Pelkäsin lapsena pimeää ja mörköjä. Mielikuvitukseni laukkasi ja vanhemmat opettivat, ettei mörköjä ole olemassa. Lopulta uskaltauduin lähtemään tutkimaan asiaa ja kerta toisensa jälkeen huomasin, ettei kaapissa ollut mörköä, vaan mielikuvitukseni ja silmät tekivät joskus tepposia. Matkani tieteelliseen maailmankuvaan oli alkanut. Minua kiinnosti tiede ja halusin ymmärtää maailmaa.
Uskonnosta ei kotona juuri puhuttu, mutta uskontoihin törmäsi kaikissa perhejuhlissa ja uskonnollisia virsiä laulettiin myös kouluissa etenkin jouluina ja kevätjuhlissa. Pääsiäisenä käytiin joskus kirkossa, mutta raeruoho, puput ja koristellut munat olivat tärkeämpiä. Uskonnolliset rituaalit olivat enemmänkin sellainen tapa - vähän kuten pääsiäispuputkin.
Joskus 6-vuotiaana minut pistettiin talo-yhtiön pyhäkouluun. Siellä luettiin satuja Jeesuksesta, Mooseksesta ja muusta. Olin käynyt pyhä-koulua kiintokuvia liimaillen aika pitkään, kunnes eräs ohjaajista selitti minulle, että Jeesus satujen maagiset tapahtuvat ovat ihan totta. Tämä pisti pienen pääni ymmälleen. Uskovatko monet aikuiset todellakin, että oikeaa taikuutta (=ihmeitä) voi olla? Tai että jossain on jokin mystinen jumala (vähän kuin mörkö), joka näkee kaiken.
Aloin kokeilemaan iltarukousta, koska minua kehotettiin tekemään näin. Aivan samoin kuin mörköjen kanssa, minä aloin testaamaan rukousta. Pitihän jotenkin saada selville, oliko kyseesä jokin aito asia - eikä pelkästää oma kuvitelmani, että pystyn keskustelemaan jonkun ulkoisen olennon kanssa. Kaikki testit epäonnistuivat. En pystynyt erottamaan mielessäni olevaa kuviteltua jumalaa omasta mielikuvituksestani. Olin kuitenkin epävarma, koska eihän niin monet aikuiset voi uskoa Jumalaan, jos sellaiseen ei olisi hyvää syytä. Kyselin, mutta kukaan ei osannut perustella omaa uskoaan.
Lopullisesti uskon rippeet karisivat, kun opin koulussa, että uskontoja on lukuisia. Ihminen on aina uskonut erilaisiin jumaliin kautta aikojen. Vieläkin on miljoonia hinduja, jotka uskovat useisiin eri jumaliin kuin kristityt. Tästä vedin sen johtopäätöksen, että ihmisillä on kyky uskoa täysin älyttömiin asioihin ja että jumala-uskomukset ovat yleisiä. Ainut looginen johtopäätös oli, että kaikki jumala-uskomukset ovat yhtä väärässä. Maailmassa ei ole mörköjä, jumalia eikä muitakaan yliluonnollisia olentoja.
Tieteellinen maailmankatsomus on toiminut aina - ja erilaiset yliluonnolliset väittämät ovat aina osoittautuneet harhoiksi.
Olen siis ateisti, koska jumalista, haamuista, keijukaisista tai muista ihmisen vilkkaan mielikuvituksen luomuksista, ei ole olemassa tieteellisiä todisteita. Yliluonnolliset asiat ovat lähtökohtaisesti luonnontieteellisen ymmärryksen vastaisia, ja siten erittäin varmasti epätosia. Mutta jumalien suhteen olen valmis alentamaan kynnystä - ja kelpuutan kaikki rationaaliset hyvät argumentit ja havainnot. En ole vielä tavannut ketään uskovaista, joka olisi pystynyt perustelemaan hyvin, miksi uskoo jumalaan. Olen kuullut vain epäratioonaalisia argumentteja, jotka usein ovat jopa selvästi älyllisesti epärehellisen pohdinnan tulosta.
Miksi olen ateisti
20
211
Vastaukset
Erinomainen avaus kokonaisuudessaan, kiitos.
"Lopullisesti uskon rippeet karisivat, kun opin koulussa, että uskontoja on lukuisia."
Juuri näin ja todellisuudessa eurooppalaisen ateistin tarvitsee perustella vain se, miksei hän ole kristitty. Bertrand Russell perusteli loogisesti juuri tätä esseessään 'Why I Am Not a Christian'. Muiden jumalien uskon suhteen ateisti ja kristitty on täysin samalla viivalla. Niitä ei tarvitse erityisemmin edes perustella vaan jopa kristitty hoksaa, että ne ovat saunatonttuun ja puutarhakeijukaisiin verrattavaa hömppää. Kristityn ongelma on vain se, ettei hän tajua tekevänsä oman jumalan kohdalla erikoiskriteerin argumenttivirhettä.
https://users.drew.edu/~jlenz/whynot.html- Anonyymi
YouTube. Drunvalo. How to fully Open your third Eye. Katso suunnat miten se tehdään. Alkaa 29.03
Tällä ominaisuudella tietoisuus lisääntyy. Vrt kaksoset joilla on telepaattisia kykyjä. He voivat nostaa eri värisistä paperi ym. pakoista. Samaan aikaan samat värit yhtäaikaa. Mutta eri huoneissa. Eli ei näköyhteyttä.
Tämä 3rd eye ominaisuus on mahdollista kehittää.
Kts myös Vibravision- youtube.
Vision without eyes Ron Freeman mm. Facebook- Anonyymi
YouTubesta löytyy paljon hömppää. Näitä kykyjä omaaville on luvattu maksaa miljoonia, jos esittävät kykynsä TV kameroiden edessä valvotuissa olosuhteissa kaksi kertaa. Yrittäjiä oli mutta kukaan ei onnistunut.
Minä pystyn kirjoittamaan kaksi tietokoneohjelmaa, jotka poimivat samat värit eri huoneissa ilman näkö- tai radioyhteyksiä! Tarvitaan vain kaksi samanlaista prosessia.
Jos tällaisia oikeasti olisi, niistä olisi varmasti tehty tieteellisiä julkaisuja, tutkimuksia, jotka olisi varmennettu vertaiskokein. Sen sijaan meillä on kaikenmaailman höttöä - youtube-videoita ja muita ilman mitään kunnollisia testijärjestelyjä.
Todellinen telepaattitesti ei antaisi käyttäjää valitsemaan värejä, vaan joku muu tekisi valinnan ja sen jälkeen kaksosen tehtävä olisi välittää tieto telepaattisesti. Jos annat koehenkilön itse valita, niin kyseessä voi olla taipumus valita lempivärejä, kirkkaita värejä ynnä muita. Hyvä testi tehtäisiin käyttämällä esimerkiksi pankkitunnuksia.
- Anonyymi
Paroptinen näkö – tunnetaan myös nimellä paroptinen aisti, silmätön näkemys, silmätön näkö, paraoptinen havainto, ekstra-optinen näkö tai verkkokalvon ulkopuolinen näkemys (jota ei pidä sekoittaa verkkokalvon ulkopuoliseen informaatioon, asiaan liittymätön neurotieteellinen käsite) on laajempi termi, joka viittaa väitettyyn kykyyn havaita visuaalisia ilmiöitä ilman silmiä.
- Anonyymi
Älä usko kaikkea hömppää. Ihmisellä on muitakin aisteja kuin näkö, ja niiden kautta voidaan havaita asioita - myös ihan silmät kiinni.
Tee helppo testi. Nosta kämmen pääsi viereen noin 10 cm etäisyydelle. Pystyt aistimaan kämmenen korvillasi!
- Anonyymi
Raamatun pariin!
- Anonyymi
Raamattu on ihmistekoista soopaa!
- Anonyymi
Tiedän ihmisen valehtelevan asioista ja jumalaa suurempaa valetta ei olekkaan ellei joku Q 🤣
- Anonyymi
star trekin Q
- Anonyymi
Uskonnoissa elää mörköjä .
- Anonyymi
Mörkö ja jumala ovat hyvin analogisia. Aikuisen on ihan turha vakuuttaa lapselle, ettei mörköjä ole, koska lapsi TUNTEE sen läsnäolon. Jumala-usko on samantapaista. Uskovaisen argumentit jumalan olemassa ololle ovat vastaavia kuin lapsen selitykset, miksi hän pelkää mörköä.
- Anonyymi
Yksi tehokas tapa vähän kehittää niitä keskiaivoja. On ottaa kaksi A4 arkkia ja kiinnittää pöytään toiseen teet ison pyöreän ympyrän ja toiseen teet ison neliön ja nyt sitten näitä molempia viivoja seuraat yhtä aikaa. Etusormilla. Eli kaksi eri kuviota. vaihda kätisyyttä välillä. ja kuvioita. Hengitysharjoituksissa raju lihas puristus hengityspidätyksen aikana min 30sek. esim punnerrus. Jaa. vain niin. No kts. adesosiinitrifosfaatti. ATP. sitä erittyy. Se on kemiaa ja juuri siksi jaksat nousta korkean aidan yli kun karhu ajaa sinua takaa. +++ paljon muuta. Näin voit kehittää itseäsi.
- Anonyymi
MUN PÄÄSSÄ SUHISEE 80 VUOTIAIDEN MUMMOJEN RUKOUSMÖLINÄT JA JEESUKSEN KUVAT VILISEE SILMISSÄ!
- Anonyymi
Ateistina ollaan omaa tyhmyyttään!
- Anonyymi
Jos nyt yksi uskovainen osaisi perustella järkevästi, miksi uskoo yliluonnollisten jumalien olemassa oloon...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt yksi uskovainen osaisi perustella järkevästi, miksi uskoo yliluonnollisten jumalien olemassa oloon...
Usko on yliluonnollista!
Se todentuu vain uskossa.
Ateistisuus on huuhaata - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko on yliluonnollista!
Ateistisuus on huuhaataPyysimme järkeviä perusteita - ei mitään hihhulointia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko on yliluonnollista!
Ateistisuus on huuhaataOlemattomiin uskomisessa ei ole mitään yliluonnollista. Se on vain hölmöä.
Minä uskon Jumalaan, koska Hän asuu minussa Pyhän Henkensä kautta. Keskustelen lähes päivittäin Hänen kanssaan. Usko on Jumalan lahja, joka annetaan ilmaiseksi jokaiselle, joka vain vilpittömästi haluaa uskoa Häneen. Itse tulin uskoon vuonna 1984, kun otin Jeesuksen Kristuksen vastaan omaan sydämeeni. Siitä lähtien olen tunnustanut Hänet omaksi Vapahtajakseni ja Herrakseni.
Uskoon tulo on erittäin yksinkertaista. Jeesus on tie Jumalan luo ja yhteyteen. Ehkä suurin virhe, on etsiä todisteita Jumalasta tieteen kautta.
Jos todella haluat saada todisteita Jumalasta, voit rukoilla yksinkertaisesti "Rakas taivaallinen Isä! Haluan tulla uskoon ja pelastua. Tunnustan Jeesuksen Kristuksen omaksi Vapahtajakseni ja Herrakseni tässä ja nyt"
Jos teet näin vilpittömästi, Jeesus Kristus tulee sisimpääsi ja silloin sinulla on todiste Jumalasta sisimmässäsi. Älä jää odottelemaan mitään tieteellisiä todisteita. Jeesus on enemmän kuin mikään tiede! Jumala siunatkoon sinua!- Anonyymi
Puolikusenmatkaan pääsee puolittamalla molemmat ja on markkinakäytössä eli bileissä mukana https://www.hs.fi/talous/art-2000011122534.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 265271
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34647- 1451577
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551426Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141260- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211064viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.189946En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61893- 37819