Syövästä puhuminen

Onko täällä syöpäsairaita jotka pystyvät unohtamaan sana syöpä kokonaan? Minulla se ei ainakaan onnistu vaan se on päänupissa 24/7. Tänään juuri ajattelin että tulisi joku sairaus joka veisi mukanaan. Loppuisi tämä kidutus. Ei sellaiset keskustelut mitään auta jotka päättyvät tsemppiä-tsemppiä.

25

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikään ei ole niinkuin ennen.
      Minä en ole enää itseni.
      Kaikki johtuu syövästä.
      Syöpä muistuttaa itsestään tauotta.

Jaksa edes oikein miettiä, että minkä takia jaksan tätä tai pitäisi jaksaa jaksaa.

Yleensä sairaus paranee hoidossa. Tässä on käynyt päinvastoin. Tiedän jo tänään, huomenna ei ole parempi päivä.

• Eilen kävin Tyksissä ja yritettiin keksiä keino millä saataisiin kusipussi pois reidestä keikkumasta. Lääkäri teki kaikkensa mutta syöpäkasvain esti sen homman. Ei voi ainakaan lääkäriä syyttää. Tämmöstä pussia kun kanniskelee niin se muistuttaa jatkuvasti syövästä.

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Eilen kävin Tyksissä ja yritettiin keksiä keino millä saataisiin kusipussi pois reidestä keikkumasta. Lääkäri teki kaikkensa mutta syöpäkasvain esti sen homman. Ei voi ainakaan lääkäriä syyttää. Tämmöstä pussia kun kanniskelee niin se muistuttaa jatkuvasti syövästä.

Hoidon sivuvaikutukset, mm. invalidisoivat kivut, muistuttavat sinua ihan joka sekunti syövästä.

Hoidolla pyritään estämään syövän kasvu, leviäminen ja uusiminen.

Ei pääse syöpä unohtumaan.

Kiitollinen saa olla, että on elossa. Oikeasti!

• Anonyymi kirjoitti:

Hoidon sivuvaikutukset, mm. invalidisoivat kivut, muistuttavat sinua ihan joka sekunti syövästä.

Hoidolla pyritään estämään syövän kasvu, leviäminen ja uusiminen.

Ei pääse syöpä unohtumaan.

Kiitollinen saa olla, että on elossa. Oikeasti!

Voin kuvitella miltä sinusta tuntuu. Ja kuinka monta saa syöpädiagnoosin joka päivä. Monen ihmisen elämä ja ajatukset muuttuvat täydellisesti. En minäkään elä kuin kolmen kuukauden jaksoja eli tt-kuvausten välin. Suunnittele siinä sitten elämää.

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Voin kuvitella miltä sinusta tuntuu. Ja kuinka monta saa syöpädiagnoosin joka päivä. Monen ihmisen elämä ja ajatukset muuttuvat täydellisesti. En minäkään elä kuin kolmen kuukauden jaksoja eli tt-kuvausten välin. Suunnittele siinä sitten elämää.

Kela ja eläkevakuutusyhtiö hylkäsivät eläkehakemuksen, vaikka sairasloma jatkuu.
        Valitin päätöksestä
        En kelpaa työnantajalle töihin. Ei hyväksytty työttömäksi.

Edellinen suoritus joulukuun alussa.
        Tili alkaa olla punasella.
        Eipä helpota eloa tämä taloudellinen ahdinko.

No, enpä jaksa murehtia kuin päivän kerrallaan.
        Pitäisi kai miettiä, mistä vois myydä, jotta ei jää vastikkeet maksamatta.

• Anonyymi

Et sitten kaipaa jonkun Mieli ry n tms mainosta..

• Voi olla että vertaistuki auttaisi tähän hommaan. Täytyy ottaa yhteyttä.

• Anonyymi

Toitotetaan, että puhuminen auttaa.

Muutamalle olen kertonut, perästä olen ajatellut, että parempi olisi ollut olla hiljaa.

Joku on arvannut. Olisi pitänyt pitää peruukkia.

Töissä oli pakko kertoa pomolle. Varmaan potkut odottaa, kun töihin palaan.

• Kyllä on veemäinen pomo jos potkut antaa. Yhtä hyvin hän voi saada syövän. Ei syövästä puhuminen aina niin helppoa ole mutta jos tuntee hyvin toisen niin ehkä se on vähän helpompaa. Tänään viimeksi ajattelin sitä kun lääkäri sanoi että jos leikataan niin mahdollisuudet leikkauspöydällä ovat 50/50. Luulen että suostun leikkaukseen vaikka mahdollisuudet ovat tälläiset.

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Kyllä on veemäinen pomo jos potkut antaa. Yhtä hyvin hän voi saada syövän. Ei syövästä puhuminen aina niin helppoa ole mutta jos tuntee hyvin toisen niin ehkä se on vähän helpompaa. Tänään viimeksi ajattelin sitä kun lääkäri sanoi että jos leikataan niin mahdollisuudet leikkauspöydällä ovat 50/50. Luulen että suostun leikkaukseen vaikka mahdollisuudet ovat tälläiset.

50/50
        Että syöpä saadaan pois?
        Että kuolet itse leikkaukseen?

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Kyllä on veemäinen pomo jos potkut antaa. Yhtä hyvin hän voi saada syövän. Ei syövästä puhuminen aina niin helppoa ole mutta jos tuntee hyvin toisen niin ehkä se on vähän helpompaa. Tänään viimeksi ajattelin sitä kun lääkäri sanoi että jos leikataan niin mahdollisuudet leikkauspöydällä ovat 50/50. Luulen että suostun leikkaukseen vaikka mahdollisuudet ovat tälläiset.

On kai melko yleistä, että potkut tulee, kun 300 sairaspäivää on täynnä .

Ääneen on moni ihmetellyt, vieläkö olet töissä, työsuhteessa?

Pitää vältellä, töissäkäyntiä siis että käviI moikkaamassa, ettei joudu pomon kanssa nokatusten. Tuskin ne ihan tekstarilla kehtaa irtisanoa.

• Anonyymi kirjoitti:

50/50
        Että syöpä saadaan pois?

Tarkoitin henkiinjäämistä

• Anonyymi kirjoitti:

50/50
        Että syöpä saadaan pois?

Elämä on muutenkin uhkapeliä,jos kuolen leikkauspöydälle niin on sekin helpompi vaihtoehto kuin miettiä joka päivä tätä sanaa syöpä

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Elämä on muutenkin uhkapeliä,jos kuolen leikkauspöydälle niin on sekin helpompi vaihtoehto kuin miettiä joka päivä tätä sanaa syöpä

Raju päätös.

Sitä mitä elämänlaatu kullekin on tai merkitsee, ei voi kukaan muu tietää. Ei sanoa.

Kaiken uhallakin, myös kuoleman, olen itsekin joutunut tekemään päätöksiä syöpäni suhteen.

Ei elämä juuri reilulta tunnu.

• Anonyymi kirjoitti:

Raju päätös.

Sitä mitä elämänlaatu kullekin on tai merkitsee, ei voi kukaan muu tietää. Ei sanoa.

Kaiken uhallakin, myös kuoleman, olen itsekin joutunut tekemään päätöksiä syöpäni suhteen.

Ei elämä juuri reilulta tunnu.

Onneksi on vaimo joka tukee minua mutta kyllä hänelläkin on välillä vaikeaa. Olen sanonutkin että lähtisi jonkun tuttavansa kanssa vaikka etelän lomalle niin unohtaisi nämä kotiasiat edes pariksi viikoksi. Kyllä minä sen ajan tulen toimeen kotona.

• Kyllä tämä on niin hermoja raastavaa että sellainen ihminen jolla ei ole ollut syöpää ei voi tajuta sitä miltä syöpää sairastavalta tuntuu. Toivon todellakin että kukaan tuntemistani ihmisistä ei saa tätä tautia. Nyt taitaa mennä vähän yli nämä minun kirjoitteluni mutta kuka sitten lukeekin nämä niin tietää totuuden.

• Anonyymi

Paluuta entiseen ei ole.

Niin, tuo tekee vaikeaksi puhua asiasta rakkaiden, tuttujen tai ammattiauttajien kanssa.

Tässä taudissa jos jossain vertaistuki , ihan vieraankin ihmisen, voi olla todella arvokas.

• Anonyymi kirjoitti:

Paluuta entiseen ei ole.

Niin, tuo tekee vaikeaksi puhua asiasta rakkaiden, tuttujen tai ammattiauttajien kanssa.

Tässä taudissa jos jossain vertaistuki , ihan vieraankin ihmisen, voi olla todella arvokas.

Jos ja kun (ei saisi jossitella) kasvain saadaan pois niin ajattelu muuttuisi täysin. Sitten voisi joka ilta miettiä että olipa mukava päivä taas. Tottakai olet syöpäsairas lopun elämääsi mutta elämä olisi vaan jotenkin helpompaa.

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Jos ja kun (ei saisi jossitella) kasvain saadaan pois niin ajattelu muuttuisi täysin. Sitten voisi joka ilta miettiä että olipa mukava päivä taas. Tottakai olet syöpäsairas lopun elämääsi mutta elämä olisi vaan jotenkin helpompaa.

Ei syöpä sua jätä.
        Syöpä on osa sinua, vaikka se ns saataisiin pois.
        Päivä kerrallaan elämä menee.

Isoistakaan asioista ei jaksa murehtia pidemmälle.

Mitä siitä, vaikka joutuisin henkeni pitimiksi myymän kotini, jos en ole hengissä enää kesällä?

Alkoi oikein naurattamaan nämä toimet , mitä pitäisi tehdä hengen pitimiksi.
        Myydä auto? Kesämökki? Koti?
        Antaa olla. Kai ulosotto hoitaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei syöpä sua jätä.

Mitä siitä, vaikka joutuisin henkeni pitimiksi myymän kotini, jos en ole hengissä enää kesällä?

Kyllä ottais kesällä pattiin, jos ei olisi autoa millä mennä mökille.

Muuttohommiin en jaksa ryhtyä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei syöpä sua jätä.

Tämä ei kuulu syöpäpotilaan arkeen mutta joskus lauantai-iltaisin tulee juotua muutama tölkki kaljaa niin unohtuu koko syöpä edes hetkeksi ja toinen paikka on kuntosali jossa juuri tänään kävin. Siellä voi ihmisten kanssa jutella ihan kaikista asioista. Se on sitä sosiaalista kanssakäymistä mikä myös helpottaa olotilaa.

• Anonyymi
        sepi1006 kirjoitti:

Tämä ei kuulu syöpäpotilaan arkeen mutta joskus lauantai-iltaisin tulee juotua muutama tölkki kaljaa niin unohtuu koko syöpä edes hetkeksi ja toinen paikka on kuntosali jossa juuri tänään kävin. Siellä voi ihmisten kanssa jutella ihan kaikista asioista. Se on sitä sosiaalista kanssakäymistä mikä myös helpottaa olotilaa.

Juttu tuttujen kanssa, jotka tietävät syövästä lipsahtaa aina kuolemisen puolelle.
        Jos ei nyt ihan mun kuolemasta ja perimisestä puhuta, niin siitä kuinka Sekin on jo kuollut ! Ja mitä Se aina teki ja sanoi.
        Rasittavaa.
        Ei kiinnosta.

Oma lukunsa ovat ne, jotka alkavat toteuttaa lähetyskäskyä.

Ihan vieraiden kanssa pääsee irti syöpäaiheesta.
        Syöpä ei välttämättä näy päälle, aina niille, jotka ei tunne sua, vaikka tutut, puolitut ei meinaa tunnistaa.

• Ja minkä helvetin takia tän syövän eteneminen on niin vaikeaa. Miksi ei se voisi olla niinkuin sydänkohtaus. Kerrasta poikki. Syöpä tulee olemaan ihmiskunnan kirous vuosikymmeniä ennenkuin löytyy jonkinnäköinen lääke. Minullakin syöpä etenee pikku hiljaa mutta minkäs teet. Kipuja ei onneksi ole niin paljon mutta kyllä äijä väsyy ihan pikku kävelylenkeistäkin. Mutta niin se on monella muullakin.

• Anonyymi

Syövällä on hyvä rahastaa.
        Ei syöpää kerasta kannata parantaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syövällä on hyvä rahastaa.
        Ei syöpää kerasta kannata parantaa.

Lääketehtaat tekee hyvän tilin,silti uskon että syöpälääkkeitä yritetään kehittää koko ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      156
      6339
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      50
      1786
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      38
      1444
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      47
      1051
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      324
      1019
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      48
      941
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      919
    8. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      898
    9. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      877
    10. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      75
      875
    Aihe