/ !\ Lataustehot nousevat: Suomeen tulee 3,5 megawatin latauskenttiä!!!! / ! \

Anonyymi-ap

🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/da64c030-b8be-4f21-b641-9cf2ea4b78b5

"EU-asetuksen vaatimukset raskaan liikenteen sähköistämisessä kiristyvät aikaa myöden.

Vuonna 2030 TEN-T-ydintieverkolla tulisi olla tehokkaat, 3 500 kW:n antotehon latauskentät ajosuunnassaan enintään 60 kilometrin välein.

Kattavalla TEN-T-tieverkolla vaatimukset ovat ydinverkkoa lievempiä ja ne aktivoituvat hitaammin. Latauskenttien keskinäinen sallittu välimatka pitenee 100 kilometriin ja antotehovaatimus jää 1 400 kW:iin."

3500 kilowatin lataus 60 kilometrin välein! Joko riittää?

54

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttikset häviää pian. Kaikki.

      • Anonyymi

        Sehän se on vääjäämätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän se on vääjäämätöntä.

        Jotkut vähän tyhmemmät eivät sitä faktaa kykene tajuamaan.


      • Anonyymi

        Paras ottaa useampi kerralla.


      • Anonyymi

        Ruotsissa noita jo näkyy melko mukavasti,Suomi jää siinäkin jälkeen.


    • Anonyymi

      Tulee dieselsaastutuksellekin loppu.

      • Anonyymi

        Dieselin hinta muuten taas nousee, pakotteet...


    • Anonyymi

      Sen sijaan että kehitettäisiin parempia ja ennen kaikkea fiksumpia akkuja niin suunnitellaan tällaisia järjettömyyksiä. Seuraavaksi omat ydinvoimalat näiden latauskenttien viereen? Ja kuka on tutkinut haittavaikutukset sekä sähköverkkoon että ihmisten terveyteen?

      • Anonyymi

        Mitähän ihmettä sinäkin sössötät? Akkuja kehitetään jatkuvasti, latauskentät eivät tarvitse omia ydinvoimaloita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän ihmettä sinäkin sössötät? Akkuja kehitetään jatkuvasti, latauskentät eivät tarvitse omia ydinvoimaloita.

        Jos tuollaisia on monta niin ruuhka-aikaan sähköverkon rasitus on valtavaa. Pahimmillaan kaikki latauskentät voivat vetää ydinvoimalan verran sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuollaisia on monta niin ruuhka-aikaan sähköverkon rasitus on valtavaa. Pahimmillaan kaikki latauskentät voivat vetää ydinvoimalan verran sähköä.

        Ei välttämättä, sähkötehoa voi varastoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, sähkötehoa voi varastoida.

        Riittävän suurta energiavarastoa tuskin noihin tulee, koska isokin varasto menee tyhjäksi täydellä teholla kymmenissä minuuteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittävän suurta energiavarastoa tuskin noihin tulee, koska isokin varasto menee tyhjäksi täydellä teholla kymmenissä minuuteissa.

        Vai menee 2 MWh konttiakku tyhjäksi kymmenissä minuuteissa. Teoriassa voisi varmaan mennä, mutta käytännössä 3,5 MW maksimikuormaa tuskin kovin usein nähdään.


    • Anonyymi

      Kyllä sitä sähköä riittää ja aurinko paistaa.
      Kiva juttu että dieselt ei enään pidä meteliä turhaan.

      • Anonyymi

        Sähköä riittää mutta öljy loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä riittää mutta öljy loppuu.

        Sähkön käyttöä pitäisi vähentää, ei lisätä. Suomessa käytetään jo nyt liikaa sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön käyttöä pitäisi vähentää, ei lisätä. Suomessa käytetään jo nyt liikaa sähköä.

        Suomessa tuotetaan enemmän säköä kuin täällä käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tuotetaan enemmän säköä kuin täällä käytetään.

        Suuren osan ajasta Suomeen tuodaan enemmän sähköä. Ja silti olisi järkevämpää silti vähentää sähkön käyttöä, jolloin voimme vähentää sähkön tuotantolaitoksia. Eikä sitten tarvitse lisää oksettavan rumia ja meluisia ja lintuja tappavia tuulivoimaloita tai täysin hyödyttömiä aurinkopaneeleja.

        Sähkön kulutuksen lisääminen on järjettömän typerää. Päinvastoin pitäisi pyrkiä vähentämään sähkön käyttöä kymmeniä prosentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuren osan ajasta Suomeen tuodaan enemmän sähköä. Ja silti olisi järkevämpää silti vähentää sähkön käyttöä, jolloin voimme vähentää sähkön tuotantolaitoksia. Eikä sitten tarvitse lisää oksettavan rumia ja meluisia ja lintuja tappavia tuulivoimaloita tai täysin hyödyttömiä aurinkopaneeleja.

        Sähkön kulutuksen lisääminen on järjettömän typerää. Päinvastoin pitäisi pyrkiä vähentämään sähkön käyttöä kymmeniä prosentteja.

        Lisäksi maalle rakennettavien tuulivoimaloiden tieltä kaadetaan valtavasti metsää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuren osan ajasta Suomeen tuodaan enemmän sähköä. Ja silti olisi järkevämpää silti vähentää sähkön käyttöä, jolloin voimme vähentää sähkön tuotantolaitoksia. Eikä sitten tarvitse lisää oksettavan rumia ja meluisia ja lintuja tappavia tuulivoimaloita tai täysin hyödyttömiä aurinkopaneeleja.

        Sähkön kulutuksen lisääminen on järjettömän typerää. Päinvastoin pitäisi pyrkiä vähentämään sähkön käyttöä kymmeniä prosentteja.

        Hetkittäin Suomeen tuodaan enemmän sähköä kuin viedään, tämä ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa että sähkö on Suomelle vientituote ja että suomessa on teknologiaa millä sähköa vioidaan varastoida suuriakin määriä tarvittaessa. Sähkön varastointi myös vähentää tuulivoimaloiden tarvetta, sillä tuotantomäärää ei tarvitse mitoittaa suurimman tarpeen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hetkittäin Suomeen tuodaan enemmän sähköä kuin viedään, tämä ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa että sähkö on Suomelle vientituote ja että suomessa on teknologiaa millä sähköa vioidaan varastoida suuriakin määriä tarvittaessa. Sähkön varastointi myös vähentää tuulivoimaloiden tarvetta, sillä tuotantomäärää ei tarvitse mitoittaa suurimman tarpeen mukaan.

        Pelkästään muutaman tunnin Suomen sähköntuotantoa vastaava energiavarasto voi maksaa miljardeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkästään muutaman tunnin Suomen sähköntuotantoa vastaava energiavarasto voi maksaa miljardeja.

        Riippuu siitä miten sähkövarasto toteutetaan. Akkuvarastot sopii vain pieniin lähinnä PK tuotantoyritysten tai esimerkiksi vaikkapa latauskenttien sähkövarastoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä miten sähkövarasto toteutetaan. Akkuvarastot sopii vain pieniin lähinnä PK tuotantoyritysten tai esimerkiksi vaikkapa latauskenttien sähkövarastoksi.

        Järki hoi miten kuvittelet että sähköä varastoidaan muuten kuin akkuihin. Luuletko että sähköä voi varastoida esimerkiksi latoon lapioimalla !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järki hoi miten kuvittelet että sähköä varastoidaan muuten kuin akkuihin. Luuletko että sähköä voi varastoida esimerkiksi latoon lapioimalla !!!

        Sähköä voi varastoida monella tavalla, potentiaalienergiaksi, lämmöksi jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tuotetaan enemmän säköä kuin täällä käytetään.

        Suomessa ei tällä hetkellä (vuonna 2024 ja ennusteiden mukaan lähivuosina) tuoteta jatkuvasti enemmän sähköä kuin sitä tarvitaan omaan käyttöön, vaan maa on edelleen sähkön nettotuoja.
        Tässä tarkempia tietoja tilanteesta:

        Omavaraisuusaste: Suomen sähkön omavaraisuusaste on parantunut merkittävästi viime vuosina, erityisesti Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitoksen käyttöönoton myötä, ja Suomen on jopa uutisoitu olleen hetkellisesti lähes omavarainen sähkön suhteen.
        Tuotantovaje: Vuositasolla kulutus ylittää kuitenkin edelleen kotimaisen tuotannon, ja tuotantovajeen on ennustettu jatkuvan ainakin vuoteen 2030 asti. Suomi joutuu siis edelleen tuomaan sähköä naapurimaista (erityisesti Ruotsista ja Norjasta) kattaakseen kysynnän.
        Vaihtelu: Sähkön tuotanto, etenkin uusiutuvien energialähteiden (kuten tuulivoiman) kasvaessa, vaihtelee paljon. Joinakin tuulisina hetkinä tai vesisateisina aikoina sähköä voidaan tuottaa jopa yli oman tarpeen, mutta toisinaan, esimerkiksi tyynellä pakkassäällä, tuontisähkön tarve on suuri.

