😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂!!!!
https://www.is.fi/autot/art-2000011109863.html
"Yhtiön Euro 6 -bussien AdBlue-järjestelmät ovat hajonneet jatkuvalla syötöllä."
"viime syksystä asti tuo järjestelmä on hajonnut yhtiön Euro 6 -busseissa niin usein, että hän on joutunut ravaamaan Oulun ja Tohmajärven väliä reippaasti yli 30 kertaa.
– Nytkin vika on kahdessa autossa."
"korjaamolasku on parin kuukauden ajalta ollut melkein 60 000 euroa."
"Euro 6 -bussien epäluotettavuus on tarkoittanut sitä, että pidemmille reissuille yritys ei edes uskalla kokeilla niiden käyttöä."
”Kohta tähän leikkiin vaan loppuu rahat”
30 000 euroa kuukaudessa dieselin vikojen korjaamiseen on kyllä aika paljon. Vuodessa se tekee 360 000 euroa ylimääräistä rahanmenoa.
Ihmekös polttomoottoriaikakauden viimeisiin dieseleihin sortuneet kiiruhtivat äkkiä sähköautoihin.
/ ! \ Dieseliin investoinut yrittäjä itkee. TÄLLAISTA on elämä AdBlue-dieselin kanssa. / ! \ / ! \
31
381
Vastaukset
- Anonyymi
Valmistusvirheestä käräjille jne.
Tai autojen palautus.
Sähköbusseja ei ihan joka pitäjään pystytä hankkimaan. - Anonyymi
Ois vaan hankkinu sähköbussit.
- Anonyymi
Hybotermia kuskeilla talvella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybotermia kuskeilla talvella.
Sähköauto on paras talviauto, lämpenee varmasti ja nopsasti. Diesel on huonoin, ei toimi talvella lainkaan, eikä siis myöskään lämpene ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on paras talviauto, lämpenee varmasti ja nopsasti. Diesel on huonoin, ei toimi talvella lainkaan, eikä siis myöskään lämpene ollenkaan.
Dieselautoja on ollut talviliikenteessä jo satakunta vuotta. Mitään ihmeempiä ongelmia ei niissä ole ollut ennenkuin nyt yhtäkkiä jostain syystä niitä on alkanut esiintymään kohu-uutisissa ja varsinkin näissä nimettömissä trollipalstoilla. Jokainen tietysti voi ihan itse arvella miksi.
Minulla on ollut dieselautoja kymmeniä vuosia aina kaikki ovat toimineet erinomaisesti myös talvella, lämpöä riittänyt pakkasella kuin pakkasella. Noita kohuotsikoita tietysti aina saa aikaiseksi yksittäistapauksista haluttaessa, mutta niistä huolimatta dieselauto on erittäin hyvä talviautonakin, kesäautoista nyt puhumattakaan.
Esilämmityskin on ihan yhtä helppoa kuin sähköautoissakin, mutta se ei syö toimintamatkaa puoleen.
- Anonyymi
Onneksi on takuu kuten sähköauton ajoakussa.
- Anonyymi
Sähköautojen pitkään kestävissä ja varmatoimisissa akuissa on paljon pidemmät takuut, kuin polttolelujen alati hajoavissa moottoreissa kaikenlaisine lisäjärjestelmineen. Tämä vain korostaa sitä, miten tyhmä täytyy olla, mikäli päätyy ostamaan pärisevän ja saastuttavan polttolelun riesakseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen pitkään kestävissä ja varmatoimisissa akuissa on paljon pidemmät takuut, kuin polttolelujen alati hajoavissa moottoreissa kaikenlaisine lisäjärjestelmineen. Tämä vain korostaa sitä, miten tyhmä täytyy olla, mikäli päätyy ostamaan pärisevän ja saastuttavan polttolelun riesakseen.
Kunhan muistaa, ettei naarmuta pohjapeltiä…. Siitä seuraa parinkymmententuhannen remontti. Takuu voi ehkä, siis ehkä, korvata ihan uuden auton osalta, jos huomaat vahingon tapahtuneen heti. Useinhan tuota ei edes huomaa. Saati, että ostat käytetyn auton, etkä tullut tutkineensa pohjaa….
Älä siis aja muuta kuin hyvillä asfalttiteillä äläkä talvisin aja matalankaan yli, koska siinä saattaa olla jääkimpale. Varo jalkakäytävän ylittämistä, hidastustöyssyn ylittämistä, jne.
Onneksi jo saa sellaisiakin sähköautoja, joissa on korkea maavara.
- Anonyymi
Dieselhän on loistava käyttövoima mutta nuo viherpiipertäjien adplus paskaläjäsysteemit pilanneet kaiken
- Anonyymi
Diesel on surkea käyttövoima, joka saastuttaa lähiympäristöään äärimmäisen haitallisilla pienhiukkasilla. Sopii vain johonkin erämaahan louskuttamaan.
- Anonyymi
Pikemminkin pitäisi poistaa koko AdBlue-järjestelmä pois käytöstä. Ei sitä ole ennen ollut dieselautoissa. Vanhemmissa busseissa sitä ei ole vieläkään ja niissä ei ole ongelmia.
On aika harhaista idiotismia höpistä sähköbusseista kun kyse on pitkän matkan busseista. Suomessa on vain pari pidempää matkaa kulkevaa sähköbussia eikä nekään kykene kulkemaan todella pitkää matkaa ilman latausta. Sähköbussi kuluttaa yli 100 kW/100 km, joten pitkän matkan ajamiseen tarvitaan minimissään 500 kWh akku, mieluiten jopa 600 kWh akku. Muutoin pitää mennä johonkin lataamaan tuntikausiksi eli ei päästä edes perille saakka. Suomessa ei ole olemassa vielä riittävän nopeita pikalatureita sähköbusseja (tai myös sähkörekkoja) varten. Ne kun tarvitsevat megawattiluokan latureita eikä niitä Suomessa ole.
Lisäksi sähköbussit ovat todella kalliita, yli 2 kertaa kalliimpia kuin dieselbussit uutena. Sähköbussit maksavat yli 700 000 euroa kappaleelta ja vastaava dieselbussi 300 000 euroa. Eli pitäisi saada säästetty pitkällä tähtäimellä 400 000 euroa jokaisen bussin kohdalla, jotta hankinta kannattaa.
Nykyiset sähköbussit ovat käyttökelvottomia pitkillä matkoilla ja siksi sähköbusseja on käytännössä vain kaupunkibusseissa, jossa matkat ovat aina lyhyitä.- Anonyymi
Ja muuten, Suomessakin on useita säännöllisiä bussireittejä, jotka ovat yli 600 km. Eikä niissä ole edes pitkiä taukoja. Lakisäänteiset bussikuskien tauot noilla pitkillä matkoilla hoidetaan vaihtamalla kuskia kesken matkan.
- Anonyymi
Niin. "Euro 6 ... Euro 6 ... Euro 6 ... Kohta tähän leikkiin vaan loppuu rahat"
EU:ta johdetaan vailla ymmärrystä taloudenpidosta. Minulta ei ole kysytty kertaakaan, hyväksynkö heidän säätämisiään, joten ei tämä systeemi minulle ainakaan demokraattisena ole näyttäytynyt.
"Vuodessa se tekee 360 000 euroa ylimääräistä rahanmenoa."
Ehkä Brysselin eurokraatit ovat nyt tyytyväisiä saavutuksiinsa. Jos he eivät väkisin yrittäisi muovata ihmisten elämää, ihmisille jäisi enemmän mm. tuota rahaa käyttää omien unelmiensa rakentamiseen. Mutta eurokraatit tietävät paremmin. He ovat omalla luvallaan nostaneet itsensä muiden yläpuolelle ja myös säädöstensä yläpuolelle.
- Anonyymi
Hirveä lemu koko pitäjässä, jos olisivat toimineet.😁
- Anonyymi
AdBlue-neste jäätyy -11 asteessa eli joka talvi. Monissa diesel-autoissa AdBlue-järjestelmä särkyy, kun se jäätyy. Se tietää n. 1 000 euron ylimääräistä korjauslaskua joka vuosi.
Sähköautolla ajavat ovat sen verran taloudellisesti hyvin toimeen tulevia, että he ovat todennäköisesti joskus ostaneet AdBlue-dieselin ja oppineet kantapään kautta, että se ei ole talviauto.
Toinen dieselien ongelma on hiukkassuodatin ja EGR.- Anonyymi
Ja siksi AdBlue-autossa pitäisi olla vesikiertolämmitys AdBlue-tankille ja letkulle webastolla, ja auto talvikeleillä latauksessa + jonkinlainen ohjaus webastolle, että se louskuttaisi ja pitäisi adbluet sulana. En tiedä, mutta jos AdBluen jäätyminen on ongelma niin sitten pitää keksiä keino pitää se sulana.
- Anonyymi
Mietin, että paljonkohan patteribussi maksaa.
- Anonyymi
Tuli oma diesel-aika mieleen. Ei ollut kivaa. Aikamoinen yllätys miten huonoksi diesel oli pilattu.
- Anonyymi
Diesel on aina ollut työkoneiden kuten traktoreiden moottori. Ja lähipäästöt iso ongelma.
- Anonyymi
No, vaikea on pitkän matkan busseja korvata sähköbusseilla, kun niillä pitää joskus kulkea vaikka 700 km tai jopa sitä pidempään. Ja pitkän matkan bussissa tarvitaan minimissään 600 kWh akku ja megawattiluokan sähköbusseille tarkoitettuja pikalatureita, joita ei Suomessa ole. Lisäksi tuollaiset sähköbussit maksavat yli 700 000 euroa kappaleelta.
Itse asiassa yksikään Suomen bussifirma ei aja kaukoliikennettä sähköbusseilla. Sähköbussit ovat ainakin vielä käyttökelvottomia kaukoliikenteessä.
Sähköbussit sopivat ainoastaan kaupunkiliikenteeseen.- Anonyymi
Ja jos joku sanoo, että bussikuljettajlla pitää olla lakisäänteinen tauko niin pitkän matkan busseissa usein vaihdetaan kuskia kesken. Eli kuski pitää tauon, mutta bussi jatkaa matkaa lähes tauotta.
- Anonyymi
EU-asetus vaatii megawattien tehoisia latauskenttiä 60 kilometrin välein. Kyllä niitä tulee Suomeenkin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18886743/-!-lataustehot-nousevat-suomeen-tulee-35-megawatin-latauskenttia!!!!---!-
Pikkuteille megawatin latauskenttiä.
Yhä useampi tilausajoasiakas vaatii 0-päästöistä kalustoa. Tämä on fakta.
Sitä paitsi yhä useampaan kaupunkiin ei enää saa ajaa dieselillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU-asetus vaatii megawattien tehoisia latauskenttiä 60 kilometrin välein. Kyllä niitä tulee Suomeenkin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18886743/-!-lataustehot-nousevat-suomeen-tulee-35-megawatin-latauskenttia!!!!---!-
Pikkuteille megawatin latauskenttiä.
Yhä useampi tilausajoasiakas vaatii 0-päästöistä kalustoa. Tämä on fakta.
Sitä paitsi yhä useampaan kaupunkiin ei enää saa ajaa dieselillä.Ei auta riittävästi pitkän matkan sähköbusseja. Tuo megawattien teho jaetaan lataajien kesken ja usein on paljon lataajia. Eikä noista latureista yleensä saa kuin 100-200 kW parhaimmassakaan tilanteessa eikä se riitä alkuunkaan pitkän matkan bussille. Kannattaa muistaa, että pidempää matkaa kulkevassa bussissa pitää olla vähintään 600 kWh akku.
" Yhä useampi tilausajoasiakas vaatii 0-päästöistä kalustoa. Tämä on fakta.
Sitä paitsi yhä useampaan kaupunkiin ei enää saa ajaa dieselillä."
Voihan asiakas pyytää 0-päästöistä kalustoa, mutta pitkän matkan sähköbusseja ei ole kenelläkään joten asiakas ei pääse mihinkään bussilla.
Pitkän matkan bussit eivät tule olemaan sähköbusseja kymmeniin vuosiin, jos ylipäätään koskaan.
Ja muuten, Onnibus kuljettaa matkustajat käytännössä pysähtymättä Helsingistä Turun kautta Ouluun. Tähän ei sähköbussi pysty. Ja taukoja ei ole koska matkalla vaihdetaan kuljettajaa, näin kuljettaja saa tauon vaikka bussi ei pysähdykään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU-asetus vaatii megawattien tehoisia latauskenttiä 60 kilometrin välein. Kyllä niitä tulee Suomeenkin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18886743/-!-lataustehot-nousevat-suomeen-tulee-35-megawatin-latauskenttia!!!!---!-
Pikkuteille megawatin latauskenttiä.
Yhä useampi tilausajoasiakas vaatii 0-päästöistä kalustoa. Tämä on fakta.
Sitä paitsi yhä useampaan kaupunkiin ei enää saa ajaa dieselillä.Kenttä on megawattiluokkaa, ei itse yksittäiset laturit. Eli jos tuollainen 3,5 megawatin latauskenttä onkin niin tuossa latauskentässä on kymmeniä latureita ja tuo 3,5 megawattia jaetaan kaikille latureita.
- Anonyymi
Diesel vuonna 2025?? TÄH!!
- Anonyymi
Dieselin SCR järjestelmään kuuluvan adblue systeemin yleisimmät vian syyt ovat !
1. Käytetään väärää liuosta !
2. Käytetään epäpuhdasta liuosta !
Mitään lisäaineita ei saa käyttää ellei auton maahantuoja sitä salli ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin SCR järjestelmään kuuluvan adblue systeemin yleisimmät vian syyt ovat !
1. Käytetään väärää liuosta !
2. Käytetään epäpuhdasta liuosta !
Mitään lisäaineita ei saa käyttää ellei auton maahantuoja sitä salli !EU-komission vastaus: "Komissio on tietoinen ongelmasta, joka liittyy reagenssien käyttöön erittäin matalissa lämpötiloissa..."
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-002846-ASW_FI.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin SCR järjestelmään kuuluvan adblue systeemin yleisimmät vian syyt ovat !
1. Käytetään väärää liuosta !
2. Käytetään epäpuhdasta liuosta !
Mitään lisäaineita ei saa käyttää ellei auton maahantuoja sitä salli !3. Ajetaan yli 11 asteen pakkasella tai auto on ollut yli 11 asteen pakkasessa. AdBlue jäätyy -11 asteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3. Ajetaan yli 11 asteen pakkasella tai auto on ollut yli 11 asteen pakkasessa. AdBlue jäätyy -11 asteessa.
Tuolle löytyy kilpaileva tuote mikä kestää jäätymättä yli -20 pakkasta mutta sitä ei EU:ssa saa myydä koska Ad Blue firma sai nimensä tekniikan EU paperiin.
Norjasta sitä kilpailevaa Suomessa kehitettyä tuotetta saa.
Kivan kalliita nuo jäätyneet AdBlue säiliöt ja muu tekniikka. Kaverin vanhempaan ehkä noin 8ke arvoiseen audiinkin maksaisi kyseinen säiliä kaikkineen liki 1.5ke. Käytettyjäkään ei halvalla saa kun kaikki niitä kyselee.
Halpaa on Dieselillä ajo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU-komission vastaus: "Komissio on tietoinen ongelmasta, joka liittyy reagenssien käyttöön erittäin matalissa lämpötiloissa..."
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-10-2024-002846-ASW_FI.htmlKirjoittajan kannattaisi tutustua dieselin SCR järjestelmään ja siihen liittyvään adblue systeemiin !
Näihin löytyy kyllä koulutus aineistoa !
Ennen perehtymistä ei kannata kommentoida täällä !
Tiedoksi, että järjestelmän suunnittelijat tietävät ja ovat ottaneet huomioon sen, että adblue jäätyy -11C asteessa !
Yleisimmät häiriön syyt !
Käytetään väärää liuosta
Käytetään epäpuhdasta liuosta
Lisäaineita ei saa käyttää ellei auton maahantuoja anna lupaa !
- Anonyymi
Eiköhän dieselin hankkinut ole varautunut dieselin kustannuksiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192498
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1802371Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1341213- 1051117
Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2301097Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs37920Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46907Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32824- 132810
- 43744