Eikä sitä ole löydetty. Evankeliumihan on sanoma Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan, ei meidän rakkaudestamme Jumalaa kohtaan. Evankeliumi tulee kokonaan meidän ulkopuoleltamme, ei meistä itestämme. Se ei ole meidän ratkaisumme vaan Jumalan ratkaisu.
Jo vuosia sitten jouduin vedetyksi erääseen ”Se löytyi” -kampanjan seurakuntaan. Kokouksen jälkeen pastori tuli kysymään minulta olinko uskossa. Vastasin että olen uskonut Jumalaan lapsesta asti ja olen kastettu. Tähän hän vastasi kovalla ja määrätietoisella äänellä: ”Riivaajatkin uskovat ja vapisevat”.
Tämäkö oli tuon seurakunnan evankeliumia? Siltä ainakin näytti. Ovatko myös muutamat luterilaiset seurakunnat unohtaneet luterilaisen kristinuskon perusteet, tai onko niitä koskaan kunnolla opittukaan? Tämä on tullut mieleeni kirkon jäsenmäärän edelleen laskiessa.
Lutherin teologinen käsitys pelastuksesta perustuu suurelta osin Efesolaiskirjeen 2. lukuun: ”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.” (Ef. 2:8–9).
Evankeliumia on saarnattu maassamme jo vuosisatoja, mutta riittääkö puheet? Eräs tapa julistaa evankeliumia on olla itse sen tekijä käytännössä ja arjessa josta Jeesus kertoi esimerkin kertomuksessaan laupiaasta samarialaisesta. Jumala ei tarvitse meidän tekojamme antaakseen meille uskon, mutta lähimmäisemme tarvitsevat.
Yksin armosta pelastuminen tekee luterilaisuudesta sen mitä se on. ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni. Se vapauttaa kaikesta uskonnollisesta tekopyhyydestä, teeskentelystä, syrjimisen ja tuomitsemisen halusta. Tässä olemme nyt uskonpuhdistuksemme alkulähteillä.
Luterilainen kristitty Jumalan armosta
Se löytyi -seurakunnat ovat kadottaneet evankeliumin
51
253
Vastaukset
- Anonyymi
ArtoTTT
Samainen Efesolaiskirje sanoo myös näin.
Ef. 4:
21jos todella olette hänestä kuulleet, jos teille on opetettu se totuus, joka Jeesuksessa on. 22Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma. 23Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne 24ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.- Anonyymi
Aivan oikein. Näinhän aloituksessakin mainittiin. "Jumala ei tarvitse meidän tekojamme antaakseen meille uskon, mutta lähimmäisemme tarvitsevat."
Tuo oli unohtunut Efesonkin seurakunnassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan oikein. Näinhän aloituksessakin mainittiin. "Jumala ei tarvitse meidän tekojamme antaakseen meille uskon, mutta lähimmäisemme tarvitsevat."
Tuo oli unohtunut Efesonkin seurakunnassa.Rakkauden evankeliumi antaa oikean uskon. Uskon että Jeesus olisi tästä samaa mieltä kanssani. Jumala tarvitsee meitä rakastamaan lähimmäisiämme ja vihamiehiämme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakkauden evankeliumi antaa oikean uskon. Uskon että Jeesus olisi tästä samaa mieltä kanssani. Jumala tarvitsee meitä rakastamaan lähimmäisiämme ja vihamiehiämme.
OK. Jumala ei ole tässä asiassa kaikkivaltias. Hän tarvitsee ihmistä julistamaan rakkauden evankeliumia teoillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OK. Jumala ei ole tässä asiassa kaikkivaltias. Hän tarvitsee ihmistä julistamaan rakkauden evankeliumia teoillaan.
SIis missä sulla mättää? JUMALA ON HENKI! Hän voi mennä vaikka sammakkoon ihmisen sijaan, jos ihminen itse ei halua olla Uskossa. Parastahan vain on se, ettei joku saamarin yliluonnollinen humanoidi tule tutun ihmisen sijasta meitä auttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SIis missä sulla mättää? JUMALA ON HENKI! Hän voi mennä vaikka sammakkoon ihmisen sijaan, jos ihminen itse ei halua olla Uskossa. Parastahan vain on se, ettei joku saamarin yliluonnollinen humanoidi tule tutun ihmisen sijasta meitä auttamaan.