        Yhteenvetona voidaan sanoa, että vaikka Suomi on matkalla kohti sähköomavaraisuutta ja tuotantoennätyksiä rikotaan, se ei vielä tuota jatkuvasti ylimääräistä sähköä vientiin.


    • Anonyymi

      Lyhytnäköistä valjastaa raskas kalusto sähkökäyttövoimalle. Nämä autot ovat kriittisiä huoltovarmuuden turvaamisessa ja Venäjä iskee aina ensin energiainfraan. Eikä sähköä voi säilöä säiliöihin.

      • Anonyymi

        Kriisiaikana polttomoottoriautot piti muuttaa häkäpönttöautoiksi. Ai niin, ei jonnet tiedä.

        Bensaa ja dieseliä on aika vaikea tuottaa Suomessa. Sähkö onnistuu.

        Polttomoottori on käyttökelvoton tämän päivän sodankäynnissä johtuen sen lämpöjäljestä.


      • Anonyymi

        Polttomoottoriaikakauden viimeisten dieselien (AdBlue, EGR, hiukkassuodatin) luotettavuus on niin surkea, ettei maanpuolustusta pidä laittaa niiden varaan.

        Sähköä sentään voidaan ihan itse valmistaa Suomessa aurinko, tuuli- ja vesivoimalla.

        Ukrainan sodassakin sota-alueen ydinvoimala on pysynyt käyttökunnossa, mutta öljynjalostamot roihuavat romukasoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoriaikakauden viimeisten dieselien (AdBlue, EGR, hiukkassuodatin) luotettavuus on niin surkea, ettei maanpuolustusta pidä laittaa niiden varaan.

        Sähköä sentään voidaan ihan itse valmistaa Suomessa aurinko, tuuli- ja vesivoimalla.

        Ukrainan sodassakin sota-alueen ydinvoimala on pysynyt käyttökunnossa, mutta öljynjalostamot roihuavat romukasoiksi.

        "Ukrainan sodassakin sota-alueen ydinvoimala on pysynyt käyttökunnossa, mutta öljynjalostamot roihuavat romukasoiksi."

        Mitä sillä ydinvoimalalla tekee jos sähköpääkeskukset on pommitettu muussiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ukrainan sodassakin sota-alueen ydinvoimala on pysynyt käyttökunnossa, mutta öljynjalostamot roihuavat romukasoiksi."

        Mitä sillä ydinvoimalalla tekee jos sähköpääkeskukset on pommitettu muussiksi?

        Kyllä ne sähkönsiirto järjestelmät on yhteiskunnassa ensimmäinen asia pitää kunnossa joten jopa sodan aikana ne toimii. Benan jakelu taas on se mistä ekana karsitaan. Jos Suomi olisi sodassa, ei tälle öljyä saisi kuin Ruotsin kautta. Naapuri upottaisi kaikki tankkerit jo ennen tanskan salmia. Sähkö kuitenkin tuotettaisiin sadoissa voimaloissa.

        Toisaalta mitäpä sillä autollakaan tekisi jos maa olisi raunioina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne sähkönsiirto järjestelmät on yhteiskunnassa ensimmäinen asia pitää kunnossa joten jopa sodan aikana ne toimii. Benan jakelu taas on se mistä ekana karsitaan. Jos Suomi olisi sodassa, ei tälle öljyä saisi kuin Ruotsin kautta. Naapuri upottaisi kaikki tankkerit jo ennen tanskan salmia. Sähkö kuitenkin tuotettaisiin sadoissa voimaloissa.

        Toisaalta mitäpä sillä autollakaan tekisi jos maa olisi raunioina.

        Öljyä voidaan kuitenkin säilöä vaikka kuukausien ajaksi. Suomessakin on aika suuret varastot täynnä öljyä ja myös bensaa.

        "Sähkö kuitenkin tuotettaisiin sadoissa voimaloissa."

        Mutta vain muutamissa tuotetaan varmaa sähköä. Tuulivoimalat ovat sattumavoimaa eikä toimi tuulettomalla ilmalla, jota on usein.

        Lisäksi näiden tuulivoimaloiden sähkö kulkee siirtolinjoja pitkin. Riittää, että tuhotaan yksi sähkötolppa ja sähköä ei tule yhtään tuhannesta tuulivoimalasta tai muistakaan voimaloista tuolla alueella. Aivan kuten sähkö tulee Ruotsistakin vain kahta linjaa myöden, joten tuon sabotoiminen on helppoa. Katkaistaan nuo kaksi siirtolinjaa ja Ruotsista ei tule kilowattiakaan sähköä.

        Ja Ukrainassa on jatkuvasti ollut sähköt poikki lähes koko maassa, joskus monen päivänkin ajan. Ja onhan maailmassa maita, joissa miljoonilta ihmisiltä katkeilee sähköt pitkiksi ajoissa aina silloin tällöin. Hitto, olihan tässä yksi vuosi kun USA:n itärannikolta katkesi sähköt. Koko New York pimeni silloin ja mikään ei toiminut. Muistelisin, että silloin katkesi sähköt yli 50 miljoonalta ihmiseltä kerralla ilman mitään erikoista luonnonkatastrofia tai sotaa.

        Voin sanoa varmuudella, että sodassa pitää varautua monta päivää kestäviin sähkökatkoksiin. Maaseudulla asuvat ovat jo varautuneet tuohon, koska siellä sähköt ovat esimerkiksi myrskyn takia toisinaan poikki muutaman päivän. Mutta muutaman päivän sähkökatko on mahdollinen jopa Helsingissä.

        Kannattaa muistaa, että sähköverkko on hyvin herkkä ja vaatii jatkuvaa tasapainotusta. Jos sähköverkko ei ole tasapainossa niin koko maan sähköverkko kaatuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyä voidaan kuitenkin säilöä vaikka kuukausien ajaksi. Suomessakin on aika suuret varastot täynnä öljyä ja myös bensaa.

        "Sähkö kuitenkin tuotettaisiin sadoissa voimaloissa."

        Mutta vain muutamissa tuotetaan varmaa sähköä. Tuulivoimalat ovat sattumavoimaa eikä toimi tuulettomalla ilmalla, jota on usein.

        Lisäksi näiden tuulivoimaloiden sähkö kulkee siirtolinjoja pitkin. Riittää, että tuhotaan yksi sähkötolppa ja sähköä ei tule yhtään tuhannesta tuulivoimalasta tai muistakaan voimaloista tuolla alueella. Aivan kuten sähkö tulee Ruotsistakin vain kahta linjaa myöden, joten tuon sabotoiminen on helppoa. Katkaistaan nuo kaksi siirtolinjaa ja Ruotsista ei tule kilowattiakaan sähköä.

        Ja Ukrainassa on jatkuvasti ollut sähköt poikki lähes koko maassa, joskus monen päivänkin ajan. Ja onhan maailmassa maita, joissa miljoonilta ihmisiltä katkeilee sähköt pitkiksi ajoissa aina silloin tällöin. Hitto, olihan tässä yksi vuosi kun USA:n itärannikolta katkesi sähköt. Koko New York pimeni silloin ja mikään ei toiminut. Muistelisin, että silloin katkesi sähköt yli 50 miljoonalta ihmiseltä kerralla ilman mitään erikoista luonnonkatastrofia tai sotaa.

        Voin sanoa varmuudella, että sodassa pitää varautua monta päivää kestäviin sähkökatkoksiin. Maaseudulla asuvat ovat jo varautuneet tuohon, koska siellä sähköt ovat esimerkiksi myrskyn takia toisinaan poikki muutaman päivän. Mutta muutaman päivän sähkökatko on mahdollinen jopa Helsingissä.

        Kannattaa muistaa, että sähköverkko on hyvin herkkä ja vaatii jatkuvaa tasapainotusta. Jos sähköverkko ei ole tasapainossa niin koko maan sähköverkko kaatuu.

        Vihreiden ymmärrys sähköverkon toiminnasta ei ylety pistorasiaa pidemmälle tuotantoon päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreiden ymmärrys sähköverkon toiminnasta ei ylety pistorasiaa pidemmälle tuotantoon päin.

        Jokaisen pitäisi tässä maailmantilanteessa ymmärtää että sota ryssälandiaa vastaan on täysin vääjäämätön, sodan alkaessa tiet tukkiutuvat sähköautoista joista on ranget loppuneet eikä bensa-autotkaan pääse enää pakoon pommituksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyä voidaan kuitenkin säilöä vaikka kuukausien ajaksi. Suomessakin on aika suuret varastot täynnä öljyä ja myös bensaa.

        "Sähkö kuitenkin tuotettaisiin sadoissa voimaloissa."

        Mutta vain muutamissa tuotetaan varmaa sähköä. Tuulivoimalat ovat sattumavoimaa eikä toimi tuulettomalla ilmalla, jota on usein.

        Lisäksi näiden tuulivoimaloiden sähkö kulkee siirtolinjoja pitkin. Riittää, että tuhotaan yksi sähkötolppa ja sähköä ei tule yhtään tuhannesta tuulivoimalasta tai muistakaan voimaloista tuolla alueella. Aivan kuten sähkö tulee Ruotsistakin vain kahta linjaa myöden, joten tuon sabotoiminen on helppoa. Katkaistaan nuo kaksi siirtolinjaa ja Ruotsista ei tule kilowattiakaan sähköä.

        Ja Ukrainassa on jatkuvasti ollut sähköt poikki lähes koko maassa, joskus monen päivänkin ajan. Ja onhan maailmassa maita, joissa miljoonilta ihmisiltä katkeilee sähköt pitkiksi ajoissa aina silloin tällöin. Hitto, olihan tässä yksi vuosi kun USA:n itärannikolta katkesi sähköt. Koko New York pimeni silloin ja mikään ei toiminut. Muistelisin, että silloin katkesi sähköt yli 50 miljoonalta ihmiseltä kerralla ilman mitään erikoista luonnonkatastrofia tai sotaa.

        Voin sanoa varmuudella, että sodassa pitää varautua monta päivää kestäviin sähkökatkoksiin. Maaseudulla asuvat ovat jo varautuneet tuohon, koska siellä sähköt ovat esimerkiksi myrskyn takia toisinaan poikki muutaman päivän. Mutta muutaman päivän sähkökatko on mahdollinen jopa Helsingissä.

        Kannattaa muistaa, että sähköverkko on hyvin herkkä ja vaatii jatkuvaa tasapainotusta. Jos sähköverkko ei ole tasapainossa niin koko maan sähköverkko kaatuu.

        Sodassa pitää varautua viikkoja ja kuukausia kestäviin sähkökatkoksiin, pari isoa muuntajaa tuhoamalla laajat alueet maasta jäävät pitkiksi ajoiksi vaille sähköä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodassa pitää varautua viikkoja ja kuukausia kestäviin sähkökatkoksiin, pari isoa muuntajaa tuhoamalla laajat alueet maasta jäävät pitkiksi ajoiksi vaille sähköä...

        Sota muuttaa sähköautot käyttökelvottomaksi ongelmajätteeksi kun akut tippuvat nollaan prosenttiin mutta bensa- sekä diesel-autoilla ajellaan vielä pitkään sodan jälkeen tankkien tyhjennettyäkin. Tämä luonnollisesti sillä oletuksella, että sota voitetaan eikä sodassa käytetä atomiaseita.


    • Anonyymi

      Työtön kansa pärjää hitaammallakin latauksella pitkälle tulevaisuuteen.

    • Anonyymi

      Suuret paikalliset lataustehot asettavat myös sähköverkolle aivan uudenlaiset vaatimukset sekä kaapelointien että muuntajien yms. osalta. Jonkun sivukylän jakelumuuntajan ja kaapelivahvuuksien perään ei noin vain kestä lisätä usean MW- luokan kulutuskohdetta.

      • Anonyymi

        Älä kommentoi, kun et kerta tiedä.

        Megawattien latausasemalla on akkuvarasto, jota ladataan tasaisesti sähköverkosta, mutta siitä saa otettua hurjia tehoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kommentoi, kun et kerta tiedä.

        Megawattien latausasemalla on akkuvarasto, jota ladataan tasaisesti sähköverkosta, mutta siitä saa otettua hurjia tehoja.

        Noita ei ole tullut vastaan yhtään joten kyllä tuo edellien on oikeassa että latauskentät kuormittaa siirtoverkkoa.

        Meidän siirtoverkko on jo nyt etelässä ongelmissa ja sen vuoksi isoja uusia sähkönkäyttäjiä (tehtaita) ei päästetä verkkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita ei ole tullut vastaan yhtään joten kyllä tuo edellien on oikeassa että latauskentät kuormittaa siirtoverkkoa.

        Meidän siirtoverkko on jo nyt etelässä ongelmissa ja sen vuoksi isoja uusia sähkönkäyttäjiä (tehtaita) ei päästetä verkkoon.

        Paljonkohan se öljynjalostus kuluttikaan sähköverkkoa?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonkohan se öljynjalostus kuluttikaan sähköverkkoa?!

        Öljyn ainoa oikea paikka on tien pinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kommentoi, kun et kerta tiedä.

        Megawattien latausasemalla on akkuvarasto, jota ladataan tasaisesti sähköverkosta, mutta siitä saa otettua hurjia tehoja.

        Voidaan ladata myös aurinkovoimalasta. Ei mene siirtomaksua.


    • Anonyymi

      Kyllä kelpaa.

      • Anonyymi

        Latausta on jo nyt hyvin saatavilla, ihan jo kotipihasta alkaen!


    • Anonyymi

      No niin.

    • Anonyymi

      Tuollaiset latauskentät maksavat julmetusti ja kukapa muu, kuin kuluttaja ne maksaisi.

      Mikä mahtaa olla suurtehoasemien kilowattitunnin hinta tulevaisuudessa...? Jos tuplaantuu nykyisestä 35-40 sentistä, niin ei ole enää halpaa lystiä.
      80 c / kWh, niin 20 kWh keskikulutuksella 100 km ajelu kustantaa 16 €. Eli vähintään yhtä kallista kuin polttiksella ajelu. Jopa kalliimpaa, jos polttoaineiden hintaluokka on pari euroa / litra.

      • Anonyymi

        Jos on pelkän suurteholatatauksen varassa, niin nykyhinnoillakin sähköautoilun mielekkyys ja kannattavuus on aika kyseenalaista.
        Tosin teholatureilla on tarvinnut käydä kuluneen vuoden aikana vai neljä kertaa, joten ei pahemmin hetkauta keskiarvoa. Hitaampia latureita ei tule käytettyä lainkaan, paitsi tietenkin kotona. Mielestäni 11-22 kW laturit ovat reissatessa täysin kelvottomia.
        En ymmärrä miten voisin käyttää niitä pitemmän matkan varrella, koska matka-ajat lisääntyisivät aivan tolkuttomasti. Näin vallankin talvipakkasilla, jolloin kulutus kasvaa helposti 50%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on pelkän suurteholatatauksen varassa, niin nykyhinnoillakin sähköautoilun mielekkyys ja kannattavuus on aika kyseenalaista.
        Tosin teholatureilla on tarvinnut käydä kuluneen vuoden aikana vai neljä kertaa, joten ei pahemmin hetkauta keskiarvoa. Hitaampia latureita ei tule käytettyä lainkaan, paitsi tietenkin kotona. Mielestäni 11-22 kW laturit ovat reissatessa täysin kelvottomia.
        En ymmärrä miten voisin käyttää niitä pitemmän matkan varrella, koska matka-ajat lisääntyisivät aivan tolkuttomasti. Näin vallankin talvipakkasilla, jolloin kulutus kasvaa helposti 50%.

        Et ymmärrä selvästi mistään mitään.


    • Anonyymi

      Polttoaasin kiljunta ei tätäkään edistystä pysäytä.

    • Anonyymi

      Hyvä juttu!!

    • Anonyymi

      Kunhan keksivät autoihin kunnon akut. Nykyisillä ei tee kilinvittua,ylihinnoiteltuja ja syttyttävät autot palamaan.

      • Anonyymi

        Miksi sitä sähköä pitäisi kuskata kuukauden tarpeisiin mukana kun latureita on kohta joka risteyksessä?

        Jo ny on autoja millä ajelet oikeasti yli 600km latauksella. MB CLA on yksi tällainen.
        Siitä vaan ostamaan jos tuo range on se kynnyskysymys. Luulen silti että ongelma ettei ole liitua.

        Se että Volkkarin plugarit syttyvät tuleen ei tarkoita että muut syttyisi. Eihän Mersun dieselitkään palaneet vaikka muutama vuosi sitten bemarin dieselit oli viikottain otsikoissa palamisiensa vuoski.

        Tiedätkö mikä on ylihinnoitellut määritelmä?

        Kerrohan paljonko _hyvin_ varusteltu suorituskykyinen melivetoinen SUV maksaa poltiksena? Sähköisenä noin 50ke. Sen mitä viimeksi katsoin niin polttikset on kalliimpia.


    • Anonyymi

      Tehoa piisaa!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1620
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1388
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      92
      1242
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      972
    Aihe