Suunta on joka vuosi entistä rajumpi:
Tänä vuonna koetaan kaikkien aikojen rajuin sähköautojen suosion nousu.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Katso kuinka polttomoottoriautojen rekisteröinnit valuvat ja sähköautojen nousevat vuosi vuodelta.
88
528
Vastaukset
- Anonyymi
Onkohan ajateltu pitemmällä tähtäimellä tuota sähköauton elinkaarta?kun auto tulee tiensäpäähän niin miten kalliiks tulee korjaukset ym romutukset akkujen takia.
- Anonyymi
Sinulla on kuvitelmaa, ennakkoluuloa, uskomusta, toivoa. oletusta, luuloa. Tietoa ei laisinkaan.
- Anonyymi
On mutta aina on myös näitä "tietäjiä"
- Kun autoihin tuli katalysaattorit tiedettiin että katalysaattorin vaihto on niin kallista että menee koko auto vaihtoon, ei siis kannata ostaa autoa jossa on katalysaatori.
- 2000 luvun alussa tiedettiin että nykyautoja joissa on "tietokoneita" ei voi korjata, niin vaan kuitenkin kontrolliboksi menee nyrkkipajalla vaihtoon siinä kuin ilmanputsarikin.
- Nyt tiedetään että sähköautojen akut ovat kalliita ja lyhytikäisiä. Harmi vaan kun tutkimukset osoittavat että akun käyttöikä on tavallista polttisautoa pidempi ja kun akuille on syntymässä vielä jälkimarkkinoitakin. - Anonyymi
Sähköautot piti olla ikiliikkujia, kun kehuttiin takavuosina, että eivät tarvitse huoltoa ja säästöä tulee. Kuinkas kävi, kun alkoi aika tulee täyteen, että katsastukseen on sähköauto vitävä, niin näitä vikoja alkaa tulee samanlailla kuin muissakin autoissa ja viellä enemmän, kun autoissa korkea paino, niin alustan osat kovilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On mutta aina on myös näitä "tietäjiä"
- Kun autoihin tuli katalysaattorit tiedettiin että katalysaattorin vaihto on niin kallista että menee koko auto vaihtoon, ei siis kannata ostaa autoa jossa on katalysaatori.
- 2000 luvun alussa tiedettiin että nykyautoja joissa on "tietokoneita" ei voi korjata, niin vaan kuitenkin kontrolliboksi menee nyrkkipajalla vaihtoon siinä kuin ilmanputsarikin.
- Nyt tiedetään että sähköautojen akut ovat kalliita ja lyhytikäisiä. Harmi vaan kun tutkimukset osoittavat että akun käyttöikä on tavallista polttisautoa pidempi ja kun akuille on syntymässä vielä jälkimarkkinoitakin.Kata on edelleen kallis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot piti olla ikiliikkujia, kun kehuttiin takavuosina, että eivät tarvitse huoltoa ja säästöä tulee. Kuinkas kävi, kun alkoi aika tulee täyteen, että katsastukseen on sähköauto vitävä, niin näitä vikoja alkaa tulee samanlailla kuin muissakin autoissa ja viellä enemmän, kun autoissa korkea paino, niin alustan osat kovilla.
Ja kalliit rempat ja kestää, kun ei ole vielä tekijöitäkään joka nyrkkipajaan. Ai niin, mutta ei tarvikkaan, kun ne ei hajoakkaan ikinä, ajaa vaan.
- Anonyymi
Kova kohtalo nelikymppisille pärinäpojille.
- Anonyymi
Millä tavalla muka? Tuo tilastokin osoittaa, että sähköautojen myynnit on kääntynyt laskuun ja edelleen myydään bensa-autoja. Lisäksi hybrideissäkin on polttomoottori, joten enemmistössä uusiakin autoja on polttomoottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla muka? Tuo tilastokin osoittaa, että sähköautojen myynnit on kääntynyt laskuun ja edelleen myydään bensa-autoja. Lisäksi hybrideissäkin on polttomoottori, joten enemmistössä uusiakin autoja on polttomoottori.
On sinulla kummat lasit päässä kun luet tilastoja noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla muka? Tuo tilastokin osoittaa, että sähköautojen myynnit on kääntynyt laskuun ja edelleen myydään bensa-autoja. Lisäksi hybrideissäkin on polttomoottori, joten enemmistössä uusiakin autoja on polttomoottori.
No tilastojen mukaan polttomoottoriautoja myydään vain kourallinen kuukaudessa ja sähköautoja tuhansia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tilastojen mukaan polttomoottoriautoja myydään vain kourallinen kuukaudessa ja sähköautoja tuhansia.
Mites se menikään? Tilasto, tilasto, emävale...
Et ymmärrä "tilastoja", kiski ne mitä tahansa, ovat pelkkää aivopesua, ei muuta.
Luulen, että täällä tesla-kuskit yrittää nyt pullistella, kun tesla-musk, on yhtäkuin tesla. Noloahan se on, niin noloa, ajella paskan paskalla.
- Anonyymi
Katsohan tilastoja.
- Anonyymi
Niin jos 80% tarjolla olevista autoista on sähköautoja niin siksi niitö myydään. Jos tarjolla olisi bensa/diesel autoja 80% malleista niin sähköautoja ei juuri myytäisi. Ainoa ero olisi myyntimäärät jotka olisivat nyt paljon isompia kun olisi kuranttia tuotetta kaupan epäkurantin sijaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin jos 80% tarjolla olevista autoista on sähköautoja niin siksi niitö myydään. Jos tarjolla olisi bensa/diesel autoja 80% malleista niin sähköautoja ei juuri myytäisi. Ainoa ero olisi myyntimäärät jotka olisivat nyt paljon isompia kun olisi kuranttia tuotetta kaupan epäkurantin sijaan.
Suomen, Euroopan vai koko maailman myynti?
Tietenkin, jos vertaa Suomen asukaslukua ja myydään vaikka 5 sähkäriä/vuosi, niin prossat on kohdallaan. 90% ajelee varmasti vanhalla autolla. Rahakkaat ja yritykset ostaa +50k autoja, tavallinen kansa ei. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin jos 80% tarjolla olevista autoista on sähköautoja niin siksi niitö myydään. Jos tarjolla olisi bensa/diesel autoja 80% malleista niin sähköautoja ei juuri myytäisi. Ainoa ero olisi myyntimäärät jotka olisivat nyt paljon isompia kun olisi kuranttia tuotetta kaupan epäkurantin sijaan.
Ne autot kylläkin tilataan tehtaalta asiakkaan toiveen mukaan, jos asiakkaat haluaa bensa autoja niin silloin myydään bensa-autoja.
- Anonyymi
Tilastot kertovat eivät kuvitelmat.
- Anonyymi
Ainoa syy sähköautojen myyntiin on kun ei enää juuri muuta ole tarjolla😂siksi myynnit on määrällisesti jopa lamavuosia huonompia
- Anonyymi
Sulla niitä noita syitä riittää. Kaikki mielikuvitusmaailmasta.
- Anonyymi
Tilastot kertovat totuuden eivätkä luulot, uskomukset ja kuvitelmat.
- Anonyymi
Silti jotkut jaksavat taistella vääjäämätöntä kehitystä vastaan. Sähköautojen suosion vauhti vain kiihtyy koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti jotkut jaksavat taistella vääjäämätöntä kehitystä vastaan. Sähköautojen suosion vauhti vain kiihtyy koko ajan.
Ja silti tilastojen mukaan sähköautojen myynti laski 26% viime vuonna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti tilastojen mukaan sähköautojen myynti laski 26% viime vuonna.
Se oli viime vuosi se. Vuonna 2023 toimitettiin komponenttipulan loppumisen vuoksi pitkältä ajalta tilaukset.
Tämän vuoden tammi- ja helmikuun nousut ovat olleet hurjia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli viime vuosi se. Vuonna 2023 toimitettiin komponenttipulan loppumisen vuoksi pitkältä ajalta tilaukset.
Tämän vuoden tammi- ja helmikuun nousut ovat olleet hurjia.Mitkä ”nousut”? Ei tammi- ja helmikuun luvuissa näkynyt mitään nousua. Itse asiassa uusien autojen kauppa ylipäätään on lähes tulkoon loppunut Suomessa.
- Anonyymi
Miksi autokauppiaat kiukuttelee, ettei enää saa enää tukiaisia sähkärin ostoon? Siis täyssähkön, ei hybe.
Jotenkaan ei täsmää tilastot ja uutisoinnit.
- Anonyymi
Patteriautojen myynnin kultimaatiopiste alkaa olla käsillä vatkainten kovan hinnan ja infran vajavaisuuden takia.
- Anonyymi
Sähköautoissa pari pientä asiaa miksi en sitä (ainakaan vielä) osta; Helvetin kallis verrattuna saman kokoluokan bensa-autoon ja akusto.
Akkujen tekemiseen menee paljon erikoismetalleja yms luonnonvaroja sekä akun elinikä ja toimintasäteen lyhyys.Pitäähän ne akut ladatakin joten lataussähkökin pitää jostain saada, tuuli ja vesivoima ei oikein riitä (ydinvoima täydentää) ja jos latauspisteiden määrä lisääntyy niin niin lisääntyy sähköntarvekin.- Anonyymi
Ja tänään uutisoitiin Volvon takaisin kutsusta, syynä suuri paloriski. Että se siitä.
No, kun "aja vaan, ei muuta" -sähkärivalheeseen on haksahtanut, ei pystytä myöntämään, kuinka on kätensä lyönyt kalliisti paskaan. Ei tarvi olla tasoa ydinfyysikko, että ymmärtää sen, ettei tällainen "uutuus" ole kerralla valmis kaikkine päivityksineen. Jos ymmärtää tietotekniikasta mitään, niin tajuaa sen, että nämä neljällä pyörällä olevat "läppärit" on eräänlaisia tietokoneita, joiden "moottori" on järjestelmä, jota päivitetään, tulee uusia versioita, kun vanhan päivitys lakkaa.... mutta et voikkaan päivittää itse.
- Anonyymi
Vuonna 2015 hankituista autoista 99% oli bensa ja diesel autoja. Sähköautojen ja lataushybridien määrä pyöristyi alle 1%.
Vuonna 2024 hankituista autoista 50% oli bensa ja diesel autoja. Sähköautojen ja lataushybridien määrä oli lähes toiset 50%.
Aikamoista. Alle kymmenessä vuodessa jo puolet autoista liikkuu sähköllä. Seuraavan kymmenen vuoden päästä saattaa olla niin että sähköllä liikkuvien autojen osuus on 99% ja bensa ja diesel autojen määrä alle 1%.- Anonyymi
Vain 4% autoista liikkuu pelkällä sähköllä, ei puolet. Valtaosa suomalaisista kun ei osta uusia autoja.
- Anonyymi
Harha kuvitelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harha kuvitelmia.
Vaikka uusista autoista puolet hankittaisiin vuosittain täyssähköautoina tai hybrideinä, jokainen ymmärtää mitä se tekee autokannalle 10 - 15 vuoden kuluttua. Se sähköistyy todella merkittävissä määrin. Suomen etuna on halpa ja puhdas sähkö joka kannustaa hankkimaan sähköauton. Me näytämme yhtenä maana esimerkkiä muulle maailmalle.
