Romaninimet lähinnä naurettavia

Anonyymi-ap

Mikä nimi ihmiselle on Mirikli? Eikö ole taidot vanhemmilla riittäneet Miraclen tavaamiseen? Tai Teliah? Ilmeisesti on yritetty kastaa Deliahiksi mutta jostain syystä kävi näin.

Valkolaisilla tuollaisia nimiä ei tapaa, ei myöskään Rickhart nimen kirjoitusta ties minä Rihckharttina tai Rikhardiina. Tai jotain Ternoa ja Feijaa ja Mertsikin on lempi- tai koirannimi

81

1456

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja Mirikli ei tule Miraclesta (ihme). Se on muunnelma romanikielen sanasta zirikli (lintu).

• Anonyymi00046

Mirkli nimeä käyttävät muutkin kuin romanit ja sen suosio on parhaillaan kasvamassa.

• Anonyymi

Onhan valkolaisillakin loppuviimeksi aika tyhmiä nimiä..
      Ukko, Mies, Veli, Sisko, Miri, Jiri(mistä mulle tulee kyllä kalastusväline mieleen) jne.
      Jaakkima, Ale...

• Anonyymi

Jasmin Paris Chanel. Sellainenkin nimi on kuulemma annettu.

• Anonyymi

Amarikoissa on vähän sama ilmiö alimmassa kastissa olevien mustien joukossa. Annetaan mitä mielikuvituksellisimpia nimiä. Yritetään imitoida jotain afrikkalaisia nimiä mutta lopputulos on naurettavan surkea.
      Muutama esimerkki.
      Rohondra
      Bonquisha
      Sha'Tanya
      Chantiqua
      Equasia
      Eteshiara
      Toprameneesha
      La'Quishria
      Shataniana
      Levondia
      Fashionette
      Garrett
      Flanasha
      Bufanaquishria
      La'Quishraniqua
      Barbeesha
      V'Lanta'
      La'Mana
      Ma'Nisha
      Sha Nay
      Nay La'Trice
      Tramicia
      De'Lanice
      Ka'Likatirfrianiqua
      Sha'Londria
      Sha'Quonda
      Elaphantisha

• Anonyymi

No valkolaisillakin on usein naurettavia nimiä jotka ei edes sovi sukunimen kanssa mitenkään. Ja niitä ei osata lausua edes oikein .
      Esim Natalie , kuulin että yhden Natalien äiti kutsui Nattaliksi , jne
      Itse annoin lapsilleni nimet jotka osataan lausua Pohjoismaissa .
      Joka kirjoitetaan yhdellä vokaalilla niin eikö jo toiset lausukkin sen sillai .

• Anonyymi

Miten olisi, jos itse opettelisit ensin kirjoittamaan.

"lausukkin"

Niin ihmeellistä kuin se sinulle voikin olla, kyseisen sanan kirjoitusasussa ei ole kaksoiskonsonanttia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten olisi, jos itse opettelisit ensin kirjoittamaan.

"lausukkin"

Niin ihmeellistä kuin se sinulle voikin olla, kyseisen sanan kirjoitusasussa ei ole kaksoiskonsonanttia.

Pilkunviilaaja asialla.
        En kirjoita usein suomeksi ja koulut käynyt kauan sitten kun kirjoitettiin kahdella konsonantilla , joten jos tehtäisiin niin että hoitelet sen opettamisesi muualla mun suomi 24 sivuilla , sillä muut kyllä ymmärsivät asian .
        Mitä tulee kirjoittamiseen. Niin tienasin rahaa jo kirjoittamisella kun sinä olit vielä margariini paketissa kaupan hyllyllä .
        Virheitä tulee joka päivä, usein huolimattomuudesta johtuvia, ja esim tabletissa ja puhelimessa saattaa tulla ihan eri sana mitä on kirjoittanut Joten asian sisältö tuli varmaan ainakin selväksi , sinulle voisin sanoa että voisit opetella käyttäytymään , en usko että olet palkattu suomi24 sivuille korjailemaan ihmisen tekstejä , mutta ilmeisesti se on niin ettet muualla voi päteä , luulet esim että olet kovakin kasvo näissä asioissa. . Minä tulen vastaisuudessakin tekemään ”virheitä ” , joten kirjoitan kuten olen aikoinani oppinut , voi olla että laitan kolme konsonanttia peräkkäin vaan siksi kun voin .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pilkunviilaaja asialla.
        En kirjoita usein suomeksi ja koulut käynyt kauan sitten kun kirjoitettiin kahdella konsonantilla , joten jos tehtäisiin niin että hoitelet sen opettamisesi muualla mun suomi 24 sivuilla , sillä muut kyllä ymmärsivät asian .
        Mitä tulee kirjoittamiseen. Niin tienasin rahaa jo kirjoittamisella kun sinä olit vielä margariini paketissa kaupan hyllyllä .
        Virheitä tulee joka päivä, usein huolimattomuudesta johtuvia, ja esim tabletissa ja puhelimessa saattaa tulla ihan eri sana mitä on kirjoittanut Joten asian sisältö tuli varmaan ainakin selväksi , sinulle voisin sanoa että voisit opetella käyttäytymään , en usko että olet palkattu suomi24 sivuille korjailemaan ihmisen tekstejä , mutta ilmeisesti se on niin ettet muualla voi päteä , luulet esim että olet kovakin kasvo näissä asioissa. . Minä tulen vastaisuudessakin tekemään ”virheitä ” , joten kirjoitan kuten olen aikoinani oppinut , voi olla että laitan kolme konsonanttia peräkkäin vaan siksi kun voin .

Katsos vain, noin paljon sitten näköjään osui ja upposi. Sinulla on ilmeisesti ollut hyvän kirjoittajan maine ja käsitys omista kyvyistäsi. Sinun kannattaa jatkossa verrata itseäsi keskivertokansalaiseen eikä keskivertoteikäläiseen, niin saat realistisemman kuvan taidoistasi.

Valehtelustasi:
        Suomen kielen opetuksessa ei ole koskaan eikä missään opetettu kirjoittamaan kaksoinkonsonattia sinun kirjoittamallasi tavalla "lausukkin". Ei edes Ruotsin koulujärjestelmän apukoululuokan suomenkielisille.

Kirjoittelustasi:
        Se on hienoa, että olet joskus onnistunut ansaitsemaan jotain ja vielä noinkin puutteellisella kirjoitustaidolla👍

Kielillä kirjoittelustasi:
        Todennäköisimmin kirjoitat siis eniten ruotsin kielellä. Ruotsi onkin antanut teille anteliaammat sosiaalietuudet ja vähemmän vaativan koulutusjärjestelmän. Suomi on voittanut järjestelyssä viisastumalla kun taas Ruotsi on hävinnyt tyhmentymällä. Kaikki eivät voi voittaa samanaikaisesti.
        Toki saatat harrastaa myös helluntailaisten kielilläpuhumista, jonka tallennat kirjalliseen muotoon. Varmaan mielenkiintoista puuhaa😆

• Anonyymi00055
        Anonyymi kirjoitti:

Pilkunviilaaja asialla.

Et kyllä takuulla ole tuolla kirjoitustaidolla tienannut senttiäkään. Ellet sitten ole raapustanut anomuksia, kirjeitä yms. tuotteita täydellisten analfabeetikkojen puolesta ja laskuttanut heitä hemmetin huonosta työstä.

