Kirkollinen siunaustilaisuus on aina tunnustuksellinen
www.lapinkansa.fi/viidessa-vuodessa-saatetaan-nahda-hautajaiskulttuu/11564679
"Helsingin yliopiston käytännöllisen teologian professori Auli Vähäkangas on haastatellut saattohoidossa olevia suomalaisia ja tietää, että monella kirkkoon kuulumattomalla ei ole mitään kirkollista hautaan siunaamista vastaan"
Niin, ei ole tai ei halua olla vaivaksi tai teologi on puhunut pään pyörälle.
Mitä sanovat vaparit aiheeseen?
Moni kirkkoon kuulumaton vainaja saa kirkolliset hautajaiset
13
220
Vastaukset
Haluaisin kääntää kysymyksen: Miten moni nimenomaan haluaa papin siunaamaan ruumiinsa? Tätä voisi kysyä myös kirkon jäseniltä, näyttäen vaikka vaihtoehtona evlut menot ja uskonnottomien hautajaisten jonkun yleisen kaavan.
- Anonyymi
Kyllä, ei-jäsen pitäisi pyytää pappia haudalleen, niin silloin omaiset ja pappi eivät rikkoisi lakia.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, ei-jäsen pitäisi pyytää pappia haudalleen, niin silloin omaiset ja pappi eivät rikkoisi lakia.
Jep. Kirkkolaki lähtee "luterilainen kunnes toisin todistetaan" -periaatteesta, eli saa pappi siunata jos ei ole erikseen kielletty.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Jep. Kirkkolaki lähtee "luterilainen kunnes toisin todistetaan" -periaatteesta, eli saa pappi siunata jos ei ole erikseen kielletty.
Ilmaisu 'monella kirkkoon kuulumattomalla' ei ole kovinkaan valaiseva, joten siitä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä.
- Anonyymi
Ensinnä kysyisin, miksi kirkko sinnikkäästi käyttää kirkon hautausmaasta nimeä siunattu maa? Eikö se ole vääristelyä. Jumala loi taivaan ja maan. Eikö siis koko maa ole samaa siunattua maata. Kun katsoo nykykirkkoa tänään, joka rikkoo Jumalan sanaa vastaan homoliittoineen, naispappeineen, sanan vääristämisineen, niin minusta kirkkomaa olisi tähän nojaten aivan jotain muuta kuin siunattu maa, sanoisin mieluummin että siunauksesta kieltäytynyt maa.
- Anonyymi
Tässä asiassa on ongelma www.hs.fi/suomi/art-2000011121646.html
Papin nk.siunausta edelleen pidetään liikaa oletuksena. Jopa Raisiossa, joka sentään on kohtuu ison kaupungin kyljessä. - Anonyymi
Se on kauheeta. Ihan vapaaehtoisesti vielä.
EI - Anonyymi
Tunnetuksi pro-seremoniat.fi
- Anonyymi
Tulee heti kieltää kirkkoon kuulumattomien siunaus.
- Anonyymi
Kirkon jäseninä voi ilmaista tahtonsa: ei pappia hautajaisiin.
- Anonyymi
Ateistille: aivan sama. En ole mukana omissa hautajaisissani. Se on ruumis mille höpistään.
- Anonyymi
Ks. myös siviilihautajaiset.fi
- Anonyymi
Itse sanoin suoraan, ettei mitään kirkollisia toimenpiteitä. Mies katsoi hetken minua ja minä häntä. Sitten suoritettiin hautaus ilman seremonioita.
Vaikka tilanne on ikävä ja surullinen, älä anna periksi vakaumuksestasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492388Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on542160Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2071676- 321660
Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681630- 181469
Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok861394Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s81379Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191304Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81291