Luultavasti reilu enemmistö uusista autoista on tulevina vuosina sähköautoja kuten Norjassa https://invezz.com/fi/uutiset/2025/01/28/norjan-sahkoautojen-siirtyma-kaikki-vuonna-2025-myydyt-uudet-autot-ovat-sahkoisia/. Siellä lähes 90% uusista autoista myydään sähköisinä ja koko maan autokannasta jo 28% on sähköllä kulkevia. Lisäksi EU:n sääntely pakottaa autotehtaat siirtymään yhä enemmän sähköautojen valmistukseen halusivat ne sitä tai eivät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka uusista autoista puolet hankittaisiin vuosittain täyssähköautoina tai hybrideinä, jokainen ymmärtää mitä se tekee autokannalle 10 - 15 vuoden kuluttua. Se sähköistyy todella merkittävissä määrin. Suomen etuna on halpa ja puhdas sähkö joka kannustaa hankkimaan sähköauton. Me näytämme yhtenä maana esimerkkiä muulle maailmalle.
Luultavasti reilu enemmistö uusista autoista on tulevina vuosina sähköautoja kuten Norjassa https://invezz.com/fi/uutiset/2025/01/28/norjan-sahkoautojen-siirtyma-kaikki-vuonna-2025-myydyt-uudet-autot-ovat-sahkoisia/. Siellä lähes 90% uusista autoista myydään sähköisinä ja koko maan autokannasta jo 28% on sähköllä kulkevia. Lisäksi EU:n sääntely pakottaa autotehtaat siirtymään yhä enemmän sähköautojen valmistukseen halusivat ne sitä tai eivät.Näin se on. Siinä on täysin turha kenenkään vastustaa sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka uusista autoista puolet hankittaisiin vuosittain täyssähköautoina tai hybrideinä, jokainen ymmärtää mitä se tekee autokannalle 10 - 15 vuoden kuluttua. Se sähköistyy todella merkittävissä määrin. Suomen etuna on halpa ja puhdas sähkö joka kannustaa hankkimaan sähköauton. Me näytämme yhtenä maana esimerkkiä muulle maailmalle.
Luultavasti reilu enemmistö uusista autoista on tulevina vuosina sähköautoja kuten Norjassa https://invezz.com/fi/uutiset/2025/01/28/norjan-sahkoautojen-siirtyma-kaikki-vuonna-2025-myydyt-uudet-autot-ovat-sahkoisia/. Siellä lähes 90% uusista autoista myydään sähköisinä ja koko maan autokannasta jo 28% on sähköllä kulkevia. Lisäksi EU:n sääntely pakottaa autotehtaat siirtymään yhä enemmän sähköautojen valmistukseen halusivat ne sitä tai eivät.Jos puolet uusista autoista olisi täyssähköautoja ja hybrideitä vuosittain niin sähköautoja olisi reilusti alle puolet autokannasta 15 vuoden päästäkin. Ja oikeasti hybridit eivät edes ole sähköautoja, koska niissä on polttomoottori.
"Lisäksi EU:n sääntely pakottaa autotehtaat siirtymään yhä enemmän sähköautojen valmistukseen halusivat ne sitä tai eivät."
Niin, EU on kommunistinen paskaorganisaatio. Sääntelystä pitäisi pikemminkin luopua ja antaa autotehtaiden valmistaa niitä autoja mitä he haluavat. Tällainen säätely on pelkkää kommarimeininkiä ja EU:ta johtavatkin aivokuolleet viherpiipertäjät.
Suomessa enemmistö ajaa sähköautoilla myös 2040-luvulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos puolet uusista autoista olisi täyssähköautoja ja hybrideitä vuosittain niin sähköautoja olisi reilusti alle puolet autokannasta 15 vuoden päästäkin. Ja oikeasti hybridit eivät edes ole sähköautoja, koska niissä on polttomoottori.
"Lisäksi EU:n sääntely pakottaa autotehtaat siirtymään yhä enemmän sähköautojen valmistukseen halusivat ne sitä tai eivät."
Niin, EU on kommunistinen paskaorganisaatio. Sääntelystä pitäisi pikemminkin luopua ja antaa autotehtaiden valmistaa niitä autoja mitä he haluavat. Tällainen säätely on pelkkää kommarimeininkiä ja EU:ta johtavatkin aivokuolleet viherpiipertäjät.
Suomessa enemmistö ajaa sähköautoilla myös 2040-luvulla.Suomessa enemmistö tulee ajamaan halvoilla ja paljon ajetuilla sähköautoilla. Se tietää hyvää korjaamoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa enemmistö tulee ajamaan halvoilla ja paljon ajetuilla sähköautoilla. Se tietää hyvää korjaamoille.
Kyllä ! Akustoja vaihtavat ja korjaavat korjaamot ovat kasvava toimiala !
Siellä ei tingitä kun akuston vaihto kustantaa 30000€ !
Onko tässä jotakin järkeä, sähköautomiehet ?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain 4% autoista liikkuu pelkällä sähköllä, ei puolet. Valtaosa suomalaisista kun ei osta uusia autoja.
Ei osta, mutta käytettyinä tuodaankin maahan kymmenkertainen määrä uusiin verrattuna. Niistä suurin osa on sähköautoja osa ladattavia ja loput bensa-autoja, joihin kuuluvat harvenevat hybridit
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ! Akustoja vaihtavat ja korjaavat korjaamot ovat kasvava toimiala !
Siellä ei tingitä kun akuston vaihto kustantaa 30000€ !
Onko tässä jotakin järkeä, sähköautomiehet ??https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-sahkoautojen-korjauskuluja-pelata/9120082
Kokkolan Autohuollon toimitusjohtaja Jesse Haapala vakuuttaa, että sähköautot ovat toimintavarmoja kulkuneuvoja.
Ihmisten suurin kauhukuva sähköautoissa lienee ajoakun hajoaminen ja tästä seuraavat tähtitieteelliset korjauskustannukset.
– Monesti voi kokonainen uusi paketti olla älyttömän hintainen, mutta hyvin, hyvin harvoin esimerkiksi sellaista tarvitsee edes harkita. Yleensä akut ovat kyllä korjattavissa, Haapala rauhoittelee.
Kannattaa ottaa selvää miten nämä asiat todellisuudessa ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-sahkoautojen-korjauskuluja-pelata/9120082
Kokkolan Autohuollon toimitusjohtaja Jesse Haapala vakuuttaa, että sähköautot ovat toimintavarmoja kulkuneuvoja.
Ihmisten suurin kauhukuva sähköautoissa lienee ajoakun hajoaminen ja tästä seuraavat tähtitieteelliset korjauskustannukset.
– Monesti voi kokonainen uusi paketti olla älyttömän hintainen, mutta hyvin, hyvin harvoin esimerkiksi sellaista tarvitsee edes harkita. Yleensä akut ovat kyllä korjattavissa, Haapala rauhoittelee.
Kannattaa ottaa selvää miten nämä asiat todellisuudessa ovat.Turhaa selittelyä !
Niin kauan kun sähköauton akusto on suuri, painava ja kallis, niin sähköautoa on turha puolustaa !!
Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?
- Anonyymi
https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/030_yksmaah_tau_103.px/table/tableViewLayout1/
Käytettyjen maahantuotujen autojen osalta sähköllä liikkuvien autojen osuus on todella merkittävä.
Vuonna 2024 Suomeen tuotiin yhteensä 43 227 autoa. Näistä bensa ja dieselautoja tuotiin yhteensä 9 919. Täyssähkö ja ladattavia hybridejä tuotiin yhteensä 32 895. Toisin sanoen vuonna 2024 maahantuoduista käytetyistä autoista 76% oli sähköisiä.
Vuonna 2025 Suomeen on tuotu yhteensä 6 877 autoa. Näistä bensa ja dieselautoja on tuotu yhteensä 1 462. Täyssähkö ja ladattavia hybridejä on tuotu yhteensä 5 363. Toisin sanoen vuonna 2025 maahantuoduista käytetyistä autoista 78% on sähköisiä.- Anonyymi
Miten joutavaa voi olla keskustelu. EU ja Hallitus ovat pistäneet sellaiset rätingit pöytään, että on lähes pakko ostaa sähköauto. Autokauppiaiden on pakko myydä pelkästään sähköautoja, jotta autotehtaan ei tarvitse maksaa hirveitä sakkomaksuja hallituksille. Polttareiden valmistus pakotetaan lopetukseen seuraavan 10 vuoden aikana. Ja etevimmät tunarit ovat huomanneet että sähköautojen myynti kasvaa ja polttareiden myynti laskee. Voihan hitulainen tätä tyhmyyttä. Tämä ei ole vähimmässäkään määrin kilpailua polttareiden ja sähkäreiden välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten joutavaa voi olla keskustelu. EU ja Hallitus ovat pistäneet sellaiset rätingit pöytään, että on lähes pakko ostaa sähköauto. Autokauppiaiden on pakko myydä pelkästään sähköautoja, jotta autotehtaan ei tarvitse maksaa hirveitä sakkomaksuja hallituksille. Polttareiden valmistus pakotetaan lopetukseen seuraavan 10 vuoden aikana. Ja etevimmät tunarit ovat huomanneet että sähköautojen myynti kasvaa ja polttareiden myynti laskee. Voihan hitulainen tätä tyhmyyttä. Tämä ei ole vähimmässäkään määrin kilpailua polttareiden ja sähkäreiden välillä.
Pakotus politiikkaa. Ihan sama, kun pakotettaisiin ihmiset raitistumaan hallituksen päätöksellä ja sitähän on jo kokeiltu miten siinä taas kävi, kun oli kieltolaki. Juotiin enemmän suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten joutavaa voi olla keskustelu. EU ja Hallitus ovat pistäneet sellaiset rätingit pöytään, että on lähes pakko ostaa sähköauto. Autokauppiaiden on pakko myydä pelkästään sähköautoja, jotta autotehtaan ei tarvitse maksaa hirveitä sakkomaksuja hallituksille. Polttareiden valmistus pakotetaan lopetukseen seuraavan 10 vuoden aikana. Ja etevimmät tunarit ovat huomanneet että sähköautojen myynti kasvaa ja polttareiden myynti laskee. Voihan hitulainen tätä tyhmyyttä. Tämä ei ole vähimmässäkään määrin kilpailua polttareiden ja sähkäreiden välillä.
Poliittisilta päätöksentekijöiltä odotan entistä kovempia otteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten joutavaa voi olla keskustelu. EU ja Hallitus ovat pistäneet sellaiset rätingit pöytään, että on lähes pakko ostaa sähköauto. Autokauppiaiden on pakko myydä pelkästään sähköautoja, jotta autotehtaan ei tarvitse maksaa hirveitä sakkomaksuja hallituksille. Polttareiden valmistus pakotetaan lopetukseen seuraavan 10 vuoden aikana. Ja etevimmät tunarit ovat huomanneet että sähköautojen myynti kasvaa ja polttareiden myynti laskee. Voihan hitulainen tätä tyhmyyttä. Tämä ei ole vähimmässäkään määrin kilpailua polttareiden ja sähkäreiden välillä.
Mutta tämähän on erittäin hyvä. Sama suunta on uusien autojen kanssa ja jo puolet niistä on sähköisiä. Saastuttavat polttomottoriautot pakotetaan ulos markkinoilta ja tilalle tulee sähköautoja.
Nyt joku sanoo että sähköauto saastuttaa. Kaikkien autojen valmistus saastuttaa, myös polttomoottoriauto. Sähköauto kompensoi Suomessa valmistuksen aiheuttamat päästöt vuodessa tai parissa polttomoottoriautoon verrattuna. Kun sähköauto on saatu markkinoille niin Suomessa on jo 95% päästötön sähköntuotanto. Polttomoottori päästää CO2 saastetta pakoputkesta ilmaan vuodesta toiseen kun taas sähköautolla ajetaan käytännössä päästöttömästi Suomessa vuodesta toiseen. Suomen tilanne on erinomainen maailmassa sähköntuotannon ja sähköautoilun osalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tämähän on erittäin hyvä. Sama suunta on uusien autojen kanssa ja jo puolet niistä on sähköisiä. Saastuttavat polttomottoriautot pakotetaan ulos markkinoilta ja tilalle tulee sähköautoja.
Nyt joku sanoo että sähköauto saastuttaa. Kaikkien autojen valmistus saastuttaa, myös polttomoottoriauto. Sähköauto kompensoi Suomessa valmistuksen aiheuttamat päästöt vuodessa tai parissa polttomoottoriautoon verrattuna. Kun sähköauto on saatu markkinoille niin Suomessa on jo 95% päästötön sähköntuotanto. Polttomoottori päästää CO2 saastetta pakoputkesta ilmaan vuodesta toiseen kun taas sähköautolla ajetaan käytännössä päästöttömästi Suomessa vuodesta toiseen. Suomen tilanne on erinomainen maailmassa sähköntuotannon ja sähköautoilun osalta.Paljonko maksaa akuston vaihto ?
Oliko 30 tonnia ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko maksaa akuston vaihto ?
Oliko 30 tonnia ?sähköauton akustoa ei tarvitse koskaan vaihtaa kokonaan. Sinun valheitasi ei kukaan usko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sähköauton akustoa ei tarvitse koskaan vaihtaa kokonaan. Sinun valheitasi ei kukaan usko.
Neropatti ! Kysäiseppäs asiantuntevalta korjaamolta miten korjataan sähköauton pienentynyt range ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neropatti ! Kysäiseppäs asiantuntevalta korjaamolta miten korjataan sähköauton pienentynyt range ?
Niin, sitä ei koskaan tarvitse vaihtaa kokonaan, ymmärrätkö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, sitä ei koskaan tarvitse vaihtaa kokonaan, ymmärrätkö?
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
Tuo ensimmäinen kuva kertoo paljon. Kun sähköautolla on ajettu 200t mailia eli noin 320tkm niin akun kapasiteetista on jäljellä noin 90%. Tuo on todiste siitä että se auto hajoaa akun ympäriltä ennen kuin akku on loppuunajettu ainakin Suomen olosuhteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, sitä ei koskaan tarvitse vaihtaa kokonaan, ymmärrätkö?
Neropatti !
Perusteleppas sähköteknisesti miten alentunut sähköauton toimintasäde (range) korjataan uuden veroiseksi uusimalla vain muutama akuston moduli ?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neropatti !
Perusteleppas sähköteknisesti miten alentunut sähköauton toimintasäde (range) korjataan uuden veroiseksi uusimalla vain muutama akuston moduli ??Minä en vajaaälyisille perustele mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en vajaaälyisille perustele mitään.
Alentunut toimintasäde korjataan sähköautossa vaihtamalla akusto !
Lasku pyörii 15000-40000€ nurkilla !
Tuliko muuta ?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
Tuo ensimmäinen kuva kertoo paljon. Kun sähköautolla on ajettu 200t mailia eli noin 320tkm niin akun kapasiteetista on jäljellä noin 90%. Tuo on todiste siitä että se auto hajoaa akun ympäriltä ennen kuin akku on loppuunajettu ainakin Suomen olosuhteissa.Kapasiteetti vähenee akusta ajan myötä vaikka sähköautolla ei ajaisi yhtään. Lisäksi tuo sivusto on naurettavan typerää sähköautopropagandaa. Esimerkiksi tämä kohta:
"Most ICE cars are on the scrap heap long before they complete such mileage. Indeed, most people only keep their vehicles for approximately six years. "
on idioottimainen. Esimerkiksi Suomessa auton keskimääräinen elinaika on noin 23 vuotta. Ja vaikka autoa pidetäänkin keskimäärin ehkä 6 vuotta niin tuo ei tarkoita uudesta 6 vuoden ikäiseksi vaan esimerkiksi ostetaan 10 vuotta vanha auto ja käytetään sitä 6 vuotta eli 16 vuotiaaksi. Ja tuo 16 vuotta vanha auto vielä myydään eteenpäin, ei autoa silloinkaan romuteta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neropatti !
