Miksi bentsodiatsepiinien käytön yhteydessä aina aletaan heti puhua käytön lopettamisesta?
Entäs jos lääke on alun perin juuri määrätty ahdistuneisuuden ja paniikinkaltaisten ahdistuskohtausten hoitoon esim. sosiaalisissa tilanteissa, sosiaalinen ahdistus?
Miksi lääke pitäisi lopettaa, jos tekee juuri sen, mitä sen pitäisikin tehdä eli tehdä ihmiselle mahdolliseksi elää suhteellisen normaalia elämää?
Olen käyttänyt Opamoksia vuosia eikä niistä ole ollut minulle mitään ongelmia eikä mitään haittavaikutuksia. Lääkärit ovat uusineet lääkkeen jatkuvasti eikä asiassa ole ollut mitään ongelmia. Eräs lääkäri jopa sanoi, että käyttö on ollut maltillista. Ja annokset ovat pysyneet samana koko ajan (maksimi annos 45 mg) ja käytän lääkettä vain tarvittaessa eli silloin kun poistun kotoa!
Nyt joku nuori lääkäri on saanut päähänsä, että käyttö ei ole Käypähoito-suositusten mukaista. Mutta kun nuo käypähoito-suositukset ovat bentsodiatsepiinien yhteydessä täyttä hölynpölyä! Minulla on useita psykiatrian professoreiden kirjoituksia bentsodiatsepiineja koskevista suoranaisista valheista. Useat valheista (kuulemani mukaan) tulevat lääketeollisuudelta, jotka eivät pidä siitä, että ihmiset käyttävät liian halpoja lääkkeitä, ja haluaisivat, että ihmiset käyttäisivät heidän kalliimpia masennuslääkkeitään. Bentsojen haittoja liioittelevat, mutta masennuslääkkeiden haitoista eivät juuri kerro.
Pitäisikö minun muka alkaa käyttää masennuslääkkeitä, jotka ovat paljon vaarallisempia ja joista tulee hirveitä haittavaikutuksia? Niistäkin on kokemuksia. Enkä ole edes masentunut...
Bentsodiatsepiinilääkitys
17
214
Vastaukset
- Anonyymi
Minustakin tuntuu oudolta, että toimiva lääkitys pitäisi lopettaa. Ja tämä vain perusteettoman bentsodiatsepiinipelottelun takia.
- Anonyymi
Bentsoilla on pitkäaikaiskäytössä haittavaikutuksia ja niihin kasvaa toleranssi, eli annosmäärää pitää koko ajan nostaa että saisi saman vaikutuksen. Vuosia bentsoja käyttänyt on käytännössä lääkenarkomaani, joka ei pärjää ilman päivittäistä huumeannostaan.
Siksi lääkärit eivät mielellään kirjoita bentsoja kuin lyhytaikaiseen käyttöön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bentsoilla on pitkäaikaiskäytössä haittavaikutuksia ja niihin kasvaa toleranssi, eli annosmäärää pitää koko ajan nostaa että saisi saman vaikutuksen. Vuosia bentsoja käyttänyt on käytännössä lääkenarkomaani, joka ei pärjää ilman päivittäistä huumeannostaan.
Siksi lääkärit eivät mielellään kirjoita bentsoja kuin lyhytaikaiseen käyttöön.Mutta anksiolyyttinen vaikutukseen ei tule toleranssia eli annosta ei tarvitse nostaa.
Miksi minä sitten pärjään ilman "päivittäistä huumeannostani"? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi lääkärit eivät mielellään kirjoita bentsoja kuin lyhytaikaiseen käyttöön.Minulla ei ole tarvinnut mitään lääkkeitä annosta nostaa 30 vuoteen
Siis sama määrä samaa lääkettä 30 vuotta
Olen uskossa,joten en joka ahdistukseen ole lääkkeitä ottanut
- Anonyymi
"Vaikka bentsodiatsepiinien käytöstä seuraa joillakin potilailla lääketoleranssin kehitys, huomattavan ja poikkeuksellisen suuriin annoksiin johtavan toleranssin kehittyminen on kuitenkin varsin harvinaista. Päinvastoin bentsodiatsepiineja ahdistuneisuushäiriöihinsä vuosikausia käyttäneiden annos säilyy tasaisena, usein se pieneneekin jonkin verran (Romach ym. 1995)."
"Bentsodiatsepiinit lisäävät etenkin vanhuksilla kaatumisalttiutta. Kuitenkin myös masennuslääkkeet ja psykoosilääkkeet lisäävät kaatumisalttiutta vähintään yhtä paljon. Serotonergisten masennuslääkkeiden käyttäjillä esiintyy lisäksi luunmurtumia selvästi enemmän kuin bentsodiatsepiinien käyttäjillä (Takkouche ym. 2007). Kaikilla psyykenlääkkeillä on erilaisia ja joskus hankaliakin haittavaikutuksia."
"Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole vähätellä sen enempää bentsodiatsepiinien kuin muiden psyykenlääkkeiden käyttöön liittyviä ongelmia. Tarpeeton käyttö on syytä lopettaa asteittain. Kaikista ongelmistaan huolimatta bentsodiatsepiinit ovat kuitenkin edelleen hyvin käyttökelpoisia ja varsin turvallisia lääkkeitä myös pitkäaikaisen ahdistuneisuuden ja siihen liittyvän unettomuuden hoidossa. Osa potilaista tarvitsee näitä lääkkeitä pitkän aikaa ja joskus myös suhteellisen suurina annoksina."
Nuo oli kirjoittanut Matti O. Huttunen, psykiatri, psykoterapeutti, psykiatrian professori (eläkk.)- Anonyymi
Vanhaa tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhaa tietoa.
Vanhaa tietoa?! Pikemminkin uutta tietoa, vuodelta 2016. Ja samaa tietoa löytyy lisää vieläkin uudemmista tutkimuksista.
- Anonyymi
Opamoxin lääkeohjeessa sanotaan :Ahdistuneisuuden hoidossa lääkitys voi kestää korkeintaan 8–12 viikkoa, johon sisältyy lääkkeen asteittainen lopettaminen.
- Anonyymi
Joo, mutta tuo on juuri sitä hölynpölyä, josta puhuin. Siitä on kehitetty tuollainen mantra, jota nykyään jankutetaan joka paikassa. Ehkä jopa lääketeollisuuden masinoimana, että saisivat myytyä kalliimpia lääkkeitään. Korvaavilla lääkkeillä on usein paljon pahemmat haittavaikutukset, kuten masennuslääkkeillä. Ja mikä tahansa lääke voi olla jopa vaarallinen, jos sitä käytetään väärin.
Mikä sinusta on Opamoxissa niin vaarallista, että sitä ei muka voisi käyttää?
Ja luulet vielä tietäväsi asian paremmin kuin psykiatrian professori? Etkö lukenut edellisiä lainauksiani?
- Anonyymi
Löysin hyvän esimerkin tästä bentsodiatsepiini-hölynpölystä.
Suomalaisessa "lehdessä" varoitetaan bentsodiatsepiinien pitkäaikaisen käytön vaarallisuudesta. Siinä vedottiin suureen ulkomaiseen tutkimukseen, mutta mitenkäs se lopulta menikään?
Tutkimuksessa todettiin kuitenkin päinvastoin, että "pitäisi lopettaa perusteettomat väitteet, joiden mukaan asianmukainen BZRA-lääkkeiden määrääminen johtaa usein annoksen suurentamiseen ja lääkkeiden väärinkäyttöön".
Eli pitäisi siis lopettaa tämä bentsodiatsepiineillä pelottelu. Tutkimuksesta otettiin mukaan omaan agendaan sopiva osuus, mutta jätettiin pois se, että juuri nämä väitteet näiden lääkkeiden hirveästä vaarallisuudesta ovat perusteettomia!
(BZRA-lääkkeet ovat niitä, joihin bentsodiatsepiinitkin kuuluvat.)
Mistä ihmeestä tällainen asioiden vääristely sitten johtuu? Oikeasti näitä lääkkeitä tarvitsevat näytetään kokonaan unohdettavan ja jätettävän oman onnensa nojaan. - Anonyymi
Ongelmat bentsodiatsepiineista on ymmärretty jo kymmeniä vuosia. Säännöllinen käyttäminen johtaa riippuvuuteen, mikä tarkoittaa siis sitä että lääke kidnappaa kehon homeostaasin hallintaansa ja irroittautumisyritykset johtavat vieroitusoireisiin. Toki uskoisin että riippuvuutta addiktiokäytöksensä lääkärin määräämänä on raskaasti liioiteltu, eikä kyse ole sen kummemmasta asiasta kuin masennuslääkkeissä, säännöllisessä käytössä keho mukautuu aineen alle. Riippuvuus eli addiktio omaa erilaisia piirteitä, missä käytöstä tulee pakonomaista ja voi muuttua runsaaksikin. Bentsoriippuvuudesta toipumista voisi kuvata kuin vaurioksi joka kehon pitää kääntää ja vieroituksesta puhkeavat oireet voivat Heather Ashtonin mukaan olla myös pitkittyneitä. Bentsot vaikuttavat gabaan joka vaikuttaa kehossa hyvin laajalti koska kyse on kuin jostain kehon jarrusta siinä missä glutamaatti on kehon kaasu. Kun keinotekoisesti buustaat gabaa, keho alasajaa gabareseptorien toimintaa. Vieroitusoireet voivatkin sietämättömänä levottomuutena missä keho käy kierroksilla kun on liikaa glutamaattia, ei saa nukuttua eli kyse on täysin päinvastaisesta mihin lääke on määrätty jota kautta lääkkeen vaikutus on rentouminen ja esim apu uneen pääsemisessä. Toki ainahan vaikutus ei ole tällainen koska bentsot voi aiheuttaa myös paradoksaalisia reaktioita. Bentson vaikutus ei välttämättä pysy samana ja iskee toleranssi jolloin ihminen tarvii isompaa lääkeannosta saadakseen saman vaikutukset. Jotkut kuvaa yleisesti pahentuneita oireita toleranssin aikana jonka on puhkaisseet bentsot.
Dependencestä seuraa että lääke voi tuntua hyödyllisemmältä mitä se onkaan ja lopulta ihminen välttelee vain vieroitusoireita sen käytöllä perustellen esim ahdistuksen hoitoa sillä että tarvii lääkettään vieroitusoireiden välttämisellä, tietämättään. Joillakin lääkkeen jatkuva käyttö lisää ahdistustasoja ja voi saada tunteen että lääkettä pitää ottaa säännöllisesti tämänkin vuoksi.
Joillakin bentsot aiheuttavat kognitiivisen toiminnan ongelmia jotka jatkuvat käytön loputtuakin. Joitain yhteyksiä on piirretty dementiariskin ja bentsojen käytön välille mutta käsittääkseni nämä eivät ole täysin varmoja.
Unilääkkeenä bentso leikkaa syvää unta minä aikana aivot mm puhdistautuvat kuona-aineista.- Anonyymi
Et sitten voinut kirjoittaa yhtään vaikeaselkoisemmin... :)
Mutta mikä on vaihtoehto ihmiselle, joka kärsii (kroonisesta!) sosiaalisesta ahdistuksesta?
Masennuslääkkeet, joilla on vielä pahemmat haittavaikutukset, joista ei vain juuri puhuta.? (Käypähoito-sivuilla ei edes löydy helposti tietoa haittavaikutuksista.) Aiheuttavat juuri noita elimistön "tasapainon muutoksia". Ja vieroitusoireet ovat myös todella vaikeita, vaikka ovat muka niin "turvallisia".
Ja tuosta toleranssista haluan erityisesti sanoa, että toleranssia tulee (tai voi tulla) sedatiiviseen vaikutukseen, mutta ei anksiolyyttiseen. Eli sosiaalisesti ahdistuneilla ei ole mitään tarvetta nostaa annosta (minulla ollut sama kymmeniä vuosia). Ja jos sedatiivinen vaikutus heikkenee, lääke ei enää aiheuta niin paljon väsymystä tai kaatumisriskiä, josta myös paljon pelotellaan, ainakin jos asiaa näin loogisesti ajattelee.
SSRI-lääkkeitä en halua missään tapauksessa käyttää! Kokeiltu on. - Anonyymi
Tuosta dementiariskistä vielä. Minulla on käsitys, että tämä ollaan (ainakin osittain) hylkäämässä. Ja sama vaikutushan olisi myös masennuslääkkeillä (jos bentsoillakin olisi).
- Anonyymi
Valitettava tosiasia on, että varsinkin nuorten lääkärien keskuudessa bentsoja on demonisoitu ihan absurdille tasolle. Bentsot toimivat aivan loistavasti sos. tilanteista / ahdistuksesta kärsiville ja erityisesti juurikin vain tarvittaessa käytettäessä. Tyypillisesti sivuvaikutukset lieviä tai olemattomia, toisinkuin uudemmilla masennuslääkkeillä. Ei mitään järkeä että ihmisiltä evätään bentsoreseptejä sillä perusteella että jotkut sekakäyttävät niitä. Kadulla pyörivistä bentsoista suurin osa tulee muutenkin ulkomailta.
- Anonyymi
Minulla esimerkiksi ei ole koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia, ainakaan niin selviä, että olisin niitä edes huomannut. Olen käynyt tarkasti läpi nuo "haittavaikutusluettelot" enkä tunnistanut niistä yhtään.
Tuo "ajokyvyn heikkeneminen" ei edes haittaa minua, koska minulla ei ole koskaan edes ollut ajokorttia... :)
- Anonyymi
Netissä on ilmeisesti aikaisemmin käyty jotain keskustelua bentsodiatsepiineja vastustavien ja puolustavien psykiatrien välillä. Minulla on muutamia puheenvuoroja kopioituna, mutta onko niitä enemmän löydettävissä netissä. Vai onko ne löydettävissä vain alan lehdistä?
Keskustelua on käyty ihan uusimpien tutkimusten valossa. Monet alan huippunimet ovat puolustaneet bentsodiatsepiinien käyttöä bentsojen demonisointia vastaan, myös pitkäaikaisessa käytössä. - Anonyymi
Nuoret voivat ajatella että lääkkeet haittaavat työmarkkinoilla
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421850
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir280977- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78797Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55626