Lisäkokemus osoittaa akut auton pitkäikäisimmäksi komponentiksi

Anonyymi-ap

Mitä enemmän sähköautoista on saatu käytännön kokemusta, sitä pitkäikäisimmiksi akut ovat osoittautuneet.

"Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.

– Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."

https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html

120

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      TM kirjoitti tästä asiasta jo vuosia sitten.

      • Anonyymi

        Sähköauton akku kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo.

        Ainakin se kokkolan kaikki tietävä kuningas sanoi että Teslan akut in täynnä hiekkaa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo.

        Nää kirjoitukset on kuin ennen, kun tupakkaa mainostettiin terveellisenä tuotteena ja ksuanko meni kun rahalla on valtaa, että tupakasta tuli vaarallista. Asiantuntiat antoivat puoltavia lausuntoja, kun takataskuun tuli riihikuivaa.


    • Anonyymi

      Jos sähköauton koreja ei rakenneta paremmin ja suojailla pari kertaa, niin 20 vuoden ikää ei saavuteta.

      • Anonyymi

        Monessa sähköautossa kantavat rakenteet ovat alumiinia. Ts menee katsastuksesta läpi vaikka pellit olisivat ruosteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa sähköautossa kantavat rakenteet ovat alumiinia. Ts menee katsastuksesta läpi vaikka pellit olisivat ruosteessa.

        Ei katsastuksesa katsota pelkkiä kantavia rakenteita. Lisäksi suurimmassa osassa sähköautoja kantavat rakenteet eivät ole alumiinia. Jopa Teslan Model 3 ja Y ovat pääosin muuta kuin alumiinia. Vain pieni osa niistä on alumiinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katsastuksesa katsota pelkkiä kantavia rakenteita. Lisäksi suurimmassa osassa sähköautoja kantavat rakenteet eivät ole alumiinia. Jopa Teslan Model 3 ja Y ovat pääosin muuta kuin alumiinia. Vain pieni osa niistä on alumiinia.

        Katsastuksessa tarkastetaan että kantavat rakenteet ovat ok. Jos kantava rakenne on ruostunut liikaa niin hylky tulee.
        Jos ruosteessa on joku ei-kantava rakenne niin siihen puututa ellei se aiheuta muuten vaaraa.

        Sanoin että useissa sähkö autoissa kantava rakenne on alumiinia. En että kaikki sähköautot olisivat sellaisia.
        Esim VW-konsernin MEB-pohjaisissa autoissa kantava "rullalauta" on alumiinia.

        Kaiken kaikkiaan tuo akku tutkimus vain vahvistaa asian joka on ollut asiantuntijoiden tiedossa jo pitkään. Ajoakut kestävät yli 20 vuotta eli auton koko elinkaaren. Ei niitä tarvitse vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastuksessa tarkastetaan että kantavat rakenteet ovat ok. Jos kantava rakenne on ruostunut liikaa niin hylky tulee.
        Jos ruosteessa on joku ei-kantava rakenne niin siihen puututa ellei se aiheuta muuten vaaraa.

        Sanoin että useissa sähkö autoissa kantava rakenne on alumiinia. En että kaikki sähköautot olisivat sellaisia.
        Esim VW-konsernin MEB-pohjaisissa autoissa kantava "rullalauta" on alumiinia.

        Kaiken kaikkiaan tuo akku tutkimus vain vahvistaa asian joka on ollut asiantuntijoiden tiedossa jo pitkään. Ajoakut kestävät yli 20 vuotta eli auton koko elinkaaren. Ei niitä tarvitse vaihtaa.

        20 vuotta ei ole auton elinkaari vaan 50 vuotta.


      • Anonyymi

        Onko sinulla jotain kokemusta asiasta ja laajuutta epäilyysi?
        Veikkaan, että olet vain turha kateellinen poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 vuotta ei ole auton elinkaari vaan 50 vuotta.

        Älä nyt viitsi nolata itseäsi ja muita kateellisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt viitsi nolata itseäsi ja muita kateellisia.

        Ja edelleenkin auton elinkaari on paljon enemmän kuin 20 vuotta. Jos autosta pitää huolta niin auton elinkaari on yli 50 vuotta. Jo nyt suomalaisten autojen elinkaari keskimäärin on 23 vuotta. Ja tämä siis keskimäärin, koska tämä tarkoittaa että puolella autoista kuljetaan yli 23 vuotta. Ja tämä luku tulee vielä nousemaan paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastuksessa tarkastetaan että kantavat rakenteet ovat ok. Jos kantava rakenne on ruostunut liikaa niin hylky tulee.
        Jos ruosteessa on joku ei-kantava rakenne niin siihen puututa ellei se aiheuta muuten vaaraa.

        Sanoin että useissa sähkö autoissa kantava rakenne on alumiinia. En että kaikki sähköautot olisivat sellaisia.
        Esim VW-konsernin MEB-pohjaisissa autoissa kantava "rullalauta" on alumiinia.

        Kaiken kaikkiaan tuo akku tutkimus vain vahvistaa asian joka on ollut asiantuntijoiden tiedossa jo pitkään. Ajoakut kestävät yli 20 vuotta eli auton koko elinkaaren. Ei niitä tarvitse vaihtaa.

        Onko tuo kantava rakenne suolavettä kestävää alumiinia ? Perus alumiini ei kestä suolavettä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo kantava rakenne suolavettä kestävää alumiinia ? Perus alumiini ei kestä suolavettä .

        "Onko tuo kantava rakenne suolavettä kestävää alumiinia ? "
        Kyllä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 vuotta ei ole auton elinkaari vaan 50 vuotta.

        Ei pidä sekoittaa käyttöautoa ja harrasteautoa. Kyllä 1975 mallinen 96-Saab on pidettävissä kilvissä, muttei se käyttöauto ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä sekoittaa käyttöautoa ja harrasteautoa. Kyllä 1975 mallinen 96-Saab on pidettävissä kilvissä, muttei se käyttöauto ole!

        Käyttöautotkin kestävät kymmeniä vuosia, jopa tuon 50 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa sähköautossa kantavat rakenteet ovat alumiinia. Ts menee katsastuksesta läpi vaikka pellit olisivat ruosteessa.

        Mutta jis akkukotelossa lommo niin ei mekkään minnekkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla jotain kokemusta asiasta ja laajuutta epäilyysi?
        Veikkaan, että olet vain turha kateellinen poika.

        Ei taida paljon olla ajossa 20 vuotiaita autoja .

        Kaikki ajaa kestävillä ja edukkailla pienillä jaoanilaislla

        Kokoomus nauraa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa sähköautossa kantavat rakenteet ovat alumiinia. Ts menee katsastuksesta läpi vaikka pellit olisivat ruosteessa.

        Alumiini hapettuu puhki maantiesuolasta ja sähköliitokset alkavat vuotamaan vettä akustojen sisälle ja tuhoavat akun lopulta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katsastuksesa katsota pelkkiä kantavia rakenteita. Lisäksi suurimmassa osassa sähköautoja kantavat rakenteet eivät ole alumiinia. Jopa Teslan Model 3 ja Y ovat pääosin muuta kuin alumiinia. Vain pieni osa niistä on alumiinia.