Perusteleppas sähköteknisesti miten alentunut sähköauton toimintasäde (range) korjataan uuden veroiseksi uusimalla vain muutama akuston moduli ??Jos range on 90% vielä yli 300000 kilometrin jälkeen ei sitä akustoa tarvirse vaihtaa. Jos tulevaisuudessa uuden auton range alkaa olemaan 800 km tai enemmän ja se putoaa 300000 ajetun kilometrin jälkeen 90% eli 720 km tai enemmän niin asialla ei ole mitään käytännön merkitystä. Käytännössä sähköauton akku kestää täysin käyttökelpoisena pidempään kuin itse auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos range on 90% vielä yli 300000 kilometrin jälkeen ei sitä akustoa tarvirse vaihtaa. Jos tulevaisuudessa uuden auton range alkaa olemaan 800 km tai enemmän ja se putoaa 300000 ajetun kilometrin jälkeen 90% eli 720 km tai enemmän niin asialla ei ole mitään käytännön merkitystä. Käytännössä sähköauton akku kestää täysin käyttökelpoisena pidempään kuin itse auto.
Akun kapasiteetti alenee pelkästään ajan myötä, vaikka autolla ei paljon ajettaisikaan. Akku on tuhoutunut 20 vuoden jälkeen vaikka autolla ei paljon ajettaisi. Pelkästään kilometreistä puhuminen on typerää, kun akun kapasiteetti alenee myös pelkän ajan myötä. Lisäksi pikalataaminen nopeuttaa huomattavasti akun kulumista. Mitä nopeampi lataus niin sitä nopeammin akku tuhoutuu.
Lisäksi todellisuudessa suuressa osassa sähköautoja range on alle 70% jo alle 150000 km jälkeen. Tuo väitteesi on naurettavan typerä vale.
"Käytännössä sähköauton akku kestää täysin käyttökelpoisena pidempään kuin itse auto."
Auto voi kestää hyvin huollettuna yli 50 vuotta, akku ei taatusti noin kauan kestä. Tuskin edes 20 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos range on 90% vielä yli 300000 kilometrin jälkeen ei sitä akustoa tarvirse vaihtaa. Jos tulevaisuudessa uuden auton range alkaa olemaan 800 km tai enemmän ja se putoaa 300000 ajetun kilometrin jälkeen 90% eli 720 km tai enemmän niin asialla ei ole mitään käytännön merkitystä. Käytännössä sähköauton akku kestää täysin käyttökelpoisena pidempään kuin itse auto.
Vastatkaa asetettuun kysymykseen ??
Älkää kertoko satuja koska tämä ei ole satupalsta ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastatkaa asetettuun kysymykseen ??
Älkää kertoko satuja koska tämä ei ole satupalsta !https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
Ei tässä ole kyse saduista kun viitsii katsoa linkin takana olevaa ensimmäistä kuvaa ja sen alla olevaa tekstiä. Kyseessä on Tesloista kerätyn tiedon perusteella muodostettu tilasto.
Kuvasta on hyvin helppo havaita että 200000 mailin eli noin 320000 km kohdalla Teslojen alkuperäisestä varauksesta on jäljellä noin 90%. Jos alunperin akulla pääsee esimerkiksi 500 km niin 90% kapasiteetti tarkoittaa 450 km rangea. Tällä 50 km pudotuksella ei ole suurimmalle osalle sähköautoilijoista mitään merkitystä.
Lisäksi kun kuvaa katsoo tarkoin niin kapasiteetin vähentyminen on muutamia prosentteja 100000 mailin eli 160000 km ja 200000 mailin eli 320000 km välillä.
On edes vaikea arvioida kuinka pitkään autolla pitäisi ajaa ennen kuin oltaisiin 70% kohdalla. Jos tuo trendi jatkuu niin on lähes varmaa että auto hajoaa paljon ennenkuin akku.
Toisin sanoen keskimäärin koko alkuperäinen kysymys akun vaihtamisesta on aika lailla epäoleellinen. Ja uusissa autoissa akkuja voidaan korjata moduuleittain eli kustannus on lopulta paljon pienempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
Ei tässä ole kyse saduista kun viitsii katsoa linkin takana olevaa ensimmäistä kuvaa ja sen alla olevaa tekstiä. Kyseessä on Tesloista kerätyn tiedon perusteella muodostettu tilasto.
Kuvasta on hyvin helppo havaita että 200000 mailin eli noin 320000 km kohdalla Teslojen alkuperäisestä varauksesta on jäljellä noin 90%. Jos alunperin akulla pääsee esimerkiksi 500 km niin 90% kapasiteetti tarkoittaa 450 km rangea. Tällä 50 km pudotuksella ei ole suurimmalle osalle sähköautoilijoista mitään merkitystä.
Lisäksi kun kuvaa katsoo tarkoin niin kapasiteetin vähentyminen on muutamia prosentteja 100000 mailin eli 160000 km ja 200000 mailin eli 320000 km välillä.
On edes vaikea arvioida kuinka pitkään autolla pitäisi ajaa ennen kuin oltaisiin 70% kohdalla. Jos tuo trendi jatkuu niin on lähes varmaa että auto hajoaa paljon ennenkuin akku.
Toisin sanoen keskimäärin koko alkuperäinen kysymys akun vaihtamisesta on aika lailla epäoleellinen. Ja uusissa autoissa akkuja voidaan korjata moduuleittain eli kustannus on lopulta paljon pienempi.Ai, pitäisikö tuohon valehtelevaan propagandasivustoon luottaa? Älä nyt naurata. Lisäksi tuossa unohtuu se, että kapasiteetti alenee pelkästään ajan myötä, vaikka ei paljon autolla ajaisikaan. Pelkästä kilometrimäärästä höpöttäminen on valehtelua.
