Kauppalehti: Autonvalmistajat palaavat sähköhypen jälkeen polttomoottoreihin

Anonyymi-ap

71

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yleensä järki lopulta löytyy, mutta joskus se vaatii vähän aikaa.

      • Anonyymi

        Ja tullut saatanan kalliiksi kaikille! Onnaksi viisaita älynväläyksiäkin nähdään jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tullut saatanan kalliiksi kaikille! Onnaksi viisaita älynväläyksiäkin nähdään jo.

        Itselataava hybridi-Toyota kehitettiin jo 1990-luvulla. Edelleenkin se on kaikkein paras sähköisella voimalinjalla varustettu auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tullut saatanan kalliiksi kaikille! Onnaksi viisaita älynväläyksiäkin nähdään jo.

        Kyllä, todellakin kalliiksi. Mutta uusissa automalleissa on nyt muitakin ihmisen mielenterveyttä ja jaksamista nakertavia piirteitä, kiitos lainsäätäjien ja teknokraattien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava hybridi-Toyota kehitettiin jo 1990-luvulla. Edelleenkin se on kaikkein paras sähköisella voimalinjalla varustettu auto.

        Paras auto on aito sähköauto isolla akulla. Pääsee pitkälle lataamatta, ja halvalla. Nykyisin on autona id.4, eikä paluuta bensa-autoon ole. Paras oma auto, mikä minulla on ollut. Toki kaikenlaisia on tullut ajeltua, mutta kaikkeen ei lompakko taivu. Nuo Toyotan hybriditkin ovat vain pelkkiä bensa-autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras auto on aito sähköauto isolla akulla. Pääsee pitkälle lataamatta, ja halvalla. Nykyisin on autona id.4, eikä paluuta bensa-autoon ole. Paras oma auto, mikä minulla on ollut. Toki kaikenlaisia on tullut ajeltua, mutta kaikkeen ei lompakko taivu. Nuo Toyotan hybriditkin ovat vain pelkkiä bensa-autoja.

        Miksi täällä palstalla valehdellaan, minkä ehditään ?

        Usein esitetään väite, että hybiridiautot ovat huonoja, ja niiden akku on pian loppuunkulunut.

        Mutta yhtään kertaa kukaan ei ole esittänyt samaa väitettä noista Toyotan "itselataavista" hybrideistä - jotka ovat muuten ihan samanlaisia, paitsi, että niissä sähköverkosta ajoakun lataaminen on tahallaan estetty.

        Miten muka tuo latausmahdollisuuden poisjättäminen tekee ajoakusta kestävän, mutta muuten samanlainen auto, jossa sähköverkosta VOI ladata, niin sen akut ovat jotenkin mystisesti "huonoja" ?

        Asiaa on selitetty sillä, että hybridiauton pieniä akkuja ladataan tyhjästä täyteen ja taas ajetaan tyhjäksi, ja ettei täyssähköautoissa käy samoin, koska niiden isompaa akkua ei useinkaan ajeta ihan tyhjäksi.

        Mutta esim. taksikäytössä voi täyssähköautonkin akku tulla ajetuksi melkein tyhjäksi.

        Ja kai, akusta ja sen koosta riippumatta voi purku- ja latausjärjestelmän suunnitella niin, että:

        Käyttäjän näkemä 0% ei ole teknisesti 0%, vaan se on pienin varaustaso, johon saakka akkua voi purkaa ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.

        Vastaavasti:

        Käyttäjän näkemä 100% ei ole teknisesti 100%, vaan se on suurin varaustaso, johon saakka akun voi ladata ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.

        Onko todella niin, että hybridiautoissa tuo lataus- ja purkujärjestelmä on väärin säädetty, jolloin akku tosiaan menee piankin huonoon kuntoon ?

        Ja onko todella niin, että Toyotan latauskelvottomat "itselataavat" hybridit on tuossa suhteessa paremmin tehty ?

        Miksei sitten voisi ostaa Toyotan itselataavaa hybridiä ja lisätä siihen itse se latausmahdollisuus, jota Toyota ei siihen ole halunnut laittaa ?

        Vaikuttaa siltä, että sähköautojen (olipa sitten kyse lataushybridistä, Toyotan "itselataavasta" tai täyssähköautosta) ostajalle ei kerrota kaikkea.

        Jos ns. päivittäiset ajot ovat suht. lyhyitä matkoja, mutta joskus on tarve ajaa kauemmaksikin, niin olettaisin, että periaatetasolla lataushybridi on silloin oikea valinta.

        Kokonaan toinen asia on se, jos autotehtaat tahallaan tekevät huonoja lataushybridiautoja.

        Mutta JOS asia on noin, niin mikä pakottaisi autotehtaita tekemään täyssähköautoja yhtään sen paremmiksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi täällä palstalla valehdellaan, minkä ehditään ?

        Usein esitetään väite, että hybiridiautot ovat huonoja, ja niiden akku on pian loppuunkulunut.

        Mutta yhtään kertaa kukaan ei ole esittänyt samaa väitettä noista Toyotan "itselataavista" hybrideistä - jotka ovat muuten ihan samanlaisia, paitsi, että niissä sähköverkosta ajoakun lataaminen on tahallaan estetty.

        Miten muka tuo latausmahdollisuuden poisjättäminen tekee ajoakusta kestävän, mutta muuten samanlainen auto, jossa sähköverkosta VOI ladata, niin sen akut ovat jotenkin mystisesti "huonoja" ?

        Asiaa on selitetty sillä, että hybridiauton pieniä akkuja ladataan tyhjästä täyteen ja taas ajetaan tyhjäksi, ja ettei täyssähköautoissa käy samoin, koska niiden isompaa akkua ei useinkaan ajeta ihan tyhjäksi.

        Mutta esim. taksikäytössä voi täyssähköautonkin akku tulla ajetuksi melkein tyhjäksi.

        Ja kai, akusta ja sen koosta riippumatta voi purku- ja latausjärjestelmän suunnitella niin, että:

        Käyttäjän näkemä 0% ei ole teknisesti 0%, vaan se on pienin varaustaso, johon saakka akkua voi purkaa ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.

        Vastaavasti:

        Käyttäjän näkemä 100% ei ole teknisesti 100%, vaan se on suurin varaustaso, johon saakka akun voi ladata ilman riskiä vaurioitumisesta tai akun käyttöiän kohtuuttomasta lyhenemisestä.

        Onko todella niin, että hybridiautoissa tuo lataus- ja purkujärjestelmä on väärin säädetty, jolloin akku tosiaan menee piankin huonoon kuntoon ?

        Ja onko todella niin, että Toyotan latauskelvottomat "itselataavat" hybridit on tuossa suhteessa paremmin tehty ?

        Miksei sitten voisi ostaa Toyotan itselataavaa hybridiä ja lisätä siihen itse se latausmahdollisuus, jota Toyota ei siihen ole halunnut laittaa ?

        Vaikuttaa siltä, että sähköautojen (olipa sitten kyse lataushybridistä, Toyotan "itselataavasta" tai täyssähköautosta) ostajalle ei kerrota kaikkea.

        Jos ns. päivittäiset ajot ovat suht. lyhyitä matkoja, mutta joskus on tarve ajaa kauemmaksikin, niin olettaisin, että periaatetasolla lataushybridi on silloin oikea valinta.

        Kokonaan toinen asia on se, jos autotehtaat tahallaan tekevät huonoja lataushybridiautoja.

        Mutta JOS asia on noin, niin mikä pakottaisi autotehtaita tekemään täyssähköautoja yhtään sen paremmiksi ?

        Tojotan hybridi ei ole koskaan oikea valinta.
        Etenkin nämä ”itselataavat” on surkeita tekeleitä, joihin yksikään täysijärkinen ei kajoa.


    • Anonyymi

      Tuo on vain hetken viivästys ja polttomoottorit saavat hieman lisäaikaa niiden valmistajien toimesta jotka olivat jo kertoneet hautaavan ne ensimmäisinä.
      Kovin raflaavan otsikonpoika oli taas värkännyt ja ihan noinhan se asia ei tälläkään kertaa ollut kun lukee koko artikkelin.
      Ja sitten tämä sähköautojen myynti Suomessa on kokoajan kasvattanut osuuttaan, vaikka autojen myynti määrät laskee ja siinäkin poju sotkea luovasti kaksi asiaa.

      • Anonyymi

        Viime vuonna sähköautojen myynti määrällisesti laski ja myös osuus myynneistä laski.


      • Anonyymi

        Selvästikään joku ei halua nähdä uutta Audi A6:ta - sen diesel-versiota.


      • Anonyymi

        Niin, hieman lisäaikaa. Eli tämän vuosikymmenen ajan myydään polttomoottoriautoja, joiden keskimääräinen romutusikä on venynyt jo yli 20 vuoteen. Niin hyväksi on polttomoottoriautojen laatu saatu.

        Plugarit ja sähkövatkaimet on kehitetty kehnommiksi. Ihan tarkoituksella. Liian kestävät polttomoottoriautot ovat autovalmistajille ongelma, kun ei saada samalle kuskille myytyä uutta autoa parin vuoden välein.

        Sähköhypen varjolla kelpaa huomompikin laatu... tai kertakäyttötuotteiksi suunnitellut autot.

        Vatlkaimien ja plugarien korjauskulut lasketaan kymppitonneissa. Eli korjaukset useimmiten liian kalliita ja suht pienikin vika tai kolhu johtaa kertakäyttötuotteen romuttamiseen.

        Jollei se se vatkain jo ihan itse päätä poistaa itseään liikenteestä. Reilusti alle 10 vuoden ikäisenä

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a936eb9-9125-470d-9cb8-3b7e5c95c40e


    • Anonyymi

      Sähköauto

      1. Sähkömoottori (hieno voimanlähde)
      2. Akusto (järjetön energianlähde)

    • Anonyymi

      Sähköautojen osuus kasvaa kokoajan. Pientä hidastumista tulee aina kaikessa ja lama on iso tekijä tuossa asiassa ja taloyhtiöissä jumitellaan väistämätöntä, kuten aina.

      • Anonyymi

        Kyllä, kannattaa perustaa akustoja korjaavia ja vaihtavia korjaamoja !
        Jokainen akuston vaihto tekee laskutukseen muutaman kymppitonnin !

        Not bad !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kannattaa perustaa akustoja korjaavia ja vaihtavia korjaamoja !
        Jokainen akuston vaihto tekee laskutukseen muutaman kymppitonnin !

        Not bad !

        Tosin akuston korjaus maksaa vain muutaman tonnin ja akuston vaihtotyöstä saa päivän palkan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin akuston korjaus maksaa vain muutaman tonnin ja akuston vaihtotyöstä saa päivän palkan.

        Tuo on taas hatusta keksimäsi valhe. Toki akun voi saada muutamalla tonnilla, mutta se on loppuunkulunut paska, joka on lommoilla. Nimittäin jokainen noista akuista on kolariautosta ja tuskin yksikään on täysin ehjä. Vai mistä kuvittelet noiden akkujen tulevan?

        Eikä uusimmissa sähköautoissa todellakaan saada akkua paikalleen päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on taas hatusta keksimäsi valhe. Toki akun voi saada muutamalla tonnilla, mutta se on loppuunkulunut paska, joka on lommoilla. Nimittäin jokainen noista akuista on kolariautosta ja tuskin yksikään on täysin ehjä. Vai mistä kuvittelet noiden akkujen tulevan?

        Eikä uusimmissa sähköautoissa todellakaan saada akkua paikalleen päivässä.

