahantuoduista 74 % ja ensirekisteröidyistä 53 % oli ladattavia.
41
336
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikkiaan uusi autoja myytiin 5.742, josta 3.005 on 53 %.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kuukausittain/2024 - Anonyymi
Ladattavissa hybrideissä on edelleen polttomoottori ja sitä myös käytetään. Itse asiassa ladattavan hybridin ostamisessa ei olisi mitään järkeä, jos myös polttomoottoria ei säännöllisesti käytettäisi. Nimittäin jos polttomoottoria ei käytetä edes toisinaan niin se hajoaa nopeasti.
Joten ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja vaan ne ovat vain sekoitus sähköautoa ja polttomoottoriautoa. Koska niissä on polttomoottori, ne ovat polttomoottoriautoja, mutta koska niissä on sähkömoottori niin ne ovat sähköautoja. Ladattavat hybridit ovat sekä sähköautoja että polttomoottoriautoja tai oikeastaan molempia puoliksi.- Anonyymi
Hyvät plugarit huolehtii siitä automaattisesti että polttomoottoria käyetään.
Jos auto ei tätä osaa niin kannattaa jättää ostamatta.
itse olen kokenut plugarin mainioksi. Pävittäiset ajot (noin 40km) kauppaan ja harrastuksiin menee sähköllä ja 3 kertaa kuussa tulee käytyä 200km päässä.
Kertakaikkisen mainio plugarille.
Sähköautokin menisi mutta latauksen odottelu toisessa päässä ei toistaieksi innosta. Nelivetoiset riittällä rangella on joko kalliita tai valmistajilta joiden luotettavuus ei oikein innosta. - Anonyymi
Leike Kauppalehdestä:
"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leike Kauppalehdestä:
"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8EIkös höpöhybriditkin voi pakottaa sähköajoon napin painalluksella? Hyvin lyhyesti, mutta kuitenkin. SIlti ne ovat pelkkiä bensa.autoja, koska niitä ei voi ladata muuten kuin bensalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leike Kauppalehdestä:
"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8Ja ladattavat hybridit ovat polttomoottoriautoja, koska niillä voi ajaa lähes pelkästään polttomoottorilla eikä niitä tarvitse ikinä ladata. Osa ladattavan hybridin omistavista ei ikinä lataa autoaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja ladattavat hybridit ovat polttomoottoriautoja, koska niillä voi ajaa lähes pelkästään polttomoottorilla eikä niitä tarvitse ikinä ladata. Osa ladattavan hybridin omistavista ei ikinä lataa autoaan.
Suomessa plugareita ladataan varsin ahkerasti, minkä ansiosta niiden keskikulutus on saatu painettua mielettömän alas, vajaaseen kuuteen litraan sadalla kilometrillä!
Monessa EU maassa latausinfra on ihan olematonta tai sähkö liian kallista, minkä vuoksi plugareita ei usein ladata ikinä. Tämän vuoksi koko EU alueen keskikulutus on reilu 7 l/100 km,
Tyypillisin sähköauto on plugari ja patteriuskovaisten meille myymien visioiden mukaan 2030 Suomessa on 500 000 plugaria ja 200 000 sähkövatkainta ja näiden avulla liikenteen päästöt puolittuu. Paperilla tämä toimii, kun paperilla plugarin kulutus on 1,5 l/100 km. Todellisuudessa 300 % enemmän.
Uskiksethan myös lanseerasi tämän idean, että plugari = sähköauto, kun halusivat kaunistella myyntitilastoja. Tottahan toki uskikset myös seuraavassa hengenvdedossa valehtelee "en laske plugareita sähköautoiksi". Paitsi myyntimääristä puhuttaessa....
Kalliiksi on tämä sähköautopelleily tullut ja hyöty pyöreä nolla. Plugarien kulutus ei juuri vanhemmasta autokannasta poikkea. Parantuneen energiatehokkuuden hyöty hukkuu suurempaan massaan.
Eikä sähkövatkaimet juuri parempia. Näissä sitä massaa vasta piisaakin, tyypillisesti pyöritään jossain 2200 kg lukemissa. Kun massaa on 600-800 kg enemmän, kuluu luonnonvaroja ja tulee valmistuksesta paljon suuremmat päästöt. Lisäksi näissä kehitys kulkee koko ajan kohti vaikeampaa ja kalliimpaa korjattavuutta eli vatkaimet on suunniteltu kertakäyttötuotteiksi, jotka romutetaan ja korvataan uudella aina, kun tulee pienikin vaurio.
Kas kun tehtaiden ohjeissa nykyään lukee "vaihda akku", oli kyseessä sitten pieni pohjakosketus tai peräänajo. Ja akut liimattu osaksi koria tai täytetty massalla niin, että korjaus on likimain mahdotonta tai ainakin liian työlästä ja kallista. Jolloin helpointa ja halvinta romuttaa kertakäyttöinen patterilelu ja ostaa uusi vatkain vakuutuksen piikkiin. Ympäristö ei kiitä.
- Anonyymi
Ostakaa hybridejä.
Olette samat luupäät äänestäneet demareita.
Ja nyt ollaan merkittävissä talousongelmissa.
Bonimaj ?- Anonyymi
Kokoomuksen pitkä hallitusaika nämä ongelmat on synnyttänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokoomuksen pitkä hallitusaika nämä ongelmat on synnyttänyt.
no rahaa kuitenkin löytyy nyt enempi työllistämiseen...ajellaan velka-autolla ja nautitaan palkkatuesta..
- Anonyymi
Minä olen tehnyt valtavasti työtä sähköautojen suosion lopettamiseksi, mutta miksi niiden suodio vain kiihtyy.
- Anonyymi
Se on täysin turhaa työtä.
- Anonyymi
tulevaisuuden bisnes...pieni yksityinen latauskioski tienvarteen..sähkön ostajia kyllä riittää kun vaan saa sähköä nopeaan ...hinta on tietenkin premium asiakkaille isompi..
- Anonyymi
Bensiini- ja ja dieselautojen ensirekisteröinnitkin ovat viime vuosina romahtaneet rajusti ja sähköautojen rekisteröinnit nousseet rajusti kuten alta taulukosta näkyy.
Ei siis ihme että ladattavia autoja tuodaan käytettynä 74 prosenttia kaikista tuoduista.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot- Anonyymi
Viime vuonna tosin sähköautojen rekisteröinnit romahti. Sähköautojen myynnin kasvu on nyt päättynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime vuonna tosin sähköautojen rekisteröinnit romahti. Sähköautojen myynnin kasvu on nyt päättynyt.
Miksi väität noin, vaikka tammikuun ja viime vuoden lopun tilastot kertovat hurjasta sähköautojen myynnin kasvusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime vuonna tosin sähköautojen rekisteröinnit romahti. Sähköautojen myynnin kasvu on nyt päättynyt.
Loppujen lopuksi lukemat kertovat, että myynti nousi viime vuonnakin loppuvuoden suuren myynnin ansiosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi väität noin, vaikka tammikuun ja viime vuoden lopun tilastot kertovat hurjasta sähköautojen myynnin kasvusta.
Kappalemääräisesti sähköautojen myynti on laskenut. Ei ole mitään myyntien kasvua enää. Vuonna 2024 myytiin paljon vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023.
Ja tammikuussa täyssähköautojen myynti oli suunnilleen tasoissa vuoden 2024 tammikuun kanssa ja plugarien myynti on laskenut viime vuodesta. Tänäkin vuonna tullaan myymään vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023. Sähköautojen myyntien nousu on nyt päättynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kappalemääräisesti sähköautojen myynti on laskenut. Ei ole mitään myyntien kasvua enää. Vuonna 2024 myytiin paljon vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023.
Ja tammikuussa täyssähköautojen myynti oli suunnilleen tasoissa vuoden 2024 tammikuun kanssa ja plugarien myynti on laskenut viime vuodesta. Tänäkin vuonna tullaan myymään vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023. Sähköautojen myyntien nousu on nyt päättynyt.Sähköautojen myynti kasvoi vuonna 2024 päinvastaisista väitteistä huolimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kappalemääräisesti sähköautojen myynti on laskenut. Ei ole mitään myyntien kasvua enää. Vuonna 2024 myytiin paljon vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023.
Ja tammikuussa täyssähköautojen myynti oli suunnilleen tasoissa vuoden 2024 tammikuun kanssa ja plugarien myynti on laskenut viime vuodesta. Tänäkin vuonna tullaan myymään vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023. Sähköautojen myyntien nousu on nyt päättynyt.Mikään tuossa sinun tekstissäsi ei pidä paikkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kappalemääräisesti sähköautojen myynti on laskenut. Ei ole mitään myyntien kasvua enää. Vuonna 2024 myytiin paljon vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023.
Ja tammikuussa täyssähköautojen myynti oli suunnilleen tasoissa vuoden 2024 tammikuun kanssa ja plugarien myynti on laskenut viime vuodesta. Tänäkin vuonna tullaan myymään vähemmän sähköautoja kuin vuonna 2023. Sähköautojen myyntien nousu on nyt päättynyt.Miksi sinä valehtelet??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen myynti kasvoi vuonna 2024 päinvastaisista väitteistä huolimatta.
Ei kasvanut. Täyssähköautojen ensirekisteröinnit romahtivat 26% verrattuna vuoteen 2023 ja suunnilleen yhtä suuri romahtus oli lataushybrideissäkin (jotka eivät oikeasti ole sähköautoja). Eikä loppuvuosi tilannetta muuttanut kuten ei tammikuukaan. Edelleenkin sähköautojen myynnit ovat surkeita. Sähköautojen myyntibuumi on jo päättynyt eikä niiden myynnit enää kasva.
Ja tuo väite loppuvuoden yhtäkkisestä myyntien noususta on todistettavasti valetta. Sitä ei tilastoissa näkynyt mitenkään. Päinvastoin, loppuvuosi oli autokaupalle katastrofaalinen kuten koko vuosi muutenkin eikä mitään toipumista ole näköpiirissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen myynti kasvoi vuonna 2024 päinvastaisista väitteistä huolimatta.
Tilastot näyttävät, että ei kasvanut vaan laski.
- Anonyymi
Kaikki lehdet kertovat että kasvoi.
- Anonyymi
Traficomin tilastot todistavat aloituksen tiedon Suomen osalta.
- Anonyymi
Minua itkettää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua itkettää.
Itke jos se helpottaa, mutta sähköautojen suosio nousee silti rajusti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua itkettää.
Ja todistavat myös sen, että ensirekisteröinneissä sähköautoja myytiin 26% vähemmän vuonna 2024 kuin vuonna 2023. Eli sähköautojen myynnit ovat laskussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja todistavat myös sen, että ensirekisteröinneissä sähköautoja myytiin 26% vähemmän vuonna 2024 kuin vuonna 2023. Eli sähköautojen myynnit ovat laskussa.
Maailman laajuisessa myynnissä oli valtava nousu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailman laajuisessa myynnissä oli valtava nousu.
Ja silti noin 90% uusista autoista on edelleen polttomoottoriautoja.
- Anonyymi
Nämä sähköautojen suosiosta kertovat kirjoitukset ovat aina ihmisten luettavissa. sillä se on totuus ja polttomoottoriautot ovat katoamassa.
- Anonyymi
Onneksi saamme pian kaikki ne yritykset, joissa elinkeinotoiminta kohdistuu polttomoottoriautoihin, pian konkurssiin.
- Anonyymi
Hyvä niin.
- AnonyymiUUSI
Tuijottelehan noita prosentteja. Se ei tiedä hyvää elinkeinollesi ja hyvä niin.
- AnonyymiUUSI
miksi te niitä hybridejä ostatte ? ... kansa ostaa sähköautoja niin on paremmat akut ja paremmin pitää hinnan käytettynä..
- AnonyymiUUSI
Ei noilla luvuilla kannata laulua tehdä.
- AnonyymiUUSI
Norjassa on suunnilleen saman verran ihmisiä kuin Suomessa eli noin 5,5 milj. Siellä on alkuvuonna 2025 rekisteröity uusia täyssähköautoja jo yli 14500.
- AnonyymiUUSI
Käytetyt on tuotu Suomeen homehtumaan.
- AnonyymiUUSI
Entä sitten? Emme asu Norjassa eikä Norjan myynneillä ole paskankaan väliä. Eikä Norja ole muutenkaan merkittävä automarkkina. Ja Norjan myynneille on selkeä selitys, sähköautolle annetaan aivan valtavat edut. Niin suuret edut, että Suomessa ei tuollaiseen olisi varaa. Esimerkiksi sähköautoista ei makseta Norjassa edes ALV:ta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Emme asu Norjassa eikä Norjan myynneillä ole paskankaan väliä. Eikä Norja ole muutenkaan merkittävä automarkkina. Ja Norjan myynneille on selkeä selitys, sähköautolle annetaan aivan valtavat edut. Niin suuret edut, että Suomessa ei tuollaiseen olisi varaa. Esimerkiksi sähköautoista ei makseta Norjassa edes ALV:ta.
Köyhillä suomalaisilla on köyhien haaveet, käytetty ladattava auto.
- AnonyymiUUSI
Mietihän noiden prosenttien suuruutta ja niiden perusteella tulevaisuutta.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
voitaisiinko unohtaa se sotku?
Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****735091- 1323527
- 982295
Milloin nainen saan sinut?
Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e201945Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?
Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put2291728Haluan että tiedät tämän
Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk851527Jee! Palsta toimii jälleen!
Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.251387A, teksteistäni löydät itsesi
jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem261367- 371345
- 151265