Parhaalla TM:n talvitestiin osallistuneella sähköautolla jo hieno toimintamatka

Anonyymi-ap

Pisimmälle päässyt sähköauto kulki hienosti akullisella 312 km TM:n talvitestissä. Kun ajatellaan ettei autoa kannata pikaladata yli 80 % ja toisaalta ei akkua voi aivan tyhjäksikään ajaa ennen laturille menoa vaan jos laturille mennessä on vielä 20 % pelivaraa, niin talvivertailun parhaalla voi ajaa huoletta huimia 187 km pätkiä latausten välillä. Kyllä nykyaikaiset sähköautot rupeavat jo olemaan aika pelejä reilun 600 km WLTP-rangellaan!

55

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      312 ei ole hieno saavutus.
      800 talvella on ok.

      • Anonyymi

        Missäs sähköautosta sellainen löytyy 20 asteen pakkasessa.


      • Anonyymi

        Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh:sta tullaan ostamaan mutta ei Škoda Elroq 85 Styleä. Skodan toimintamatka vain 281 km, vaikka muka isompi akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh:sta tullaan ostamaan mutta ei Škoda Elroq 85 Styleä. Skodan toimintamatka vain 281 km, vaikka muka isompi akku.

        Taksi lla on range 140 km illassa sitten laukseen ikkunat huurussa.


    • Anonyymi

      Jännä kuinka toisille ei asiat oikein sisäisty oikealla tavalla. Tottahan akun voi ladata 100% täyteen pikalaturilla ja ajaa liki kuiviin. Sitä ei vaan suositella jatkuvasti, koska se rasittaa silloin akustoa.
      Normikäytössä autot ladataan pari kertaa viikossa ja sekin kotona hitaalla laturilla.
      Kyllä tuollainen 300 km kovalla pakkasella ajettuna riittää kovin hyvin ja syytä jo pitää pieni tauko ja ladata samalla auto seuraavaan.

      • Anonyymi

        Tuo on kuitenkin paras mahdollinen tulos ja muut jäävät paljon tuon alle. Itse ainakin haluan että sähköauton toimintamatka on yli 500 km täysin olosuhteista riippumatta, myös talvella. Siihen saakka pysyn polttiksissa.

        Ja 300 km kerralla on enemmän ajaville lähinnä lyhyt pyrähdys. Voihan tuossa 300 km kohdalla pitää pissatauon, mutta ei tauon yli 5 minuuttia tarvitse kestää. Ajon aikana voi jopa syödä ja juoda, ei sen takia tarvitse pysähtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kuitenkin paras mahdollinen tulos ja muut jäävät paljon tuon alle. Itse ainakin haluan että sähköauton toimintamatka on yli 500 km täysin olosuhteista riippumatta, myös talvella. Siihen saakka pysyn polttiksissa.

        Ja 300 km kerralla on enemmän ajaville lähinnä lyhyt pyrähdys. Voihan tuossa 300 km kohdalla pitää pissatauon, mutta ei tauon yli 5 minuuttia tarvitse kestää. Ajon aikana voi jopa syödä ja juoda, ei sen takia tarvitse pysähtyä.

        Voi sinua kokematonta pientä kiusanhenkeä jolla ei ole elämässään muuta kuin Suoli ja provoilu. Että istut autossa ja ajat 7 tuntia putkeen ja se on välttämätöntä sinulle? Ja tietenkin evästät ajaessa, ihan mahtavaa. Mitä jos menisit kuitenkin terapiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua kokematonta pientä kiusanhenkeä jolla ei ole elämässään muuta kuin Suoli ja provoilu. Että istut autossa ja ajat 7 tuntia putkeen ja se on välttämätöntä sinulle? Ja tietenkin evästät ajaessa, ihan mahtavaa. Mitä jos menisit kuitenkin terapiaan.

        Eihän tuossa evästämisessä ajaessa ole mitään ihmeellistä, monet suomalaiset tekevät niin. Monet suomalaiset tekevät omat eväät matkalle, myös kahvi on termoksessa. Ja pitkä toimintamatka antaa vapauden valita missä tauon pitää ja kuinka kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kuitenkin paras mahdollinen tulos ja muut jäävät paljon tuon alle. Itse ainakin haluan että sähköauton toimintamatka on yli 500 km täysin olosuhteista riippumatta, myös talvella. Siihen saakka pysyn polttiksissa.

        Ja 300 km kerralla on enemmän ajaville lähinnä lyhyt pyrähdys. Voihan tuossa 300 km kohdalla pitää pissatauon, mutta ei tauon yli 5 minuuttia tarvitse kestää. Ajon aikana voi jopa syödä ja juoda, ei sen takia tarvitse pysähtyä.

        Kyllä vaan, näille tosielämän long run ajajille on tullut varustepaketti. Sisältää kaulakaukalon, muovisen lusikan, mukitelineen (keskikosolissa oleva oleva on ihan out) ja vippamukin, erikoisvarusteena 12V haude, jossa esim makaroonilaatikko pysyy hyvin lämpimänä. Toinen uusi, on sellainen leveäsuinen lämpöastia, jossa mainoksen mukaan pysyy "kuuma kuumana ja kylmä kylmänä". sanovat älykkäimpien laittavan siihen hernekeittoa ja jäätelöä. Meillä töissä on sellainen autossa syöjä, hänelle voisi suositella kaulakaukaloa tai kuolalappua ja pesukonetta. Hänen ei hajusta päätellen tarvitse pysähtyä edes isommalle tarpeelleen. Tyypillinen polttistoope ja muutenkin omituinen.


      • Anonyymi

        Mutta kun auto ei anna ladata täyteen eikä anna ajaa akkua tyhjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan, näille tosielämän long run ajajille on tullut varustepaketti. Sisältää kaulakaukalon, muovisen lusikan, mukitelineen (keskikosolissa oleva oleva on ihan out) ja vippamukin, erikoisvarusteena 12V haude, jossa esim makaroonilaatikko pysyy hyvin lämpimänä. Toinen uusi, on sellainen leveäsuinen lämpöastia, jossa mainoksen mukaan pysyy "kuuma kuumana ja kylmä kylmänä". sanovat älykkäimpien laittavan siihen hernekeittoa ja jäätelöä. Meillä töissä on sellainen autossa syöjä, hänelle voisi suositella kaulakaukaloa tai kuolalappua ja pesukonetta. Hänen ei hajusta päätellen tarvitse pysähtyä edes isommalle tarpeelleen. Tyypillinen polttistoope ja muutenkin omituinen.

        Aivottoman typerää tekstiä sähköautofanaatikolta. Järkevät ihmiset ottavat omat eväät pitkille matkoille eikä haaskaa rahoja ABC:n paskoihin ja ylihintaisiin ruokiin. Kahvinkin voi ottaa helposti mukaan matkalle. Ja ainakin esimerkiksi leipää, vettä ja muuta vastaavaa voi ihan helposti syödä matkalla. Ja voin sanoa, että suuri osa pitkiä matkoja kulkevista syö omia eväitä matkalla.

        Huoltoasemilla mennään korkeintaan pissatauolle, turha niiden ylihintaisesta tarjonnasta on maksaa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua kokematonta pientä kiusanhenkeä jolla ei ole elämässään muuta kuin Suoli ja provoilu. Että istut autossa ja ajat 7 tuntia putkeen ja se on välttämätöntä sinulle? Ja tietenkin evästät ajaessa, ihan mahtavaa. Mitä jos menisit kuitenkin terapiaan.

        En ole edellinen. Olen sähköautoilija, joka on tottunut ajamaan reissussa 600-800 km päivässä 2-3 pikku pysähdyksillä.
        Kyllä, evästän ajaessani, koska tauot tappavat keskinopeuden, eikä muutamaan sataan kilometriin saa mennä aikaa kellon ympäri, Toisekseen kunnollinen ateria reissussa alkaa vaan väsyttämään.
        Mikä ongelma on istua autossa yksi työpäivä? Saman tekevä Suomessakin tuhannet ammattikuskit joka ainoa päivä.
        Tosiaan sähköautoillaan ja meidän tarkoituksiin se soveltuukin 90 % täydellisen hyvin. Kuitenkaan pitkälle reissulle en sähkiksellä oikeilla talvikeleillä lähde. Latauspysäköinnit alle 200 km välein ei ole meidän juttu, eikä tule ikinä olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivottoman typerää tekstiä sähköautofanaatikolta. Järkevät ihmiset ottavat omat eväät pitkille matkoille eikä haaskaa rahoja ABC:n paskoihin ja ylihintaisiin ruokiin. Kahvinkin voi ottaa helposti mukaan matkalle. Ja ainakin esimerkiksi leipää, vettä ja muuta vastaavaa voi ihan helposti syödä matkalla. Ja voin sanoa, että suuri osa pitkiä matkoja kulkevista syö omia eväitä matkalla.

        Huoltoasemilla mennään korkeintaan pissatauolle, turha niiden ylihintaisesta tarjonnasta on maksaa mitään.

        Ja toiset polttistoopet väittävät, että sähköautojen takia tieliikenneasemat joutuvat lopettamaan. Korona ajan sulku oli viho viimeinen, kun ei saanut pöydän ääressä syödä. kyllä se autossa porsastelu on viho viimeistä. Myös ravintolaan monet polttistoopet otta vat omat eväät. Onhan se jossain Punkaharjun nätillä levähdyspaikalla pitää taukoa ja juoda vaikka kahvia kesällä, talvella ei kiitos. Miten puolen tunnin evästauko jotenkin olisi jotenkin nopeampi, kuin se puolen tunnin asemakäynti ja voi käydä pissillä ja ladata akun siinä samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole edellinen. Olen sähköautoilija, joka on tottunut ajamaan reissussa 600-800 km päivässä 2-3 pikku pysähdyksillä.
        Kyllä, evästän ajaessani, koska tauot tappavat keskinopeuden, eikä muutamaan sataan kilometriin saa mennä aikaa kellon ympäri, Toisekseen kunnollinen ateria reissussa alkaa vaan väsyttämään.
        Mikä ongelma on istua autossa yksi työpäivä? Saman tekevä Suomessakin tuhannet ammattikuskit joka ainoa päivä.
        Tosiaan sähköautoillaan ja meidän tarkoituksiin se soveltuukin 90 % täydellisen hyvin. Kuitenkaan pitkälle reissulle en sähkiksellä oikeilla talvikeleillä lähde. Latauspysäköinnit alle 200 km välein ei ole meidän juttu, eikä tule ikinä olemaan.

        Kallis auto, joka ei sovellu kaikkeen ajoon? Pitää siis omistaa kaksi autoa? Sehän se halpaa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toiset polttistoopet väittävät, että sähköautojen takia tieliikenneasemat joutuvat lopettamaan. Korona ajan sulku oli viho viimeinen, kun ei saanut pöydän ääressä syödä. kyllä se autossa porsastelu on viho viimeistä. Myös ravintolaan monet polttistoopet otta vat omat eväät. Onhan se jossain Punkaharjun nätillä levähdyspaikalla pitää taukoa ja juoda vaikka kahvia kesällä, talvella ei kiitos. Miten puolen tunnin evästauko jotenkin olisi jotenkin nopeampi, kuin se puolen tunnin asemakäynti ja voi käydä pissillä ja ladata akun siinä samalla.

        Ehkä evästauko ei ole sen nopeampi, mutta hinnaltaan se on murto-osa ABC:n ylihintaisista ruoista. Kummallista, että sähköautoilija höpisee jostain käyttökustannuksista ja sitten kuitenkin haaskaa rahojaan ylihintaiseen paskaan.