        Akuston korjaustyön hinnan ja akuston vaihdon työajan voit tarkistaa esim. Kokkolan autohuollosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuston korjaustyön hinnan ja akuston vaihdon työajan voit tarkistaa esim. Kokkolan autohuollosta.

        Tuokin riippuu automallista. Uusimmissa Tesloissa, joissa on integroitu akku on akun vaihto erittäin vaikeaa. Sitä ei päivässä pystytä tekemään, yksikään paikka ei siihen pysty noin nopeasti. Luultavasti tuo Kokkolan autohuoltokin kieltäytyisi vaihtamasta uusien Teslojen akkuja.

        Ja edelleen, nuo "halvat" akut ovat huijausta, mutta tietenkin jotkut idiootit tuohonkin huijaukseen lankeaa. Ja varmaa on, että kaikki nuo akut ovat kolariautoista, joten niissä on suuret mahdollisuudet ongelmiin. Kannattaa muistaa, että Ebay on huijareita täynnä. Se ei ole yhtään sen turvallisempi kuin tori.fi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin riippuu automallista. Uusimmissa Tesloissa, joissa on integroitu akku on akun vaihto erittäin vaikeaa. Sitä ei päivässä pystytä tekemään, yksikään paikka ei siihen pysty noin nopeasti. Luultavasti tuo Kokkolan autohuoltokin kieltäytyisi vaihtamasta uusien Teslojen akkuja.

        Ja edelleen, nuo "halvat" akut ovat huijausta, mutta tietenkin jotkut idiootit tuohonkin huijaukseen lankeaa. Ja varmaa on, että kaikki nuo akut ovat kolariautoista, joten niissä on suuret mahdollisuudet ongelmiin. Kannattaa muistaa, että Ebay on huijareita täynnä. Se ei ole yhtään sen turvallisempi kuin tori.fi.

        Missä Suomessa myytävässä Teslassa on integroitu akku?
        Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?

        Etkö osaa lukea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Suomessa myytävässä Teslassa on integroitu akku?
        Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?

        Etkö osaa lukea?

        En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta pistää silmään tämän ihme vänkäämisen vuoksi:

        "Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?"

        Jos akku vaihdetaan, niin täytyyhän sinne olla jotain, mikä vaihdetaan. Okei, ilmeisesti "halpaa" akkua ei voi vaihtaa, joten sinne vaihdetaan "kallis" eli uusi akku. Tämä ei taida olla kovinkaan kannattavaa toimintaa.

        Mitä sitten akun korjaukseen tulee, niin minä en tiedä että Suomessa olisi osaajaa akun korjaajalle. Kennojen vaihtajia kyllä löytyy.

        Akun korjaus = vaihdetaan rikkinäisiä elementtejä akkukennoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Suomessa myytävässä Teslassa on integroitu akku?
        Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?

        Etkö osaa lukea?

        Kaikissa uusissa Tesloissa on niin sanottu integroitu akku, joka on lähes irrottaa ja korjata. Tämä on todettu jo monissa YouTube-videoissa. Tarkkaan ottaen akun päällä on suuri määrä liimaa ja massaa, jolloin akun irrottaminen tuhoamatta sitä samalla on erittäin vaikeaa.

        Et selvästikään tiedä paskaakaan sähköautoista, vaan höpötät vaan paskaa.

        Ja tuo "halpa akku" mainittiin toisessa ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta pistää silmään tämän ihme vänkäämisen vuoksi:

        "Mistähän halvasta akusta kirjoitat, kun aiemmin on mainittu vain akun korjaus ja akun vaihtotyö?"

        Jos akku vaihdetaan, niin täytyyhän sinne olla jotain, mikä vaihdetaan. Okei, ilmeisesti "halpaa" akkua ei voi vaihtaa, joten sinne vaihdetaan "kallis" eli uusi akku. Tämä ei taida olla kovinkaan kannattavaa toimintaa.

        Mitä sitten akun korjaukseen tulee, niin minä en tiedä että Suomessa olisi osaajaa akun korjaajalle. Kennojen vaihtajia kyllä löytyy.

        Akun korjaus = vaihdetaan rikkinäisiä elementtejä akkukennoon.

        Kennojen vaihtaminen on erittäin vaikeaa ja sellainen maksaa lähes yhtä paljon kuin akun vaihto kokonaan. Ei noita kennoja yhtäkkiä vaihdeta vaan tuohon menee monta päivää.

        Lisäksi monissa sähköautoissa kennojen vaihto yksitellen on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi uusimmissa Tesloissa akut ovat täynnä liimaa ja massaa eikä yksittäisiä kennoja voi vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kennojen vaihtaminen on erittäin vaikeaa ja sellainen maksaa lähes yhtä paljon kuin akun vaihto kokonaan. Ei noita kennoja yhtäkkiä vaihdeta vaan tuohon menee monta päivää.

        Lisäksi monissa sähköautoissa kennojen vaihto yksitellen on käytännössä mahdotonta. Esimerkiksi uusimmissa Tesloissa akut ovat täynnä liimaa ja massaa eikä yksittäisiä kennoja voi vaihtaa.

        Esitä edes jotakin tukea väitteillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitä edes jotakin tukea väitteillesi.

        Tuo mainintani uusimpien Teslojen akuista on faktaa josta on vaikka kuinka paljon tietoa netistä. Uusimpien Teslojen akuista ei voi vaihtaa yksittäisiä kennoja. Ja muissakin sähköautoissa se on erittäin vaikeaa. Yhden kennon vaihtaminen on erikoistyötä jota osaa vain muutama ihminen ja maksaa monta tonnia vaikka vaihdettaisiin vain yksi kenno.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo mainintani uusimpien Teslojen akuista on faktaa josta on vaikka kuinka paljon tietoa netistä. Uusimpien Teslojen akuista ei voi vaihtaa yksittäisiä kennoja. Ja muissakin sähköautoissa se on erittäin vaikeaa. Yhden kennon vaihtaminen on erikoistyötä jota osaa vain muutama ihminen ja maksaa monta tonnia vaikka vaihdettaisiin vain yksi kenno.

        Mutaa et osaa sitä ”faktaa” laittaa esille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuston korjaustyön hinnan ja akuston vaihdon työajan voit tarkistaa esim. Kokkolan autohuollosta.

        Onko varma että hinnastossa kerrotaan uusista komponenteista ?


    • Anonyymi

      Kumpiakin tarvitaan.
      Kaasuauto on ympäristöystävällisin jos raakaaine paska.

      • Anonyymi

        Ei nykyään ole enää vaihtoehtoja. Maakaasun myynti sakkasi jo pari vuotta sitten, kun sen hinta nousi biokaasua/metaania korkeammaksi. Gasum lopetti vähän aikaa sitten maakaasun myynnin kokonaan omilla tankkaupisteillään.

        Silti kaasuautoja verotetaan maakaasun laskennallisten CO2 päästöjen mukaan (käyttövoimavero). Ja saaman aikaan selitetään, miten muka tuetaan vaihtoehtoisia polttoaineita.... visiot ja todelliset teot olleet ristissä ja parikymmentä vuotta.

        Ja on edelleen, Tällä hetkellä mennään viitisen vuotta sitten laadituilla strategioilla, joiden mukaan liikenteen päästöt puolittuvat, kun liikenteeseen saadaan puoli miljoonaa plugaria ja 200 000 vatkainta 2030 menessä.

        Todellisuudessa sähköautojen myynti laahaa ennusteita perässä ja plugarit kuluttavat yhtä paljon bensaa kuin normiautotkin = eivät vähennä päästöjä. Sähkötekniikan tarjoama parempi hyötysuhde sulaa autojen suurempaan kokoon ja massaan.


    • Anonyymi

      Eniten laskee teslojen arvot. Niitä ei halua enää kukaan ostaa. Nazimobiili. Sähköauto muutenkik on iso riskiostos. Ei sähköauto koskaan lyönyt lopulta läpi.

      • Anonyymi

        Teslan arvonlasku näyttää olevan aivan linjassa muidenkin autojen arvonlaskun kanssa.
        Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa.
        Tuo pätee riippumatta käyttövoimasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan arvonlasku näyttää olevan aivan linjassa muidenkin autojen arvonlaskun kanssa.
        Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa.
        Tuo pätee riippumatta käyttövoimasta.

        "Ensimmäiset viisi vuotta on arvonlasku n. 10% vuodessa, sen jälkeen n. 7% vuodessa."

        Mistäs tämä tieto on peräisin?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi tuolta:
        https://autovex.fi/blogi/miten-auton-arvo-kehittyy-yksityisleasing-vs-omistaminen

        Okei.

        Tieto on alunperin lähtöisin Niina Martikaisen vuoden 2017 pro gradu tutkielmasta, Auton arvon aleneminen iän ja käytön myötä.

        Valitettavasti Niina ei ole osannut prosenttilaskua ja hän on laskenut nuo prosentit pieleen. Tutkielma on läpäissyt jopa tarkistuksen ja sen jälkeen levinnyt iltalehden ja iltasanomien uutisoinnin myötä "kaikkialle", enkä ole huomannut että minun lisäkseni kukaan olisi ymmärtänyt kyseenalaistaa noita prosenttilukuja.

        Tein itse ihan omaksi ilokseni vastaavaa tutkimusta vuosia sitten ja näin heti, kun tuo uutisointi aiheesta alkoi, että tulokset ei pidä paikkaansa. Muutaman minuutin silmäilyllä selvisi, että kyseessä on yksinkertainen prosenttilaskuvirhe.

        https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/101700/GRADU-1498725818.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Virhe näkyy kodassa 5.1.

        Taulukossa on laskettu ihan oikein auton jäännösarvo ja paljonko se on uuden auton hinnasta prosentteina.

        Virhe tulee siinä että Niina on laskenut, että kun edellisenä vuonna jäännösarvoa on ollut 56 prosenttia ja tänä vuonna 49 prosenttia, on vuotuinen arvonalenema 7 prosenttia.

        Eihän se noin mene, vaan tämän vuoden arvoa tulee verrata edellisvuoden arvoon, eikä uuden hintaan, kuten Niina on tehnyt.

        Oikeasti tuo arvonalennus tuossa mainitsemassani tapauksessa on (56-49) / 56 * 100 = 12,5 prosenttia.

        Taulukosta laskettuna, keskimääräinen arvonalenema ikävuodesta 5, ikävuoteen 10, on noin 17 prosenttia vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei.

        Tieto on alunperin lähtöisin Niina Martikaisen vuoden 2017 pro gradu tutkielmasta, Auton arvon aleneminen iän ja käytön myötä.

        Valitettavasti Niina ei ole osannut prosenttilaskua ja hän on laskenut nuo prosentit pieleen. Tutkielma on läpäissyt jopa tarkistuksen ja sen jälkeen levinnyt iltalehden ja iltasanomien uutisoinnin myötä "kaikkialle", enkä ole huomannut että minun lisäkseni kukaan olisi ymmärtänyt kyseenalaistaa noita prosenttilukuja.

        Tein itse ihan omaksi ilokseni vastaavaa tutkimusta vuosia sitten ja näin heti, kun tuo uutisointi aiheesta alkoi, että tulokset ei pidä paikkaansa. Muutaman minuutin silmäilyllä selvisi, että kyseessä on yksinkertainen prosenttilaskuvirhe.

        https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/101700/GRADU-1498725818.pdf?sequence=1&isAllowed=y

        Virhe näkyy kodassa 5.1.

        Taulukossa on laskettu ihan oikein auton jäännösarvo ja paljonko se on uuden auton hinnasta prosentteina.

        Virhe tulee siinä että Niina on laskenut, että kun edellisenä vuonna jäännösarvoa on ollut 56 prosenttia ja tänä vuonna 49 prosenttia, on vuotuinen arvonalenema 7 prosenttia.