Ihan tarpeeksi on jo Kaikkitietävän ja Kaikkivaltiaan tekoja nähtävissä! Miten tavallinen materia pysyy tilavuudessa, tarkkanakin sijaintina siinä edes olemassa?! En itse sitä vielä tiedä.(tai ok. Uskon avulla?) Ja vielä eri elementtejä on matterilla - eikä siitä huolimatta maailmankaikkeus tuhoudu edes tänä maanantaina....
Ja jos materian olemassaolo tarkkana sijaintina ei riitä todisteeksi, tiedät muka jonkun olemattomaan syyn paremmaksi, niin eikö silti ole helppoa uskoa Jumalaan, syystä olet itse elävän olennon kehossa juurikin NYT?!
- Anonyymi
Ei se ihminen itse uudistu, eikä se ihminen itse edes ole uskossa, vaan uskon kautta Jeesuksen sovituksen ansiosta hän voi saada Jumalalta Pyhän Hengen, joka uudistaa hänet, antaa hänelle uuden mielen, uuden minän, joka toteuttaa Jumala tahtoa eikä yritä itse epätoivoisesti räpistellä uskossa tai selittää siitä jotain.
Se on sanoma jota Paavali kovin yritti selittää eikä se aina tietekään mennyt perille. Välillä elettiin pahemmin kuin pakanat ja välillä oltiin älyttömän uskonnollisia ilman Pyhää Henkeä.
Eikä Paavalin julistama usko ollut silkkaa oppia, että ymmärrä nyt tämä älytön ihminen tämä, niin Jumala hoitaa loput, vaan se oli aitoa uskonelämää, jossa taivasten valtakunta tulee lähelle Pyhän Hengen muodossa.
Joskin tänä aikana uskonpuhdistus on tuonut siihen herjaamisen ja sitä kautta uskomisen. - Anonyymi
Pitkä rimpsu taas valheita.
Jeesuksen julistamaksi käskemä taivasten valtakunnan evankeliumi HYVÄLLÄ TIEDOLLA on täysin eri evankeliumi Raamatussa kuin Paavalin PAHAAN TIETOON perustuva evankeliumi Jeesuksesta kirottuna ja kuoliaaksi kidutettuna uhrina tosi Jumalana, niin että palvoja pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa.
Kun tilanne etenee, jokainen teistä on syytettynä jumalanpilkasta ja niin Jeesuksen kuin itse Jumalankin herjaamisesta, ja ihmisten harhaanjohtamisesta.
Jos miljoona kertaa olen todistanut totuuden, teillä ei ole edes mitään vilpittömän mielen syytesuojaa, vaan on tullut todistettua, että olette Lutherin sanoin vain luonnostanne jo vihattavia.- Anonyymi
Ja tätä Roomalaiskirjeen 7 luvun kohtaa, ettei tarvitse itse vastata omista pahoista teoista, kun voi ne Paavalin opilla laittaa Jeesuksen piikkiin, joka on kuoliaaksi kidutettu ja kiroukseksi kirottu Paavalin opin viaton ja teurastettu lammasuhri Israelin Jumalana, he kutsuva sitä kaikessa törkeydessään JUMALAN ARMOKSI, kun he palvovat Jeesusta uhriksi Saatanalle pahojen tekojensa puolesta uskoen, ettei tämä laita heitä sitten helvettiin.
Paavalin Roomalaiskirjeen 7 luvun mukaan he pelastuvat tekemään vaikka sitä pahaa mitä VIHAAVAT, ja kehtaavat valehdella, että se on Jumalan suoma ARMO heille.
Tämän törkeämmäksi ei jumalanpilkkaa enää saakaan!
- Anonyymi
Joo, nokkimisjärjestys: Ihminen on Rohkea poika, jos syntyy Jumalan Lapseksi, mutta Taivaan Isä on Rakastava. On olemassa vanhakin Jumala, Hän KAIPAA lisää elämää, tai jopa Kuolemaa jos elämässään on liikaa kärsimyksiä.
Ymmärrättehän, vanhat Jumalat=> ihmisetkin, etsivät erilaista asiaa, kun nuoremmat.
Jumalat ovat ikuisia, mutta heidänkin käyttämänsä ruumiit vanhenevat ja menevät rikki, Ihminen itsesään on eräs vaihtoehto, Jumalan ruumiiksi, ja Jumala pitää ihmistä korkeassa arvossa, jos aistitoimintamme ovat kunnossa. Terveeltä ihmiseltä Jumala vaatii paljon, ja sairaus on sallittu mm. siksi ettei terveistä tulisi kiittämättömiä, kun vertailevat itseään sairaisiin. Sairaus voi olla myös koetus. Kuka silloin tekee synnin, jos nuori uskovainen koeteltu ihminen ie parane, niin järkyttävää kuin se onkin, Jumala on silloin mokannut. Ehkä silloin on kyse siitä, että ihminen itse ei ehtinyt käsittää mikä on sairautensa syy, mutta tarinan mukaan, Jobille kävi jo eläessään silti hyvin, kun tuli koetelluksi elämäsään erittäin syvästi.
Jos oma Jumalanne paljastuu pelkäksi hulluksi sadistiksi, joka ei edes nuorena paranna sairauksianne, etsikää perempi luonteenpiirre jumaloitavaksi. Vääriä jumalia on paljon, koska vääriä ihmisiäkin on paljon.- Anonyymi
Kuka silloin tekee synnin, jos nuori uskovainen koeteltu ihminen ie parane, niin järkyttävää kuin se onkin, Jumala on silloin mokannut. Ehkä silloin on kyse siitä, että ihminen itse ei ehtinyt käsittää mikä on sairautensa syy, mutta tarinan mukaan, Jobille kävi jo eläessään silti hyvin, kun tuli koetelluksi elämäsään erittäin syvästi.
Jos oma Jumalanne paljastuu pelkäksi hulluksi sadistiksi, joka ei edes nuorena paranna sairauksianne, etsikää perempi luonteenpiirre jumaloitavaksi. Vääriä jumalia on paljon, koska vääriä ihmisiäkin on paljon.
Yhden syyn keksin silti miksei nuorta lupaavaa kykyihmistä paranneta aina -edes Jumala! Parantuminen voi oikeasti olla mahdotonta, jos kukaan ei usko, ei edes se 2 tai 3 - Jeesuksen nimessä että henkilö voisi parantua. Voi olla, että kyse oli juuri hulluuden palvomisesta, jos joku sai pahankin vamman, ja paras syy minkä itse keksin, että myös PAHOLAISEN palvoja on sairastunut, tällöin Jumala saattaa käyttää itselleen omistautumista ihmistä voittamaan tuon paholaisenkin, palvelijoineen. Ikuisesta kidutusta EI OLE OLEMASSA, jos syntinenkin on tehnyt syntiään vasta alle ikuisuuden. Helvetti kestää 7 luomispäivää 7000 vuotta. Mutta tuomio voi toistuakin, jos sielläkään eivät opi varomaan Jumalan RANGAISTUSTA.
Eli konkreettinen rangaistuskin voi olla syy siihen, miksei joku nopeasti parane... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka silloin tekee synnin, jos nuori uskovainen koeteltu ihminen ie parane, niin järkyttävää kuin se onkin, Jumala on silloin mokannut. Ehkä silloin on kyse siitä, että ihminen itse ei ehtinyt käsittää mikä on sairautensa syy, mutta tarinan mukaan, Jobille kävi jo eläessään silti hyvin, kun tuli koetelluksi elämäsään erittäin syvästi.
Jos oma Jumalanne paljastuu pelkäksi hulluksi sadistiksi, joka ei edes nuorena paranna sairauksianne, etsikää perempi luonteenpiirre jumaloitavaksi. Vääriä jumalia on paljon, koska vääriä ihmisiäkin on paljon.
Yhden syyn keksin silti miksei nuorta lupaavaa kykyihmistä paranneta aina -edes Jumala! Parantuminen voi oikeasti olla mahdotonta, jos kukaan ei usko, ei edes se 2 tai 3 - Jeesuksen nimessä että henkilö voisi parantua. Voi olla, että kyse oli juuri hulluuden palvomisesta, jos joku sai pahankin vamman, ja paras syy minkä itse keksin, että myös PAHOLAISEN palvoja on sairastunut, tällöin Jumala saattaa käyttää itselleen omistautumista ihmistä voittamaan tuon paholaisenkin, palvelijoineen. Ikuisesta kidutusta EI OLE OLEMASSA, jos syntinenkin on tehnyt syntiään vasta alle ikuisuuden. Helvetti kestää 7 luomispäivää 7000 vuotta. Mutta tuomio voi toistuakin, jos sielläkään eivät opi varomaan Jumalan RANGAISTUSTA.
