Kalkitos takaisin !!!!!

Aikuinen mies

Eikö kukaan tajua kuin hyvä bisnes olisi tuoda Kalkitos takaisin markkinoille ? Nykyäänhän niitä voisi olla vaikka mistä aiheistakin.. Tiedän paljon aikuisia jotka ostaisivat niitä mielellään lapsilleen koska ne on kehittäviä moniin muihin leluihin verrattuna. Toivotaan että joku laittaa bisnekset pyörimään !

12

4352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W.t.F.

      Mikä helvetin 'kalkitos'?!

      • äimäkön käkikin

        Kalkitos oli muistaakseni joku kalkkitabletti-merkki. Saahan niistä nykyisin vaikka pylpyrän mallisia, mutta että niillä voisi leikkiä,hmm. Taitaa isukilla muisti hapertaa tässä kohtaa.


      • snoopy72
        äimäkön käkikin kirjoitti:

        Kalkitos oli muistaakseni joku kalkkitabletti-merkki. Saahan niistä nykyisin vaikka pylpyrän mallisia, mutta että niillä voisi leikkiä,hmm. Taitaa isukilla muisti hapertaa tässä kohtaa.

        Tuli heti muistikuvat tuotteesta. Sehän oli kartongista tehty maisema-alusta, johon sai sitten mielensä mukaan sijoitella mukana tulleita siirtokuvia. Aiheita oli monenlaisia, kaupunkimaisema ja lentotukialus tulivat ekana mieleen.

        Tuskinpa noista nykyajan pennut välittäisi ja nykytekniikan keinoin samaa voi tehdä monilla kuvankäsittelyohjelmilla. Mutta olihan noissa sitä tekemisen iloa;-)


      • 70's kid
        snoopy72 kirjoitti:

        Tuli heti muistikuvat tuotteesta. Sehän oli kartongista tehty maisema-alusta, johon sai sitten mielensä mukaan sijoitella mukana tulleita siirtokuvia. Aiheita oli monenlaisia, kaupunkimaisema ja lentotukialus tulivat ekana mieleen.

        Tuskinpa noista nykyajan pennut välittäisi ja nykytekniikan keinoin samaa voi tehdä monilla kuvankäsittelyohjelmilla. Mutta olihan noissa sitä tekemisen iloa;-)

        Kylläpäs tuli nostalginen fiilis! Olin jo unohtanut koko nimenkin, mutta 1970-1980-lukujen taitteessa nuo raaputettavat siirtokuvat olivat TOSI kova juttu! (legojen ohella tietysti)

        Muistan että noissa oli tuolloin teemoina mm. sarjakuvahahmoja, ainakin Asterixia muistan raaputtaneeni, ja itselläni oli ainakin yhdessä arkissa viidakon eläimiä ja toinen jossa oli autoja.

        Noita pakkauksia taisi olla kahta kokoa; viikkoraha ei useinkaan riittänyt kuin pienempään, joka maksoi alle 2 mk, kun taas isosta joutui pulittamaan ehkä jopa 3,50 mk.

        Pikkusysteri puhui muuten aina "kalkittamisesta" kun tarkoitti noiden siirtokuvien raaputtamista :)

        Mihinkähän nuo katosivat? Luulisi innostuneita raaputtajia nykyäänkin riittävän!


      • hienoja!
        70's kid kirjoitti:

        Kylläpäs tuli nostalginen fiilis! Olin jo unohtanut koko nimenkin, mutta 1970-1980-lukujen taitteessa nuo raaputettavat siirtokuvat olivat TOSI kova juttu! (legojen ohella tietysti)

        Muistan että noissa oli tuolloin teemoina mm. sarjakuvahahmoja, ainakin Asterixia muistan raaputtaneeni, ja itselläni oli ainakin yhdessä arkissa viidakon eläimiä ja toinen jossa oli autoja.

        Noita pakkauksia taisi olla kahta kokoa; viikkoraha ei useinkaan riittänyt kuin pienempään, joka maksoi alle 2 mk, kun taas isosta joutui pulittamaan ehkä jopa 3,50 mk.

        Pikkusysteri puhui muuten aina "kalkittamisesta" kun tarkoitti noiden siirtokuvien raaputtamista :)

        Mihinkähän nuo katosivat? Luulisi innostuneita raaputtajia nykyäänkin riittävän!

        Ai ne oli niitä. Joo ne oli ihan ykkösiä silloin vieläkin kun olin 4-5 vuotias eli vuosina 1984 ja 1985. En ole edes ajatellut niitä piitkään aikaan. Kivojahan ne oli. ja mukana oli semmoinen muovinen raaputus"kynä". Mulla oli ainakin my little poneja ja aku ankkoja, ja jotain söpöjä eläimiä.


    • OD.

      ...mä siitä bisneksestä niin, mut kivoja ne oli. Itsekin skidinä niitä raapustelin aika läjän. Kyllä mä uskoisin nykyvekaroidenkin niistä pitävän, vaan kun ei löydy. Laita sinä pyörät pyörimään, niin minä ja muut ostetaan!

    • onnesta...

      ...jos näkisin noita legendaarisia kuvia! Tänään alkoi ajatus jotenkin karkailla ja yht´äkkiä muistin nuo lapsuuteni hetket, kun kieli keskellä suuta noita kuvia rapsuttelin.

      Muistan ainakin seuraavat aiheet: smurffit, maisema inkkareineen ja länkkäreineen sekä toisen maailmansodan aikainen ilmataistelu. Oleellisinta oli hahmottaa maiseman kolmiulotteisuus eli sijoittaa erikokoiset hahmot oikeaan kohtaan. Taisi siinä kyllä olla joku mallikin kuvien asettelusta.

      Jos löydätte netistä näitä kuvia niin pistäkää linkki.

      • 70-luvulla syntynyt

        Niitä oli lähes kaikista lapsia kiinnostavista aiheista, varmaan jokaisesta lasten hahmosta tai sarjasta. Olisi kyllä tosi hyvä jos joku aloittaisi tuotannon uudelleen.


    • Kalkitos-muistot

      Itselläni oli myös jos jonkinlaisia, He-mania, Disney'ä jne. Ja isähän noita aina pojalleen osti. Jotenkin muistelisin kalvolle ominaista tuoksuakin ja kun kuvia raaputti mukana tulleeseen taustaan, siirtokuva-arkki muuttui valkoiseksi. Tai siniseksi, kun aiemmin piti käyttää mustekynää. Tarkkana sai olla, ettei jäänyt ruumiinosia paitsi... Ja jokainenhan muistaa logossa olleen pellen :-D

      Retroilua, kyllä meinaa tulla tippa linssiin:

      http://photos1.blogger.com/blogger/4545/49/1600/Asterix Kalkitos.0.jpg

      http://rage.against.org/Kalkitos

    • M
    • Braraujo

      Minun äiti ja 2 tätiä olivat töissä tehtaassa missä kalkitot tehtiin. Mulla oli yli tuhat!
      Nykyän ne ei ole niin hyviä.

    • historioitsija

      Mukaviahan noi oli. Historia-aiheiset siisteimpiä jo tenanava! Inkkarit ja länkkärit, sotalaiva taisi olla, Bastiljin linnan valloitus, merirosvot jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe