Mikä viemärinkorjaus Kilon asemalla on kestänyt jo 7 kuukautta?

Anonyymi-ap

Mikähän ihmeen viemärinkorjausurakka mahtaa olla menossa Kilon aseman kohdalla? Tämä eteläpuolella rataa oleva työmaa on ilmeisesti Kaupungin hommia.

Radan pohjoispuolella rakennetaan VR/Valtion hankkeena Kauklahteen jatkettavan neljän raideparin rataparannustyötä. Tämä jatketaan aikanaan Tunnin Juna raideyhteydeksi Turkuun.

Kyse on nyt nimenomaan tuosta Kaupungin puolen hankkeesta. Se on ollut auki revittynä jo viime elokuusta lähtien. Jonkinlaisia viemäriputkia siellä on ainakin alkusyksystä asennettu ja vaihdettu. Työmaan pituus radan varressa on vain noin 70 metriä, mutta työmaa ei liiku eikä etene lainkaan.

Paikalla on melkein joka päivä 2 kpl raskaita telaketjukaivureita ja raskas kauhakuormaaja. Noin 3...5 miestä seisoskelee työmaalla maanantaista torstaihin, perjantai on vapaapäivä. Mutta se työmaa ei etene lainkaan.

Paikalla on ollut liikennevalot jo lokakuulta lähtien, vain toiseen suuntaan on ajokaista käytössä.

Onko jollakin tietoa, mikä työmaa tämä oikein on? Ja mitä siellä kaivetaan? Pelkät isot, runkoviemäristön putkistot olisi saanut vaihdettua alle kuukaudessa. Mitä kummaa siellä vielä kaivetaan?

10

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vesi ja viemärikorjaukset eivät ole enää Espoon kaupungin heiniä, vaan HSY:n. Siellä kerrotaan remonteista jotakin, mutta ei ole mitään hankerekisteriä, josta voisi katsoa minkä tahansa viemärityömaan tilanteen.
      https://www.hsy.fi/vesi-ja-viemarit/nain-vesihuolto-toimii/vesihuollon-investointihankkeet/

      Esimerkiksi tuosta Kilon viemärihankkeesta ei ole juttua missään. Olen myös huomannut, että liikennevalot ovat olleet siinä kohtaa jo varmaan pian puoli vuotta, eikä työmaa etene.

    • Anonyymi

      Tuon työmaa liittyy Espoon Kaupunkirata-hankkeeseen. Sen projektin kustannusarvio on 350 miljoonaa euroa, ja rata valmistuu 2028. Kustannukset jaetaan 50/50-periaatteella Valtion ja toisaalta Espoon ja Kauniaisten kesken. Rakennuttajana on Väylävirasto.
      https://vayla.fi/espoonkaupunkirata

      Samassa yhteydessä toteutetaan radan vartta pitkin kulkeva ”pyöräilyn laatukäytävä” tavoitteen mukainen, korkeatasoinen Rantaradanbaana. Tämä tarkoittaa pyöräilytien rakentamista Leppävaarasta Espoon Keskukseen, ja tämän hankkeen kustannusarvio on 100 miljoonaa euroa.
      https://www.espoo.fi/fi/rantaradanbaana
      ja
      https://www.grk.fi/grk-rakentamaan-espoon-kaupunkiradan-ensimmaista-alueurakkaa-hankkeen-arvo-noin-100-miljoonaa-euroa/

      Leppävaaran aseman kohdalla jo viime kesästä saakka ollut, ja katuliikennettä sulkeva ja häiritsevä työmaa liittyy noiden projektien ohessa tehtävään viemäriverkoston putkiston uusintaan.

      Isojen, betonisten 1200 mm viemäriputkien asentamisessa radan varteen on ollut ennakoimattomia, maapohjan painumiseen liittyviä ongelmia. Putkistojen pohjarakenteita on vahvistettu ja putkistoja asennettu jo kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla putkistot ovat alkaneet painua, joka ajan kuluessa aiheuttaisi viemäriputkiston rikkoutumisen.

      Nyt paikalle on tuotu paalutuskone. Radanvarren putkiston pohja paalutetaan tietyltä osuudelta kokonaan, jolloin putkien painuminen estetään.

    • Anonyymi

      1.) Yksi uusi kiskopari Leppävaarasta Kauklahteen, matkaa on noin 15 km verran, ja hintalappu 350 miljoonaa euroa.
      --> Yhden ratakilometrin hinnaksi tulee 23 miljoonaa euroa.

      2.) Radan vartta kulkeva uusi pyörätie Leppävaarasta Espoon keskukseen,matkaa on noin 7 km verran, ja hintalappu 100 miljoonaa euroa.
      --> Yhden pyörätiekilometrin hinnaksi tulee 14 miljoonaa euroa.

      Tällainen näin järjettömän hintainen pyörätiehanke on pakko olla Vihreiden ja Kokoomuksen keskenään Kaupunginhallituksessa ja Valtuustossa suhmuroimaa ja sopimaa.

      Olisin luullut, että Espoossa olisi tähdellisempääkin kohennettavaa, ja rahareikää. Jo olemassaolevan kevyen liikenteen väylän rinnalle tehdään toinen pyörätie, 100 miljoonalla eurolla.

    • Anonyymi

      No niin, taas on länttäisty Kilpitie aseman kohdalta kokonaan kiinni. Tuo yli 9 kuukautta jatkunut ylipitkä kaivuutyömaa vaan jatkuu.