Eli konkreettinen rangaistuskin voi olla syy siihen, miksei joku nopeasti parane...Jumala ei liity mitenkään syntiin, koska HELVETTI ON SAATANALLA, MIHIN SE SYNTISET LAITTAA! Eikö tämä yksinkertainen totuus nyt mene perille!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli konkreettinen rangaistuskin voi olla syy siihen, miksei joku nopeasti parane...Mikä JUMALAN RANGAISTUS?!?!
- Anonyymi
Ja miljardit ovat matkalla helvettiin sielunsa myyneinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli konkreettinen rangaistuskin voi olla syy siihen, miksei joku nopeasti parane...Mitähän jos kaksi kertaa mietit, että kuka on todellisuudessa tarinassa Jumala ja kuka Saatana, kun molempia kutsutaan Jumalan nimellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän jos kaksi kertaa mietit, että kuka on todellisuudessa tarinassa Jumala ja kuka Saatana, kun molempia kutsutaan Jumalan nimellä.
Lykkää se jumalasi sinne mistä se on tullutkin eli persee*eesi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lykkää se jumalasi sinne mistä se on tullutkin eli persee*eesi
Ainoa järkevä kommentti tuolle sekopäälle. Kiitos!
- Anonyymi
Toivottavasti hulluutta ei ole edes etsitty.
- Anonyymi
Saatana ei ole mikään Jumala, joka suo ARMON, ettei tarvitse vastata omista pahoista teoistaan!!! Te perkeleen kyykäärmeen sikiöt, Jeesusta lainatakseni.
- Anonyymi
Kun palvotte Jeesusta ristiin kirottuna tosi Jumalana itsenne puolesta Paavalin opilla!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun palvotte Jeesusta ristiin kirottuna tosi Jumalana itsenne puolesta Paavalin opilla!!!
Luterilaisuudessa armo on se, jos uhrina palvomanne Jumala tulee teidät helvetistä pelastamaan!
- Anonyymi
Uskovaiset tyrkyttävät teille pahuutta Jumalan nimeä hyväksikäyttäen, väittäen, ettei Jumala muka olisi oikeudenmukainen! Törkeää!
- Anonyymi
Ja samalla häpäisevät uhrina palvomansa Jeesuksen nimen!
- Anonyymi
Mutta, ILOSANOMA on se, että jos "Jumala" mokaa, kyseinen "Jumala" on alennettu piankin IHMISLAPSEKSI! Siitä on aikamoinen kisa terveillä nuorilla pareilla, kuka Hänet saa lapsekseen. Se, mitä Taivaaseen silloin jää, niin öö, jos äärettömyydestä vähentää vain muutaman ykkösen, se ei heti tee siitä rajallista... Ei Ihmisiä ole Aadamin jälkeen ole ollut kuin vasta 22 miljardia, 2/3 Aadamin jälkeläisistä on joko juuri kuolleita, ja siis edellisten inkarnaatioidensa odotustilassa. Uusia, vastasyntyneitä sieluja ei tänne paljoa tuu, Maksimaalinen ihmisten määrä, omalla maapalloamme on jotenkin kohtalonomaisesti uskoakseni vakio...
Siksi Jumala vähentää "Taostansa" - niitä dharmojaan => astraalisia olentojaan, koska ne oli jo etukäteen tiedetty ihmisen kaltaisiksi... Jumala on kai ikuisesti ääretön valtameri, vaikka Ilmestyskirjassa sanotaan, että "Merta ei enää ole"..."Kansat ja kielet ovat niitä henkivesiä(astraaliset dharmat) joiden äärellä nk. Babylonin porttokin on."(Joh. Ilmestyskirjasta).
Jumala aikoo varmasti tuoda jossakin sukupolvessa kaikki kuolleetkin elämään samaan aikaan maanpäälle, meitä olisi silloin vähintään tuo 22 miljardia maan päällä". Jos silloin yksikin KUOLEE, sitä Äiti Maa sitä SILTI vihaa, koska kohta on taas kaksikin ihmistä tulossa yhden sijaan, etsimään virheensä.... EI ole helppo työ, edes Jumalattarella omalla planeetallakaan lisätä eliöiden määrää miten suureksi tahansa. Vaan näille asioille on varamaan tehty jo vakiot. Suomessa liene puita kuitenkin aina enemmän kuin ihmisiä?! Siis maailmankaikkeuden loppuun asti?! - Anonyymi
Ateistien elämä ei todellakaan ole turha, koska he todella rakastavat luullakseni kirota Jumalan olemattomaksi juuri siksi, ettei Hän luulisi olevansa suhteessa yksilöllisenä olentona ketään ihmistä parempi. Jumalalla on varmasti niin kummallisiakin luonteenpiirteitä, että on syynsä miksi ihminen ei kaikkia niitä jumaloi, PAITSI - panteistit niin tekevät.
Esimerkki:
Joku rakastaa rakkautta, koska se tuntuu hyvältä, mutta ei vihassakaan ole mitään vikaa, jos se saa kaikki muut pelästymään vain luusereiksi.
Joku ylpeilee, koska osaa jotakin mitä muut ei, ja kunnia uhrautuu murheissaan ties mistä syystä... - Anonyymi
Ei turhassa höpötyksessäkään ole mitään vikaa, jos siinä ei ole järjen hiventäkään.
- Anonyymi
Aivan loistava kommentti. Näin se juuri on. Olet löytänyt einsteinimäisen luonnonlain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan loistava kommentti. Näin se juuri on. Olet löytänyt einsteinimäisen luonnonlain.
Se tarkoittaa kykyä särkeä 'peilikuva', jolloin poistuvat paradoksit, ja liittyy Einsteinin kahteen aforismiin:
- Kahden pisteen lyhyin välimatka ei ole jana, vaan kaari, sekä totuus ei ole koskaan ääripäissä, vaan kaaren puolivälissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se tarkoittaa kykyä särkeä 'peilikuva', jolloin poistuvat paradoksit, ja liittyy Einsteinin kahteen aforismiin:
- Kahden pisteen lyhyin välimatka ei ole jana, vaan kaari, sekä totuus ei ole koskaan ääripäissä, vaan kaaren puolivälissä.Tämä on ihmisen ajattelussa mahdoton kynnys selittää ylitettäväksi, ellei sitä itse tajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on ihmisen ajattelussa mahdoton kynnys selittää ylitettäväksi, ellei sitä itse tajua.
Hyvä esimerkki ajatteluparadoksista: "En koskaan lue kommenttejasi, niissä ei ole mitään järkeä.' Lause leviää kahteenkin suuntaan, heh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä esimerkki ajatteluparadoksista: "En koskaan lue kommenttejasi, niissä ei ole mitään järkeä.' Lause leviää kahteenkin suuntaan, heh.
Vastakohta nyt sanomallesi lauseelle - ei ole mitään vikaa, jos ei ole järkeäkään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voi tunnistaa kirjoittajan nimimerkistä tai vaikka eka sanasta ja tietää, ettei hänen jutuissaan ole järkeä, kun on aiemmin niihin tutustunut ja käsittää kyseessä olevan vaikka sellaisen, jolla on tarkoitus lähinnä provota asioilla, harjoittaa tahallista väärinymmärrystä jne. Viestin kirjoittajan ja samat jutut mitä ennenkin toistaa voi tunnistaa jo alkusanoista ja jättää niin ollen kommentin lukematta loppuun. On aiemmin lukenut kommentteja kokonaisuudessaan, muttei jatkossa ole enää niin tehnyt.
- Anonyymi
Järjen etsiminen voi olla yhtä vaikeaa kuin yrittäisi selittää miten painovoima toimii, millä keinoilla se sai repäistyä sen omenan puusta sen ukkelin päähän, joka jäi sitä ihmettelemään mikä näkymätön käsi tämän omenan saattoi kopasahtamaan pääähäni.
Ja onneksi ei tipauttaut mitään raskaampaa. Olisi ollut se jälkeen vielä vaikeampi pähkäillä asiaa.- Anonyymi
Kuinka monta kommenttia lähetit itsellesi tässä ketjussa? Taisi olla sinun tähänastinen ennätyksesi. Oliko aloitus niin hyvä että se sai kaikki Perkeleesi liikkeelle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka monta kommenttia lähetit itsellesi tässä ketjussa? Taisi olla sinun tähänastinen ennätyksesi. Oliko aloitus niin hyvä että se sai kaikki Perkeleesi liikkeelle?
2
Ei niin kauhean paljon.
Perkele ei siis ole oikein voimissaan.
Tai sitä ei kiinnosta vähäjärkisten voimien mittelö. - Anonyymi
Kusesi on kuitenkin noussut päähäsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kusesi on kuitenkin noussut päähäsi?
Uskovilla on tuollainen "painovoima" vai pitääkö sanoa nousuvoima?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uskovilla on tuollainen "painovoima" vai pitääkö sanoa nousuvoima?
Ai sellaista päätit kuvitella yleistäen.
No, kerroit todellisuudessa vain itsestäsi.