Nettiautossakin on paljon sähköautoja myynnissä, joissa on alle 70% kapasiteetista jäljellä vaikka mittarissa on alle 150 000 km. Joten se siitä sähköautofanaatikkojen päässään kehittämistä unelmista. Todellisuus on osoittanut nuo väitteesi puhtaaksi paskaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
Ei tässä ole kyse saduista kun viitsii katsoa linkin takana olevaa ensimmäistä kuvaa ja sen alla olevaa tekstiä. Kyseessä on Tesloista kerätyn tiedon perusteella muodostettu tilasto.
Kuvasta on hyvin helppo havaita että 200000 mailin eli noin 320000 km kohdalla Teslojen alkuperäisestä varauksesta on jäljellä noin 90%. Jos alunperin akulla pääsee esimerkiksi 500 km niin 90% kapasiteetti tarkoittaa 450 km rangea. Tällä 50 km pudotuksella ei ole suurimmalle osalle sähköautoilijoista mitään merkitystä.
Lisäksi kun kuvaa katsoo tarkoin niin kapasiteetin vähentyminen on muutamia prosentteja 100000 mailin eli 160000 km ja 200000 mailin eli 320000 km välillä.
On edes vaikea arvioida kuinka pitkään autolla pitäisi ajaa ennen kuin oltaisiin 70% kohdalla. Jos tuo trendi jatkuu niin on lähes varmaa että auto hajoaa paljon ennenkuin akku.
Toisin sanoen keskimäärin koko alkuperäinen kysymys akun vaihtamisesta on aika lailla epäoleellinen. Ja uusissa autoissa akkuja voidaan korjata moduuleittain eli kustannus on lopulta paljon pienempi."Ja uusissa autoissa akkuja voidaan korjata moduuleittain eli kustannus on lopulta paljon pienempi."
Naurettavan typerä idiootti uskoo taas kaikkia sähköautovalmistajien valheita. Mitä uudempi auto niin sitä vaikeampaa on vaihtaa yhtäkään moduulia. Esimerkiksi Tesla teki viimeisimmissä malleissa akut täysin mahdottomiksi korjata moduuli kerrallaan. Tesla on tehnyt joka vuosi vaikeammiksi korjata autoaan ja varsinkin akkua.
Yhtäkään autovalmistajaa ei kiinnosta paskaakaan se, että akku pystytään korjaamaan. Päinvastoin he haluavat tehdä akkujen olevan korjauskelvottomia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, pitäisikö tuohon valehtelevaan propagandasivustoon luottaa? Älä nyt naurata. Lisäksi tuossa unohtuu se, että kapasiteetti alenee pelkästään ajan myötä, vaikka ei paljon autolla ajaisikaan. Pelkästä kilometrimäärästä höpöttäminen on valehtelua.
Nettiautossakin on paljon sähköautoja myynnissä, joissa on alle 70% kapasiteetista jäljellä vaikka mittarissa on alle 150 000 km. Joten se siitä sähköautofanaatikkojen päässään kehittämistä unelmista. Todellisuus on osoittanut nuo väitteesi puhtaaksi paskaksi.Jos luet tarkasti niin kyseessä ei ole propagandasivusto vaan oikeista Tesloista kerättyä oikeaa dataa eli tosiasioita. Tämän Tesloista kerätyn tilastollisen datan perusteella 320 tkm jälkeen akun kapasiteetista on jälkellä reilusti yli 80% mikä on tietysti oikein rohkaiseva tieto sähköautoilijoille ja sellaista harkitseville.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja uusissa autoissa akkuja voidaan korjata moduuleittain eli kustannus on lopulta paljon pienempi."
Naurettavan typerä idiootti uskoo taas kaikkia sähköautovalmistajien valheita. Mitä uudempi auto niin sitä vaikeampaa on vaihtaa yhtäkään moduulia. Esimerkiksi Tesla teki viimeisimmissä malleissa akut täysin mahdottomiksi korjata moduuli kerrallaan. Tesla on tehnyt joka vuosi vaikeammiksi korjata autoaan ja varsinkin akkua.
Yhtäkään autovalmistajaa ei kiinnosta paskaakaan se, että akku pystytään korjaamaan. Päinvastoin he haluavat tehdä akkujen olevan korjauskelvottomia.https://gmauthority.com/blog/2024/12/ev-battery-will-soon-be-cheaper-to-replace-than-gas-engine-report/
Car research firm Recurrent has a new report claiming that EV battery replacement will cost less than replacing a gas engine by 2030.
Sähköauton akun vaihtaminen saattaa olla vuonna 2030 halvempaa kuin polttomoottorin vaihtaminen. Näin nopeasti sähköautojen tekniikka kehittyy. Polttomoottoreista tulee auttamatta vanhentunutta teknologiaa verrattuna sähköautoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tämähän on erittäin hyvä. Sama suunta on uusien autojen kanssa ja jo puolet niistä on sähköisiä. Saastuttavat polttomottoriautot pakotetaan ulos markkinoilta ja tilalle tulee sähköautoja.
Nyt joku sanoo että sähköauto saastuttaa. Kaikkien autojen valmistus saastuttaa, myös polttomoottoriauto. Sähköauto kompensoi Suomessa valmistuksen aiheuttamat päästöt vuodessa tai parissa polttomoottoriautoon verrattuna. Kun sähköauto on saatu markkinoille niin Suomessa on jo 95% päästötön sähköntuotanto. Polttomoottori päästää CO2 saastetta pakoputkesta ilmaan vuodesta toiseen kun taas sähköautolla ajetaan käytännössä päästöttömästi Suomessa vuodesta toiseen. Suomen tilanne on erinomainen maailmassa sähköntuotannon ja sähköautoilun osalta.Entä se sähköntuotanto? Ai niin, se tulee töpselistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en vajaaälyisille perustele mitään.
Et perustele, kun et tiedä, mutta kovasti uhoat. Hahhaaaaa, vanha ukko
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos luet tarkasti niin kyseessä ei ole propagandasivusto vaan oikeista Tesloista kerättyä oikeaa dataa eli tosiasioita. Tämän Tesloista kerätyn tilastollisen datan perusteella 320 tkm jälkeen akun kapasiteetista on jälkellä reilusti yli 80% mikä on tietysti oikein rohkaiseva tieto sähköautoilijoille ja sellaista harkitseville.
Ja akkujen ominaisuudet ovat sellaiset, että kapasiteetti tippuu ajan myötä vaikka ei edes ajaisi autolla. Noin 80% on 10 vuoden jälkeen jäljellä kapasiteetista vaikka autolla olisi ajettu alle 100 tkm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja akkujen ominaisuudet ovat sellaiset, että kapasiteetti tippuu ajan myötä vaikka ei edes ajaisi autolla. Noin 80% on 10 vuoden jälkeen jäljellä kapasiteetista vaikka autolla olisi ajettu alle 100 tkm.
Kuka seisottaa autoa vuosia tai kuukausia eikä aja olleenkaan. Useimmat myisivät auton tarpeettomana. Siksi artikkelissa oleva data kertoo oleellisen eli miten tavallisessa käytössä olevat autot ja niiden akut käyttäytyvät.
100 tkm kohdalla eli 62 tuhannen mailin kohdalla kuvasta näkee että alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä selvästi yli 90%. Edelleen 320 tkm jälkeen akun kapasiteetista on jäljellä reilusti yli 80%.
Kuvasta näkee myös että keskihajonta datassa on hyvin pientä eli autojen välillä vaihtelu on aika vähäistä. Akut käyttäytyvät yleisellä tasolla varsin samalla tavalla. Kapasiteetin heikentyminen hidastuu mitä enemmän autolla on ajettu. Tämäkin on erinomainen uutinen sähköautoilijalle.
Totta kai autojen joukossa on yksittäisiä harvinaisempia tapauksia jotka hajoavat ennen aikojaan. Niitä on ollut polttomoottoriautojen joukossa ja niitä tulee olemaan sähköautojen joukossa.
- Anonyymi
Tammikuussa myyty 700 bensa-autoa ja 1500 täyssähköautoa...
- Anonyymi
Ehkä voisit luetella muitakin kuten ei-ladattavat ja ladattavat hybridit. Tuo 700 ei sisällä edes ei-ladattavia hybridejä.
- Anonyymi
Erittäin hienoa. Suomalaiset ovat todella innostuneet sähköautoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä voisit luetella muitakin kuten ei-ladattavat ja ladattavat hybridit. Tuo 700 ei sisällä edes ei-ladattavia hybridejä.
Sisältääpäs se leluhybridit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisältääpäs se leluhybridit.
Ei sisällä ei-ladattavia hybridejä, katsopa luvut uudestaan. Ei-ladattavia hybridejä rekisteröitiin yli 1700 tammikuussa.
- Anonyymi
Silti polttomoottoria autoja on enemmän rekisteröitynä suomen teillä.
- Anonyymi
Luehan tilastoja, äläkä kuvittele ja luule.
- Anonyymi
Ajakaa millä ajatta.huoletonta on matkaaminen ku tankki on täynnä dieseliä, ei tarvi miettiä missä on latauspaikka.
- Anonyymi
Talvella dieselissä on tietenkin aina se hyytymisen vara.
- Anonyymi
Sinulle ja dieselillesi nauravat kaikki.
- Anonyymi
Hienoa että löytyy varakkaita kustantamaan näitä tuotekehityskustannuksia ostamalla puolivalmisteita .
- Anonyymi
Turhaa selittelyä !
Niin kauan kun sähköauton akusto on suuri, painava ja kallis, niin sähköautoa on turha puolustaa !!
Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?- Anonyymi
Suurin osa uusien autojen hankkineista näyttäisi olevan asiasta kanssasi eri mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa uusien autojen hankkineista näyttäisi olevan asiasta kanssasi eri mieltä.
Tottakai, mutta ei akuston rakenne siitä muutu !?
- Anonyymi
Ensirekisteriöinnit? Ikinä en ole uutta autoa ostanut aina käytetyn ja vain yhden käytetyn liikkeestä, muut olen ostanut yksityisiltä. Hyvin olen pärjännyt muutaman tonnin autoilla. Uutta autoa, kaikkein vähiten sähkäriä, en ikinä ostaisi. Sillä ei ole mulle käytännössä mitään virkaa, eikä mulla ole näyttämisen haluakaan. Jääpi nekin rahat paljon mukavampiin hommiin.
- Anonyymi
Minä ajelen komiasti 27 vuotiaalla Opelilla.
- Anonyymi
Siinä ei ole mitään hienoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä ei ole mitään hienoa.
Look at Opel now!
- Anonyymi
No, sähköautomiehet !
Vieläkö pitää kehua ja puolustella kallista akustoa ?? - Anonyymi
Aloittajalle: No mitä sitte????
- Anonyymi
Sitä, että polttomoottoriautot ovat pian historiaa.
- Anonyymi
Se on ihan sama mitä mainostat, en ole ostamassa uutta autoa ainakaan viiteen vuoteen
- Anonyymi
Ei täällä mainosteta. Täällä kerrotan totuus. Ethän sinä pysty vaihtamaan sitä dieseliäsi kun sillä ei ole mitään vaihtoarvoa.
- Anonyymi
Katsohan tuota tilastoa niin tulet ymmärtäväiseksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522165
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3401391Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941345- 1681265
- 681051
- 35968
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31919Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59910Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27862Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46839