Sähköautojen päästöt ovatkin dieseliä vaarallisempia uuden tutkimuksen mukaan

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/autot/art-2000011039234.html

Nyt äkkiö luovut siitä sähköautosta ennen kuin saat syövän. Sähköauto on vaarallinen. Kannattaa ostaa diesel. Sähköautosta tulee dieseliä enemmän vaarallisia päästöjä.

40

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Totuus sähköautoista alkaa lävähtämään nyt kaikkien kasvoille. Suuri arvonalenema, aiheuttaa syöpää, ei saa käyttää kuin 20-80% akku varauksella, käyttöikä ehkä 5 vuotta, talvella latausväli 150km, jonottele ennen latausta...upeaa eikä lainkaan hankalaa🫢

      • Anonyymi
        UUSI

        Parissa vuodessa sähköautojen hinnat laskevat niin paljon että tämän hetkisen sähköautokannan arvo on todella romahtanut, ei pysty vaihtamaan autoa näistä moni enää koskaan.


      • Anonyymi
        UUSI

        Valmistuksen aikaiset päästöt pitää summata uudelleen tähän kokonaisuuteen. Samoin vähemmälle huomiolle on jäänyt akustojen ennenaikaiset uusimiset.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistuksen aikaiset päästöt pitää summata uudelleen tähän kokonaisuuteen. Samoin vähemmälle huomiolle on jäänyt akustojen ennenaikaiset uusimiset.

        Yllättävän paljon on näitä akkujen uusimisia sähköautoissa ja hybrideissä.

        Sähköautolla piti ajaa miljoona kilometriä ja silti paljon hajoaa 50-100tkm ajettujakin. On se kumma juttu kun eivät ole niin kestäviä kun luvattiin. Ja korjauskulut kymmenkertaiset ve polttis.


      • Anonyymi
        UUSI

        Ja kukapa muu siinä olisi toimittajana kuin TOMMI LEMPINEN. Sähköautojen vihaaja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistuksen aikaiset päästöt pitää summata uudelleen tähän kokonaisuuteen. Samoin vähemmälle huomiolle on jäänyt akustojen ennenaikaiset uusimiset.

        Valmistuksen aikaiset päästöt jäävät valmistusmaan murheiksi ja kustannuksiksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kukapa muu siinä olisi toimittajana kuin TOMMI LEMPINEN. Sähköautojen vihaaja.

        Miten tuo mielenpide on muodostunut, Lempinen on nykyään paljon objektiivisempi kuin ennen.


    • Anonyymi
      UUSI

      SähköMagneettikehässä istuminen pilaa aivot.
      Puhelimen magneettikehä pilaa aivot
      Sähköauto pilaa lompakon
      Syfilis pilaa värkin
      home pilaa juuston
      mätä pilaa sdp: een
      jauho pilaa sannan
      mädätys pilaa Suomen
      Kaikki on pilalla, pelkkää paskaa tilalla
      https://www.youtube.com/watch?v=CnUJUMpq48E

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja Persut pilaa Suomen ja kaiken mihin osallistuu, kuten keskutelut.


      • Anonyymi
        UUSI

        Roquefort ja Brie ovat hyviä homeisia juustoja.


      • Anonyymi
        UUSI

        Persut pilaa politiikan.
        Populismi pilaa älyn,
        Natsi hegemonia isänmaallisuuden.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ennen kuin alkaa kommentoida netistä löytyviä artikkeleita, kannattaa lukea ne kokonaan, eikä pelkkiä otsikoita!
      "Vaikka tutkimuksessa verrattiinkin dieselin pakokaasupäästöjä nimenomaan sähköauton jarrupölypäästöihin, sähköautoa enemmän kokonaissaastuttaa silti pienhiukkasten osalta diesel – joka siis päästää ilmaan sekä pakokaasuja että jarrupölyä."
      "Sähköautoissa on myös yleisesti käytössä niin sanottu jarrutusenergian talteenotto, jolla auton hidastusenergiasta saadaan ajotyylistä suuresti riippuen parhaimmillaan talteen jopa reilusti yli 90 prosenttia – ilman, että auto jarruttaa perinteiseen tapaan mekaanisesti."

