Moottori: Sähköauto tulee samanikäistä bensaa halvemmaksi vasta 30tkm vuosittaisella ajolla

Anonyymi-ap

Moottori vertaili käytettyjä mutta myös uusia autoja. Mukana oli mm bensa-Corollat vuosilta 2003, 2008, 2013 ja itselataava vuodelta 2020. Käytettyinä sähköautoina Tesla 3 2020 ja VW ID3 2021. Uusina sähköautoina mm Skoda Elroq ja MG 4.

Uusi sähköauto tuli aina kalliimmaksi jopa 30tkm/v ajolla. Tosin mukana ei ollut uusia bensa-autoja eli se vertailu jäi puuttumaan

Vuosimallien 2003, 2008 ja 2013 bensa-Corollat tulivat aina halvimmaksi jopa 30tkm/v ajolla. Tietenkin koska hankintahinta pieni.

Jos vertaillaan samanikäisiä, eli 2020 itselataava Corolla vs Tesla 3 ja VW ID3, niin 30tkm/v ajolla sähköautot tuli halvemmaksi, mutta vielä 20tkm ajolla itselataava bensa tuli halvemmaksi.

Kustannuksissa huomioitiin mm arvonalenema, bensan ja sähkön hinta (ei kuitenkaan pikalatausten hintaa), vakutuksia, huoltoja ja rengaskuluja.

Moottori-lehti 1-2/2025

46

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielenkiinnosta olisivat kyllä saaneet ottaa uuden polttisautonkin mukaan testiin, veikkaan että sekin olisi vielä 20tkm/v ajolla tullut halvemmaksi. Sähköauto mahdollisesti halvempi vasta 30tkm/v.

      • Anonyymi

        Nykyään ei kannata ostaa kuin sähköauto tai bensa-auto (joihin luetaan myös itselataavat) vuosittaisista ajokilometreistä riippuen. Uusia dieseleitä kalliine käyttövoimaveroineen ym. päästölaitteineen ei ole enää kenkään järkevää ostaa. Niiden ekologisen lokeron ovat vieneet sähköautot.


    • Anonyymi

      Onhan se aina selvää, että vanhalla autolla ajaminen on halvempaa jos siihen ei tule kalliita vikoja ja uudessa autossa pääomakulut on aina suuret. Asiaahan ei ole mitenkään järkevää verrata noin, vaan autojen tulisi olla saman ikäisiä ja muutenkin vastaavan kaltaisia.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista kuitenkin että itselataava bensa-Corolla halvempi vielä 20tkm/v ajolla kuin samanikäinen sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista kuitenkin että itselataava bensa-Corolla halvempi vielä 20tkm/v ajolla kuin samanikäinen sähköauto.

        Tuohan ei pidä paikkaansa. Uusi MG maksaa 25ke ja Corolla enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan ei pidä paikkaansa. Uusi MG maksaa 25ke ja Corolla enemmän.

        Tuossa oli ID3 ja Tesla 3 samanikäisinä verrokkeina.

        Ei Corollaa voi verrata johkin MG halpiskuraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa oli ID3 ja Tesla 3 samanikäisinä verrokkeina.

        Ei Corollaa voi verrata johkin MG halpiskuraan.

        Eiks ne molemmat ole halpiskuraa?
        Niin toki voi vertailla ja pitää.

        MG 4 Uutuusmalli - MG4 Limited Edition alk. 24 500€ - Tutustu kattavaan MG4 tuoteperheeseen ja löydä omasi.

        Uudessa XPOWER-mallissa on odotettu kaksimoottorinen voimansiirto, joka tuottaa 320 kW:n tehon ja jopa 600 Nm:n vääntömomentin, mikä asettaa uusimman MG4-mallin tiukasti markkinoiden tehokkaimpien suorituskykyisten viistoperäisten autojen rinnalle.

        MG MG4
        40 900 €
        XPOWER 64 kWh **HETI TOIMITUKSEEN** *** Rahoitustarjous 1,99%+Kulut
        https://www.nettiauto.com/mg/mg4/14760388


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks ne molemmat ole halpiskuraa?
        Niin toki voi vertailla ja pitää.