        Eihän se noin mene, vaan tämän vuoden arvoa tulee verrata edellisvuoden arvoon, eikä uuden hintaan, kuten Niina on tehnyt.

        Oikeasti tuo arvonalennus tuossa mainitsemassani tapauksessa on (56-49) / 56 * 100 = 12,5 prosenttia.

        Taulukosta laskettuna, keskimääräinen arvonalenema ikävuodesta 5, ikävuoteen 10, on noin 17 prosenttia vuodessa.

        17 % arvonlasku vuodessa on minukin havainto hintapyyntien perusteella, mutta myöhemmin hitaanpaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Moni menettää siis nyt rahansa kun maksaneet sähköautoista paljon. Sähköautoja saa kohta puoleen hintaan. Polttis taas pitää arvonsa kohta entistä paremmin.


    • Anonyymi

      Miten kävi sata vuotta (noin) sitten? Ei pärjännyt sähköauto oikealle autolle.
      Olen sanonut siitä saakka kun sähköhype alkoi että historia tulee toistamaan itseään.
      Suomessa voitaisiin tuottaa biodieseliä, bioetanolia ja biokaasua koko maamme tarpeisiin.

      • Anonyymi

        Eipä auttanut kaunopuheet ja rangella kusettaminen, "jopa 600km sähköllä" valheellisillä väittämillä kun ei kovin pitkälle pötkitä, kuin ei nykyaikaisella sähköautollakaan, joista parhaimmallakin etenee maksimissaan 1/3 siitä mitä polttoaineella. Jäädään rauhassa odottamaan akkuteknologian kehittymistä, nämä nykyiset kyhäelmät eivät päivänvaloa kestä. Harmi vain niiden puolesta jotka ansaan lankesivat - auton myyjät ovat jo tottuneet vastaanottamaan kiukustuneita "Hakekaa tuo paska pois" -soittoja kohta ex-asiakkailta. Siinä tahrautuu myös itse autoliikken maine.


      • Anonyymi

        Minäkin muistan sähköauton automuseosta ja miten faijan kanssa naureskeltiin. Mulle käy nyt ihan minkälainen diesel vaan, maasta porattu tai biodiesel tai synteettinen. Kaikki käy. Mutta patterikäyttöinen Tesla ei käy. Kaiken kukkuraksi ne on palanneet RUMPUJARRUIHIN. Luulin ettei autoihin enää laiteta rumpujarruja :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä auttanut kaunopuheet ja rangella kusettaminen, "jopa 600km sähköllä" valheellisillä väittämillä kun ei kovin pitkälle pötkitä, kuin ei nykyaikaisella sähköautollakaan, joista parhaimmallakin etenee maksimissaan 1/3 siitä mitä polttoaineella. Jäädään rauhassa odottamaan akkuteknologian kehittymistä, nämä nykyiset kyhäelmät eivät päivänvaloa kestä. Harmi vain niiden puolesta jotka ansaan lankesivat - auton myyjät ovat jo tottuneet vastaanottamaan kiukustuneita "Hakekaa tuo paska pois" -soittoja kohta ex-asiakkailta. Siinä tahrautuu myös itse autoliikken maine.

        Tämä sähköautoporukka jotka osti omalla tai lainarahalla menettää nyt rahansa kun sähköautoille kävi kuten arvata saattoi. Leasing heppuja ei koske mutta eiköhän leasing yritykset koe kovan kolauksen kun autojen arvot eivät ole todellisuudessa lähellekkään mitä arvioitiin. Tulevaisuudessa mitä vähenmän bensa/diesel autoja on tarjolla on ne takuuvarmoja arvon säilyttäjiä kun vertaa yhteenkään sähköautoon. Sähköautoilla joita nyt on kaupoissa ei ole kovin pitkää tulevaisuutta. Marginaaliporukka osti eikä moni enää voi vaihtaa uudenpaan kun velkaa enemmän kuin auton arvo...tämä taas romuttaa autokauppaa tulevaisuudessa kun välirahat on liian isoja..todellisuudessa valtaosa kun ostetaan osamaksulla ei kannata edes välirahasta puhua kun velka on vaikka 40 tonnia ja auton arvo 20 tonnia...aika harvalla tuossa hintaluokassa on laittaa 20 tonnia käteisellä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin muistan sähköauton automuseosta ja miten faijan kanssa naureskeltiin. Mulle käy nyt ihan minkälainen diesel vaan, maasta porattu tai biodiesel tai synteettinen. Kaikki käy. Mutta patterikäyttöinen Tesla ei käy. Kaiken kukkuraksi ne on palanneet RUMPUJARRUIHIN. Luulin ettei autoihin enää laiteta rumpujarruja :D

        Rumpujarru on erittäin hyvä, huoltovapaa ja kestävä jarru.

        Kun alat nyt urppaamaan niin meneppä katsomaan mitä jarruja löytyy uusista kuorma- ja linja-autoista. Jos rumpujarru olisi huono, sitä tuskin noihin asennettaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä sähköautoporukka jotka osti omalla tai lainarahalla menettää nyt rahansa kun sähköautoille kävi kuten arvata saattoi. Leasing heppuja ei koske mutta eiköhän leasing yritykset koe kovan kolauksen kun autojen arvot eivät ole todellisuudessa lähellekkään mitä arvioitiin. Tulevaisuudessa mitä vähenmän bensa/diesel autoja on tarjolla on ne takuuvarmoja arvon säilyttäjiä kun vertaa yhteenkään sähköautoon. Sähköautoilla joita nyt on kaupoissa ei ole kovin pitkää tulevaisuutta. Marginaaliporukka osti eikä moni enää voi vaihtaa uudenpaan kun velkaa enemmän kuin auton arvo...tämä taas romuttaa autokauppaa tulevaisuudessa kun välirahat on liian isoja..todellisuudessa valtaosa kun ostetaan osamaksulla ei kannata edes välirahasta puhua kun velka on vaikka 40 tonnia ja auton arvo 20 tonnia...aika harvalla tuossa hintaluokassa on laittaa 20 tonnia käteisellä..

        Kannattaisi sinunkin katsellä vähän autoliikkeiden käytettyjen tarjontaa ja myyntiaikoja. Hallit ovat täynnä polttiksia, jotka makaavat siellä kuukausia. Dieseleitä eivät kaikki edes huoli vaihdokkina. Sähköautoja tuodaan maahan paljon käytettyinä, ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin katsellä vähän autoliikkeiden käytettyjen tarjontaa ja myyntiaikoja. Hallit ovat täynnä polttiksia, jotka makaavat siellä kuukausia. Dieseleitä eivät kaikki edes huoli vaihdokkina. Sähköautoja tuodaan maahan paljon käytettyinä, ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä.

        Nuo hallit ovat olleet täynnä jo 20 vuotta sitten, ei tuolla ole mitään tekemistä sähköautojen kanssa. Oikealla hinnalla polttikset menevät edelleen helposti myyntiin vaikka idiootti sähköautofanaatikko kuinka itkee. Myös käytettyjä dieselautoja menee ihan hyvin myyntiin vaikka kuinka yrität valehdella.

        Suomessa tullaan myymään käytettyjä polttisautoja 20 vuoden päästäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin katsellä vähän autoliikkeiden käytettyjen tarjontaa ja myyntiaikoja. Hallit ovat täynnä polttiksia, jotka makaavat siellä kuukausia. Dieseleitä eivät kaikki edes huoli vaihdokkina. Sähköautoja tuodaan maahan paljon käytettyinä, ja ne vaihtavat nopeasti omistajaa. Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä.

        "Muutos on nopeampaa, kuin voisi uusien autojen rekisteröinneistä päätellä."

        Muutos on niin "nopeaa", että enemmistö autoilijoista ajaa polttiksilla 2040-luvullakin. Idiootit sähköautofanaatikot liioittelevat muutoksen nopeutta.


    • Anonyymi

      Sähköauton arvo laskee ensimäisenä vuonna 30-50%. Siitäs saitte hölmöläiset

      • Anonyymi

        Mistä niitä saa tuolla hinnalla ostettua?


    • Anonyymi

      Tuossa puhuttiin että jenkeistä on tulossa sähköautoilun takapajula. Suomessa tilanne on päinvastoin ja uusista rekisteröidyistä autoista jo puolet on sähköisiä. Käytettyinä maahantuoduista vieläkin enemmän.

      Akun osuus on auton hinnasta merkittävä, mutta sen osalta tullaan hinnoissa alas erittäin nopeasti https://www.goldmansachs.com/insights/articles/electric-vehicle-battery-prices-are-expected-to-fall-almost-50-percent-by-2025

      Viime vuonna akun hinta oli $149/kWh. Vuonna 2026 ennuste on $82/kWh ja vuonna 2030 $64/kWh. Ensi vuonna akun hinta on enää 55% siitä mitä se oli viime vuonna. Vuonna 2030 akun hinta on enää 42% siitä mitä se oli viime vuonna.

      Kun muitakin valmistuskustannuksia pystytään optimoimaan niin voi olla että pian polttomoottoriauton ja sähköauton hinnan välillä ei ole juuri eroa. Uuden auton ostajalla on edessä valinta. Ostaako vanhaa saastuttavaa polttomoottoritekniikkaa vai uuden päästöttömän sähköauton. Luultavasti yhä useampi valitsee sähköauton tietäen että sähköllä ajaminen on paljon halvempaa kuin bensalla tai dieselillä. Akut ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi joten luotettavuuden kannalta ei ole enää mitään huolta. Tässä tilanteessa ei ole enää mitään merkitystä onko sähköautolle hankintatukea vai ei vaan mennään täysin markkinaehtoisesti.

      • Anonyymi

        Suomen oloihin sähköauto on toivoton tapaus. Harva asutus ,vaikeakulkuiset maastot ja sen myötä latausmahdollisuudet ovat ongelma kuten akkujen pakkas kestävyys .Kaupunkioloissa vielä menettelee ,mutta korjauskustannukset sitä luokka että on oltava paksu lompakko ja akkujen simhdettua valmis vaihtamaan uuteen /kärräämään vanha kottero jätehuoltoon. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja elää varojensa mukaan .Useilla ei ole varaa ylipäätänsä ostella uusia autoja ja näitä sähkö autoihin ei viritellä enää itse lisä kilometrejä jos sattuu vikaantumaan ,kuten polttomoottori autoon johon saattaa vielä perushuoltoja tehdä itse ja pitää kuluja kurissa. Arkadian mäellä se sähköauon tulevaisuus voi näyttää valosalta sähkölampun loisteessa ,oman kärryn ollessa kellarissa latingissa ja kymppitonni tulot taskussa ,mutta haja asutus alueella värjötellessä ,sähkön hintaa säästellen näkökulma voi olla toinen. Varsinkin jos se lähikauppa on 50 km päässä eikä siellä ole lataustolppia ku omassa torpassa .


      • Anonyymi

        Mikä saastuttava? Polttomoottorit ovat nykytekniikalla erittäin puhtaita, ainakin kun huomioidaan sähköautojen valmistuksen päästöt. Lisäksi hiilidioksidia on ollut ilmakehässä 15 x nykytasoa enemmän. Hiilidioksidi on elämälle välttämätönta, vaikkei sitä enää tohdita missään sanoa, koska hyveposeeraus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä saastuttava? Polttomoottorit ovat nykytekniikalla erittäin puhtaita, ainakin kun huomioidaan sähköautojen valmistuksen päästöt. Lisäksi hiilidioksidia on ollut ilmakehässä 15 x nykytasoa enemmän. Hiilidioksidi on elämälle välttämätönta, vaikkei sitä enää tohdita missään sanoa, koska hyveposeeraus.

        Ensinnäkin, ihminen ei pysty elämään jos hiilidioksidipitoisuus olisi 15 kertaa nykyistä enemmän. Ihmisiä on toisinaan kuollut hiilidioksi"myrkytykseen". Vaikka hiilidioksidi ei teknisesti ottaen ole myrkky niin se suuressa määrin syrjäyttää hapen ja tappaa ihmisen. Tässä on esimerkiksi suurkatastrofi jossa 1700 ihmistä kuoli hiilidioksidin takia.

        https://tekniikanmaailma.fi/pieni-jarvi-afrikassa-tappoi-1700-ihmista-yhdessa-yossa-eika-kukaan-vielakaan-tieda-miten/

        Ja sitten oli Suomessakin yksi onnettomuus, jossa kuoli 18-vuotias

        https://tttlehti.fi/18-vuotias-tyontekija-kuoli-tapaturmassa-seurauksena-ehdollista-vankeutta-ja-sakkoja/

        Lisäksi sinä liioittelit eroa, tuo ero oli 5-kertainen ja silloin keskilämpötila oli 10-15 astetta nykyistä enemmän. Lisäksi tuolloin jäätiköitä ei ollut olemassa ollenkaan. Ei edes Antarktista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen oloihin sähköauto on toivoton tapaus. Harva asutus ,vaikeakulkuiset maastot ja sen myötä latausmahdollisuudet ovat ongelma kuten akkujen pakkas kestävyys .Kaupunkioloissa vielä menettelee ,mutta korjauskustannukset sitä luokka että on oltava paksu lompakko ja akkujen simhdettua valmis vaihtamaan uuteen /kärräämään vanha kottero jätehuoltoon. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja elää varojensa mukaan .Useilla ei ole varaa ylipäätänsä ostella uusia autoja ja näitä sähkö autoihin ei viritellä enää itse lisä kilometrejä jos sattuu vikaantumaan ,kuten polttomoottori autoon johon saattaa vielä perushuoltoja tehdä itse ja pitää kuluja kurissa. Arkadian mäellä se sähköauon tulevaisuus voi näyttää valosalta sähkölampun loisteessa ,oman kärryn ollessa kellarissa latingissa ja kymppitonni tulot taskussa ,mutta haja asutus alueella värjötellessä ,sähkön hintaa säästellen näkökulma voi olla toinen. Varsinkin jos se lähikauppa on 50 km päässä eikä siellä ole lataustolppia ku omassa torpassa .

        Suomalaiset luottavat sähköautoihin hyvin paljon. Uusista rekisteröidyistä sähköautoista puolet on sähköisiä ja käytetyistä maahantuoduista suurin osa. Niiden osuus kasvaa vuosi vuodelta joka on tietysti erittäin hyvä asia ympäristön kannalta.

        Moni sähköautoilija on tyytyväinen autoonsa eikä halua palata polttomoottoriautoon. Ajat kotimaassa tuotetulla puhtaalla sähköllä sen sijaan että ajat ympäristöä saastuttavalla fossiilisella polttoaineella joka mahdollisesti tuotu maasta jota et halua missään tapauksessa tukea.

        Tietysti jos ajatuksena sähköauto ahdistaa, kokee että ei pärjää sellainen kanssa tai ei ole varaa kunnon sähköautoon on parempi pysyä polttomoottoriautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä saastuttava? Polttomoottorit ovat nykytekniikalla erittäin puhtaita, ainakin kun huomioidaan sähköautojen valmistuksen päästöt. Lisäksi hiilidioksidia on ollut ilmakehässä 15 x nykytasoa enemmän. Hiilidioksidi on elämälle välttämätönta, vaikkei sitä enää tohdita missään sanoa, koska hyveposeeraus.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change

        A 2019 review of scientific papers found the consensus on the cause of climate change to be at 100% and a 2021 study concluded that over 99% of scientific papers agree on the human cause of climate change. The small percentage of papers that disagreed with the consensus often contained errors or could not be replicated.

        Käytännössä 100% kaikesta tieteellisestä tutkimuksesta viime vuosina on päätynyt siihen johtopäätökseen että ihminen on syypää ilmastonmuutokseen. Hyvin pieni osa tutkimuksista päätyi eri tulokseen mutta ne selittyivät virheillä tai tuloksia ei pystytty toistamaan.

        Hiilidioksidin päästäminen ilmakehään tahallisesti ja siten ilmastonmuutoksen edistäminen on täysin edesvastuutonta. Se vahingoittaa etenkin tulevia sukupolvia jolle tämä maapallo tulee jäämään.

        Polttomoottoriauton valmistaminen aiheuttaa yhtä lailla päästöjä vaikkakin jonkun verran vähemmän kuin sähköauton valmistaminen. Mutta sähköautolla ajaminen Suomessa on todellinen ympäristöteko koska Suomessa tuotettu sähkö alkaa olla täysin päästötöntä. Polttomoottorilla ajaminen saastuttaa joka vuosi verrattuna sähköautoon joka on lähes päästötön Suomessa. Parin vuosikymmenen aikana polttomoottoriauto aiheuttaa suuren määrän saastetta ilmakehään kun taas sähköauto ei liikenteessä saastuta oikeastaan ollenkaan Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen oloihin sähköauto on toivoton tapaus. Harva asutus ,vaikeakulkuiset maastot ja sen myötä latausmahdollisuudet ovat ongelma kuten akkujen pakkas kestävyys .Kaupunkioloissa vielä menettelee ,mutta korjauskustannukset sitä luokka että on oltava paksu lompakko ja akkujen simhdettua valmis vaihtamaan uuteen /kärräämään vanha kottero jätehuoltoon. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja elää varojensa mukaan .Useilla ei ole varaa ylipäätänsä ostella uusia autoja ja näitä sähkö autoihin ei viritellä enää itse lisä kilometrejä jos sattuu vikaantumaan ,kuten polttomoottori autoon johon saattaa vielä perushuoltoja tehdä itse ja pitää kuluja kurissa. Arkadian mäellä se sähköauon tulevaisuus voi näyttää valosalta sähkölampun loisteessa ,oman kärryn ollessa kellarissa latingissa ja kymppitonni tulot taskussa ,mutta haja asutus alueella värjötellessä ,sähkön hintaa säästellen näkökulma voi olla toinen. Varsinkin jos se lähikauppa on 50 km päässä eikä siellä ole lataustolppia ku omassa torpassa .

