KELAn päätöksien teko kestää liian kauan, koska

Anonyymi-ap

hallitus on leikannut sen rahoitusta.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010879054.html

Olisi se kiva, että KELA kertoisi sen asiakkailleenkin, kun laitoin asumistukeni vuositarkastukseen, ja ilmenikin, että sen käsittely kestääkin 54 päivää normaalin 3 viikon sijaan, ja eipä taida päätös enää ehtiä, vaikka aikaa on maaliskuun loppuun.

KELA vaan sivuillaan ilmoittaa, että hakija saa tiedon kuukautta ennen, kun uuden vuositarkastuksen pitäisi astua voimaan, mutta sehän on silloin jo liian myöhäistä, ihmettelen vaan miksei KELA ilmoita riittävän ajoissa, ettei asumistukea lakkauteta, vaikka hakemus on saapunut jo yli kuukausi ennen muutoksen ajankohtaa?

Onhan se kiva, että KELA saa uuden pääjohtajan, johon uppoaa vaan 20 donaa kuussa, kun KELA:ssa ei samaan aikaan ole enää riittävästi päätöksen tekijöitä, mihin hittoon sitä johtajaa edes tarvitaan, kun kyseessä ei ole mikään voittoa tuottava yritys, vaan pelkkä byrokratiatoimisto?

19

239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kela muutetaan nakkikioskiksi
      saat palstavasemmistolainen koiranpaska
      etuutesi jatkossa makkaroina
      hähähä-ääää

• Anonyymi

Mitä vedät öyhöttäjä?

• Anonyymi

Kyllä Kansanelätyslaitoksen päätöksiä onkin hyvä vähän odotella.

• Anonyymi

Nerokkaita vastauksia, oletteko kovinkin ylpeitä itsestänne?

• Anonyymi

Juu ja liki satatuhatta ukrainalaista nostaa Kelan tukia ja arvatkaapa ruuhkauttaako se.

• Anonyymi

Vanha tuki on voimassa, kunnes uuden päätös tulee.

• Anonyymi

Niin minäkin luulin, mutta virkailija sanoi monen asian muuttuneen hiljattain, eli jos päätöstä ei ehditä tehdä ajoissa, tuki lakkaa, ilmeisesti ovat sitä mieltä, että mitään ongelmaa ei tule, koska asiakashan voi hakea toimeentulotukea sitten sille kuukaudelle.

Ja sehän on säästöä, koska kaikki eivät hae sitä yhden kuukauden takia ja muutenkin toimeentulotuki ei ole edes koko asumistukea kattava, koska eläke on sen verran "suuri", vaikka se on vain satasen enemmän, kuin mitä se minimissään voi olla ja vuokrani on vielä ns. ylisuuri, eli eivät ota sitä edes kokonaan huomioon. Nämä viivyttelyt ovat siis tavallaan säästötoimia, kun moni eläkeläinen jättää varmaan hakematta toimeentulotukea, ei enää jaksa sitä rumbaa, hallitus käyttää kaikki keinot säästääkseen euron sieltä, ja euron täältä.

Ja koko pelleily vaan vielä lisää KELA:n töitä, kun pitää vielä tehdä toimeentulotukipäätös ja sekin taitaa nykyisellään kestää kuukauden, eli kaikki käsittelyajat ovat venyneet aivan älyttömiksi, eikä satunnaiset tukien hakijat ole niistä edes enää perillä, eikä KELA edes ole niistä tiedottanut, mikä olisi pitänyt tehdä jo kuukausia sitten, kun tiedettiin, että hallitus tulee tekemään muutoksia ja leikkaamaan KELA:n rahoitusta.

• Anonyymi

Pitää olla kaikki liitteet mukana päätös tulee nopeammin

• Anonyymi

Kun ei tarvitse olla yhtäkään liitettä tässä tapauksessa, kapish?

Ja liitteet eivät vaikuta mitenkään käsittelyaikoihin, jos ne ovat heti mukana, kuten asiaan kuuluu.