        Ja edelleen, suuri osa pitkää matkaa kulkevista on omat eväät mukana. Myös monilla sähköautoilijalla. Jopa latauspaikoilla osa syö eväitä autossaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole edellinen. Olen sähköautoilija, joka on tottunut ajamaan reissussa 600-800 km päivässä 2-3 pikku pysähdyksillä.
        Kyllä, evästän ajaessani, koska tauot tappavat keskinopeuden, eikä muutamaan sataan kilometriin saa mennä aikaa kellon ympäri, Toisekseen kunnollinen ateria reissussa alkaa vaan väsyttämään.
        Mikä ongelma on istua autossa yksi työpäivä? Saman tekevä Suomessakin tuhannet ammattikuskit joka ainoa päivä.
        Tosiaan sähköautoillaan ja meidän tarkoituksiin se soveltuukin 90 % täydellisen hyvin. Kuitenkaan pitkälle reissulle en sähkiksellä oikeilla talvikeleillä lähde. Latauspysäköinnit alle 200 km välein ei ole meidän juttu, eikä tule ikinä olemaan.

        Mitös jos laiturille on ruuhkaa , ja eka laturi on rikki johon kaikki jonotaa miin tavallista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallis auto, joka ei sovellu kaikkeen ajoon? Pitää siis omistaa kaksi autoa? Sehän se halpaa on.

        Jep. Me tehdään pitemmät reissut matkailuautolla. Parin viikon päästä lähdetään hakemaan koiranpentu Rovaniemeltä. Matkaa n. 650 km, mennään matkailuautolla yhden pysähdyksen taktiikalla.


    • Anonyymi

      Onhan tuo ihan mahtavaa. Miksi muuten polttisautoissa on yli 20 litran polttoainetankkeja. Tankkaushan on vain pieni pysähdys sähköauton pikalatauksenkin rinnalla.

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys. Eikä paina edes 20 kg.


      • Anonyymi

        Niin totta. Ostaako kukaan autoa 20 l bensatankilla? Sehän on sama asia kuin ostaa sähköauto 50 kWh akulla. Paitsi, jos ajot ovat lyhyitä ja on AINA mahdolliista ladata auto kotipihassa.
        T: Sähköautoilija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin totta. Ostaako kukaan autoa 20 l bensatankilla? Sehän on sama asia kuin ostaa sähköauto 50 kWh akulla. Paitsi, jos ajot ovat lyhyitä ja on AINA mahdolliista ladata auto kotipihassa.
        T: Sähköautoilija

        20 l bensatankki ?
        Missä autossa on 20 l tankki ? Jossain ladattavassa hybridissä ?
        Rouvan "kääpiöautossakin" on 38 l tankki jolla pääsee yli 700 km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin totta. Ostaako kukaan autoa 20 l bensatankilla? Sehän on sama asia kuin ostaa sähköauto 50 kWh akulla. Paitsi, jos ajot ovat lyhyitä ja on AINA mahdolliista ladata auto kotipihassa.
        T: Sähköautoilija

        Sähköauto n oytoyeho oakkasella on 40 kwh 100km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 l bensatankki ?
        Missä autossa on 20 l tankki ? Jossain ladattavassa hybridissä ?
        Rouvan "kääpiöautossakin" on 38 l tankki jolla pääsee yli 700 km

        No ei missään, olikin tarkoitettu vain vertaukseksi. Piti kirjoittaa OSTAISIKO kukaan autoa 20 l bensatankilla?
        Mulla oli joskus mp 14 l tankilla, se ei todellakaan ollut matkapyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 l bensatankki ?
        Missä autossa on 20 l tankki ? Jossain ladattavassa hybridissä ?
        Rouvan "kääpiöautossakin" on 38 l tankki jolla pääsee yli 700 km

        Minulla oli aikoinaan 70-luvulla Thriumph Herald, jonka tankki oli vajaat 25 litraa, jos vivulla avattava varatankki ei ollut käytössä. Muuten vielä vähemmän. Helsingistä pääsi hieman säästellen Jyväskylään. Jerrykannu täynnä bensaa oli aina mukana.


    • Anonyymi

      Onkohan näissä kinasteluissa mitään järkeä.

      Suomessa suuri osa henkilöautolla ajettavista matkoista on suhteellisen lyhyitä. Tilastot ja liikennekäyttäytymisen tutkimukset osoittavat, että lähes 70–80 % kaikista ajosuoritteista on alle 200 kilometriä. Tämä sisältää sekä arkipäivän lyhyemmät matkat (kuten työmatkat ja kaupassa käynnit) että pidemmät viikonloppu- ja lomamatkat.

      Eli jos käytettävissä on yli 300 kilometriä, niin sillä katetaan iso osa ajosuoritteista.

      Eli kyllä merkittävä osa autoista voi olla ajosuoritteen pituuden suhteen sähköautoja.

      Sitten on tietenkin muita syitä. Osa polttiksen käyttäjistä ei luovuta ennen kuin ei saa enää korttia. Ja sekin on sallittua Suomessa, siitä vaan.

      • Anonyymi

        Suomen kauppataseen kannalta olisi hyvä juttu, jos nuo 70..80 prosenttia ajosuoritteista ajettaisiin kotimaisella sähköllä eikä rikkaista öljymaista tuodulla öljyllä.

        Voisi nekin eurot jäädä Suomen kunnille.


      • Anonyymi

        Mikseivät ne 200 km toimintamatkan sähköautot käy kaupaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikseivät ne 200 km toimintamatkan sähköautot käy kaupaksi?

        Sähköautojen määrä on kasvanut vuosivuodelta.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

        Miksi pitäisi ostaa auto pienellä akulla, jos hintaero on pieni? En ymmärtä kysymystä.

        Mutta merkittävä osa suoritteesta pärjätään hyvin nykyisillä sähköautoilla.

        Kaikilla ei ole rahaa, silloin ei voi tietenkään mitään. Mutta ne kenellä on, ajaa pääsääntöisesti edullisia kilometrejä.


      • Anonyymi

        Ihan ok, jos vain sähköautojen hinnat ensin leikataan alle puoleen nykyisestä. Toki sähköautossa voi olla lyhyt toimintamatka, mutta sen pitää näkyä hinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen kauppataseen kannalta olisi hyvä juttu, jos nuo 70..80 prosenttia ajosuoritteista ajettaisiin kotimaisella sähköllä eikä rikkaista öljymaista tuodulla öljyllä.

        Voisi nekin eurot jäädä Suomen kunnille.

        Taksit ajaa ikkunt huurussa ja sisälömpö jitain 10 c


    • Anonyymi

      Aloittaja jälleen suoltaa paskaa. Pääsen kirpeillä pakkasilla tuolla 80-20% akun varauksella sen n. 180 km kun kyseessä on 5-20 km pätkäajo, jossa auton sisätilaa lämmitetään kylmästä lämpimäksi (+16) vähän väliä. Jos tarvitsee päästä pakkasilla kerralla pidemmälle, niin lataa akun vaikka 95 % täyteen niin voi ajaa helposti n. 250 km yhteen menoon ennen kuin täytyy pitää tauko. Talvikeleissä se on n. 3,5 h ajorupeama, puoli työpäivää.

      • Anonyymi

        Ja tämä siis 60 kWh akulla.


      • Anonyymi

        Aloittajan kertoi vain mitä TM:ssä kirjoitettiin. Väitätkö että TM suoltaa pask...?


    • Anonyymi

      On se hieno kun saa lysähtää ropotin kyytiin kaikkensa sille antaneena sitten.

      • Anonyymi

        Tarkoititko röpöttiä?


    • Anonyymi

      Luin tuota TM:n talviautotestiä, ja tuli vaan mieleen, että onko se enää relevantti muille kuin äärimmäisen pohjoisen asukeille?

      Autoja ja rangeja sun muita testataan -25 asteen pakkasessa. Sellaisia lämpötiloja on etelässä tuskin edes yhtenä päivänä joka vuosi. Joskus äärimmäisen harvoin ehkä viikon verran. Ja se "pakkasraja" liikkuu vuosi vuodelta enemmän pohjoiseen.

      Onko noilla pakkaspäivien määrällä enää mitään väliä auton äärimmäisellä talvikäytöksellä, kun 99% ajasta ajellaan paljon lämpöisemmässä kelissä?
      Ihan sama pääseekö yhtenä tai kahtena päivänä 200 kilometriä normaalin 400:n sijaan.

      Lapissa tilanne on toinen, mutta siellä nyt on osattu aina valita autot käyttötarpeen mukaan, ei lehtien talvitestien.

      • Anonyymi

        Etelän asukkaatkin kulkevat jatkuvasti autoillaan pohjoisemmaksi ja myös talvella. Joten jopa heille tämän on tärkeä tieto. Tuntuu siltä, että jotkut idiootit kuvittelevat etelän asukkaiden kulkevan autoillaan vain etelässä.


      • Anonyymi

        "Ihan sama pääseekö yhtenä tai kahtena päivänä 200 kilometriä normaalin 400:n sijaan."

        Minusta auton pitää toimia aina hyvin. Jos auto ei tuona yhtenä päivänä vuodestakaan toimi kunnolla niin auto on arvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelän asukkaatkin kulkevat jatkuvasti autoillaan pohjoisemmaksi ja myös talvella. Joten jopa heille tämän on tärkeä tieto. Tuntuu siltä, että jotkut idiootit kuvittelevat etelän asukkaiden kulkevan autoillaan vain etelässä.

        Olen etelän asukki ja käyn Lapissa noin kaksi-kolme kertaa vuodessa lomamökillä. Noista pari kertaa keväällä , kesällä ja/tai syksyllä, kerran talvella hiihto- ja laskettelukauden aikaan.
        En todellakaan valitse autoani sen perusteella, että jos silloin talvella sattuu olemaankin kova pakkanen.

        Toki jos on tapana reissata vähän väliä pakkasten aikaan pohjoiseen, niin on mietittävä auton malli ihan oman käyttötarpeen mukaan. Silloin tilanne on vähän sama kuin pysyvästi pohjoisessa asuvilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ihan sama pääseekö yhtenä tai kahtena päivänä 200 kilometriä normaalin 400:n sijaan."

        Minusta auton pitää toimia aina hyvin. Jos auto ei tuona yhtenä päivänä vuodestakaan toimi kunnolla niin auto on arvoton.

        justiinsa joo...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        justiinsa joo...

        Näin se kuitenkin. Ei ole merkitystä vaikka pitkän matkan tarve olisi vain kerran vuodessa ja maksimimatkan mukaan valitaan auto. Oman auton pitää toimia aina eli sekä lyhyillä että pitkillä. Jopa pienillä autoilla pitää kyetä kulkemaan pitkiä matkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se kuitenkin. Ei ole merkitystä vaikka pitkän matkan tarve olisi vain kerran vuodessa ja maksimimatkan mukaan valitaan auto. Oman auton pitää toimia aina eli sekä lyhyillä että pitkillä. Jopa pienillä autoilla pitää kyetä kulkemaan pitkiä matkoja.

        Entäs kun tarviit kerran vuoteen tavarankuljetukseen pakua, hiekan kuljetukseen kuormuria, tila-auton sukulaijuhliin ym. Onko sinulla nuo kaikki. Autollahan täytyy onnistua kaikki liikkuminen…


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun tarviit kerran vuoteen tavarankuljetukseen pakua, hiekan kuljetukseen kuormuria, tila-auton sukulaijuhliin ym. Onko sinulla nuo kaikki. Autollahan täytyy onnistua kaikki liikkuminen…

        Eikun MINÄ olen tie, totuus ja elämä.
        Minun tarpeeni sanelee sen, millaiset autot ovat kaikille muillekin paras ja ainoa oikea valinta.
        MINUN ei tarvitse koskaan kuljettaa tavaraa, ei ole juhlia eikä muutakaan MINUN elämästäni poikkeavaa.
        Siksi olen oikeutettu sanelemaan muillekin heidän todelliset tarpeensa.

        Kaikilla pitää olla auto joka toimiva joka ikiseen tarpeeseen, ja MINÄ määrittelen ne tarpeet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se kuitenkin. Ei ole merkitystä vaikka pitkän matkan tarve olisi vain kerran vuodessa ja maksimimatkan mukaan valitaan auto. Oman auton pitää toimia aina eli sekä lyhyillä että pitkillä. Jopa pienillä autoilla pitää kyetä kulkemaan pitkiä matkoja.

