Eikö kukaan tajua kuin hyvä bisnes olisi tuoda Kalkitos takaisin markkinoille ? Nykyäänhän niitä voisi olla vaikka mistä aiheistakin.. Tiedän paljon aikuisia jotka ostaisivat niitä mielellään lapsilleen koska ne on kehittäviä moniin muihin leluihin verrattuna. Toivotaan että joku laittaa bisnekset pyörimään !
Kalkitos takaisin !!!!!
12
4265
Vastaukset
- W.t.F.
Mikä helvetin 'kalkitos'?!
- äimäkön käkikin
Kalkitos oli muistaakseni joku kalkkitabletti-merkki. Saahan niistä nykyisin vaikka pylpyrän mallisia, mutta että niillä voisi leikkiä,hmm. Taitaa isukilla muisti hapertaa tässä kohtaa.
- snoopy72
äimäkön käkikin kirjoitti:
Kalkitos oli muistaakseni joku kalkkitabletti-merkki. Saahan niistä nykyisin vaikka pylpyrän mallisia, mutta että niillä voisi leikkiä,hmm. Taitaa isukilla muisti hapertaa tässä kohtaa.
Tuli heti muistikuvat tuotteesta. Sehän oli kartongista tehty maisema-alusta, johon sai sitten mielensä mukaan sijoitella mukana tulleita siirtokuvia. Aiheita oli monenlaisia, kaupunkimaisema ja lentotukialus tulivat ekana mieleen.
Tuskinpa noista nykyajan pennut välittäisi ja nykytekniikan keinoin samaa voi tehdä monilla kuvankäsittelyohjelmilla. Mutta olihan noissa sitä tekemisen iloa;-) - 70's kid
snoopy72 kirjoitti:
Tuli heti muistikuvat tuotteesta. Sehän oli kartongista tehty maisema-alusta, johon sai sitten mielensä mukaan sijoitella mukana tulleita siirtokuvia. Aiheita oli monenlaisia, kaupunkimaisema ja lentotukialus tulivat ekana mieleen.
Tuskinpa noista nykyajan pennut välittäisi ja nykytekniikan keinoin samaa voi tehdä monilla kuvankäsittelyohjelmilla. Mutta olihan noissa sitä tekemisen iloa;-)Kylläpäs tuli nostalginen fiilis! Olin jo unohtanut koko nimenkin, mutta 1970-1980-lukujen taitteessa nuo raaputettavat siirtokuvat olivat TOSI kova juttu! (legojen ohella tietysti)
Muistan että noissa oli tuolloin teemoina mm. sarjakuvahahmoja, ainakin Asterixia muistan raaputtaneeni, ja itselläni oli ainakin yhdessä arkissa viidakon eläimiä ja toinen jossa oli autoja.
Noita pakkauksia taisi olla kahta kokoa; viikkoraha ei useinkaan riittänyt kuin pienempään, joka maksoi alle 2 mk, kun taas isosta joutui pulittamaan ehkä jopa 3,50 mk.
Pikkusysteri puhui muuten aina "kalkittamisesta" kun tarkoitti noiden siirtokuvien raaputtamista :)
Mihinkähän nuo katosivat? Luulisi innostuneita raaputtajia nykyäänkin riittävän! - hienoja!
70's kid kirjoitti:
Kylläpäs tuli nostalginen fiilis! Olin jo unohtanut koko nimenkin, mutta 1970-1980-lukujen taitteessa nuo raaputettavat siirtokuvat olivat TOSI kova juttu! (legojen ohella tietysti)
Muistan että noissa oli tuolloin teemoina mm. sarjakuvahahmoja, ainakin Asterixia muistan raaputtaneeni, ja itselläni oli ainakin yhdessä arkissa viidakon eläimiä ja toinen jossa oli autoja.
Noita pakkauksia taisi olla kahta kokoa; viikkoraha ei useinkaan riittänyt kuin pienempään, joka maksoi alle 2 mk, kun taas isosta joutui pulittamaan ehkä jopa 3,50 mk.
Pikkusysteri puhui muuten aina "kalkittamisesta" kun tarkoitti noiden siirtokuvien raaputtamista :)
Mihinkähän nuo katosivat? Luulisi innostuneita raaputtajia nykyäänkin riittävän!Ai ne oli niitä. Joo ne oli ihan ykkösiä silloin vieläkin kun olin 4-5 vuotias eli vuosina 1984 ja 1985. En ole edes ajatellut niitä piitkään aikaan. Kivojahan ne oli. ja mukana oli semmoinen muovinen raaputus"kynä". Mulla oli ainakin my little poneja ja aku ankkoja, ja jotain söpöjä eläimiä.
- OD.
...mä siitä bisneksestä niin, mut kivoja ne oli. Itsekin skidinä niitä raapustelin aika läjän. Kyllä mä uskoisin nykyvekaroidenkin niistä pitävän, vaan kun ei löydy. Laita sinä pyörät pyörimään, niin minä ja muut ostetaan!
- onnesta...
...jos näkisin noita legendaarisia kuvia! Tänään alkoi ajatus jotenkin karkailla ja yht´äkkiä muistin nuo lapsuuteni hetket, kun kieli keskellä suuta noita kuvia rapsuttelin.
Muistan ainakin seuraavat aiheet: smurffit, maisema inkkareineen ja länkkäreineen sekä toisen maailmansodan aikainen ilmataistelu. Oleellisinta oli hahmottaa maiseman kolmiulotteisuus eli sijoittaa erikokoiset hahmot oikeaan kohtaan. Taisi siinä kyllä olla joku mallikin kuvien asettelusta.
Jos löydätte netistä näitä kuvia niin pistäkää linkki.- 70-luvulla syntynyt
Niitä oli lähes kaikista lapsia kiinnostavista aiheista, varmaan jokaisesta lasten hahmosta tai sarjasta. Olisi kyllä tosi hyvä jos joku aloittaisi tuotannon uudelleen.
- Kalkitos-muistot
Itselläni oli myös jos jonkinlaisia, He-mania, Disney'ä jne. Ja isähän noita aina pojalleen osti. Jotenkin muistelisin kalvolle ominaista tuoksuakin ja kun kuvia raaputti mukana tulleeseen taustaan, siirtokuva-arkki muuttui valkoiseksi. Tai siniseksi, kun aiemmin piti käyttää mustekynää. Tarkkana sai olla, ettei jäänyt ruumiinosia paitsi... Ja jokainenhan muistaa logossa olleen pellen :-D
Retroilua, kyllä meinaa tulla tippa linssiin:
http://photos1.blogger.com/blogger/4545/49/1600/Asterix Kalkitos.0.jpg
http://rage.against.org/Kalkitos - Braraujo
Minun äiti ja 2 tätiä olivat töissä tehtaassa missä kalkitot tehtiin. Mulla oli yli tuhat!
Nykyän ne ei ole niin hyviä. - historioitsija
Mukaviahan noi oli. Historia-aiheiset siisteimpiä jo tenanava! Inkkarit ja länkkärit, sotalaiva taisi olla, Bastiljin linnan valloitus, merirosvot jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450