• Anonyymi

Päätös tulee nopeasti jos kaikki liitteet ovat mukana

• Anonyymi

Itse en tarvinnut liitteitä, tulot näkevät suoraan tulorekisteristä. Toimeentulotukilaskelmat kannattaa tarkistaa aina ja vaatia oikaisua jos ovat väärin. Usein ovat.

• Anonyymi

Käsittelyssä voi olla ruuhkaa joskus myös

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käsittelyssä voi olla ruuhkaa joskus myös

Toisin kuin työttömyyskorvauksissa näissä ei ole mitään lain asettamaa aikarajaa voivat venyttää kuukausitolkulla

• Anonyymi

200 000 afrikkalaista, arabia, venakkoa ym kelailijaa,
      ne tietty ensin!!

• Anonyymi

Tarkistamatta jätetään vain ne, joilta on leikattu 40% päivittäisistä välttämättömistä perusoikeuksista. Toiminnalle on olemassa rehellinen ilmaisukin, jatkettua sellaista.

• Anonyymi

KELA:n sivuja tutkiessani löysinkin sieltä tiedon, että vuositarkastuksesta ilmoitetaankin nykyisin jo 2 kuukautta ennen edellisen tarkistuksen päättymistä, mitään kirjettä en kuitenkaan ole KELA:sta saanut, en tiedä miksi.

Olin tietenkin siinä luulossa, että päätös tehdään niin kuin aina ennenkin 3 viikossa, mutta siihen meneekin nykyään lähes 8 viikkoa, käsittelijöitä ei ole riittävästi,

Eikä KELA:n virkailija sanonut mitään käsittelyajoista, kun jo viikko sitten kysyin, että voinko jo jättää tarkistushakemukseni, sanoi vaan, että voin, vaikka olisi pitänyt sanoa, että on jo myöhässä ja olenko saanut kirjettä heiltä, mitä siis en ole saanut.

KELA:n virkailijoiden touhu on jo ala-arvoista, kun ei osata sanoa miten asiat menevät, tänäänkin yritin kysyä miksi eivät ole ilmoittaneet minulle ajoissa, että käsittelyajat ovat nykyisin paljon pidemmät, kuin aiemmin, niin minulle lyötiin vain luuri korvaan. Ei maininnut siitä mitään, että nykyään kirje lähteekin KELA:sta jo 2 kuukautta ennen, joten minun olisi pitänyt saada se jo 3 viikkoa sitten, mutta mitään kirjettä ei ole tullut, ehkä taas paska tuuri?

No, asumistukea pitäisi saada myös takautuvasti jopa puolen vuoden ajalta, mutta siitäkään virkailija ei maininnut mitään, eli sain sen käsityksen, että en saa asumistukea ollenkaan 1.4. alkaen, ja ilmeisesti pitäisi hakea toimeentulotukea, jota en edes voi saada asumistuen verran, vaan vain n. puolet siitä, koska eläkkeeni on kuitenkin päälle tonnin kuussa, ja vuokranikin vielä ns. ylisuuri, mitä ei oteta toimeentulotuessa huomioon.

Kyllä kai sen pitäisi taas alkaa rullata, kun käsittelevät jättämäni vuositarkastushakemuksen, mutta ei näistä enää tiedä, hallitus on tämänkin sössinyt, ja sota Ukrainassa, kun KELA on täynnä mamujen hakemuksia.

• Anonyymi

Nykyisessä maailman tilanteessa kannattaisi opetella tulemaan vihdoinkin toimeen omillaan.

• Anonyymi

Eli vaikka metsään asumaan telttaan, vai?

Sinäkin olet joskus vanha, tai voit sairastua vakavasti, menettää kaiken, mitens sitten tulet toimeen omillasi?

• Anonyymi

Eli otetaan tänne lisää mamuja!!!

Ehkä vielä joskus vihavassarit bonjaa, että ne mamut vähentää heidän omia tukia…

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe