veren vuoto ei tyrehdy

hmm

Poistettiin viisaudenhammas tänään...

Puudutuskun oli päällä niin kaikki oli ihan jees, mutta nyt se loppui. Argh. Mieletön särky. pakaste vihannekset poskella mietin, et milloin verenvuodon pitäisi tyrehtyä? Ei meinaa nimittäin millään loppua. Odotanko yön yli?

22

27316

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulla...

      uneton yö.
      Itselläni ei mennyt ohi ennen seuraavaa päivää.
      Älä kuitenkaan syö sellaisia särkylääkkeitä jotka vaikuttavat veren hyytymiseen. (disperi,aspirin ym.)
      Paracetamol on tuohon tilanteeseen aika hyvä lääke.
      Puistattaa vieläkin kun muistelen kun otettiin kaksi kerralla. Vaikkei sais ottaa kuin yhden kerrallaan, muistaakseni.

      • hmm

        yök... lohduttavaa...

        valitettavasti vaan buranaa kaapissa ja kohta sekin loppu. Mistä saisi tähän aikaa yöstä lääkkeitä. Veri maistuu suussa...

        Pahinta on, että huomiseksi (iltaan) olen lupautunut töihin. Ei saa tuurajia..

        Kaappi olisi täynnä herkku ja nälkä olisi. Leuka lukossa ja pillillä just ja just saan jotain keittoa alas. yök. Veren ja keiton sekoitus. Enään ei pitäisi tulla eteen viisaudenhammaspoistoja. Ihanaa


      • vaikka
        hmm kirjoitti:

        yök... lohduttavaa...

        valitettavasti vaan buranaa kaapissa ja kohta sekin loppu. Mistä saisi tähän aikaa yöstä lääkkeitä. Veri maistuu suussa...

        Pahinta on, että huomiseksi (iltaan) olen lupautunut töihin. Ei saa tuurajia..

        Kaappi olisi täynnä herkku ja nälkä olisi. Leuka lukossa ja pillillä just ja just saan jotain keittoa alas. yök. Veren ja keiton sekoitus. Enään ei pitäisi tulla eteen viisaudenhammaspoistoja. Ihanaa

        apteekista!!! Sen olisi pitänyt hyytyä jo siä lekurin luona! Ne ei yleensä päästä pois ennen kuin hyytymä on muodostunut! Tai ehkä hyytyi, mutta olet varmaan kielellä kaivellut tai imenyt sitä poistokuoppaa, (älä kysy miten, mutta sitä porukka harrastaa) ja se hyytymä on irronnut...


      • hammaslääkäri
        hmm kirjoitti:

        yök... lohduttavaa...

        valitettavasti vaan buranaa kaapissa ja kohta sekin loppu. Mistä saisi tähän aikaa yöstä lääkkeitä. Veri maistuu suussa...

        Pahinta on, että huomiseksi (iltaan) olen lupautunut töihin. Ei saa tuurajia..

        Kaappi olisi täynnä herkku ja nälkä olisi. Leuka lukossa ja pillillä just ja just saan jotain keittoa alas. yök. Veren ja keiton sekoitus. Enään ei pitäisi tulla eteen viisaudenhammaspoistoja. Ihanaa

        antanu niitä steriilejä lappuja, jotka taitellaan rullaksi ja laitetaan sen kolon päälle ja purraan hampaat yhteen.
        Mulla tyrehtyi siihen.


      • hmm
        vaikka kirjoitti:

        apteekista!!! Sen olisi pitänyt hyytyä jo siä lekurin luona! Ne ei yleensä päästä pois ennen kuin hyytymä on muodostunut! Tai ehkä hyytyi, mutta olet varmaan kielellä kaivellut tai imenyt sitä poistokuoppaa, (älä kysy miten, mutta sitä porukka harrastaa) ja se hyytymä on irronnut...

        Apteekissa kävisin, jos keksisin mikä on 24h auki. Verenvuoto ei ollut tyrehtynyt vastaanotolta lähtiessäni, lähdin pumpulitukko suussani ja vaihdettavat puhtaat tukot kädessäni.

        voi olla tietenkin mahdollista et olen jotenkin avannut haavaumaa pahemmaksi...

        Kärsitään, ja sit ei enään ikinä viisaudenhammaspoistoja... se lohduttaa


      • hmm
        hammaslääkäri kirjoitti:

        antanu niitä steriilejä lappuja, jotka taitellaan rullaksi ja laitetaan sen kolon päälle ja purraan hampaat yhteen.
        Mulla tyrehtyi siihen.

        Kyllä niitä annettiin... Vaihtanu olen jo nelisen kertaa. Nyt en pidä tukkoa suussani. Jotenkin vaan tuntuu paremmalta (säryn kannalta) ilman sitä. Tietenkin veri maistuu nyt koko ajan. Laitan varmaan yöksi tukon, jos ei lakkaa vuoto.


    • minäää

      No on teilläkin ihmiset lääkärit!!
      Itseltäni poistettiin yksityisellä kaksi viisuria samalla vaivalla yhtä aikaa eikä mennyt puudutuksineen päivineen kuin 40 min. helppo homma.
      Lääkäri määräsi minulle viikon sairaslomaa ja kunnon resepti särkylääkkeet ja antibiootit, jolla kaikki kipu ja turvotus pysynyt poissa. ohhoi..

      Laita leikkauskohtaan harsoside tai puhdas nenäliinan pala ja pure sitä 20-30min, niin verenvuoto tyrehtyy. Vedellä huuhtelu kielletyä, sillä verenvuoto ei sillä lakkaa.

      • yksi....

        empatian puutteesta kärsivä ihminen.

        Tuliko mieleen että jokaisella on vähän eri homma toi hampaan poisto?
        Itselläni sattui olemaan juuret mutkalla ja lääkäri kuvasi poistoa ongenkoukun vetämiseen ihosta irti.
        Minä kyllä ymmärrän kuinka kipeä voi olla viisauden hampaan/hampaiden poiston jälkeen.
        Minulta poistettiin myös kaksi kerralla. Kävelin ympyrää tuskissani kunnes sain kunnon tropit.
        Vuoto lakkasi vasta kahden vrk:n päästä.
        En silti tarvinnut mitään VIIKON sairaslomia.


      • minäää
        yksi.... kirjoitti:

        empatian puutteesta kärsivä ihminen.

        Tuliko mieleen että jokaisella on vähän eri homma toi hampaan poisto?
        Itselläni sattui olemaan juuret mutkalla ja lääkäri kuvasi poistoa ongenkoukun vetämiseen ihosta irti.
        Minä kyllä ymmärrän kuinka kipeä voi olla viisauden hampaan/hampaiden poiston jälkeen.
        Minulta poistettiin myös kaksi kerralla. Kävelin ympyrää tuskissani kunnes sain kunnon tropit.
        Vuoto lakkasi vasta kahden vrk:n päästä.
        En silti tarvinnut mitään VIIKON sairaslomia.

        Ihminen, joka ymmärtää kaiken väärin..

        Kyllä empatiaa löytyy. En tarkoittanut tätä kyseiselle henkilölle, jotka ehkä kärsivät viisureiden poistosta johtuvasta kivusta. Kyllä sitä kipua minullakin on ollut. Ja tottahan toki jokaisella yksilölliset kivut,en mitenkään vähätellyt kyseisen henkilön kipua, ärsyttää kun eivät määrää kunnon reseptisärkylääkkeitä vaan potilaat joutuvat pärjäämään jollain buranilla..Niih..

        Kohdistin tämän lähinnä kivusta kärsivien henkilöilen HAMMASLÄÄKÄREILLE..Ärsyttää, kun eivät anna asianmukaista tietoa potilaalle, kuinka esim. verenvuototilanteessa tulisi toimia. Leikkaus on aina leikkaus, ja VIIKON sairaslomat ovat kyllä tarpeen, ainakin minulle..EHKÄ sinä et niitä tarvitse..


      • vuoro
        minäää kirjoitti:

        Ihminen, joka ymmärtää kaiken väärin..

        Kyllä empatiaa löytyy. En tarkoittanut tätä kyseiselle henkilölle, jotka ehkä kärsivät viisureiden poistosta johtuvasta kivusta. Kyllä sitä kipua minullakin on ollut. Ja tottahan toki jokaisella yksilölliset kivut,en mitenkään vähätellyt kyseisen henkilön kipua, ärsyttää kun eivät määrää kunnon reseptisärkylääkkeitä vaan potilaat joutuvat pärjäämään jollain buranilla..Niih..

        Kohdistin tämän lähinnä kivusta kärsivien henkilöilen HAMMASLÄÄKÄREILLE..Ärsyttää, kun eivät anna asianmukaista tietoa potilaalle, kuinka esim. verenvuototilanteessa tulisi toimia. Leikkaus on aina leikkaus, ja VIIKON sairaslomat ovat kyllä tarpeen, ainakin minulle..EHKÄ sinä et niitä tarvitse..

        siirtyi minulle.
        Sinun "ohhoijaa" ärsytti. Voi tulkita väärin.

        Ei kaikille ole varaa yksityisiin hammaslääkäreihin, ainakaan minulla. Ja kunnalli-
        set on mitä on. Ainakin he ovat kiireisiä joten se jälkihoito jää yleensä melkein selvittämättä.

        Ja tietääkseni hammaslääkärit eivät saa määrätä kuin pienen määrän kovempia lääkkeitä.


      • edelliseen...
        vuoro kirjoitti:

        siirtyi minulle.
        Sinun "ohhoijaa" ärsytti. Voi tulkita väärin.

        Ei kaikille ole varaa yksityisiin hammaslääkäreihin, ainakaan minulla. Ja kunnalli-
        set on mitä on. Ainakin he ovat kiireisiä joten se jälkihoito jää yleensä melkein selvittämättä.

        Ja tietääkseni hammaslääkärit eivät saa määrätä kuin pienen määrän kovempia lääkkeitä.

        En tietenkään tarvitse viikon sairaslomia kun olen mies :)


      • minää
        vuoro kirjoitti:

        siirtyi minulle.
        Sinun "ohhoijaa" ärsytti. Voi tulkita väärin.

        Ei kaikille ole varaa yksityisiin hammaslääkäreihin, ainakaan minulla. Ja kunnalli-
        set on mitä on. Ainakin he ovat kiireisiä joten se jälkihoito jää yleensä melkein selvittämättä.

        Ja tietääkseni hammaslääkärit eivät saa määrätä kuin pienen määrän kovempia lääkkeitä.

        Kiireisyys EI ole mikään syy jättää potilas hoitamatta kunnolla, oli se sitten yksityinen tai ei..Kyllä kunnon hoitoa tulee saada..En minäkään yleenä yksityisellä käy(ei varaa), mutta nyt oli pakko, koska olisin kunnallisella saanut ajan vasta syyskuulle..Ja kyllä laskun eteen saa töitä tehdäkkin..

        Olen edell..tätä mieltä..Piste..Tarkoitin tätä yleisesti hammaslääkäreille...EDELLEEN...


    • ohjeet

      On tavallista, että haavakohdasta tihkuu aika ajoin vielä verta. Suussa, jossa limakalvot liikkuvat koko ajan syödessä ja puhuessan, nielaistessa jne, haava tavallaan aina vähän aukeaa ja saattaa kestää pitempään ennen kuin hyytymä on niin tiivis, ettei haavan venytys aukaise. Lisäksi haavan pinnasta irtoaa myös punasoluja, joten sylki värjäytyy, ja saattaa näyttää siltä että vuotaa.
      Ohjeet siis: vältettävä haavan koskettelua, imeskelyä, voimakasta syljeskelyä, purskuttelua jne. Mikäli vuotoa esiintyy, laitetaan päälle taiteltu sideharsotuppo (tai vaikka talouspaperista tiiviiksi taiteltu tollo) ja purraan tiiviisti yhteen 20 minuuttia. Ei saa pumpata leuoilla, vaan puristuksen tulee olla tasaista, liikaa voimaa ei tietenkään tarvita, mutta painesiteenä tuppo tyrehdyttää vuodon. Normaali hyytymisprosessi kestää kymmenisen minuuttia, mutta on varmuuden vuoksi hyvä odottaa pitempään. Leikkaus- tai poistopäivänä ei saisi tupakoida eikä syödä kuumia ruokia (juomia, keittoa), vaan vähän jäähtyneitä. Muut hampaat voi harjata varovasti ilman hammastahnaa.
      Buranaa tai vastaavaa tulehduskipulääkettä kannattaa ottaa säännöllisesti muutaman päivän ajan, se auttaa myös turvotukseen. Jos särky on voimakasta, lisänä voi ottaa esim. Panacodia, tai muuta voimakkaampaa särkylääkettä.
      Tässä siis perusohjeet, vaikka olet tainnut jo tilanteesta selvitäkin? Oikeassa ovat kaikki kirjoittajat, jokainen leikkaus on yksilöllinen, ja jokainen ihminen on yksilö.

      • hammnaslääkäri77

        SYÖMINEN
           Toimenpiteen jälkeen Teidän tulee olla syömättä niin kauan kunnes puudutus
           häviää. Toimenpidepäivänä tulee syömisen ja juomisen olla viileää ja pehmeää
           koska kuuma ja karkea ruoka lisäävät vuotoriskiä.
        VUOTO
           Mikäli suuhunne on asetettu sideharsotaitos toimenpidealueelle, purkaa tai painakaa sitä
           kevyesti vähintään tunnin ajan. Harsotaitos varmistaa verihyytymän syntymisen poistokuoppaan
           ja näin luu paranee hyytymän alle.
           Muutaman päivän ajan tulisi välttää tupakointia, syljeskelyä, pillillä imemistä sekä suun
           huuhtomista, koska näillä imuliikettä aiheuttavilla toimenpiteillä poistokuoppaan
           muodostunut suojaava verihyytymä saattaa luiskahtaa pois.
           
           Toimenpidealueelta tihkuu hieman verta muutaman päivän ajan, ja se on aivan normaalia.
           Mutta jos vuoto on runsasta tai alkaa yllättäen uudelleen, voitte laittaa sidehersotaitoksen
           poistokuopan päälle ja purra sitä yhtäjaksoiseti vähintään puolen tunnin ajan pitäen kylmä-
           haudetta samanaikaisesti poskella.
           Mikäli vuoto jatkuu runsaana toistakaa em. toimenpide 1-2 kertaa ja levätkää puoli-istuvassa
           asennossa.
        SUUN HOITO
           Haampaat voitte harjata normaalisti varoen toimenpidealuetta kuitenkin huuhtomatta suuta.
           Käyttäessänne hammastahnaa voitte laittaa sitä hammasharjaan niin vähän, että sen voi jättää
           suuhun.
           Vähentääksenne mahdollista turvotusta ja mustelmaa, voitte toimenpidepäivänä pitää kylmähaudetta
           ulkoiholla poistoalueen kohdalla.
        SÄRKY
           Poiston jälkeiseen särkyyn voitte ottaa ennen hyväksi kokemaanne tai Teille resptillä määrättyä
           tulehdukipulääkettä.
           
           Saunaa tulisi välttää pari päivää sekä urheilua noin viikon ajan.

           Jos vuoto ei lakkaa tai särky käy sietämättömäksi tai tulee muita oireita, ottaakaa yhteys
           ensisijaisesti Teitä hoitaneeseen hammaslääkäriin tai lähimpään hammashoitolaan.


                    


    • tosimies00

      tosimies ei puudutusta sun muuta tarvia,ethän hae turpaan saanniinkaan jälkeen viikon sairaslomaa?

      • Anonyymi

        Niimpä nii.. Anna hammaslääkärin ottaa viisaudenahmmas irti ilman puudutusta ja toivo et on leikkauksillinen se ja mahtaa käydä niin kipeesti et taju lähtee koska siinä paljastuu samalla leukaluu jota joutuu hammaslääkäri vielä kaventamaan saadakseen viisaudenhampaan poistettua ja juuret kans jotka on syvällä leukaluussa varsinkin alhaalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niimpä nii.. Anna hammaslääkärin ottaa viisaudenahmmas irti ilman puudutusta ja toivo et on leikkauksillinen se ja mahtaa käydä niin kipeesti et taju lähtee koska siinä paljastuu samalla leukaluu jota joutuu hammaslääkäri vielä kaventamaan saadakseen viisaudenhampaan poistettua ja juuret kans jotka on syvällä leukaluussa varsinkin alhaalla!

        Itselläni on vuotanut kovasti vuorokaudenkin. Tosin joudun käyttämään Marevania. Verta saa valuttaa suusta 5 min välein. Tuppoa täytyy vaihdella n. tunnin välein. Teepussi ei ole auttanut. Sitä ei tietääkseni tuntikausia voi pitää. Kylmää jaksottain poskeen. Joskus kyllä lähtee hyytymä tupon mukana ja on tosi kipeä siihen asti, kun uusi hyytymä tulee. Kärsivällisyys on kyllä koetuksella.


    • luupää9999990

      Tosimies00 on taas yks vitun pelle jolta ei oo ikinä hampaita poistettu. Turpaansa varmaan tollanen monesti saanu!

    • Anonyymi

      Moi. Tähän omaa kokemusta tästä casesta. Eilen 20.4. klo 13.15 kävin poistattamassa molemmat yläviisurit. kesti noin 14h että vasen parantui itsestään, mutta oikea vain vuosi ja vuosi. N. 15 min välein suu oli täynnä verisoosia joka piti sylkeä ulos, ei paljon viime yönä nukuttu.. Oli suoraan sanoen yhtä helvettiä ja nyt onkin lakanat sun muut veressä. Noh, se on pieni huoli.

      Soitin klo 12 hammaslääkärille (yksityinen), joka teki työn ja sanoi vaan että käytä sideharsotukkeita ja seuraa tilannetta huomiseen. Jos sillon vielä huomenna vaivaa, niin katotaan kuntoon.

      Sideharsotukot ei auttanut ja mulla alkoi mennä hermo, tuntui että hammaslääkäri ei ymmärtänyt, että se vuoto on ollut ihan yhtä vahvaa koko ajan, eikä lopun merkkejä ole. Ensiksi ajattelin odottavani huomiseen ja jatkavani kärsimystä.

      Nyt sitten klo 17.30 mielessä alkoi pyöriä päivystykseen meno, tuli mieleen ettei oo hirveen hyväks koko ajan menettää verta jne. ja sitten luin täältä sivuiltakin https://www.tays.fi/fi-FI/Paivystys/Hammas_ja_suupaivystys : "Hampaan poiston tai muun hammashoidon jälkeinen kova särky, lisääntyvä turvotus tai veren-vuodon jatkuminen"

      Menin sitten hammaspäivystykseen ja pääsin melkein samantien tuoliin. Hammaslääkäri laittoi jotain ihme lääkeaineitta kohtaan ja sanoi että sillä loppuu vuotaminen. Pidin vielä jotain lääkittyä sideharsoa 30min kunnes olin kotona.

      Jännityksellä otin sideharson pois ja voilá, ei verta. Operaatio siis tehtiin about klo 18. ja vielä ei ole tullut tippaakaan verta. Rukoilen ettei alkaisi tulemaankaan. Lääkäri sanoi, että mikäli yhtä voimakas vuoto alkaa taas, niin suoraan päivystykseen.

      Että se riippuu varmaan verenvuodon voimakkuudesta, mutta jos se on ollut alusta asti sellasta että suu on täynnä verta tyyliin koko ajan, niin sitte vaa hammaspäivystykseen niin ne tekee stopin sille.

    • Anonyymi

      Mulla poistettiin kaksi hammasta mitkä oli vierekkäin ja joutui poraamaan ja leikkaamaan juurta esiin viime keskiviikkona. Edelleen joudun särkylääkettä syömään ja on turvonnut tai ainakin sille tuntuu tuolla ikinen ja poskeen välissä semmone kauhee joku patti. Kumpikaan ei ollut viisaudenhammas mikä poistettiin.Antibioottia en saanut. Sain vain ohjeen ottaa suuliuosta apteekista. Tän viikon odotan ja jos ei ala laantumaan niin soitan sinne että antavat sen antibiootin tai tekevät jotain muuta tuolle.

      • Anonyymi

        Soitinkin jo ja menen näyttää tänään.


    • Anonyymi

      Minulta poistettiin yks poskihammas klo 9.00 ja edelleen vuotaa.. Eikä ole sideharsoja enää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe