kultamaa, unelmien täyttymys. Sinne mentiin ja hyvin pärjättiin eikä kukaan valittanut. Ryssävihasta ei tietoakaan ennenkuin pohjanmaalaiset sen lietsoivat 1920-luvulla.
Pietari oli ennen Leninin vallankumousta suomalaisten
10
197
Vastaukset
- Anonyymi
R-vihan lietsoivat venäläiset itse sortokausillaan. Osuutensa asiaan oli sosialisteilla, jotka piilottelivat maassamme murhiin tai sellaisten yrityksiin syyllistyneitä anarkistisia terroristeja. Se nostatti Venäjällä kannatusta Suomen erityisaseman poistamiseen.
- Anonyymi
"R-vihan lietsoivat venäläiset itse sortokausillaan."
Lietsoivatko puolalaisvihan, joka johti mm. Paneriain joukkomurhaan, puolalaiset itse kaapattuaan Vilnan kansainvälisten aseleposopimusten vastaisesti?
"Osuutensa asiaan oli sosialisteilla,"
Sosialistit olivat kylläkin vanhaa Venäjän imperiumia vastaan. Aika perusasia.
"jotka piilottelivat maassamme murhiin tai sellaisten yrityksiin syyllistyneitä anarkistisia terroristeja."
Eivätpä valkoisten puolella taistelleet Anton Denikin ja Simon Petljura (sekä puolalaisten joukot) juutalaisvastaisine pogromeineen olleet yhtään enempää rauhan, vapauden tai demokratian ystäviä. Mutta heidän hirmuteoistaan haluat vaieta yhtä paljon kuin punaisten joukkojen pogromeista juutalaisia yksityisyritysten omistajia vastaan, koska nämä faktat sotivat sinun juutalaisbolsevismi-myyttiäsi vastaan. Tämä on nähty jo miljoonia kertoja tällä palstalla eikä ole yhtään sen vakuuttavampaa kuin aiemmin.
"Se nostatti Venäjällä kannatusta Suomen erityisaseman poistamiseen."
Tarkoittaako tämä myös, että et kannata myöskään Anton Denikin tai kenenkään muun valkoisten puolella taistelleiden pahantekosia?
-Vertigo
- Anonyymi
Se oli sitä aikaa ja nyt on nyt! Venäjä ja Neukku-Venäjä ovat itse nostattaneen vihan ja Tiltu on siinä toiminut joukon jatkona! ”Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa!”
- Anonyymi
Hehe no sinua sekopäätä sitä tuntuu monikin asia pistävän kiljumaan:-D
- Anonyymi
1900- luvun alussa Pietari oli kaupunki, jossa asui kaupunkeihin verrattuna toiseksi eniten suomalaisia. Vain Helsingissä asui enemmän. Suomalaiset olivat nuohoojia, kultaseppiä, taiteilijoita, upseereita ja rautatieläisiä. Naiset palvelijattaria, keittäjiä ja piikoja. Prostitoitujen määrässä suomalaiset olivat suurin ryhmä.
- Anonyymi
Ryssäviha on äärioikeiston keksintö, kansa ei sellaista tuntenut ennen kuin sitä alettiin toitottaa kaikkialla, kouluissakin.
- Anonyymi
Ruotsalaismieliset loivat ryssävihan kostoksi Suomen alueen menettämisestä Venäjälle.
Parhaat voimansa yhdistäen Suomen puolelle asetettujen rannikoiden asukkaiden kanssa ja etenkin vanhan ruotsinkielisen yläluokan kautta sitä levitettiin ja ylläpidettiin.
Venäjähän ei koskaan mitään vastaavaa venäläistämistä hallinnolta vaatinut kuin Ruotsi aikanaan eikä maata alettu asuttaa venäläisillä.
Ruotsille jäi siis mahdollisuus nakertaa suomalaista yhteiskuntaa sisältäpäin ja kylvää venäjänvastaista eripuraa ja vastakkainasettelua, ehkä jopa toivoen vielä paluuta.
Sitä samaa kuin USAID on käytellyt kaikkialla mellakoiden ja hallinnonvaihdosten nostatuksissaan.
Ryssävihasta on ansiokasta tutkimusta ja kirjoituksia, mutta ymmärrettävästi niitä ei juuri pidetä esillä.
- Anonyymi
Itä-Suomessakin kuljettiin rajan yli vapaasti eikä mistään ryssävihasta kukaan ollut koskaan kuullutkaan.
- Anonyymi
Venäjäviha t. russofobia on sekin tuontitavaraa.
Britanniassa se juontaa Krimin sotaan saakka, jonka jälkeen ennen luontevaa suhdetta palautettu vaikka kuningashuoneissa olivat vanhastaan tehneet naimakauppoja ja siten solmineet sukulaisuuksia keskenään.
Ruotsi oli pitkään sotinut pitkään Venäjää vastaan ja onnistuneesti aina toisten mailla, Suomen alueella lähimmilläänkin. Kun se sitten menetti tämän hyvän taistelutantereen, jäi tietysti katkeruus ja viha kun niin hyvä kolonia siltä vietiin.
Eurooppalainen ja pohjoismainen vihaperinne on sitten erilaisissa tilanteissa herännyt henkiin ja sitä on aktiivisesti tarjoiltu suomalaisille kunakin aikana sopivaksi.
Nyt nähtyä hysteriaa pitävät yllä varsinkin Britannia ja Ranska joilla on siis perinteitä sotimisesta Venäjän kanssa.
Suomessa venäjävihan lietsomisella on pitkät perinteet sivistyneistön, etenkin ruotsinkielisen sivsityneistön, harrastuksena.
Mitään todellista sivistystä ei vihannnostatus tietenkään ole. - Anonyymi
On muitakin vihoja täällä palstoilla :
Perusviha , Purraviha
Trump -viha
antisemitismi
viha terroriskuja vastaan
elokapinaviha
viha rikkaampia vastaan
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184041Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4892283Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1351784- 761464
- 1571443
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91114Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34714- 27701
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25671- 96671