• Anonyymi00056
        Anonyymi kirjoitti:

Pilkunviilaaja asialla.

Täällä ei tarvitse olla oikeakielisyyden mestari kyetäkseen ilmaisemaan mielipiteensä, mutta ei pitäisi myöskään puhua täyttä soopaa esim. kirjoittamisella ansaitsemisesta, kun jokainen voi nähdä hengentuotteesta, ettei se voi pitää paikkaansa.

• Anonyymi00084
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Täällä ei tarvitse olla oikeakielisyyden mestari kyetäkseen ilmaisemaan mielipiteensä, mutta ei pitäisi myöskään puhua täyttä soopaa esim. kirjoittamisella ansaitsemisesta, kun jokainen voi nähdä hengentuotteesta, ettei se voi pitää paikkaansa.

Tatjana on hyvä nimi,mutta tulee mieleen Venäjä. Kävin aina yhden tatjaanan luona lempimässä. Halvalla antoi.

• Anonyymi

Naurettavia romaninimiä kyllä riittää. Yrittävät kopioida KOMEITA ulkomaalaisia nimiä, mutta eivät edes osaa lausua niitä saatikka kirjoittaa niitä oikein.

Diana... romani huutaa nimen TIANA

Righard, kun se kuuluisi oikeasti kirjoittaa Rickhard. Senkin romani tietenkin huutaa RIKHARTTI

Samalla systeemillä Intiasta alkujaan kotoisin olevat romanit ovat ottaneet ruotsalaisia sukunimiä, koska olettavat niiden olevan hienompia sukunimiä kuin suomenkieliset. Niinpä kaikilla suomalaisilla romaneilla on ruotsinkieliset sukunimet🙄

Ja niissäkin menee teillä pieleen. Alkuperäisestä Ernroth nimestä romaneiltä on jäänyt omasta kopiostaan puuttumaan yksi R-kirjain. He ovat ENROTH-nimisiä😂

• Anonyymi

No mieluummin just joku Enroth kuin esimerkiksi joku Kivessilta, Lötjönen, Haarahiltunen, Lämpsä tai Römpsä ja mitä näitä valkolaisnimiä onkaan...

• Anonyymi

Tunnen pari valkolaista, toinen on nimeltään Diana(nainen) ja toinen on Rikhard(mies).
        Tämä nainen esittelee itsensä aina sanoen "Olen Daijjana" ja tämän miehen isä puhuu aina pojastaan "meidän Riikkharddina". Eli kyllä valkolaiset osaa....

• Eivät ottanet vaan papisto antoi koska mustalaiset piti saada kirjoihin.

• Anonyymi00058
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnen pari valkolaista, toinen on nimeltään Diana(nainen) ja toinen on Rikhard(mies).
        Tämä nainen esittelee itsensä aina sanoen "Olen Daijjana" ja tämän miehen isä puhuu aina pojastaan "meidän Riikkharddina". Eli kyllä valkolaiset osaa....

Tunnen Suomessa asuvan ja täydellistä suomen kieltä puhuvan saksalaisen naisen, jonka nimi on Diana. Kysyin häneltä, miten hän haluaa nimensä lausuttavan: ”Dajjaana” vaiko ”Diana”. Hän sanoi: ”Diana”.

• Anonyymi00059
        kuhansanon kirjoitti:

Eivät ottanet vaan papisto antoi koska mustalaiset piti saada kirjoihin.

Tuo on totta. Kun Suomi itsenäistyi ja kansalaiset kirjattiin pitäjä/kaupunkikohtaisesti väestöluetteloon, oli jokaisella siihen asti Antinpoikana tai Uunontyttärenä tunnetulla oltava sukunimi. Se otettiin kotipaikan nimestä tai luonnosta: sen vuoksi meillä yleisimmät sukunimet ovatkin Virtanen, Järvinen, Kuusinen, Mäkinen yms luontoperäiset nimet. Romanit olivat kiertolaisia, joilla sukunimiä ei ollut: riitti, kun tiesi, mihin sakkiin kuului, kenen poika tai tyttö oli. Mutta kun se sukunimi yhtäkkiä pitikin jostain tempaista, niin se otettiin jostain pitäjällä tai ympäristössä tunnetulta henkilöltä. Ja koska papit yleensä olivat valtaväestöstä niitä, jotka eniten olivat tekemisissä romaneitten kanssa, heidän nimensä - yleensä ruotsinkielinen, se oli siihen aikaan pelin henki - otettiin nimeksi.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Tuo on totta. Kun Suomi itsenäistyi ja kansalaiset kirjattiin pitäjä/kaupunkikohtaisesti väestöluetteloon, oli jokaisella siihen asti Antinpoikana tai Uunontyttärenä tunnetulla oltava sukunimi. Se otettiin kotipaikan nimestä tai luonnosta: sen vuoksi meillä yleisimmät sukunimet ovatkin Virtanen, Järvinen, Kuusinen, Mäkinen yms luontoperäiset nimet. Romanit olivat kiertolaisia, joilla sukunimiä ei ollut: riitti, kun tiesi, mihin sakkiin kuului, kenen poika tai tyttö oli. Mutta kun se sukunimi yhtäkkiä pitikin jostain tempaista, niin se otettiin jostain pitäjällä tai ympäristössä tunnetulta henkilöltä. Ja koska papit yleensä olivat valtaväestöstä niitä, jotka eniten olivat tekemisissä romaneitten kanssa, heidän nimensä - yleensä ruotsinkielinen, se oli siihen aikaan pelin henki - otettiin nimeksi.

Lisään vielä: papisto ei niinkään ANTANUT nimiään romaneitten käyttöön, vaan nämä ottivat sen omakseen, kun nyt se sukunimi piti olla.

• Anonyymi00085
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tunnen ulkomailta muuttaneen Dianan ja kyllä se nimi kuuluu lausua Daijana.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Tunnen Suomessa asuvan ja täydellistä suomen kieltä puhuvan saksalaisen naisen, jonka nimi on Diana. Kysyin häneltä, miten hän haluaa nimensä lausuttavan: ”Dajjaana” vaiko ”Diana”. Hän sanoi: ”Diana”.

Mie kans tunsin yhen veitsiläisen Dianan. Hän sanoi että hänen nimensä pitää lausua Tiaana.

T: Möhis

• Anonyymi

On se vaan hienoa olla joku Prischinchilla kun vanhemmat (serkukset) ei osannut kirjoittaa nimeä oikein. Sitten pitää ruveta omaa Elvistä etsimään nauraaaa

• Anonyymi00086

Lemmikiksi chihuahua🤭

• Anonyymi

Anna olla kommentoimasta joidenkin nimiä . Ei kenenkään sinulta tarvitse kysellä minkä nimen saa laittaa lapselleen . Ei se sinunkaan nimesi ole mitenkään kaunis .

• Anonyymi

Ja suomalainen laittaa Angelica nimeksi mutta ei osaa lausua sitä
      Janina on kaunis nimi mutta moni lausuu senkin väärin.
      Greta ei ole mikään Reetta , eikä Olga ole mikään Olka , paljon on nimiä jotka ihmiset sanovat väärin . Krista ei ole mikään Rista , silti kaiki ovat käyneet koulua .

• Anonyymi00087

Miksi kenenkään tarviis toisen lasten nimiä lausua? Antakaa kaikkien elää rauhassa niin teidän annetaan myös.

• Vähän jonninjoutavia aihe haastaa riitaa. Samalailla ne suomalaisetkin ovat kirjoittaneet ja lausuneet nimet väärin kun eivät ole osanneet kirjoitus ja lukutaidottomina tietää miten nimi kirjoitetaan tai lausutaan. Joten Alindasta on tullut Alinta jne.

• Anonyymi00088

Alinda on yksi kauneimmista nimistä ♥️

• Anonyymi00032

Anceliga, Anseliga, Ancelika.Angelica,Anselika… monta versioita romaneilla riippuen siitä miten luku-ja kirjoitustaidoton vanhempi on mukulan nimen papereihin raapustanut . Samoin Bricilla, Prisilla, Pricilla,Prigilla, Brikilla voi lapsi parkoja.

• Anonyymi00034

Miun tyttären nimi on komija: Risella Rosolli Pizza. Vaan komija on tietysti tytärkin.
      Pojan nimeksi me laitettiin Caesar Homeros Alexander. Nimi on enne eli tosi mainemies on pojasta kasvamassa.

• Anonyymi00093

On siun tyttärellä syötävän kaunis nimi.

• Anonyymi00106

Nyt meille on jo tulossa toinenkin pikkujeeno. Nimeksi päätettiin antaa komija Kebab Lasagne. Kyllä komijalla jeenolla pitää olla komija nimikin.

• Anonyymi00035

Onhan noita, mutta kyllä valkolaisillakin on outoja nimiä valittu aikanaan lapsille.
      Vähän juuri tuon Miriklin tyyppisiä ja toinen on tuo, että etunimi täytyy olla todella "hieno", kun sukunimi on hirveä tai ylityypillinen suomalainen sukunimi.
      Juurikin vaikka joku Casandra Virtanen tai Whitney Korhonen ja mitä nyt näitä onkaan, mitä olen somessa nähnyt, kenellä on mitäkin mätkäisty nimeksi.
      Voldemort Lahtinen ynnä muita helvetin naurettavuuksia..
      Mieluummin sitten vaikka juurikin Ville Virtanen, Lasse Lahtinen, Niina Nieminen tai Kaisa Korhonen, kuin että etunimeksi joku kauniilta kalskahtava juttu ja sukunimi on hartmaampaakin ankeampi perusnimi sukunimenä.
      Ei vanhemmat ajattele yhtään.

• Anonyymi00038

Isollinen sanat tiijät .

• Anonyymi00039

Vai mieluummin juurikin. Voi hyvä ihme tätä etosaa valkolaista joka täällä esiintyy kaikkien aiheiden asiantuntijana… nauraa…

• Anonyymi00040

No ihmisillä sattuu olemaan se nimi minkä vanhemmilta perii. Se voi olla joku Könönen mutta ei nimi miestä pahenna . Eri sitten nämä joilla on ollut niin mahdottoman hieno sukunimi kuten vaikka Lindgren tai Grönfors mutta sattuneesta syystä on pitänyt nimeä vaihtaa moneenkin kertaan Keväänrannaksi ja Kastehelmeks. Että ihan ylpeänä voi kantaa nämä Möttöset nimensä.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Vai mieluummin juurikin. Voi hyvä ihme tätä etosaa valkolaista joka täällä esiintyy kaikkien aiheiden asiantuntijana… nauraa…

Kyllä juurikin, jos tarkoitat minua, joka kirjoitti tuosta valkolaisten yhtälailla oudosta tavasta nimetä omaa jälkikasvua.
        Ja lisäksi olen kyllä mustalaistaustainen. En nyt kokonaan, mutta suureksi osaksi. Toki voihan tuo mitättömän pieni osa valkolaisuuttani tehdä minusta mainitsemasi "hyvää ihmetystä" herättävän "etosan".
        Outoja valkolaiset ovatkin.
        Nimeävät juurikin kakaroitaan kaiken maailman Casandroiksi ja sitten valittavat, kun mustalaisilla on oudosti nimettyjä ihmisiä porukassaan...

• Anonyymi00045
        Anonyymi00040 kirjoitti:

No ihmisillä sattuu olemaan se nimi minkä vanhemmilta perii. Se voi olla joku Könönen mutta ei nimi miestä pahenna . Eri sitten nämä joilla on ollut niin mahdottoman hieno sukunimi kuten vaikka Lindgren tai Grönfors mutta sattuneesta syystä on pitänyt nimeä vaihtaa moneenkin kertaan Keväänrannaksi ja Kastehelmeks. Että ihan ylpeänä voi kantaa nämä Möttöset nimensä.

Aika moni mustalainen on joutunut vaihtamaan mustalaissuojatun nimensä muuksi sen vuoksi, kun eivät jaksa eivätkä viitsi kuunnella töissä tai muuallakaan valkolaisten vittuilua sukutaustoistaan, mitä tulee heti, kun nimestä tajutaan toisen sukutaustat. Ja lisäksi sen vuoksi myöskin, että töitä sisi helpommin. Liian monella romanitaustaisella työnsaanti valitettavasti kaatuu juurikin siihen, kun töitä tarjoava tajuaa nimen perusteella työnhakijan romanitaustan ja kieltäytyy sen vuoksi antamasta töitä. Selitykset torjumiselle usein ovat vielä todella tökeröitä ja ontuvia.
        SInänsä harmi, että monet joutuvat muuttamaan tällaisen vuoksi sukunimensä, varsinkin kun muutenkin valitetaan, ettei "mustalaisia edes kiinnosta rehellinen työnteko".. Siis kun nekin, joita rehellinen työnteko oikeasti kiinnostaa, eivät pääse töihin sukutaustojensa vuoksi.
        Ja onhan aika moni ruotsinkielinen sukunimi kieltämättä aika hienolta kuulostava, on sen haltija sitten romani tai valkolainen.
        Valkolaisista ehkä joku Ehrnrooth ja romaneista just mainitsemasi Lindgren tai Grönfors.
        Yksi metka juttu muuten on meillä töissä. Mustalaisia aina haukutaan ja arvostellaan, myöskin ihan turhasta ja perättömästäkin, minut mukaan lukien.
        Mutta siitä ei ole työyhteisölle kaiketi mitään ongelmaa, kun meidän yksi asiakas, ollut jo vakiasiakas 20-30 vuotta, on ainakin nimensä perusteella romanitaustainen. Vaikkakin näyttää ihan valkolaiselta, mutta silti. Asp nimittäin myöskin on suojattu mustalaisnimi, jota harvoin täysvalkolainen saa käyttöönsä, ellei sitten avioidu sukuun tai saa jostain syystä kyseissen nimen suvulta lupaa käyttää ko sukunimeä.
        Pomo oli kyllä naama aika venähtäneenä, kun mainitsin asiasta yhden kerran samalla, kun otin puheeksi työkavereitteni käytöksen minua kohtaan.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Aika moni mustalainen on joutunut vaihtamaan mustalaissuojatun nimensä muuksi sen vuoksi, kun eivät jaksa eivätkä viitsi kuunnella töissä tai muuallakaan valkolaisten vittuilua sukutaustoistaan, mitä tulee heti, kun nimestä tajutaan toisen sukutaustat. Ja lisäksi sen vuoksi myöskin, että töitä sisi helpommin. Liian monella romanitaustaisella työnsaanti valitettavasti kaatuu juurikin siihen, kun töitä tarjoava tajuaa nimen perusteella työnhakijan romanitaustan ja kieltäytyy sen vuoksi antamasta töitä. Selitykset torjumiselle usein ovat vielä todella tökeröitä ja ontuvia.
        SInänsä harmi, että monet joutuvat muuttamaan tällaisen vuoksi sukunimensä, varsinkin kun muutenkin valitetaan, ettei "mustalaisia edes kiinnosta rehellinen työnteko".. Siis kun nekin, joita rehellinen työnteko oikeasti kiinnostaa, eivät pääse töihin sukutaustojensa vuoksi.
        Ja onhan aika moni ruotsinkielinen sukunimi kieltämättä aika hienolta kuulostava, on sen haltija sitten romani tai valkolainen.
        Valkolaisista ehkä joku Ehrnrooth ja romaneista just mainitsemasi Lindgren tai Grönfors.
        Yksi metka juttu muuten on meillä töissä. Mustalaisia aina haukutaan ja arvostellaan, myöskin ihan turhasta ja perättömästäkin, minut mukaan lukien.
        Mutta siitä ei ole työyhteisölle kaiketi mitään ongelmaa, kun meidän yksi asiakas, ollut jo vakiasiakas 20-30 vuotta, on ainakin nimensä perusteella romanitaustainen. Vaikkakin näyttää ihan valkolaiselta, mutta silti. Asp nimittäin myöskin on suojattu mustalaisnimi, jota harvoin täysvalkolainen saa käyttöönsä, ellei sitten avioidu sukuun tai saa jostain syystä kyseissen nimen suvulta lupaa käyttää ko sukunimeä.
        Pomo oli kyllä naama aika venähtäneenä, kun mainitsin asiasta yhden kerran samalla, kun otin puheeksi työkavereitteni käytöksen minua kohtaan.

Aivan kaikki käytössä olevat sukunimet suojattiin jo vuoden 1986 voimaan tulleessa sukunimilaissa.

Oman sukunimensä voi vaihtaa toiseen jo jollakin käytössä olevaan sukunimeen, jos itsellä on ollut joku sen niminen esivanhempi 5 viimeisen sukupolven aikana. Lisäksi sukunimensä voi muuttaa avioliiton kautta tai valitsemalla sukunimi, joka ei ole kenenkään käytössä.

Tämä laki on siis ollut voimassa jo 40 vuoden ajan. Kiva kun tekin saatte siitä nyt tietää.

• Anonyymi00054

Mitä väliä sillä on, mikä on nimi? Sananlaskukin sanoo: ei nimi miestä/naista pahenna, jos ei mies/nainen nimeä…
        Tietysti olisi toivottavaa, että vanhemmat osaisivat edes itse lausua lapselleen lättäämänsä ”hienon” nimen. Ettei Roger olisi ”Rookeri”, Glenn ”Leni”, Priscilla ”Risilla”, Rudi ”Ruuti”…
        Näissä tapauksissa tulee pakostakin ajatelleeksi, eikö Ville, Jussi tai Maija olisi ollut parempi nimivalinta.
        Tai kuten Anna-Leena Härkönen kirjoittaa: Omituinen nimi: Carmen Mäkinen. Etunimi
        vie ajatukset Andaluciaan ja flamencotanssiin;
        sukunimi taas kyläkaupan myyjään ….
        Vaikka eihän kyläkaupan myyjässä mitään vikaa ole. Mutta haluaisiko Heikki Mäkisen muija itse olla etunimeltään Carmen?

• Anonyymi00057
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, mikä on nimi? Sananlaskukin sanoo: ei nimi miestä/naista pahenna, jos ei mies/nainen nimeä…
        Tietysti olisi toivottavaa, että vanhemmat osaisivat edes itse lausua lapselleen lättäämänsä ”hienon” nimen. Ettei Roger olisi ”Rookeri”, Glenn ”Leni”, Priscilla ”Risilla”, Rudi ”Ruuti”…
        Näissä tapauksissa tulee pakostakin ajatelleeksi, eikö Ville, Jussi tai Maija olisi ollut parempi nimivalinta.
        Tai kuten Anna-Leena Härkönen kirjoittaa: Omituinen nimi: Carmen Mäkinen. Etunimi
        vie ajatukset Andaluciaan ja flamencotanssiin;
        sukunimi taas kyläkaupan myyjään ….
        Vaikka eihän kyläkaupan myyjässä mitään vikaa ole. Mutta haluaisiko Heikki Mäkisen muija itse olla etunimeltään Carmen?

Noita juurikin tarkoitin, kun joku Virtanen laittaa lapsensa nimeksi juurikin jonkun Casandran tai Casimirin.
        Mutta tietysti tärkeintä olisi, että nimi lausuttaisiin oikein.
        Ettei esimerkiksi Rudolf vääntyisi muotoon Ruudolppi tai jotain.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Ja tässä juuri on seuraus tuosta romaneitten sukunimikopioinnista. Mainitsemasi Asp ei ole pätkääkään romanitaustainen; sattuupahan vain olemaan jonkun Aspin jälkeläinen, jolta sukunimi aikoinaan on plagioitu romanien käyttöön. Huom! Nyt: en syytä tästä romaneja; uusi sukunimilaki vain pakotti menettelemään näin.
        Olen kuullut: vanhaan ja arvokkaaseen Hagertin valkolaissukuun kuuluvat ovat joutuneet todella kärsimään tästä nimestään.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Ja tässä juuri on seuraus tuosta romaneitten sukunimikopioinnista. Mainitsemasi Asp ei ole pätkääkään romanitaustainen; sattuupahan vain olemaan jonkun Aspin jälkeläinen, jolta sukunimi aikoinaan on plagioitu romanien käyttöön. Huom! Nyt: en syytä tästä romaneja; uusi sukunimilaki vain pakotti menettelemään näin.
        Olen kuullut: vanhaan ja arvokkaaseen Hagertin valkolaissukuun kuuluvat ovat joutuneet todella kärsimään tästä nimestään.

No, oli tuo Asp ainakin jokin aika sitten vielä suojattujen romaninimien listalla. Voit selitellä asian miten päin vain, mutta "näin on näreet".
        Eli valkolainen saa ko nimen käyttöönsä vain joko avioitumalla Asp-nimisen romanin kanssa tai sitten on sen verran hyvää pataa romanien kanssa, että ko suvun edustajat voivat antaa nimeen käyttöoikeuden.
        Sama juttu kuin esim tämä edesmennyt sosiologi Martti Grönfors. Täysin valkolainen, mutta oli saanut ammattinsa vuoksi sen verran kovan kunnioituksen romanien keskuudessa, että hän sai oikeuden ottaa halutessaan Grönfors-nimen käyttöönsä. Ja hänhän otti.
        Eli voit nyt väittää vastaankin, mutta tosiasia on kuitenkin tämä...
        Tuli väkisinkin mieleen, että mahdatkohan kulkea Asp-nimellä ja häpeät nimen kytköksiä...?
        Kun kerta "valkolais-Hagertit" myös "todella kärsivät" nimestään, sinua lainatakseni.
        Mutta hei, ihan vinkkinä, ole mitä olet ja kanna nimesi ylpeydellä. Jos tosiaan olet Asp, kuten vähän alkoi kirjoituksesi perusteella tuntumaan.
        Onhan muissakin suojatuissa romaninimissä täysvalkolaisiakin seassa, tai ainakin näitä, joilla ei ole romaneita ihan lähisuvussa. Lähimmät täysromanit siis löytyvät esim isovanhempien vanhemmista. Ja kyllä hekin silti kestävät nimensä tuoman lisdän elämässään.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

No, oli tuo Asp ainakin jokin aika sitten vielä suojattujen romaninimien listalla. Voit selitellä asian miten päin vain, mutta "näin on näreet".
        Eli valkolainen saa ko nimen käyttöönsä vain joko avioitumalla Asp-nimisen romanin kanssa tai sitten on sen verran hyvää pataa romanien kanssa, että ko suvun edustajat voivat antaa nimeen käyttöoikeuden.
        Sama juttu kuin esim tämä edesmennyt sosiologi Martti Grönfors. Täysin valkolainen, mutta oli saanut ammattinsa vuoksi sen verran kovan kunnioituksen romanien keskuudessa, että hän sai oikeuden ottaa halutessaan Grönfors-nimen käyttöönsä. Ja hänhän otti.
        Tuli väkisinkin mieleen, että mahdatkohan kulkea Asp-nimellä ja häpeät nimen kytköksiä...?
        Kun kerta "valkolais-Hagertit" myös "todella kärsivät" nimestään, sinua lainatakseni.
        Mutta hei, ihan vinkkinä, ole mitä olet ja kanna nimesi ylpeydellä. Jos tosiaan olet Asp, kuten vähän alkoi kirjoituksesi perusteella tuntumaan.
        Onhan muissakin suojatuissa romaninimissä täysvalkolaisiakin seassa, tai ainakin näitä, joilla ei ole romaneita ihan lähisuvussa. Lähimmät täysromanit siis löytyvät esim isovanhempien vanhemmista. Ja kyllä hekin silti kestävät nimensä tuoman lisdän elämässään.

En kanna Aspin nimeä. Oma sukunimeni ei ole ”tyypillinen” ruotsalaisperäinen romaninimi. Ja on todella kurjaa, että rekrytointivaiheessa romanien sukunimeksi mielletty aiheuttaa automaattisesti hylkäyksen. Miksi ei anneta ihmiselle tilaisuutta, jos pätevyyskriteerit ovat kunnossa. Ja vähän naurattaa: jos valkolais-Hagert laittaa hakemuksen, niin rekrytoija älähtää: ”mitä helvettiä?? Joku lestinheittäjä on pannut paperit vetämään…”

• Anonyymi00066
        Anonyymi00063 kirjoitti:

ASP on sukunimi, jota käyttää Suomessa noin 676 henkilöä, ja se on sukunimi samalla tavalla kuin "Virtanen" tai "Korhonen", vaikka lyhenne voi viitata myös asuntosäästöpalkkiojärjestelmään (ASP-laina). Sukunimen alkuperä voi liittyä venäläiseen perinteeseen ja ortodoksisuuteen (kuten venäläinen sukunimi), mutta se on nykyään vakiintunut suomalainen sukunimi, joka on rekisteröity väestötietojärjestelmään

• Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

ASP on sukunimi, jota käyttää Suomessa noin 676 henkilöä, ja se on sukunimi samalla tavalla kuin "Virtanen" tai "Korhonen", vaikka lyhenne voi viitata myös asuntosäästöpalkkiojärjestelmään (ASP-laina). Sukunimen alkuperä voi liittyä venäläiseen perinteeseen ja ortodoksisuuteen (kuten venäläinen sukunimi), mutta se on nykyään vakiintunut suomalainen sukunimi, joka on rekisteröity väestötietojärjestelmään

Selitä vaan ja kyllä tuossa selityksessäsi tottakin on varmaan osa ainakin.
        Mutta ainakin viime vuonna vielä Asp omi myöskin mainittu suojattujen romanisukunimien listalla näiden yleisempien romaninimien mukana, kuten Grönfors ym
        Ja on ihan virallisen tahon virallinen nililista, joten tokkopa on virheellinen tieto. Ja asuin itse vuosikausia rimanioerheen naapurina, joiden sukunimi on Asp ja sanoivat ainakin nimen olleen heillä käytössä jo useamman sukupolven ajan.
        Eli sinun on sinänsä aivan turha "tapella" aikaslailla selvää aduaa vastaan.
        Toki ymmärrän huolesi ja piilottelun tarpeesi, jos kuulut Aspin sukuun, etkä halua kuitenkaan, että mustalaisuus jotenkin vaikeuttaisi tai jopa "pilaisi" sinun elämääsi.
        Toki Aspeissa on laidasta laitaan pirukkaa, osa on 100% perinnepuvuissa kulkevia romanrita, ja osalla kytkökset taas on juurikin sitä luokkaa että isoisän isä tm on kuulunut romanisukuun ja nimi on tarttumut sitä kautta.

• Anonyymi00069
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Mutta ainakin viime vuonna vielä Asp omi myöskin mainittu suojattujen romanisukunimien listalla näiden yleisempien romaninimien mukana, kuten Grönfors ym
        Ja on ihan virallisen tahon virallinen nililista, joten tokkopa on virheellinen tieto. Ja asuin itse vuosikausia rimanioerheen naapurina, joiden sukunimi on Asp ja sanoivat ainakin nimen olleen heillä käytössä jo useamman sukupolven ajan.
        Toki ymmärrän huolesi ja piilottelun tarpeesi, jos kuulut Aspin sukuun, etkä halua kuitenkaan, että mustalaisuus jotenkin vaikeuttaisi tai jopa "pilaisi" sinun elämääsi.
        Toki Aspeissa on laidasta laitaan pirukkaa, osa on 100% perinnepuvuissa kulkevia romanrita, ja osalla kytkökset taas on juurikin sitä luokkaa että isoisän isä tm on kuulunut romanisukuun ja nimi on tarttumut sitä kautta.

Onko tullut napattua pari (pulloa) teräviä tai popsittua pillereitä? Päättelen oikeinkirjoituksen tasosta. 🤩

• Anonyymi00070
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Mikä sulla on hätänä oikein ? Ei mulla ole mitään selittelyn tai piilottelun tarvetta enkä ole Asp. Tuo oli eka kommenttini koko ketjussa ! Kysyin tekoälyltä kyseisestä sukunimestä ja tuo oli saamani vastaus.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Onko tullut napattua pari (pulloa) teräviä tai popsittua pillereitä? Päättelen oikeinkirjoituksen tasosta. 🤩

Eipä ole, mutta veto nyt tuohon jos haluat.
        Kirjoitan useimmiten kosketusnäytöllä olevilla näpäimillä, jolloin kirjoitusvirheitäkin tulee herkemmin, enkä nyt viitsi aina kovinkaan tarkkaan katsoa, tuliko kirjoitusvirheitä ja kuinka paljon. Joten siitä tuo joiltain osin pielessä oleva oikeinkirjoitus johtuu.
        Mutta jos haluat väittää sen johtuvan päihteiden käytöstä, niin ihan vapaasti. Tosiasiaa se ei muuta silti siihen suuntaan, että olisin juoppo tai pillerin popsija.
        Toisekseen itse ainakin tutkin suojattuja romaninimiä(sukunimet siis) ja ihan virallisilta sivuilta, joihin on listattu myös näitä suojattuja romanien sukunimiä ja Asp oli yksi listalla olevista nimistä.
        Ja tuo tekoäly.. No ihan hyödyllinenkin, mutta ei nyt ainakaan tällä hetkellä pärjää huolelliselle ihmisen tekemälle tutkimiselle.
        Lisäksi tunnen aika montakin Asp-nimistä täysromania, perheitä ja yksittäisiä henkilöitä. Siis näitä, jotka kulkevat perinnepuvut päällä noudattaen muitakin romaneidn tapoja. Ja hekin ovat sanoneet samaa, eli suurin osa ainakin Aspeista on romanitaustaisia vähintäänkin osittain. li tällaisissa "täysvalkolaisissa" Aspeissakin yleensä on romanikytköksiä esimerkiksi siten, että ainakin joku isovanhempien vanhemmista on romanitaustainen ja sitä kautta nimikin on päätynyt heidän käyttöönsä. Toki joskus jonkun suvun vanhimmat voivat antaa luvan valkolaisenkin käyttää suojattua romaninimeä, yksi hyvä esimerkki on tosiaan tämä sosiologi Martti Grönfors.
        Mutta no, ihan miten vain, jos ette halua ymmärtää tai myöntää asiaa. En tosiaan ole itse viitsinyt edes yrittääkään tuota AI-leikkiä, vaan olen ihan oikeista ja varmasti asioista perillä olevien tahojen kautta selvittänyt noita romaninimien taustoja. Jos väitätte täysromanienkin valehtelevan, niin sitten väitätte.
        Viime vuonna juurikin selvitelin viimeksi asiaa, kun meillä töissä tuli vähän isompia häiriöitä työkavereiden taholta tähän romanitaustaani liittyen ja jouduin ottamaan asian toimitusjohtajamme kanssa myöskin puheeksi. Vaikka itsekin aikanaan jo aukoi päätään asiasta.
        Jos satutte olemaan täysvalkolaisia, niin ottakaa asioista oikeasti selvää ja perehtykää asioihin kunnolla.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Kirjoitan useimmiten kosketusnäytöllä olevilla näpäimillä, jolloin kirjoitusvirheitäkin tulee herkemmin, enkä nyt viitsi aina kovinkaan tarkkaan katsoa, tuliko kirjoitusvirheitä ja kuinka paljon. Joten siitä tuo joiltain osin pielessä oleva oikeinkirjoitus johtuu.
        Mutta jos haluat väittää sen johtuvan päihteiden käytöstä, niin ihan vapaasti. Tosiasiaa se ei muuta silti siihen suuntaan, että olisin juoppo tai pillerin popsija.
        Toisekseen itse ainakin tutkin suojattuja romaninimiä(sukunimet siis) ja ihan virallisilta sivuilta, joihin on listattu myös näitä suojattuja romanien sukunimiä ja Asp oli yksi listalla olevista nimistä.
        Ja tuo tekoäly.. No ihan hyödyllinenkin, mutta ei nyt ainakaan tällä hetkellä pärjää huolelliselle ihmisen tekemälle tutkimiselle.
        Lisäksi tunnen aika montakin Asp-nimistä täysromania, perheitä ja yksittäisiä henkilöitä. Siis näitä, jotka kulkevat perinnepuvut päällä noudattaen muitakin romaneidn tapoja. Ja hekin ovat sanoneet samaa, eli suurin osa ainakin Aspeista on romanitaustaisia vähintäänkin osittain. li tällaisissa "täysvalkolaisissa" Aspeissakin yleensä on romanikytköksiä esimerkiksi siten, että ainakin joku isovanhempien vanhemmista on romanitaustainen ja sitä kautta nimikin on päätynyt heidän käyttöönsä. Toki joskus jonkun suvun vanhimmat voivat antaa luvan valkolaisenkin käyttää suojattua romaninimeä, yksi hyvä esimerkki on tosiaan tämä sosiologi Martti Grönfors.
        Mutta no, ihan miten vain, jos ette halua ymmärtää tai myöntää asiaa. En tosiaan ole itse viitsinyt edes yrittääkään tuota AI-leikkiä, vaan olen ihan oikeista ja varmasti asioista perillä olevien tahojen kautta selvittänyt noita romaninimien taustoja. Jos väitätte täysromanienkin valehtelevan, niin sitten väitätte.
        Viime vuonna juurikin selvitelin viimeksi asiaa, kun meillä töissä tuli vähän isompia häiriöitä työkavereiden taholta tähän romanitaustaani liittyen ja jouduin ottamaan asian toimitusjohtajamme kanssa myöskin puheeksi. Vaikka itsekin aikanaan jo aukoi päätään asiasta.
        Jos satutte olemaan täysvalkolaisia, niin ottakaa asioista oikeasti selvää ja perehtykää asioihin kunnolla.

Toki tuo suojauskäytäntö on hieman muuttunut, mutta alunperin tosiaan useimpien romanisukujen sukunimet ovat olleet siinä asemassa, että ne ovat olleet suojattuja siten, että ainoastaan romaneilla on ollut oikeus käyttää niitä sukunimenään ja valkolaiset ovat käytännössä saaneet ottaa niitä omaan käyttöönsä vain avioitumalla romanin kanssa tai sitten juurikin suvun vanhempien luvalla ovat saaneet ottaa sen käyttöönsä niin halutessaan.
        Yleensä tuo lupa on edellyttänyt jotain positiivista toimintaa romaneita kohtaan, kuten tuo Martti Grönforsinkin tapaus osoittaa. Hän on tehnyt paljon puolueettomia tutkimuksia romaneista ja on ainakin yrittänyt "avata" neutraalisti romaniyhteisön tapoja ym valtaväestölle leimaamatta ketään tai mitään, minkä vuoksi sai tosiaan jo 80-luvulla romaneilta luvan käyttää tuota sukunimeä omanaan. Hän itse on sanonut, ettei tutkimuksistaan huolimatta ole löytänyt mitään pientäkään yhteyttä romaneihin omasta suvustaan, vaikka hän olisi ollut siitäkin ihan mielissään.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00065 kirjoitti:

En kanna Aspin nimeä. Oma sukunimeni ei ole ”tyypillinen” ruotsalaisperäinen romaninimi. Ja on todella kurjaa, että rekrytointivaiheessa romanien sukunimeksi mielletty aiheuttaa automaattisesti hylkäyksen. Miksi ei anneta ihmiselle tilaisuutta, jos pätevyyskriteerit ovat kunnossa. Ja vähän naurattaa: jos valkolais-Hagert laittaa hakemuksen, niin rekrytoija älähtää: ”mitä helvettiä?? Joku lestinheittäjä on pannut paperit vetämään…”

