Muutaman vuoden sähköhypen jälkeen autonvalmistajat palaavat nyt joukolla takaisin polttomoottoreihin.
Syy on pitkälti kysynnän hiipuminen, esim Suomessakin sähköautojen osuus uusista oli vielä 2023 33% mutta 2024 enää 29%.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/liinat-lyotiin-kiinni-autonvalmistajat-palaavat-sahkohypen-jalkeiseen-fossiiliarkeen/eec5ac77-e4ce-44e7-bca1-efb0b39a05eb
Kauppalehti: Autonvalmistajat palaavat sähköhypen jälkeen polttomoottoreihin
71
449
Vastaukset
- Anonyymi
Yleensä järki lopulta löytyy, mutta joskus se vaatii vähän aikaa.
- Anonyymi
Ja tullut saatanan kalliiksi kaikille! Onnaksi viisaita älynväläyksiäkin nähdään jo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tullut saatanan kalliiksi kaikille! Onnaksi viisaita älynväläyksiäkin nähdään jo.
Itselataava hybridi-Toyota kehitettiin jo 1990-luvulla. Edelleenkin se on kaikkein paras sähköisella voimalinjalla varustettu auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tullut saatanan kalliiksi kaikille! Onnaksi viisaita älynväläyksiäkin nähdään jo.
Kyllä, todellakin kalliiksi. Mutta uusissa automalleissa on nyt muitakin ihmisen mielenterveyttä ja jaksamista nakertavia piirteitä, kiitos lainsäätäjien ja teknokraattien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselataava hybridi-Toyota kehitettiin jo 1990-luvulla. Edelleenkin se on kaikkein paras sähköisella voimalinjalla varustettu auto.
Paras auto on aito sähköauto isolla akulla. Pääsee pitkälle lataamatta, ja halvalla. Nykyisin on autona id.4, eikä paluuta bensa-autoon ole. Paras oma auto, mikä minulla on ollut. Toki kaikenlaisia on tullut ajeltua, mutta kaikkeen ei lompakko taivu. Nuo Toyotan hybriditkin ovat vain pelkkiä bensa-autoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paras auto on aito sähköauto isolla akulla. Pääsee pitkälle lataamatta, ja halvalla. Nykyisin on autona id.4, eikä paluuta bensa-autoon ole. Paras oma auto, mikä minulla on ollut. Toki kaikenlaisia on tullut ajeltua, mutta kaikkeen ei lompakko taivu. Nuo Toyotan hybriditkin ovat vain pelkkiä bensa-autoja.
Miksi täällä palstalla valehdellaan, minkä ehditään ?
Usein esitetään väite, että hybiridiautot ovat huonoja, ja niiden akku on pian loppuunkulunut.
Mutta yhtään kertaa kukaan ei ole esittänyt samaa väitettä noista Toyotan "itselataavista" hybrideistä - jotka ovat muuten ihan samanlaisia, paitsi, että niissä sähköverkosta ajoakun lataaminen on tahallaan estetty.
Miten muka tuo latausmahdollisuuden poisjättäminen tekee ajoakusta kestävän, mutta muuten samanlainen auto, jossa sähköverkosta VOI ladata, niin sen akut ovat jotenkin mystisesti "huonoja" ?
Asiaa on selitetty sillä, että hybridiauton pieniä akkuja ladataan tyhjästä täyteen ja taas ajetaan tyhjäksi, ja ettei täyssähköautoissa käy samoin, koska niiden isompaa akkua ei useinkaan ajeta ihan tyhjäksi.
Mutta esim. taksikäytössä voi täyssähköautonkin akku tulla ajetuksi melkein tyhjäksi.
Ja kai, akusta ja sen koosta riippumatta voi purku- ja latausjärjestelmän suunnitella niin, että:
Käyttäjän näkemä 0% ei ole teknisesti 0%, vaan se on pienin varaustaso, johon saakka akkua voi purkaa ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.
Vastaavasti:
Käyttäjän näkemä 100% ei ole teknisesti 100%, vaan se on suurin varaustaso, johon saakka akun voi ladata ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.
Onko todella niin, että hybridiautoissa tuo lataus- ja purkujärjestelmä on väärin säädetty, jolloin akku tosiaan menee piankin huonoon kuntoon ?
Ja onko todella niin, että Toyotan latauskelvottomat "itselataavat" hybridit on tuossa suhteessa paremmin tehty ?
Miksei sitten voisi ostaa Toyotan itselataavaa hybridiä ja lisätä siihen itse se latausmahdollisuus, jota Toyota ei siihen ole halunnut laittaa ?
Vaikuttaa siltä, että sähköautojen (olipa sitten kyse lataushybridistä, Toyotan "itselataavasta" tai täyssähköautosta) ostajalle ei kerrota kaikkea.
Jos ns. päivittäiset ajot ovat suht. lyhyitä matkoja, mutta joskus on tarve ajaa kauemmaksikin, niin olettaisin, että periaatetasolla lataushybridi on silloin oikea valinta.
Kokonaan toinen asia on se, jos autotehtaat tahallaan tekevät huonoja lataushybridiautoja.
Mutta JOS asia on noin, niin mikä pakottaisi autotehtaita tekemään täyssähköautoja yhtään sen paremmiksi ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi täällä palstalla valehdellaan, minkä ehditään ?
Usein esitetään väite, että hybiridiautot ovat huonoja, ja niiden akku on pian loppuunkulunut.
Mutta yhtään kertaa kukaan ei ole esittänyt samaa väitettä noista Toyotan "itselataavista" hybrideistä - jotka ovat muuten ihan samanlaisia, paitsi, että niissä sähköverkosta ajoakun lataaminen on tahallaan estetty.
Miten muka tuo latausmahdollisuuden poisjättäminen tekee ajoakusta kestävän, mutta muuten samanlainen auto, jossa sähköverkosta VOI ladata, niin sen akut ovat jotenkin mystisesti "huonoja" ?
