Sähköauto painaa helposti 2000 kiloa

Anonyymi-ap

32

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Iso kasa luonnon varoja. Siis 2000kg.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Olisikin vain 2000 kg. Esim. ID4 ja monet Volvon mallit 2200 kg, i4 2250 kg ja jotkin isommat mersut yms heilauttaa vaa'an jopa 2700 kg lukemiin.

        Helposti +50 % polttomoottoriautoihin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikin vain 2000 kg. Esim. ID4 ja monet Volvon mallit 2200 kg, i4 2250 kg ja jotkin isommat mersut yms heilauttaa vaa'an jopa 2700 kg lukemiin.

        Helposti 50 % polttomoottoriautoihin verrattuna.

        Yksittäiset arviot on hiukan turhia, toki mukavia.

        Kannattaa tarkastella elinkaari analyysejä päästöjen suhteen. Tuossa muutama näkökulma asiaan.

        Elinkaarianalyysissä huomioidaan yhdenvertaisesti kummankin auton koko elinkaari mukaan lukien valmistus ja romutus.

        Sähköauton päästöt valmistusvaiheessa on selvästi suuremmat kuin polttomoottoriautossa. Tilanne tasaantuu noin 40 000 .. 90 000 ajetun kilometrin jälkeen.

        https://energiaa.vamk.fi/artikkelit/osaaminen/onko-sahkoauto-ymparistoystavallisempi-kuin-polttomoottoriauto/.

        Päästöihin vaikuttaa millä sähköllä ajetaan. Suomi on tässä hyvä, koska lähes kaikki tuotettu sähkö on fossiilivapaata. Ja tuontisähkö samoin eli Norjan ja Ruotsin vesivoima.

        Romuttaminen osataan arvioida kummankin osalta hyvin. Uusimmat akkutehtaat ovat suunniteltu käyttämään kierrätysmateriaaleja.

        Tulevaisuus parantaa koko ajan sähköautoja: akkuteknologiaa, auton painoa ja tietojärjestelmiä. Samoin sähkön tuotantoa ja jakelua.

        Polttomoottoriautot ovat jo pitkällä ja niiden elinkaari päästöjä on enää vaikea pienentää.

        Sähköauto on päästöjen suhteen voittaja, kun vielä näyttää sähköautojen käyttöikä ja ajetut kilometrit olevan pidempiä kuin polttomoottoriautojen.


    • Anonyymi

      Suomalainen punaviherlehmä painaa keskimäärin n. 100 kg.

      • Anonyymi

        Ei riitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä

        jos on diarrea niin 150 voi olla


      • Anonyymi

        Älkää solvatko Fatimaa, tai tulee rikosilmoitus!


    • Anonyymi

      Alkaa olemaan harvassa ne suominaiset jotka painaa noin 60kg.

      • Anonyymi

        Harvassa on ne jotka myös saa naista!


    • Anonyymi

      Kenellä tuo linkki aukeaa? Tulee aina pelkkä tyhjä sivu.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän tuo linkki aukeaa ja Vesa Eskola kirjoittaa pelkkää asiaa.

        Mitä järkeä on kolme tonnia painavassa sähköautossa? Hyötysuhde on huono, jos vain kaksi prosenttia energiasta menee kuorman liikutteluun.

        Teksti Vesa Eskola
        28.1.2025 Tuulilasi

        https://www.apu.fi/artikkelit/raskaan-sahkoauton-hoytysuhde-on-yllattavan-huono-kolumni

        .......Hyötysuhde on huono,...


        Jos hyötysuhteesta puhutaan, polttomoottoriautot jäävät ilman muuta kakkoseksi.

        Polttomoottorin hyötysuhde riippuu moottorin tyypistä ja käyttöolosuhteista. Tässä muutamia esimerkkejä:

        Bensiinimoottorit: Parhaimmillaan noin 35–40 % hyötysuhde. Nykyiset suoraruiskutteiset ja ahdetut bensiinimoottorit ovat saavuttaneet jopa 41 % hyötysuhteen laboratoriotesteissä.

        Dieselmoottorit: Parempi hyötysuhde kuin bensiinimoottoreilla, tyypillisesti 40–50 %. Suuret ja tehokkaat dieselmoottorit, kuten laivojen tai voimaloiden moottorit, voivat yltää jopa 55 % hyötysuhteeseen.

        Formula 1 -moottorit (hybriditekniikalla): Modernit F1-voimayksiköt (sisältäen lämpöenergiaa talteen ottavat järjestelmät) voivat saavuttaa jopa 50 % hyötysuhteen.

        Kaasuturbiinit ja raskaat voimalamoottorit: Suurimmat ja edistyneimmät kaasuturbiinit ja kaksitahtiset meridieselit voivat yltää jopa 60 % hyötysuhteeseen, erityisesti yhdistetyn sähkön ja lämmön tuotannossa.

        Tyypillisessä autokäytössä käytännön hyötysuhde jää yleensä paljon pienemmäksi, koska osa energiasta menee hukkalämpönä jäähdytysjärjestelmään ja pakokaasuihin. Keskimääräisen henkilöauton polttomoottorin hyötysuhde liikenteessä on 20–30 %, kun taas sähkömoottorien hyötysuhde on tyypillisesti 85–95 %.

        Hyötysuhde ei kuitenkaan ole ainoa kysymys. Koko öljyn logistiikka on luontoa kuluttava porauksesta jalostamojen ja tankkausasemien kautta kuluttajille . Pelkästään öljy jalostamo on melkoinen energiasyöppö.


    • Anonyymi

      ehdottomasti parempi jos nainen painaa enintään 50 kiloa.

    • Anonyymi

      Polttis painaa keskimäärin noin 1600kg. Polttoaineen hyötysuhde on noin 20%. Sähköauton hyötysuhde on noin 90%.
      Taitaa kuitenkin sen 60 kiloisen naisen kuljettaminen polttiksella olevan tyhmempää.
      Tuohon kun lisää polttiksen hengitysilmaan päästävät pienhiukkaset varsinkin kaupungeissa ja taivaalle poltettava lämpö co2 päästöineen, vieläkin tyhmempää polttiksen käyttö on. Puhumattakaan öljyntuotannon päästöistä.

    • Anonyymi

      2000 kiloisen sähköauton liikuttaminen on paljon järkevämpää kuin 1000-kiloisen polttomoottoriauton liikuttaminen.

      Ai miksikö näin?

      No koska sähköauton liikkeelle saamiseen käytetty energia saadaan jarrutuksessa hyvällä hyötysuhteella talteen, mutta polttomoottoriautossa se kaikki muuttuu lämmöksi jarruissa.

      Ison sähköauton ilmanvastus voi olla suurempi kuin pienen polttomoottoriauton. Kuitenkin iso sähköauto tarvitsee kulkeakseen paljon vähemmän energiaa, koska sähkömoottorin hyötysuhde on monta kertaa parempi kuin polttomoottorin.

      Polttomoottoriauto kuluttaa elinkaarensa aikana bensiiniä 15 000 kg. Sekin pitää kuljettaa kaukomaista Suomeen, koska harvemmin autoa tankataan suoraan öljylähteen luona.... Paljonko painaa öljytankkeri? Entäpä paljonko painaa säiliöauto? Paljonko palaa öljyä ja dieseliä, että saadaan bensiinisäiliö täytettyä Ivalossa?

    • Anonyymi

      Avaaja ei taaskaan ymmärtänyt lainkaan lukemaansa ja vielä tuo painokin meni pahasti pieleen. Taitaa olla liikaa vetyä huoneilmassa?

    • Anonyymi

      Niin, ja tuleeko hiki otsalle kun joutuu uusittamaan sähköautoonsa akuston, joka maksaa
      sitten 15000-40000€ !?

      • Anonyymi

        Nykyaikainen akku kestää sen, minkä koko auto sen ympärillä.
        Nyt jengi ottaa koppia yli 10 vuotiaista sähköautoista, joiden akuissa on suunnittelun aikaansaamia vikoja. Nuo on korjattu jo yli 5-vuotta sitten.
        Sähkövastaisilla ei ole ymmärrystä siitä, että kehitys on huimaa akkujen saralla sitä mukaa kuin oppimista niiden käytön mukana tulee. 10 vuodessa on menty aimo harppauksia eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyaikainen akku kestää sen, minkä koko auto sen ympärillä.
        Nyt jengi ottaa koppia yli 10 vuotiaista sähköautoista, joiden akuissa on suunnittelun aikaansaamia vikoja. Nuo on korjattu jo yli 5-vuotta sitten.
        Sähkövastaisilla ei ole ymmärrystä siitä, että kehitys on huimaa akkujen saralla sitä mukaa kuin oppimista niiden käytön mukana tulee. 10 vuodessa on menty aimo harppauksia eteenpäin.

        ........että kehitys on huimaa akkujen saralla sitä mukaa kuin oppimista niiden käytön mukana tulee. 10 vuodessa on menty aimo harppauksia eteenpäin.,,,

        Pitää paikkansa. Muistetaan että polttomoottoriautoha on kehitetty noin 120 vuotta. Sähköautoja enemmän tai vähemmän tosissaan 20 vuotta. Polttomoottori autot eivät enää paljoa kehity, mutta sähköautojen teknologiat kyllä: auton painot, akkuteknologia, tietojärjestelmät....

        Sähköauto tulee voittamaan tämän kisan.

        Sähköautojen akkuteknologia kehittyy nopeasti, ja useita uusia innovaatioita on tulossa markkinoille. Tässä on katsaus uusimpiin akkuteknologioihin:

        1. Kiinteäelektrolyyttiset (solid-state) akut

        Kiinteäelektrolyyttiset akut käyttävät nestemäisen elektrolyytin sijaan kiinteää materiaalia, mikä mahdollistaa suuremman energiatiheyden, nopeammat latausajat ja paremman turvallisuuden. Toyota suunnittelee tuovansa markkinoille ensimmäisen kiinteäelektrolyyttisellä akulla varustetun sähköautonsa vuosina 2027–2028, tarjoten jopa 1 000 kilometrin ajokantaman ja alle 10 minuutin latausajan.

        2. Litium-rautafosfaatti (LFP) -akut

        LFP-akut ovat saavuttaneet suosiota niiden pitkän käyttöiän, paremman lämpötilansietokyvyn ja alhaisempien kustannusten ansiosta. Toyota aikoo ottaa käyttöön LFP-akkuja tulevissa malleissaan vuosina 2026–2027, mikä mahdollistaa edullisempia sähköautoja ilman merkittävää suorituskyvyn heikkenemistä.

        3. Pii-anodit

        Korvaamalla perinteiset grafiittianodit piipohjaisilla materiaaleilla voidaan lisätä akun kapasiteettia merkittävästi. Pii voi varastoida jopa kymmenen kertaa enemmän litiumioneja kuin grafiitti, mikä mahdollistaa suuremman energiatiheyden ja pidemmän ajokantaman. Haasteena on piin laajeneminen latauksen aikana, mutta yritykset, kuten Sila Nanotechnologies, ovat kehittäneet ratkaisuja tähän ongelmaan.

        4. Natrium-ioni-akut

        Natrium-ioni-akut ovat edullisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto litiumioniakuille. Vaikka niiden energiatiheys on tällä hetkellä alhaisempi, ne tarjoavat etuja kustannuksissa, turvallisuudessa ja suorituskyvyssä alhaisissa lämpötiloissa. Kiinalainen akkuvalmistaja CATL on jo aloittanut natrium-ioni-akkujen tuotannon, ja useat autonvalmistajat tutkivat niiden käyttömahdollisuuksia.

        5. Litium-rikkiakut

        Litium-rikkiakut tarjoavat potentiaalisesti jopa 500 Wh/kg energiatiheyden, mikä on huomattavasti enemmän kuin nykyisissä litiumioniakuissa. Ne käyttävät runsaampia ja edullisempia materiaaleja, mutta kohtaavat haasteita käyttöiän ja vakauden suhteen. Viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet lupaavia tuloksia näiden haasteiden ratkaisemiseksi.


    • Anonyymi

      ......Tarvitaan siis 2 tonnia painava ja R-kioskin kokoinen hirvitys pienen naisen liikuttamiseen keskellä kaupunkia....

      Jos tämä esimerkki naisesi ajelee vain kaupungilla, kannattaisiko vaihtaa pienempään?

      Tuossa muutama esimerkki.


      Kevyet täyssähköautot (alle 1 500 kg)
      Fiat 500e (~1 350 kg) – kompakti kaupunkiauto, jossa hyvä toimintasäde.

      Dacia Spring (~1 000 kg) – yksi kevyimmistä täyssähköautoista, edullinen ja yksinkertainen.

      Honda e (~1 500 kg) – tyylikäs pieni sähköauto, hyvä kaupunkikäyttöön.

      BMW i3 (~1 300 kg) – kevyt ja hiilikuiturunkoisen rakenteensa ansiosta energiatehokas.

      Citroën ë-C3 (~1 400 kg) – uusi edullinen sähköauto Euroopan markkinoille.

      • Anonyymi

        Ai, noita ylihintaisia ja paskoja mopoautoja taas. Yli kymppitonnia ei yhdestäkään noista kannata maksaa uutena. Käytetystä korkeintaan pari tonnia.


      • Anonyymi

        Yksikään noista autoista ei ole edullinen laatuunsa nähden. Jokaisessa on vähintään 10 tonnia liikaa hintaa. Edullisia sähköautoja ei ole myynnissä.


    • Anonyymi

      ID4 GTX painaa tyhjänä 2149 kg , enimmäispaino on 2750 kg . Mitä sitten, eipä tuota painoa ihmeemmin huomaa.
      Aika kevyt verrattuna meidän matkailuautoon, sen painot ovat 3150 / 3500 kg. Ei ole ollut ongelmia. Tuli mieleen, senkin rekisteriotteessa lukee henkilöauto.

      Vuosia sitten meillä oli BMW 1600 GT mp. Paino täydellä tankilla 343 kg. Laukut täynnä reissukamaa ja muija kyydissä, niin painoa oli jotain 550 kg luokkaa.
      Oli painava ja hankala käsiteltävä monissa paikoissa, vaikka maantiellä olikin vakaa kuin juna ja taipui mutkiinkin helposti. Ei ollut minun mopo, ja siksi vaihtukin kevyempään (K 1300 S) jo vuoden päästä. Nyt tallissa Bemun S 1000 XR. On jo kuudes BMW, yhtään nelipyöräistä bemua ei ole ikinä ollut.

    • Anonyymi

      Kun luvin tuon artikkelin, jäi kysymys, mitä sitten?

      Siinä puhutaan jonkun painoisesta sähköautosta ja tehdään kummallinen laskelma.

      Jaa, miten joku vastaava polttomoottori auto? Ja sillä painolla ei ole viime kädessä mitään merkitystä loppujen lopuksi, kummalla maksaa kilometrit enemmän, kun tämä nainen liikkuu.

      Tosin miksi ajaa liian suurella autolla, on se sitten polttis tai sähköauto?

      Kaikenlaisia toimittajia .... Noh, pitää muistaa että lehti on APU.

    • Anonyymi

      Akut ovat painavia. Ei niitä viitsi henkilöautolla kuljettaa. Käytetyn sähköauton alusta on tännä väljyyksiä ja vikoja. Sähköauton alusta on kovilla suomen huonoilla ja kuoppaisilla talvi ja kesätiestöillä.
      Niitä saa jatkuvasti korjailla.

    • Anonyymi

      Kyllä luonto kiittää, kun 120 kiloa painavaa Vatimaa ukkoineen liidättää 250 tonnia painava lentokone!
      T. Bertil

    • Anonyymi

      Onhan se parempi jos tuo 60 kiloinen nainen ajaa isolla Mesen diesel SUVilla joka painaa vain vähän yli 2000kg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      84
      3072
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      316
      2730
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1506
    4. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1202
    5. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1141
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1011
    7. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      960
    8. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      948
    9. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      77
      945
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      914
    Aihe