Tuo on ikävä asia, itsekin olen huomannut saman asian. Eli juuri tuon, että romanien työnsaanti yleensä ja melkeinpä poikkeuksetta torpataan jo työnhakuvaiheessa, kun haastattelija tajuaa nimestä jo hakijan romanitaustat.
        Asenteet kai vaikuttaa siihen ja olisikohan syynä tuohon sekin, että kun valkolaiset aina haukkuvat romaneita työtä vieroksuviksi(kaiken muun lisäksi), niin tuolla sitten pidetään yllä tätäkin asiaa..? Ei anneta työtä jasitten haukutaan, kun romanille ei työ kelpaa.. Siinä menee pohja "hyvältä" haukkumisen aiheelta, jos romanille antaa töitä.
        Ja monen romanin ammattikoulutuskin usein tyssää siihen, kun hän ei saa työahrjoittelupaikkaa, mikä on ehdoton edellytys hyväksytysti suoritetulle koulutukselle ja ammattitutkinnon saamiselle.
        Muutenkin tuntuu, että tässä viimeisen 10 vuoden aikana ihmisten asenteet ovat pahentuneet vielä työmarkkinoilla romaneita kohtaan tai ainakin vastaisuudesta on tullut avoimempaa. Itsekin puolimustalaisena olen huomannut asian.
        Vaikka mulla on vakipaikka, niin kymmenisen vuotta sitten meilläkin työpaikalla alkoi tämä pään aukominen ym häirintä ja solvaaminen romaneista, mistä itsekin olen saanut osani.
        Alkoi sillä, kun toimitusjohtajamme joskus sanoi kuulteni toiselle työkaverilleni minun sopivan leikkaustöihin todella hyvin, koska mustalaiset ovat niin kovia ja hyviä heilumaan puukkojen kanssa muutenkin.
        Pari päivää myöhemmin kirjaimellisesti juoksi karkuun, kun otin asian puheeksi. Tosin piikittelin aika ikävästi häntä asiasta. Oli ollut aika sählinkiä yhden työasian kanssa, missä hänellä oli aika iso osa ja vastuu. Niin kun hän kirosi sitä minulle, että onpas tämä nyt vaikeata, niin totesin vain, että pitäisiköhän palkata lisää mustalaisia, kun kerta ollaan niin hiton hyviä tekemään asioita, kuin mitä kehuit tässä pari päivää sitten mun kuullen. Lisäsin vielä, että kyllä meikäläisiltä sujuu moni muukiin asia sujuvasti veitsen heiluttelun lisäksi, niin tämäkin asia olisi mennyt kerrasta nappiin.. Lähti tosiaan kuin 100 metrin sprintteri telineistä toimistoon piiloon.
        Viimeiset 2-3 vuotta on ollut aika avointa senkin puoleen, että monet pomoja myöden ovat aikas avoimesti sanoneet, että mut pitäisi saada työmaalta pois. Vaikka työni olen aina tehnyt kuten kuuluukin ja aika usein enemmänkin. Nyt vähän odottelen mielenkiinnolla, kun irtisanomissuojan heikentäminen tulee nyt voimaan. Melko varmaan saan lähtöpassit firmasta ja aika suureksi osaksi näistä sukutaustoistani johtuen, vaikka sitä ei varmaan suoraan sanotakaan. Lisäksi kun olen vielä kyllä puoleni pitänyt ja viime vuonna juuri otin asian puheeksi, kun tuo häirintä oli aika tylyä ja nyt viime syksynä uudestaan nostin asian esille. Sanoin myös senkin, että tulen olemaan yhdenvertaisuusvaltuutettuun yhteydessä, koska tuo ei kerta tuntunut aiheuttavan mitään toimia häirinnän kitkemiseksi, kun viimeksi otin asian puheeksi.
        Tosiaan vikat 10 vuotta on tuon asian suhteen olleet ihan erilaiset kuin ennen, siis yleisestikin ottaen, vaikka ainahan näitä "mannettelijoita" on ollut. vielä 15-20 vuotta sitten mullakaan ei ollut pahemmin ainakaan vaikeuksia saada töitä, mutta nyt voikin olla eri juttu. Toki tuolloin oli parempi työllisyystilannekin ja olin totta kai nuorempikin, mutta silti. Ei meilläkään ollut kenelläkään ongelmia mustalaisten suhteen ennen kuin omistaja vaihtui nykyiseen ja iso osa työyhteisön jäsenistäkin vaihtui samalla.
        Nimestä varmasti viimeistään tajuttiin, että olen romanitaustainen, mutta kyllä mä silti aikanaan melko varmaan aina sain sen työpaikan, mitä hain. Silloin riitti työnantajille, että sai tekevän tekijän töihin, mutta nyt taitaa tuo sukutaustakin ratkaista aika paljon, vielä enemmän kuin vielä tosiaan 15v sitten.
        Sinänsä vielä huvittavaa, kun lähdin aikanaan mitättömän kokoisesta maalaispitäjästä senkin vuoksi maailmalle, että saisin olla ja elää rauhassa ilman, että joku/jotkut pässit tekisivät romanitaustoistani jatkuvasti numeroa, mutta ei auttanut näemmä. Tällainen yli 200000 asukkaan kaupunkikin tuntuu olevan liian pieni saada elämisen rauhaa edes sen verran, ettei vähän väliä olisi joku raukka kulemassa kannoilla ja kitisemässä siitä, kuinka perseestä mustalaiset ovat koskien niitäkin, jokta elää fiksusti lakien mukaan osana yhteiskuntaa..

• Anonyymi00074
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Niin sinun kohdallasi kirjoitusvirhe johtui tietenkin kosketusnäytöstä mutta toiselle kommentoijalle heti ilkuit juomisesta kun hän oli kirjoittanut väärin 🙄

• Anonyymi00075
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Niin sinun kohdallasi kirjoitusvirhe johtui tietenkin kosketusnäytöstä mutta toiselle kommentoijalle heti ilkuit juomisesta kun hän oli kirjoittanut väärin 🙄

En ole ilkkunut todellakaan muita mistään kirjoitusvirheistä.
        Tuo kommenttini on ainoa kirjoitusvirheisiin liittyvä kommentti, millä vastasin näihin virheiden tekemiseen ja johon itse vastasit suoraan.
        Juuri tuo "Eipä ole, mutta vetoa nyt tuohon jos haluat"-lauseella aloitettu.
        Turha tehdä asiasta muuta kuin mitä on oikeasti tapahtunut.
        Jos täällä on useampi kirjoitusvirheistä ilkkuva, niin sitten on. SIlle en voi itse mitään. Omat kirjoitusvirheeni johtuivat tosiaan kosketusnäytöstä, ei todellakaan mistään muusta.
        Älä viitsi kääntää huomiota pois varsinaisesta asiasta, sopiiko?

• Anonyymi00077
        Anonyymi00075 kirjoitti:

En ole ilkkunut todellakaan muita mistään kirjoitusvirheistä.
        Tuo kommenttini on ainoa kirjoitusvirheisiin liittyvä kommentti, millä vastasin näihin virheiden tekemiseen ja johon itse vastasit suoraan.
        Juuri tuo "Eipä ole, mutta vetoa nyt tuohon jos haluat"-lauseella aloitettu.
        Turha tehdä asiasta muuta kuin mitä on oikeasti tapahtunut.
        Jos täällä on useampi kirjoitusvirheistä ilkkuva, niin sitten on. SIlle en voi itse mitään. Omat kirjoitusvirheeni johtuivat tosiaan kosketusnäytöstä, ei todellakaan mistään muusta.
        Älä viitsi kääntää huomiota pois varsinaisesta asiasta, sopiiko?

Taidat olla ihan työksesi täällä pätemässä etosa isollinen itestään.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Liekö pippi vai pappi, sitä mekin täällä naurettiin.