        MG 4 Uutuusmalli - MG4 Limited Edition alk. 24 500€ - Tutustu kattavaan MG4 tuoteperheeseen ja löydä omasi.

        Uudessa XPOWER-mallissa on odotettu kaksimoottorinen voimansiirto, joka tuottaa 320 kW:n tehon ja jopa 600 Nm:n vääntömomentin, mikä asettaa uusimman MG4-mallin tiukasti markkinoiden tehokkaimpien suorituskykyisten viistoperäisten autojen rinnalle.

        MG MG4
        40 900 €
        XPOWER 64 kWh **HETI TOIMITUKSEEN** *** Rahoitustarjous 1,99% Kulut
        https://www.nettiauto.com/mg/mg4/14760388

        Tehoilla pitää kerskua kun auto on muuten paska romu. Eikä useimmat suomalaiset muutenkaan piittaa paskaakaan auton tehoista. Normaalissa autoilussa ei ole käytännössä mitään eroa 100 kW tehon ja 320 kW tehon välillä. Molemmilla kulkee paikasta A paikkaan B ihan yhtä helposti. Teho on ehkä turhin tieto autosta.

        Tehoista höpöttävät ovat aivottomia idiootteja tai typeriä teinejä.


    • Anonyymi

      Mitenkähän tilanne muuttuu jos verrokkeina olisi esim. 7000 euroa maksa Leaf ja uusi bensa Corolla?

      • Anonyymi

        Ketään ei kiinnosta joku Leaf jonka matkavauhti talvella oli Honda Monkey tossumopon luokkaa Moottorin aiemmassa testissä. Akku ei siis latautunut kunnolla talvella ja toimintamatka umpisurkea. Syystäkin halpoja.


    • Anonyymi

      Sähköautot lyövät kunnolla läpi vasta kun "Fiat Punto" luokkaan saadaan sähköautoja joiden hinta on alle 15 000€ ja range Rooman talvessa 450 km.
      Silloin sähköistymiseltä poistuu lähes viimeinenkin este ja se este kattaa käytännössä noin 50% euroopan autokannasta. Renault Sandero oli syystä Euroopan myydyin auto viime vuonna ja Renault Clio 3. myydyin. Kaupunkilaiset tarvitsevat pieniä halpoja autoja, joissa parkkipaikkakuhmutkaan eivät paljon haittaa, mutta rangea pitää olla koska harvalla kaupunkilaisella on kunnollista kotilatausmahdollisuutta tai työpaikkalatausmahdollisuutta.

      • Anonyymi

        Pitäähän se nopea latauskin olla, ei voi mennä pari kertaa viikossa tuntikausiksi johkin huoltsikalle odottelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän se nopea latauskin olla, ei voi mennä pari kertaa viikossa tuntikausiksi johkin huoltsikalle odottelemaan.

        Ei vaan siihen tarvitaan sitä kohtuullisen hyvää rangea. Siksi tuo 450 km on ihan siellä haminoissa missä sen kaupunkiautossa pitäisi olla. Jos kaupunkilainen ajaa kodin ja työn väliä 10 km päivässä ja muita ajoja 50 km viikossa, niin laturilla ei tarvitsisi käydä edes kerran kuukaudessa. Sen 11 kertaa vuodessa tapahtuvan lataushetken löytää varmasti kaikki tarvittaessa ja sen päälle ehkä pari lomareissulatausta siihen päälle. Silloin ollaan riittävän lähellä polttomoottoriauton helppoutta kaupunkiautona. Ja jos hinta on sama 15 000€ niin sähköistyminen on siinä, vaikka "Rooman" kadunvarsiparkkeihin ei lataustolppia koskaan saataisikaan, eihän siellä ole bensapumppujakaan.


    • Anonyymi

      Missä vaiheessa ehtii edes ladata jos ajaa 30tkm vuodessa?

      • Anonyymi

        Nykyisellä sähköautojen hinnoittelurakenteella se kuitenkin vasta on se taloudellisen järkevyyden raja.
        Tosiasiassa sähköautot sopisivat kaikken parhaiten vähän ajettaviksi kaupunkiautoiksi, mutta silloin niiden hintatason pitäsi olla jotain ihan muuta kuin se on nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisellä sähköautojen hinnoittelurakenteella se kuitenkin vasta on se taloudellisen järkevyyden raja.
        Tosiasiassa sähköautot sopisivat kaikken parhaiten vähän ajettaviksi kaupunkiautoiksi, mutta silloin niiden hintatason pitäsi olla jotain ihan muuta kuin se on nyt.

        Kakkosautoksi sopisikin mutta tulee selvästi kalliimmaksi vähillä kilometreillä


    • Anonyymi

      Hauskoja nuo vertailut jossa yritetään ottaa monia asioita huomioon, mutta useimmiten niissä joku asia sakkaa.
      Verrokkeina pitäisi olla saman hintaiset ja samanlaiset eri voimalinjoilla olevat autot ja oikeasti ajaa niillä saman verran ja sittenkin asia kusee koska eri voimalinjojen jäännösarvo vaihtelee eri merkkien ja voimalinjojen välillä huimasti ja vertailusta ei voida vetää johtopäätös kuin vain näiden kahden autoyksilön välille.

      • Anonyymi

        "Väärin testattu!"

        Onhan tuossa aika lailla suosituimmat mallit hybridi-Corolla, Tesla3 ja ID3.


    • Anonyymi

      Verratkaa mitä vertaatte. Minun plugari vaihtuu pian sähköautoon. Käytetyn hinta luokkaa 30k€, range noin 450-500 km, eikä lataus ole ongelma. Parkkipaikalla on oma 11kW laturi, ja mökilläkin lataus onnistuu. Ei sitä tarvitse vieressä valvoa latautumista. Osaa auto sen itsekin.

    • Anonyymi

      Sähköauton kustannuksissa täytyy aina näkyä akuston vaihto kustannukset !!
      Koska se on edessä ennemmin tai myöhemmin !!!

      • Anonyymi

        Tässähän vertailussa ei oltu huomioitu edes pikalatausten hintaa jos tienpäällä joutuu lataamaan


      • Anonyymi

        Se voi aina tulla eteen mutta onhan sähköautoilu muutenkin yllättävän kallista. Siksi arvonaleneminen suurta kun akunvaihto-riski kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se voi aina tulla eteen mutta onhan sähköautoilu muutenkin yllättävän kallista. Siksi arvonaleneminen suurta kun akunvaihto-riski kasvaa.

        Uusi moottori polttikseen on aika kallis paukku.

        Corolla-kuski yritti vaihtaa nelosvaihteelta viitoselle – polttomoottori leikkasi kiinni sekunneissa ja loppulasku kohosi yli 38 000 euroon

        Uudenkarhean Corolla GR:n omistaja teki vaihtovirheen ja sai korjaamolta lähes käsittämättömän korjauslaskun.

        https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html

        Mutta sehän nyt on jo selvä ettei Toyotan uudet autot kestä.
        Ovat vain kalliita korjata.


    • Anonyymi

      Eli on kannattavampaa ostaa vm2020 itselataava bensa kuin 2020 täyssähkö

    • Anonyymi

      Tässä siis huomioitu kaikki kustannukset kuten vakuutukset jne. Ei vain sähköä ja bensaa.

      • Anonyymi

        Monesti huomioidaan vain sähkö vs bensa, muttei vakuutuksia, rengaskulumaa, nopeampaa arvonalenemaa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti huomioidaan vain sähkö vs bensa, muttei vakuutuksia, rengaskulumaa, nopeampaa arvonalenemaa jne.

        Moottorin testissäkin oli laskettu pelkällä kotisähköllä. Pikalaturit kalliimpia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti huomioidaan vain sähkö vs bensa, muttei vakuutuksia, rengaskulumaa, nopeampaa arvonalenemaa jne.

        Vakuutusmaksut on samat.
        Rengaskuluma on sama.
        Arvonalenema on sama.