        Akussa jos on lommo joka on 5,6mm niin hylky on edessä ja kannattaa tiellä kiertää jääkingot ja varoa mökkitien keskustan kiviä joita nousee hiekkatiellä kun lanataan tietä. Alumiini on arka lommoille ja suolalle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä sekoittaa käyttöautoa ja harrasteautoa. Kyllä 1975 mallinen 96-Saab on pidettävissä kilvissä, muttei se käyttöauto ole!

        FordnTaunuksella viellä moni ajelee kuten Toyotan malleilla ja ovat - 70 luvulta


      • Anonyymi
        UUSI

        Ei alumiini rakenteet kestä suomen teitä. On kuin Audi A8 katto oli alumiinia, niin eipä vaan suomessa kestäneet ja alkoivat vuotaamaan ja kallis työ vaihtaa, kun ei onnistu joka sepältä vaihto.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla jotain kokemusta asiasta ja laajuutta epäilyysi?
        Veikkaan, että olet vain turha kateellinen poika.

        Alan auto harrastajat tietäöä kyllä asiat ja massaus yrityksiltä voi käydä jokainen kysymässä, että kannattaako sähköauto massata suomessa. Varmasti saa autolle ikää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko tuo kantava rakenne suolavettä kestävää alumiinia ? "
        Kyllä on.

        Laitatko linkin tuohon tietoon .


    • Anonyymi

      paristot kestää hetken, sitten ne tuhoutuu...

    • Anonyymi

      Akun eliniän arvio tehdään aina sähköautoilulle tyypilliseen tapaan äärimmäisen optimististen olosuhteiden myötäilemänä. Tosiasia kuitenkin on, että ääriolosuhteet, jollaiseksi Suomen talvi voidaan laskea, tiputtaa helposti akun oletetun eliniän puoleen.

      • Anonyymi

        Tuossapa taas tyypillistä polttispösilön sekoilua neljän aikaan yöllä. Onko tuo postaus surkea provoiluyritys vai osoitus täydellisestä ymmärtämättömyydestä auto tekniikasta? Kukapa sen osaisi kertoa.

        Todellisuus joka tapauksessa menee niin että sähköauton akut kestävät PIDEMPÄÄN täällä Suomessa koska kylmä ilmanala on hyväksi akuille. Lue tästä polttijunttien ja opi hieman autotekniikan perusasioita

        "Suomalaisautoilijoille hyviä uutisia: "Kuumuus on akulle kuin tupakointi”
        Sähköautojen akut kestävät käyttöä paremmin kylmissä oloissa, paljastaa tuore tutkimus."

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/43980ebe-21be-46c8-948b-5a58c41122db


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossapa taas tyypillistä polttispösilön sekoilua neljän aikaan yöllä. Onko tuo postaus surkea provoiluyritys vai osoitus täydellisestä ymmärtämättömyydestä auto tekniikasta? Kukapa sen osaisi kertoa.

        Todellisuus joka tapauksessa menee niin että sähköauton akut kestävät PIDEMPÄÄN täällä Suomessa koska kylmä ilmanala on hyväksi akuille. Lue tästä polttijunttien ja opi hieman autotekniikan perusasioita

        "Suomalaisautoilijoille hyviä uutisia: "Kuumuus on akulle kuin tupakointi”
        Sähköautojen akut kestävät käyttöä paremmin kylmissä oloissa, paljastaa tuore tutkimus."

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/43980ebe-21be-46c8-948b-5a58c41122db

        Onkohan tuo taas niitä arvottomia autovalmistajien labrassa tekemiä "tutkimuksia"? Labrassa tehdyt tutkimukset eivät kerro paskaakaan akkujen todellisesta kestävyydestä. Nyt on jo todettu, että suuressa osassa alle 200 tkm ajetuissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Varsinkin niissä taksiautoissa, joita on pikaladattu usein. Nimittäin pikalataus on tehokas tapa tuhota akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo taas niitä arvottomia autovalmistajien labrassa tekemiä "tutkimuksia"? Labrassa tehdyt tutkimukset eivät kerro paskaakaan akkujen todellisesta kestävyydestä. Nyt on jo todettu, että suuressa osassa alle 200 tkm ajetuissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Varsinkin niissä taksiautoissa, joita on pikaladattu usein. Nimittäin pikalataus on tehokas tapa tuhota akku.

        Jos osaisi lukea niin ei tarvitsisi arvailla.

        Kyseessä siis yli 12.000 ajossa olevan auton dataan perustuva tutkimus.
        Mitäpä sitä suotta lukemaan asiasta. Noin toimii kaveri joka haluaa säilyttää omat harhaiset mielikuvansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaisi lukea niin ei tarvitsisi arvailla.

        Kyseessä siis yli 12.000 ajossa olevan auton dataan perustuva tutkimus.
        Mitäpä sitä suotta lukemaan asiasta. Noin toimii kaveri joka haluaa säilyttää omat harhaiset mielikuvansa.

        Dataan perustuva tutkimus ei välttämättä ole oikeassa varsinkin jos data on kerätty väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dataan perustuva tutkimus ei välttämättä ole oikeassa varsinkin jos data on kerätty väärin.

        Tässähän kaveri arvuutteli että onko kyseessä laboratoriotesti vai oikean elämän dataan perustuva tutkimus.
        Artikkelissa kerrotaan että kyseessä on liikenteessä olevien autojen käyttödataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo taas niitä arvottomia autovalmistajien labrassa tekemiä "tutkimuksia"? Labrassa tehdyt tutkimukset eivät kerro paskaakaan akkujen todellisesta kestävyydestä. Nyt on jo todettu, että suuressa osassa alle 200 tkm ajetuissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Varsinkin niissä taksiautoissa, joita on pikaladattu usein. Nimittäin pikalataus on tehokas tapa tuhota akku.

        Kysymyksessä oli brittiläisen Geotab-tutkimusfirman tutkimus, jonka tulokset ovat julkisia. Missä sinun tutkimuksesi on julkaistu? Montako autoa otoksesi oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksessä oli brittiläisen Geotab-tutkimusfirman tutkimus, jonka tulokset ovat julkisia. Missä sinun tutkimuksesi on julkaistu? Montako autoa otoksesi oli?

        Ja moniko noista tutkittavista autoista on kestänyt 20 vuotta? Jos niitä ei ole niin todistetta sähköautojen akkujen kestävyydestä ei ole. Muutaman vuoden ikäiset autot ovat liian uusia jotta niillä olisi mitään todistusarvoa.


      • Anonyymi

        Näin on muuttaa range testit tehdäänkin kesäälä ja ihan uusilla akuilla ja autoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo taas niitä arvottomia autovalmistajien labrassa tekemiä "tutkimuksia"? Labrassa tehdyt tutkimukset eivät kerro paskaakaan akkujen todellisesta kestävyydestä. Nyt on jo todettu, että suuressa osassa alle 200 tkm ajetuissa sähköautoissa akku on täysin lopussa. Varsinkin niissä taksiautoissa, joita on pikaladattu usein. Nimittäin pikalataus on tehokas tapa tuhota akku.

        Mäin on ja pakkaella taksin range on noin 140 km jos pitää ikkunat auki huurteesta ja edes jotain lämpöö asikaaalle mutta kaikki ei tee sitäkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja moniko noista tutkittavista autoista on kestänyt 20 vuotta? Jos niitä ei ole niin todistetta sähköautojen akkujen kestävyydestä ei ole. Muutaman vuoden ikäiset autot ovat liian uusia jotta niillä olisi mitään todistusarvoa.

        Kyllähän teslakin kestää kun ne on ihan saman näköisiä kuin silloin kun ne tuli mallit on ihan samat 20 vuotta


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaisi lukea niin ei tarvitsisi arvailla.

        Kyseessä siis yli 12.000 ajossa olevan auton dataan perustuva tutkimus.
        Mitäpä sitä suotta lukemaan asiasta. Noin toimii kaveri joka haluaa säilyttää omat harhaiset mielikuvansa.

        Onko asiantuntiat sähköautoilijoita myös, niin nehän on silloin puolueellisia lausunnoissaan ja rahalla on taivaallinen voima kuten vakuutus lääkäreillä ja niitten lausunnoissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on muuttaa range testit tehdäänkin kesäälä ja ihan uusilla akuilla ja autoilla

        Rengas paineet nostetaan aivan tappiin, kun tehdään Range testi, että saadaan auto rullaamaan kevyesti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Dataan perustuva tutkimus ei välttämättä ole oikeassa varsinkin jos data on kerätty väärin.

        Kuinkas autotehtaat on aina manipuloinut tuloksiaan ja jääneet niistä kiini milloin mistäkin. Sähköautot ei tee poikkeusta tässä.


    • Anonyymi

      Ongelmaksi muodostuu latausaika/ajomatka. Pelaahan tuollainen lähiliikenteessä vaan ei oikein muuten, jos taas akkukapasitettia kasvatetaan paino nousee älyttömästi ja lataaminen on vielä hitaampaa

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oikean elämän esimerkki sähköautojen "lähiliikenteestä".
        1.000km = 10 tuntia.

        https://www.youtube.com/watch?v=H-uhUItXs_Q&t=199s

        Tuollainen testi, jossa ajetaan 130 km/h koko ajan moottoritiellä lähellä suuria latauskenttiä ei ole kovin realistinen normaalilla suomalaisella tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen testi, jossa ajetaan 130 km/h koko ajan moottoritiellä lähellä suuria latauskenttiä ei ole kovin realistinen normaalilla suomalaisella tiellä.

        Lisäksi hän kulkee pääosin keskellä yötä, jolloin ruuhkaa ei ole missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi hän kulkee pääosin keskellä yötä, jolloin ruuhkaa ei ole missään.

        Seliseli ja valivali taas. Kyseessä on tavallisen hemmon aivan vakioautolla tehty testi joka ajetaan yleisillä teillä.
        Miten paljon lähempänä oikeaa elämää testi voi olla?

        Jos testiauto juuttuisi ruuhkaan niin sitten ei enää testattaisi autoa vaan liikeneteen sujuvuutta jollain tiepätkällä.

        Olisiko aika lopettaa tuollainen täysin turha nillittämine josta ei ole mitään hyötyä kenellekään :-)

        Sähköauto on loistava matkakumppani myös pidemmillä siirtymillä. Todistetusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli ja valivali taas. Kyseessä on tavallisen hemmon aivan vakioautolla tehty testi joka ajetaan yleisillä teillä.
        Miten paljon lähempänä oikeaa elämää testi voi olla?

        Jos testiauto juuttuisi ruuhkaan niin sitten ei enää testattaisi autoa vaan liikeneteen sujuvuutta jollain tiepätkällä.

        Olisiko aika lopettaa tuollainen täysin turha nillittämine josta ei ole mitään hyötyä kenellekään :-)

        Sähköauto on loistava matkakumppani myös pidemmillä siirtymillä. Todistetusti.

        Eli siis ajetaan 1000 km lievää ylinopeutta eli 130 km/h edestakaisin moottoritiellä, jossa on tunnetusti paljon nopeita laturikenttiä siihen aikaan kun muut eivät laturikenttää käytä. Tuo ei vastaa yhtään normaalia tietä Suomessa, ei Suomessa ole 1000 km pitkää moottoritietä ja pikalaturien välissä voi olla 200 km eikä ne silloinkaan ole mitään noin nopeita latureita (Suomessa harvoin saa yli 100 kW laturista, hyvä jos tulee 50 kW). Suomessa tuohon lukemaan voisi lisätä 5 tuntia, luultavasti vieläkin enemmän. Tosielämässä pikalatureita ei ole kaikkialla ja jos onkin niin siitä ei saa täyttä tehoa, koska yleensä laturien teho jaetaan kun muitakin on lataamassa. Esimerkiksi jos 4 laturin kentässä on kaikki paikat täynnä niin jokainen saa vain 50 kW tehon, vaikka teoriassa pitäisi saada 200 kW jos vain yksi on lataamassa.

        Tuo humpuukitesti on arvoton normaalille ajajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis ajetaan 1000 km lievää ylinopeutta eli 130 km/h edestakaisin moottoritiellä, jossa on tunnetusti paljon nopeita laturikenttiä siihen aikaan kun muut eivät laturikenttää käytä. Tuo ei vastaa yhtään normaalia tietä Suomessa, ei Suomessa ole 1000 km pitkää moottoritietä ja pikalaturien välissä voi olla 200 km eikä ne silloinkaan ole mitään noin nopeita latureita (Suomessa harvoin saa yli 100 kW laturista, hyvä jos tulee 50 kW). Suomessa tuohon lukemaan voisi lisätä 5 tuntia, luultavasti vieläkin enemmän. Tosielämässä pikalatureita ei ole kaikkialla ja jos onkin niin siitä ei saa täyttä tehoa, koska yleensä laturien teho jaetaan kun muitakin on lataamassa. Esimerkiksi jos 4 laturin kentässä on kaikki paikat täynnä niin jokainen saa vain 50 kW tehon, vaikka teoriassa pitäisi saada 200 kW jos vain yksi on lataamassa.

        Tuo humpuukitesti on arvoton normaalille ajajalle.

        Itse asiassa testi pitäisi tehdä 80 km nopeudella teillä joissa ei ole yhtäkään yli 100 kW pikalaturia. Se vastaisi lähempänä todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa testi pitäisi tehdä 80 km nopeudella teillä joissa ei ole yhtäkään yli 100 kW pikalaturia. Se vastaisi lähempänä todellisuutta.

        Edelleen seliseliä. Tuollaisia kinttupolkuja ei kukan käytä jos on tarve siirtyä pitkiä siivuja nopeasti.

        Ei tuossa testata tieverkoston hitautta vaan sähköauton kykyä siirtyä 1.000km yleisillä teillä. Ilman keinotekoisia esteitä koska halutaan testata itse auton ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen seliseliä. Tuollaisia kinttupolkuja ei kukan käytä jos on tarve siirtyä pitkiä siivuja nopeasti.

        Ei tuossa testata tieverkoston hitautta vaan sähköauton kykyä siirtyä 1.000km yleisillä teillä. Ilman keinotekoisia esteitä koska halutaan testata itse auton ominaisuuksia.

