https://www.is.fi/autot/art-2000011125126.html
tuleeko kohta autoihin?
ammoniakki corolla
Liebherr on kehittänyt moottoriin eräänlaisen hydraulisen paineilmajärjestelmän.
29
254
Vastaukset
- Anonyymi
Ammoniakkia poltetaan sylinterissä samanlailla kuin bensaa, mutta ilman päästöjä.
Hydraulisella paineella saadaan lisää tehoa, koska ammoniakilla pienempi energiatiheys kuin bensalla.- Anonyymi
Tarvitaanko sen hydraulisen paineen tekemiseen energiaa..?
Kun valmistetaan ammoniakkia, tarvitaanko sen tekemiseen energiaa...tarvitaan koska ensin on tehtävä mm. vetyä sillä ammoniakin tekemisessä käytetään yleisimmin prosessia jossa yksi lähtöaines on vety... - Anonyymi
Hydrauliikalla tarkoitetaan öljynpaineella tehtäviä asioita, esim. hydraulimoottorit ja työkoneiden hydrauliikka tms. Jää nähtäväksi miten öljynpaineella puristetaan riittävän suurella paineella ilmaa polttomoottoriin ammoniakin palamaan saamiseksi...millaisia voimia siinä tarvitaan, millaisia voimia moottorin osien on silloin kestettävä yms.
Muutama pikkujuttu vielä ammoniakkimoottorissa taitaa olla ratkaisematta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitaanko sen hydraulisen paineen tekemiseen energiaa..?
Kun valmistetaan ammoniakkia, tarvitaanko sen tekemiseen energiaa...tarvitaan koska ensin on tehtävä mm. vetyä sillä ammoniakin tekemisessä käytetään yleisimmin prosessia jossa yksi lähtöaines on vety...Onneksi ammoniakain valmistukseen tarvittavan energian voi tuottaa saasteettomasti tuulella, auringolla jne. Eikä tarvitse välillä varastoida akkuihuin kuten sähköautoissa, ne vaatiikiin paljon energiaa toimiakseen pelkästä'än akkujen valmistukseen ja valtava paino vaatii paljon energiaa liikkuakseen.
Onneksi tulevaisuudessakaan ei tarvitse tyytyä patteriautoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitaanko sen hydraulisen paineen tekemiseen energiaa..?
Kun valmistetaan ammoniakkia, tarvitaanko sen tekemiseen energiaa...tarvitaan koska ensin on tehtävä mm. vetyä sillä ammoniakin tekemisessä käytetään yleisimmin prosessia jossa yksi lähtöaines on vety...ja vetyosakkeet nousee kohta kohisten kun se käy kaikkeen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi ammoniakain valmistukseen tarvittavan energian voi tuottaa saasteettomasti tuulella, auringolla jne. Eikä tarvitse välillä varastoida akkuihuin kuten sähköautoissa, ne vaatiikiin paljon energiaa toimiakseen pelkästä'än akkujen valmistukseen ja valtava paino vaatii paljon energiaa liikkuakseen.
Onneksi tulevaisuudessakaan ei tarvitse tyytyä patteriautoihin.Suomessa tuulivoiman nimellisteho on yli 50n tuulivoima tuottaa vain 130- 300 MW? Juuri nyt, tätä kirjoittaessani tuulivoima tuottaa noin 280 MW teholla eli kokonaiskulutuksen ollessa samanaikaisesti noin 9300 MW eli noin 2,8 prosenttia!
Selittäisitkö ja kertoisitko miten nyt otetaan saasteettomasti sitä energiaa tuulella... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa tuulivoiman nimellisteho on yli 50n tuulivoima tuottaa vain 130- 300 MW? Juuri nyt, tätä kirjoittaessani tuulivoima tuottaa noin 280 MW teholla eli kokonaiskulutuksen ollessa samanaikaisesti noin 9300 MW eli noin 2,8 prosenttia!
Selittäisitkö ja kertoisitko miten nyt otetaan saasteettomasti sitä energiaa tuulella...Siis: Nimellisteho on yli 5000 MW...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis: Nimellisteho on yli 5000 MW...
Suomen tuulivoiman maksimiteho on jo 8500 MW. Vaihtelu on hyvin suurta, mutta keskimäärin tuulivoima tuottaa pikemminkin 3000 MW. Ja ennusteen mukaan parin päivän päästä tuulivoimaa tulisi yli 7000 MW eli paljon enemmän kuin Suomessa voidaan saada ydinvoimaloista. Eli taatusti tuulivoimaa riittää silloin kun tuulee, sitä on silloin jopa liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen tuulivoiman maksimiteho on jo 8500 MW. Vaihtelu on hyvin suurta, mutta keskimäärin tuulivoima tuottaa pikemminkin 3000 MW. Ja ennusteen mukaan parin päivän päästä tuulivoimaa tulisi yli 7000 MW eli paljon enemmän kuin Suomessa voidaan saada ydinvoimaloista. Eli taatusti tuulivoimaa riittää silloin kun tuulee, sitä on silloin jopa liikaa.
Tämän vuoden suurin hetkittäinen tuulivoiman tuotanto on ollut 7296 MW. Toki kyse oli lyhyestä piikistä, mutta silti...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa tuulivoiman nimellisteho on yli 50n tuulivoima tuottaa vain 130- 300 MW? Juuri nyt, tätä kirjoittaessani tuulivoima tuottaa noin 280 MW teholla eli kokonaiskulutuksen ollessa samanaikaisesti noin 9300 MW eli noin 2,8 prosenttia!
Selittäisitkö ja kertoisitko miten nyt otetaan saasteettomasti sitä energiaa tuulella...Talvella tuulee enemmän ja kesällä paistaa aurinko enemmän, lisäksi on säätövoimaa ja energian varastointia kehitetään kko ajan. Sähköä voidaan myös siirtää maiden välillä, jossain tuulee aina tai on aurinkoista.
- Anonyymi
Ammoniakin on saavutettava lähes ykk:ssa lähes 70 bar ja 700 C lt.. Se ei pala ilman löpöä tai bensaa.
- Anonyymi
Melkoinen rasitus esim. kiertokangen ja kampiakselin laakeroinnille ynnä sylinterin tiivistykselle (männänrenkaat vs. sylinterinseinämä...)...myös palamisilman tuoton on omattava huomattavan suuri paine eli nykymoottorien ahtopaineilla ei tee mitään...mutta yrittänyttä ei laiteta.
- Anonyymi
Suomessa valmistetaan jo nyt ammoniakki moottoreita laivoihin ja myydään myös.
- Anonyymi
Voisitko kertoa tarkemmin kuka missä niitä valmistaa ja missä laivoissa niitä on?
- Anonyymi
Ammoniakilla on ilokaasu ja typpipäästönsä, joten se on out.
- Anonyymi
Ei se päästä ilokaasua eikä typpeä kun se palaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se päästä ilokaasua eikä typpeä kun se palaa...
TÄMMÖSIÄ SAATANAN TYHMIÄ PASKAPÄITÄ TÄÄLLÄ SUOLTAA MUTUAAN.
Korkeat NO x -päästöt ammoniakkipoltosta ovat rajoituksena, mikä johtuu pääasiassa polttoaineessa olevista typpiatomeista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TÄMMÖSIÄ SAATANAN TYHMIÄ PASKAPÄITÄ TÄÄLLÄ SUOLTAA MUTUAAN.
Korkeat NO x -päästöt ammoniakkipoltosta ovat rajoituksena, mikä johtuu pääasiassa polttoaineessa olevista typpiatomeista.Mene kertomaan tuo Liebher- yhtiölle, älä huuda huutokirjaimin täällä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene kertomaan tuo Liebher- yhtiölle, älä huuda huutokirjaimin täällä...
TYPERYS
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TYPERYS
Mene kertomaan tuo Liebherille...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene kertomaan tuo Liebherille...
Muista kertoa HU U T A M A L L A!
- Anonyymi
Uutta
- Anonyymi
En kyllä enää jaksa uskoa, että ihmiset enää jaksaisivat mennä tankkamaan jotain mömmöä ja maksaa itsensä kipeiksi, kun auto voi latautua itsekseen kotipihassakin puoli-ilmaisella pörssisähköllä. 🤣🤣
- Anonyymi
Jaksamista sinulle, minä jaksan uskoa ja jopa ilman keltapalloja:
- Anonyymi
Ammoniakin valmistus on halvempaa kuin e-bensan, mutta se on myrkyllisempää käsitellä. Todennäköisesti ei yleisty h-autoissa. Raskaissa työkoneissa ja laivoissa sitä käytetään jo.
https://www.both2nia.com/fi/ajankohtaista/wartsilalta-maailman-ensimmainen-ammoniakilla-kulkeva-laiva-2026 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ammoniakin valmistus on halvempaa kuin e-bensan, mutta se on myrkyllisempää käsitellä. Todennäköisesti ei yleisty h-autoissa. Raskaissa työkoneissa ja laivoissa sitä käytetään jo.
https://www.both2nia.com/fi/ajankohtaista/wartsilalta-maailman-ensimmainen-ammoniakilla-kulkeva-laiva-2026Tarkennetaan vähän: Yhdessäkään laivassa ei vielä ole käytössä ammoniakkikäyttöistä moottoria, ensimmäisen olisi tarkoitus aloittaa 2026, niin linkissäkin lukee. En liioin ole kuullut ammoniakkikäyttöisistä raskaista työkoneista, 01.04 klo 22:30 kommentoija voisi kertoa missä sellaisia on käytössä?'
Ja kuten linkissä myös lukee, koko kehitystyön jne. kustantaa EU ja niin oletan että tapahtuu myös Liebherin uutuuden suhteen... - Anonyymi
En kyllä jaksa uskoa että jatkossakaan läheskään kaikki pystyisi lataamaan akkuja kotipihassa tai että haluaisivat odotella kymmeniä minuutteja tai tunteja kun lataavat matkalla.
- Anonyymi
Männän palautusvietereillä toimiva moottorinrakkine. Dunamiitillä toimiva moottori, aina yläkuolokohdassa palotilassa räjähtäisi dynamiitti. Ruutimoottori, polttoaineena ruuti. Kusella toimiva dieselmoottori, onhan urearuiskutusta jo nyt.
- Anonyymi
Kun polttomoottorissa on useampi kuin yksi sylinteri, männän palautusvieteriä ei tarvita koska palautusvoimasta huolehtii työtahtia tekevä mäntä ja sitä avustaa pyörivien massojen liikkeen jatkuvuuspyrkimys.
Vanhoissa yksisylinterisissä (esim. Wickström- venemoottorit) ongelmana olikin palautusjousen kuoleentuminen parissa- kolmessa vuodessa...
Ammoniakki ei ole dynamiittia, se on vain yksi ainesosa siinä.
Veden ruiskutuksesta ison öljypolttimen palamisen sekaan tiedän ihan käytännössäkin, urean vastaavasta käytöstä en tiedä muuta kuin että isojen kivihiilivoimaloiden savukaasujen puhdistuksessa sitä on käytetty pitkään, savukaasujen puhdistukselle on ihan oma prosessinsa vasta kun savukaasut poistuvat höyrykattilasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.4405244Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1262143- 1461750
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko781457Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass181428Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise191344Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔821305- 711197
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään701178- 381110