Asiaa on selitetty sillä, että hybridiauton pieniä akkuja ladataan tyhjästä täyteen ja taas ajetaan tyhjäksi, ja ettei täyssähköautoissa käy samoin, koska niiden isompaa akkua ei useinkaan ajeta ihan tyhjäksi.
Mutta esim. taksikäytössä voi täyssähköautonkin akku tulla ajetuksi melkein tyhjäksi.
Ja kai, akusta ja sen koosta riippumatta voi purku- ja latausjärjestelmän suunnitella niin, että:
Käyttäjän näkemä 0% ei ole teknisesti 0%, vaan se on pienin varaustaso, johon saakka akkua voi purkaa ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.
Vastaavasti:
Käyttäjän näkemä 100% ei ole teknisesti 100%, vaan se on suurin varaustaso, johon saakka akun voi ladata ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.
Onko todella niin, että hybridiautoissa tuo lataus- ja purkujärjestelmä on väärin säädetty, jolloin akku tosiaan menee piankin huonoon kuntoon ?
Ja onko todella niin, että Toyotan latauskelvottomat "itselataavat" hybridit on tuossa suhteessa paremmin tehty ?
Miksei sitten voisi ostaa Toyotan itselataavaa hybridiä ja lisätä siihen itse se latausmahdollisuus, jota Toyota ei siihen ole halunnut laittaa ?
Vaikuttaa siltä, että sähköautojen (olipa sitten kyse lataushybridistä, Toyotan "itselataavasta" tai täyssähköautosta) ostajalle ei kerrota kaikkea.
Jos ns. päivittäiset ajot ovat suht. lyhyitä matkoja, mutta joskus on tarve ajaa kauemmaksikin, niin olettaisin, että periaatetasolla lataushybridi on silloin oikea valinta.
Kokonaan toinen asia on se, jos autotehtaat tahallaan tekevät huonoja lataushybridiautoja.
Mutta JOS asia on noin, niin mikä pakottaisi autotehtaita tekemään täyssähköautoja yhtään sen paremmiksi ?Tojotan hybridi ei ole koskaan oikea valinta.
Etenkin nämä ”itselataavat” on surkeita tekeleitä, joihin yksikään täysijärkinen ei kajoa.
- Anonyymi
Tuo on vain hetken viivästys ja polttomoottorit saavat hieman lisäaikaa niiden valmistajien toimesta jotka olivat jo kertoneet hautaavan ne ensimmäisinä.
Kovin raflaavan otsikonpoika oli taas värkännyt ja ihan noinhan se asia ei tälläkään kertaa ollut kun lukee koko artikkelin.
Ja sitten tämä sähköautojen myynti Suomessa on kokoajan kasvattanut osuuttaan, vaikka autojen myynti määrät laskee ja siinäkin poju sotkea luovasti kaksi asiaa.- Anonyymi
Viime vuonna sähköautojen myynti määrällisesti laski ja myös osuus myynneistä laski.
- Anonyymi
Selvästikään joku ei halua nähdä uutta Audi A6:ta - sen diesel-versiota.
- Anonyymi
Niin, hieman lisäaikaa. Eli tämän vuosikymmenen ajan myydään polttomoottoriautoja, joiden keskimääräinen romutusikä on venynyt jo yli 20 vuoteen. Niin hyväksi on polttomoottoriautojen laatu saatu.
Plugarit ja sähkövatkaimet on kehitetty kehnommiksi. Ihan tarkoituksella. Liian kestävät polttomoottoriautot ovat autovalmistajille ongelma, kun ei saada samalle kuskille myytyä uutta autoa parin vuoden välein.
Sähköhypen varjolla kelpaa huomompikin laatu... tai kertakäyttötuotteiksi suunnitellut autot.
Vatlkaimien ja plugarien korjauskulut lasketaan kymppitonneissa. Eli korjaukset useimmiten liian kalliita ja suht pienikin vika tai kolhu johtaa kertakäyttötuotteen romuttamiseen.
Jollei se se vatkain jo ihan itse päätä poistaa itseään liikenteestä. Reilusti alle 10 vuoden ikäisenä
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a936eb9-9125-470d-9cb8-3b7e5c95c40e
- Anonyymi
Sähköauto
1. Sähkömoottori (hieno voimanlähde)
2. Akusto (järjetön energianlähde) - Anonyymi
Sähköautojen osuus kasvaa kokoajan. Pientä hidastumista tulee aina kaikessa ja lama on iso tekijä tuossa asiassa ja taloyhtiöissä jumitellaan väistämätöntä, kuten aina.
- Anonyymi
Kyllä, kannattaa perustaa akustoja korjaavia ja vaihtavia korjaamoja !
Jokainen akuston vaihto tekee laskutukseen muutaman kymppitonnin !
Not bad ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, kannattaa perustaa akustoja korjaavia ja vaihtavia korjaamoja !
Jokainen akuston vaihto tekee laskutukseen muutaman kymppitonnin !
Not bad !Tosin akuston korjaus maksaa vain muutaman tonnin ja akuston vaihtotyöstä saa päivän palkan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin akuston korjaus maksaa vain muutaman tonnin ja akuston vaihtotyöstä saa päivän palkan.
Tuo on taas hatusta keksimäsi valhe. Toki akun voi saada muutamalla tonnilla, mutta se on loppuunkulunut paska, joka on lommoilla. Nimittäin jokainen noista akuista on kolariautosta ja tuskin yksikään on täysin ehjä. Vai mistä kuvittelet noiden akkujen tulevan?
Eikä uusimmissa sähköautoissa todellakaan saada akkua paikalleen päivässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on taas hatusta keksimäsi valhe. Toki akun voi saada muutamalla tonnilla, mutta se on loppuunkulunut paska, joka on lommoilla. Nimittäin jokainen noista akuista on kolariautosta ja tuskin yksikään on täysin ehjä. Vai mistä kuvittelet noiden akkujen tulevan?
Eikä uusimmissa sähköautoissa todellakaan saada akkua paikalleen päivässä.Akuston korjaustyön hinnan ja akuston vaihdon työajan voit tarkistaa esim. Kokkolan autohuollosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuston korjaustyön hinnan ja akuston vaihdon työajan voit tarkistaa esim. Kokkolan autohuollosta.
Tuokin riippuu automallista. Uusimmissa Tesloissa, joissa on integroitu akku on akun vaihto erittäin vaikeaa. Sitä ei päivässä pystytä tekemään, yksikään paikka ei siihen pysty noin nopeasti. Luultavasti tuo Kokkolan autohuoltokin kieltäytyisi vaihtamasta uusien Teslojen akkuja.
Ja edelleen, nuo "halvat" akut ovat huijausta, mutta tietenkin jotkut idiootit tuohonkin huijaukseen lankeaa. Ja varmaa on, että kaikki nuo akut ovat kolariautoista, joten niissä on suuret mahdollisuudet ongelmiin. Kannattaa muistaa, että Ebay on huijareita täynnä. Se ei ole yhtään sen turvallisempi kuin tori.fi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuokin riippuu automallista. Uusimmissa Tesloissa, joissa on integroitu akku on akun vaihto erittäin vaikeaa. Sitä ei päivässä pystytä tekemään, yksikään paikka ei siihen pysty noin nopeasti. Luultavasti tuo Kokkolan autohuoltokin kieltäytyisi vaihtamasta uusien Teslojen akkuja.
Ja edelleen, nuo "halvat" akut ovat huijausta, mutta tietenkin jotkut idiootit tuohonkin huijaukseen lankeaa. Ja varmaa on, että kaikki nuo akut ovat kolariautoista, joten niissä on suuret mahdollisuudet ongelmiin. Kannattaa muistaa, että Ebay on huijareita täynnä. Se ei ole yhtään sen turvallisempi kuin tori.fi.Missä Suomessa myytävässä Teslassa on integroitu akku?
Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?
Etkö osaa lukea? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä Suomessa myytävässä Teslassa on integroitu akku?
Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?
Etkö osaa lukea?En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta pistää silmään tämän ihme vänkäämisen vuoksi:
"Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?"
Jos akku vaihdetaan, niin täytyyhän sinne olla jotain, mikä vaihdetaan. Okei, ilmeisesti "halpaa" akkua ei voi vaihtaa, joten sinne vaihdetaan "kallis" eli uusi akku. Tämä ei taida olla kovinkaan kannattavaa toimintaa.
Mitä sitten akun korjaukseen tulee, niin minä en tiedä että Suomessa olisi osaajaa akun korjaajalle. Kennojen vaihtajia kyllä löytyy.
Akun korjaus = vaihdetaan rikkinäisiä elementtejä akkukennoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä Suomessa myytävässä Teslassa on integroitu akku?
Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?
Etkö osaa lukea?Kaikissa uusissa Tesloissa on niin sanottu integroitu akku, joka on lähes irrottaa ja korjata. Tämä on todettu jo monissa YouTube-videoissa. Tarkkaan ottaen akun päällä on suuri määrä liimaa ja massaa, jolloin akun irrottaminen tuhoamatta sitä samalla on erittäin vaikeaa.
Et selvästikään tiedä paskaakaan sähköautoista, vaan höpötät vaan paskaa.
Ja tuo "halpa akku" mainittiin toisessa ketjussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta pistää silmään tämän ihme vänkäämisen vuoksi:
"Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?"
Jos akku vaihdetaan, niin täytyyhän sinne olla jotain, mikä vaihdetaan. Okei, ilmeisesti "halpaa" akkua ei voi vaihtaa, joten sinne vaihdetaan "kallis" eli uusi akku. Tämä ei taida olla kovinkaan kannattavaa toimintaa.
Mitä sitten akun korjaukseen tulee, niin minä en tiedä että Suomessa olisi osaajaa akun korjaajalle. Kennojen vaihtajia kyllä löytyy.
Akun korjaus = vaihdetaan rikkinäisiä elementtejä akkukennoon.Kennojen vaihtaminen on erittäin vaikeaa ja sellainen maksaa lähes yhtä paljon kuin akun vaihto kokonaan. Ei noita kennoja yhtäkkiä vaihdeta vaan tuohon menee monta päivää.
Lisäksi monissa sähköautoissa kennojen vaihto yksitellen on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi uusimmissa Tesloissa akut ovat täynnä liimaa ja massaa eikä yksittäisiä kennoja voi vaihtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kennojen vaihtaminen on erittäin vaikeaa ja sellainen maksaa lähes yhtä paljon kuin akun vaihto kokonaan. Ei noita kennoja yhtäkkiä vaihdeta vaan tuohon menee monta päivää.
Lisäksi monissa sähköautoissa kennojen vaihto yksitellen on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi uusimmissa Tesloissa akut ovat täynnä liimaa ja massaa eikä yksittäisiä kennoja voi vaihtaa.Esitä edes jotakin tukea väitteillesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esitä edes jotakin tukea väitteillesi.
Tuo mainintani uusimpien Teslojen akuista on faktaa josta on vaikka kuinka paljon tietoa netistä. Uusimpien Teslojen akuista ei voi vaihtaa yksittäisiä kennoja. Ja muissakin sähköautoissa se on erittäin vaikeaa. Yhden kennon vaihtaminen on erikoistyötä jota osaa vain muutama ihminen ja maksaa monta tonnia vaikka vaihdettaisiin vain yksi kenno.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo mainintani uusimpien Teslojen akuista on faktaa josta on vaikka kuinka paljon tietoa netistä. Uusimpien Teslojen akuista ei voi vaihtaa yksittäisiä kennoja. Ja muissakin sähköautoissa se on erittäin vaikeaa. Yhden kennon vaihtaminen on erikoistyötä jota osaa vain muutama ihminen ja maksaa monta tonnia vaikka vaihdettaisiin vain yksi kenno.
Mutaa et osaa sitä ”faktaa” laittaa esille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuston korjaustyön hinnan ja akuston vaihdon työajan voit tarkistaa esim. Kokkolan autohuollosta.
Onko varma että hinnastossa kerrotaan uusista komponenteista ?
- Anonyymi
Kumpiakin tarvitaan.
Kaasuauto on ympäristöystävällisin jos raakaaine paska.- Anonyymi
Ei nykyään ole enää vaihtoehtoja. Maakaasun myynti sakkasi jo pari vuotta sitten, kun sen hinta nousi biokaasua/metaania korkeammaksi. Gasum lopetti vähän aikaa sitten maakaasun myynnin kokonaan omilla tankkaupisteillään.
Silti kaasuautoja verotetaan maakaasun laskennallisten CO2 päästöjen mukaan (käyttövoimavero). Ja saaman aikaan selitetään, miten muka tuetaan vaihtoehtoisia polttoaineita.... visiot ja todelliset teot olleet ristissä ja parikymmentä vuotta.
Ja on edelleen, Tällä hetkellä mennään viitisen vuotta sitten laadituilla strategioilla, joiden mukaan liikenteen päästöt puolittuvat, kun liikenteeseen saadaan puoli miljoonaa plugaria ja 200 000 vatkainta 2030 menessä.
Todellisuudessa sähköautojen myynti laahaa ennusteita perässä ja plugarit kuluttavat yhtä paljon bensaa kuin normiautotkin = eivät vähennä päästöjä. Sähkötekniikan tarjoama parempi hyötysuhde sulaa autojen suurempaan kokoon ja massaan.
- Anonyymi
Eniten laskee teslojen arvot. Niitä ei halua enää kukaan ostaa. Nazimobiili. Sähköauto muutenkik on iso riskiostos. Ei sähköauto koskaan lyönyt lopulta läpi.
- Anonyymi
Teslan arvonlasku näyttää olevan aivan linjassa muidenkin autojen arvonlaskun kanssa.
Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa.
Tuo pätee riippumatta käyttövoimasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslan arvonlasku näyttää olevan aivan linjassa muidenkin autojen arvonlaskun kanssa.
Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa.
Tuo pätee riippumatta käyttövoimasta."Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa."
Mistäs tämä tieto on peräisin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa."
Mistäs tämä tieto on peräisin?Esimerkiksi tuolta:
https://autovex.fi/blogi/miten-auton-arvo-kehittyy-yksityisleasing-vs-omistaminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi tuolta:
https://autovex.fi/blogi/miten-auton-arvo-kehittyy-yksityisleasing-vs-omistaminenOkei.
Tieto on alunperin lähtöisin Niina Martikaisen vuoden 2017 pro gradu tutkielmasta, Auton arvon aleneminen iän ja käytön myötä.
Valitettavasti Niina ei ole osannut prosenttilaskua ja hän on laskenut nuo prosentit pieleen. Tutkielma on läpäissyt jopa tarkistuksen ja sen jälkeen levinnyt iltalehden ja iltasanomien uutisoinnin myötä "kaikkialle", enkä ole huomannut että minun lisäkseni kukaan olisi ymmärtänyt kyseenalaistaa noita prosenttilukuja.
Tein itse ihan omaksi ilokseni vastaavaa tutkimusta vuosia sitten ja näin heti, kun tuo uutisointi aiheesta alkoi, että tulokset ei pidä paikkaansa. Muutaman minuutin silmäilyllä selvisi, että kyseessä on yksinkertainen prosenttilaskuvirhe.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/101700/GRADU-1498725818.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Virhe näkyy kodassa 5.1.
Taulukossa on laskettu ihan oikein auton jäännösarvo ja paljonko se on uuden auton hinnasta prosentteina.
Virhe tulee siinä että Niina on laskenut, että kun edellisenä vuonna jäännösarvoa on ollut 56 prosenttia ja tänä vuonna 49 prosenttia, on vuotuinen arvonalenema 7 prosenttia.
Eihän se noin mene, vaan tämän vuoden arvoa tulee verrata edellisvuoden arvoon, eikä uuden hintaan, kuten Niina on tehnyt.
Oikeasti tuo arvonalennus tuossa mainitsemassani tapauksessa on (56-49) / 56 * 100 = 12,5 prosenttia.
Taulukosta laskettuna, keskimääräinen arvonalenema ikävuodesta 5, ikävuoteen 10, on noin 17 prosenttia vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei.
Tieto on alunperin lähtöisin Niina Martikaisen vuoden 2017 pro gradu tutkielmasta, Auton arvon aleneminen iän ja käytön myötä.
Valitettavasti Niina ei ole osannut prosenttilaskua ja hän on laskenut nuo prosentit pieleen. Tutkielma on läpäissyt jopa tarkistuksen ja sen jälkeen levinnyt iltalehden ja iltasanomien uutisoinnin myötä "kaikkialle", enkä ole huomannut että minun lisäkseni kukaan olisi ymmärtänyt kyseenalaistaa noita prosenttilukuja.
Tein itse ihan omaksi ilokseni vastaavaa tutkimusta vuosia sitten ja näin heti, kun tuo uutisointi aiheesta alkoi, että tulokset ei pidä paikkaansa. Muutaman minuutin silmäilyllä selvisi, että kyseessä on yksinkertainen prosenttilaskuvirhe.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/101700/GRADU-1498725818.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Virhe näkyy kodassa 5.1.
Taulukossa on laskettu ihan oikein auton jäännösarvo ja paljonko se on uuden auton hinnasta prosentteina.
Virhe tulee siinä että Niina on laskenut, että kun edellisenä vuonna jäännösarvoa on ollut 56 prosenttia ja tänä vuonna 49 prosenttia, on vuotuinen arvonalenema 7 prosenttia.
Eihän se noin mene, vaan tämän vuoden arvoa tulee verrata edellisvuoden arvoon, eikä uuden hintaan, kuten Niina on tehnyt.
Oikeasti tuo arvonalennus tuossa mainitsemassani tapauksessa on (56-49) / 56 * 100 = 12,5 prosenttia.
Taulukosta laskettuna, keskimääräinen arvonalenema ikävuodesta 5, ikävuoteen 10, on noin 17 prosenttia vuodessa.17 % arvonlasku vuodessa on minukin havainto hintapyyntien perusteella, mutta myöhemmin hitaanpaa.
- Anonyymi
Alamäki ei kun jyrkkenee:
"Suomalaisen autojätin omistaja povaa sähköautojen hintaan tuntuvaa laskua"
https://www.hs.fi/talous/art-2000011110292.html- Anonyymi
Moni menettää siis nyt rahansa kun maksaneet sähköautoista paljon. Sähköautoja saa kohta puoleen hintaan. Polttis taas pitää arvonsa kohta entistä paremmin.
- Anonyymi
Miten kävi sata vuotta (noin) sitten? Ei pärjännyt sähköauto oikealle autolle.
Olen sanonut siitä saakka kun sähköhype alkoi että historia tulee toistamaan itseään.
Suomessa voitaisiin tuottaa biodieseliä, bioetanolia ja biokaasua koko maamme tarpeisiin.- Anonyymi
Eipä auttanut kaunopuheet ja rangella kusettaminen, "jopa 600km sähköllä" valheellisillä väittämillä kun ei kovin pitkälle pötkitä, kuin ei nykyaikaisella sähköautollakaan, joista parhaimmallakin etenee maksimissaan 1/3 siitä mitä polttoaineella. Jäädään rauhassa odottamaan akkuteknologian kehittymistä, nämä nykyiset kyhäelmät eivät päivänvaloa kestä. Harmi vain niiden puolesta jotka ansaan lankesivat - auton myyjät ovat jo tottuneet vastaanottamaan kiukustuneita "Hakekaa tuo paska pois" -soittoja kohta ex-asiakkailta. Siinä tahrautuu myös itse autoliikken maine.
- Anonyymi
Minäkin muistan sähköauton automuseosta ja miten faijan kanssa naureskeltiin. Mulle käy nyt ihan minkälainen diesel vaan, maasta porattu tai biodiesel tai synteettinen. Kaikki käy. Mutta patterikäyttöinen Tesla ei käy. Kaiken kukkuraksi ne on palanneet RUMPUJARRUIHIN. Luulin ettei autoihin enää laiteta rumpujarruja :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä auttanut kaunopuheet ja rangella kusettaminen, "jopa 600km sähköllä" valheellisillä väittämillä kun ei kovin pitkälle pötkitä, kuin ei nykyaikaisella sähköautollakaan, joista parhaimmallakin etenee maksimissaan 1/3 siitä mitä polttoaineella. Jäädään rauhassa odottamaan akkuteknologian kehittymistä, nämä nykyiset kyhäelmät eivät päivänvaloa kestä. Harmi vain niiden puolesta jotka ansaan lankesivat - auton myyjät ovat jo tottuneet vastaanottamaan kiukustuneita "Hakekaa tuo paska pois" -soittoja kohta ex-asiakkailta. Siinä tahrautuu myös itse autoliikken maine.
Tämä sähköautoporukka jotka osti omalla tai lainarahalla menettää nyt rahansa kun sähköautoille kävi kuten arvata saattoi. Leasing heppuja ei koske mutta eiköhän leasing yritykset koe kovan kolauksen kun autojen arvot eivät ole todellisuudessa lähellekkään mitä arvioitiin. Tulevaisuudessa mitä vähenmän bensa/diesel autoja on tarjolla on ne takuuvarmoja arvon säilyttäjiä kun vertaa yhteenkään sähköautoon. Sähköautoilla joita nyt on kaupoissa ei ole kovin pitkää tulevaisuutta. Marginaaliporukka osti eikä moni enää voi vaihtaa uudenpaan kun velkaa enemmän kuin auton arvo...tämä taas romuttaa autokauppaa tulevaisuudessa kun välirahat on liian isoja..todellisuudessa valtaosa kun ostetaan osamaksulla ei kannata edes välirahasta puhua kun velka on vaikka 40 tonnia ja auton arvo 20 tonnia...aika harvalla tuossa hintaluokassa on laittaa 20 tonnia käteisellä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin muistan sähköauton automuseosta ja miten faijan kanssa naureskeltiin. Mulle käy nyt ihan minkälainen diesel vaan, maasta porattu tai biodiesel tai synteettinen. Kaikki käy. Mutta patterikäyttöinen Tesla ei käy. Kaiken kukkuraksi ne on palanneet RUMPUJARRUIHIN. Luulin ettei autoihin enää laiteta rumpujarruja :D
Rumpujarru on erittäin hyvä, huoltovapaa ja kestävä jarru.
Kun alat nyt urppaamaan niin meneppä katsomaan mitä jarruja löytyy uusista kuorma- ja linja-autoista. Jos rumpujarru olisi huono, sitä tuskin noihin asennettaisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sähköautoporukka jotka osti omalla tai lainarahalla menettää nyt rahansa kun sähköautoille kävi kuten arvata saattoi. Leasing heppuja ei koske mutta eiköhän leasing yritykset koe kovan kolauksen kun autojen arvot eivät ole todellisuudessa lähellekkään mitä arvioitiin. Tulevaisuudessa mitä vähenmän bensa/diesel autoja on tarjolla on ne takuuvarmoja arvon säilyttäjiä kun vertaa yhteenkään sähköautoon. Sähköautoilla joita nyt on kaupoissa ei ole kovin pitkää tulevaisuutta. Marginaaliporukka osti eikä moni enää voi vaihtaa uudenpaan kun velkaa enemmän kuin auton arvo...tämä taas romuttaa autokauppaa tulevaisuudessa kun välirahat on liian isoja..todellisuudessa valtaosa kun ostetaan osamaksulla ei kannata edes välirahasta puhua kun velka on vaikka 40 tonnia ja auton arvo 20 tonnia...aika harvalla tuossa hintaluokassa on laittaa 20 tonnia käteisellä..
Kannattaisi sinunkin katsellä vähän autoliikkeiden käytettyjen tarjontaa ja myyntiaikoja. Hallit ovat täynnä polttiksia, jotka makaavat siellä kuukausia. Dieseleitä eivät kaikki edes huoli vaihdokkina. Sähköautoja tuodaan maahan paljon käytettyinä, ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi sinunkin katsellä vähän autoliikkeiden käytettyjen tarjontaa ja myyntiaikoja. Hallit ovat täynnä polttiksia, jotka makaavat siellä kuukausia. Dieseleitä eivät kaikki edes huoli vaihdokkina. Sähköautoja tuodaan maahan paljon käytettyinä, ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä.
Nuo hallit ovat olleet täynnä jo 20 vuotta sitten, ei tuolla ole mitään tekemistä sähköautojen kanssa. Oikealla hinnalla polttikset menevät edelleen helposti myyntiin vaikka idiootti sähköautofanaatikko kuinka itkee. Myös käytettyjä dieselautoja menee ihan hyvin myyntiin vaikka kuinka yrität valehdella.
Suomessa tullaan myymään käytettyjä polttisautoja 20 vuoden päästäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi sinunkin katsellä vähän autoliikkeiden käytettyjen tarjontaa ja myyntiaikoja. Hallit ovat täynnä polttiksia, jotka makaavat siellä kuukausia. Dieseleitä eivät kaikki edes huoli vaihdokkina. Sähköautoja tuodaan maahan paljon käytettyinä, ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä.
"Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä."
Muutos on niin "nopeaa", että enemmistö autoilijoista ajaa polttiksilla 2040-luvullakin. Idiootit sähköautofanaatikot liioittelevat muutoksen nopeutta.
- Anonyymi
Sähköauton arvo laskee ensimäisenä vuonna 30-50%. Siitäs saitte hölmöläiset
- Anonyymi
Mistä niitä saa tuolla hinnalla ostettua?
- Anonyymi
Tuossa puhuttiin että jenkeistä on tulossa sähköautoilun takapajula. Suomessa tilanne on päinvastoin ja uusista rekisteröidyistä autoista jo puolet on sähköisiä. Käytettyinä maahantuoduista vieläkin enemmän.
Akun osuus on auton hinnasta merkittävä, mutta sen osalta tullaan hinnoissa alas erittäin nopeasti https://www.goldmansachs.com/insights/articles/electric-vehicle-battery-prices-are-expected-to-fall-almost-50-percent-by-2025
Viime vuonna akun hinta oli $149/kWh. Vuonna 2026 ennuste on $82/kWh ja vuonna 2030 $64/kWh. Ensi vuonna akun hinta on enää 55% siitä mitä se oli viime vuonna. Vuonna 2030 akun hinta on enää 42% siitä mitä se oli viime vuonna.
Kun muitakin valmistuskustannuksia pystytään optimoimaan niin voi olla että pian polttomoottoriauton ja sähköauton hinnan välillä ei ole juuri eroa. Uuden auton ostajalla on edessä valinta. Ostaako vanhaa saastuttavaa polttomoottoritekniikkaa vai uuden päästöttömän sähköauton. Luultavasti yhä useampi valitsee sähköauton tietäen että sähköllä ajaminen on paljon halvempaa kuin bensalla tai dieselillä. Akut ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi joten luotettavuuden kannalta ei ole enää mitään huolta. Tässä tilanteessa ei ole enää mitään merkitystä onko sähköautolle hankintatukea vai ei vaan mennään täysin markkinaehtoisesti.- Anonyymi
Suomen oloihin sähköauto on toivoton tapaus. Harva asutus ,vaikeakulkuiset maastot ja sen myötä latausmahdollisuudet ovat ongelma kuten akkujen pakkas kestävyys .Kaupunkioloissa vielä menettelee ,mutta korjauskustannukset sitä luokka että on oltava paksu lompakko ja akkujen simhdettua valmis vaihtamaan uuteen /kärräämään vanha kottero jätehuoltoon. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja elää varojensa mukaan .Useilla ei ole varaa ylipäätänsä ostella uusia autoja ja näitä sähkö autoihin ei viritellä enää itse lisä kilometrejä jos sattuu vikaantumaan ,kuten polttomoottori autoon johon saattaa vielä perushuoltoja tehdä itse ja pitää kuluja kurissa. Arkadian mäellä se sähköauon tulevaisuus voi näyttää valosalta sähkölampun loisteessa ,oman kärryn ollessa kellarissa latingissa ja kymppitonni tulot taskussa ,mutta haja asutus alueella värjötellessä ,sähkön hintaa säästellen näkökulma voi olla toinen. Varsinkin jos se lähikauppa on 50 km päässä eikä siellä ole lataustolppia ku omassa torpassa .
- Anonyymi
Mikä saastuttava? Polttomoottorit ovat nykytekniikalla erittäin puhtaita, ainakin kun huomioidaan sähköautojen valmistuksen päästöt. Lisäksi hiilidioksidia on ollut ilmakehässä 15 x nykytasoa enemmän. Hiilidioksidi on elämälle välttämätönta, vaikkei sitä enää tohdita missään sanoa, koska hyveposeeraus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä saastuttava? Polttomoottorit ovat nykytekniikalla erittäin puhtaita, ainakin kun huomioidaan sähköautojen valmistuksen päästöt. Lisäksi hiilidioksidia on ollut ilmakehässä 15 x nykytasoa enemmän. Hiilidioksidi on elämälle välttämätönta, vaikkei sitä enää tohdita missään sanoa, koska hyveposeeraus.
Ensinnäkin, ihminen ei pysty elämään jos hiilidioksidipitoisuus olisi 15 kertaa nykyistä enemmän. Ihmisiä on toisinaan kuollut hiilidioksi"myrkytykseen". Vaikka hiilidioksidi ei teknisesti ottaen ole myrkky niin se suuressa määrin syrjäyttää hapen ja tappaa ihmisen. Tässä on esimerkiksi suurkatastrofi jossa 1700 ihmistä kuoli hiilidioksidin takia.
https://tekniikanmaailma.fi/pieni-jarvi-afrikassa-tappoi-1700-ihmista-yhdessa-yossa-eika-kukaan-vielakaan-tieda-miten/
Ja sitten oli Suomessakin yksi onnettomuus, jossa kuoli 18-vuotias
https://tttlehti.fi/18-vuotias-tyontekija-kuoli-tapaturmassa-seurauksena-ehdollista-vankeutta-ja-sakkoja/
Lisäksi sinä liioittelit eroa, tuo ero oli 5-kertainen ja silloin keskilämpötila oli 10-15 astetta nykyistä enemmän. Lisäksi tuolloin jäätiköitä ei ollut olemassa ollenkaan. Ei edes Antarktista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen oloihin sähköauto on toivoton tapaus. Harva asutus ,vaikeakulkuiset maastot ja sen myötä latausmahdollisuudet ovat ongelma kuten akkujen pakkas kestävyys .Kaupunkioloissa vielä menettelee ,mutta korjauskustannukset sitä luokka että on oltava paksu lompakko ja akkujen simhdettua valmis vaihtamaan uuteen /kärräämään vanha kottero jätehuoltoon. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja elää varojensa mukaan .Useilla ei ole varaa ylipäätänsä ostella uusia autoja ja näitä sähkö autoihin ei viritellä enää itse lisä kilometrejä jos sattuu vikaantumaan ,kuten polttomoottori autoon johon saattaa vielä perushuoltoja tehdä itse ja pitää kuluja kurissa. Arkadian mäellä se sähköauon tulevaisuus voi näyttää valosalta sähkölampun loisteessa ,oman kärryn ollessa kellarissa latingissa ja kymppitonni tulot taskussa ,mutta haja asutus alueella värjötellessä ,sähkön hintaa säästellen näkökulma voi olla toinen. Varsinkin jos se lähikauppa on 50 km päässä eikä siellä ole lataustolppia ku omassa torpassa .
Suomalaiset luottavat sähköautoihin hyvin paljon. Uusista rekisteröidyistä sähköautoista puolet on sähköisiä ja käytetyistä maahantuoduista suurin osa. Niiden osuus kasvaa vuosi vuodelta joka on tietysti erittäin hyvä asia ympäristön kannalta.
Moni sähköautoilija on tyytyväinen autoonsa eikä halua palata polttomoottoriautoon. Ajat kotimaassa tuotetulla puhtaalla sähköllä sen sijaan että ajat ympäristöä saastuttavalla fossiilisella polttoaineella joka mahdollisesti tuotu maasta jota et halua missään tapauksessa tukea.
Tietysti jos ajatuksena sähköauto ahdistaa, kokee että ei pärjää sellainen kanssa tai ei ole varaa kunnon sähköautoon on parempi pysyä polttomoottoriautossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä saastuttava? Polttomoottorit ovat nykytekniikalla erittäin puhtaita, ainakin kun huomioidaan sähköautojen valmistuksen päästöt. Lisäksi hiilidioksidia on ollut ilmakehässä 15 x nykytasoa enemmän. Hiilidioksidi on elämälle välttämätönta, vaikkei sitä enää tohdita missään sanoa, koska hyveposeeraus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change
A 2019 review of scientific papers found the consensus on the cause of climate change to be at 100% and a 2021 study concluded that over 99% of scientific papers agree on the human cause of climate change. The small percentage of papers that disagreed with the consensus often contained errors or could not be replicated.
Käytännössä 100% kaikesta tieteellisestä tutkimuksesta viime vuosina on päätynyt siihen johtopäätökseen että ihminen on syypää ilmastonmuutokseen. Hyvin pieni osa tutkimuksista päätyi eri tulokseen mutta ne selittyivät virheillä tai tuloksia ei pystytty toistamaan.
Hiilidioksidin päästäminen ilmakehään tahallisesti ja siten ilmastonmuutoksen edistäminen on täysin edesvastuutonta. Se vahingoittaa etenkin tulevia sukupolvia jolle tämä maapallo tulee jäämään.
Polttomoottoriauton valmistaminen aiheuttaa yhtä lailla päästöjä vaikkakin jonkun verran vähemmän kuin sähköauton valmistaminen. Mutta sähköautolla ajaminen Suomessa on todellinen ympäristöteko koska Suomessa tuotettu sähkö alkaa olla täysin päästötöntä. Polttomoottorilla ajaminen saastuttaa joka vuosi verrattuna sähköautoon joka on lähes päästötön Suomessa. Parin vuosikymmenen aikana polttomoottoriauto aiheuttaa suuren määrän saastetta ilmakehään kun taas sähköauto ei liikenteessä saastuta oikeastaan ollenkaan Suomessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen oloihin sähköauto on toivoton tapaus. Harva asutus ,vaikeakulkuiset maastot ja sen myötä latausmahdollisuudet ovat ongelma kuten akkujen pakkas kestävyys .Kaupunkioloissa vielä menettelee ,mutta korjauskustannukset sitä luokka että on oltava paksu lompakko ja akkujen simhdettua valmis vaihtamaan uuteen /kärräämään vanha kottero jätehuoltoon. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja elää varojensa mukaan .Useilla ei ole varaa ylipäätänsä ostella uusia autoja ja näitä sähkö autoihin ei viritellä enää itse lisä kilometrejä jos sattuu vikaantumaan ,kuten polttomoottori autoon johon saattaa vielä perushuoltoja tehdä itse ja pitää kuluja kurissa. Arkadian mäellä se sähköauon tulevaisuus voi näyttää valosalta sähkölampun loisteessa ,oman kärryn ollessa kellarissa latingissa ja kymppitonni tulot taskussa ,mutta haja asutus alueella värjötellessä ,sähkön hintaa säästellen näkökulma voi olla toinen. Varsinkin jos se lähikauppa on 50 km päässä eikä siellä ole lataustolppia ku omassa torpassa .
Mökilläkin on sähköt, lataaminen ei ole ongelma. Jokaisella maatilalla löytyy pihalta punainen voimavirtapistoke, josta saa ladattua autonsa. Tilatankin löpöllä ei maantielle lähdetä. Sähköauto on varsin pätevä peli, varsinkin maaseudulla jossa ei ole pysäköinti ja latausongelmia. Päivittäiseen ajoon 400 km todellinen ajomatka riittää varsin hyvin, ja onhan kaupaĺisia laturwitakin ympäri Suomen tsrjolla.
- Anonyymi
Poliitikkojen puuttuminen ideologisin perustein lähes kaikkeen, kuten autoiluun ei vaan toimi. Keskeneräistä ja vaikeasti saavutettavaa tekniikkaa yritetään väkisin tunkea autoihin ja lopputulos alkaa näkymään. Markkinoiden pitäisi antaa toimia vapaasti niin kehitys etenisi luonnollista polkua. Samalla pitäisi poistaa kalliiksi tulevasta julkisesta sääntelykoneistosta vähintään puolet. Veroja on kaiken lisäksi täysin liikaa, vasemmistolaisten pilvilinnojen rakentelua varten.
- Anonyymi
Sehän on selvää että sähköautoilun aika on ohi. Niiden arvot laskevat kovaa vauhtia
- Anonyymi
Sähköauto ei ole oikeen tätä päivää ja siksi valmistajat palaavat nyt polttomoottoreiden äärelle. Niitä menee kaupaksi paljon kunhan saadaan mallistoon.
- Anonyymi
Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on umpisurkea. Kannattaa välttää viimeiseen asti työntämästä käsiään paskaan.
- Anonyymi
Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.
Sähköauto sopii kaupunkiajoon jos omassa kaupunkiasunnossa on laturi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.
Kunhan höpötät, mitään omakohtaista kokemustahan sinulla ei asiasta ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan höpötät, mitään omakohtaista kokemustahan sinulla ei asiasta ole.
Sinulla sensijaan tuntuu olevan tuosta höpöttämisestä omakohtaista kokemusta paljonkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla sensijaan tuntuu olevan tuosta höpöttämisestä omakohtaista kokemusta paljonkin.
Kateellisella polttispetterillä meni näköjään tunteisiin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.
Jod tällä palstalla joku puolustaa kiivaasti omaansa, se on dieseleillä ajavat. Uudet kärsivät kovista hinnoista, hajoavista ad blue laitteista ja rankoista veroista. Vielä kun niiden vaihtoarvo on olematon, on tilanne aika epätoivoinen.
Monet sortuvat sähkökiimassaan viime vuosituhannella myyntiin tulleisiin höpöhybrideihin, "puolet ajosta sähköllä", ja kuitenkin se kulkee vain bensallla, oikeasti.
- Anonyymi
Sähköauton aika on mennyt jo eikä kauppa käy autoissa kun tarjonta keskittynyt sähköroska autoihin. Nyt kun autonvalmistajat ovat heränneet niin tulee polttiksia taas seuraavina vuosina markkinoille, tämä nostaa automyyntiä.
- Anonyymi
Sähköautovalmistaja Coda meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Bright meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Arrival meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Sono meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Electric Last Mile Solutions meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Fisker meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Tesla.
Sähköautovalmistaja HiPhi meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Canoo meni konkurssiin. Käytti enemmän rahaa toimarin yksityissuihkukoneeseen kuin sai autojen myynnistä.
Sähköautovalmistaja Nikola meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Neta menossa konkurssiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautovalmistaja Coda meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Bright meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Arrival meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Sono meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Electric Last Mile Solutions meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Fisker meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Tesla.
Sähköautovalmistaja HiPhi meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Canoo meni konkurssiin. Käytti enemmän rahaa toimarin yksityissuihkukoneeseen kuin sai autojen myynnistä.
Sähköautovalmistaja Nikola meni konkurssiin.
Sähköautovalmistaja Neta menossa konkurssiin.Sähköautovalmistaja Tesla teki n. 7 miljardia voittoa.
- Anonyymi
Sähköautot tuli ja meni
- Anonyymi
emme jään kaipaan
- Anonyymi
Sähköauto nykyisellään on puolivalmiste ja siksi näiden hinnat lahoaa silmissä.
- Anonyymi
PS ennusti asiat oikein
- Anonyymi
Elämässä on työtä paljon. Miksi haluaisin lisää vaivaa ka työtä? Sitä sähköauto aiheuttaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."
Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu1123360Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...
...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä5222751- 941760
Vaikka pidät minua
Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on501366Nainen, tilanne on nyt tämä
että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä821314Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."
Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa161158- 881063
- 351006
Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan
Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal102987- 79942