- AnonyymiUUSI
Kyllä painovoima on yhteinen, ei se erottele ketä repii kohden maata.
Ja myös ilmaista energiaa.
Vain sarjakuvissa on painovoima maksu.
Meille Jumala maksanut sen.
Reilusti tehty ja vielä ilmaiseksi Pyhä Henki päälle.- AnonyymiUUSI
Kuka vielä väittää että Jumala olisi meille paha ja katala.
- AnonyymiUUSI
Jumala on kyllä hyvä. Ei vain siksi, että antaa painovoiman ilmaiseksi ja Pyhän Hengen, vaan ei peri maksua valosta eikä lämmöstä. Myöskään vesi ei taivaalta maksa mitään.
Ihminen kyllä ottaa maksun, jos maan uumenista pumppaa vettä tai öljyä, mutta Jumala antaa ne ilmaiseksi. Ihminen on vain välistä vetäjä.
Jumala on reilu ja oikeudenmukainen. - AnonyymiUUSI
Aloitus on täyttä asiaa. Tätä on luterilaisuus. Suosittelen.
- AnonyymiUUSI
Miksi pitäisi suositella Jeesuksen kiromisen palvontaa tosi Jumalana minään uskontona. En ymmärrä?!
- AnonyymiUUSI
Niin, Lutherin sanoin kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi ja, kun Luther puhdisti uskonnosta katolisen anekaupan, että rahalla pystyi ostamaan itsensä helvetistä pois, kun palvoo Jeesusta kirottuna Jumalana, niin nyt luterilaisuudessa sieltä pääsee vain yksin armosta, jos se Jumala, jota palvoo Jeesuksen nimeen veriuhrina Saatanalle, tulee pelastamaan. Ja joku idiootti sanoo: "Suosittelen!". Voi tätä idiotismia. Ja taerna on aukotromasti suoraan Raamatusta Jumalan sanaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin, Lutherin sanoin kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi ja, kun Luther puhdisti uskonnosta katolisen anekaupan, että rahalla pystyi ostamaan itsensä helvetistä pois, kun palvoo Jeesusta kirottuna Jumalana, niin nyt luterilaisuudessa sieltä pääsee vain yksin armosta, jos se Jumala, jota palvoo Jeesuksen nimeen veriuhrina Saatanalle, tulee pelastamaan. Ja joku idiootti sanoo: "Suosittelen!". Voi tätä idiotismia. Ja taerna on aukotromasti suoraan Raamatusta Jumalan sanaa.
On totta, että Jumalalla on verraton huumorintaju, joskin hieman mustaa huumoria.
- AnonyymiUUSI
Joskin Luther sanoi että kasteessa perkele karkoitetaan ihmisestä.
Mutta pieleen on mennyt kun kaikki eroaa kirkosta.
Perkele ei ole lähtenyt luikkimaan karkuun kuten Luther ajatteli, vaan onkin tullut ja siksi ihmiset hylkäävät kirkon.- AnonyymiUUSI
Sehän on mennyt niin kuin oli tarkoituskin: Perkeleet lähtevät kirkosta. Sinäkin olet kirkosta eronnut. Heh!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on mennyt niin kuin oli tarkoituskin: Perkeleet lähtevät kirkosta. Sinäkin olet kirkosta eronnut. Heh!
Kyllä se veri juodaan ja ruumis syödään kirkon sisäpuolella, eikä ulkopuolella.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se veri juodaan ja ruumis syödään kirkon sisäpuolella, eikä ulkopuolella.
Lutherin sanoin Perkele asetetaan kasteella ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin sanoin Perkele asetetaan kasteella ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.
Löytyy ev.lut.sivut, Vähä katekismus, liitteet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy ev.lut.sivut, Vähä katekismus, liitteet.
Ja edelleen painotan - kirkko ja uskonto eivät ole huijanneet,
Raamatussa on aivan selvästi kaikki luettavissa, kuten sekin Jeesuksen sanoin, että juutalaisen opin jumaluutena on Saatana - toisen Raamatun käännöksen mukaan Perkele - ja kaiken valheen isä.
Se on ollut uskovaisesta itsestä kiinni, jos ei uskonut Jeesusta, vaan Saatanan tarjous kuvitellusta, ilmaisesta armosta kuulosti houkuttavammalta kuin Jeesuksen opetus vastuuna omista teoista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1552549
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262410Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502309- 1352200
- 591850
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2461695- 311381
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201319Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161205Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi341204