        Mökilläkin on sähköt, lataaminen ei ole ongelma. Jokaisella maatilalla löytyy pihalta punainen voimavirtapistoke, josta saa ladattua autonsa. Tilatankin löpöllä ei maantielle lähdetä. Sähköauto on varsin pätevä peli, varsinkin maaseudulla jossa ei ole pysäköinti ja latausongelmia. Päivittäiseen ajoon 400 km todellinen ajomatka riittää varsin hyvin, ja onhan kaupaĺisia laturwitakin ympäri Suomen tsrjolla.


    • Anonyymi

      Poliitikkojen puuttuminen ideologisin perustein lähes kaikkeen, kuten autoiluun ei vaan toimi. Keskeneräistä ja vaikeasti saavutettavaa tekniikkaa yritetään väkisin tunkea autoihin ja lopputulos alkaa näkymään. Markkinoiden pitäisi antaa toimia vapaasti niin kehitys etenisi luonnollista polkua. Samalla pitäisi poistaa kalliiksi tulevasta julkisesta sääntelykoneistosta vähintään puolet. Veroja on kaiken lisäksi täysin liikaa, vasemmistolaisten pilvilinnojen rakentelua varten.

    • Anonyymi

      Sehän on selvää että sähköautoilun aika on ohi. Niiden arvot laskevat kovaa vauhtia

    • Anonyymi

      Sähköauto ei ole oikeen tätä päivää ja siksi valmistajat palaavat nyt polttomoottoreiden äärelle. Niitä menee kaupaksi paljon kunhan saadaan mallistoon.

    • Anonyymi

      Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on umpisurkea. Kannattaa välttää viimeiseen asti työntämästä käsiään paskaan.

      • Anonyymi

        Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.

        Sähköauto sopii kaupunkiajoon jos omassa kaupunkiasunnossa on laturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.

        Kunhan höpötät, mitään omakohtaista kokemustahan sinulla ei asiasta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan höpötät, mitään omakohtaista kokemustahan sinulla ei asiasta ole.

        Sinulla sensijaan tuntuu olevan tuosta höpöttämisestä omakohtaista kokemusta paljonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla sensijaan tuntuu olevan tuosta höpöttämisestä omakohtaista kokemusta paljonkin.

        Kateellisella polttispetterillä meni näköjään tunteisiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Sähköautomyyjät täälä palstalla paniikissa puolustaa sähkövaageneita joilla ei suomessa tee yhtään mitään. Lehdetkin puolustelee tätä täysin raakiletta ja paskaa tekniikkaa joka on käytännössä täysin epäkuranttia.

        Jod tällä palstalla joku puolustaa kiivaasti omaansa, se on dieseleillä ajavat. Uudet kärsivät kovista hinnoista, hajoavista ad blue laitteista ja rankoista veroista. Vielä kun niiden vaihtoarvo on olematon, on tilanne aika epätoivoinen.
        Monet sortuvat sähkökiimassaan viime vuosituhannella myyntiin tulleisiin höpöhybrideihin, "puolet ajosta sähköllä", ja kuitenkin se kulkee vain bensallla, oikeasti.


    • Anonyymi

      Sähköauton aika on mennyt jo eikä kauppa käy autoissa kun tarjonta keskittynyt sähköroska autoihin. Nyt kun autonvalmistajat ovat heränneet niin tulee polttiksia taas seuraavina vuosina markkinoille, tämä nostaa automyyntiä.

      • Anonyymi

        Sähköautovalmistaja Coda meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Bright meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Arrival meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Sono meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Electric Last Mile Solutions meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Fisker meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Tesla.
        Sähköautovalmistaja HiPhi meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Canoo meni konkurssiin. Käytti enemmän rahaa toimarin yksityissuihkukoneeseen kuin sai autojen myynnistä.
        Sähköautovalmistaja Nikola meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Neta menossa konkurssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautovalmistaja Coda meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Bright meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Arrival meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Sono meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Electric Last Mile Solutions meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Fisker meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Tesla.
        Sähköautovalmistaja HiPhi meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Canoo meni konkurssiin. Käytti enemmän rahaa toimarin yksityissuihkukoneeseen kuin sai autojen myynnistä.
        Sähköautovalmistaja Nikola meni konkurssiin.
        Sähköautovalmistaja Neta menossa konkurssiin.

        Sähköautovalmistaja Tesla teki n. 7 miljardia voittoa.


    • Anonyymi

      Sähköautot tuli ja meni

      • Anonyymi

        emme jään kaipaan


    • Anonyymi

      Sähköauto nykyisellään on puolivalmiste ja siksi näiden hinnat lahoaa silmissä.

    • Anonyymi

      PS ennusti asiat oikein

    • Anonyymi

      Elämässä on työtä paljon. Miksi haluaisin lisää vaivaa ka työtä? Sitä sähköauto aiheuttaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

      Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      112
      3360
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

      ...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      522
      2751
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

      Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      94
      1760
    4. Vaikka pidät minua

      Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1366
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

      että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      82
      1314
    6. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

      Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1158
    7. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

      niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      88
      1063
    8. Pandatalo

      Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      35
      1006
    9. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

      Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      102
      987
    10. Sielusi on kaunis, nainen samoin

      Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      79
      942
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja