Silloin oli kaikkeja hyvejä. 20 pennin olivat sitten jo aivan käsittämätöntä luksusta.
Silloin kioskin myyjä laittoi niitä pussiin, kun osoitti, että markalla noita, sitten noita ja 2 markalla noita...
Joskus 5 markan ja joskus peräti 10 markan pussi.
>simiti<
Muistatteko 10 pennin irtokarkit?
38
317
Vastaukset
- Anonyymi
Nallekarkit taisi olla 10 penniä?
Mulla on mielikuva, että kynnen kokoiset nallekarkit olisivat olleet pennin kappale.
Muistan myös kauppiaan huokaisun, kun halusin niitä 50 kappaletta.- Anonyymi
Vai 5 penniä?
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai 5 penniä?
xLinerNe olivat nimeltään pennin nalleja ja maksoivat pennin. Olin alle kouluikäinen, kun kävin ostamassa ensimmäisen. Keksittiin pihan lasten kanssa ihan itse se. Sitten myyjä hermostui ja huusi, että heillä on sauna-aika, että he KAIKKI OVAT SAUNASSA. Kilistelimme sitä kelloa aina kärsimättöminä. Sen jälkeen meille ei myyty, emmekä käyneet ostoksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne olivat nimeltään pennin nalleja ja maksoivat pennin. Olin alle kouluikäinen, kun kävin ostamassa ensimmäisen. Keksittiin pihan lasten kanssa ihan itse se. Sitten myyjä hermostui ja huusi, että heillä on sauna-aika, että he KAIKKI OVAT SAUNASSA. Kilistelimme sitä kelloa aina kärsimättöminä. Sen jälkeen meille ei myyty, emmekä käyneet ostoksilla.
Muistan lapsena, joskus 70- luvun lopulla, ku R- kiskalle tuli nainen kehumaan, että muistaa ajat ku sai pennillä nallekarkkeja ja tämän naisen hampaat oli siinä kunnossa, et oli varmaan paljon niitä popsinut?
- Anonyymi
Katsopa marjarasioita. Yksi marja 10 ‐ 20 centtiä eli noin 1,20 markkaa.
Vilma- Anonyymi
Niin. Näin ne hinnat nousevat alati. Tokihan ostovoimakin on pitkässä juoksussa kasvanut.
Se eläkkeisiin sorvattu uusi kateuslaki takaa, että eläkkeet eivät koskaan nouse edes inflaation vertaa. Siis eläkkeiden ostovoima laskee joka vuosi.
Valtion tuloverot vähenevät, kulutusverot vähenevät, yhä usesmpi eläkeläinen joutuu tukien varaan, jolloin valtion kulut nousevat.
Valtiohan ei maksa työeläkkeitä. Jopa valtion työntekijöillä on omat eläkeyhtiöt. Onkin typerää laskea työeläkkeitä valtion sosiaalikuluiksi.
Tokikaan nykyhallituksella ei ole ymmärrystä koko järjestelmästä. Ja ei, työntekijöiden eläkemaksut eivät alene koskaan, vaikka eläkkeitä leikattaisiin 99%
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Näin ne hinnat nousevat alati. Tokihan ostovoimakin on pitkässä juoksussa kasvanut.
Se eläkkeisiin sorvattu uusi kateuslaki takaa, että eläkkeet eivät koskaan nouse edes inflaation vertaa. Siis eläkkeiden ostovoima laskee joka vuosi.
Valtion tuloverot vähenevät, kulutusverot vähenevät, yhä usesmpi eläkeläinen joutuu tukien varaan, jolloin valtion kulut nousevat.
Valtiohan ei maksa työeläkkeitä. Jopa valtion työntekijöillä on omat eläkeyhtiöt. Onkin typerää laskea työeläkkeitä valtion sosiaalikuluiksi.
Tokikaan nykyhallituksella ei ole ymmärrystä koko järjestelmästä. Ja ei, työntekijöiden eläkemaksut eivät alene koskaan, vaikka eläkkeitä leikattaisiin 99%
>simiti<19:45
Monia asioita hämärretään ja ihan tietoisesti.
Vilma
- Anonyymi
Ellen ihan väärässä ole, niin 70-luvun lopussa oli vielä 5 pennin karkkejakin. Vanhempien nuoruudessa nallekarkit maksoivat kai 1 pennin.
- Anonyymi
Kyllä on ollut. Nykyään irtokarkit on kilohinnalla. Pitäisi joskus punnita 10 karkkia, niin näkisi helposti kappalehinnan. Toki vaihtelee eri karkeilla.
Mutta jospa ottaa joka lootasta 10 karkkia eri pusseihin. Sitten voi kotona vertailla kappalehintoihin ja tehdä niistä taulukon.
Puhelimessahan se kulkisi kätevästi mukanakin.
Sitten kun kilohinta muuttuu, niin hirmu homma tehdä kaikki uusiksi! Mutta aikaahan osaeläkeläisellä on, ellei tule kesällä se hautuumaan keikka.
>simiti< - Anonyymi
Olisiko ollut sit 70- luvun alussa noi pennin nallekarkit, näin se muita heittää ku muistelin aiemmin et oli 10- penniä? Sata olis saanut markalla? Näin se taisi olla?
- Anonyymi
Olen sen verran nuorempi nainen etten voi muistaa mutta olen kuullut miten paljon jotkut sukulaisserkut on saaneet aikoinaan karkkipäivänä sillä 5 markalla karkkeja. Ja innolla niitä aikoja muistelevat ja karkitkin oli kuulemma parempia silloin. Nykyään laatu huonontunut.
Ja hei tähän samaan onpas tosi kiva kun Rande on palannut ainakin vähän tänne, sua oli ehkä vähän ikävä tällä salaisella nuorella naisella. Ollaan joskus juteltu jostain mutta ei mitään sen kummempaa. 😅😊 Mut tervetuloa mukaan menoon
välillä taas 💛, itsekään en kovin usein ehdi käymään eikä innosta mutta joskus tulee käytyä. Kun aika vasta sinkkuuntunut sitä ennen en tästä paikasta edes tiennyt. - Anonyymi
Muistan kyllä
- Anonyymi
On siinä ollut kioskin tädeillä hommaa. Luukusta huudeltiin, että noita markalla, ja täti koitti osoittaa kauhallaan oikeaa laatikkoa. Eikun siinä vieressä... Eiku toiseen suuntaan, eiku niitä punaisia...
xLiner- Anonyymi
Tästä tuli niin muistoja. - cu-
- Anonyymi
Tupla -patukka maksoi 15 p ja sitten hetken päästä 20 p ja sitten 25 p ja sitten se maksoikin jo 50 p. Nykyään tuo Tupla -patukka maksaa jo 35 mk 5 p.
- Anonyymi
Tuo edellinen nuori nainen tuumaa onpas karkit tosiaan olleet eri hintaisia ja nykyäänhän suklaa esim vaan kallistunut melko paljon. Irtokarkit ei itselle maistu tällä hetkellä niistä en tiedä onko kallistuneet. Mut ennen kaikki oli halvempaa ja en tiedä oliko parempaakin elämässä yli päänsä. 😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo edellinen nuori nainen tuumaa onpas karkit tosiaan olleet eri hintaisia ja nykyäänhän suklaa esim vaan kallistunut melko paljon. Irtokarkit ei itselle maistu tällä hetkellä niistä en tiedä onko kallistuneet. Mut ennen kaikki oli halvempaa ja en tiedä oliko parempaakin elämässä yli päänsä. 😊
No en ihmettele että mun ekan vuokra-asunnon vuokra oli halpa jos vertaa nykyiseen mikä on sekin todella halpa,kun vertaa asunnon kuntoa
- Anonyymi
Muistan pennin nallekarkit v. 1967.
- Anonyymi
Joo muistan karkkien oston penniaikaa mutta en muista mitä karkkeja silloin ostin koska niitä karkkeja on ostettu sen jälkeen niin paljon etten mä muista mitä edes söin 80- luvun alussa
- Anonyymi
Muistan viiden pennin nallekarkit, joita sai yhdeltä kioskilta kotikaupungissani.. en tykännyt ostaa niitä, olin jo silloin hygieeninen 🤣
- Sheena- Anonyymi
Viiden pennin lakupötköt olivat lasten suosiossa aina 40 -luvun lopulta asti. Niiden valmistushinta taisi olla lopulta jo 50 penniä ja tappiota Fazer teki kunnes viiden pennin lakujen valmistus loppui.