• Anonyymi00080
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Voisitko nyt ihan suomenkielellä kirjoittaa, jos haluat sanoa jotain..?
        Normi suomalainen ainakaan ei ymmärrä tuollaista "etosa isollinen itestään"-tyyppistä molotusta.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00039 kirjoitti:

On se kumma, että kun joku ilmaisee hyvin perustellun mielipiteen, niin hän onkin sitten jostain syystä ”etosa valkolainen”, joka ”esiintyy joka alan asiantuntijana”. Ottaako tyhjäpäillä noin tiukille, kun ei itsellä ole mitään järkevää sanottavaa?

• Anonyymi00089

Ja miten tämä sinun elämää liikuttaa???? Suomalainen sukunimi ja siihen Regina eteen tai Victoria. Pubiprinsessat!

• Anonyymi00095
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Ja miten tämä sinun elämää liikuttaa???? Suomalainen sukunimi ja siihen Regina eteen tai Victoria. Pubiprinsessat!

Pubiprinsessoja tosiaan. Eli alkoholisteja arkisesti ilmaisten..

• Anonyymi00100
        Anonyymi00089 kirjoitti:

No eipä oikeastaan mitenkään, huvittaa vain tuollainen halu olla jotenkin hieno ja eksoottinen. Jossain päin maailmaa, kuten Yhdysvalloissa, missä on paljon suomalaisiirtolaisia jälkeläisineen, asian vielä ymmärtääkin että nimet ovat eriparia, mutta ei täällä. Tarkoitan siis että jenkeissä nyt joku Jason Moilanen, Larry Lehikoinen tai Britney Pesonen on ihan ok, muttei todellakaan Suomessa. Ja kun useimmilla lapsensa tuolla tavoin nimenneillä tuskin edes on nitään isompia ulkomaan kytköksiä.. jos on, niin korkeintaan jonkun päivä Tukholmassa-risteilyn verran Viikkarilta.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00100 kirjoitti:

No eipä oikeastaan mitenkään, huvittaa vain tuollainen halu olla jotenkin hieno ja eksoottinen. Jossain päin maailmaa, kuten Yhdysvalloissa, missä on paljon suomalaisiirtolaisia jälkeläisineen, asian vielä ymmärtääkin että nimet ovat eriparia, mutta ei täällä. Tarkoitan siis että jenkeissä nyt joku Jason Moilanen, Larry Lehikoinen tai Britney Pesonen on ihan ok, muttei todellakaan Suomessa. Ja kun useimmilla lapsensa tuolla tavoin nimenneillä tuskin edes on nitään isompia ulkomaan kytköksiä.. jos on, niin korkeintaan jonkun päivä Tukholmassa-risteilyn verran Viikkarilta.

Just näin👍👍👍👍

• Anonyymi00042

Marutzella. Hih… sinne se teekin laitettu mukaan.

• Anonyymi00043

Cleopatra Victoria Afrodite on hieno nimi. Sen mie annan tyttärelle nimeks kunhan ensin saan sen tyttären.

• Anonyymi00047

Bumtsi Bum on kelpo nimi

• Anonyymi00048

Yrittäkää nimeä Kumar

• Anonyymi00049

Siinä olisikin valkolaiselle hyvä nimi.
        Ja jos saisi veljen jossain vaiheessa, niin veljelle voisi antaa nimen Harold..

• Anonyymi00076

Haluavat erottua nimillänsä, mutta tyylitaju on mitä on. Melekin puolet romaneista ei osaa lukea eikä kirjoittaa, eikä laulaa.

• Anonyymi00079

Taitaa sinussakin tuon perusteella olla sitten tippa mustalaisverta.
        Mutta ei mitään, hyvä niin.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Taitaa sinussakin tuon perusteella olla sitten tippa mustalaisverta.
        Mutta ei mitään, hyvä niin.

Taas sinä äänessä. Isollinen ja etevä.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Taas sinä äänessä. Isollinen ja etevä.

Mikä ihmeen "isollinen"? Opettelisit jo ilmaisemaan itseäsi suomeksi.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Mikä ihmeen "isollinen"? Opettelisit jo ilmaisemaan itseäsi suomeksi.

Käännös: ”Etosa isollinen” = inhottava/vastenmielinen itseään parempana pitävä ja persoonaansa korostava.
        En minä noista viesteistä ole saanut niiden lähettäjästä tuollaista kuvaa. Mutta kuten jo aiemmin sanoin: kun ei tyhjäpäillä ole mitään omia perusteltuja mielipiteitä, saatika kykyä niiden ilmaisuun, heitellään typeriä ja kateellisia kommentteja niistä, joilla se taito on. Tämähän pätee laajemmassakin kontekstissa kuin Romanopalstalla.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Käännös: ”Etosa isollinen” = inhottava/vastenmielinen itseään parempana pitävä ja persoonaansa korostava.
        En minä noista viesteistä ole saanut niiden lähettäjästä tuollaista kuvaa. Mutta kuten jo aiemmin sanoin: kun ei tyhjäpäillä ole mitään omia perusteltuja mielipiteitä, saatika kykyä niiden ilmaisuun, heitellään typeriä ja kateellisia kommentteja niistä, joilla se taito on. Tämähän pätee laajemmassakin kontekstissa kuin Romanopalstalla.

Ok. No aina oppii murresanoja/slangia, kumpaa tuo sitten onkin. Voisi kai silti sanoa normaalisti asiansa, ei aina tee ihmisestä fiksua, vaikka käyttääkin erikoisia ilmaisuja.
        Mutta kirjoitat asiaa, ihan tuotahan se on, kun järki loppuu niin suunsoitto alkaa. Kertoo tosiaan nälvijän omasta heikommasta tasosta.

• Anonyymi00102
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Ok. No aina oppii murresanoja/slangia, kumpaa tuo sitten onkin. Voisi kai silti sanoa normaalisti asiansa, ei aina tee ihmisestä fiksua, vaikka käyttääkin erikoisia ilmaisuja.
        Mutta kirjoitat asiaa, ihan tuotahan se on, kun järki loppuu niin suunsoitto alkaa. Kertoo tosiaan nälvijän omasta heikommasta tasosta.

Aina meitä tummia haukutaa tyhjäpäiksi.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Aina meitä tummia haukutaa tyhjäpäiksi.

Ja ihanko aiheetta?

• Anonyymi00105
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Ja ihanko aiheetta?

Joo kun aattelee ettei etes Romanien sivulla saa mitää sanoo ku täällä kaajeet näkyy paremmin tietävän ja kirjottavan luentoja oikeen juurikin.

• Anonyymi00083

No mitä se muille kuuluu mitä nimiä kukakin antaa lapsilleen???? Minusta esim Eerika on kauhea nimi!!!!

• Anonyymi00090

Regina Linnanheimo oli komea nimi !

• Anonyymi00091

Kävisikö teille romaneille sukunimeksi Linnanheimo????

• Anonyymi00098

😂👍

• Anonyymi00101
        Anonyymi00098 kirjoitti:

😂👍

😁✌🏼😄

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      132
      7163
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      417
      6891
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      69
      3493
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      133
      3078
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      109
      2644
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      44
      2221
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1914
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      21
      1777
    9. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      1447
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      74
      1327
    Aihe