        Ei Suomessa saa kulkea yli 80 km/h vauhdilla talvella edes valtateillä. Ainoa poikkeus on moottoritiet ja niitäkin on Suomessa melko vähän, ei käytännössä yhtään Tampereen pohjoispuolella. Ja suuressa osassa suuria valtateitäkin yli 100 kW latureita on erittäin harvassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen seliseliä. Tuollaisia kinttupolkuja ei kukan käytä jos on tarve siirtyä pitkiä siivuja nopeasti.

        Ei tuossa testata tieverkoston hitautta vaan sähköauton kykyä siirtyä 1.000km yleisillä teillä. Ilman keinotekoisia esteitä koska halutaan testata itse auton ominaisuuksia.

        "Ei tuossa testata tieverkoston hitautta vaan sähköauton kykyä siirtyä 1.000km yleisillä teillä. Ilman keinotekoisia esteitä koska halutaan testata itse auton ominaisuuksia."

        Siinä tapauksessa tuo testi on normikäyttäjälle arvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei tuossa testata tieverkoston hitautta vaan sähköauton kykyä siirtyä 1.000km yleisillä teillä. Ilman keinotekoisia esteitä koska halutaan testata itse auton ominaisuuksia."

        Siinä tapauksessa tuo testi on normikäyttäjälle arvoton.

        "Siinä tapauksessa tuo testi on normikäyttäjälle arvoton."

        Vain sellaiselle joka lukee sitä väkisin niinkuin piru raamattua. Sellaiselle joka ei osaa soveltaa lukemaansa omaan elämäänsä ja olosuhteisiinsa.

        Siis sellaiselle yksisilmäiselle joka ei halua oppia mitään uutta.

        Normaali-ihminen osaa soveltaa tuon testin tuloksen omiin ajoihinsa ja reitteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siinä tapauksessa tuo testi on normikäyttäjälle arvoton."

        Vain sellaiselle joka lukee sitä väkisin niinkuin piru raamattua. Sellaiselle joka ei osaa soveltaa lukemaansa omaan elämäänsä ja olosuhteisiinsa.

        Siis sellaiselle yksisilmäiselle joka ei halua oppia mitään uutta.

        Normaali-ihminen osaa soveltaa tuon testin tuloksen omiin ajoihinsa ja reitteihin.

        Tai sitten näiden testien perusteella en näe vielä mitään syytä hankkia sähköautoa. Ja se ei ole yksisilmäisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten näiden testien perusteella en näe vielä mitään syytä hankkia sähköautoa. Ja se ei ole yksisilmäisyyttä.

        Sinun päätöksesi on sitten täysin eri asia. Olet tehnyt tuon päätöksen jo ennenkuin sait tietää tuon testin tuloksen eikä tuo testi muuta päätöstäsi.

        Sinun päätoksesi autonhankinnasta ei muuta mitenkään tuon testin tuloksen painoarvoa kenellekään muulle eikä varsinkaan kerro mitään testin tuloksen oikeellisuudesta.

        Tosin olisi hyvin vaikeaa kiistää sellaisen testin oikeellisuutta jossa vain mitataan kuinka kauan menee ajaa autolla 1.000km. Siinä ei ole paljon jossiteltavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun päätöksesi on sitten täysin eri asia. Olet tehnyt tuon päätöksen jo ennenkuin sait tietää tuon testin tuloksen eikä tuo testi muuta päätöstäsi.

        Sinun päätoksesi autonhankinnasta ei muuta mitenkään tuon testin tuloksen painoarvoa kenellekään muulle eikä varsinkaan kerro mitään testin tuloksen oikeellisuudesta.

        Tosin olisi hyvin vaikeaa kiistää sellaisen testin oikeellisuutta jossa vain mitataan kuinka kauan menee ajaa autolla 1.000km. Siinä ei ole paljon jossiteltavaa.

        "Tosin olisi hyvin vaikeaa kiistää sellaisen testin oikeellisuutta jossa vain mitataan kuinka kauan menee ajaa autolla 1.000km. Siinä ei ole paljon jossiteltavaa."

        Mutta pitää olla realistinen ja todeta, että Suomessa 1.000 km menee 15 tunnissa parhaimmillaankin.


    • Anonyymi

      Enempi ķiinnostaa käyttetyjen varaosien saatavuus ja voiko niitä edes asentaa ...esim laturi,moottorin varaosat jne komponentit jotka on vin koodien takana..

      • Anonyymi

        Perinteisiltä merkeiltä löytyy varaosia normaalisti, mutta kiinalaisilla valmistajilla on varaosien toimitus todella vaikeaa ja saattaa kestää 1/2 - 1 vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteisiltä merkeiltä löytyy varaosia normaalisti, mutta kiinalaisilla valmistajilla on varaosien toimitus todella vaikeaa ja saattaa kestää 1/2 - 1 vuoteen.

        Eipä kannata yleistää. BYD.llä on norjassa pohjoismaiden varaosavarasto, josta löytyy 99% pohjolassa myytyjen autojen osista. Esimerkiksi oman autoni takalokasuojan korjaukseen/vaihtoon meni viikko tapahtumasta.


    • Anonyymi

      Monessako vuodessa siitä Teslankin akusta ruostuu se yläpuolinen pikkuinen kansi puhki Suomessa oloissa ja vesi pääsee koteloon tuhoamaan akun.

      • Anonyymi

        Älä huoli kun et asiasta mitään ymmärrä.


      • Anonyymi

        Teslan akussa ei ole MITÄÄN, joka voisi havaita veden varhaisessa vaiheessa. EI OLE MITÄÄN järjestelmää, joka tunnistaisi veden, kun se teräslevy syöpyy puhki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan akussa ei ole MITÄÄN, joka voisi havaita veden varhaisessa vaiheessa. EI OLE MITÄÄN järjestelmää, joka tunnistaisi veden, kun se teräslevy syöpyy puhki.

        Ihan tiedoksi. Tuo ruostuva sulakekansi oli vain alkusarjan model S85 mallin akussa. Uudemmissa se on alapuolella, eikä se ole ruostuvaa rautaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tiedoksi. Tuo ruostuva sulakekansi oli vain alkusarjan model S85 mallin akussa. Uudemmissa se on alapuolella, eikä se ole ruostuvaa rautaa.

        Eli hyvästi kohta 15 vuotiaat Tesla S85 mallit


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli hyvästi kohta 15 vuotiaat Tesla S85 mallit

        Tuo ongelma on korjattavissa ennakoivasti. Akkuhuollossa kuivataan akku, vaihdetaan tuo kansi parempaan, vaihdetaan huohotinventtiilit ja tiivistetään akun kansi. Taas mennään helposti 200 000 km.


    • Anonyymi

      suomessa on ongelmana muuttuvat sääolosuhteet,,,esim ensi lauantaina taan alumiinikoteloissa on kondessio vettä...itselläni on bensakottero mutta siinäkin on konehuone veden vallassa kun ilmat lauhtuu..pitää muistaa käydä ajamassa ennen lauhtumista ja sitten uudestaan kun ilma on plussalla.jos autosi on seissyt tämäntalven ulkona niin kyllä kosteus on tehnyt tuhojaan olis sitten bensa tai sähkö..jopa bensamoottooritkin on lujilla tänätalvena kosteuden takia jos niil ei ole ajettu.

      • Anonyymi

        Voi sinua poikaa. Kummasti tuolla autoja liikkuu ja ne kestää vaikka niillä vain ajetaan tarpeen mukaan ja huolletaan monesti liiankin huonosti.
        Et ole ottanut huomioon, että asiat on testattuja ja suunniteltu toimimaan kaikissa olosuhteissa. Perinteisiä sähkömoottoreita on käytetty ulkona teollisuudessa niin kauan kun niitä on ollut ja ne kestävät oikein hyvin. Akkuja ja sähkölaitteita on myös kaikenlaisia, eikä niissä ole usein kuin joku peltikuori suojanaan jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua poikaa. Kummasti tuolla autoja liikkuu ja ne kestää vaikka niillä vain ajetaan tarpeen mukaan ja huolletaan monesti liiankin huonosti.
        Et ole ottanut huomioon, että asiat on testattuja ja suunniteltu toimimaan kaikissa olosuhteissa. Perinteisiä sähkömoottoreita on käytetty ulkona teollisuudessa niin kauan kun niitä on ollut ja ne kestävät oikein hyvin. Akkuja ja sähkölaitteita on myös kaikenlaisia, eikä niissä ole usein kuin joku peltikuori suojanaan jne...

        Just katoin youtubes videoon jos selvitettiin ongelmat...vesi ja kondessio vesi pääsee akkukoteloon ...vaikka akkukotelo on hyvin suljettu niin siinä pääsee vettä eturenkaan kohdalta..samoiten venttiit tukkeutuu hiekasta ja kuvasta koteloissa jotka päästää vettä ulos....


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua poikaa. Kummasti tuolla autoja liikkuu ja ne kestää vaikka niillä vain ajetaan tarpeen mukaan ja huolletaan monesti liiankin huonosti.
        Et ole ottanut huomioon, että asiat on testattuja ja suunniteltu toimimaan kaikissa olosuhteissa. Perinteisiä sähkömoottoreita on käytetty ulkona teollisuudessa niin kauan kun niitä on ollut ja ne kestävät oikein hyvin. Akkuja ja sähkölaitteita on myös kaikenlaisia, eikä niissä ole usein kuin joku peltikuori suojanaan jne...

        Sähköuto ja suola on ihan eri asia, kun pylväsnosturin sähkömoottorit vesisateessa ja pakkasessa. Sadetta kestää, mutta suolaa eivät.


    • Anonyymi

      5 vuotta vanha sähköauto ja arvonalenema 80% aika hyvä on auto ja kannattava heh Rehellinen vastaus vain ostatko 5v vanhan sähköauton jolla ajettu 200000km vai jätätkö ostamatta?

      • Anonyymi

        Taas arvonalenemapoika jatkaa matraansa sitkeästi, mutta ei pelkkä valehtelu johda mihinkään ja onhan tuollainen kirjoittelu naurettavaa päivästä toiseen.


      • Anonyymi

        "ostatko 5v vanhan sähköauton jolla ajettu 200000km vai jätätkö ostamatta?"

        Rehellinen vastaus. Jos pitäisi valita noilla spekseillä polttis tai sähköauto niin ilman muuta sähköauto.
        PALJON varmempi valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ostatko 5v vanhan sähköauton jolla ajettu 200000km vai jätätkö ostamatta?"

        Rehellinen vastaus. Jos pitäisi valita noilla spekseillä polttis tai sähköauto niin ilman muuta sähköauto.
        PALJON varmempi valinta.

        Ostaminen on väärä sana arvottoman auton kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ostatko 5v vanhan sähköauton jolla ajettu 200000km vai jätätkö ostamatta?"

        Rehellinen vastaus. Jos pitäisi valita noilla spekseillä polttis tai sähköauto niin ilman muuta sähköauto.
        PALJON varmempi valinta.

        ei kun uusi sähköauto...tai parivuotta vanha...ajaa vuoden ja vaihtaa....


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostaminen on väärä sana arvottoman auton kohdalla.

        Olen samaa mieltä, eli arvoton romu.


    • Anonyymi

      Kyllä taas tulee iso määrä kaikenmaailman mutua ja omakohtaista itkemistä kun täällä esitetaan faktaa siitä kuinka kestäviä akut oikeassa elämässä ovat ja kuinka hyvä matka-auto sähköauto oikeassa elämässä on.

    • Anonyymi

      Onneksi tuosta, että akut kestävät on jo paljon kokemusta ja tutkimuksia.

      • Anonyymi

        Ei kestä enää kuin parikymmentä vuotta kun tämä tieto saavuttaa essonbaarin vakijengin.


      • Anonyymi

        Niimpä, itsellä myös paljon kokemusta, missään akkukäyttöisessä laitteessa eivät akut ole kestäneet yli 10 vuotta, siten että ne olisivat ns. työkunnossa, toki osa vielä toimii, mutta liikaa varauskykyä ja tehoa menettäneinä. Eikä ole myöskään sellaista laitetta, johon kiinteä akku kannattaisi vaihtaa uuteen yli 10v. ikäisenä, koska laitteet ovat muuten vanhentuneita, päivityksiä ei enää saa ja ovat muutenkin kuluneita. Tämä koskee myös sähköautoja.
        Sähköauton pääomakulut ovat järjettömät, kuten myös luonnonvarojen tuhlaus, johtuen lyhyestä käyttöiästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä, itsellä myös paljon kokemusta, missään akkukäyttöisessä laitteessa eivät akut ole kestäneet yli 10 vuotta, siten että ne olisivat ns. työkunnossa, toki osa vielä toimii, mutta liikaa varauskykyä ja tehoa menettäneinä. Eikä ole myöskään sellaista laitetta, johon kiinteä akku kannattaisi vaihtaa uuteen yli 10v. ikäisenä, koska laitteet ovat muuten vanhentuneita, päivityksiä ei enää saa ja ovat muutenkin kuluneita. Tämä koskee myös sähköautoja.
        Sähköauton pääomakulut ovat järjettömät, kuten myös luonnonvarojen tuhlaus, johtuen lyhyestä käyttöiästä.

        Tässä taas tyypillinen esimerkki siitä että joku luulee omaavansa kokemusta. Tarkempi tarkastelu osoittaa että kaverilla on kokemusta eri asiasta ja hän siirtää sen kokemuksen virheellisesti koskemaan myös sähköautojen akkuja.

        Sähköautoissa on aivantoisen tason latauksen/purkamisen/lämpötilan/lataustason hallinta kuin laittessa joista tällä jantterilla on kokemusta. Myös akkujen kemia on erilainen.

        Kun ei tunne tekniikkaan niin tekee tuollaisia virheellisiä kokemusten siirtoa teknisesti täysin erilaisten asioiden välillä.

        Vähän kuin sanoisi kommentoisi hevosiin liittyviä asioita sillä perusteella että on pitkä kokemus koirista. Molemmat toki nelijalkaisia nisäkkäitä mutta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas tyypillinen esimerkki siitä että joku luulee omaavansa kokemusta. Tarkempi tarkastelu osoittaa että kaverilla on kokemusta eri asiasta ja hän siirtää sen kokemuksen virheellisesti koskemaan myös sähköautojen akkuja.

        Sähköautoissa on aivantoisen tason latauksen/purkamisen/lämpötilan/lataustason hallinta kuin laittessa joista tällä jantterilla on kokemusta. Myös akkujen kemia on erilainen.

        Kun ei tunne tekniikkaan niin tekee tuollaisia virheellisiä kokemusten siirtoa teknisesti täysin erilaisten asioiden välillä.

        Vähän kuin sanoisi kommentoisi hevosiin liittyviä asioita sillä perusteella että on pitkä kokemus koirista. Molemmat toki nelijalkaisia nisäkkäitä mutta....

        Tässä kovin pintapuolinen kirjoitus asiasta mutta jo tämä kertoo perusasian. Ja lopputuloshan olikin jo kerrottu avauksessa. Sähköauton akku kestää reilusti yli 20 vuotta.

        "Lähes jokaisella on kokemusta matkapuhelimesta, jonka akku tuntuu vanhenevan viimeistään kahden vuoden kuluessa. Käykö sähköautojen akuille samoin?

        Ei, sillä huhupuheet eivät pidä paikkaansa. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin. Todellisuus on siis hyvin erilainen verrattuna kännyköiden akkuihin."

        https://www.is.fi/autot/art-2000006213381.html

        Se vaan kun nämä lukutaidottomat eivät kykene ymmärtämään että maailmasta löytyy ihmisiä jotka ovat oikeasti perillä asioista ja testaavat asioita eivätkä tarraudu vanhoihin päähänpinttymiinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas tyypillinen esimerkki siitä että joku luulee omaavansa kokemusta. Tarkempi tarkastelu osoittaa että kaverilla on kokemusta eri asiasta ja hän siirtää sen kokemuksen virheellisesti koskemaan myös sähköautojen akkuja.

        Sähköautoissa on aivantoisen tason latauksen/purkamisen/lämpötilan/lataustason hallinta kuin laittessa joista tällä jantterilla on kokemusta. Myös akkujen kemia on erilainen.

        Kun ei tunne tekniikkaan niin tekee tuollaisia virheellisiä kokemusten siirtoa teknisesti täysin erilaisten asioiden välillä.

        Vähän kuin sanoisi kommentoisi hevosiin liittyviä asioita sillä perusteella että on pitkä kokemus koirista. Molemmat toki nelijalkaisia nisäkkäitä mutta....

        Samanlaisia akkuja sähköautoissa käytetään kuin normaaleissa laitteissa. Akkujen kemia on useimmiten täsmälleen sama. Alkuaikojen Tesloissa akkukennotkin otettiin suoraan läppäreistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlaisia akkuja sähköautoissa käytetään kuin normaaleissa laitteissa. Akkujen kemia on useimmiten täsmälleen sama. Alkuaikojen Tesloissa akkukennotkin otettiin suoraan läppäreistä.

        "Akkujen kemia on useimmiten täsmälleen sama."

        Tämä väite on mahdotonta jo senkin takia että autoissa on useampia kuin yhden tyyppisiä akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Akkujen kemia on useimmiten täsmälleen sama."

        Tämä väite on mahdotonta jo senkin takia että autoissa on useampia kuin yhden tyyppisiä akkuja.

        Ja noita eri tyyppisiä akkuja käytetään myös muissa laitteissa kuin sähköautoissa. Itse asiassa kaikkia sähköautoissa käytettyjä akkukemioita käytetään muissakin laitteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kovin pintapuolinen kirjoitus asiasta mutta jo tämä kertoo perusasian. Ja lopputuloshan olikin jo kerrottu avauksessa. Sähköauton akku kestää reilusti yli 20 vuotta.

        "Lähes jokaisella on kokemusta matkapuhelimesta, jonka akku tuntuu vanhenevan viimeistään kahden vuoden kuluessa. Käykö sähköautojen akuille samoin?

        Ei, sillä huhupuheet eivät pidä paikkaansa. Käytännössä sähköautojen akustot on suunniteltu niin, että ne kestävät koko auton elinkaaren, ja vielä sen jälkeenkin niissä riittää virtaa muihin käyttötarkoituksiin. Todellisuus on siis hyvin erilainen verrattuna kännyköiden akkuihin."

        https://www.is.fi/autot/art-2000006213381.html

        Se vaan kun nämä lukutaidottomat eivät kykene ymmärtämään että maailmasta löytyy ihmisiä jotka ovat oikeasti perillä asioista ja testaavat asioita eivätkä tarraudu vanhoihin päähänpinttymiinsä.

        "Tässä kovin pintapuolinen kirjoitus asiasta mutta jo tämä kertoo perusasian. Ja lopputuloshan olikin jo kerrottu avauksessa. Sähköauton akku kestää reilusti yli 20 vuotta."

        Mitään todellista todistetta niiden kestämisestä yli 20 vuotta ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä kovin pintapuolinen kirjoitus asiasta mutta jo tämä kertoo perusasian. Ja lopputuloshan olikin jo kerrottu avauksessa. Sähköauton akku kestää reilusti yli 20 vuotta."

        Mitään todellista todistetta niiden kestämisestä yli 20 vuotta ei ole olemassakaan.

        "Mitään todellista todistetta niiden kestämisestä yli 20 vuotta ei ole olemassakaan."

        Kaikki tutkimukset kertovat että akkujen keskimääräinen käyttöikä on yli 20 vuotta.
        Ei ole yhtäkään tutkimusta joka todistaisi että akkujen keskimääräinen käyttöikä olisi lyhyempi.
        EI YHTÄKÄÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä kovin pintapuolinen kirjoitus asiasta mutta jo tämä kertoo perusasian. Ja lopputuloshan olikin jo kerrottu avauksessa. Sähköauton akku kestää reilusti yli 20 vuotta."

        Mitään todellista todistetta niiden kestämisestä yli 20 vuotta ei ole olemassakaan.

        näimpä... ulkomailla tehdyillä testeillä ei ole mitään merkitystä...aika näytää ja esson baarista kuuluu..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitään todellista todistetta niiden kestämisestä yli 20 vuotta ei ole olemassakaan."

        Kaikki tutkimukset kertovat että akkujen keskimääräinen käyttöikä on yli 20 vuotta.
        Ei ole yhtäkään tutkimusta joka todistaisi että akkujen keskimääräinen käyttöikä olisi lyhyempi.
        EI YHTÄKÄÄN.

        Eikä ole yhtäkään tutkimusta joka todistaisi nykyaikaisten sähköautojen akkujen kestävän yli 20 vuotta. Ei yhtäkään. Nimittäin tutkimuksissa sähköautot ovat vain muutaman vuoden ikäisiä, joten ei teknisesti edes voi olla luotettavaa tutkimusta akkujen kestävyydestä.

        Ja alkuaikojen sähköautojen akut eivät taatusti kestäneet 20 vuotta, suuressa osassa on vaihdettu akku tai romutettu jo ennen 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole yhtäkään tutkimusta joka todistaisi nykyaikaisten sähköautojen akkujen kestävän yli 20 vuotta. Ei yhtäkään. Nimittäin tutkimuksissa sähköautot ovat vain muutaman vuoden ikäisiä, joten ei teknisesti edes voi olla luotettavaa tutkimusta akkujen kestävyydestä.

        Ja alkuaikojen sähköautojen akut eivät taatusti kestäneet 20 vuotta, suuressa osassa on vaihdettu akku tai romutettu jo ennen 10 vuotta.

        Tuossa kirjoituksess näette miehen jolla on pää tukevasti omassa perseessään.
        On selvää että näin mmonta tutkimusta jotka kaikki viittaavat akkujen kestoiän olevan yli 20 vuotta on se jonka mukaan kannattaa tehdä päätökset.

        Öljy-yhtiöyt ovat varmaan yrittäneet isolla rahalla teettää tutkimuksia jossa akut osoitettaisiin lyhytkestoisimmiksi. Vaikeaa on kuitenkin vääntää mustaa valkoiseksi muualla kuin esson baarin homekorvien nurkkapöydässä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa kirjoituksess näette miehen jolla on pää tukevasti omassa perseessään.
        On selvää että näin mmonta tutkimusta jotka kaikki viittaavat akkujen kestoiän olevan yli 20 vuotta on se jonka mukaan kannattaa tehdä päätökset.

        Öljy-yhtiöyt ovat varmaan yrittäneet isolla rahalla teettää tutkimuksia jossa akut osoitettaisiin lyhytkestoisimmiksi. Vaikeaa on kuitenkin vääntää mustaa valkoiseksi muualla kuin esson baarin homekorvien nurkkapöydässä.

        Ja silti todellisuudessa lähelle 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa akut ovat lähes tuhon partaalla, vaikka ajettuna olisi vaivaiset vähän yli 100 tkm. Ei ole vielä mitään tosielämän todistetta, että akut kestäisivät noin kauan. Akkujen kuluminen ei ole lineaarista, joten muutaman ikäinen sähköauto ei todista mitään. Lisäksi on vaikea tietää ostaessa käytettyä sähköautoa kuinka paljon sitä on pikaladattu ja pikalataushan tuhoaa akut.


    • Anonyymi

      sehän paljolti riippuu missä akut sijaitsee, jos on alustan alla niin ovat kosteudelle ja vedelle alttiita.. joissain hybrideissä on laturi suoraan vesisuihkun takana,,se jos mikä pidentää ikää

    • Anonyymi

      Kun sähköauton akku koostuu 3000-5000 kpl sormen paksuisesta kennosta ja se sijaitsee vielä auton alla kaikenlaisille olosuhteille alttiina, niin ikuinenhan sen täytyy olla.

      • Anonyymi

        Minkälainen koulutus tai ammattiosaaminen sinulla on aiheesta?

        Kannattaisiko kuunnella alan ammatti-ihmisiä?

        "Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.

        – Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."


      • Anonyymi

        Sähköauton akkua ei todellakaan voi kutsua komponentiksi ihan jo rakenteen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen koulutus tai ammattiosaaminen sinulla on aiheesta?

        Kannattaisiko kuunnella alan ammatti-ihmisiä?

        "Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.

        – Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."

        Oletko koskaan lukenut elektroniikan luotettavuudesta ja miten se määräytyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen koulutus tai ammattiosaaminen sinulla on aiheesta?

        Kannattaisiko kuunnella alan ammatti-ihmisiä?

        "Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.

        – Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."

        Jos akku kestää pidempään kuin muu auto, niin eihän sitä tietenkään tarvitse vaihtaa. Miksi risaan autoon pitäisi vaihtaa uusi akku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen koulutus tai ammattiosaaminen sinulla on aiheesta?

        Kannattaisiko kuunnella alan ammatti-ihmisiä?

        "Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.

        – Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa auto­malleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."

        Teslan moottori kestää alle 200 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan moottori kestää alle 200 tkm.

        Miksi valehtelet kun lehdet ovat täynnä toisenlaisia juttuja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet kun lehdet ovat täynnä toisenlaisia juttuja.

        Ennätys-Teslan ajomoottoreita on lisäksi vaihdettu ja korjattu jo kymmenkunta kertaa – eli laskennallisesti noin 180 000 kilometrin välein.

        https://www.is.fi/autot/art-2000009757878.html


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan lukenut elektroniikan luotettavuudesta ja miten se määräytyy?

        On mulla insinöörin paperit ja 30 työkokemusta teollisuuden kunnossapidosta. Myös sähkö/automaatiopuolelta.

        Mutta ei tässä asiassa nyt tarvitse teoriaosaamista kun puhutaan tästä käytännön elämän tutkimuksesta jonka ymmärtämiseen riittää peruskoulun oppimäärä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennätys-Teslan ajomoottoreita on lisäksi vaihdettu ja korjattu jo kymmenkunta kertaa – eli laskennallisesti noin 180 000 kilometrin välein.

        https://www.is.fi/autot/art-2000009757878.html

        Taas vedotaan alkusarjan teslojen moottoreihin kuten akkuihinkin! Kuvitteletko, ettei noista alkupään virheistä mitään ole opittu 13 vuodessa?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas vedotaan alkusarjan teslojen moottoreihin kuten akkuihinkin! Kuvitteletko, ettei noista alkupään virheistä mitään ole opittu 13 vuodessa?

        Jos moottori vaihdetaan 10 kertaa, niin onko ne kaikki alkusarjan moottoreita jostakin varaston periltä?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet kun lehdet ovat täynnä toisenlaisia juttuja.

        Joskus ne kestää alle 60000.


    • Anonyymi

      Kuinka huono se auto voikaan olla jos akku on pitkäikäisin osa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Takuu kun loppuu sähköauton akusta niin on aika arvoton. Pitäisi myydä kaikki sähköautot ilman akku takuuta ja niitten huolot tulisi heti maksettavaksi auton omistajalle, niin akku ajatus muuttuisi nopeasti niillä ihmisillä joilla on vara ajaa aina takuun alaisilla autoilla. Sillon alkaisi tulemaan meteliä hyvinkin nopeasti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu kun loppuu sähköauton akusta niin on aika arvoton. Pitäisi myydä kaikki sähköautot ilman akku takuuta ja niitten huolot tulisi heti maksettavaksi auton omistajalle, niin akku ajatus muuttuisi nopeasti niillä ihmisillä joilla on vara ajaa aina takuun alaisilla autoilla. Sillon alkaisi tulemaan meteliä hyvinkin nopeasti.

        "Takuu kun loppuu sähköauton akusta niin on aika arvoton."

        Tämä taitaa olla vain sinun henkilökohtainen mielipiteesi?

        Odellisuus on toisin ja Nettiauton mukaan sähköautosta joutuu maksamaan vielä reilun hinnan myös takuuajan jälkeen.


        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?yearTo=2016


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ja samat 7-8 vuotta uudempana
        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?vehicleType=1&priceFrom=14000&priceTo=15000

        Ja kuka aivoton idiootti noista paskoista käyttökelvottomista mopoautoista noin paljon maksaa? Sähköfillari on parempi kuin mikään noista. Voihan sitä pyytää kymppitonnia vaikka lehmän paskasta, mutta ei sitä kannata maksaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Takuu kun loppuu sähköauton akusta niin on aika arvoton."

        Tämä taitaa olla vain sinun henkilökohtainen mielipiteesi?

        Odellisuus on toisin ja Nettiauton mukaan sähköautosta joutuu maksamaan vielä reilun hinnan myös takuuajan jälkeen.


        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?yearTo=2016

        Voihan sitä tuollaisia summia pyytää, mutta ei kukaan noin paljon yhdestäkään autosta maksa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä tuollaisia summia pyytää, mutta ei kukaan noin paljon yhdestäkään autosta maksa.

        Joillekin on niin helppo paeta totuutta mielikuvitusmaailmaan. Mikä sinulle tekee todellisuuden hyväksymisestä noin vaikeaa?

        On noissa pyynnöistä ainajonkinverran tinkivaraa mutta kuvaavat kuitenkin oikean maailman hintatasoa.

        Henkilökohtainen mielipide on kuin persreikä. Jokaisella on sellainen


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin on niin helppo paeta totuutta mielikuvitusmaailmaan. Mikä sinulle tekee todellisuuden hyväksymisestä noin vaikeaa?

        On noissa pyynnöistä ainajonkinverran tinkivaraa mutta kuvaavat kuitenkin oikean maailman hintatasoa.

        Henkilökohtainen mielipide on kuin persreikä. Jokaisella on sellainen

        Sinä sen sanoit!!!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin on niin helppo paeta totuutta mielikuvitusmaailmaan. Mikä sinulle tekee todellisuuden hyväksymisestä noin vaikeaa?

        On noissa pyynnöistä ainajonkinverran tinkivaraa mutta kuvaavat kuitenkin oikean maailman hintatasoa.

        Henkilökohtainen mielipide on kuin persreikä. Jokaisella on sellainen

        Sinä sen sanoit!!!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillekin on niin helppo paeta totuutta mielikuvitusmaailmaan. Mikä sinulle tekee todellisuuden hyväksymisestä noin vaikeaa?

        On noissa pyynnöistä ainajonkinverran tinkivaraa mutta kuvaavat kuitenkin oikean maailman hintatasoa.

        Henkilökohtainen mielipide on kuin persreikä. Jokaisella on sellainen

        Jonkin verran tinkivaraa, eli pyyntihinnoista voi poistaa yli 70%. Vain idiootti ostaa tuollaista surkeaa paskaa tuolla hinnalla. Tai edes puolella tuosta hinnasta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkin verran tinkivaraa, eli pyyntihinnoista voi poistaa yli 70%. Vain idiootti ostaa tuollaista surkeaa paskaa tuolla hinnalla. Tai edes puolella tuosta hinnasta.

        Lisään... Ja kuten todettua niin sähköfillari on parempi kuin yksikään noista sähköautoista.


    • Anonyymi
      UUSI

      Satisfyeristuimeen lähes nukahtaa. Ei jaksa.

    • Anonyymi
      UUSI

      kyllä se on 10 vuotta elinkaari ... maaseudulle ei kannata edes haamuilla yli 8 v vanhaa sähkäautoa jossa on pitemmät ajomatkat sekä vähän korjaamoita...

    • Anonyymi
      UUSI

      Usein käytetty pikalataus ei tee akuille hyvää.

      • Anonyymi
        UUSI

        Suurella virralla lataaminen kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurella virralla lataaminen kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään.

        Pitäkääs nyt kuitenkin mielessä että noita tutkimuksessa olleita yli 12.000 sähköautoa oli pikaladattu niinkuin sähköautoja pikaladataan. Ei ne mitään "laboratoriorottia" olleet.

        Ja niiden kestoikä on kuitenkin sen yli 20 vuotta.

        Kyllä on joillekin niin vaikeaa hyväksyä yksinkertaista totuutta asioista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäkääs nyt kuitenkin mielessä että noita tutkimuksessa olleita yli 12.000 sähköautoa oli pikaladattu niinkuin sähköautoja pikaladataan. Ei ne mitään "laboratoriorottia" olleet.

        Ja niiden kestoikä on kuitenkin sen yli 20 vuotta.

        Kyllä on joillekin niin vaikeaa hyväksyä yksinkertaista totuutta asioista.

        Tosielämässä on kuitenkin todettu jo taksien sähköautojen akkujen olevan lähes tuhoutuneen. Eli labratestit ovat arvottomia. Lisäksi kaikki autovalmistajat ovat valehtelevia huijareita. Joten yhteenkään heidän tekemäänsä testiin ei voi luottaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosielämässä on kuitenkin todettu jo taksien sähköautojen akkujen olevan lähes tuhoutuneen. Eli labratestit ovat arvottomia. Lisäksi kaikki autovalmistajat ovat valehtelevia huijareita. Joten yhteenkään heidän tekemäänsä testiin ei voi luottaa.

        Tässä taas yksi esimerkki ihmisestä joka painaa päänsä yhä syvemmälle omaan perseensä kun maailma muuttuu ympärillä.

        Tämä ei ole labratesti vaan perustuu yli 12.000 liikenteessä olevaan autoon.

        Autovalmistajilla ei ole mitään tekemistä tämän tutkimuksen kanssa.

        Naurattaa/säälittää katsoa kuinka joku sekoaa täysin totuuden edessä. Mikä teillä saa koko maailman flippaamaan kun se oma pikku kupla puhkeaa?


    • Anonyymi
      UUSI

      "Akun käyttöikään näyttää vaikuttavan merkittävästi ainakin se, minkälaisissa olosuhteissa akkua on käytetty."
      Siinäpä se.

      • Anonyymi
        UUSI

        Miten tylsä sun elämä oikeaati on? Kun joudut kerjäämään päivästä toiseen huomiota tällä palstalla.

        Tämä asia on käsitelty jo aikaisemmin tässä ketjussa mutta sinä joudut kerjäämään huomiota tällä samalla asialla uudestaan:

        Säälittävää.

        Todellisuus joka tapauksessa menee niin että sähköauton akut kestävät PIDEMPÄÄN täällä Suomessa koska kylmä ilmanala on hyväksi akuille. Lue tästä polttijunttien ja opi hieman autotekniikan perusasioita

        "Suomalaisautoilijoille hyviä uutisia: "Kuumuus on akulle kuin tupakointi”
        Sähköautojen akut kestävät käyttöä paremmin kylmissä oloissa, paljastaa tuore tutkimus."

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/43980ebe-21be-46c8-948b-5a58c41122db


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. voitaisiinko unohtaa se sotku?

      Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      73
      5091
    2. Oisko se tosi paha

      Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      132
      3527
    3. Huomenta ja hyvää tiistaita

      Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      98
      2295
    4. Milloin nainen saan sinut?

      Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      20
      1945
    5. Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?

      Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put
      Perussuomalaiset
      229
      1728
    6. Haluan että tiedät tämän

      Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      85
      1527
    7. Jee! Palsta toimii jälleen!

      Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      25
      1387
    8. A, teksteistäni löydät itsesi

      jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem
      Ikävä
      26
      1367
    9. Mitä olen antanut sinulle?

      Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      37
      1345
    10. Oletko sinä lähellä?

      Tutkassani väräjää siihen malliin, pitääkö poistua mestoilta?
      Ikävä
      15
      1265
    Aihe