        Aika aivoton ajatusmalli.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika aivoton ajatusmalli.

        Tähän asti kaikilla pikkuautoillakin on voinut kulkea pitkiä matkoja. Monet ostavat pienen auton ja kulkee sillä pitkiä reissuja pitkin Suomea. Jos autolla ei voi pitkiä reissuja tehdä niin se on mopoauto ja sen ei tule paljon maksaa.

        Kannattaa muistaa, että sellaista asiaa kuin kaupunkiauto ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän asti kaikilla pikkuautoillakin on voinut kulkea pitkiä matkoja. Monet ostavat pienen auton ja kulkee sillä pitkiä reissuja pitkin Suomea. Jos autolla ei voi pitkiä reissuja tehdä niin se on mopoauto ja sen ei tule paljon maksaa.

        Kannattaa muistaa, että sellaista asiaa kuin kaupunkiauto ei ole olemassa.

        Ja on paljon ihmisiä jotka haluavat pienen auton pitkällä toimintamatkalla. Tässä ei ole edes mitään ristiriitaa.


    • Anonyymi

      Sähköauton kun ostaa niin joutuu sopeutumaan liikaa auton tarpeisiin !?
      Auton tulee kuitenkin olla ihmisen kuljetus tarpeiden tyydyttäjä eikä toisinpäin !?

      • Anonyymi

        Polttisauton kun ostaa niin joutuu sopeutumaan siihen että että joka jeesuksen kilometrista joutuu maksamaan törkeät polttoaineverot. Se on sellaista sopeutumista valtion lypsylehmäksi mitä minä en kaipaa.

        sähköauto kattaa kaikki kuljetustarpeeni ilman että maksan itseni kipeäks verokarhulle.

        Hauskoja maksamisia vaan sinne polttipuolelle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttisauton kun ostaa niin joutuu sopeutumaan siihen että että joka jeesuksen kilometrista joutuu maksamaan törkeät polttoaineverot. Se on sellaista sopeutumista valtion lypsylehmäksi mitä minä en kaipaa.

        sähköauto kattaa kaikki kuljetustarpeeni ilman että maksan itseni kipeäks verokarhulle.

        Hauskoja maksamisia vaan sinne polttipuolelle.

        Luuletko, ettei sähköautoilija maksa veroja niin ostaessa kuin käyttäessäkin. Tulevaisuudessa senkin ajoneuvoveroa kiristetään js vero määräytyy tehon ja kokonaispainon mukaan


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttisauton kun ostaa niin joutuu sopeutumaan siihen että että joka jeesuksen kilometrista joutuu maksamaan törkeät polttoaineverot. Se on sellaista sopeutumista valtion lypsylehmäksi mitä minä en kaipaa.

        sähköauto kattaa kaikki kuljetustarpeeni ilman että maksan itseni kipeäks verokarhulle.

        Hauskoja maksamisia vaan sinne polttipuolelle.

        Akustossa on rahaa kiinni kymmeniä tuhansia Euroja !
        Tätä vaan eivät ihmiset hahmoita !?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Akustossa on rahaa kiinni kymmeniä tuhansia Euroja !
        Tätä vaan eivät ihmiset hahmoita !?

        Tuo on jo vähän väsynyt hokema... Kerro vielä, että se on iso ja painava.
        Autossa on kokonaisuutena kiinni rahaa juuri niin paljon kuin sen arvo on, riippumatta käyttövoimasta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kun en tiedä paljookaan sähköautoilusta ja uskallan paljastaa sen täällä kaikkitietävien seassa. Mutta haluaisin tietää, että miksi akkua ei voi aina ladata täyteen siis 100%?
      Miksi akkua ei voi ajaa aivan tyhjäksi siis 0%. Miksi sähköautoon pitää laittaa joku ISOMPI akku ? Miksi siinä ei ole valmiiksi SUURIN akku ? Mitä tapahtuu jos sähköautolla ajaa lataamatta niin kauan että se ei enää liiku? Polttoainekäyttöisessä tankin voi täyttää 100% ja ajaa sen tyhjäksi niin että auto ei enää liiku. Polttoainekäyttöisessä voidaan valita valmiiksi sopiva iso/pieni moottori. Olen ymmärtänyt sähköautolla ei pysty ajamaan esim pohjoissuomessa päivittäin pitkiä matkoja.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kyllä sen voi ladata 100% ja ajaa 0%:iin.
        Mutta päivittäisessä käytössä kun sellaiseen ei ole tarvetta, on parempi pitää varaus väillä 20 - 80%, sen on akun kestolle terveellisintä.
        Mutta sitten kun lähdetään pidempään reissuun niin voi huoletta pelata 0 - 100 % välillä.

        Tämän ketjun aloittaja on joko tietämätön, tai sitten provoilumielessä väittää välin 20-80% olevan ainoa mahdollisuus, mikä on ihan pötypuhetta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen voi ladata 100% ja ajaa 0%:iin.
        Mutta päivittäisessä käytössä kun sellaiseen ei ole tarvetta, on parempi pitää varaus väillä 20 - 80%, sen on akun kestolle terveellisintä.
        Mutta sitten kun lähdetään pidempään reissuun niin voi huoletta pelata 0 - 100 % välillä.

        Tämän ketjun aloittaja on joko tietämätön, tai sitten provoilumielessä väittää välin 20-80% olevan ainoa mahdollisuus, mikä on ihan pötypuhetta.

        "Mutta sitten kun lähdetään pidempään reissuun niin voi huoletta pelata 0 - 100 % välillä."

        Ensinnäkin lataus 80-100% on niin hidasta ettei sitä kannata jäädä odottamaan matkan varrella pikalaturilla. Toisekseen harvoimpa se sähkö/bensa loppuu siihen huoltoaseman pihaan. 20% 312:sta kilometristä on vain 62 km. Silloin kun bensa-auton varoitusvalo syttyy, bensaa on jäljellä noin sadan kilometrin matkalle mutta harvoinpa kukaan silti ajaa pidemmälle kuin seuraavalle bensa-asemalle valon sytyttyä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen voi ladata 100% ja ajaa 0%:iin.
        Mutta päivittäisessä käytössä kun sellaiseen ei ole tarvetta, on parempi pitää varaus väillä 20 - 80%, sen on akun kestolle terveellisintä.
        Mutta sitten kun lähdetään pidempään reissuun niin voi huoletta pelata 0 - 100 % välillä.

        Tämän ketjun aloittaja on joko tietämätön, tai sitten provoilumielessä väittää välin 20-80% olevan ainoa mahdollisuus, mikä on ihan pötypuhetta.

        Kuka ajaa reissussa akun ihan tyhjäksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oisko se tosi paha

      Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      142
      4263
    2. Milloin nainen saan sinut?

      Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      22
      2395
    3. Haluan että tiedät tämän

      Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      97
      1989
    4. Trump syyttää sodasta Ukrainaa.

      Vieläkö persut jaksavat naureskella sille kun väitetään Putinin ja Trumpin olevan parhaita kavereita? https://yle.fi/a/
      Maailman menoa
      391
      1615
    5. Mitä olen antanut sinulle?

      Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      37
      1475
    6. Johanna Turja, Putinin agentti Alavudelta

      Johanna Turja: Ukraina on osa Venäjää https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a4d2ab92-3cc7-41bc-9630-0b48f898e263
      Alavus
      30
      1456
    7. Pride saapuu Iisalmeen

      Miksi tällaista tapahtumaa pitää käsitellä kaupungin hallituksessa? Ihan sama kun pistäisi pystyyn umpikännimarssin ja k
      Iisalmi
      177
      1442
    8. Tästä tullut jonkun ihmisen julkinen päiväkirja

      Näköjään. 🙄...
      Ikävä
      250
      1295
    9. Kerro nyt jotain

      Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      78
      1174
    10. Trump syyttää Ukrainaa sodan aloittamisesta

      Hah hah, niin ne asiat menee
      NATO
      278
      1162
    Aihe