😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲!!!!!
Siis mitä ihmettä, mistä jakohihna tai edes nokka-akselit voivat tietää onko moottori puristussuhteeltaan korkea? Ainoa juttu mikä muuttuu on ajoitus, mutta nokka-akselihan avaa aina venttiileitä saman verran mikä pitää rasituksen samana.
Takoraudan Autohuollon sivuilla sanotaan, että korkea puristussuhde rasittaa jakohihnaa. :O
22
244
Vastaukset
- Anonyymi
Männän palautusjouset potkaisee männän kovemmin alaspäin ja samalla tietysti kampiakseli pyörähtää terävästi ja kuminauha venähtää vähäsen, höhöhöö.
Ratkaisuna olisi tehdä sähkömoottori pyörittämään kampiakselia niin räjähdykset jäisi kokonaan pois, höhöhöö. - Anonyymi
Niinpä hihnan kautta ei puristusvoimat sentään välity muutenkin näitä autonhuoltajia luullaan kaikkitietäviksi suurin osa heistä on vain juurivalmistuneita osanvaihtajia joilla ei oikeata tietoa eri autoista joukossa on vain muutamia vanhempia jotka oikeasti jostain tietää
- Anonyymi
Hihna liikuttelee vain venttiili koneistoa ja puristuksilla ei vaikutusta.😅
- Anonyymi
Tässäkään ei muka taas tiedetä tai välitetä, että venttiili on venttiili ja koneisto on koneisto.
Mutta: Sana venttiilikoneisto kirjoitetaan yhteen!
- Anonyymi
eiköhän se voimakas moottorijarrutus rasita kettinkiä ja hihnaa sekä nopeat kiihdytykset... esim vanhassa opel asconassa oli 1.3l ja 1,6 sv koneessa sama hihan ,1.6 sv kone söi jakoremmejä kuin hauki ahvenia..itse en käytä moottorijarrutusta..
- Anonyymi
Normaaliajoassa isolla vaihteella ei moottorijarrutuksella ole paljon vaikutusta ja on myös pakokaasujarruja. Voi tietysti akaa myöten kuluttaa hiukan enemmän ja varsinkin jos ketjun/hihnankiristin ei toimi kunnolla. Joissakin kiristin pettänyt käynnistyksessä.
Eniten vikoja näyttää olleen pienissä turbokoneissa, liian heikot materiaalit ketjuissa ja tietysti öljykylpyhihnat. Turboilla otetaan myös paljon kierroksia kun kiihdytellään. - Anonyymi
E Kadetissa oli myös sama 1,6 SV kone ja vanhempien auto jäi kahdesti tielle jakohihnan hajoamisen takia. Onneksi oli vapaasti pyörivä kone, mutta matkan katkeaminen oli tietysti erittäin harmillista.
Epäilisin jonkinlaista suunnitteluvirhettä, mutta kumminkin TM:ssä oli Opel Vectra 1,6 S käyttötestissä, todennäköisesti sama SV kone, ja siinä ei näyttänyt olevan mitään jakohihnaongelmia loppuraportin mukaan.
Vanhempi 1,6 SH kone oli vissiin parempi, tehojakin enemmän ja jakohihna kesti normaalisti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaaliajoassa isolla vaihteella ei moottorijarrutuksella ole paljon vaikutusta ja on myös pakokaasujarruja. Voi tietysti akaa myöten kuluttaa hiukan enemmän ja varsinkin jos ketjun/hihnankiristin ei toimi kunnolla. Joissakin kiristin pettänyt käynnistyksessä.
Eniten vikoja näyttää olleen pienissä turbokoneissa, liian heikot materiaalit ketjuissa ja tietysti öljykylpyhihnat. Turboilla otetaan myös paljon kierroksia kun kiihdytellään.sanoi voimakas moottorijarrutus ja kiihdytys rasittaa remmiä ja kettinkiä !..joissain merkeissä kiristin toimii öljynpaineella joissain jousella ,vanhassa opelissa vesipumpulla kiristys . sanoppa yksikin henkilöautomerkki jossa on pakokaasujarru.? kuorma-autoissa on.? mutta niiden moottorirakenne on tehty pakokaasujarruruksia kestäväksi..ne autot joissa on kiristys öljynpaineella ja kun laittaa väärät paksut öljyt niin voi pakkasella olla ongemia öljypymppukiristyksellä olevissa jakopäissä,,,jotkut ovat jopa tuhonneet jakopään pyörittämällä renkaasta auton moottorin ollessa sammuksissa, joilloin on saattanut jako hypätä hampaan tai pari kun kettinki tai remmi löysällä tai kulunut...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E Kadetissa oli myös sama 1,6 SV kone ja vanhempien auto jäi kahdesti tielle jakohihnan hajoamisen takia. Onneksi oli vapaasti pyörivä kone, mutta matkan katkeaminen oli tietysti erittäin harmillista.
Epäilisin jonkinlaista suunnitteluvirhettä, mutta kumminkin TM:ssä oli Opel Vectra 1,6 S käyttötestissä, todennäköisesti sama SV kone, ja siinä ei näyttänyt olevan mitään jakohihnaongelmia loppuraportin mukaan.