        Kaikki nuo on mitattuja asioita, mutta selvästikään Esson baarin nurkkapöytään saakka tieto ei ole kulkenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusmaksut on samat.
        Rengaskuluma on sama.
        Arvonalenema on sama.

        Kaikki nuo on mitattuja asioita, mutta selvästikään Esson baarin nurkkapöytään saakka tieto ei ole kulkenut.

        "Vakuutusmaksut on samat."

        Perustele asia ja tuo ei pidä paikkaansa aina. Joidenkin kohdalla tuo on oikeassa, mutta ei aina.

        "Rengaskuluma on sama."

        Todista tämä ensin, sitten ehkä uskon.

        "Arvonalenema on sama."

        Useimpien kohdalla sähköautojen arvonalenema on paljon suurempi.

        Ja et ole edelleenkään pystynyt kumoamaan tuon testin tulosta eli että useimmille polttis on halvempi kuin sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vakuutusmaksut on samat."

        Perustele asia ja tuo ei pidä paikkaansa aina. Joidenkin kohdalla tuo on oikeassa, mutta ei aina.

        "Rengaskuluma on sama."

        Todista tämä ensin, sitten ehkä uskon.

        "Arvonalenema on sama."

        Useimpien kohdalla sähköautojen arvonalenema on paljon suurempi.

        Ja et ole edelleenkään pystynyt kumoamaan tuon testin tulosta eli että useimmille polttis on halvempi kuin sähköauto.

        Teslani vakuutusmaksu on n, 50€ halvempi kuin edellisen dieselmersuni valuutusmaksu ja kaiken lisäksi Teslani vakuutus on kattavampi.

        Rengaskuluman on mitannut Nokian rengastehdas.

        Vertailun arvonalenemasta on tehnyt useampikin taho.

        Fakta pilaa monta hyvää luuloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslani vakuutusmaksu on n, 50€ halvempi kuin edellisen dieselmersuni valuutusmaksu ja kaiken lisäksi Teslani vakuutus on kattavampi.

        Rengaskuluman on mitannut Nokian rengastehdas.

        Vertailun arvonalenemasta on tehnyt useampikin taho.

        Fakta pilaa monta hyvää luuloa.

        Mersuissa on muutenkin korkeat vakuutusmaksut, joten vertailu ei ole paras mahdollinen. Varsinkin kun vaihdoit premium-luokan autosta tavisautoon. Sinun nimittäin muistaakseni sanoit ajavasi Model 3:lla tai Y:llä ja kumpikin noista on pikemminkin verrannollinen perus-Toyotaan.

        "Rengaskuluman on mitannut Nokian rengastehdas."

        Vain idiootti voi uskoa rengastehtaan teettämiin rengastesteihin. Isot yritykset ovat valehtelun ja huijaamisen ammattilaisen ja heidän "tutkimuksensakin" on pitkälti huijausta.

        "Vertailun arvonalenemasta on tehnyt useampikin taho."

        Ja nämä ovat tehneet vertailun päin persettä. Sähköautot ovat huomattavasti polttiksia kalliimpia, joten niiden arvonalenema on paljon suurempi. Ne jotka väittävät sähköautojen olevan saman hintaisia ovat valehtelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersuissa on muutenkin korkeat vakuutusmaksut, joten vertailu ei ole paras mahdollinen. Varsinkin kun vaihdoit premium-luokan autosta tavisautoon. Sinun nimittäin muistaakseni sanoit ajavasi Model 3:lla tai Y:llä ja kumpikin noista on pikemminkin verrannollinen perus-Toyotaan.

        "Rengaskuluman on mitannut Nokian rengastehdas."

        Vain idiootti voi uskoa rengastehtaan teettämiin rengastesteihin. Isot yritykset ovat valehtelun ja huijaamisen ammattilaisen ja heidän "tutkimuksensakin" on pitkälti huijausta.

        "Vertailun arvonalenemasta on tehnyt useampikin taho."

        Ja nämä ovat tehneet vertailun päin persettä. Sähköautot ovat huomattavasti polttiksia kalliimpia, joten niiden arvonalenema on paljon suurempi. Ne jotka väittävät sähköautojen olevan saman hintaisia ovat valehtelijoita.

        ”Premiumluokan autosta tavisautoon”😂
        Mersussa ei kyllä ole mitään premiumia, aivan tavallinen ropponen. Mersuun verrattuna Tesla on selvästi parempi.
        Tojotaa en laske edes autoksi, joten vertaus tojotaan on typerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Premiumluokan autosta tavisautoon”😂
        Mersussa ei kyllä ole mitään premiumia, aivan tavallinen ropponen. Mersuun verrattuna Tesla on selvästi parempi.
        Tojotaa en laske edes autoksi, joten vertaus tojotaan on typerä.

        Tesla on laadultaan ihan pohjasakkaa ja Toyota on laadussa Teslan edellä reilusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on laadultaan ihan pohjasakkaa ja Toyota on laadussa Teslan edellä reilusti.

        Sinulla ei ole kokemusta Teslasta, minulla on kokemusta Teslasta, Mersusta ja ikäväkseni jopa tojotasta.

        Kirjoita vasta sitten, kun omaat kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei ole kokemusta Teslasta, minulla on kokemusta Teslasta, Mersusta ja ikäväkseni jopa tojotasta.

        Kirjoita vasta sitten, kun omaat kokemusta.

        Voimme todistaa Teslan paskan laadun ihan tilastoista, ei tuohon kokemusta tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimme todistaa Teslan paskan laadun ihan tilastoista, ei tuohon kokemusta tarvita.

        Laita se tilastosi näytille.


    • Anonyymi

      Vaikka täällä sähköautofanaatikot kovasti väittävät että sähköauto on aina halvempi niin tämä testi kertoi totuuden, Suurelle osalle polttis tulee sähköautoa halvemmaksi.

      • Anonyymi

        Huoltojen hinnat mukaan kiitos.
        Testin voi myös tehdä niin että katsotaan kumpi menee pidemmälle ilman huoltoja sähköauto vai polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltojen hinnat mukaan kiitos.
        Testin voi myös tehdä niin että katsotaan kumpi menee pidemmälle ilman huoltoja sähköauto vai polttis.

        Artikkelissa oli huomioitu huollotkin.


    • Anonyymi

      Persus asiat on taas pahasti kateissa. Sähköauton idea ei ole vain säästäminen, vaan ilmastoasiat. On se jo ajatuksena hauska kun vedetään säästöt tärkeimmäksi asiaksi ja niihin pääsee vain kun hankkii kalliin sähköauton. Halvinta on ajaa vanhalla pikkuautolla jossa ei ole enää pääomakuluja ja kulutus pieni, eikä kaskoa tarvitse/kannata maksaa jne... mutta kuka viitsii kiusata itseään jos on varaa parempaan ja mukavampaan elämään?

      • Anonyymi

        Ei normaali suomalainen laita suuria määriä rahaa sähköautoon vain tuon typerän ilmastohysterian takia. Varsinkin kun autolla ei ole mitään vaikutusta ilmastoon.

        "Halvinta on ajaa vanhalla pikkuautolla jossa ei ole enää pääomakuluja ja kulutus pieni, eikä kaskoa tarvitse/kannata maksaa jne... mutta kuka viitsii kiusata itseään jos on varaa parempaan ja mukavampaan elämään?"

        Vanhalla pikkuautolla ajaminen on mukavampaa kuin jollain piipittävällä sähköautolla. Lisäksi kun käyttää vähemmän rahaa autoon niin voi käyttää rahaansa johonkin järkevämpään. Auto on pelkkä kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä siihen kannata paljon rahaa laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei normaali suomalainen laita suuria määriä rahaa sähköautoon vain tuon typerän ilmastohysterian takia. Varsinkin kun autolla ei ole mitään vaikutusta ilmastoon.

