Olen diagnosoinut itselläni maksakirroosiin miten jatko?

Anonyymi-ap

Olen 33 vuotias mies. Alkoholin käyttöni on ollut viikottain runsasta, kun tulin täysi-ikäiseksi.
Vuodet 2020 syksy- vuoteen 2024 erittäin runsasta.
2020 syksyn join päivittäin 6-10 annosta. Keväällä pientä vähennystä ja taukoa.
Kuitenkin alkoholin käyttö jatkui aika runsaana vuoden 2021.
3-4 kertaa vähintään viikossa. Annoksia kerralla 6-10.
Sama touhu jatkui 2022 syksyyn jolloin ryöstäytyi taas käsistä enemmän. Muuttui päivittäiseksi. Join seuraavan vuoden eli koko 2023 lähes joka päivä.
5-10 annosta ja viikonloppusin vielä runsaammin.
2024 vaihteessa koin kunnostumisen.
Aloin todella vähentää.
Tässä vaiheessa kävin verikokeissa ja arvot melkoisen hyvät:
Alat n. 30
Asat vähän alempi.
Afos hieman korkeahko 102.
Bil kunnossa.
Vuosi 2024 meni aina pari viikkoa - kuukausi täysi raoittiutta, mutta viikko päivittäistä rajua juomista. Sitten taas pari viikkoa taukoa. Tätä jatkui syksyyn asti eli käytännössä juominen jatkui, mutta tapahtui viikon putkena jolloin se oli entistä rajumpaa. Sitten pari viikkoa lepoa. Tämähän on hyvä asia, mutta koko vuosi meni noin.
Siltikin syksyllä maksa-arvot hyvät.
Alat hieman noussut:
33-38
Muut myös kunnossa. Ruokavalio päin honkia, lihoin, joka varmasti vaikutti arvoon myös.
Vuoden 2024 lopussa onnistuin toistaiseksi lopettamaan kokonaan. Ei juomista ollenkaa enää.
Nyt 3 kuukautta täysi raittiina.
Mulla oli lääkekuuri päällä jonka jälkeen menin verikokeisiin. Tällä kertaa maksa-arvot alat ja asat sadoissa. Olin pettynyt, koska juominen oli loppunnu ja ihmeissäni.
Maksani ultrattiin ja kaikki kunnossa. Myös muut maksa-arvot ok.

Lääkekuuri oli jo ohi ja parin viikon päästä maksa-arvot taas aivan normaalit.
Syyksi pääteltiin lääkitys. Enempää ei suostutu tutkimaan. Minulla lääkärien mukaan kaikki hyvin.
Olen itse kuitenkin varma, että maksani on sairastunut juomisesta ja siksi reagoi lääkekuuriin noin.
Oireitakin oli:
Nilkkoja kiristi ja turvotti, mustelma taipumusta. Molemmat oireet ovat kadonneet, kun olen laihduttannu ja jättänyt lääkkeen ja alkoholin.
Tiedän, että ennuste on melko hyvä jos juominen ja lääkkeet jää, mutta itseni hiertää ajatus. Jos mulla on joku sairaus jo maksassa.
Mitä mieltä olette?

8

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tietysti tilanteeni on erinomainen, kun arvot ovat normalisoituneet, mutta olen lukenut, että joillakin on ollut heittoja. Pelkään itsekin, että arvoni taas nousee itsekseen. Onko se todennäköistä?
      Ap

• Anonyymi

Mikä ihmeen ennuste? :D. Ei sulta ole löydetty sairautta. Maksa-arvojen nousu ei aina tarkoita sairautta. Hyvä, että ovat normalisoituneet. Jos et juo enää uskon, että säilytät kyllä terveyden ja arvot pysyvät ok jatkossakin. Luultavasti, vaikka joisitkin kohtuudella. Mieluiten kannattaa tietysti pidättyä kokonaan. Vaikutat hypokondriselta.

• Anonyymi

Maksasairauden itse diagnosoiminen olisi aika hankalaa.
      Maksa-arvot voivat heitellä muistakin syistä kuin alkoholi. Lääkkeet voivat vaikuttaa, samoin sappivaivat, arvojen nousuun.
      Jos alkaisi iho tai silmänvalkuaiset mennä keltaiseksi, se voisi olla aihe huolestumiseen.

• Anonyymi

Miten jatko? Hyvin yksinkertaista ja maalaisjärjellä arvattavissa:

Jos jatkat alkoholin käyttöä sairastut ja kuolet ennenaikaisesti. Sitä ennen kidut ja kärsit kaiken maailman alkoholin aiheuttamista haitoista. Kärsit fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti hirvittävistä tuskista jotka olisi helposti omilla valinnoilla vältettävissä.

Jos lopetat alkoholin käytön ja otat terveelliset elämäntavat rutiiniksi, kehosi parantaa itse itsensä.

Ihan ensimmäisenä kannattaa korjata kielenkäyttö.

Alkoholin käyttösi ei ole ollut runsasta.

Sinä olet käyttänyt alkoholia runsaasti.

Alkoholin juominen ei ole itsesi ulkopuolelta elämääsi tullut ilmiö. Se on toimintaa jota itse vapaaehtoisesti teet.

• Anonyymi

Käy lääkärissä tai jatka entiseen malliin onhan sulla koko elämä aikaa kokeilla

• Anonyymi

Ihme jos maksasairaus 33v.

• Anonyymi

Ihmeitäkin tapahtuu aina joskus.

• Anonyymi

Minäkin olen katsonut verkosta ja luullut, että nyt se maksa posahtaa, henki lähtee! Olen sen tähden soittanut jopa ambulanssin paikalle. Ei ole kuitenkaan tarvinnu lähtee minnekään. Älä odota sitä, kun täytyykin lähteä sairaalaan. Vaan tärkeää on lopettaa nyt se juominen, kun kevät aurinko paistaa mukavasti. Sinullekin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      31
      2898
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      148
      2183
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1647
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1220
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1195
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      101
      1155
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      57
      1077
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      1050
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      74