- Anonyymi
Oli semmoisia liikennemerkkitikkareita sekä aakkostikkareita ja numerotikkareita. Siten oli sellaisii tikkareita missä oli joko appelsiininsiivu taikka sitruunansiivu kuorutettu jollakin makealla siirapilla.
- Anonyymi
Apua. Miten te voitte muistaa noin tarkkaa. Ihan sama mitä karkkeja kun olivat hyviä.
- Anonyymi
Ei me kaikki muistetakaan mutta ne on olleet varmasti lapsena merkityksellisiä juttuja karkkipäivänä päästä kioskille ostamaan. Ymmärrän erittäin hyvin. Ja saada ensin se karkkiraha ja sen kanssa sitten kipittää kioskille innoissaan. 🤤🤤
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei me kaikki muistetakaan mutta ne on olleet varmasti lapsena merkityksellisiä juttuja karkkipäivänä päästä kioskille ostamaan. Ymmärrän erittäin hyvin. Ja saada ensin se karkkiraha ja sen kanssa sitten kipittää kioskille innoissaan. 🤤🤤
No toi selittää kun me syötiin muitakin karkkeja kuin kioskin irtokarkkeja ja ei enää muista mitkä oli kioskin karkkeja ja mitkä kaupan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole ollut koskaan karkkipäivää. Ja kun lapsena sain rahaa, aniharvoin käytin sen karkkiin.
- Sheena
- Anonyymi
Nalle karkit oli pennin kpl.ja riksraksit 10 penniä kpl.
- Anonyymi
Mä en kestä. Miksi mä mä muistan reissut kioskille lapsena mutta en muista mitä karkkeja mä oon ostanut. Vaikka mulla on muutenkin huono muisti. Emmä sillä tiedolla tekis mitään mitä karkkeja olen kioskilta ostanut lapsena. Ne oli kuitenkin vaan karkkeja. Varmasti olen valinnut tietyt karkit maun mukaan ja ehkä se hinnankin mukaan. Vanhempien rahaa kun käytin niin varmaan halvimpia piti valita. Ei voi muistaa.
- Anonyymi
Vai olikohan ne kaikki niin pahan makuisia että sen takia en muista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai olikohan ne kaikki niin pahan makuisia että sen takia en muista.
Irtokarkit on itse asiassa aika pahoja nykyään ainakin näin aikuisena 😆Ei tarvi kun pari syödä niin tulee paha ja ällö olo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtokarkit on itse asiassa aika pahoja nykyään ainakin näin aikuisena 😆Ei tarvi kun pari syödä niin tulee paha ja ällö olo.
mutta oliko ne pahoja 80-luvun alussa. Vai onko mun elämässä tapahtunut asioita joilla on suurempi merkitys kuin kioskin irtokarkit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta oliko ne pahoja 80-luvun alussa. Vai onko mun elämässä tapahtunut asioita joilla on suurempi merkitys kuin kioskin irtokarkit.
Sä et oo putsannut hampaiden välejä ja siksi makuaisti kärsii?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joo en putsannut lapsena. se on totta. no ei ole reikiä ollut . mielummin sit unohdan karkit joita olen ostanut 40 vuotta sitten kun olis paikkoja hampaissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mun makuaistissa ei ole vikaa vaan en muista mitä karkkeja olen ostanut lapsena kioskilta
- Anonyymi
Kympillä sai sata merkkaria...nam
- Anonyymi
Merkkarit oli joskus vaarallisia kun muutamat meinas tukehtua niihin muistan kun äidit oli huolissaan niistä etenkin.
- Anonyymi
ibji buukkö hi nuubyaeagaaecia wku biub
nukha
miljaejedswa miinus jos omisfrar swllaqisawn
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi811980En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k201694- 321507
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2061406Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt331277- 871039
- 25988
- 26983
Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23837Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."
Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L19812