    • Anonyymi
      UUSI

      Nastojen aikaansama pöly on ylivoimaisesti suurin saastuttaja. Jarrupoly on marginaalinen haitta siihen verrattuna.
      Jo 20 v kitkoilla niin etelässä, idässä, kuin pohjoisessakin.
      T: Ilman ongelmia.

      • Anonyymi
        UUSI

        Annapa todisteet sitten tuosta ensin. Ainakin kitkoilla on paljon vaarallisempaa ajaa ja se on todistettu asia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Annapa todisteet sitten tuosta ensin. Ainakin kitkoilla on paljon vaarallisempaa ajaa ja se on todistettu asia.

        Minäkin olin aikoinaan samaa mieltä, että vaarallista. Kävi kuitenkin niin, että eka kitkarenkaiden jälkeen nastoihin ei ole ollut tarvetta palata.
        Suosittelen kokeilemaan, mutta hommaa kunnolliset kitkat - ei mitään Kiinan halpiksia. Veikkaan, että mielipiteesi muuttuu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Annapa todisteet sitten tuosta ensin. Ainakin kitkoilla on paljon vaarallisempaa ajaa ja se on todistettu asia.

        Kuinka niin, vaarallista !
        Ja jos olisi se johtuu vain ja ainoastaan ratin ja penkin välisestä kuljettajasta, jonka arvionti taidoistaan, ennakoinnista , reaktioista, auton omnaisuuksista, ja sitten ehkä vähän renkaista joten monta asiaa pitää sössiä että renkaat ovat syyllisiä mitenkään, on jopa lapsellista typerää syyttää renkaita liukkaudesta ,,,,


    • Anonyymi
      UUSI

      Taas brittihutkimus jossa ei ole ihan parametrit kunnossa.
      Liikaa olettamia jotka ovat väärin ja faktat kovasti huuhaata.

    • Anonyymi
      UUSI

      Nyt saat Wunderbaumin, josta irtoaa dieselin käryä.
      Kettutytölle/ Elokapinan pikkupimulle sopiva syntymäpäivälahja.

    • Anonyymi
      UUSI

      asiaahan pitäisi tutkia mitä tapahtuu kun pölyä sekoittuu vesiin...ensin ojiin sitten jokiin ja meriin...asiaahan ei varmaankaan tutkita

      • Anonyymi
        UUSI

        Siitä tulée sedimenttiä, uutta maa-ainesta.


    • Anonyymi
      UUSI

      äkkiä rikkaille 1000e päästövero jos varaa ostaa 50000e E mosse

      • Anonyymi
        UUSI

        Bussit ja rskat ajokieltoon. Polkupyöriin sähkömoottorikielto.


    • Anonyymi
      UUSI

      Artikkelistahan käy ilmi että diesel auto käyttää paljon enemmän mekaanisia jarruja, jotka aiheuttavat syöpää ja vielä pakokaasut päälle. Ja tätä kokonaisuutta ei sitten haluta huomioida että diesel auto saastuttaa kokonaisuutena paljon enemmän vaan tuijotetaan vain sähköauton pienempiin päästöihin kyseenalaistaen sähköautojen päästöttömyyden.... vaikka diesel on kokonaisuutena selkeästi pahempi myrkkylähde. Ja ei vaivauduta kauhistelemaan dieselin moninkertaisia myrkkyarvoja???

      • Anonyymi
        UUSI

        Nykyisellään pakokaasut eivät ole kaupungeissa merkittävä ongelma, joten sitä on turha liikaa korostaa. Suurempi ongelma on nykyään katupöly ja pienhiukkaset, ei pakokaasut.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisellään pakokaasut eivät ole kaupungeissa merkittävä ongelma, joten sitä on turha liikaa korostaa. Suurempi ongelma on nykyään katupöly ja pienhiukkaset, ei pakokaasut.

        Käy vertaamassa kadun varressa, mikä pölisee eniten. Ohi ajava henkilöauto, bussi vai kymppipyörä rekka.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy vertaamassa kadun varressa, mikä pölisee eniten. Ohi ajava henkilöauto, bussi vai kymppipyörä rekka.

        Jopa sähköbussi pölisee, koska se tuottaa paljon katupölyä ja muita pienhiukkasia.


      • Anonyymi
        UUSI

        Ei tuota yksikään polttisjorkke usko, vaikka se totta onkin. Rotiskon jarruista tulee teräslastua pinnat on aikoja sitten loppu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa sähköbussi pölisee, koska se tuottaa paljon katupölyä ja muita pienhiukkasia.

        Se tuottaa ehkä saman verran tiepölyä kuin muutkin bussit, ne kun eivät vielä kulje ilmassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisellään pakokaasut eivät ole kaupungeissa merkittävä ongelma, joten sitä on turha liikaa korostaa. Suurempi ongelma on nykyään katupöly ja pienhiukkaset, ei pakokaasut.

        Kyllä se pakokaasu on edelleen suurin ongelma.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisellään pakokaasut eivät ole kaupungeissa merkittävä ongelma, joten sitä on turha liikaa korostaa. Suurempi ongelma on nykyään katupöly ja pienhiukkaset, ei pakokaasut.

        Kyllä se on kokonaispäästöt, jotka ovat ratkaisevia.

        Moottorin päästöt muodostuvat polttoaineen palamisen seurauksena, ja ne sisältävät useita haitallisia yhdisteitä, kuten:

        1. Hiukkaspäästöt (PM, particulate matter) – Pienet, hengitysilmaan joutuvat hiukkaset, joita syntyy erityisesti dieselmoottoreissa. Ne koostuvat muun muassa nokihiukkasista ja metallijäämistä.


        2. Typpioksidit (NOₓ) – Typen ja hapen reagoidessa korkeissa lämpötiloissa syntyvät yhdisteet, jotka ärsyttävät hengityselimiä ja edistävät smogin muodostumista.


        3. Hiilimonoksidi (CO) – Väritön ja hajuton, myrkyllinen kaasu, joka syntyy epätäydellisen palamisen seurauksena.


        4. Hiilivedyt (HC) – Epätäydellisesti palaneet polttoaineen jäännökset, jotka voivat olla terveydelle haitallisia ja osallistuvat alailmakehän otsonin muodostumiseen.


        5. Hiilidioksidi (CO₂) – Kasvihuonekaasu, joka syntyy polttoaineen palaessa täydellisesti ja edistää ilmastonmuutosta.


        6. Rikkidioksidi (SO₂) – Syntyy polttoaineen sisältämästä rikistä, erityisesti huonolaatuisista dieselpolttoaineista. Se voi muodostaa happosateita ja ärsyttää hengitysteitä.



        Nykyisin moottorien päästöjä pyritään vähentämään erilaisin teknologioin, kuten hiukkassuodattimilla, katalysaattoreilla ja vähäpäästöisillä polttoaineilla. Lisäksi sähkö- ja hybridiajoneuvojen yleistyminen vähentää fossiilisten polttoaineiden palamisesta aiheutuvia päästöjä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on kokonaispäästöt, jotka ovat ratkaisevia.

        Moottorin päästöt muodostuvat polttoaineen palamisen seurauksena, ja ne sisältävät useita haitallisia yhdisteitä, kuten:

        1. Hiukkaspäästöt (PM, particulate matter) – Pienet, hengitysilmaan joutuvat hiukkaset, joita syntyy erityisesti dieselmoottoreissa. Ne koostuvat muun muassa nokihiukkasista ja metallijäämistä.


        2. Typpioksidit (NOₓ) – Typen ja hapen reagoidessa korkeissa lämpötiloissa syntyvät yhdisteet, jotka ärsyttävät hengityselimiä ja edistävät smogin muodostumista.


        3. Hiilimonoksidi (CO) – Väritön ja hajuton, myrkyllinen kaasu, joka syntyy epätäydellisen palamisen seurauksena.


        4. Hiilivedyt (HC) – Epätäydellisesti palaneet polttoaineen jäännökset, jotka voivat olla terveydelle haitallisia ja osallistuvat alailmakehän otsonin muodostumiseen.


        5. Hiilidioksidi (CO₂) – Kasvihuonekaasu, joka syntyy polttoaineen palaessa täydellisesti ja edistää ilmastonmuutosta.


        6. Rikkidioksidi (SO₂) – Syntyy polttoaineen sisältämästä rikistä, erityisesti huonolaatuisista dieselpolttoaineista. Se voi muodostaa happosateita ja ärsyttää hengitysteitä.



        Nykyisin moottorien päästöjä pyritään vähentämään erilaisin teknologioin, kuten hiukkassuodattimilla, katalysaattoreilla ja vähäpäästöisillä polttoaineilla. Lisäksi sähkö- ja hybridiajoneuvojen yleistyminen vähentää fossiilisten polttoaineiden palamisesta aiheutuvia päästöjä.

        Ehkä pahimpia on pienhiukkaset, jotka menevät nenän läpi keuhkorakkuloihin. Tulevat diesel moottorista ja aiheuttavat syöpää, ovat karsinogeenejä.

        Pienhiukkaset, jotka eivät pysähdy nenään tai ylähengitysteihin vaan kulkeutuvat keuhkorakkuloihin, ovat alle 2,5 mikrometrin (µm) kokoisia hiukkasia, joita kutsutaan PM₂.₅-hiukkasiksi.
        Hiukkasten luokittelu:
        PM₁₀ (halkaisija ≤10 µm) – Suuremmat hiukkaset, jotka voivat jäädä ylähengitysteihin, mutta osa pääsee keuhkoputkiin.
        PM₂.₅ (halkaisija ≤2,5 µm) – Pienemmät hiukkaset, jotka voivat kulkeutua keuhkorakkuloihin asti.
        Ultrahienot hiukkaset (UFP, halkaisija ≤0,1 µm) – Erittäin pienet hiukkaset, jotka voivat tunkeutua jopa verenkiertoon ja kulkeutua


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä pahimpia on pienhiukkaset, jotka menevät nenän läpi keuhkorakkuloihin. Tulevat diesel moottorista ja aiheuttavat syöpää, ovat karsinogeenejä.

        Pienhiukkaset, jotka eivät pysähdy nenään tai ylähengitysteihin vaan kulkeutuvat keuhkorakkuloihin, ovat alle 2,5 mikrometrin (µm) kokoisia hiukkasia, joita kutsutaan PM₂.₅-hiukkasiksi.
        Hiukkasten luokittelu:
        PM₁₀ (halkaisija ≤10 µm) – Suuremmat hiukkaset, jotka voivat jäädä ylähengitysteihin, mutta osa pääsee keuhkoputkiin.
        PM₂.₅ (halkaisija ≤2,5 µm) – Pienemmät hiukkaset, jotka voivat kulkeutua keuhkorakkuloihin asti.
        Ultrahienot hiukkaset (UFP, halkaisija ≤0,1 µm) – Erittäin pienet hiukkaset, jotka voivat tunkeutua jopa verenkiertoon ja kulkeutua

        Parasta olisi päästä eroon palamisesta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Trollitehdas käyttää pienetkin oljenkorret dissatakseen sähköautoja. No emännällä astma ja ei pysty talvisin käveleen kaduilla joilla paljon liikennettä ja haistaa pakokaasut tyynellä kelillä jos tuuli ei vie pakokaasuja pois. Trollitehdas dissaa sähköautoja minkä kerkee. Miksi kommentoitte trollin avauksia ! ! Älä kommentoi ! ! Kaikki vähänkin negatiivinen kaikista julkaisuista postataan tänne trollitehtaan toimesta ! ! Älä ruoki trollia ! ! Älä kommentoi ! !

      • Anonyymi
        UUSI

        Taitaisi tulla enemmän oireita katupölystä ja pienhiukkasista, jotka ovat paljon suurempi ongelma kaupungissa kuin pakokaasut eikä sitä sähköautot vähennä yhtään.


      • Anonyymi
        UUSI

        Kyllä. Se kitkarengasjuttu on 2015 vuodelta. Laivapalo täysi vale. Ei voi, kuin ihmetellä, miten äliömäisiä väitteitä ja tulkintoja latelee täydellinen idiootti, polttisvajakki


    • Anonyymi
      UUSI

      Jos haistaa pakokaasut idiootti niin ei todellakaan rengas eikä jarrupöly syynä. . Idiootti. . Älä kommentoi ! ! Älä ruoki trollitehdasta ! !

      • Anonyymi
        UUSI

        Ehkä joukossa on hieman pakokaasujakin, mutta suurin ongelma kaupungissa on silti katupöly eikä pakokaasut. Pakokaasuja on nykyään murto-osa siitä mitä ennen, mutta katupöly on vaan lisääntynyt. Astmaatikkojen oireet johtuvat pääosin katupölystä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Diesel katku on varsinkin aamun hitaassa liikenteessä aika ikävää. Ei tarvita kuin yksi savuttava romu ja koko tienoo käryää. Keväällä ja syksyllä nuo mj:t vetää lietettä pellolle ja se vasta hirveälle haiseekin, saavat vielä tukea siihen hyi helxxxtti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä joukossa on hieman pakokaasujakin, mutta suurin ongelma kaupungissa on silti katupöly eikä pakokaasut. Pakokaasuja on nykyään murto-osa siitä mitä ennen, mutta katupöly on vaan lisääntynyt. Astmaatikkojen oireet johtuvat pääosin katupölystä.

        Ja katupöly tulee meillä suolauksen, hiekoituksen, nastarenkaiden ja ennen kaikkea huonon tienpidon takia. Ei sähköauto tuota sitä enempää.


    • Anonyymi
      UUSI

      Varsinkin nastarenkaat ja painavat isot autot jarruillaan ,,onko tuo nyt uusi tieto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pienimäki ei anna haastatteluja

      medialle Ähtärin kunnan velka sotkuista, kertovat luotettavat lähteet.
      Ähtäri
      18
      3961
    2. Sinuun ei tehoa mikään

      Annan periksi. En vain jaksa tuulimyllyä vastaan taistella. Miehelle
      Ikävä
      37
      3751
    3. Onko Kuhmolaiset tyytyväisiä?

      Kun pääsivät eroon huijari Polvisesta?
      Kuhmo
      22
      3200
    4. Huomenta ja hyvää tiistaita

      Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      88
      1971
    5. voitaisiinko unohtaa se sotku?

      Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      16
      1851
    6. En tiedä mitä ajatella

      Petaatko perjantaille jotain. Ei meidän kannata minun sydän on viety. Se joka sen vei ei ole mieheni, etkä se ole sinä.
      Tunteet
      36
      1832
    7. Naisten ulkonäkö, jos miehiä ei olisi?

      Mä meinasin ensiksi, että en aloittaisi tätä keskustelua, ainan nyt, mutta huomasin tossa toisessa ketjussa, että tämä s
      Sinkut
      247
      1660
    8. Hyviä vinkkejä täällä

      Eli kaivattua vain kädestä kiinni ja jos vastustelee niin sanoo, että hei beibi beibi nyt mennään vaan. Näin he elivät e
      Ikävä
      17
      1657
    9. Myös lähellä keskustaa oleva Marttaliitto jättää lihan pois tilaisuuksistaan ja suosituksistaan.

      Marttaliitossa siirrytään terveellisempään ruokavalioon ja ihmiselle tarpeeton liha jätetään pois, ympäristö ja luonto k
      Suomen Keskusta
      192
      1179
    10. Jee! Palsta toimii jälleen!

      Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      20
      1109
    Aihe