Mikähän ihmeen viemärinkorjausurakka mahtaa olla menossa Kilon aseman kohdalla? Tämä eteläpuolella rataa oleva työmaa on ilmeisesti Kaupungin hommia.
Radan pohjoispuolella rakennetaan VR/Valtion hankkeena Kauklahteen jatkettavan neljän raideparin rataparannustyötä. Tämä jatketaan aikanaan Tunnin Juna raideyhteydeksi Turkuun.
Kyse on nyt nimenomaan tuosta Kaupungin puolen hankkeesta. Se on ollut auki revittynä jo viime elokuusta lähtien. Jonkinlaisia viemäriputkia siellä on ainakin alkusyksystä asennettu ja vaihdettu. Työmaan pituus radan varressa on vain noin 70 metriä, mutta työmaa ei liiku eikä etene lainkaan.
Paikalla on melkein joka päivä 2 kpl raskaita telaketjukaivureita ja raskas kauhakuormaaja. Noin 3...5 miestä seisoskelee työmaalla maanantaista torstaihin, perjantai on vapaapäivä. Mutta se työmaa ei etene lainkaan.
Paikalla on ollut liikennevalot jo lokakuulta lähtien, vain toiseen suuntaan on ajokaista käytössä.
Onko jollakin tietoa, mikä työmaa tämä oikein on? Ja mitä siellä kaivetaan? Pelkät isot, runkoviemäristön putkistot olisi saanut vaihdettua alle kuukaudessa. Mitä kummaa siellä vielä kaivetaan?
Mikä viemärinkorjaus Kilon asemalla on kestänyt jo 7 kuukautta?
10
344
Vastaukset
- Anonyymi
Vesi ja viemärikorjaukset eivät ole enää Espoon kaupungin heiniä, vaan HSY:n. Siellä kerrotaan remonteista jotakin, mutta ei ole mitään hankerekisteriä, josta voisi katsoa minkä tahansa viemärityömaan tilanteen.
https://www.hsy.fi/vesi-ja-viemarit/nain-vesihuolto-toimii/vesihuollon-investointihankkeet/
Esimerkiksi tuosta Kilon viemärihankkeesta ei ole juttua missään. Olen myös huomannut, että liikennevalot ovat olleet siinä kohtaa jo varmaan pian puoli vuotta, eikä työmaa etene. - Anonyymi
Tuon työmaa liittyy Espoon Kaupunkirata-hankkeeseen. Sen projektin kustannusarvio on 350 miljoonaa euroa, ja rata valmistuu 2028. Kustannukset jaetaan 50/50-periaatteella Valtion ja toisaalta Espoon ja Kauniaisten kesken. Rakennuttajana on Väylävirasto.
https://vayla.fi/espoonkaupunkirata
Samassa yhteydessä toteutetaan radan vartta pitkin kulkeva ”pyöräilyn laatukäytävä” tavoitteen mukainen, korkeatasoinen Rantaradanbaana. Tämä tarkoittaa pyöräilytien rakentamista Leppävaarasta Espoon Keskukseen, ja tämän hankkeen kustannusarvio on 100 miljoonaa euroa.
https://www.espoo.fi/fi/rantaradanbaana
ja
https://www.grk.fi/grk-rakentamaan-espoon-kaupunkiradan-ensimmaista-alueurakkaa-hankkeen-arvo-noin-100-miljoonaa-euroa/
Leppävaaran aseman kohdalla jo viime kesästä saakka ollut, ja katuliikennettä sulkeva ja häiritsevä työmaa liittyy noiden projektien ohessa tehtävään viemäriverkoston putkiston uusintaan.
Isojen, betonisten 1200 mm viemäriputkien asentamisessa radan varteen on ollut ennakoimattomia, maapohjan painumiseen liittyviä ongelmia. Putkistojen pohjarakenteita on vahvistettu ja putkistoja asennettu jo kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla putkistot ovat alkaneet painua, joka ajan kuluessa aiheuttaisi viemäriputkiston rikkoutumisen.
Nyt paikalle on tuotu paalutuskone. Radanvarren putkiston pohja paalutetaan tietyltä osuudelta kokonaan, jolloin putkien painuminen estetään. - Anonyymi
1.) Yksi uusi kiskopari Leppävaarasta Kauklahteen, matkaa on noin 15 km verran, ja hintalappu 350 miljoonaa euroa.
--> Yhden ratakilometrin hinnaksi tulee 23 miljoonaa euroa.
2.) Radan vartta kulkeva uusi pyörätie Leppävaarasta Espoon keskukseen,matkaa on noin 7 km verran, ja hintalappu 100 miljoonaa euroa.
--> Yhden pyörätiekilometrin hinnaksi tulee 14 miljoonaa euroa.
Tällainen näin järjettömän hintainen pyörätiehanke on pakko olla Vihreiden ja Kokoomuksen keskenään Kaupunginhallituksessa ja Valtuustossa suhmuroimaa ja sopimaa.
Olisin luullut, että Espoossa olisi tähdellisempääkin kohennettavaa, ja rahareikää. Jo olemassaolevan kevyen liikenteen väylän rinnalle tehdään toinen pyörätie, 100 miljoonalla eurolla. - Anonyymi
No niin, taas on länttäisty Kilpitie aseman kohdalta kokonaan kiinni. Tuo yli 9 kuukautta jatkunut ylipitkä kaivuutyömaa vaan jatkuu.
“ESPOON KAUPUNIRATA 5.5.2025
Kilon aseman kohdalla Lansanpurontiellä uusitaan vesihuoltolinjoja Kilpitien ja Lansanpolun välillä. Työ on viivästynyt, koska kohdan maaperä poikkesi suunnitellusta ja rakennettuihin linjoihin tuli kaivantojen täyttötöiden yhteydessä painumia.
Vesihuoltolinjojen perustamistapa suunniteltiin uudestaan ja ne rakennetaan nyt paalulaattojen varaan. Rakennettuja linjoja on jouduttu purkamaan sekä perustamaan ja rakentamaan uudestaan, mikä on hidastanut huomattavasti töiden edistymistä.
Tänään kohdassa otettiin käyttöön uudet liikennejärjestelyt (Kilpitien pääty Lansanpurontiellä suljettiin), jotta risteyksen keskellä päästään tekemään ja korjaamaan vesihuoltolinjojen liitoksia.
Terveisin, Laura
/ hankkeen viestintä ” - Anonyymi
Tuota Kilon aseman vierestä kulkevaa 250 m mittaista kadunpätkää on nyt korjattu 14 kuukauden ajan. Koko ajan on pari isoa, telamallista kaivuria ja raskas kuormain seisomassa työmaalla.
Työt ei kovinkaan kummoisesti vaan etene, Paikalla on ollut liikennevalo-ohjaus koko 14 kk kestäneen remontin ajan. Vain toinen ajokaista on käytettävissä.
Tästä naurettavasti pitkitetystä katuremontista urakoitsija GRK Oy on jo veloittanut ja veloittaa edelleen Espoon kaupungilta rasvaisen suuria rahasummia.
Vielä talvella syyksi vaikeuteen kerrottiin maapohjan painuminen, ja tarvittiin paalutuksia putkilinjojen alle. Paalutuskoneita ei ole näkynyt aikoihin, mutta ei työmaakaan minnekään etene,
Kukahan Espoon kaupungin puolella on vastuussa tämän työmaan, ja etenkin sen jättimäiseksi venyneiden kustannusten valvonnasta? - Anonyymi
Tuohon Rantaradan Baana hankkeeseen on varattuna 100 miljoonaa euroa rahaa.
”On erittäin hienoa päästä rakentamaan Espoon kaupunkirataa. Tässä
hankkeessa pääsemme näyttämään GRK:n monipuolisuutta käytännössä,
kun ammattilaisemme pääsevät Leppävaarasta Keraan ulottuvan
alueurakan aikana rakentamaan rataa, tekemään sähköratatöitä,
korjaamaan ja rakentamaan lukuisia siltoja, tekemään jalankulku-
ja polkupyöräväylää, syöttöasemarakennusta sekä väyliä.
Teemme myös pohjanvahvistusta, vesihuoltoa ja katu- ja vihertöitä”, projektipäällikkö Pasi Samppala GRK:lta kertoo. "
https://www.grk.fi/grk-rakentamaan-espoon-kaupunkiradan-ensimmaista-alueurakkaa-hankkeen-arvo-noin-100-miljoonaa-euroa/
Noin isolla hankerahan säkillä voi 250 m tienpätkääkin korjata, ja pitää auki revittynä runsaat 1,5 vuotta kaikessa rauhassa.- Anonyymi
Entisaikaan topparoikka miehiä teki viikossa lapioin ja rautakangin. Sitten asfaltoitiin päivässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entisaikaan topparoikka miehiä teki viikossa lapioin ja rautakangin. Sitten asfaltoitiin päivässä.
Nykyisin tekoäly ohjaa tien tekoa ja sen valmistumattomuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisin tekoäly ohjaa tien tekoa ja sen valmistumattomuutta.
Itsekin voisi leppoisasti laittaa koko kämmäilyn ja hitailun Tekoälyn piikkiin. Potuttaa kuitenkin se, kun läpiajokatu on ollut pian 1,5 vuotta aukirevittynä, ja todella kyhmyräisenä perunapeltona.
Toinen potutus tulee taitamattomuudesta johtuvasta rahanmenosta. Koko ajan GRK laskuttaa Espoota noista kadulla seisovista raskaista kauhakuormaajista ja äijistä. Silloin tällöin käyvät paikalla seisoksimassa.
- Anonyymi
Nyt tuo töomaillaan hidasteleva GRK lemppaa 32 hengen verran väkeä pellolle. Työt tuossa Kilon radanvarsityömaalla varmaan hidastuvat entisestäänkin.
”Olen pahoillani siitä, että joudumme vähentämään henkilöstöä. Tämä
on raskas tilanne, mutta uskon, että näillä muutoksilla saamme
varmistettua rataliiketoiminnan kilpailukyvyn jatkossa. Neuvotteluiden
aikana löysimme yhdessä henkilöstön edustajien kanssa useita
säästötoimenpiteitä, jotka myös toteutuessaan tehostavat toimintaa
ja laskevat kustannuksia.”
https://www.grk.fi/grkn-suomi-oyn-rataliiketoimintaa-koskeneet-muutosneuvottelut-on-saatu-paatokseen/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1834612
- 363283
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1412738Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.172495- 252368
SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.672237Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää192008Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?311760Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s391715Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.751381