        "Halvinta on ajaa vanhalla pikkuautolla jossa ei ole enää pääomakuluja ja kulutus pieni, eikä kaskoa tarvitse/kannata maksaa jne... mutta kuka viitsii kiusata itseään jos on varaa parempaan ja mukavampaan elämään?"

        Vanhalla pikkuautolla ajaminen on mukavampaa kuin jollain piipittävällä sähköautolla. Lisäksi kun käyttää vähemmän rahaa autoon niin voi käyttää rahaansa johonkin järkevämpään. Auto on pelkkä kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä siihen kannata paljon rahaa laittaa.

        Pienituloiset eivät ostele mitään uusia autoja, ei koskaan. Uudet sähköautot hankitaan Uudellamaalla ja Pirkanmaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei normaali suomalainen laita suuria määriä rahaa sähköautoon vain tuon typerän ilmastohysterian takia. Varsinkin kun autolla ei ole mitään vaikutusta ilmastoon.

        "Halvinta on ajaa vanhalla pikkuautolla jossa ei ole enää pääomakuluja ja kulutus pieni, eikä kaskoa tarvitse/kannata maksaa jne... mutta kuka viitsii kiusata itseään jos on varaa parempaan ja mukavampaan elämään?"

        Vanhalla pikkuautolla ajaminen on mukavampaa kuin jollain piipittävällä sähköautolla. Lisäksi kun käyttää vähemmän rahaa autoon niin voi käyttää rahaansa johonkin järkevämpään. Auto on pelkkä kulkuväline paikasta A paikkaan B eikä siihen kannata paljon rahaa laittaa.

        Golf 4 bensan ergonomia ja ajettavuus oli parempi uuden C sarjan mersun. Oli autot vierekkäin jossa kävin istumassa ja ajamassa. Golfissa oli parempi alusta kaikille teille!


        Tuntuu käsittämättömälle miksi joku maksaa autosta kymmeniä tuhansia ilman syytä kun paremman saa muutamalla tuhannella eurolla.

        Teslat ja id3 4 ei ole millään tavalla erilaisia autoja, niissä menee alusta osat nopeammin väljäksi ja ajettavuus ei ole myöskään parempi. Joku maksaa


        Onneksi on niitä "maksajia" jotka ei ajattele mitä kannattaa ostaa ja maksaa, siitähän se automarkkina on kehittynyt. Osa ihmisistä vaikka on 4 miljoonaa euroa tilillä tai 250 000e ja velaton, rahaa tulee enemmän kuin käyttää, ostaa käytetyn auton ja tästä syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Golf 4 bensan ergonomia ja ajettavuus oli parempi uuden C sarjan mersun. Oli autot vierekkäin jossa kävin istumassa ja ajamassa. Golfissa oli parempi alusta kaikille teille!


        Tuntuu käsittämättömälle miksi joku maksaa autosta kymmeniä tuhansia ilman syytä kun paremman saa muutamalla tuhannella eurolla.

        Teslat ja id3 4 ei ole millään tavalla erilaisia autoja, niissä menee alusta osat nopeammin väljäksi ja ajettavuus ei ole myöskään parempi. Joku maksaa


        Onneksi on niitä "maksajia" jotka ei ajattele mitä kannattaa ostaa ja maksaa, siitähän se automarkkina on kehittynyt. Osa ihmisistä vaikka on 4 miljoonaa euroa tilillä tai 250 000e ja velaton, rahaa tulee enemmän kuin käyttää, ostaa käytetyn auton ja tästä syystä.

        Teslan ajettavuus on matalan painopisteen ansiosta parempi kuin poltomoottoriautoilla.


    • Anonyymi

      Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Jos ostetaan saman hintainen sähköauto ja polttis samalta merkiltä niin kyllä se sähkö tulee helposti halvemmaksi.

      • Anonyymi

        Tosin saman hintainen sähköauto on paljon huonompi auto kuin polttis. Ja turha höpistä autojen tehoista, koska valtaosalle auton teho on arvoton paskatieto.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      118
      7488
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      74
      6291
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5194
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4505
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4206
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      227
      4091
    7. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      3995
    8. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3898
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      55
      3022
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2556
    Aihe