      “ESPOON KAUPUNIRATA 5.5.2025
      Kilon aseman kohdalla Lansanpurontiellä uusitaan vesihuoltolinjoja Kilpitien ja Lansanpolun välillä. Työ on viivästynyt, koska kohdan maaperä poikkesi suunnitellusta ja rakennettuihin linjoihin tuli kaivantojen täyttötöiden yhteydessä painumia.

      Vesihuoltolinjojen perustamistapa suunniteltiin uudestaan ja ne rakennetaan nyt paalulaattojen varaan. Rakennettuja linjoja on jouduttu purkamaan sekä perustamaan ja rakentamaan uudestaan, mikä on hidastanut huomattavasti töiden edistymistä.

      Tänään kohdassa otettiin käyttöön uudet liikennejärjestelyt (Kilpitien pääty Lansanpurontiellä suljettiin), jotta risteyksen keskellä päästään tekemään ja korjaamaan vesihuoltolinjojen liitoksia.
      Terveisin, Laura
      / hankkeen viestintä ”

    • Anonyymi

      Tuota Kilon aseman vierestä kulkevaa 250 m mittaista kadunpätkää on nyt korjattu 14 kuukauden ajan. Koko ajan on pari isoa, telamallista kaivuria ja raskas kuormain seisomassa työmaalla.

      Työt ei kovinkaan kummoisesti vaan etene, Paikalla on ollut liikennevalo-ohjaus koko 14 kk kestäneen remontin ajan. Vain toinen ajokaista on käytettävissä.

      Tästä naurettavasti pitkitetystä katuremontista urakoitsija GRK Oy on jo veloittanut ja veloittaa edelleen Espoon kaupungilta rasvaisen suuria rahasummia.

      Vielä talvella syyksi vaikeuteen kerrottiin maapohjan painuminen, ja tarvittiin paalutuksia putkilinjojen alle. Paalutuskoneita ei ole näkynyt aikoihin, mutta ei työmaakaan minnekään etene,

      Kukahan Espoon kaupungin puolella on vastuussa tämän työmaan, ja etenkin sen jättimäiseksi venyneiden kustannusten valvonnasta?

    • Anonyymi

      Tuohon Rantaradan Baana hankkeeseen on varattuna 100 miljoonaa euroa rahaa.

      ”On erittäin hienoa päästä rakentamaan Espoon kaupunkirataa. Tässä
      hankkeessa pääsemme näyttämään GRK:n monipuolisuutta käytännössä,
      kun ammattilaisemme pääsevät Leppävaarasta Keraan ulottuvan
      alueurakan aikana rakentamaan rataa, tekemään sähköratatöitä,
      korjaamaan ja rakentamaan lukuisia siltoja, tekemään jalankulku-
      ja polkupyöräväylää, syöttöasemarakennusta sekä väyliä.
      Teemme myös pohjanvahvistusta, vesihuoltoa ja katu- ja vihertöitä”, projektipäällikkö Pasi Samppala GRK:lta kertoo. "
      https://www.grk.fi/grk-rakentamaan-espoon-kaupunkiradan-ensimmaista-alueurakkaa-hankkeen-arvo-noin-100-miljoonaa-euroa/

      Noin isolla hankerahan säkillä voi 250 m tienpätkääkin korjata, ja pitää auki revittynä runsaat 1,5 vuotta kaikessa rauhassa.

      • Anonyymi

        Entisaikaan topparoikka miehiä teki viikossa lapioin ja rautakangin. Sitten asfaltoitiin päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entisaikaan topparoikka miehiä teki viikossa lapioin ja rautakangin. Sitten asfaltoitiin päivässä.

        Nykyisin tekoäly ohjaa tien tekoa ja sen valmistumattomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin tekoäly ohjaa tien tekoa ja sen valmistumattomuutta.

        Itsekin voisi leppoisasti laittaa koko kämmäilyn ja hitailun Tekoälyn piikkiin. Potuttaa kuitenkin se, kun läpiajokatu on ollut pian 1,5 vuotta aukirevittynä, ja todella kyhmyräisenä perunapeltona.

        Toinen potutus tulee taitamattomuudesta johtuvasta rahanmenosta. Koko ajan GRK laskuttaa Espoota noista kadulla seisovista raskaista kauhakuormaajista ja äijistä. Silloin tällöin käyvät paikalla seisoksimassa.


    • Anonyymi

      Nyt tuo töomaillaan hidasteleva GRK lemppaa 32 hengen verran väkeä pellolle. Työt tuossa Kilon radanvarsityömaalla varmaan hidastuvat entisestäänkin.

      ”Olen pahoillani siitä, että joudumme vähentämään henkilöstöä. Tämä
      on raskas tilanne, mutta uskon, että näillä muutoksilla saamme
      varmistettua rataliiketoiminnan kilpailukyvyn jatkossa. Neuvotteluiden
      aikana löysimme yhdessä henkilöstön edustajien kanssa useita
      säästötoimenpiteitä, jotka myös toteutuessaan tehostavat toimintaa
      ja laskevat kustannuksia.”
      https://www.grk.fi/grkn-suomi-oyn-rataliiketoimintaa-koskeneet-muutosneuvottelut-on-saatu-paatokseen/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      183
      4612
    2. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      36
      3283
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      141
      2738
    4. 17
      2495
    5. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2368
    6. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      67
      2237
    7. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      2008
    8. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      31
      1760
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      39
      1715
    10. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      75
      1381
    Aihe