Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäytön haitat

Anonyymi-ap

Millaisia haittoja ihmisillä on ollut bentsodiatsepiinien pitkäaikaisessa käytössä?

Joitakin keskusteluja olen lukenut, mutta olen ihan ihmeissäni.

Minulla ei ole koskaan ollut niistä mitään haittoja!

Esimerkiksi tämä toleranssi. Minä en ole huomannut minkäänlaista toleranssin kasvua. Lääkeannokseni on ollut koko ajan ihan sama. Vanhemmiten pikemminkin on tuntunut, että "tarve" on joissakin tilanteissa vähentynyt. Se riippuu varmaan siitä, mihin vaivaan niitä käytetään. Minun annokseni on ollut koko ajan 1-3 tablettia päivässä, vaikka todellisuudessa se on 0-3, koska en käytä niitä edes joka päivä.

Käypähoito sivustolla oli tällainen taulukko:

Taulukko 4. Bentsodiatsepiinilääkitykseen liittyviä haittoja.

Väsymys
Välinpitämättömyys
Impulsiivisuus, heikentynyt kyky kontrolloida omaa käytöstä
Ärtyneisyys
Riippuvuuden kehittyminen ja vieroitusoireet, jotka ylläpitävät ahdistusoireilua ja univaikeuksia
Lihasheikkous
Lihaskoordinaation vaikeudet, tasapainohäiriöt
Reaktionopeuden hidastuminen
Ajokyvyn heikkeneminen
Huimaus
Epäselvä puhe
Sekavuus
Muistin heikkeneminen
Keskittymisvaikeudet
Masennus
Sukupuolinen haluttomuus
Impotenssi

Ihmettelin listan otsikossa sanaa "haittoja". Minusta eräät kohdat pikemminkin olivat "vaivoja", mihin bentsoja käytetään.

11

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Impulsiivisuus, heikentynyt kyky kontrolloida omaa käytöstä
      Ärtyneisyys
      Keskittymisvaikeudet
      Masennus

Ainakin nuo olisivat minusta vaivoja, joihin bentsojen luulisi juuri auttavan.

• Anonyymi

Jossakin keskustelussa joku keskustelija puhui, että lääkettä käyttäessä elämä oli kuin sumussa elämistä. Mutta eihän bentsodiatsepiinit aiheuta mitään "sumua", ainakaan muuten "terveillä" ihmisillä. Taisi puhua jostain muusta lääkkeestä tai sitten käytti jotain muuta lääkettä, josta johtui.

• Anonyymi

Käypähoito-sivustolta en löytänyt sivua, jossa kerrottaisiin masennuslääkkeiden aiheuttamista haittavaikutuksista. Yritetäänkö niitä salata?

Masennuslääkkeiden haittavaikutukset ovat todella rajuja. Ovat muka niin turvallisia. Voivat johtaa jopa kuolemaan?

• Anonyymi

Masennuslääkkeiden haittavaikutukset

Antikolinergiset haittavaikutukset*
        Väsymys
        Tunteiden latistuminen
        Kognitiiviset haittavaikutukset*
        Hyponatremia
        Vatsavaivat*
        Vaikutukset sydämeen ja verenpaineeseen*
        Motorinen levottomuus
        Hikoilu
        Seksuaalitoiminnan häiriöt*
        Painonnousu
        Verenvuotoalttius
        Vapina ja kouristukset
        Serotoniinioireyhtymä
        Ihoreaktiot*
        Silmävaikutukset*
        Maksavaikutukset*

Tuossa on masennuslääkkeiden haittavaikutuksia eräästä toisesta lääketieteellisestä sivustosta. Ja jos ottaa huomioon, että tuossa osa on haittavaikutusryhmiä (merkitty asteriskilla) eli niitä on todellisuudessa enemmän kuin päälle näyttää. Monet noista on paljon vaarallisempia kuin bentsodiatsepiinien haittavaikutukset.

Kaikki masennuslääkkeet eivät tietysti aiheuta kaikkia ja vaikutukset voivat olla myös yksilöllisiä, mutta aika raskaaksi se käy, jos joutuisi kymmentäkin lääkettä kokeilemaan (ja jokaista yli kuukauden!).

• Anonyymi

Minusta on erikoinen ilmaisu tämä bentsodiatsepiinien viihdekäyttö.

Eihän bentsodiatsepiineista yksinään ole viihteeksi, eihän niistä saa mitään "kiksejä".

Siinä kai tarkoitetaan bentsodiatsepiinien käyttöä muiden aineiden kuten alkoholin kanssa: Otetaan pilleri ja huuhdotaan se kossulla alas.

Mutta en ymmärrä tuon ideaa. Onko tarkoituksena vain saada pää sekaisin mahdollisimman nopeasti? Mitä järkeä siinä on?

• Anonyymi

Vaikka jotkin masennuslääkkeet saattaisivat toimia paremmin.

Kumma, että masennuslääkkeiden viihdekäytöstä ei koskaan puhuta. Vai onko niitä vain vaikeampi saada?

• Anonyymi

Minä sain lääkettä keskivaikeaan masennukseen. En muista enää lääkkeen nimeä. Sitä piti syödä puoli vuotta. Sen tein. Siitä on jo parikymmentä vuotta. Sen jälkeen en ole masennuslääkkeitä tarvinnut, vaikka eteen on tullut rankkoja elämänvaiheita. Niistä on selvitty omalla päätöksellä selvitä.

• Anonyymi

Elämäntilanne voi laukaista masennuksen, mutta ei niin aina käy. Eri asia on jos "ongelma" on krooninen, elämäntilanteesta riippumaton.

Oliko se bentsodiatsepiini? Vai jokin varsinainen masennuslääke?

• Anonyymi

Ei minkäänlaisia. Olen yli kymmenen vuotta joutunut käyttämään xanor depot 4mg aamuisin. Ei niistä ole koskaan ollut mitään haittavaikutuksia. Ellei riippuvuutta lueta siksi. Mutta sen jo tiedostin kun aloin lääkettä syömään ja myös sen että riippuvuus ei minua haittaa, koska ilman Xanoria oisin toimintakyvytön.

• Anonyymi

Riippuvuuden tiedätkin jo ,mutta oletko huomannut jotain ahdistusta lääkkeiden ottamisen välillä?Vai tarkoitatko ,että otat tuon 4mg kerralla?? Minä käyttänyt 25v 1,5-3mg vrk jaettuna tarpeen mukaan,kyllä väliin tulee melko koviakin "paniikkeja"ja taas pitää ottaa pilleri!Onko sinulla jokin muu lääke tuossa rinnalla?t Aina ahdistaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuvuuden tiedätkin jo ,mutta oletko huomannut jotain ahdistusta lääkkeiden ottamisen välillä?Vai tarkoitatko ,että otat tuon 4mg kerralla?? Minä käyttänyt 25v 1,5-3mg vrk jaettuna tarpeen mukaan,kyllä väliin tulee melko koviakin "paniikkeja"ja taas pitää ottaa pilleri!Onko sinulla jokin muu lääke tuossa rinnalla?t Aina ahdistaa

(En ole tuo edellinen mutta:) Onko sinulla ns. yleinen ahdistus? Vai mikä?

Minulla esim. ei tule ahdistusta lääkkeiden ottamisen välillä, mutta minulla on vaivana etupäässä sosiaalinen ahdistus, joten jos en ole sosiaalisessa tilanteessa, ahdistusta ei tule. Ehkä saatan joskus huomata vaikutuksen laskun, mutta ei sen kummempaa.

Tuosta paniikista muuten. Pieni ahdistunut olo ei siis vielä ole paniikkia, paniikissa ihmisen suurinpiirtein hyppii seinille eli olo lähtee melkein täysin lapasesta. (Vrt. paniikkikohtaus)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      143
      1859
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      640
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      634
    Aihe