Ihmisiä varoitellaan kovasti alkoholin ja bentsodiatsepiinien sekakäytöstä. Ja sehän voikin olla vaarallista ja jotkin ihmiset tekevät sen ilmeisesti tahallaan saadakseen päänsä kunnolla sekaisin. Bentsodiatsepiinit yksin eivät kuitenkaan sekoita päätä eivätkä aiheuta alkoholin käytön tapaista "euforiaa".
Kuitenkin on omituista, että juuri koskaan ei puhuta masennuslääkkeiden ja alkoholin sekakäytöstä. Alkoholin käyttö kaikkien masennuslääkkeiden kanssa on ilmeisesti vaarallista, koska siitä varoitellaan eikä alkoholia saisi käyttää. Alkoholin käyttö joidenkin masennuslääkkeiden käytön aikana voi kai olla jopa hengenvaarallista.
Masennuslääkkeitten sanotaan olevan turvallisempia, koska ne eivät aiheuta euforiaa. Omituista kyllä bentsodiatsepiinit ovat vaarallisia, vaikka nekään eivät yksin käytettyinä aiheuta euforiaa. Missä ero? Onko masennuslääkkeiden ja alkoholin samanaikaisen käytön vaikutuksia tutkittu?
Masennuslääkkeet ja alkoholi
6
280
Vastaukset
- Anonyymi
Minä käytin yli kymmenen vuotta lääkkeitä ja alkoholia sekaisin.
Ja nyt tarkoitan kaikkia erilaisia psyykenlääkkeitä, en pelkästään bentsoja. Vuosien varrella oli trisyklisiä masennuslääkkeitä, SSRI:t, SNRI:t, neuroleptejä monia eri nimisiä, Litoa, karbamatsepiiniä, entisiä epilepsialääkkeitä, joita käytetään myös mielialan hoidossa, jne.
Kirjo oli laaja, mutta niin oli laajaa sekoilukin elämässäni. Ei se ollut mitään " normaalia " euforiaa, jota tosin hain jatkuvasti, se oli jo aivan täyttä psykoottista sähellystä.
Oikeastaan ihme, että hengissä selvisin. Toki hyvä niin.
En suosittele kenellekään alkaa sotkemaan alkoholia ja erilaisia lääkkeitä sekaisin, siinä menee monet vuodet elämästä täysin hukkaan.
Se siinä toki oli, ettei lääkkeitä tarvinnut ostella pimeiltä markkinoilta, kun lääkäreiltä sai reseptejä. Lääkkeitä vaihdeltiin, annoksia nosteltiin, haittoihin annettiin toista lääkettä pienentämään haittoja. Sairaus ja psyykkinen vointini meni ajoittain sekoilun takia vain " huonommaksi ", ja taas oli kokeiltava uusia lääkityksiä ja niiden yhdistelmiä.
Opetti ne vuodet ainakin sen, etten ota koskaan mitään lääkkeitä alkoholin kanssa samanaikaisesti. Jos haluaisin elämäni uudestaan raiteiltaan, niin se olisi eri asia. Sellaista tilannetta tuskin kuitenkaan tulee.- Anonyymi
Hyvä että selvisit kaikesta tuosta hengissä. Ja olet ilmeisesti saanut elämäsi raiteilleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä että selvisit kaikesta tuosta hengissä. Ja olet ilmeisesti saanut elämäsi raiteilleen.
Joo, raiteilleen, suurin piirtein.
Jonkinlaisia haittoja on jäänyt, kognitiivisia, sekä myös fyysisiä, mutta kaiken kaikkiaan elämä on paljon parempaa, kuin lääkitysten ja sekakäytön aikoihin.
Toisaalta olen myös tyytyväinen siihen, että olen saanut tilaisuuden katsoa omaa mennyttä elämääni näin jälkikäteen, monilta kavereilta se jäi mahdottomaksi, jotkut kuolivat tavallaan jopa " turhaan ".
Asioita katsoo ja ajattelee monilta eri suunnilta kymmeniä vuosia myöhemmin, kuin mitä aikoinaan nuorena.
Nuorena tunsin itseni kuolemattomaksi, ja ettei minulle mitään tule tapahtumaan, vaikkakin usein varoiteltiin milloin mistäkin. Olinkin silloin niin väärässä kuin vaan olla voi.
Vuodet opettivat myös sen, kuinka ei kannata toimia, etteivät samat virheet toistu. Ja sen verran suosittelisin nykynuorille, että aina kun tulee mieleen tehdä jotain " typerääkin ", olisi hyvä hetken aikaa miettiä, mitä se tuo tullessaan, miten se vaikuttaa omaan tulevaisuuteen ja omaan elämään tulevaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään13913233Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen853685Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta
Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,1262985Martinalta vahva viesti
"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J2791410Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?371393Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup1511339Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh1151284Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista
Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S141214- 811081
Nautitko riidan haastamisesta?
Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin205989