Vanhempi 1,6 SH kone oli vissiin parempi, tehojakin enemmän ja jakohihna kesti normaalisti.vanhemmassa opel 1,6 sv koneessa oli sama remmi kuin 1,3s mallissa jopa vaihdelaatikot sopi keskenään paitsi että 1,6 sv oli isompi vetoratas..1,3s koneessa remmi kesti ihan hyvin..naapurin 1.6 sv koneessa taas ei..jatkuvasti oli köyden nokassa ..ei kuitenkaan särkenyt mitään jos remmi katkesi..oli myös pelkkää 1,6 moottoria joissa oli vahvempi remmi...eikö vectran kone ollut jo ruiskuversio.??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vanhemmassa opel 1,6 sv koneessa oli sama remmi kuin 1,3s mallissa jopa vaihdelaatikot sopi keskenään paitsi että 1,6 sv oli isompi vetoratas..1,3s koneessa remmi kesti ihan hyvin..naapurin 1.6 sv koneessa taas ei..jatkuvasti oli köyden nokassa ..ei kuitenkaan särkenyt mitään jos remmi katkesi..oli myös pelkkää 1,6 moottoria joissa oli vahvempi remmi...eikö vectran kone ollut jo ruiskuversio.??
Kaasarikoneellinen Vectra oli TM:n käyttötestissä. Löytyy numerosta 5/1990.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sanoi voimakas moottorijarrutus ja kiihdytys rasittaa remmiä ja kettinkiä !..joissain merkeissä kiristin toimii öljynpaineella joissain jousella ,vanhassa opelissa vesipumpulla kiristys . sanoppa yksikin henkilöautomerkki jossa on pakokaasujarru.? kuorma-autoissa on.? mutta niiden moottorirakenne on tehty pakokaasujarruruksia kestäväksi..ne autot joissa on kiristys öljynpaineella ja kun laittaa väärät paksut öljyt niin voi pakkasella olla ongemia öljypymppukiristyksellä olevissa jakopäissä,,,jotkut ovat jopa tuhonneet jakopään pyörittämällä renkaasta auton moottorin ollessa sammuksissa, joilloin on saattanut jako hypätä hampaan tai pari kun kettinki tai remmi löysällä tai kulunut...
Näköjään diesel Mersussa ainakin jaToyotan pakettiautoissa, tuskinpa ovat ainoita. Vuoristossa olisi hyvin tarpeellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaasarikoneellinen Vectra oli TM:n käyttötestissä. Löytyy numerosta 5/1990.
niimpäs näkyy olevan.. .vectrassa varmaan vahvempi remmi .. ainakin siinä heikomassa mottorissa 1,6 LZ2 .. luultavasti tehtiin myös 1.6 sv konelle jossa sama remmi kuin kadetissa ja asonassa.. kumpi moottori lie ollut tm testissä
1.3s ja 1.6sv kadetin koneessa oli sama remmi...1,6sv moottorin remmin ei kestänyt voimakkaita kiihdytyksiä..itselläni oli 1.3 s koneella ja remmi kesti ,naapurilla 1.6sv koneella jossa oli remmi poikki useamman kerran muttei hajoittanut mitään moottorista...uusi remmi tillalle ja taas mentiin..
- Anonyymi
Tuo väite "moottorijarrutus rasittaa jakohihnaa" on ihan hölynpölyä.
Kyllä se jakohihna on tehty pysymään moottorin tahdissa.
Nokka-akseleissa ei ole hirveästi massaa ja ne pyörivät puolella vauhdilla kampiakseliin nähden. Venttiilikoneiston kitkat auttavat nokka-akseleita pysähtymään.- Anonyymi
Kitka akselin pään koneistossa on se, joka vaikuttaa, että miten helposti koneisto siellä liikkuu.
- Anonyymi
kysyppä ihan copilotilta... rasittaako voimakas moottorijarrutus tai kiihdytys jakokettinkiä tai jakohihnaa ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kysyppä ihan copilotilta... rasittaako voimakas moottorijarrutus tai kiihdytys jakokettinkiä tai jakohihnaa ...
Niiltä ei kannata kysyä mitään, vaikka vastaahan ne joskus oikeinkin, kuten muskin tekoäly että trump on 90% varmuudella ryssien kätyri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niiltä ei kannata kysyä mitään, vaikka vastaahan ne joskus oikeinkin, kuten muskin tekoäly että trump on 90% varmuudella ryssien kätyri.
voi voi näitä vastarannan kiiskejä väitetään vastaan vaikka hautaan asti. jos keittoon käsketään laittamaan lisää suolaa niin ei varmasti laiteta ja jos käskee vähentämään suolaa niin lisätään uhallakin. jos jakohinan vaihtoväli on 90 tkm niin se on sitten kun kerran kirajassa sanotaan..ei naapuria kannata uskoa...jos sanotaan että laita 2,5% öljyä 98 bensaan niin saha kestää paremmin, ei kun kirjassa sanotaan 2%.myyjä varoitteli ettei nyky bensa säily ja myi kanisterin kallista valmisbensaa..
- Anonyymi
Alakerta joutuu kärsimään momentista ei piukka yläpää.
- Anonyymi
Räjähdys vaikuttaa kampiakselin kautta hihnaan/ketjuun.
Huollon puutetta jos ne ovat liian löysällä. - Anonyymi
Hyvin muistatte ukot lähes 40 vuotiaita asioita.
Senkin, että ensimmäisissä 1,6 Asconoissa, 1981, tosiaan oli
90 hv, joka siihen aikaan oli kunnioitettava teholukema niin
pienelle pannulle.
Seuraavat versiot, 1,6 olivat 75 ja myöhempi 82 hv.- Anonyymi
kytkimen niihin vaihtoi tunnissa hvyissä olosuhteissa esim nosturilla ... alakautta luukku auki ja kytkimen pääakseli lootan sivusta ulos vetovasaralla.. uus kytinpaketti tilalle ja akseli takaisin.
ventiilin hydrauli nostajat pysti vaihtamaan ilman kantta irroittamatta ainakin 1,3s koneesta..
- Anonyymi
Osilla mimmeistä on jo infarkteja päässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3814136Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1151546- 1341407
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko671137Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔63961Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass15956Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise12907- 38890
- 65871
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60869